Fico: Žádám ministra dopravy, aby okamžitě odvolal celé vedení ZSSK
Srážka vlaků na Slovensku. Zdroj: Facebook.com - Kristián Amena

Ministr dopravy SR Jozef Ráž nabídl svou funkci, premiér rozhodl jinak.

Ministr dopravy SR Jozef Ráž nabídl svou funkci, premiér rozhodl jinak.
Mě to připomíná nehodu RegioJetu v Pardubicích. Taky “moderní” úsek, kde se spoléhalo na strojvedoucího. Ten výhradní provoz ETCS je nakonec docela fajn. Koukám na Slovensku to řeší jinak.
Politická póza. Trapné.
Robert Fico neví, jak v jeho zemi (nebo celé EU) funguje železniční doprava.
Za mimořádnou událost může ŽSR ale Fico nechá propustit vedení ZSSK. 😆
Za MÚ může strojvedoucí, který jel proti stůj. Pokud se tedy informace, které máme, zakládají na pravdě.
Ano, ale kdyby ŽSR nenechala při přístupu k DC ETCS L1 jen na dobrovolné bázi, k nehodě by také nedošlo. K čemu je slušné zabezpečení, když se nemusí používat?
O tom, stejně jako u nás, nerozhoduje provozovatel dráhy.
Takže proč vlastně máme nějaké návěstidla a zabezpečení na trati. Když můžeme všechnu zodpovědnost hodit na strojvedoucí. Jenom nevím kdo to povolání bude vykonávat. Protože člověk chybuje a nikdo normální si nevezme na starost takovou zodpovědnost.
Máme snad nějaký generální pardon na MÚ, které se stanou tam, kde není ETCS? Při MÚ na lokálce někde řekneme, že za to fíra nemůže, protože tam není ETCS? Budeme tak posuzovat i MÚ z minulosti?
Nebo dokonce řekneme už teď dopředu, že pokud se něco stane tam kde není ETCS, tak za to fíra nemůže?
Jde o to že propuštění vedení ZSSK neřešení příčinu. Tou je mizerné zabezpečení železničních tratí. Neví kdy ale vím jistě že se obdobná mimořádná událost zopakuje. Trestní stíhání strojvedoucích, propouštění vedení společnosti atd… Je líbivé gesto které nic nezmění. Jenom to celou situaci zhorší, měli by si vzít ponaučení z letectví.
Ano, propuštění vedení ZSSK neřeší příčinu, souhlas.
Ale s vašim vyjádřením:“Za mimořádnou událost může ŽSR“ nesouhlas.
Existuje video, kde se taková zodpovědnost řeší zcela příkladně: https://www.youtube.com/watch?v=BlCI8iXmm_o 🙂
Vycházet stávající je skvělá příležitost tam dát své koně a navléct to na tuto nehodu.
Na tomto místě by spíš než personální zemětřesení u dopravce dávalo smysl stanovit termín zahájení výhradního provozu pod ETCS.
Ale Fico evidentně neví o čem mluví, když říká, že byl úsek maximálně zabezpečen. Za mě by bylo nejlépe vyměnit jeho, ale to už přesahuje téma železnice.
Srazit se vlaky jiných dopravců nebo jiný dopravce s vlakem ZSSK, taky odborník Fico vyhodí generálního ředitele Helexu ZSSK Helexu?
Nemůžu si pomoct, ale tohle „řešení“ mi přijde komické
tak řešení je od komika, takže je komické 😀
… tak nejen Fico požaduje likdividaci soukromého dopravce, byť by do toho vletěl nezaviněně. Za ten zlomený vagon.
Ať se to někomu líbí nebo ne, (spíš ne) takovéto a podobné nehody se vyrojily jako houby po dešti poté, co se odbourala výprava vlaku ze stanice výpravčím. Tehdy hlídali postavení návěstidla tři. Výpravčí, vlakvedoucí a strojvedoucí. Pokrok, úspory, nová dopravní situace ( absence venkovních výpravčích) , změny předpisů všechny povinnosti s odjezdem vlaku převedly na jediného, lidsky normálně chybujícího člověka- strojvedoucího- aniž by přišlo nějaké technické opatření, které by situaci zachraňovalo v případě jeho selhání. Přitom pro odvedení pozornosti stačí kolikrát tak málo. A pak nastává divení, že takovýchto MU se za rok uděje 50 a více a jen… Číst vice »
A neměl by letět spíš ministr dopravy resp. vedení ŽSR?
