Federace strojvůdců k nehodě u Křemže: Ke srážce vůbec nemuselo dojít
Nehoda vlaků GW Train Regio u Křemže. Foto: Drážní inspekce
Deník Zdopravy.cz přináší komentář odborové organizace Federace strojvůdců ke čtvrteční nehodě na trati z Českých Budějovic na Šumavu. Profesní odborová
Rotava:
„porušení technologických postupů provozovatele dráhy pro řízení
drážní dopravy strojvedoucím vlaku Os 17016 – po příjezdu vlaku
do dopravny Rotava neohlášení příjezdu osobě řídící drážní
dopravu, nevyčkání příjezdu vlaku Os 17007 a nevyžádání
souhlasu pro další jízdu.
„
+ zmateční jízdní řád – Rotava zastávka na znamení, komunikace přes mobil, v místě přechodu místo 10 km/h – 28 km/h.
Viz závěrečná zpráva.
Federace strojvůdců by si měla uvědomit, že ve vlacích technicky nejsou potřeba žádní strojvůdci. trocha pokory by jim neškodila
Opravdu? :-))
Podle všeho neuvěřitelně nezodpovědný federant (pro laiky strojvedoucí) odjel proti červené a Federace strojvůdců blekotá o vině soukromého dopravce. Navíc za bezpečnost provozu odpovídá SŽDC. A ti by měli buď udělat jednotný systém všude (což je asi nereálné), anebo vybavit dopravce nejlepším zařízením pro danou trať. Samozřejmě zdarma v ceně dopravní cesty, aby si nevymýšleli nesmysly. Tady navíc FS vyčítá GW trainu, že neměli 30 let zastaralou vysílačku TRS, ale jen nový GSM. Ten prý bohužel nemá generální stop, ale to udělali chybu soudruzi jinde.
Pozor není GSM (mobil, někdy též značeno GSM-P) jako GSM-R (drážní vysílačky, které na principu mobilů fungují, ale mají vlastní síť). I kdyby GSM-R měli, nebude jim fungovat, protože SŽDC tam nemá BTSky (a není tam tedy signál sítě GSM-R).
Pepo, ono to bohužel není až tak jednoduché. Kolega od FS tam totiž dává trochu zmatené technické informace. Píše, že jedno HV mělo MESA23 (německá obdoba naší lokomotivní TRS) a druhé pouze mobilní radiostanici. MESA je právě německá zkratka pro mobilní radiostanici na lokomotivě. Tyto stanice typicky podporují oba režimy, tedy TRS i GSM-R a při správné konfiguraci má i schopnost vyhodnotit generální stop, který je naší specialitou. Funguje tedy prakticky stejně jako třeby VS47(67) od Tesly. Problém spatřuji jinde. Vzájemná kompatibilita těchto systémů (infrastruktury a vozidel) je dosti složitá problematika. Základní slučitelnost komunikačních systémů je dána mezinárodními normami. Problém… Číst vice »
Skoro si myslím, že by jim zařízení měly doplatit ČD. Protože vlastně Národní dopravce svojí existencí zavinil, že JČ kraj musel hledat „lepšího“ dopravce. A za nehodu může též Národní, neb Robert Krygar, musel při našvindlovaném výběrku škrtat aby od Zimoly dostával pravidelně prachy. A aby zbylo dost pro všechny natažené dlaně. A nyní by měly ČD platit za zpackanou reputaci „lepšího soukromníka“ po nehodě – neboť odborová organizace (FS) jejích členů drze pomlouvá u gwtr tržním tlakem vyvolané úspory 🙂
vazeni pratele zeleznice toto co zde na teto strance piseto je na jednu stranu pravda ale na druhou ne nebot za vsi stoji jak vlada cr tak evropska unie a to tim ze dovolyla vstup na koleje amaterum kdyz je tu narodni dopravce ktery je schopen radne a v poradku zajistit dopravu na celem uzemy statu ale tito co by dopravci amateri ne jen vyziraji tu smetanu z hrnce drah viz studenc agenci leo expres ariva proc se nepostaraji o lokalky ale tan neni smetana tak tam nelezou neni to pro ne vynosny to same je u nakladni dopravy a… Číst vice »
Vážený pane, který se neumí podepsat ani celým jménem. Podle Vašeho vyjádření nemáte ani nejmenší potuchu o psychické náročnosti povolání strojvedoucího. Ano, strojvedoucí pochybil, jízda proti Stůj, mimo předpisem stanovených výjimek, je špatně. Ale k čemu je sebemodernější vysílačka, když není kompatibilní se zabezpečovacím zařízením, které je instalované na pojížděne trati. A to už neřeším to, kolikrát strojvedoucí zabránili mimořádné události při pochybení zaměstnanců provozovatele dráhy. Příště si laskavě rozmyslete co napíšete,aby to mělo hlavu a patu.
