Fiala věří, že normu Euro 7 lze upravit, aby neměla tak negativní dopady
Měření emisí, ilustrační foto. Autor: MDČR
Evropská komise v návrhu nového nařízení zdůrazňuje, že znečištění ovzduší představuje v Evropě i nadále velké riziko pro životní prostředí a zdraví.
Fiala je mimo. Čeká na „dobrý“ signál.
Celé ty eurovergly jsou uplně na nic.
Kdysi jsem jezdil s O1 pohodově na spotřebu s benzínem za 5,5L. Dnes, protože mám shit s ERG jezdím po dálnici minimálně 120, aby ERG nefungoval. Spíš víc. Tím je spotřeba min 7,5. 90 si tím opravdu netroufnu jezdit. Až žije životní prostředí.. A lední medvěd. Zlikvidovali malé auta. Ty byly ekologické..
To že někdo na 2,5 tunové elektrické SUV napíše, že to je ekologické auto s 0 g co /km tomu může věřit jen ..kretén. Nebo europoslanec.
ERG je co?
Ať především přestanou započítavat, čínské elektro š. 0 gCO.
Pro Evropu je nejlepší jít cestou hybridu. Na dlouhé cesty stejně nic jiného není.
Nejdřív to odkývou a pak „věří“ a loví „signály“. A kdo věří jim? Já tedy ne.
Fiala věří, já Fialovi nevěřím už nic.
Amerika a Čína se rozhodly loni pro Elektromobilitu. A to v takovém měřítku, ze pokud hodně nemakneme, tak je s evropským autoprumyslem amen. Volvo už se sem vozí v kontejnerech 3 roky z Činy. A jestli jste někdo viděl či dokonce zkusil elektricky pickup od Ford na bázi F150, v přepočtu za 400 tis Kč s akceleraci jako Ferrari a odjezdem i pro řemeslníky na týden, tak se začínám docela o všechna ta Berlína, Transportéry, Ducata docela obávat.
Hmmm, a takhle to máte vy elektrokonfesní všichni. Vyzobáte si, co se vám hodí, pokud se rovnou nerozhodnutelná nemluvit pravdu. Mohl byste mi ukázat, kde lze koupit F150 all electric v přepočtu za 400k (bez dotací, s dotacemi v nějakém socialistickém ráji to nevylučuji). To bych si ho snad i koupil. Případně, kam chodíte pro dolary za 10Kč? Základní verze Lightning stoji 40k USD. Ve Státech, takže tady minimálně 1,5M za, v podstatě, nepoužitelné auto. Dovedu si představit tu spotřebu pří předpokládané struktuře provozu. A ještě ty vlhké sny, že dojedete do lesa, připojíte si elektrickou pilu, pracujete a zase… Číst vice »
Jen čistě technická a pro doplnění … „Základní verze Lightning stoji 40k USD“ … bejvávalo. A otázka do pléna, schválně, jaká je nová cena … nižší (jak furt věrchuška slibuje že každou chvíli bude), nebo vyšší? Detailisti mohou přidat třetí možnost … Kua vyšší:-).
V konečném důsledku zavedení EU7 v této drakonické podobě povede k ukončení výroby menších aut (protože je za výrobní cenu nikdo nekoupí). Ptám se, jsou menší auta s menším motorem méně ekologická? Logicky ne. Menší spotřeba menší potřeba materiálu na výrobu atd… Zdravý rozum se někde cestou vytratil.
Situace akorát povede k udržování daleko horších neekologických vraků v provozu. A la kubánský motorismus.
Bohužel běžnému voliči to dojde hodně pozdě po té. Ale pak se možná hodně naštve a kyvadlo se přehoupne do druhého extrému.
Za mne by špatný kompromis byl např. něco jako japonské Kei cars. Tzn. např. vyjímka z EU7 pro auta do např. hmotnosti 1100 kilo a do 1500 nějaké úlevy. Plus celkové odložení o čtyři roky.