ŽSR tam traťovú časť ETCS nainštalovalo; nemôžu za to, že REX mobilnú časť nemal
Můžou ji vyžadovat, stejně jako to v Česku dělá SŽ.
Přesně tak. Zodpovědnost má být primárně na tom, kdo takový provoz umožní. Tj. ŽSR, možná i drážní úřad.
Ale pustili ho tam.
O tomhle v obou státech rozhoduje MD, je to politické rozhodnutí, nikoliv manažer infra.
Můžou tu mobilní část vyžadovat a vozidla bez ní tam prostě nepustit (nebo v jejich přítomnosti zavést nějaké přídavné opatření). To by samozřejmě vedlo ke konfliktu ŽSR vs. dopravci, který by muselo ve výsledku vyřešit MD. Jenže to by znamenalo zodpovědnost MD za rozhodnutí snižující bezpečnost a to přece nikdo nechce.
Tvrdit, že ŽSR udělala všechno správně, je strašně krátkozraké. Zavedli ETCS, které ale nevyžadují a přitom zrušili barvičkovač a odvraty, takže půlka vlaků na nejhlavnější trati jezdí bez zabezpečení. A když se něco stane, tak se to hodí na fíru. S takovýmto přístupem to bezpečné nebude nikdy.
Tu podľa všetkého farbičkovač ani nikdy nebol
Ok, já jsem myslel, že tam před koridorizací byl. Takže při modernizaci zvedli rychlost ale bezpečnost visí na dobrovolném požití ETCS.
Takže oni nemají ani autoblok ? Protože kdyby měly, tak musí být na návěstidle minimálně červená, na předešlém oranžová ….
Tak to snad platí naprosto obecně ne? (kromě tedy stanic s nezávislými návěstidly)
Autoblok na tom koridoru nemají ale bloková podmínka funguje všude kde jsou světelná závislá návěstidla
Tak to je výborná zpráva, zrovna potřebujeme personálně obsadit českou vládu a hledáme nové talenty.
Proč ne, třeba někteří ani v mládí netočili péčko.
Vyšetřování sotva začalo, ale Fico už zná viníka a žádá jeho potrestání?
Hlavně že včera apeloval na nulové nenávistné projevy.
Protože vinu nesmí nést on a vláda. Hotovo.
Takže jeden vlak odjel z jiné koleje na trať na zakazující návěst a druhý, pro kterého byla postavena cesta, odjel za ním? Nemělo by na návěstidle po průjezdu přes kolejový kontakt, nejpozději při rozřezu výhybky nastoupit stůj pro druhý vlak?
Taky to tak bylo.
Díky za informaci.
Toto zafungovalo, vďaka tomu dokázalo ETCS aspoň trochu spomaliť expres
A vedení ŽSR nic..?
Maximální míru bezpečnosti zajišťovali místní žandári.
Tady je spíš problém, že se ve jménu modernizace ruší dříve běžné a funkční věci a navozuje se dojem, že stop je zeď… dříve byly z vedlejší koleje postaveny při stůj výměny do šturcu, takže vlak by skončil maximálně v křoví, dneska se ruší… Dříve byl budoucí fíra devět měsíců v dílně, pak rok na posunu v depu, pět let na posunu ve stanici a pak ho pustili na lokálku s nákladem… Na rychlíky se dostal třeba po dvaceti letech… Dneska mladý ucho udělá zkoušky a hned je na vlaku s lidma…
Jak 9 měsíců na dílně člověka připraví na vozbu rychlíků za 20 let?
Seznámí se s lokomotivou… Samozřejmě bohužel vás nechali maximálně měnit špalky a uhlíky na sběračích, ale to už je jiný příběh… Ačkoliv dneska jsou mašiny dost jinde než tenkrát… Tenkrát jste musel při závadě na trati aspoň přibližně diagnostikovat a umět to dostat z nejhoršího…proto dílny
Samozřejmě dneska šly náklady dolů, staniční zálohy prakticky vymizely, ale nějakou aspoň roční praxi by to chtělo…
Takže když dnes dopravce požaduje podepsat smlouvu na 5 let a z toho by byl člověk rok na dílně (takže pro dopravce úplně k ničemu) tak by mu náklady na toho člověka vzrostly tak o 20%.
