Dopravci Železnice

Evropská komise slídila v sídle Českých drah nezákonně, rozhodl soud

Jednotka pendolino Českých drah. Foto: Jan Sůra
Jednotka pendolino Českých drah. Foto: Jan Sůra

České dráhy se u Soudního dvora Evropské unie domohly překvapivého vítězství ve sporu s Evropskou komisí. Tribunál v první instanci rozhodl, že razie evropských orgánů v sídle Českých drah v dubnu 2016 byla z části nezákonná. Deníku Zdopravy.cz to potvrdil mluvčí drah Radek Joklík.

Kontrola v sídle drah se udála na podnět soukromých dopravců, kteří jsou přesvědčeni, že dráhy jezdily po jejich nástupu za nezákonné podnákladové ceny. K datu razie už pět let věc řešil i český antimonopolní úřad, k verdiktu se ale nedobral.

Soudní dvůr se nyní nezabýval podstatou stížnosti soukromníků (to řeší komise), dráhy se žalobou domáhaly verdiktu, že komise postupovala nezákonně. A částečně uspěly. Soud konstatoval že Evropská komise mohla sice kontrolou prověřovat cenovou politiku na lince Praha – Ostrava, ale nemohla se zaměřovat na jiné tratě a jiná jednání, což činila. Tím byl její postup nezákonný.

„Důsledky tohoto rozhodnutí budou České dráhy dále analyzovat,“ uvedl Joklík. Rozhodnutí není konečné, komise se proti němu může odvolat. „Z hlediska praxe v obdobných záležitostech jde o mimořádný úspěch, protože tribunál jinak v drtivé většině případů žaloby proti vyšetřovacím úkonům Evropské komise zamítá,“ doplnil šéf drah Pavel Krtek. Dráhy zastupuje advokátní kancelář Weil, Gotshal & Manges.

České dráhy se bránily také proti provedení druhé kontroly v červnu 2016, která se týkala domnělé nedovolené spolupráce s rakouskými a slovenskými drahami, a to na úkor konkurence. I zde šlo pouze o řešení procesní otázky, zda komise mohla takovou kontrolu vůbec provést. Tribunál v tomto druhém případě konstatoval, že mohla. I toto rozhodnutí chtějí České dráhy prozkoumat a zváží odvolání.

15 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Petře R, běžte být (prosím) otravný někam jinam. Není vám divné, že tu s vámi nikdo v drtivé většině případů nesouhlasí?

  • Petr.Rmá:
    „má pohodlené vagony“ … ty stejné co ČD na obyčejných rychlících
    „dobrou obslužnost“ … hmmm a že se s ním tedy skoro nikam nedostanu
    „je levný“ … jak kdy a jak kde
    „má wifi a zásuvky na 220V“ … a ČD snad ne?
    „dává k jízdnému noviny a vodu, astru vagon“ … tu astru dává k jízdnému? No OK, to má navíc. Tak ale pokud někomu ke štěstí stačí třetinka vody
    „Víte tedy proč nevozí pinda tolik studentů“ … a Vy víte, že nevozí? A pokud ano, jestli to nebude spíše tím, že je to jedna z nejlépe ovlivnitelných skupin 🙂
    „a ještě přidává k levné jízdence volbu sedadla a vagonu, u ČD se tomu říká místenka“ … kterou přes eshop máte zdarma a vzít si ji můžete ale také nemusíte

    Jako, nechtělo by to být trošku objektivnější?

  • To je asi udavač zklamaný.Škoda že nejdou zpětně prověřit dotace na studenty na trati Praha-Ostrava…

    • jo, je toblbé, určitě by tam něco našli, nebot zničeho nic se Pinda stal rentabilní, ale nechme to vyšumět, nebot by nás to stálo dost peněz a mohlo by se stát, že čd by upadli do ztráty a museli rušit nějaký 810.

      • Pro Vaši informaci….nejvíce dotací na studenty požral náš oblíbený žltý kokút…….:-)

        • pro vaši informaci- má pohodlené vagony, dobrou obslužnost, je levný má wifi a zásuvky na 220V a dává k jízdnému noviny a vodu, astru vagon ,co nabízí ten modrý? víte tedy proč nevozí pinda tolik studentů- asi nemají na to, nebo spíše nechcou podporovat bandu vyžírků.

          • Ano okrádá stát na dotacích , hlavně na studentech. Udělali mu kontrolu ve vlaku, sám si zakoupil volná místa jako student a dostal dotaci, která je 3x větší než cena jízdenky. Přišli mu na to a vymluvil se na ojedinělou chybu v systému. Jó a ty skvělé vozy už taky stárnou. Takže běžně v létě vedro a v zimě zima.

          • Divím, se, že by zrovna po Astře s příšerným namodralým přesvětlením někdo toužil.

          • Vagony má cca jako průměr ČD, horší než průměr ČD do Ostravy/Brna, kde jezdí RJ. Obslužnost má fajn ve špičkách výhradně na dvou hlavních linkách. Jinam a v nestandardní časy (třeba pozdě v noci) se s ním moc nesvezete a v těch špičkách už pak třeba není místo v dané třídě, nebo vůbec. Noviny se dají dostat i u vybraných modrých. Voda se tam dá koupit od 10 Kč (automaty, minibary v R/Rx). Místenka je k jízdence zdarma. Ale můžete i sednout a jet a v drtivé většině lokálek i dálkáčů si s trochou fištrónu sednete i bez ní.

        • joo a ještě přidává k levné jízdence volbu sedadla a vagonu, u čd se tomu říká místenka.

          • Vy mě bavíte.Podívejte se na face jak jsou s ním lidi spokojený.A údržba vozů?
            Jak mu kvílej brzdy při vjezdu do stanice!To mi úplně normální na kotoučových brzdách nepříjde.Rád bych aby mi to někdo vysvětlil.Ani nemusím být na nástupišti a už jen podle kraválu vím že je to zimnice.Jestli to neslyšíte,tak šup na ušní!.No ale až ho ta jeho bejvalá škatule oškube, tak bude muset ty vagony tlačit i s elektrocentrálou:-)

  • Pokud použila EK při vyšetřování nezákonný postup, mohou mít nějaké závěry z takového vyšetřování vůbec nějakou platnost?

    • Jen z toho, co zjistili jinak. Důkazy získané v rozporu se zákony se použít nesmí.

      • Píše se „z části nezákonná“.
        K tomu ještě: „Soud konstatoval že Evropská komise mohla sice kontrolou prověřovat cenovou politiku na lince Praha – Ostrava, ale nemohla se zaměřovat na jiné tratě a jiná jednání, což činila. Tím byl její postup nezákonný.“.

        Takže důkazy, které se týkaly jen linky Praha – Ostrava, by měly být získány zákonně.

  • Hlavně by mne zajímalo, co se zjistilo vyšetřováním a kdy bude znám nějaký výsledek.
    Mimochodem pokud mám zjistit křížové financování, tak to musím zjistit i stav na ostatních trasách, pro zjištění rezijnich nákladů (management, opravy, úklid vagonu, apod.)

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora