Fiasko. Zastupitelé neschválili program, Libeňský most bude chátrat dál
Zastupitelé hlavního města Prahy dnes nerozhodli o tom, co dál s Libeňským mostem. Po třech hodinách debat neschválili program a
Zastupitelé hlavního města Prahy dnes nerozhodli o tom, co dál s Libeňským mostem. Po třech hodinách debat neschválili program a jednání ukončili, aniž by rozhodli o budoucnosti mostu ve velmi špatném stavu.
„Navrhuji, abychom se s tímto návrhem vypořádali tím, že jej vypustíme. Potvrdíme usnesení z roku 2016, které bylo správné, kdy jsme všichni hlasovali, aby se most opravil ve stávající šíři,“ řekl zastupitel a starosta Prahy 7 Jan Čižinský. Po třech hodinách dospěly debaty o programu do stavu, kdy ho neschválili a primátorka Adriana Krnáčová jednání ukončila.
Materiál počítající s demolicí stávajícího a výstavbou nového schválila v úterý Rada, zastupitelé o něm měli podle původních plánů hlasovat dnes. Z odborné debaty se stal politický spor. Zatímco radní za ANO a ČSSD jsou pro plán, který vznikl už za minulé vlády, radní za Zelené či Trojkoalici jsou proti. Podporu má bourání u TOP 09 a ODS.
Jedno je přes spory jisté: most je ve velmi špatném stavu. Odborníci upozorňují na problém, že je postaven z prostého betonu, velké škody napáchala ale také například povodeň v roce 2002 a pak také zanedbaná údržba. Budoucnost mostu řeší Praha už 14 let. Neúspěšně.
„Zboření cenného mostu a jeho nahrazení mostem bez architektonické soutěže je prostě barbarství,“ říká například starosta Prahy 7 Jan Čižinský. Odpůrci bourání už chystají řadu protestních akcí. Most otevřený v roce 1928 chtěl nechat zapsat mezi kulturní památky, ale návrh neprošel. Podle Lidových novin ale Národní památkový ústav podal podnět k přezkoumání tohoto rozhodnutí.
Liší si i názory odborníků, co je lepší: například Kloknerův ústav, na základě jehož posudku přestaly přes most letos na začátku roku několik týdnů jezdit po mostě auta i tramvaje, možnost opravy nevylučuje. Rada expertů náměstka primátora naopak doporučila bourání.
V případě mostu naopak našli výjimečně shodu primátorka Adriana Krnáčová a její náměstek pro dopravu Petr Dolínek. Oba jsou po pokračování v roce 2016 zastavených plánů, tedy zbourání a postavení nového, většího. Bez architektonické soutěže, vítězná firma získá na starost i samotnou tvorbu projektu. Praha tak chce předejít situaci, kdy budou přibývat jen vícepráce a náklady porostou.
Zastáncům bourání hraje do karet hlavně čas. Most byl chvíli uzavřen kvůli havarijnímu stavu. Pokud by se město rozhodlo pro opravu, musí soutěžit projektanta a další a ztratit tak několik let. Demolice a stavba nového může začít dříve: soutěž začala už dříve a je jen přerušená. Navíc má Praha jiný problém s cestou do Holešovic: špatný stav Hlávkova mostu. Jen stěží si lze představit situaci, že bude zavřený najednou Libeňský i Hlávkův most.
V případech demolice mostu mohou být opět Libeň a Holešovice odříznuty, ve hře je i vybudování provizorního mostu, vzhledem ke značné hlučnosti se takovému typu přezdívá rámusák.