Finále obří drážní soutěže. Dnešek napoví, kdo bude 15 let provozovat dálkové vlaky na západ
Souprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Podmínkou je nasazení nových vozidel.
Možná přichází chvíle, kdy ČD nakoupí konečně ty nízkopodlažní vagóny Railjetu druhé generace (nebo nějaký derivát připojitelný k Interjetu) 🙂
Tak na R16 a EX6 není důvod k prohře vzhledem k modernímu vozovému narozdíl třeba od R12, nebo R11.
…které nevyhovuje požadavkům. 😉
Jsem rád, že se na spojení dvou největších českých měst požadují nová vozidla. Tak to má být.
Dvou největších měst :):):) v situaci kdy v Čechách je jediné velké město Praha, a Plzeň je proti ní trpaslík. Rozuměl bych tomu třeba ve stejné situaci: Berlín- Mnichov, Barcelona -Madrid.
Ano, ale to by v naší /spolkové) zemi asi neprošlo. „Spojení dvou velkých německých měst Prahy a Mnichova.“
Jednou to tady kdosi napsal, já jen opisuji, Praze by mimořádně prospělo spojit se VRT hlavně s Norimberkem a pak je 1 hodina do Mnichova, 2 hodiny do Frankfurtu.
Berlín je totálně mimo střed Německa, ale sám o sobě je důležitý, a je na cestě do Hamburku, cca 2 hodiny. Ovšem Norimberk je i tak daleko důležitější. Do Berlína se lze dokodrcat i po koridoru.
Spojení dvou největších měst v Čechách (Praha a Plzeň) vs dvou největších měst v ČR (Praha a Brno).
Pozor na kontext, Mnichov je bavorský, Berlín nikoliv.
Přesně tak Česko a Čechy je trochu rozdíl.
Největší města v ČR jsou sice Praha a Brno, největší metropolitní oblasti jsou ale pražská a ostravská – a to je dopravně důležitější.
Tak ano, ostravská aglomerace je mnohem větší než Brno, nebo brněnská aglomerace.
Pokud by se brala Ostrava jako aglomerace Katowice- Ostrava, pak je to 5 mil.obyv. :):)
Zas až takový trpaslík to není. Plzeňská aglomerace má 0,323 mil. obyv, z toho samotné město nějakých 0,19 mil. Brněnská metropolitní oblast a samotné Brno jsou jen o málo víc než dvojnásobné.
U nás máme o hodně menší rozdíl mezi hlavním městem a těmi ostatními, než cca stejně velké a cca stejně lidnaté Rakousko. Proto se u nás dá teoreticky očekávat podstatně víc cestujících po železnici.
To jste ale přičetl velkou aglomeraci, to potom Praha při stejném výpočtu má zřejmě cca 1.6 mil. a navíc Praha má cca 0.4 mil. obyvatel, kteří vůbec nejsou započítání, mají trvalá bydliště po celém Česku a Slovensku. Takže v Praze se i bez turistů pohybuje denně okolo 2 milionů lidí, a myslím, že v metru je to hodně poznat. Tipoval bych si až 2,3 mil.
Další rozfrcání dráhy na obzoru. Cestující mezi kraji začíná být obtížný hmyz.
Zdravím. Neuzivilo by se to i jako čistě komerční bez státních kompenzaci?
Pokud jo, tak to někdo nabídne 🙂
Praha – Plzeň určitě. Dál docela těžko.
Nevím, zrovna na R16 jezdí i dnes dobrá vozba.
tojo, o tom si na R11 můžeme nechat jen zdát ..
No, až na občasné výpadky, kdy jsou ABmz nahrazovány „obyčejnými“ ábéčky. A ne, děkuji. AB349 už by měly skončit.
Brejlovec?
Jo, zatimco pocatkem roku mely CD dost problem dodrzovat razeni (a samozrejme obligatni problemy s klimoskou v letnim hicu), tedka pres podzim/zimu je to celkem spolehlivy.
To mohly dráhy rovnou napsat do VŘ, že název jednotek musí začínat na Inter a končit na Jet.
edit: To mohli dráhám …
Nesplňuje zadání.
