Finále obří drážní soutěže. Dnešek napoví, kdo bude 15 let provozovat dálkové vlaky na západ
Podmínkou je nasazení nových vozidel.
Necelý rok po vyhlášení míří do finále jedna z největších zakázek na provoz železniční dopravy v Česku. Do dnešních 10 hodin mají dopravci čas na podání nabídek do soutěže na provoz Západních expresů (linka Ex6 Praha – Plzeň – Cheb) a rychlíků R16 Praha – Plzeň – Klatovy (Železná Ruda). Odhadovaná hodnota zakázky je 8,5 miliardy korun. Výsledkem má být zejména u rychlíků do Klatov výrazné zlepšení kvality vozidel.
Původní termín pro podání nabídek byl ještě v první polovině roku, ministerstvo po dotazech zájemců posunulo termín o pět měsíců až na dnešek. I když se ještě během této doby objevily další dotazy uchazečů, k dalšímu zpoždění již dojít nemá.
Soutěž na dopravce z Prahy na západ se protahuje, ministerstvo prodloužilo termín o pět měsíců
Objemem přes 8,5 miliardy korun jde o jednu z největších zakázek na české železnici, kde své výkony obhajují České dráhy. Nová smlouva bude platit 15 let, celkový rozsah výkonů je 50,1 milionu kilometrů. Stát požaduje vozidla nejméně na 200 km/h, musejí být nová. V případě linky Ex6 dosud České dráhy nasazují na trasu prakticky to nejlepší, co mají ve své flotile: soupravy InterJet. Nový kontrakt má platit od prosince 2027.
Ministerstvo stanovilo do hodnocení sedm různých kritérií. Nejvyšší váhu bude mít požadovaná kompenzace za kilometr (55 %). Výše výchozích nákladů a výchozího čistého příjmu v cenové hladině roku 2024 bude mít váhu 35 %. Další kritéria mají už menší váhu. Po třech procentech částka za kompenzaci při změně objemu výkonů a pro započítání objednávky pro neelektrifikovaný úsek Klatovy – Železná Ruda. Dvě procenta váhy v hodnocení má mít kapacita přepravovaných jízdních kol, po jednom procentu zásuvky na dobíjení elektroniky a rozteče mezi sedačkami ve druhé třídě.