Václav Sušický, strojvedoucí ČD Cargo, PP Most (já se aspoň nebojím pod svůj názor se podepsat celým jménem)Sušický.vaclav@
Vážený pane Václave Sušický, strojvedoucí ČD Cargo, PP Most, tzv. generální stop je zabezpečovací zařízení?
větší blbost z tebe vypadnout nemohla.za to,že dopravce nemá odpovídající vybavení neodpovídá SŽDC,ale samotný doprace.TRS je možná zastaralá,ale má funkční general stop,což je víc než užitečná a potřebná funkce.a vysvětli mi,proč dva vlaky stejného dopravce mají různá vybavení!!!za to může taky SŽDC???sory,ale ty jsi normální vůl.za to co se stalo na trati může jen a pouze dopravce a jeho zaměstnanec,který nerespektoval světelné návěsti a k tomu musel jet jak prase,když druhou stojící!!! soupravu posunul o cca 20 metrů.
Federace strojvůdců se v tomto případě plete. Byl jsem na havarovaném vlaku 8103, který jel z Budějovic a je vybaven systémem generální stop. Jediný, kdo brzdil ze všech sil, byl strojvedoucí, kterému patří můj obrovský obdiv. Konečné zastavení vlaku pak učinil až náraz do druhého vozu.
Mám obavu, že se vůbec nepletou. Krygar a jeho kumpáni prachy na vysílačky ztopili, tak se holt bourá. ČD v tomto nešvindlují. Ale to se musíte doprosit u JČ kraje, který jek známo nepovedenou veřejnou dopravu dokáže řešit jen dalším rušením spojů…
Train Driver:
Rozhodně je to nic v porovnání se systematickým vykrádáním rozpočtů a tím obíráním lidí a ještě žádáním si o všemožné podpory a skryté další dotace. Stejně tak jako zabetonování se ve své slonovinové věži a dělání všeho aby je z ní nikdo nevyhnal a aby nemuseli čelit žádnému tlaku, měli výlučné postavení etc. etc. Aneb stále více méně současná železnice.
jo,jo – kde jsou lidi,tam jsou chyby, to je stará pravda. Trošku mi ale neladí, že vlak měl v Křemži zastavit, nejen pro nástup/výstup, ale i pro křižování a přesto se vydal dál na trať. Nečekal! Přes – stůj na klacku + říznul výměnu. To je nějak moc chyb naráz. Pak přišlo velký BUM. Do již stojícího vlaku proti. Jak by to vypadalo,kdyby se potkaly za jízdy??? Nebyl fíra mimo sebe? Zdravotně, nebo smyslově? Takový průser přece neudělá zodpovědný člověk za pultem jen tak. I u ČD byl ale nejeden malér taky. Unipetrol tuším vloni – s Nv smrťák –… Číst vice »
Osobně jsem rád, že tady začínají soukromníci jezdit a že instituce jsou k nim benevolentnější. Začátky jsou všude těžký. Konkurenční prostředí je to jediný, co na ten nenažranej moloch národního dopravce platí. Řvát budou, s tím se počítá, neb koryta se tenčí. Vysávají státní kasu už dost dlouho. Jenom nevím, kde se vzala tahle federace strojvůdců. Mluvčí nejspíš bude trpět nějakým komplexem méněcennosti a zaujatosti.
