Trip bez papíru: Řeší se rozjezd vlaku pod ETCS do tří minut bez vyplňování formuláře
Displej ETCS v lokomotivě. Foto: Zdopravy.cz
Nucené zastavení by se nově mělo řešit jen ústním rozkazem, který je nahráván.
Nucené zastavení by se nově mělo řešit jen ústním rozkazem, který je nahráván.
Rozumím tomu tak, že řešení chronických tripů na straně vozidel a infra se řešit už nechce a je třeba jen jezdit (a zastavovat)?
Jinak si to totiž nedokážu vysvětlit… Cílem by přece mělo být, vyvinout snahu vše vyřešit tak, aby k zastavování vůbec nedocházelo! A v ten moment je naprosto irelevantní řešit dobu sepsání rozkazu.
U nás tedy víme, že zbytečně zastavujeme, nikdo nechce řešit proč se tak děje, ale přijmeme opatření, které nám částečně to nechtěné zastavování pomůže tutlat?
Opět tak něj počesku, pane ministře?
Jakožto laik v oboru železniční dopravy mám často pocit, že „dráha“ v podmínkách ČR trpí nějakou formou závislosti na sebepoškozování. Nařízení vypisovat lejstro v momentě nucenýho zastavení vlivem ETCS zní totiž naprosto absurdně. Tady se už prostě nedá svalit vina na nějaký „točvolanty.“
Nabídnu pohled z druhé strany, který nikomu nevnucuji. To, proč se ten rozkaz píše, má, nebo může mít nějaký důvod. Navíc, pokud se budou podobné situace hromadit, může to být i tlak na samotnou SŽ celou situaci řešit. Jelikož po stížnostech dopravců se často neděje nic. A druhá poznámka. V Německu se při PZB Zwangsbremsung u hlavního návěstidla píše rozkaz vždy, a jestli na něco DB InfraGO umírá, tak rozhodně ne na tohle. Na jednu stranu jsem pesimista, jelikož vím, jak v ČR vše funguje. Na druhou stranu, máme příklady ze zahraničí, kde je závad na ETCS naprosté minimum. Tím… Číst vice »
Tak ono to je v celé společnosti. Lepší něco sepsat, než pak u soudu dokazovat opak. Doba kdy stačila podaná ruka anebo slovo čestného člověka, ta už je hodně dávno pryč. Možná to způsobilo to co se stalo v minulém století, ale lež už je brána jako něco normálního a neplnění slibů se stává morální normou. 🙁
Co jsou tohle za kecy?
Tak tripy nelze úplně odstranit? Ale vždyť ohrožujeme cestující..poslední případ…ETCS zastavilo osobák v polovině nástupiště, dva vozy zůstaly mimo …tma a do toho vystupovali cestující…do díry…dokonce jeden odvážlivec s berlemi..nebýt šíkovné průvodčí, nevím, jak by to dopadlo…vozy mají blokováni dveří jenom za jízdy…
Úplně odstranit je nelze, protože žádnému tak složitému elektronickému systímu se nevyhnou poruchy, ale po vyladění systému by takový „trip“ měl fíru potkat tak jednou, maximálně dvakrát, do roka.
Pokud jdou vlaku normálně (tj. ne nouzově) otevřít dveře, když stojí mimo nástupiště, je to chyba vlaku a ne ETCS. Úplně to samé by se stalo, kdyby vlak zastavil dříve z jakéhokoli jiného důvodu – někdo by zatáhl za záchrannou brzdu, zavrávoral by cestující na nástupišti a strojvedoucí by zavedl rychlobrzdu, cokoli.
Selhání techniky samozřejmě nelze úplně odstranit, lze jen snižovat jeho pravděpodobnost. Což je pořád mnohem víc, než se dá dělat u selhání člověka.
Jaká chyba vlaku? To je zcela přirozená vlastnost systému TB5.