„Stát požaduje vozidla nejméně na 200 km/h, musejí být nová.“
Bodejť, přece nebudou na trati podél Berounky zdržovat provoz. 🙂
Tak zas by se někteří vztekali, že se nevyužije dvoustovka v Ejpovickém tunelu, žeáno. Že s mohl postavit na 160 a byl by o čtvrtinu levnější.
Ideální, když most na Výtoni přeletí 200 km/h, tak snad spadne až za dalším vlakem, pokud teda nevyletí z prvního oblouku před Smíchovem.
Trochu seriózněji, třeba se během doby toho kontraktu podaří vyřešit Ejpovický tunel a část modernizace trati z Prahy.
Plus jěště Plzeň-Stod, kde se do 15 let … a byl by řev, kdyby se v polovině smlouvy otevřela trať na 200 a že s tím ti idioti nepočítali.
To je jiná trať, než se řeší v článku.
Tak to pardon, spletl jsem si polohu Klatov.
Vyřešit Ejpovický tunel ,to myslíte jak ?????
Že by bumážkou?
podle podminek tehle souteze je „nove vozidlo“ i dvacet let stare pendo, splnujici podminku 200 km/h…
ne, vazne – opravdu maji CD tolik interjetu, ze je mohou (pokud vyhraji tendr) posilat na klatovske rychliky?
Když to MD zaplatí, tak ČD rády pošlou a třeba i přikoupí.
Ale náš stát také není „Beránku otřes se“ ale stejně bych to lidem v Klatovech přál. Tady neustále hájím zájmy lidí, co žijí ve vzdálenějších místech, určitá loajalita je potřebná, tedy, když už musí strávit ve vlaku delší dobu, ať necestují v nějakém hampejzu. Mimochodem i cesta Česk Budějovice -Nové Údolí trvá tři hodiny !!! a jezdí tam GWT hampejz, kde se za jízdy otevře WC a otevřenými vagóny se z něj prožene zimní vichřice. Kraj má asi představu, že je to vlak jen pro turisty, kteří stejně tráví čas litím lahváčů a vyřváváním okolo sebe, ale není to tak.… Číst vice »
Na R16 mají podle zadávací dokumentace jezdit vozidla s nízkopodlažní částí.
Tak takové podmínky asi půjde splnit opravdu těžko.
200 km/h, nízkopodlažní část. A do toho potíž s nutností přepřahu na nezávislou trakci po přepnutí z jednoho napájecího systému (3kV DC) do jiného (25kV AC 50Hz).
myslite ty dva pary berounek z klatov na rudu a zpet?
Přesně tak.
Takové podmínky hravě splní jednotka.
Jednotky vám sice zajistí nízkopodlažnost, ale už ne rychlost 200 km/h. A stejně máte problém s nezávislou trakcí v úseku Klatovy – Železná Ruda-Alžbětín. Takže buď budete mít jednotky pro základní trasu (tedy Praha – Klatovy) a klasické vlaky s výměnou lokomotivy v Klatovech pro rozšířenou trasu až na státní hranice, nebo byste potřeboval jednotky schopné jet jak pod 3kV DC a 25kV AC 50Hz, tak pod nezávislou trakcí. Jenže soupravy, které by toho byly schopny (s největší pravděpdobností) nejsou. Buď jsou pro nezávislou trakci – nebo pro více či méně elektrických soustav. Ale ne pro nezávislou a elektrickou najednou… Číst vice »
Většina výrobců v Evropě dokáže vyrobit vícesystémové jednotky, které jsou nízkopodlažní a na 200km/h.
Teď mě jen namátkou napadá CAF, Siemens, Alstom, Stadler. Ti všichni mají podobné jednotky již v provozu.
Vozba z Klatov do Železné Rudy nebude s přepřahem ale dočasně s přestupem. Dočasně znamená, do doby než SŽ provede elektrifikaci daného úseku.
No, potěš koště. Třebaže z Klatov jezdí „nahoru“ vlak každé dvě hodiny (první v 6:40 a poslední v 20:40) a k tomu ještě jeden v 15:35, jako úplně šťastný nápad to nevidím.
To teda nevím kde žijete, ale většina evropských jednotek pro dálkovou dopravu od velkých výrobců je běžně na 200 km/h. Dvou(a více) systémové jsou také běžné. S nezávislou trakcí také existují, to už ale úplně běžné není, nicméně předpokládám, že bude snaha to řešit jinak.
