Evropská komise ustoupila aerolinkám, místo vracení peněz budou stačit vouchery

Informování cestujících na pražském letišti. Pramen: Letiště PrahaInformování cestujících na pražském letišti. Pramen: Letiště Praha

Evropská komise se chystá navrhnout leteckým společnostem, aby poskytovaly svým klientům za zrušené lety nejméně rok platné vouchery za stejných

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel P.

Nebylo by jednodušší, kdyby těm aerolinkám bezúročně půjčili právě na vrácení peněz lidem?
Proč máme být zase rukojmí korporátů?
Doufám, že většina lidí si bude pamatovat na čí stranu se celá politická elita postavila …

Jirka

EU je ovládaná korporáty a stát zase tolik peněz na zachraňování všech nemá.

Y.K.

Proč by vracení se peněz měli účastnit všichni, když se o rizika může podělit ta dvojice co v tom je (cestovatel a aerolinka)?

Pavel P.

Protože cestovatel zaplatil, splnil svou část závazku, ale aerolinka nedodala službu – porušila závazek. Měla by tedy vrátit plnění a případně zkrachovat. Jenže EU nechce, aby aerolinka zkrachovala, ale zachraňuje je cizími penězi. Jednak si myslím, že to není řešení, protože až začnou cestovatele uplatňovat kupony, tak aerolinky peníze zase mít nebudou, protože kupony. A za druhé si myslím, že ta ztráta důvěry je vyjde mnohem dráž. Spousta lidí lítá, protože chce a může, ale s vědomím, že můžu přijít o peníze a nikam neletět si to dost lidí rozmyslí. Pokud by cestovatelé dostali své peníze zpět, byl by zachován… Číst vice »

Y.K.

Máte čistě sobecký postoj. Vstoupil jste do smluvního vztahu a i vy jste porušil svojí část, protože nemůžete cestovat. Opravdu to nebylo rozhodnutí aerolinky nelétat. Tedy aby rizika nesla obě strany mi přijde zcela logické a klasický obchodní zákon poněkud hapruje, když obchod nefunguje. Bylo by hezké, kdyby mohli vrátit, ale nemají z čeho. Jich se také nikdo neptá z čeho mají platit letadla na zemi a chod firmy.

Pavel P.

Nemám sobecký postoj v rovině, že mi peníze nedrží. Mám sobecký postoj v rovině, že mi vadí, jak se tady ohýbá právo, jak se to někomu hodí. Proč aerolinky proti takovému riziku, když jej nemůžou nést, nejsou pojištěné?
Cestovatel by porušil svou část, pokud by letadlo letělo a on se nedostavil. V těchto případech letadlo neletělo, to jestli by cestovatel mohl letět, nebo ne je tak zcela irelevantní.

Y.K.

Ale jde o to, že teď normální podmínky nejsou, tak je dost problém se hájit obchodním zakoníkem, když žádné obchody nefungují (celé to tak nějak podmiňuje funkčnost systému). Jestli si myslíte, že vás někdo pojistí na tuto situaci, tak to je chyba, protože ani pojišťovny nemají dostatečný kapitál, miliardy na financování všech aerolinek. Ani banky nemají kapitál na okamžité vyplacení všeho. Právo se ohýbá i v tom, že se občanům a firmám odkládá daňová povinnost, stát dofinancovává OSVČ a zaměstnance bez práce, půjčuje firmám co jsou na hranici bankrotu… Dokonce ani uzavření hranic a omezení pohybu je nezákonné. Kdyby se… Číst vice »

Tomas

On nic neporušil! To byl stát, kdo omezil cestování… Navíc teď cestovat za určitých podmínek už lze, a pořad se nelítá jen proto, že se to jedné straně nevyplatí! V normálních situacích je při nemožnosti cestování ze strany spotřebitele vše nemilosrdně řešeno podle znění obchodních podmínek tarifu letenky ve prospěch letecké společnosti… A teď by to najednou mělo být 50 na 50???

Y.K.

No, ale teď není normální situace, že? O tom to celé je. Ani jeden za to nemůže a vrazit zpátečku tam nejde. Takže se aplikuje režim „zmrazení“, což je asi nejméně bolestivé. Nechápou, že ještě více bolestivé by bylo, kdyby firma byla silou donucena platit, na což pochopitelně nemá hotovost, když nemůže podnikat, takže by vyhlásila platební neschopnost a ochranu před věřiteli a tím celá sranda končí, peníze nikdy neuvidíte.