Skutečně geniální myšlení. Jasně to vidíme – šetří se na těch dole strojvedoucích. No a pak se holt bourá. Dobu hájení, co do bezpečnosti, schvaluje snad jen pitomec, co dodat.
Mohou k nim byt benevolentnejsi v tom, ze nasadi vlak s jinou barvou sedacek, nez bylo objednano… ale nikdy ne v otazkach bezpecnosti.
nic proti soukromníkům,ale benevolence vede k fatálním důsledkům jako btřeba tady.chyba na kolejích stojí hodně,v tom lepším případě jen zmačkané plechy v tom horším životy a navíc,ten nenažraný moloch se stará o vše kolem,kdežto soukromník,který si dost často stěžuje,se stará a jen a pouze o svý,to ostatní ho nezajíma.a názor FS je na místě,u nás dost často jezdí bez vysílaček a na mobilu,který kolikrát ani nezvednou a komunikuj s takovýma,který neumí tu klapačku ani otevříť.za mbě,když ČD a i ČD Cargo můžou mít odpovídající a funkční zařízení tak proč by ho nemohli mít i soukromníci.
To je pro mě dost šokující, že se u nás jezdí s mobilem poměrně často.
zde je vydet kam dojde neuvazenost nadrizenych uradu kdyz za profesionaly nastoupi amater a proto by mne krajsky urad okamzite rozvazat smlouvu o provozu na linkach a nebo jim nezalezi na cestujicich kdyz vlaky neodpovydaji bezpecnosti cestujicich muze se to stat i na trati Plzen – Most kraj jen kouka jak usetri na ukor cestujicich nebo byla plna obalka za provoz na trati?
Ale co, pohoda, mají smlouvu na 14,5 let. Nikoho dalšího přiobjednat nejde.. A já si myslím, že to legislativa ani neřeší, že mohou bourat jak se zlíbí.
Něco tak odporného se jen tak nevidí. Obraz modrých gum, no…
Co je na tom odporného?
Dobře že tento nactiutrhačný propagandistický žvást FSČR zveřejnil i jiný web – hůř se pak bude ztrácet a zapomínat, až se ukáže, jak to s tím GS bylo doopravdy.
K nehodě by vůbec nedošlo, kdyby strojvedoucí si řádně plnil povinnosti, sledoval návěstidla a včas reagoval. Nějaké extra zabezpečovací zařízení s tím nemá co dělat.
Lidský faktor je bohužel nejnáchylnější složka systému a je proto žádoucí se proti jeho chybě bránit. V opačném případě nemusíme mít elektrická stavědla s několika úrovněmi kontrol, neboť když si budou všichni na 1000 % plnit své povinnosti a včas reagovat, je bezpečná i pomůcka v podobě tabule pro zavěšování klíčů a telefonické dorozumívání. Když řádně vlak nabídnou a přijmou, zkontrolují volnost cesty a správné postavení a zajištění pojížděných a odvratných výhybek, také se nemůže nic stát.
Jiste, k nehode by nedoslo, kdyby neselhal lidsky faktor. Jenze s tim se pri zabezpeceni dopravy pocita a proto oba vlaky mely zastavit… tim by k nehode take nedoslo. Z toho plyne, ze 50% je lidsky faktor a 50% technika a pokud v pripade lidskeho faktoru nedoslo ke zdravotnimu selhani, nebo umyslu ze strany toho strojvedouciho, tak je 100% vina na GWTR.
Samozrejme je jeste moznost, ze je i chyba na strane SZDC, ikdyz ta pravdepodobnost je pomerne mala. To uvidime az jaky bude zaver z vysetrovani.
Jakkoli nejsem priznivce soukromniku na zeleznici, tak federace strojvudcu (alias hlasna trouba CD) by mela jit nekam.
A proč by měla jít někam? Třeba některé strojvůdce nebaví různé ohýbání některých dopravců.
Tak tam nemusí pracovat, ne? Všichni řikají jak je jich nedostatek tak jinde po něm jistě skočí všemi deseti.