Buď jsou na 200 – nebo jsou nízkopodlažní, ale málokterá splňuje oba dva požadavky zároveň.
A ty jsou většinou odvozené od souprav pro příměstský provoz. Podobně jako u InterPanteru (který je odvozen od 1. generace RegioPanteru) či Stadler FLIRTu (s kterým Leo Express poněkud nešťastně jezdí dálkový provoz).
Takže většinou nic moc cestování.
ÖBB mají takové vozy (netrakční jednotky) objednané. Vzhledem k požadavku na nová vozidla…
Něco od Stadleru s prstem v nose, KISSu chybí vlastně jen ta dvousystémovost. A Ruda je jen dodatková funkce za tři body.
Pro Stadler není problém vyrobit vícesystemový Kiss.
Takové podmínky splnit lze.
Interjet nesplňuje zadání.
Go, ČD, go.
Spíš bych se vsadil, že ten co neuspěje v tendru o západ, bude nucen jít na východ….
A tím přijde na západ, protože Země je kulatá.
Mno pokud by Interjety přešly na spojení Brna a Olomouce, tak po těch všech Bdt(ee) by vůbec nevadilo, že jsou pět let olítané.
Sedím na záchodě, ještě jsem nedočetl článek, ale taky už si troufám říct, že se blížím do finále.
Jaká je odhadovaná hodnota?
a kvalita soupravy?
A byl to expres, nebo manipulační vlak?
Tohle bylo hodně rychlý…
Toto je kvalitní komentář!
Když sečtu ty plusy a mínusy ke příspěvku a ke komentářům,tak to je suverénně nejlépe hodnocený počin Statistika na ZD…
Troufám si říct, že tohle vyhrají ČD….
Ano.
A kolik na to vsadíte? 🙂
Taky kdo jiný…
Osobně doufám, že tohle vyhrají ČD.
Jo, to si mysleli všichni i v případě DUK taky….
A JMK bylo ušité na míru Jančurovi..
By mě zajímalo, jak se dá ušít VŘ na míru právě Jančurovi.
Přece v Ústekckém kraji, prý spolu sloužili na vojně, tak se dohodli. 😀 😀
A jsou na to důkazy?
Nevím, někteří šotouši to říkali, já to jen ironicky připomenul.
Právě. 🙂
Jaký to má smysl, když do Chebu jezdí nové soupravy? To chtějí ještě novější? A v Chebu se, pokud vím, staví, nebo bude stavět nová hala? Není to zbytečné plýtvání energie?
InterJety zadání splňůjí. Soupravy musí být jen nové od výrobce.
Interjety zadání nesplňují. Nejsou nízkopodlažní.
Nové smlouvy se soutěžit musí.
Do Chebu jo, do Klatov ne. InterJet zadání splňuje, nemusí pořizovat novější, soupravy co jezdí na R16 naopak zadání neplňují, jezdí tam rekonstruované vozy z druhé ruky a často i nějaké béčko.
Tak jsem překonal fázi „myslím si“ a podíval se do dokumentace a ani Interjet to nesplňuje. S tím souvisí ustanovení článku 12 odst. 11 Návrhu smlouvy, které stanoví, že na jiných vlacích, než které tvoří Dopravní výkony podle smlouvy mohou být vozidla provozována „pokud jejich provoz slouží pro účely testování, zkušebního či jiného záběhového provozu v období od devíti (9) měsíců před zahájením Doby plnění této Smlouvy do zahájení plnění podle této Smlouvy, nebo v jiných případech, pokud Objednatel s jejich provozem mimo Dopravní výkony vyjádřil souhlas.“ Z průniku těchto ustanovení vyplývá, že v době 12 měsíců od účinnosti smlouvy… Číst vice »
Jen ať tam jezdí to nejlepší, píšu to i když z jiného konce republiky.
A vy to píšete pohledem člověka z Prahy nebo Čáslavi neo Čerčan ???
Doufám že u ČD došlo k poučení z krizového vývoje a nebude se opakovat fiasko jako ja R9.
