Evropa je pro železnici ideální. Amazon chce opustit silnice, dopravu Německo – Itálie přesouvá na koleje

AlstomTRAXX MS3 pro Mercitalia. Foto: AlstomAlstomTRAXX MS3 pro Mercitalia. Foto: Alstom

Železniční a námořní trasy jsou podle Amazonu často efektivnějším a rychlejším způsobem přepravy.

89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Richmond

to je sice krásný, ale v Dobrovízi má amazon sklad, koleje jsou vzdáleny tak 20metrů od něj a stejně do toho skladu nevedou. Jsou to jenom kecy…

Tonda Sehnal

Hezky se to čte. Ještě kdyby byla železnice v Evropě opravdu interoperabilních a bude to opravdu fajn 🙂

David Peca

Fajn už je :-).

jurali

Ehm, jak pisu nize: modal split do 18 procent oproti severoamerickym 40.
Neni fajn.

cenek

Tak mezi itálii a německem je dobrá infrastruktura. Švýcarsko, tunely atd. A je to docela daleko. Pokud jezdí víckrát denně asi to dává smysl.

MildaIV

Otázka je, jestli by to bez omezení kamionové dopravy ve Švýcarsku vycházelo taky tak dobře.

Petr David

To vše je jen a jen o vztahu k vlastnímu prostředí. Kamionová doprava ve Švýcarsku je pouze poslána do mezí kam patří.

PvvS

Nepleťte si ve Švýcarsku a přes Švýcarsko..

Petr David

Nepletu. Tranzit je problém pro životní prostředí všude, tedy i v ČR. Takže ať se omastí mýtné PŘES ČR tak, jako ve Švýcarsku.

jurali

Jo, Evropa je pro zeleznici idealni a proto modal split nakladni dopravy je v zemich EU tristni ve srovnani se severni Amerikou.
A co treba prevzit model fungovani zeleznice v severni Americe?
Tzn. prestat dotovat osobku, tim padem se volni prostor pro nakladni dopravu a ty si tu zeleznici radne zaplati a vydela.

PvvS

A i tam má železnice jen 40% .

jurali

Coz je vic nez dvojnasobek oproti EU, kde to je 15-18 procent……

PvvS

Jenže taky je potřeba vzít v potaz rozdíly v hustotě obydlení a vzdálenostech.

Byla by věčná škoda zahodit solidně rozjetou osobní dopravu ve vlacích. Kór příměsto. Tam je skoro nereálný to u nás nahradit individuální dopravou. Jedině že by se začaly stavět 8 a víceproudé dálnice.

Jaaa

8proudé dálnice jsou jedna věc, ale kam ty auta z té dálnice budou sjíždět?

mgr.pavel

A jak se budou dojíždějící lidé dopravovat do měst?

tarten

Kamionama to asi nepůjde. 🙂

KarelzNádraží

V Amazonu objevily Evropu 🙂 kterou dávno před nimi objevili jiní ucelenky jako LKW Walter kdy návěs jede na vlaku tu jezdí celkem dlouho a RoLa když ještě nebyla D8 a nebyli otevřené hranice. Kdy pak začnou jezdit k nám do Čech? Když se to vyplatí takové KMV pokud nevíte tak Mattoni té tam jezdí několik vagonů tak proč ne Amazonu několik desítek kontejnerů týdně by jistě zmákly.

Apollo 17

Mattoni vozí ucelený vlak z Vojkovic nad Ohří do Prostějova . Žádných pár vagonků, ale 600 metrů dlouhá ucelenka.

KarelzNádraží

Tak to super. Nedomyslel jsem, že rozdíl jev tom, že matonka to může skladovat a pak naložit, protože tam není, až tak velké riziko prodlení při dodání. Takže 1x týdně naloží celý vlak to si, ale Amazon nemůže úplně dovolit u zboží které je v rychloobrátce i když co jim jde stále a lze to vozit na sklad tak s předstihem kontejner na vlak mohou dát taky. Fakt je pak i ten, že když něco jede týden tak o 1,2,3 dny než naloží ucelenku a dojede.

David Peca

Každému je jasné, že tohle musí vycházet ekonomicky a ekologie je nadstavba. V momentě kdy jedna lokomotiva jede napříč Evropou není jediný důvod pro silniční dopravu, maximálně pro první a poslední míli.

none

Jenze ekologie je jedine, co se musi uvadet. I kdyby slo o lizani lizatek. Snad uplne u vseho je uvedeno kolik to usetri CO2. I pri nakupu listku na vlak. Jsme tim naprosto posedli.
Sto let se budem snazit a staci jedna sopka a jsme zase na nule..

