“Fikli jsme tady výhybku”. Inspekce odhalila, proč rychlík Arrivy vjel na špatnou kolej

Rychlík zastavil 15 metrů od nákladních vozů, Správa železnic se oznámení o události snažila zrušit.
Chyba zaměstnanců Správy železnic stála za loňskou prosincovou mimořádnou událostí ve stanici Hostivice. Rychlík Arrivy z Rakovníka do Prahy se 3. prosince dostal na obsazenou kolej a díky předpisové reakci strojvedoucího Arrivy se nesrazil s posunovým dílem.
Vyplývá to ze zveřejněné závěrečné zprávy Drážní inspekce o vyšetřování mimořádné události. Ta poukázala i na to, že Správa železnic se snažila vyšetřování zastavit. „Provozovatel dráhy se ještě před příjezdem inspektorů na místo pokusil zrušit učiněné oznámení s argumentací, že v daném případě se nejedná o mimořádnou událost,“ uvádí zpráva.
Lež výpravčího
Chybující výpravčí nechtěl příliš přispět k vyšetřování celé události. „Na dotazy týkající se vlivu lidských a organizačních faktorů na vznik mimořádné události odmítl vypovídat,“ konstatuje zpráva. Současně upozorňuje, že zjevně výpravčí při výpovědi lhal o tom, jak došlo ke sjednání posunu manipulačního vlaku ze 4. na 10. staniční kolej. „Svolení k zahájení posunu ze strany výpravčího adresované oběma signalistům bylo uděleno v době, kdy vlak Pn 54329 teprve zastavoval na 4. staniční koleji,“ uvádí zpráva. Výpravčí přitom tvrdil, že ke svolení došlo osobně v dopravní kanceláři.
Události předcházel rozřez výhybky při posunu. „My jsme tady první fikli výhybku, hnedka nato prostě signalista postavil na obsazenou kolej pro Arrivu,“ popsal stav v hlášení centrálnímu dispečerskému pracovišti výpravčím.
15 metrů od srážky. Inspekce řeší jízdu rychlíku v Hostivici na obsazenou kolej
Chyba signalisty způsobila rozřez výhybky při posunu, čímž došlo k omezení funkčnosti staničního zabezpečovacího zařízení. To Drážní inspekce vyhodnotila jako přispívající faktor celé události. Rozřez výhybky výpravčí nesprávně neoznámil jako mimořádnou událost. Následovala další chyba, špatně postavená vlaková cesta pro rychlík Arrivy na 4. staniční kolej, ačkoliv měl jet na 2. staniční kolej.
Strojvedoucí rychlíku Arrivy vypověděl, že už podle příjezdu do stanice na přivolávací návěst usoudil, že může být něco špatně. I s ohledem na stav železničního svršku a výhybek začal snižovat rychlost pod 40 km/h. Všiml si, že nemá postaveno na 2. staniční kolej, ale nezvykle na 4. Proto začal brzdit. „Měl situaci zcela pod kontrolou. K použití rychlobrzdy nebyl důvod, neboť se obával možného skluzu,“ uvádí zpráva. Zastavil nakonec 15 metrů od vagonů.