Nevím proč se to řeší. Hlavně tam chtějí wifi kino a jiné nepodstatné blbosti. Pak budou chtít to zabezpečení a vyjde to dráž než když tam jezdili ČD
Pripomina to zacatky britske zeleznice, kde take nejprve zacali zlepsovat podminky pro cestujici a bezpecnost zacali resit az po prvni velke nehode, kde se ukazalo, ze sice neradi, ale budou muset zainvestovat a ten davno nevyhovujici system brzd uz asi skutecne budou muset resit.
„tradiční a osvědčené tuzemské výrobce moderních technologií „… Haha… Kdo je plati?
Všem co se zranili doporučuji požádat GWTR o odškodné, pokud se na jeho výši nedomluvíte mimosoudně. Doporučuji se obrátit na soud. Vy jste měli uzavřenou přepravní smlouvu se společností a ta chybovala. Proto bych se neváhala obrátit případně i na soud.
Ježiš, co to sem motáte, tady to jeno dopravě, ne poradna typu Emimino od sporáku. Doufám, že sama společnost nabídne nějaké vyrovnání. A budete se divit, ale i soudy v těchto případech doporučují mimosoudní vyrovnání. Spor je opravdu až to poslední a dost pochybuji, že by k němu došlo.
Správně. Já bych si to taky nenechal líbit.
A je Federace takto znepokojena i nehodami které způsobí její členové?
Opravdu hyenismus, po nedávném udání s údajně nebezpečným vozem se dalo čekat, že se Federanti opět chytnou nějaké senzace a nezklamali.
Raději ať se starají o vlastní máslo na hlavě, tady ten boj se „zlým soukromníkem“ je už opravdu nechutný a okatý.
Ještě štěstí, že toho pošťáčka (pro neznalé – nové cyklovozy jsou přestavěny z vozů slovenské pošty) nevezli na jednom z vlaků. To by bylo řevu…
Nevyužití bezpečnostního prvku je nepřijatelné. Jak dlouhá doba uplynula od projetí Stůj do místa, kde by ještě bylo možné zahájit účinné brzdění?
Fajn, takže se začneme zabývat, jak řádně vybavit síť zabezpečovačem, než skřípat zubama nad ETCS na hlavních tratích a vymýšlet šidítka na ostatní?
Nevyuziti bezpečnostního prvku není neprijatelne.
nebo vy snad po dalnici i po silnicich jedzide maximalne padesátkou? ono totiž … kdyby všichni jeli 50kou, tak prakticky vymizi dopravni nehody.
Je neprijatelne, ze jezdite 130kou.
Jose:
jak píše bkp, nasaďte ETCS na celou síť a pak se bavme. ale kolik procent tratí v kraji má tento systém? Kolik vozidel je na něj vybaveno za všechny dopravce v zemi? Jestli ten systém je tedy izolovaně a pak na pár dalších izolovaných úsecích, pak je jasné že kvůli třeba dvaceti kilometrům to nebudou mít všechna vozidla dopravce. Nikdo to prostě takto dělat nebude, to je jasné, jo pokud točí vozidla i s regiony kde ten systém je na valné části tratí, pak ano, bude jej mít na maximu vozidel.
A vy jezdíte po dálnici výhradně s autem co má všechny v tento den dostupné bezpečnostní prvky? ABS, ESP, adaptivní tempomat, brzdový asistent, asistent jizdních pruhů, rozpoznávání dopravních značek, únavy ridiče a já nevím co ještě? Není to nepřijatelné pokud vám něco z toho chybí?
Žádné dálkové zastavení vlaku, strojvedoucí zastavil sám. Taková je pravda, né to co píše federace.
Nějaký zdroj, kde jste toto vyčerpal?? Nebo čerpáte ze své hlavy??
Zdroj? Vím to od fíry co to řídil. Stačí takový zdroj?
Podle čtvrtečního vyjádření SŽDC se údajně výpravčí DOZ (tzv. dispečerka) měla stihnout dovolat jednomu ze strojvedoucích na mobil.