Balo by to efektivní a zvýšilo by to konkurenceschopnost?
Já hlavně psal, jak to bylo dříve, a že je trochu zvláštní, že lidé hned po složení zkoušek jezdí s lidma… A výše jsem psal, že alespoň ROČNÍ praxi by to chtělo
Když člověk nastoupí k osobnímu dopravci, tak se bez lidí jezdí těžko …
Takže když bych byl 9 měsíců na dílně, měnil tam ty špalky, tak za 20 let bych si na nějaké (pravděpodobně jiné lokomotivě) uměl poradit s nějakou závadou jo? 😀
Vždyť jsem psal, že to je bohužel jiný příběh… Původní idea byla jiná… Jenomže holt mladej koláč, tak šup do kanálu nebo na střechu… Přece se s tím staří mázové nebudou špinit…
Dobrý blábol ty výměno. Víš co je výměna na kolejích?
Spi dál
Výhybka je CELÉ zařízení, výměna jsou JAZYKY. A přestavují se jazyky, tedy výměna, ty blábole
Skvělé, dříve železárny nebyly… moment…
Jaký železárny…?
Železniční nehody, neasi.
No aspoň tím, že byly tyto jízdy proti stůj respektive srážky při průjezdu eliminovány automatickým nastavením výhybky do šturcu, toto nebylo… Ovšem lidský faktor byl, je a bude… Takže havárie samozřejmě byly… On i výpravčí tenkrát musel stát venku do průjezdu celého vlaku, dneska už taky prakticky vymizeli… Dneska se bohužel vše spoléhá na elektroniku… Jenomže právě tady, kdy máte od klacku k vedlejší koleji pár metrů, to úplně zareagovat nestačí…
Výpravčí standardně vídám kontrolovat průjezd celého vlaku, co přesně se podle Vás změnilo?
Na koridorech vidíte výpravčí…? To vidíte až na Balabenka/do Přerova na dálkové řízení provozu…?
Ono je známo, že toho dunihlava vedl nějaký nezkušený fíra?
To máte pravdu, to není…
Tak nesuďte mladé – riskujete, že budete soudit křivě.
Jak by strojvedoucí expresu s 9 měsíci praxe na dílně zastavil … před osobákem, který mu tam vjel nedovoleně?
kdo vyhodí Fica? … jen se ptám…
Voliči?
Na Slovensku?
Už se to v minulosti přece stalo. Tak proč by se to nemohlo stát znovu?
V posledných voľbách dostala demokratická opozícia viac hlasov, ako koalícia.
Může se to zdát divné, ale ta perspektiva je bližší a pravděpodobnější, než že bude voliči odvolána naše nynější nastupující hnědokoalice, kde se 25085 ani nezačal něčeho reálně účastnit.
To mi připomíná nehody v SSSR, kdy po pochybení výpravčího nebo strojvedoucího šel pro jistotu sedět i náčelník stanice a depa. 😀
a v Severní Koreji by nešli ani sedět…
Myslíte, že váš nadřízený není odpovědný (profesně) za svoje lidi?
Klasika Ficostán. Vycházet všechny okolo jenom ne sám sebe a kamarády. Za ty průšvihy má letět především ministr dopravy případně Fico sám… Hlavně, že mají v ústavě dvě pohlaví 🤡
Vedenie ZSSK sú tiež len kamoši.
Generálny riaditeľ ZSSK riadil naposledy Slovensku poštu. Za vlády Smeru.
Teraz ho strčia zasa niekde inde…
GŘ jsem jsem zažil před téměř 6 lety jako ředitele slovenské pošty. A ano, co mu šlo nejlíp, byla sebeprezentace:-) Jaký byl GŘ na dráze, kdo ví. Ale kámoš by to měl být, po dvou letech Fica snad ani nikde už nikdo jiný než kamoš sedět nemůže.