A věřte, že i pro aerolinky je to sakra bolestivé, protože ty vouchery jsou závazek, který budou muset plnit, ale zase je to lepší než bankrot.

Tomas

No to jsem zvědav jak to bude s již před týdny/měsíci prodanými žádostmi na redundanci. Mnohdy záměrné protahování se leteckým společnostem nesmí vyplatit! Jak to bude letenek koupených u OTA? Nicméně do budoucna platím vše jen kreditkou, tam jsem už vyždímal peníze zpět přes banku. Tohle je ale celé špatně. Pokud to projde, tak alespoň u mě klesne důvěra a ochota nakupovat výhodné letenky s předstihem. To povede k dalšímu poklesu cestovatelů, což poškodí letecké společnosti i cestovní ruch, kterým má toto opatření pomoci. Navíc já taky nemůžu odkládat výplatu nájemného a jiných plateb o měsíce a pak namalovat voucher….

Y.K.

Dočasně platí úprava, že pokud nemáte na nájem, nemůžete být vystěhován. Je to podobný typ ochrany na omezenou dobu.

Tomas

Toto je v rámci ČR. Jako člověk žijící střídavě v ČR a Finsku budu za jistých okolností ochoten akceptovat garantovaný voucher od Finnairu nebo ČSA, se kterými v dohledné době tak jako tak doufehme pravidelně poletím. Nechci ale akceptovat voucher od leteckých společností, které do/z mého bydliště nabízejí jeden leckdy sezónni spoj s neustále se měnícími časy. Tam je jediná možná varianta okamžité vrácení peněz. Na bezúročné půjčky tu jsou jiné instituce než spotřebitelé!

Y.K.

Pořád operujete tím, že aerolinky nechtějí vracet, ale ony nemají z čeho vracet. Smiřte se s tím. Do kolotoče jste nastoupil (já taky), kolotoč se zasekl a spousta lidí přijde o prachy, zdaleka ne jen spotřebitelé. Voucher je slib, že vám to nahradí, víc vám dát nemůžou.

Tade

Tak hlavně ze mi pelikan tvrdí, že mi letecká společnost nemuze vratit peníze za letenky…(měl jsem letet s Air Canada)

David Brzezniak

Doba VOUCHEROVA. Za chvíli budou někteří lidé mít „dárkové poukázky“ na všechno. Na rekreaci, na dopravu atd. Na jídlo už poukázky máme, takže třeba za chvíli přijde poukázka na řemeslníka, který krachne, ale do roka ten dům možná stihne postavit atd. atd. Já si doma vytisknu na papír nějakou fiktivní poukázku a pošlu ji zaměstnavateli s tím, že možná někdy příští rok přijdu do práce a když né, tak to potom nadpracuji zdarma na přesčasech.

Cikcak

Každá mince má rub a líc a nic se nemá přehánět. Vouchery se brzy nepříjemně vymstí ve snížené poptávce v postižených oborech.

Jan

„koncem dubna podpořila požadavek většina členských zemí včetně Německa, Francie či Česka“

Pro Francii a Německo s velkými aerolinkami a leteckým průmyslem je to zcela pochopitelné. Proč by to ale měla podporovat česká vláda? Nemáme ani významné aerolinky, ani související průmysl. Turistický ruch je chabým argumentem. Čeští občané se tak budou nepřímo skládat na jiné státy, kde to bude zachraňovat pracovní místa. Za přitakání české vlády, která zjevně zase podlehla lobbistům, aby dosáhla oslabení jinak velmi vysoce nastavených standardů ochrany spotřebitele v EU…

ABC

nemůžeme přece být furt za potížisty, že

Jofrey

Mě to přijde vůči zákazníkovi nefér. Riziko se má rozložit. Stačilo aby mě nabídli polovinu ceny letenky zpět a jsem spokojen.

Josef

Tak se slozime na to, aby to zachranilo misto nekoho v zahranici. Ten si treba pak koupi Skodovku a tim zase prispeje na zachranu mista u nas. Proste to tak je, nehrajeme si tady na vlastnim pisecku, kde by nas okoli nijak neovlivnilo.

Nekdo

tak třeba bychom všichni poslat státu místo daní vouchery se splatností za rok. možná by se jim to zalíbilo, tak jako nám se určitě zalíbí vlastnit vouchery na lety, které teď již nepotřebujeme…

Sitgestravel

V tehle EU zit nechci.

