Fikáček zaplatil pozdě, úzkokolejky míří k miliardáři Moťkovi

Úzkokolejky jsou ve stavu hibernace už téměř tři roky.
Jindřichohradeckým úzkokolejkám se po téměř tříleté agonii rýsuje nový majitel. Nebude to ovšem Albert Fikáček a jeho společnost Gepard Express, která před více než dvěma měsíci zvítězila v konkursní licitaci. Věřitelský výbor dnes schválil, že přijme nabídku druhého v pořadí, společnosti Fexlin, za kterou stojí miliardář Otakar Moťka.
Fikáček měl totiž zaplatit za majetek zkrachovalých Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) celou částku 83 milionů korun do půlnoci z 1. na 2. září. Lhůtu ale propásl s odůvodněním, že mu selhal jeden z partnerů. Následně na facebooku oznámil, že shání náhradní financování.
Ve středu se mu sice podařilo cenu za úzkokolejky doplatit v plné výši, pro věřitelský výbor ale už bylo pozdě. Podle insolvenčního správce Davida Jánošíka neměl věřitelský výbor jinou možnost, než Fikáčka z řízení vyloučit a přijmout druhou nabídku ve výši 81,3 milionu korun (původně zněla na 78,8 mil.).
„Byl jsem odhodlán tvrdě pracovat do důchodu a splácet úzkokolejku. Osud tomu chtěl ale jinak, tak si místo toho budu užívat volna a rodiny. … Plnou kupní cenu jsme zaplatili se zpožděním a jsme si toho vědomi,“ uvedl dnes Fikáček.
Podle Jánošíka bude nyní o rozhodnutí výboru informována společnost Fexlin a následně musí převod majetku ještě schválit insolvenční soud.
Jde především o dvě úzkorozchodné tratě (Jindřichův Hradec – Nová Bystřice/33 km a Jindřichův Hradec – Obrataň/46 km), na nichž leží 15 nádraží (a nádražních budov). Součástí transakce jsou i kolejová vozidla.
Úřední povolení mají tratě zatím pro provoz na úsecích Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou a Nová Bystřice – Hůrky. Nový majitel nepřebere po zkrachovalých JHMD žádné dluhy.
Jindřichohradecké místní dráhy se ocitly v insolvenčním řízení (a posléze v úpadku) na přelomu léta a podzimu 2022 kvůli stamilionovým dluhům (cca 350 mil.). Od října téhož roku provoz (s malou loňskou výjimkou) stál.
Fikáček dnes nechal vypravit pár hodin před rozhodnutím věřitelského výboru vlak na obrataňské trati ze stanice Jindřichův Hradec. Šlo o lokomotivní vlak, přičemž na splítce normální a úzkorozchodné trati se „úzký“ vlak objevil po téměř třech letech.
Léta po krachu byla vyplněna snahou o reorganizaci, jejíž tváří se stal podnikatel Jan Kysela. Jeho plán, který letos začátkem roku ztroskotal, spočíval v přivedení investorů a následném převodu majetku na svazek obcí.
Částka získaná konkursem uspokojí fakticky jen zajištěné věřitele, především společnost Findigo consulting, která převzala pohledávky Raiffeisenbank.
Moťka je mimo jiné známý jako zachránce a majitel skláren Kavalier nebo textilky Veba.