Odhady, o kolik nová norma zvýší cenu nových aut se liší, ten vyšší odhad (od výrobců) je 1000 eur (podle EU asi třetina). Opravdu myslíte, že zdražení o 25 tis. bude znamenat, že malá auta nikdo nebude kupovat (u nejlevnější Fabie by to tedy znamenalo nárůst ceny o 8 %)?
Nová Fabie stojí dneska od 370 tisíc korun, a to ve výbavě Ambition s litrovým atmosférákem. Když si naklikáte téesíčko s tažným zařízením, vyhoupne se ti hodně přes 400 tisíc. 400 tisíc za malé auto… Proč asi těch nových Fabií je na silnici málo? A to opomíjím fakt, že ten konfigurátor je teď nějakej osekanej. Spoustu věcí v něm chybí, co tam loni šly naklikat, např. gumové zástěrky za kola. Ona spousta věcí je teď v té vyšší ceně zahrnuta automaticky, jako zadní senzory, přední mlhovky, multifunkční volant, zadní okna v elektrice, rozjezd do kopce, ISOFIX, LED světla (chci halogeny),… Číst vice »
Ta svetla si jeste rozmyslete. Ono neni od veci v noci poradne videt..
Blbý je, že Evropa produkuje 4% celosvětového bordelu, ale mrská se neadekvátně přísným bičem.
Chápu, že minulé generace trochu zaspaly, ale snažit se teď všechno dohnat za 10 let je likvidační.
2033 konec uhlí, 2035 konec spalovacích motorů. Plyn a jádro mají na růžích ustláno. Může mi někdo vysvětlit kolik ta elektřina bude po roce 2030 stát, když na ni budeme všichni 100% závislí, ale z ničeho rozumného ji nebudeme moci vyrábět? No, bojím se.
Tobě se líbí chodit po městě, kde se skoro dusíš? Mě ne. Euro 7 se bude ještě snad přehodnocovat, ale rozhodně už nechci zažít traboše, varťasy a podobnej šrot v ulicích
A budem jí mít z čeho vyrobit, neboj
Z čeho ano, ale kde…
Díky aktivistům a nimby to se nic nepostaví.
Zrovna dneska do mainstreamu prosakla zprava CEPS, ktera (nutno podotknout – opakovane) rika, ze z CR coby exportera elektriny bude jiz brzy elektriny importer (jsem teda zvedavej, kde ji budeme brat, kdyz je vsude v Evrope stabilnich zdroju elektriny nedostatek). Soudruh ajtak na MZP Hladik je ten spravny zeleny kadr, ktery se s nejakou stabilni nahradou uhelnych elektraren nehodla zdrzovat a prosazuje konec uhli v 2033, vizte jeho nedavny rozhovor v idnes. Do jake galaxie ty ceny vysplhaji, pokud zeleny ideolog Hladik zajisti vypnuti uhli do roku 2033, pricemz ti nejvetsi optimiste mluvi o uvedeni noveho jaderneho zdroje do provozu… Číst vice »
oproti minulosti došlo k takovému zlepšení, že jestli se dneska skoro dusíš, tak by se starší generace nedožily dneška. Žiju v Praze na stejnym místě už 40 let a třeba dřívější prakticky trvalý zimní smog je dávnou minulostí. Naopak se současným přístupem k ekologizaci tu ten šrot bude co nejdýl.
No to sice není, ale toho smogu co není vidět (což jsou třeba oxidy dusíku) a škodí pořád stejně je pořád opravdu hodně a pravidelně je nad limity, stačí se podívat na měřicí stanice ČHMÚ.
ten zimní smog je slabší, protože víc fouká (taky díky oteplení, je víc energie v systému) a lepší rozptylové podmínky. Když náhodou byla typická zimní inverze, oblačná poklička a bezvětří, tak i tuhle zimu vyletělo znečištění na trojku. Naštěstí bydlím na periferii. A úplně mi stačí, když v zimě venčím psa a vidím, jak lidi nechají běžet motor na místě, co z toho jde. Je fajn, že aspoň chodí kolem při škrábání a mají to z první ruky. A doporučuju zajít od hlavní silnice do lesa, třeba Generála Šišky a pak dolů do modřanské rokle, to ani není žádný hlavní… Číst vice »
A jak souvisí E7 s tím, že má někdo doma bakelitového veterána?