No, jestli se PESA Bydgoszcz podaří ty jednotky dodat (a jestli s nimi bude RegioJet na té lince jezdit), tak by to (narozdíl od linky R23, tedy Kolín – Ústí nad Labem) mohlo pro cestující dopadnout i dobře.
A hlavně doufám, že ty soupravy budou mít stínítka v oknech, ne jak ty vozy, s kterými jezdí nejen na R23.
S výrobky pesa nejsou dobré zkušenosti, tak proč to tady zase vytahujete ny Boží světlo. Jsou to hlučné krámy, už se to tady psalo mnohokrát.
On Jančura už na R9 selhal, dva roky před tím, než má vyjet a pořád ještě nejezdí?
Tak jsem zvědav na výsledky. ČD mají drobnou výhodu, že budou mít již v době zahájení smlouvy z určité části odepsané Interjety. Jiná věc je, co nabídnou dopravci, zda-li jednotky nebo lokomotivy s vagony.
V čem spočívá ta výhoda? Interjety nesplňují podmínky zadání
V čem přesně?
minimalne jeden duvod je Obrovskym pismem v podnadpisu – vyzadovana je nova technika.
to ucetne odepsany interjet urcite nesplnuje.
O tomhle jsem už četl někde jinde – nové vozidlo tady neznamená vozidlo, které ještě nikdy nejelo, ale vozidlo, u kterého je dopravce jeho prvním majitelem (tj. žádné ojetiny nakoupené kdo ví odkud).
Kdyby ta podmínka byla nastavena takto – což předpokládám není, tak teda nechápu její význam. V čem je lepší 30 let stará technika prvního majitele, než třeba 10 let stará ojetina? To je jak říct, že béčka ČD jsou lepší než Bmz po ÖBB…
Béčko by ale zase nesplnilo například podmínku 200km/h a předpokládám mnoho dalších.
No je mi jasné, že tento příklad na to nesedí, ale tak jako pro ilustraci. Právě že mi dává smysl stanovit jasné technické parametry a maximální stáří, ale jestli to měl někdo před současným majitelem, nebo ne, je podle mě teda úplně irelevantní a pokud by na základě toho došlo k vyřazení, resp. „nekvalifikaci“ jinak vyhovujících vozů/jednotek, tak v tom žádný benefit nespatřuji.
Můžu spekulovat, že se tak může jednat o důvod dobrého technického stavu a provozní spolehlivosti. Přeci jen u ojetin tohle bývá problém, myslím, že se to již dostatečně prokázalo.
Béčko nebo Bmee je tedy super spolehlivé a Bmz původem od OBB je nespolehlivý křáp?
Bmee už nějakoudobu neexistují.
Dobrý, tak původně Bmee dnes Bdmpee.
Zrovna ex OeBB Bmz vykazovaly značnou nespolehlivost klimatizace, zejména Regiojetu trvalo dost dlouhou dobu to dát do pořádku.
Tak pravda vozy bez klimy nemohou mít závady klimatizace. 🙂
Ze zadávací dokumentace:
„Alespoň vozidla Kmenových souprav a Pravidelných posil musí být nově pořízená z výroby. Novým pořízením z výroby se pro účely této Smlouvy rozumí vozidlo pořízené přímo od výrobce, přičemž tento výrobce je jako nová výslovně deklaruje. “
Žádný benefit to není ale opravdu je požadováno aby to bylo koupeno přímo od výrobce, kdy bylo vozidlo koupeno asi není podstatné.
Jediný důvod takového požadavku může být snaha ochránit ČD před konkurencí, nic jiného mě nenapadá.
A „nákup od výrobce“ musel uskutečnit dopravce, nebo se připouští, aby ho uskutečnila leasingovka?
No,tak to je správná otázka. To jsem zvědav,jak to bude. Mají vůbec ČD v poslední době něco nového bez leasingovky?
Ale také (dle dokumentace a dotazů k ní přiležených) to vozidlo nesmí být v provozu déle než 9 měsíců před zahájením smlouvy.
Takže ten paragraf vlastně znamená, že chtějí opravdu nově pořízené (ne nově pořízené z druhé ruky) a že opravdu musí být nové, maximálně někde může jezdit třičtvrtě roku v rámci zkušebního provozu.
