Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví

Fiasko. Zastupitelé neschválili program, Libeňský most bude chátrat dál

Možná budoucí podoba Libeňského mostu. Foto: facebookový profil Petra Dolínka
Možná budoucí podoba Libeňského mostu. Foto: facebookový profil Petra Dolínka

Zastupitelé hlavního města Prahy dnes nerozhodli o tom, co dál s Libeňským mostem. Po třech hodinách debat neschválili program a jednání ukončili, aniž by rozhodli o budoucnosti mostu ve velmi špatném stavu.

„Navrhuji, abychom se s tímto návrhem vypořádali tím, že jej vypustíme. Potvrdíme usnesení z roku 2016, které bylo správné, kdy jsme všichni hlasovali, aby se most opravil ve stávající šíři,“ řekl zastupitel a starosta Prahy 7 Jan Čižinský. Po třech hodinách dospěly debaty o programu do stavu, kdy ho neschválili a primátorka Adriana Krnáčová jednání ukončila.

Materiál počítající s demolicí stávajícího a výstavbou nového schválila v úterý Rada, zastupitelé o něm měli podle původních plánů hlasovat dnes. Z odborné debaty se stal politický spor. Zatímco radní za ANO a ČSSD jsou pro plán, který vznikl už za minulé vlády, radní za Zelené či Trojkoalici jsou proti. Podporu má bourání u TOP 09 a ODS.

Jedno je přes spory jisté: most je ve velmi špatném stavu. Odborníci upozorňují na problém, že je postaven z prostého betonu, velké škody napáchala ale také například povodeň v roce 2002 a pak také zanedbaná údržba. Budoucnost mostu řeší Praha už 14 let. Neúspěšně.

„Zboření cenného mostu a jeho nahrazení mostem bez architektonické soutěže  je prostě barbarství,“ říká například starosta Prahy 7 Jan Čižinský. Odpůrci bourání už chystají řadu protestních akcí. Most otevřený v roce 1928 chtěl nechat zapsat mezi kulturní památky, ale návrh neprošel. Podle Lidových novin ale Národní památkový ústav podal podnět k přezkoumání tohoto rozhodnutí.

Liší si i názory odborníků, co je lepší: například Kloknerův ústav, na základě jehož posudku přestaly přes most letos na začátku roku několik týdnů jezdit po mostě auta i tramvaje, možnost opravy nevylučuje. Rada expertů  náměstka primátora naopak doporučila bourání.

V případě mostu naopak našli výjimečně shodu primátorka Adriana Krnáčová a její náměstek pro dopravu Petr Dolínek. Oba jsou po pokračování v roce 2016 zastavených plánů, tedy zbourání a postavení nového, většího. Bez architektonické soutěže, vítězná firma získá na starost i samotnou tvorbu projektu. Praha tak chce předejít situaci, kdy budou přibývat jen vícepráce a náklady porostou.

Zastáncům bourání hraje do karet hlavně čas. Most byl chvíli uzavřen kvůli havarijnímu stavu. Pokud by se město rozhodlo pro opravu, musí soutěžit projektanta a další a ztratit tak několik let. Demolice a stavba nového může začít dříve: soutěž začala už dříve a je jen přerušená. Navíc má Praha jiný problém s cestou do Holešovic: špatný stav Hlávkova mostu. Jen stěží si lze představit situaci, že bude zavřený najednou Libeňský i Hlávkův most.

V případech demolice mostu mohou být opět Libeň a Holešovice odříznuty, ve hře je i vybudování provizorního mostu, vzhledem ke značné hlučnosti se takovému typu přezdívá rámusák.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ralfes
Host
Ralfes

Libeňský most je nejen v havarijním technickém stavu, ale oproti jiným pražským mostům je navíc ještě velmi hnusný. Takže opravdu nevím, co ti politici řeší. Ale jen tak dál, most byl teď provizorně opraven, ale další oprava je podle mě už vyloučena, zvláště v momentě, kdy nyní po mostě jezdí opět tramvaje a (osobní) auta. A těším se, že to jednou spadne, problém bude konečně vyřešen, vyřeší ho za všechny sama příroda. Upřímně, přes ten most jezdí dost tranzitní IAD. Když byl v zimě uzavřený, byl v Holešovicích parádní klid. Na Palmovku se lze dostat i tramvají na Vltavskou nebo… Číst vice »

Radek
Host
Radek

Kdybyste si o tom zjistili něco víc, tak víte, že výstavba nového mostu by vyšla na mnohem více peněz. Ve všech porovnáních byly zatím porovnány mosty jenom přes Vltavu, ale už nikoho nezajímal zbytek. V tomto případě by byla stavba nového mostu několikrát dražší, protože se musí vybudovat nové nájezdy, předělat zbytek mostu atd., taže pokud bychom uvažovali tyto další náklady, tak nový most nikdy nemůže vyjít ekonomicky lépe.

Martin k
Host
Martin k

Má tady někdo z vás alespoň základni znalosti o architekuře nebo snad o kubismu, nebo se jen dohadujete a spekulujete ?

petr.r
Host
petr.r

mě se líbí ti odpůrci, já jím říkám škůdci republiky a jestli oni nemají prsty, že za žabotlamy nejsou náhrady- přeci na starých tratí nebudou jezdit nový soupravy. Jen tak dále je vykrmte, ale ponechte si je tam.

Ondrej
Host
Ondrej

Tragédie. A ještě větší nás (respektive SŽDC) čeká s Výtoňským mostem – tahle hromada šrotu je prý totiž památkově chráněna.

Ondrej
Host
Ondrej

ApolloXI: To že má někdo jiný názor než Vy ještě ve slušné společnosti neznamená že jej budu napadat. Doufal jsem, že diskutující deníku zDopravy budou ušetřeni individuí jako jste Vy – zřejmě jsem se mýlil.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Ondřeji, Karlův most je jen hromada kamení a dokonce památkově chráněná a kupodivu vydržel více než současné betonové rychlokvašky – protože byl průběžně udržován. A v tom je ten zásadní rozdíl. Když něco průběžně neudržujete, horko těžko za to může dotyčná stavba, ale jen a jen lemplovství člověka.

Ondrej
Host
Ondrej

Apollo: Nikdo tu ale nenapadá Karlův most. Ten sice již svůj původní účel neplní, svoji funkci si ale v 21. století našel. Podobně např s Negrelliho viaduktem – i on je po rekonstrukci schopen dostát požadavkům moderního města. To však není případ ani Libeňského ani Výtoňského mostu. Tyto stavby by prostě – v prvé řadě – měly sloužit lidem.
Vemte to z jiné stránky – pokud se zboří a postaví se nové mosty na základě nějaké kvalitní architektonické studie, tak jsem si jist, že budou za pár desítek let ještě cennější než vámi navrhované rekonstrukce, které nic neřeší.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Jenže tady se žádné architektonická výběrová řízení nedělají a tak tu máme spotřební architekturu ála postsocialistický SUDOP či Metroprojekt.

K.S.
Host
K.S.

A on most ve Výtoni je z drobícího se betonu? Já myslel že z ocele a kamene.

K.S.
Host
K.S.

ApolloXI.: Víte snad že se několikrát při povodni zřítil, ne? Nebo že některé „kamenné“ pilíře jsou jenom falešné a uvnitř duté z cihel, 19. století. Ovšem to že je to v háji po stránce architektury je pravda. Ale jděte se podívat jaká zvěrstva se dějí při zateplování, jaké monstrozity se používají jako balkony, jaké se dělají fasády… Myslíte si že tu je mezi lidmi nějaké architektonické cítění? Není, podle toho nám to tu také vypadá a bohužel se tu příliš dlouho razila ona socialistická architektura bez diskusí, úchylek směrů jako jinde, což v lidech tak nějak nechalo jakýsi smysl pro… Číst vice »

Honza
Host
Honza

Most ve špatném stavu je, nikdo se o něj dlouhodobě nestará, až expert Dolínek s experty s TSK s velkým humbukem v TV zastavili dopravu s hláškou „Jedno pole má nosnost 5t.“ V tom okamžiku nahoře ještě jezdili tramvaje, kdy jejich hmotnost je určitě násobně větší, než 5t. Co, že ty tramvaje nepadali již v tom okamžiku o patro níže! To, co se pod mostem objevilo po usilovné šesti nedělní výstavbě je výsměch, to šlo asi preventivně postavit za provozu, ale to by bylo bez mediálního zájmu. Škoda, že to provizorní „záchranářské veledílo“ není součástí některého z uváděných článků, stojí… Číst vice »

Vlastimil
Host
Vlastimil

Tak starosta Čižinský se musí zviditelňovat pořád, aby se dostal k lepšímu korytu. Škoda že ten most nespadl rovnou, mohl by být klid a místo keců by se mohlo makat!

Vlastimil
Host
Vlastimil

Na to bych ještě dodal známou frázi z Obecné školy. Tati, pan Čižinský je lidovec? …..

VRT
Host
VRT

Asi to dělá, Vlastimile, dobře. Výsledky voleb na P7 a fakt, že se za lidovce dostal v Praze do sněmovny, hovoří jasně.

Vlastimil
Host
Vlastimil

A proto se má věnovat důležitějším věcem, než obstrukcím s jedním mostem. Podle toho to tady v republice ve všem vypadá jak ve skanzenu. Je to jen jeho politický boj. Most už se měl dávno zbourat.