A Vy jste nekdy v zivote navstivil nejake mesto, kde „jste se skoro dusil“? Ja ano. V Evrope to nebylo. Nema smysl to davat do souvislosti s nesmyslnou ekofasistickou normou EURO7.
Euro 7 má snížit limit na oxid uhelnatý, zavést limit na amoniak a pevné částice z brzd. To všechno je čistě lokální sajrajt, který všichni vdechujeme a škodí našemu zdraví. V tom nás tedy vůbec nemusí zajímat, jak to je mimo Evropu.
Rozumím. Nicméně mi nedává smysl, proč se nezačíná třeba od těch největších znečišťovatelů? Taxikář, co nalítá ročně 120tkm, kamion, náklaďák, autobus vs. já, co jezdím celý týden VHD a auto mám 1x týdne na velký nákup nebo výlet. Emisní stopa diametrálně odlišná a přesto musíme mít na vozidle tytéž fíčurky. Nemělo by se tohle nějak kompenzovat?
Takže budete při nákupu auta potvrzovat, že s ním budete jezdit fakt jenom jednou týdně na chalupu?
Jinak nejvíc problémů se znečištěním je ve městech, tam kamionů moc není, za to zdaleka největší podíl na tom mají osobní auta jednotlivců, protože těch je nejvíc.
Limity jsou pro všechna nová vozidla, tedy i pro kamiony, autobusy, náklaďáky apod. (i když pro jednotlivé kategorie se trochu liší). Ono takový taxikář nebo kamion s vysokým nájezdem musí vozidlo měnit častěji, takže se k nim čistější vozidla dostanou rychleji.
Amerika a Čína se rozhodly loni pro Elektromobilitu. A to v takovém měřítku, ze pokud hodně nemakneme, tak je s evropským autoprumyslem amen. Volvo už se sem vozí v kontejnerech 3 roky z Činy. A jestli jste někdo viděl či dokonce zkusil elektricky pickup od Ford na bázi F150, v přepočtu za 400 tis Kč s akceleraci jako Ferrari a odjezdem i pro řemeslníky na týden, tak se začínám docela o všechna ta Berlína, Transportéry, Ducata docela obávat.
Máte na mysli tuhle F-150 … https://www.caranddriver.com/ford/f-150-lightning ?
Ta je super, je se s námi zkuste podělit, kde ho za těch 400 000 Kč sehnat:-))) … a nebo dolar za osmičku … to tu sice kdysi bylo, aspoň na papíře, ale to už je fakt dávno:-))).
Elektřina bude stát randál, protože jí bude nedostek celoevropsky. Tepelná čerpadla, elektromobilita, rekuperace v domech, přechod od plynu v průmyslu k elektřině výrazně zvýší spotřebu vs. Konec uhel. elektráren, končící životnost dukovan …. To se prostě do ceny promítne.
Hlavně když se podíváte na STK na limity kouřivosti a škodlivin vs. Produkci u Euro 6d tak mi uniká smysl Euro7. Zda by nebylo lepší masivněji rozšířit novější auta a ne mít průměrné stáří osobních vozů nad 14 let
To je otázka, jak to vůbec bude. Podporovatelé mírní obavy, že to je jen konec nových spalovacích motorů, ojetiny budou.
Takže 2 scénáře: 1) Lidi budou držet ojetiny, dokud jim hever neprojde podlahou. Takže ve finále kontraproduktivní.
2) Elektrifikace půjde rychle, takže ojetina zůstane těm nejchudším. Jak dlouho po roce 2035 budou existovat klasické pumpy v podobném rozsahu jako dnes? Jednoho dne ten benzín neseženou.