Kicruj

S tou sopkou je to hoax. Sopky dělají jen zhruba 1% emisí co2 v porovnání s lidksou činností.
V případě tambory ovlivnily klima spíš pevné částice, které jednak spadnou z atmosféry během nkěloika měsícu/málo let, navíc ovlivní klima spíš opačným způsobem (ochlazením).
Sopkami už prosím neargumentujte. Děláte ze sebe, před lidmi, co o tom alespoň trochu něco ví, blbce.

David Peca

Rozhodně se nemodlím k zelenému bohu. Ale objektivně, když se budeme sto let snažit a pak něco vylétne ze sopky, tak tu bude něco, co se díky našemu snažení za sto let nevypustilo plus to z té sopky. A když se nebudeme snažit, tak tu bude to, co za těch sto let vypustíme plus to z té sopky. Pokud chceš změnit celý svět, změň sebe.

jurali

Uhlikova stopa je totalni hausnumero. Hlavne postavene na totalni pavede, ze clovek globalne ovlivnuje klima.
Porucime vetru, desti v novem havu.

Jaaa

Jj, a Země je plochá.

cenek

Je tam určitě mnoho důvodů proč ne…

Johnny Cash

Za tímhle počinem jsou tvrdé ekonomické kalkuly. Ty řeči o ekologii a CO2 jsou jen líbivé kecy v kleci.

Jaaa

Marketing. 🙂
Ale ukazuje to, jak se to má skloubit, aby to fungovalo – ekonomická motivace je nejúčinnější.

Tomáš Záruba

Dobra věc, i když (zatím?) ve velmi malém objemu. Železnici chtě nechtě čeká zásadní hledání novych přeprav. Končí uhlí, končí hutě, takže už nebudou ani hromadné substráty ani šrot nebo ocelářské výrobky. Automotive taky asi nečeká zrovna expanze… Zbývá několik málo let. Ukrajinské obilí se přestane vzít asi tak týden po válce (samozřejmě to nebude zítra, ale s trochou smůly se to docela klidně může trefit právě do té samé doby jako ono uhlí a spol). Pokud se železnice včas neadaptuje včetně toho, ze se přestane zabývat jen/hlavně ucelenými vlaky, tak půjde dolů o vysoké desítky procent, klidně na třetinu… Číst vice »

Petr David

Adaptace bez rozvoje infrastruktury jednoduše není možná. A to je o dopravní politice ČR/EU, která je bohužel jednoznačně o silnici.

Tomáš Záruba

Aktuálně jsme ve stavu, kdy infrastruktura (mimo větších výluk) není limitem rozvoje ND. Uznávám, ze se to dá vykládat i tak, ze je ta nákladka na tom už nyní velmi špatně.

Petr David

Koleje nejsou limitem, tak proč náklady stojí?

Apollo 17

Ale spolupráce silnice a železnice by se mohla rozvíjet. Nový sklad Amazonu je vybudován u Jirkova, nová fabrika na pneumatiky NEXEN u Žatce. Ani jedna nemá vlečkové napojení, ale v nedalekých Obrnicích je kontejnerový terminál s pravidelnou železniční dopravou. Tam by mohly chodit kontejnery, které by poslední kousek odvezly kamiony. Budování vleček a posun s pěti vagonky podle mého v dnešní době konkurenceschopný není.

Jaaa

Proč by posun s pěti vagonky nebyl rentabilní, to je 10 kamionů…

Apollo 17

Protože vykládka v nových skladech je automatizována tak, že tam kamion nacouve a vysokozdvižné vozíky je ihned vyloží/naloží.
Zajímavá je třeba vozba dvojkolí železničních vozidel z Bonatranzu Bohumín do SOKV Ústí nad Labem kamionem. Na obou koncích je vlečka, dopravce ČD Cargo by tu přepravu mělo levnější, přesto to jede kamionem.

Jaaa

Takže chybí pouze automatizace do vagonů…

Granja

….kamion nacouve a vysokozdvižné vozíky je ihned vyloží/naloží….

Vždyť se jedná o podobnou rampu jako ta vedle koleje, jen by ty vozíky do nitra vjížděly z boku vozu.

qěcy

protože posun sám o sobě je vlastně nejvěší zbytečnost. Ideálem by bylo zajet celým vlakem na vykládkové, nakládkové, nebo překládkové místo. Bez výpřahu vlakové lokomotivy.