Chyba ETCS je, že vykazuje obrovskou poruchovost…za 46 let se mi nestalo, že by vozy zůstaly mimo nástupiště…
Doplním vás. Chyba ETCS na síti SŽ. A pořád bych to bral tak, že je to něco nového a všechno chvíli potrvá.
No hurá…. Včera bylo pozdě.
Tak trochu kacířská otázka. Kdy bude na síti SŽ první pořádný výpadek ETCS?
Můj odhad 23.1.2025.
doufejme že nikdy
A kdy naučíme u nás ETCS stahovačky?
Až vyřešíme zavazbení podmíněných stahovaček do RBC?
A to je problém? Jak to dělají v Rakousku nebo Německu? Děkuju za odpověď
V Rakousku ani Německu v podstatě nikdo nezná podmíněnou stahovačku v rámci výluk. Snad se mi povedlo odpovědět na vaší otázku.
Stahovačky nikam nevazbit, nýbrž masově likvidovat!
No a vypínačky… Fakt chceš, aby ti to na vyšších desítkách míst v síti nuceně vyplo sto metrů předem a zapnout povolilo, až bude celý náklad za tím…? To snad raději výjimečně „vypnout ztrátou napětí“, řekl bych.
Nesetkal jsem se v zahraničí se situací, kdy mi dovolí po vypínačce ETCS zapnout HV až ve chvíli, kdy je celý vlak za. Opravdu to je na síti SŽ jinak? Myšleno jako seriózní dotaz.
Takže to správně reaguje na možná umístění sběrače? 😉 Řidičákem vepředu tam vjede se zapnutým?
Zkuste to bez stahovaček, milý Stephensone! 🙂
A proč to do toho vůbec cpát? Někdy je prostě potřeba tahat do poslední chvíle aby si někde nezůstal viset, někdy si člověk zastaví dál než by potřeboval, atd. Tohle bych nechal plně na strojvedoucím, stačí když ty stahovačky na DMI budou zobrazeny.
Nevím, jak je to s implementací v českých podmínkách, ale čistě technicky dokáže technika daleko přesněji a spolehlivě určit to místo, kde je potřeba stáhnout.
Má pravdu, chlapec…
Když nevíš, jak chybu opravit, prohlaš ji za vlastnost.
Ještě lépe za fíčuru, to zní sofistikovaněji.
Dokud se budeme všichni navzájem nahrávat, svět bude v pořádku…
A změnit to, aby zpráva (např. „Op“) po odkliknutí za jízdy úplně nezmizela (nebo až po projetí km, ke kterému se vztahuje), bude na pořadu dne kdy…?
Jsem si říkal, že oproti TRS (zhasnutí kódového příkazu po potvrzení) by mohl nastat pokrok. Tak nic.
Chápu problematiku, ale nebude rozumné přejít jako Německo na digitální rozkazy
Strojvedoucí je upozorněn přes GSMR na novy rozkaz kde je uveden 4 místní kód. Ten opíše do aplikace a zadá polohu kde stojí. Když dojde k této verifikaci se rozkaz otevře a i rovnou archivuje na cloudu. Celkem zajímavé.
https://fahrweg.dbnetze.com/resource/blob/11143748/397b3809adbcccb99219287019b7b6d5/Projektvorstellung-Digitaler-Befehl-data.pdf
Po kolika letech jsme přešli z jehličkových tiskáren na standardní s A4 papírem? Nečekám kratší dobu pro přechod na elektronickou formu. Tolik peněz to přece stálo.
Mluvíš mi z duše. Hlavně že máme na papírech obrázky. V dnešní době, kdy on-line funguje úplně všechno, je fakt těžké vytvořit aplikaci, do který budu jako strojvedoucí zaregistrovaný pod dopravcem, přidělený na konkrétní číslo vlaku, potvrdim přečtení, nechám si to zobrazené v tabletu na půl obrazovky s TJŘ a jedeme. Obecně: Jak hodně by se zvýšila propustnost např. v Nymburce? Proč jako vlak jedoucí z jednoho konce republiky na druhý, nemůžu dostat rozkaz na celou trasu vlaku? Absurdní.