To je pravda, ale vše se dozvíte časem. Pak zjistíte, že je to jinak než se píše v článku. A divím se že federace pustí do světa neověřenou informaci, když MÚ se ještě šetří a oni už hned mají jasno. A když už jsme u toho, není to tak dávno, kdy tam ČD jezdili do Volar s Kájova jenom na simlex( nefungovala TRS a vlastně stejně jako teď GW) a kde pak byla federace aby to zarazila? Že by dvojí metr?
Možná by stálo za to uvažovat ještě trochu jinak. Funkce VNPN nových stavědel sice předpokládá, že vlak jede přihlášen k základnímu rádiovému spojení, TTP a D1 však zároveň umožní jet na náhradní spojení, které je v TTP uvedeno hned pod tím základním. Proč tedy hlasová výzva VŠECHNY VLAKY STŮJ STŮJ není spuštěna do éteru i prostřednictvím sítě náhradního spojení (většinou síť 12/VOS) a dále na kanálech, ve kterých je ve stanici dovoleno posunovat (pro případ projetí návěstidla posunovým dílem, jakož i pro případné zabezpečení i jejich zastavení; na VOSce je posunovat zakázáno), tedy sítě 21/SMV a další (místní technologické sítě… Číst vice »
Proč ihned počítáte s provizoriem, jímž náhradní spojení je??!! ČD jej řeší až v momentě poruchy hlavního spojení! Provizorium není na trvalý provoz. A kde jste zjistil, že se hlasová výzva nespustila i na záložním?
Tím se nijak nechci zastávat GWTR, nicméně v režimu náhradního spojení jedou denně desítky vlaků (mj. i dopravce SŽDC – údržbová vozidla) i PMD (kteří mají být pod číslem PMD rovněž k TRSce přihlášeni, nicméně buďto k tomu ani nemají kompatibilní RDST nebo ji neumí obsluhovat – opět zdůrazňuji vozidla SŽDC, jak může dopadnout střet MUVky s rozjetým rychlíkem si asi dokážete představit sami). Jezdí na něj i ČD, pokud se z nějakého důvodu nemohou přihlásit k TRS.
To Chachar Budvar: neboť znám specifikace VNPN 😉 … A proč počítám s provizoriem? Dělám v provozu, vím na co se reálně jezdí, vím jak jezdí dopravci SŽDC (ve skutečnosti se jedná o několik dopravců dle jednotlivých OŘ), TSS a další. (A věřte že TSSka nejsou jenom podbíječky.) A zároveň také vím, že to česká legislativa, potažmo i předpis SŽDC D1 Dopravní a návěstní předpis, umožňují.
To Chachar Budvar: Ještě na doplněnou (čím jsem se nechal v minulé reakci na vás zviklat, za což se omlouvám): náhradní NEZNAMENÁ provizorní, NOUZOVÉ je provizorní… 😉
Kde berete tu jistotu, ze vozidla SZDC nejsou osazena kompatibilnimi RDST ?
VO67 na MUV69 umi jak TRS, tak GSM-R.
Jiří3: jsou tyto nové radiostanice skutečně na všech vozidlech SŽDC? Umějí je zaměstnanci řádně obsluhovat? Co je mi známo, tak stále některá vozidla nejsou vybavena a pokud vybavena jsou, ještě to neznamená, že za jízdy jsou do této sítě skutečně přihlášena. A i když budou vozidla vybavena a zaměstnanci budou umět návod k obsluze i pozpátku, neznamená to, že se podaří k síti přihlásit – je to jenom technika, důvodů může být několik. I proto je stanoven náhradní způsob spojení. A i tento by měl být schopen alespoň co v tomto smyslu (VNPN a s ním související akustická výzva –… Číst vice »
To Jiří2: Naposledy ve škole jsme to řešili a já dal poznámku, že jedině nostalgická vozidla mají vyjímku a nemusí být osazena pevnou radiostanicí. A ejhle, odpověď byla, že už vyjímku nemají. Takže jsem fakt zvědavý, zda se i na párách vedle kotle zablýskne displej radiostanice….