Tomáš Záruba

Jenže jakmile se to jednou naloží na auto, tak to na něm zůstane. Zejména pokud na druhem konci bude taky potřeba auto. To už pak musí být hodně daleko, aby se vyplatilo do toho tahat vlak. A ještě k tomu ve směru, odkud i kam (zároveň!) jede hodně jiného zboží, jinak nebudou úspory z rozsahu popr. bude třeba se trefovat do trasy třeba jednou tydne… Podle mě bude třeba nejak šikovně resuscitovat cosi jako JVZ, i když jistě v nějaké modernější podobě. A třeba i “spesniny”. A hlavně se nějak dostat do segmentu “dražšího” zboží. Proste samé věci, které si… Číst vice »

qěcy

JVZ v moderní podobě jsou kontejnery. Různé typy.

KarelzNádraží

Nahoru to půjde v chvíli kdy 1 litr nafty půjde k 60-70 Kč / 1 litr a více jen mít připravenou infrastrukturu která se v mnoha lokalitách mění na cyklostezky. Osobně věřím tomu, že ta doba přijde. Více toho pojede v kontejnerech i do menších nádraží kde si to buď přeloží přepravní společnosti typu PPL do elektrododávek a rozvezou po okruhu do 50 km nebo si to vyzvedne přímo příjemce zásilky. a že je to hloupost kvůli čemukoliv. Není jestli to šlo před 40 lety s dálnopisem, telexem, telefonem, rudlem nebo paletama a pěkně do teplejch jako rukama, papírem a… Číst vice »

Black

Ad „..Končí uhlí, končí hutě, takže už nebudou ani hromadné substráty ani šrot nebo ocelářské výrobky.“ A můj dotaz zní – ta řada výrobků kolem vás, kde se používá ocel, tzn. např. vlaky, tramvaje, auta, jeřáby, mostní konstrukce a mnoho dalších, se bude vyrábět z papíru? Když tedy podle vás končí ty ocelářské výrobky.

Tomáš Záruba

Bude se vyrábět jinde a vozit už jako hotové věci do obchodních řetězců, kamiony (snad až na ta auta). A těch mostních konstrukci asi nebude tolik, aby nahradily uhlí, ze ano.

Granja

Když se bude vyrábět jinde, tak MY tedy budeme dělat co? Tisknout peníze?

David Peca

S hutěma jste vedle jak jedle. Pokud by nebyly ceny energií uměle šroubované, pořád by to v Ostravě jelo. Hutě nekončí, končíme je my z nějakých objektivních důvodů. Politika, majitel tunelář, ale hutě nekončí. Ty budou, jen tam, kde se jim bude lépe dýchat.

qěcy

Šrot a ocel snad bude, ne? nebo se začnou ve významné míře opravovat, renovovat a modernizovat auta, stroje, kovové spotřební zboží? Jestli se nebudou železárny a ocelárny na Ostravsku, tak budou jinde. Poze se bude měnít délka přeprav a tedy tunokilometry. Může se pokračovat v kontejnerizaci všech typů. Může se atraktivnit železniční síť pro nákladní dopravu včetně překládkových míst. Zásadní nedostatky v česku jsou kapacita a průjezdnost, délky kolejí, únosnost, průjezdný průřez, nedostatečná elektrifikace, nelíbí se mi, že mnohá překladiště pro kontejnery jsou kravsky zaústěná do tratí, či stanic, krátké koleje (proč musíme šíbovat s ucelenými vlaky kontejnerů? vždyť je… Číst vice »

Cupra

Škoda, že v článku není, jestli mají Česká distribuční centra vlečku a jestli se i zde neuvažuje o vlacích. Takhle to je jen přepsaná PR zpráva

Jan Soukup

Je problém si to zjistit? Není. A odpověď? Česká distribuční centra Amazonu vlečku nemají, ačkoliv leží u železnice. Mimochodem, necelá minuta psaní této odpovědi mi zabrala toliko času, jako Vám si to zjistit.

Kubrt

A o plánech Amazonu na další využití železnice po Evropě, potažmo v ČR, jste taky něco zjistil?

Flatt 1

Dokonce se o stavbě vlečky (při znovuzprovoznění tratě Jeneč – Středokluky) uvažovalo, a i teď to není vyloučené. Plus by tomu mohla pomoci elektrizace tratě, která je již v chodu ( ta je primárně pro JET A-1 na letiště, samozřejmě).