VRT
Host
VRT

To nejsou obstrukce. Kloknerův ústav jasně řekl, že most opravitelný je. Dále je zřejmé, že je to jediný kubistický most na světě. Místo něj tam dáme nějakou hrůzu bez soutěže? Opravdu?
Za stav mostů (a obecně Prahy) je zodpovědná mafie, která v podobě ODS, ČSSD a ANO likviduje Prahu. Nejbohatší NUTS v postbolševické Evropě. Co se za posledních 10 let postavilo? Předražená Blanka a metro do sklepa nemocnice.

petr.r
Host
petr.r

Musíte si uvědomit, že oprava by byla dražší a nějaký blbosti kubistickýho směru můžete používat tam, kde nejezdí moderní težká doprava. Jako vy si myslíte, že odlehčíte tramvaje o třicet tun jak bylo na tu dobu konstruováno?

VRT
Host
VRT

Kloknerův ústav jednoznačně potvrdil, že po rekonstrukci je možný provoz tramvají i kamionů (ty tam pochopitelně nesmí). Ovšem úplně nejhorší je debatovat a vědět o dané věci… nic.

Flinta
Host
Flinta

Vrt: Ano, bylo řečeno, že opravitelný je. Ale také bylo řečeno, že je oprava vzhledem ke konstrukci z prostého betonu technologicky náročná. Také bylo řečeno, že životnost do další opravy bude cca 20 let. Také bylo řečeno, že novy most umožní oddělení tramvajového pásu podle požadavku DP. Také bylo řečeno, že životnost nového mostu do nutné větší opravy by byla výrazně delší než u rekonstruovaného. A také bylo řečeno, že zbourání a stavba nového by byla výrazně levnější a rychlejší. Vzhledem k tomu, že most nebyl prohlášen za památku, mám za to, že je nad slunce jasnější, že by demolice… Číst vice »

sladlu
Host

A vetsine z nich tece mleko po brade.

Zdrzeni znamena i vetsi prostor pro kapriky

VRT
Host
VRT

To je argument hodný inteligenta. Jaký je podle vás ten správný věk?

Tunel
Host
Tunel

Takže zelení fanatici spolu se svými dalšími kamarády z trojkoalice a s Piráti zase zhoršují život lidem. Děkujeme a posíláme vzácnou žábu.

yaakov666
Host
yaakov666

Upřímně nevím, co je na snaze o opravu kubistickeho mostu zeleně fanatickeho…

Jen tak
Host
Jen tak

yaakov666: protože ta bandicka rádoby zelenych fanatiku je naprosto proti vsemu. Oni nemaji nejaky cil, oni jdou programove proti vsemu.

Tunel
Host
Tunel

Fanatické je na tom to, že místo funkčního, pořádné, bytelného a kapacitního mostu tam chtějí zachovávat a udržovat tuhle postupně se rozpadající hrůzu. Bez ohledu na to, že udržet jí dalších 100 let bude stát možná 10x tolik, co nový most. Ale zelení fanatici si myslí, že od toho jsou tu ostatní, aby jim to platili.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Ano, zbořme Karlův most, je tam už stovky let a jeho průběžné opravy už stály mnoho peněz. Negrelák jakbysmet aneb Argumentace hodná tak leda mateřské školky (anebo jednoho dopravního fóra).

VRT
Host
VRT

Taky mám pocit, že se sem přelévá jedna železniční diskuzní žumpa.

Tunel
Host
Tunel

Po Karlově mostě honíme tramvaje, hasičské vozy a ostatní automobily? Nehledě na to, že jeho údržba je něco jiného, než údržba nekvalitně postaveného betonového mostu. Kamenné mosty udržovat jde i staletí, ano. Betonové, tuplem špatně postavené, nejde udržovat věčně. Může se vám to nelíbit, můžete se stavět na hlavu, může vás mrzet, že narozdíl od dřívějších generací, ta dnešní nic budoucím nenechá, ale tak to prostě je. Fyzika vítězí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tunel: I tramvaje po Karlově mostě kdysi jezdily – a osobně tam pamatuji normální provoz osobních automobilů ještě v 1. polovině 60. let minulého století … A „nekvalitně postavený betonový most“ (libeňský)? Když vydržel bez jakýchkoli zásadnějších oprav skoro 90 roků provozu, tak asi tak úplně nekvalitně postavený nebyl, nemyslíte? Nehledě k tomu, že jeho část nad řekou (oblouky) v nijak extrémně špatném stavu není – v havarijním stavu je rámová konstrukce nad ostrovem, kterou ale „pohledově“ vlastně nikdo nevnímá a její přestavbě snad ani nikdo příliš nebrání – jen Čižinský a další správně a oprávněně brání nesmyslnému a zbytečnému… Číst vice »

Partneři



CSCARGO