Plus se určitě objeví typické nástroje EU v boji proti přirozenému vývoji – dotace na jedné straně a zdanění/zákazy na druhé.
A na závěr otázka – už někdo vyřešil to nabíjení na sídlištích?
Zapominate, ze pokud jde o niceni funkcnich veci, nejsou v Unii zadni blbci. Staci se podivat treba smerem k legislative tykajici se zbrani pro ochranu zdravi a majetku, kterou mame v CR jako jednu z nejlepsich na svete. Unie stale prichazi s pokusy o odzbrojovaci smernice a stale utahuje srouby, nicmene v tomhle se jim to az tak nedari, takze prichazi druhy utok v podobe rozsireni smernice REACH o prakticky zakaz pouzivani olova v „mokradech“, pricemz eurounijni vyklad slova mokrad je vse vcetne louze… Tedy – zbrane si klidne mejte a klidne si je nechte, akorat adekvatni nahrada olova za… Číst vice »
To, že by se přestaly prodávat spalovací vozy při Euro7, toho se neobávám. Stejně jako se nobávám, že by elektromobilita se stala masivní. Značně se opomijí, že 72% prodaných aut v ČR je koupeno na právnické osoby. Takže ta masivnost při celkovém ročním přihlášení nových aut okolo 200 000 ks nebude nijak rychlá Zároveň ale máte značný problém, odkud ta auta budou brát elektřinu. Pokud si nestřihneme stavbu 4 nuke reaktorů, tak jen solárama doma a na firmách to nedáme. Ale ano, lokální emise jsou důležité. Právě proto, když kolem mne na zastávce ve městě projede auto s Euro5 a… Číst vice »
3) Petrolhead motorkář pojede tam, kde benzín/nafra bude..
To jsou jen takové tanečky pro voliče „vidíte, jak jsme se snažili“. Samozřejmě, že jej přehlasují.
Ono nebude potřeba, aby je někdo přehlasoval. Vrchní signalista podepíše cokoliv, co mu předloží, protože si tím vyslouží podrbání od Uršuly.
Proti EURO 7 vystupují představitelé 3 největších ekonomik EU (Německo, Francie, Itálie). Takže si nejsem jistý, kdo by to vlastně chtěl protlačit.
Jojo, „vidite, jak jsme se snazili dodrzet nase predvolebni sliby“. To mame: zakaz aut se spalovacimi motory je neprijatelny (nerekli ani popel, a to pod jejich euro-predsednictvim) musime uvolnit vice emisnich povolenek, at se jejich cena snizi (schvalili emisni povolenky i na vytapeni budov, a to pod jejich euro-predsednictvim) svoboda slova online i offline musi byt zachovana (vsichni vime, jak to vypada, zeano) hned po volbach odvolame komunistickeho prokuratora Strize (fajn, nerekli po kterych volbach, takze zde dejme tomu nelhali) nebudeme zvysovat dane (pokusne balonky uz leti a bude to ficak) budeme redukovat statni vydaje (ovsem zapomneli dodat, ze smerem… Číst vice »
tomu nějaký volič Spolu opravdu věřil, že se budou redukovat výdaje „na státní agendu“ a jeho se to vůbec nedotkne? Vždyť je to absurdní.
Všichni řeší chemické emise z výfuku a přitom si nevšimli, že dalekové horším problémem se stávají zvukové emise z výfuku. Čim dál víc kamonů s hlučností vrtulníků, legalizované výfuky zcela be ztlumičů, regulérní ohňostroje za osobními auty atd.
Naproti tomu vláda zbytečně vyhazuje peníze za protihlukové stěny, které proti tomuto druhu hluku vůbec nepomáhají.
Plně souhlasím. 👍 Vůbec nerozumím, jak může hlučný, vykuchaný výfuk na jakýkoliv motor dostat homologaci k legálnímu použití… Tohle by mělo být to první na řadě.