Train Driver: něco podobného kdysi hrozilo i v případě radiobloku – na trať by nesměla vozidla nevybavená terminálem. Pokud vím, tam je to zažehnáno. A jak GWTR, tak ČD Cargo občas vyjedou na tuto trať datově nepřihlášeni. Buďto z důvodu poruchy či z důvodu absence terminálu (u ČDC jsou jím vybaveny tuším jen 2-3 loko řady 743, pokud ty nejedou, jede se na vysílačku). Bylo tomu tak i za ČD (vybaveno bylo jen několik málo Regionov a v případě výpadku byť jedné opět následovala jízda bez příslušného výbavení)
Rudý právo hadr 😀
Omyl, Rudé Právo zpravidla informaci o nehodě uvedlo vždy. Byť občas všelijak schovanou, nenápadně mezi zprávami jinými. Nehody se lépe utajují až nyní, v době placené novinařiny (zaplatíš – nenapíšeme, nezaplatíš – napíšeme, či opačně dle významu události). Viz. minulé MÚ GWTR.
Jakou MÚ GWTR máte na mysli? Jaké máte důkazy pro svá tvrzení? Jinak doporučuji si najít, jak se informovalo za komunistů v Rudém Právu třeba o srážce ve Spálově.
Spálov 25.8. 1990
tedy už nějaký ten pátek po převratu…tak jakýpakcopak informovaní…
Co to tu plácáte o Rudém právu?
(Ne)vybavenost radiostanicí je jistě závažné téma, ale jak souvisí s liberalizací?!
Je naprosto nemorální hyenismus zneužívat takovouto nehodu k politickému boji!
Snadná odpověď – Pan Majitel může a nemusí investovat je to jen na jeho náladě. Že bezpečnost není priorita ukázal pan Krygar včera. A politiku v tom nehledejte. Jen fakta – nehoda se stala vinou provozovatele, který nemá vozidla vybavena ani na úrovni vozidel ČD. Cestující jsou nepodstatní v kolotoči financí Krajský úřad – GWTR – předpokl. příjemci všimného.
https://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=3906606
Fajn, takže se začneme zabývat, jak řádně vybavit síť zabezpečovačem (ať už ho vyrábí kdokoli), než skřípat zubama nad ETCS na hlavních tratích a vymýšlet šidítka na ostatní (od tradičního dodavatele)?
Chybu v dostatečné nevybavenosti vozidel (potažmo bezpečnosti vozidel) nehledejte u firmy. Pokud objednatel chce to nejlevnější, tak dostane to nejlevnější! Tak to prostě ve světě chodí.
Chyba je v zákonech a předpisech, že je to možné. A hned poté v totální nekompetenci objednatele dopravy, který objednává nesmysly typu dětské kino. Takové dětské kino je pěkná politická reklama, to se dobře prezentuje! A zdaleka nejde jen o zabezpečení vlaků, ale i o naprostou ignoraci návazností při koncepci jízdích řádů. (Viz například odpolední předjíždění rychlíků a osobáků mezi Táborem a Veselím. Kolik lidí asi takovými spoji bude jezdit? :D).
Já jsem to už psal, to je jejich druhá nehoda za rok. A najděte si počet jejich vlakokm a tržní podíl. To by ČD musely čelně bourat asi každý měsíc.
Pája: Ovšem musíte brát při tvoření předpisů nějakou přiměřenost, podle mne bude možné vysledovat zajímavý řetězec různých příčin k tomuto vedoucí. Za nehodou jistě je částečně GWTR, ale ptejme se třeba také proč systém mělo jedno vozidlo, jaká je jeho cena (desítky, či stovky tisíc?) kolik procent tratí je jím vybaveno atd. Pokud mám systém na nějakém výrazně menším podílu tratí v oblasti kde jezdím, tak jím nevybavím všechna vozidla, ale jen ta, u kterých předpokládám častou jízdu v oblasti systémem vybaveným. Asi by bylo hloupé se domnívat že ČD/ČDC mají ETCS na všem, přestože se systém rozbíhá. Dále pak,… Číst vice »
Automaticky vysílaný generální stop v podobě, v jaké jej vysílá systém VNPN propojený s radiostanicí, je na TRS kombinací obojího – v datové podobě se vyšle signál STOP na všechny na příslušné stuze přihlášené radiostanice v okolí, doplněn je akustickou (hlasovou) výzvou pro případ, kdy radiostanice na vozidle není propojena s ventilem průběžné brzdy. Bohužel pokud se při změně stuhy strojvedoucí zapomene přeladit (viz např. MU u Řehlovic v roce 2015) nebo zařízením není vybaven vůbec* (jako v tomto případě), radiostanice „nechytne“ ani signál STOP ani akustickou výzvu. Vedle akustické výzvy na je (podle typu radiostanice) rozsvícen (nebo podsvětlen) příslušný… Číst vice »
To K.S.