20 let staré Pendolino už by podmínky na „nová vozidla“ jak jsou v dokumentaci sepsány plnit mohlo. To by mohla být i odpověď na to proč jsou podmínky nastaveny tak jak jsou.
Neplní. Nesmí jezdit déle než 9 měsíců.
Paradox: Všecky 162 ČD by podmínku 1. majitele splnily, ikdyž jsou starší než všechny 162 RJ.
810 = nové vozidlo😆
Tak alespoň 811 ať nově alespoň vypadá přestože to je stejný šunt 🙂
811 narozdil od 810 pravidla nesplňuje. Není nová od výrobce ale od opravce.
Takže B zadání splňuje? 😉
To dost pochybuji. To by ČD mělo „nová“ i béčka a všechny rekonstrukce, často starší a horší než ty „ojetiny kdo ví odkud“, které také hojně provozují.
No, ono hlavně vozidlo, které ještě nikdy nejelo, je vlastně pěkný technický nesmysl.
Vzhledem ke všem zkouškám, které musí vozidla absolvovat. A musí je (pokud vím, ale mohu se mýlit) absolvovat všechna vozidla, ne že zkoušky podstoupí jedno vozidlo a zbytek (stejného typu) už nikoliv.
Oni však nechtějí vozidlo které nikdy nejelo, ale vozidlo, které předtím nebylo používáno na jiných výkonec. Zkušky odjezdit může a může jezdit 9 měsíců jinde v rámci zkoušek s cestujícími.
A co když si ČD odkoupí vozidla, se kterými jezdí od jejich dodání, od leasingovky, co to financovala? Budou druhým majitelem. Tohle nedává smysl.
No jsem na to zvědavý, protože kdyby takhle měla být vypsaná každá další soutěž, tak s těmi IJ by bylo co?
Třeba v ústeckém kraji mohli ČD stávající regiopantery využít i když byl požadavek podobný.
ale tam bylo nějaké maximalní staří do ktereho se pantery vely, tady to je myslím 2 nebo 3 roky, ale interjety jsou starší
V návrhu smlouvy nejsou nová vozidla omezena roky ale nákupem od výrobce, kdy ten nákup nových vozidel proběhl smlouva neřeší.
Že by souravy co jsou tři roky v provozu byly účetně odepsané se mi moc nezdá. Nehledal jsem jak je to v zadání napsané, ale podle mě „nové vozidlo“ splňovat budou. Při tom jak dlouho trvá něco dodat a schválit, to nejde posuzovat tak, že to bude fungl nové v den zaháhení provozu. Zřejmě tam je nějaký rámec roku výroby, který to splňuje.
Ověření informací v dokumentaci VŘ mě dostalo ke zjištění, že je v rámci toho řízení za nové považovat nelze. Nesmí jezdit na (jiných) výkonech déle než 9 měsíců před spuštěním provozu.
Železniční vozidla jsou v odpisové skupině 3, tedy na 10 let. Zas někdo plaší.
(3-42) 30.20 Železniční lokomotivy a vozový park pokud nejsou uvedeny v jiné položce této přílohy
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1992-586
nutno nicmene dodat, ze tohle jsou danove odpisy a slouzi jen pro danove ucely 🙂
dobu ucetniho odepisovani si jednotka voli sama, a zrovna v pripade vlaku bude nejspise o dost delsi (doba odepisovani by mela zohlednovat skutecnou dobu uzivani)
Třeba tak 40 let…
Nemají nízkopodlažní vstup a bistro. Takže zadání nesplní.
Zdravím, mám tu jeden offtopic, nevíte kdy bude nová soutěž na R12 (do kdy platí aktuální zakázka)? děkuji.
Za necelou minutu jsem vygůglil, že do roku 2027:
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-zverejnily-smlouvu-se-statem-na-dalkove-vlaky-zlevnily-desetiletou-jistotu-maji-u-7-linek-38271/
Se vsadím, že určitě nebude požadován posun v kvalitě vozového parku 😂
Ten se u moravských linek nepožaduje takřka nikdy…
Na wikipedii máte nádhernou tabulku
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_linky_v_z%C3%A1vazku_ve%C5%99ejn%C3%A9_slu%C5%BEby