Já souhlasím, že to je problém (bydím u frekventované silnice a přes 100 dB není problém), ale je to jiný problém než emise plynů a jiný problém než nastavení norem. Ty hlukové jsou dost přísné, jen je nikdo nevynucuje, takže když někdo vykuchá výfuk včetně katazyzátoru a dá si tam prdildo, tak to odpovědné kontrolní orgány nebere. Bumážka sem, bumážka tam, tím to končí.
Identický problém je kouřivost. Některé exempláře, které člověk potká nemohou projít STK bez „ladění“
Tak snad se bude vláda chovat moudře, zhodnotí, co nám tato norma přinese, zváží všechny možné důsledky a posléze vyšle jasný signál, že tuto normu odmítáme, neboť jde o likvidaci automobilového průmyslu, který jest jedním z hlavních zdrojů příjmu této země.
Jinak nebude možné udělat „Czechia great again“ 🇨🇿 a vládě nezbude k získání peněz nic jiného než jen okrádat důchodce a posílat lidi do penze v 90ti 👵🏻👴🏻🦼🦽.
A pak dojde k pohodlnymu prehlasovani v EU, protoze zapadu je nastesti fakt jedno, ze ani 30 let po revoluci se vychodoevropsky ekonomiky jako ta ceska nezvladly transformovat ze zavislosti na tezkym prumyslu.
Ocekavam minusy, ale je mi to jedno, protoze narozdil od vas vidim dal nez na spicku vlastniho nosu.
To co píšete je zavádějící a patolízalský blábol, který mi připomíná servilitu komunistů v 50. letech, kdy hleděli na východ a udatně sovětizovali, i když to bylo proti přirozenosti a zdravému rozumu. U Vás to zní podobně, ale je to otočené o 180 stupňů. Tato norma, po které tak bažíte představuje pro ekonomiky celé EU něco jako Maův Velký skok. Nevím, jestli žijete v ČR nebo na západě, ale když se oháníte těžkým průmyslem, tak určitě víte, že jeho podíl v naší ekonomice a celé EU ustavičně klesá, protože je brzdění jednak nařízením EU a jednak dumoingovými cenami čínských, indických,… Číst vice »
tak zaprvné je aspoň naše závislost na těžkém průmyslu dávnou minulostí, co z něj zbylo nestojí za řeč. A za druhé bez těžkého průmyslu se průmysl neobejte, můžete se tvářit, že neexistuje, ale jeho produkty furt potřebujete.
Asi jste nejak minul, ze proti jsou i Francie, Italie a Nemecko. Nastesti. KONECNE!
Trefné. Kdyby Německo, Francie a Itálie byli pro, tak by Fiala poslušně prohlašoval, jaká je pro nás Euro 7 obrovská příležitost a je třeba ji prosadit ve jménu záchrany planety a světlých eurozítřků.
Fiala věří, Fiala je přesvědčen, Fiala se domnívá … ale neví NIC.
Podle pana premiéra existují jasné signály…. 😆… Jak příznačné. Je to totiž Král Signál I. 🤴 Signály by vysílal a detekoval. No tak hlavně, aby na ně také dokázal včas zareagovat v náš prospěch.
Rozmohl se nám tady takový nešvar. Místo konkrétních řešení problémů někteří politici jen mluví o tom, že mají plán, jak SPOLU to dokážou, a to hledat cesty, usilovně diskutovat, komunikovat, analyzovat, vysílat jasné signály, posuzovat možnosti, apelovat, zvažovat konstruktivní a chytrá řešení, poradit se s odborníky, systémově monitorovat, vědomě směřovat, strategicky myslet, očekávat společný postup s EU a podobně. 🙂
Polovina NOx, malý přínos pro životní prostředí. Tak určitě.