Ta dvě pohlaví jsou důležitá. Aspoň víme, že ve vládě je to samý (mužský orgán) anebo (ženský orgán) a nic jiného.
„Jde o osobní dopravu na moderním úseku, kde je míra bezpečnosti na maximální úrovni.“
Míra bezpečnosti na nejvyšší úrovni by tam byla, kdyby ta 861 měla ETCS OBU a musela ho používat. Ani jedno z toho neplatí, takže míra bezpečnosti je pořád na úrovni nejslabšího článku.
Je to jako mít hi-tech bankovní trezor z metr tlusté oceli, u kterého někdo nechal větračku na dvorek.
Taky kdyby tam byla ETCS L2. U Level 1 se o maximálním zabezpečení mluvit nedá.
Nesmysl. V čem je s L1 problém? L1 poskytuje maximální zabezpečení také i když jednodušeji, jen jaksi vlaky musí mít ETCS mobilní část.
Logicky když nedostává informace v reálném čase, ale je závislá na přejetí balízy. Kdyby poskytoval L1 maximální zabezpečení nikdy by nevznikla potřeba L2.
Balizy sú umiestnené tak, aby vlak stihol dobrzdit. Chýbajúce informácie v reálnom čase skôr znižujú efektivitu, resp. su potrebné väčšie rezervy
Ne. L2 existuje hlavně aby se ušetřilo na trackside infrastruktuře (zrušením návěstidel a měnitelných balíz).
L2 s návěstidly je jinak akorát dražší, složitější a zbytečnější než L1 (pokud neřešíme špatně zabezpečený posun/překážky, kde L2 reaguje líp. to jsou ale velice okrajové případy pro většinu provozovatelů).
Proto taky existuje na světě tolik L1.
L2 je ale motivován kapacitou víc než bezpečností.
Jedinou bezpečnostní implikací je reakční čas na nenadálou překážku, která vyvolá zrušení MA. A to za předpokladu, že o té překážce systém ví.
Rozdíl je pouze v načasování toho, kdy se informace o změně MA dostane na vozidlo. A i v L1 je toto částečně řešitelné skrze Euroloop a RIU.
Kdyby ta 861 ETCS měla, tak i L1 ji v pohodě zastaví.
Rozdíl v bezpečnosti mezi L1 a L2 je skutečně je ve velmi specifických okolnostech, kde rozhodují metry a vteřiny.
Pořád je to jeden z dalších zabzpečovačů navíc. Chyba je toho, kdo rozhodl, že tam bude jezdit mix s/bez ETCS.
Zaujímalo by ma, kto toto Ficovi narozpraval. On to z vlastnej hlavy nemá.
Jeho schopnosť obklopiť sa blbcami je pozoruhodná. Stačí si pozrieť poradcov…
Nejaký novinár by sa mal Fica spýtať ako to potom vyzerá na iných úsekoch, kde je miera bezpečnosti na minimálnej úrovni. Či je vlastne medzi „maximálnou“ a „minimálnou“ vôbec nejaký skutočný rozdiel, alebo je cestovanie železnicou vysoko riziková zážležitosť.
Dostal by se takový novinář vůbec na tlačovku?
A terazky mi povedztě, Kefalín, čo vy si predstavujetě pod takým slovom bezpečnosť
Takový novinář by se sice zeptal správně, ale naposledy. On už by si despota Fico našel důvod jej nepustit na příští tiskovku.
Myslím, že tím zkrátka chtěli říct, že na Slovensku už žádný vyšší level zabezpečení není.
To jsem viděl v jedné akční komedii. Tlusté ocelové dvere s kódovým zámkem… zasazené do typické americké papundeklové zdi, do které šla udělat díra pěstí.
Zajímalo by mě, jestli strojvedoucí toho spěšňáku zjistil chybu a začal brzdit (což by bylo kontraproduktivní). A když nejel pod dohledem, tak jestli tam mají aspoň Mirel, nebo tam kromě ETCS není nic. Protože ten ETCS je už tam dost dlouho a na výhradní provoz se ještě nezmohli.
kromě ETCS L1 tam nic není, Mirel tam funguje pouze jako tlačítko bdělosti
Klasický Balkán. Vyhodí celé vedení, ale jinak vše zůstane při starém. I nás na základě Perninku vzniknul alespoň plán implementace ETCS.