Kuba2

Při znovuzprovoznění trati Jeneč(ek) – Středokluky tam ta hala ještě dávno nestála.

Flatt 1

Ano, ale taky to původně, dávno před Amazonem, chtěl Čechofracht 😉

Frantisek X

No kéž by. Vždycky, když jedu vlakem kolem nějaké (ideálně nové a obludné, místo polí a luk postavené) haly, pohled na zrušenou či nepostavenou vlečku bolí; jakkoli by její využití vyžadovalo i další kroky – kdyby se ovšem chtělo…

vlachjan

Ve článku píší o intermodální nákladní dopravě, předpokládám tedy, že se jedná pravděpodobně o přepravu plachotvých návěsů nebo kontejnerů částečně po silinci a dále po železnici. Rovněž rychlé studium google map odhalí, že ačkoliv na pozemku sousedícím s logistickým centrem v Duisburgu shodou okolností končí stávajcí vlečka, nezdá se, že by byla tato použita k obsluze skladu (ačkoliv mohla být od pořízení snímku prodloužena).

Frantisek X

No, právě. Škoda. On je často problém i v kapacitě sítě, což se „řeší“ většinou akorát rozšiřováním silnic…

Daniel

Uvidíme jak to dopadne v praxi. Ovšem tvrdit, že vyspělá ekonomika Evropy je jako stvořená pro přepravu po železnici je znovuobjevování Ameriky. Je přece jasné, že dopravovat kamiony je nejlepší v zemích třetího světa, kde elektrárny a železnice nejsou tolik rozvinuté.

Jaro

Do skladu Amazonu v Seredi chodí všetko vo výmenných nadstavbách a kamiónmi z Viedne len po ceste. Do skladu nemusí byť vlečka, stačí terminál KD v okruhu do 30 km ale hlavne s pravidelnou linkou KD minimálne 2 krát týždenne. Napr. aj Lego chodili KD do Lovosíc vo výmenných nadstavbách ale žiaľ aj oni prešli na kamióny. Aj predražená elektrina urobila svoje.

Džamel

Amazon poslední dobou dělá takové opičárny v dopravě, že dnes už to u nás chodí Zásilkovnou. Ještě dva roky zpět nebyl problém si objednat třeba čokoládu nebo sůl do koupele z druhého konce Evropy a za příplatek 7EUR to tu bylo letecky přes UPS do druhého dne… Dnes bohužel už ne. Plná ústa „zelené“ a „uhlíku“. Mě však jako zákazník toto vůbec nezajímá, ale zajímá mě kvalita a rychlost doručení za rozumnou cenu.

M19

Každá služba má svou cenu a když nejste ochoten si pořádně připlatit, tak se prostě jako zákazník přizpůsobíte. Nesmíte věřit každé povídačce typu náš zákazník, náš…

Džamel

Tato služba se už nenabízí a stejná sůl (pytel 25kg) je k dispozici jen balíkem za týden. Až na pár výjimek už Amazon nabízí jen Zásilkovnu nebo DPD bez možnosti výběru předem.

M19

Nutí vás někdo nakupovat přes Amazon?

vlachjan

Promiňte mi ten dotaz, ale opravdu nedovedete týden dopředu odhadnout, že vám brzy dojde koupelová sůl a je na čase objednat? Sám ji nepoužívám, tak se raděj ptám.

Džamel

Dokážu, ale proč? Vcelku zbytečné… E-shop, který nedodá do druhého dne od objednání je mrtvý. To by musel mít jedině zajímavou cenu nebo nějaký jiný benefit, či specifické zboží, abych ho použil.

KarelzNádraží

Tak si zvykejte bude se to měnit. dodání do druhého dne už nebude úplnou prioritou to si může dovolit e-shop který má síť skladů v každém krajském městě a x dopravců k dispozici.

Petr David

A co je podle Vás ta rozumná cena? Ta, která respektuje externality, nebo ta, která na ně kašle?

pzag

Ach ano, všemocné, nespočítatelné externality, u kterých nevíme, jak velké jsou, ale určitě nezaplatitelné.

Petr David

Posuzování externalit zas tak složité není. Stačí k tomu tři základní smysly: čich, sluch a hlavně zrak. Moc dobře víme, jak velké jsou a jak otravují prostředí kolem nás. Zatím bohužel konzumní způsob vede a nahrává likvidaci toho základního, co tu ještě máme. Nejsem pro návrat na stromy, ani nemám rád všude zákazy, ale regulace třeba po vzoru Švýcarska je systémové řešení. Výrazně zdražit mýtné, ať si každý z nás zaplatí to, co se doveze se vším, co k tomu patří.