Nejvic skodlivych emisi jde z vyfuku prvni minutu, dve, tri, nez se zahreje katalyzator a zacne fungovat. To asi neni zadna novinka a nikoho to moc neprekvapi. Jenze ten hlavni for EURO7 je v metodice a pouzitem testovacim cyklu a vzdalenosti, ktere vozidlo ujede do vycerpani emisniho rozpoctu. Dejme tomu, ze dle starsi metodiky WLTP auto ujede 23 km, to nejaky cas trva. Takze ackoliv jde hned po studenym startu z vyfuku chvilku skodlivin vic, za chvilku se kat zahreje a v celkovem prumeru to dopadne v poradku, protoze po zbytek casu jdou z vyfuku kyticky. Jenze podle predbezneho infa… Číst vice »
Opravdu bychom si asi měli redefinovat o co nám ( myšleno lid EU 🙂 ) jde, zda o skutečne škodlive emise typu CO, NMHC, NO nebo o CO2. A pak tvořit smysluplné normy.
Snižovat se může všechno, ale v rámci možností. Ne že se norma přepískne a pak se dělají opatření na vypouštění něčeho nezakázaného (Adblue).
CO2 řešit jako poslední.
Euro normy taky nijak neřeší emise CO2.
Uhodil jste hřebíček o hlavičku. Euro 7 řeší skutečně jen škodlivé emise, ne CO2.
Prepinani aut do rezimu „test emisi“ uz tady bylo a nejakym klukum v Americe se to nelibilo, ze prej dieselgate a klamani spotrebitelu. Mit auto, ktery na 50 km/h zrychluje 10 vterin, to zas neni buhvijak dvakrat bezpecny stran vjizdeni do krizovatek a vubec, tudy cesta nevede. Ocekavam, ze to bude reseno predehrevem katalyzatoru. Samozrejme ekologicky, elektricky. 🙂 Nebo na prasaka tak, ze smes kratce po startu nebude horet jen v motoru, ale bude dohorivat prave az v katu. Jo, technicky resitelny to furt je. Ale… takovydle harakiri kvuli dvema minutam? A senzory trvale sledujici emise? Uz vidim ty prinosy.… Číst vice »
Nebo by to mohl být plug-in hybrid. Na čistě benzinovou část by byl po nastartování línej než se zahřeje (s kontrolkou pro řidiče. Nicméně z parkovacího místa nenajíždím rovnou na dálnici).
Pokud má nabito, tak akceleruje elektrák.
No nechám stranou některé věci, v něčem máte pravdu, ale snaha omezovat NOx nemá vůbec nic společného s CO2. CO2 se snižuje kvůli klimatu planety a globálním dokodám (Pařížská a tak), NOx se snižuje kvůli prokazatelné škodlivosti na zdraví a ohrožování značné části populace co poblíž silnic. S klimatem planety to nemá mic společného, s místím ovzduším ano. To je úplně jiný důvod. Patří tam i další sloučeniny zdraví značně škodlivé, ale hlavní rozdíl Euro 7 je poloviční hodnota NOx oproti Euro 6. Zatím co CO2 jde snížit jen a pouze snížením spotřeby, NOx jsou snižit řízením spalovacího procesu a… Číst vice »
CO2 snizujeme snizenim spotreby, tu snizujeme cim? Vysokym kompresnim pomerem a chudsi smesi. Co je dusledkem vyssich kompresnich pomeru a chudsi smesi? Smes lokalne prohori nekde vice, nekde az moc, nekde mene, nekde vubec a tak se stane, ze nam nejakej prebytecnej kyslik zreaguje s dusikem a vzniknou tak treba ty NOx, at mame nejakej priklad, ceho se chytit. Unijni tlak na co nejnizsi spotrebu prostrednictvim tzv. flotilovych emisi = vyrobci se snazi o co nejnizsi emise CO2, coz ma za primy dusledek pouzivani konstrukcnich reseni, pri kterych je vyssi vznik NOx logickym vedlejsim dusledkem. Tedy, atmosfericky motor s vyssi… Číst vice »
Problemy s NOx jsou jen dusledkem boje proti neskodnemu CO2. Ono to chce trochu chapat technicke souvislosti.