Osvědčená taktika “Velký vlk potrestal zrádce!”, oblíbená ve všech autoritářských režimech…
Plán implementácie má každá krajina. Aj Slovensko…
Lenže cely ten plán na Slovensku je nereálny. Napríklad my v ňom máme, že do 2030 budú všetky trate patriace do Core TEN-T vybavené ETCS, tak ako sme sa k tomu zaviazali. Realita je však taká, že ten termín je úplne nereálny.
Tam snad chybí “jenom” Žilina – Čierna n.T., nebo ne?
Problém je, že od Žiliny na východ není snad ani jedno elektronické stavědlo. Zato čím víc na východ, tím je větší šance potkat elektromechaniku.
Tak nakonec ten náš kritizovaný výhradní provoz není tak úplně od věci
Pokud jsem pochopil diskuzi u předchozího článku o nehodě správně, tak se něco podobného snadno může stát napříkald Pendolínu na raním spoji z Českých Budějovic do Prahy?
Ano, bohužel může. Většina vozidel na té trati ETCS nemá.
Mohlo, ale když u nás máme L2, tak by Pendolino začalo brzdit okamžitě a „nečekalo“ by na projetí přes balízu (pokud se nepletu)
Doporučuju odvolat vedení ŘSD za včerejší nehodu na dálnici…!
Nemám rád Fica, ale odvolat celé vedení SŽ by zcela jistě pomohlo i v ČR.
On nechce odvolat vedení správce infrastruktury, ale vedení dopravce.
Až na to, že ZSSK není ŽSR
David: To já samozřejmě chápu, že navrhují odvolat vedení obdoby ČD, nikoli obdoby SŽ (slovenské názvosloví je v tomto poměrně nesrozumitelné), ale takové rázné řešení může nefunkční rybníček na železnici rozhýbat.
Fico odvolává vedení dopravce, nikoliv správce infrastruktury.
Já jsem jen šotouš a nemám rád vzdálené vyšetřování, ale laicky se mi zdá, že u obou aktuálních slovenských nehod sice chybu pravděpodobně udělal strojvedoucí, ale infrastruktura mi nijak nepomohla, aby tu chybu neudělal.
V tomto prípade je chýba na strane ZSSK. 861 nemala ETCS. Za tie roky už mohla mať.
ŽSR sú v tomto teraz nevinne.
A na vrchole viny je Ministerstvo dopravy, lebo oni to celé majú na krku a netlačia na ZSSK, aby z eurofondov vybavila vlaky ETCS.
Ich pohľad doteraz bol taký, že načo, iba je to drahé… Tak už vidia. 2x v priebehu krátkeho obdobia.
ŽSR ale mohli zmierniť následky, keby ich trate mali odvratné výhybky. Rakušáci nedávno modernizovali trať Machregger Ostbahn. Z jednokoľajnej neelektrifikovanej trate s priecestiami je moderná, dvojkoľajná elektrifikovaná trať s mimoúrovňovými križovaniami. A v každej stanici sú odvratné výhybky, ktoré zaručia, že nič ani náhodou nevojde na traťové koľaje. Je fyzicky nemožné aby vlak prešiel návesť stoj, rozrezal výhybku a zozadu do neho potom napálil iný vlak. A to modernizovali iba pred pár rokmi. Infraštruktúra ŽSR nesie tiež svoj podiel viny.
Pokud dopravce zajistil pracovněprávní podmínky pro strojvedoucí v souladu se zákonem (odpočinek, pracovní doba, apod.) a byly po technické stránce obě soupravy v pořádku, tak volat tu po odvolání vedení ZSSK/ČD apod. je zcela mimo mísu.
Niekto skončiť musí. Najkratšiu zápalku ma vedenie ZSSK. Druhá vec je, že ZSSK mohla vybaviť tie jednotky ETCS a nič by sa nestalo. Však ešte donedávna Pantery kupovali bez ETCS. Až keď im ich odmietli povoliť prevádzkovať na Core TEN-T tratiach, tak ďalšia várka Panterov už sa objednávala s ETCS. Výhovoriek mali za fúrik, prečo to nejde. Keď sa ľudia sťažovali, prečo na juhu chodia prázdne dlhšie pantery a oni sa tlačia v krátkych, tak dávali všetky možné výhovorky len nie tu hlavnú, že pochybili, keď neobjednali jednotky už s ETCS. To by ale potom nebol kšeft… Ignorovali aj pripomienky… Číst vice »
Tie pantery sú pochopiteľne iný prípad na ilustráciu.