JÁija

Neblbněte, budete samej mínus. To se tak říkat nesmí, teď musíte vyndat peníze z peněženky, k tomu vybílit svúj účet a pak to všechno jít s úsměvem rozdávat, třeba zaměstnancům cestovek či SW.

Jirka

My jsme v roce 1989 z jednoho starého, kouřícího a již skoro nefunkčního vláčku vystoupili a za pár let nastoupili do jiného, naleštěného, pohodlného a silnějšího. Ale jak tak jedeme všichni společně krajinou, začíná nám být povědomá, známe ji z naší dřívější cesty. A vláček už také není takový pěkný, jako když jsme do něho nastoupili, lak oprýskal, motor se zadrhává a průvodčí je k cestujícím čím dál drzejší. Ještě jsme nedojeli do té stanice, ve které jsme v roce 1989 vystoupili z toho starého vlaku, ale už víme, kam ta trať vede, a stojíme před čím dál tím palčivější… Číst vice »

medvěd

Kapitalismus se přehřál a krizí upraví svoje limity…………firmy bez hotovosti padnou dominovým efektem ! S novými letadly nemůžete lítat za almužnové ceny. Je třeba říci, náklady na let jsou 80 Eur, letenka stojí cestujícícho 50 Eur, dotace je 30 Eur (a tu platí kdo?) Kolik měst připlácí, aby na jejich letiště lítaly aerolinky ?

Y.K.

Kde jste příšel k nákladům na let 80 Eur?

Modré zábradlí

Jenomže bez té zlé EU by se aerolinie vymluvily na vyšší moc a nasraly vám rovnou. Ale klidně si na transparent napište Czexit a běžte demonstrovat, když myslíte, že je to řešení.

Jakub

Vyšší moc lze akceptovat při požadování nějaké kompenzace ale podle platných pravidel by měl dopravce vrátit peníze za nedodanou službu i v rámci vyšší moci do 7 dnů od požádání o refundaci. Přes to nejede vlak, teda v tomto případě letadlo, to že se to neděje je věc druhá.

Bob

Toto opatření si v EU vylobbovaly některé vlády, včetně té naší! Babiš chtěl pomoci kamarádu Šimáněmu, tak za něj lobboval.

M H

Hlavně by měli garantovat vrácení peněz v případě nevyužití voucheru či zkrachování aerolinky. Nabídka letů se může po krizi značně změnit, takže může dojít i k situaci, že najednou budete vlastnit voucher, který nebudete mít kde využít… Důvěryhodnosti EU a letectví by nicméně mnohem více prospělo vrácení peněz cestujícím a následně třeba proplacení těchto peněz aerolinkám ze strany EU formou bezúročné půjčky. Jistota a stálost právního prostředí v rámci EU se tímto rozhodnutím o voucherech vytrácí…přitom ve veřejné dopravě byla pravidla jasná, férová pro cestujícího a do teď i neotřesitelná. Co se stane až vybuchne sopka, nebo až bude ledovka… Číst vice »

Jirka

Sorry jako, ale pro EU je důležitější když přežije aerolinka než jestli zpět dostane peníze nějaký M H. Ten už stejně za letenku zaplatil. A kdyby aerolinka zkrachovala, tak si M H koupí novou letenku.

M H

Tady nejde o peníze…tady jde o precedens, že v případě potřeby může cokoli kdykoli změnit v neprospěch zákazníka či cestujícího.

Y.K.

Je to dost jednostranný pohled, protože se regulační pravidla často mění ve prospěch zákazníka a současná situace je všechno jen ne běžná.

Dan

No hlavně mě zajímá odkdy dokdy ? Jako už napořád ? A nebo od teď či zpětně od jakého data koupě či data letu ? Snad to přesně vymezí…

JÁija

Nebojte, Dostálová to zase NEdomyslí stejně jako Lex Voucher na základě kterého je teď spousta malérů.

jakub

Takže ty prachy z toho ryanairu nakonec fakt nedostanu.

Martin

Taky si myslím, už na ně čekám přes měsíc.

JÁija

No jo, taky máme Smolíka.

MiKi

Těch 50 Euro oželíte, ne ? Vždyť přece nechcete, aby Michael O’Leary šel o žebrácké holi…….