Řeknu jen to, že nejhorší je, když začne laik spekulovat a vymýšlet hova….
Dokud se bude zisk pochybně vysoutěžených soukromých dopravců nadřazovat požadavkům bezpečnosti (jako se stalo zde), budou další nehody viset jako hrozba damoklova meče nad cestujícími i nadále! Přitom stačilo tak málo . Funkční TRS a generální stop. Doufejme, že uspořené peníze získané výměnou za zranění děcek Roberta Krygara hezky těší. Tak jako každého bezcitného mamonáře..
A vsechny lokalky CD generalni stop maj?
Na některých tratích ani není instalován TRS, jezdí se na simplexy (pro neznalé – všichni slyší všechno, ta nejjednodušší radiová síť, podle jednotlivých kmitočtů jsou určeny kanály). Tam ani Generální stop jako funkce instalována není. Pro takovou nemusíme chodit daleko – dvě simplexní sítě se za ČD a i nyní používaly/používají na tratích Strakonice (mimo) – Vimperk a Vimperk (mimo) – Volary (mimo). A používají se i jinde, na stránkách SŽDC naleznete mapu základních rádiových sítí. Generální stop umožňují sítě TRS a nově GSM-R (pro vozidla s CZ SIM, pozor neplést s klasickou sítí GSM, někdy označovanou také jako GSM-P,… Číst vice »
Já bych to viděl spíše tak , že při výběrových řízeních by měly být mimofinanční faktory jako bezpečnost zohledňovány více než samotná cena. Zdá se mi absurdní , když řadu výběrových řízení (a to není zdaleka jenom pouze tento případ) vyhrávají idioti a neschopné firmy jenom pouze proto , že jim ve srovnání s konkurencí stačí nejméně. Protože co za nižší cenou může být ? Více vytížení a méně kvalitnější zaměstnanci , šetření na údržbě , servisu , atd.atd.
„vyhrávají idioti a neschopné firmy“
V případě idiotů a neschopných firem se žádné soutěže nepořádají a dává se jim to napřímo. Třeba 95% výkonů Českým drahám.
Z hlediska zákona o veřejných zakázkách je hlavním faktorem vždy cena. Je to smutné, bohužel taková je realita. O peníze jde vždy až na prvním místě, až za nimi je bezpečnost. Motivujte zákonodárce ke změně platné legislativy. Změna zákonů je na dlouhé lokte, začal bych změnou rychlejší a účinnější, tj. vyžadovat kompatibilitu se základním radiovým systémem, který na trati je. Náhradní by měl být skutečně jen náhradní, ne pro některé dopravce primární (ale i tak by měl být schopen některé věci zabezpečit alespoň částečně samočinně, jako základní)
A kdo bude pak zodpovědný za to když ten GS selže?
Tak pochopitelně že generální stop je jen jeden z možných způsobů, jak zmírnit následky mimořádné události. Pokud k MU nedojde, GS není potřeba použít. Odpovědnost vždy bude mít viník MU.
To samozřejmě ano. Vliv by to však mohlo mít pokud by chtěl někdo uplatnit i trestní zodpovědnost dopravce jakožto právnické osoby. Ten by se mohl bránit tím že učinil vše co mohl aby škode předešel a nemůže za to, že ten bazmek co si podle zákona musel za XY miliónů pořídit, nefunguje pořádně.
TO MaLer:
ČD nevlastní ani jednu lokálku. Ostatně stejně jako GWTR….