AHA. Takže asi my všichni fírové, co nás minulou středu zastihly hromadné tripy mezi Kolínem a Pardubicemi (mě konkrétně několikrát), tak jsme asi kopyta co s tím neumíme. Opět vidíme, jak se SŽ snaží hodit svůj vlastní bordel a nefunkčnost ETCS (RBC) na fíry.
A?
Jezdím pod ETCS od června, a za sebou mám přesně 0 tripů. Mohl by mi ale prosím někdo popsat, jak můžu způsobit trip já jako strojvedoucí svou obsluhou? Tedy trip, po kterém je potřeba sepsat rozkaz. Nikoli nouzové brzdění – snížení rychlosti – překročením křivky, povolené rychlosti.
Já měl trip hned na první jízdě. Neshoda parametrů trati, a už jsem stál a sepisoval rozkaz.
Nic s tím neuděláte, systému se něco přestane líbit a zastaví.
Třeba přechodem z LS do L2 bez potlačení.
😃
Nesprávné použití Override (příliš rychlý, příliš brzy, příliš pomalý, příliš pozdě), nesprávné použití TAF, nepřepnutí se do posunu.
Můžete to způsobit chybnou obsluhou mobilky, a to úplně bez problémů. Příklad: Pokud budou dva vlaky v OS-módu stát před vjezdem a postaví se VC vjezd pro první vlak, tak RBC pošle TAF pro všechny vlaky před vjezdem – pokud ho druhý nebo další vlak chybně potvrdí, tak na VOLNOZNAK se rozjede v OS vlak první, „shodí“ za sebou ten vjezd na Stůj, tak ten druhý dostane okamžitě CEM = podmíněný příkaz k nouzovému zastavení, který přijme a přejde v módu FS do Tripu. Záleží na vyhodnocení polohy minimálního čela toho druhého vlaku.
Vidite, a ja mám téměř kazdou směnu, ale zlepšuje se to…
METRANS Rail již na zkušební výhradní provoz přešel 1.11.2024.
No jo, vy jste ETCS šprti. Vy jste jezdili pod dohledem ETCS už v době, kdy ostatní ještě používali traťové žezlo 😉
O to přece vůbec nejde. Jde o to, že zde již v jiném článku toto bylo oznámeno a že tedy došlo asi ke zkomolení informace.
A my rozhodně šprti nejsme, tak se titulovala sama Správa železnic 🙂
Chlubile….. 🙂
To není až tak úplně o chlubení ale o naučení práce dispečinků 🙂
díky za upozornění, opraveno. alespoň si můžete udělat představu, jaké informace se šíří na tiskovkách MD:-)
🙁 Náš pan jednatel Martin Hořínek byl samozřejmě na schůzku vybaven i statistikou úspěšnosti za prvních 23 dní našeho provozu.
Ale to jsem asi způsobil na tiskovce já, protože jsem řekl, že od prosince jezdí pod ETCS dva naši největší členové.
„Celkem bude poté pokryto výhradním provozem 42 procent tratí (622 km)“
42 % z jakého celku? To by tam měmlo zaznít 🙂
Trip bez papíru… titulkář je šprýmař 🙂
Ve 21. století se papír omezuje z ekologických důvodů. Bez papírů to jde, zejména když je v každé lokomotivě či jednotce tablet či telefon nebo rádio a komunikace nahrávána.
Nechci tady dělat propagaci psychotropním látkám, ale slovo trip se za mých mladých let používalo pro jistý speciální druh papíru 😉
Není trip, jako trip
Tohle spíš narážka na LSD, které se distribuuje často ve formě papíru napouštěném roztokem, slangově se tomu říká papír. Stavu intoxace LSD se pak říká trip.
Tuhle diskusi jsem otevřel právě proto, abych se podíval, jestli to někoho taky napadlo😃
Albert Hofmann rotuje!