Fenomén Praha – Ostrava. Konkurence a lepší trať znásobila počty cestujících
Šest let uplyne v úterý od vstupu RegioJetu na trať mezi Prahou a Ostravou. Trasa je dnes reklamou na železnici:
Šest let uplyne v úterý od vstupu RegioJetu na trať mezi Prahou a Ostravou. Trasa je dnes reklamou na železnici: od roku 2010 tu počet cestujících stoupl o 147% a dál roste. Díky konkurenci, lepším službám, nižším cenám i rychlejšímu spojení, než v minulosti.
Data o růstu ukazují statistiky z Ročenky dopravy, kterou pravidelně vydává ministerstvo dopravy. Ukazuje i počty cestujících mezi jednotlivými kraji. Například mezi Moravskoslezským krajem a Prahou ještě v roce 2010, kdy na kolejích na této trase jezdily pouze České dráhy, ročně jelo jedním směrem 452 tisíc cestujících, v roce 2016 to bylo 1,171 milionů cestujících. To představuje nárůst o 147%.
Data přitom ukazují, že růst dál trvá: jen mezi roky 2015 a 2016 přibylo ve vlacích mezi Prahou a Moravskoslezským krajem dalších 13% cestujících.
Počty lidí ve vlacích mezi Prahou a Moravskoslezským krajem jsou dvakrát vyšší, než ve vlacích mezi Prahou a Jihomoravským krajem. Toto spojení zažívá přitom největší růst v posledních letech díky modernizaci D1.
Ještě větší růst, než mezi Prahou a Ostravou je u spojení mezi Olomouckým krajem a Prahou, kde jezdí zhruba stejný počet lidí, jako z Moravskoslezského kraje do Prahy. Od roku 2010 počet pasažérů stoupl o 157%.
Podle statistik jen mezi Prahou a Olomouckým a Moravskoslezským krajem oběma směry cestuje ve vlacích přes 12 tisíc lidí.
Důvodů pro rostoucí počty ve vlacích na této trase je více. Jedním je infrastruktura: vlak je dnes nejjistější a nejrychlejší spojení, oproti minulosti zrychlil i pod tři hodiny z Prahy do Ostravy. Další leží v nabídce spojů: s příchodem RegioJetu a Leo Express výrazně stoupl počet vlaků na této trase, zejména k nelibosti nákladních dopravců, kteří si stěžují na nedostatečnou kapacitu.
Souboj tří dopravců přinesl i lepší kvalitu cestování a také tlak na cenu. Jízdenka z Prahy do Ostravy se dnes dá pořídit často i za cenu kolem stokoruny.
Kritici neregulované konkurence také upozorňují na rušení některých spojů v okrajových časech i to, že na kompenzacích za státem nařízení slevy musí teď dopravcům ministerstvo dopravy doplácet více peněz, než v minulosti.