V tejto nehode bola zainteresovaná 861 od Žos Vrútky.
Tieto jednotky tiež neboli extra kauf. Dlhodobo je kopa jednotiek nepojazdná. ZSSK posiela namiesto nich 81x a keď sa ľudia sťažujú na tlačenice, tak vedenie ZSSK arogantne im odporúčaloi nájsť si inú formu dopravy do školy/roboty.
MD SR to kryje.
Nějakej viník se musí najít ASAP. Fico už má zkušenost s rozhněvaným davem po vraždě Kuciaka. Druhá fatální nehoda na železnici během měsíce, to je skoro podobná situace.
No strojvedoucího by mohlo napadnout, že nemá odjíždět na „volno“ ale „rychlost 80? a volno“, takže v této konkrétní situaci bylo možno z dálky rozeznat, pro kterou kolej volnoznak platí. Holt nejsme dokonalí.
Fakt je ten, že navestidla su v zakrute za stanicou a rušňovodiča mohlo pomýliť, že volno dostal Tatran a myslel si, že je re neho. (nedeľa večer…)
https://maps.app.goo.gl/fmakXnK4twmU1Ab9A
Jenže on nevolá po odchodu vedení správce infrastruktury, ale dopravce. To je jako trestat vedení ČD za srážku v Nejdeku – nepochybně to je vina zaměstnance dopravce, ale okolnosti tomu velmi nahrávají.
V Nejdku, doporučuji se naučit skloňovat.
Děkuji moc, dám si to jako závazek pro další pětiletku.
Tak to se hodí, u nás zrovna potřebujeme nějakého odborníka na MD za SPD 🙂
Právě proto ho nechá jakoby vyhodit.
To si pletete vedení ZSSK a ŽSR.
Tak jedním z kandidátů je „Berňák nebo tak nějak“, což by moh bejt tak Martin Bahurinský, týpek, co se díky správný stranický linii stal přes noc z advokátního koncipienta šéfem právní sekce ZSSK.
Coo?
Slovensko je uščebnicovou ukázkou, jak dopadne země, kde si debilní lidi volej neschopný a všehoschopný populisty. Tak hlavně, že mají peníze na jízdné zdarma pro důchodce.
Tak ono skorozadarmo jízdný pro duchny bude brzo znova i v ČR, že 🙂
Jako že Vám vadí odvolání vedení ZSSK?
Byl by nějaký příklad z dějin, kdy si lidé zvolili schopného vládce?
To bude těžké najít 🙂 Spíš bych řekl, že lidé mají o vedení státu nereálné představy, takže vyhlížejí nějakého geniálního vůdce. Samozřejmě je to částečně způsobeno obecnou rétorikou politiků, kteří často přehánějí.
Ono taky vyhrát volby s tím, že neslibujete zásadní zlepšení, taky moc dobře nejde 🙂
Historie zná politiky, na které s odstupem hledíme jako na státníky a i jejich političtí oponenti uznávají jejich kvality: Adenauer, Churchill, Golda Meir, Olaf Palme, de Gaulle.
To mu kto narozpraval, že je tam maximálna miera bezpečnosti.
Bednárik sa vyjadril že nejde o systémovú chybu… Neviem čo si mám myslieť. Áno, môžeme to hádzať na rušňovodičov aj naďalej, lenže ak by 861 mala ETCS, nemuselo sa to stať. A zrazu sa dostávame k tomu, že sa tomu dalo predísť a nejaká chyba v systéme predsa len je.
Halík, politicky, myslete politicky, Halík! 🙂 Když to bude systémová chyba, tak to jde za generálem ŽSR, ministrem dopravy a někdo by to mohl i vztáhnou na premiéra. Tudíž, to je naprosto jasné, to nemůže být systémová chyba.
Ano, věc má z marxistického hlediska i druhou stránku!