Kubrt

Čich, sluch, zrak. OK. A jak se to pozorování kvantifikuje a oceňuje?

Petr David

U každého individuálně. To je v každém z nás kam dovolíme věc nechat zajít.

M19

Koncentraci NOx a jeho vliv na prostředí zjistíte zrakem, čichem…? A ohodnotíte sluchem? 😉

Petr David

Ekologický problém dopravy je beton, nikoli NOx. Beton, přetížení cest a rozdělení krajiny. Na to stačí oči.

M19

Protože NOxy nevidíte nejsou problém. Škoda že o co méně o tom víte, o to více jste sebejistý. Letadla zas tak moc betonu nepotřebují. Takže podle vašich očí jsou ekologičtější než jiné druhy dopravy? Protože to co nevidíte přímo očima neexistuje?

Petr David

Ne, pohon auta lze řešit tak, že zátěž na ŽP může být minimální. U letadla to tak jasné není, navíc letadlo neřeší krátké vzdálenosti.

„Protože to co nevidíte přímo očima neexistuje?“
Existuje a lze řešit.

M19

Jak pak to lze řešit u auta a u letadla přitom ne? A když je problém beton, jak to že je větší u letadel než u aut? 😉

jurali

Presne tak. „Externality“ jsou uplne cucani si z prstu.

Petr David

Takže jsem si vycucal z prstu to, že se všude vyhýbám přetížené dopravě?

Granja

Dejte si šlauch od výfuku auta do úst a hned poznáte, co je to hentaká externalita.

David

Jo, německý Prime zdražil, bez toho je doprava zdarma od 39EUR. Akorát teď čekám i na věci z Amazon Basics skoro 2 týden. Kupodivu Aliexpress, pokud se vychytá celní sklad v EU, je rychlejší. Ty 2 týdny jim to trvá z Číny.

vydra

V Rakousku (Wien/NÖ/Bgld) je u mnoho položek možno objednat do 23:59, a druhý den jsou u vás. Vše se vozí přes noc z Katovic. Doprava s prime zdarma.

Cupra

Na jednu stranu chce každej zelenou (rozumně) a čistou Evropu a na druhou stranu tu chce mít blbou sůl do koupele druhej den, aby to muselo jít letecky nebo kamionem. Pokud něco chci, tak mi nevadí počkat 🤷‍♂️

Jarda

Asi tak, zrovna ta sůl do koupele a podobné věci fakt nespěchají tolik, aby to muselo letěl letadlem a víc ničit tuhle planetu.

vydra

Co se týče ekologie: Většina zboží z Amazonu se vozí do Rakouska z Itálie, Německa, ČR a Polska. Pro oblast Vídeň/okolí to dělá 60-80 LKW denně. Amazon tu žádné zboží neskladuje.

vlachjan

Docela mě překvapuje, že nemají veliký sklad pro Vídeň, Bratislavu a okolí někde poblíž hranice na Slovensku nebo v Maďarsku.

highway

Z Kojetína do Vídně není tak moc daleko a na Slovensku je Amazon v Seredi, což také není moc daleko od rakouské metropole.

vydra

Ve Vídni jsou tři sklady Amazonu, dva stejně velké a jeden cca poloviční. V mém skladu je to circa 30 kamionů za noc. Zboží se pak přes noc třídí a ráno se náloží do 250-300 dodávek (nejvíc jsem zažil 683). V 13:00 je sklad kompletně prázdný do příštího dne.

Je to fakt obrovské množství zboží, a přepravuje mě, že se místo toho nepostaví „pravý“ sklad se zbožím.

Leinad

Na další stranu, koncový zákazník si vybírá zejména poslední míli (ponesu to z obchoďáku pěšky x nechám si to přivést kurýrem). Nicméně neříká, kde to kurýr/market vezme – bude mít předzásobený sklad nebo to skutečně až po objednávce začne teprve shánět?

Karel Mio

Presne, tahle mentalita „protoze chci“ nas dovede do zahuby. Jsme jak ufnukane deti, co breci, ze nemaj proste vsechno hned. Prijde mi to uplne trapne. A co, ze kvuli mne pojede kamion navic, to me nezajima. To neni prosimvas o nejakem dramatickem omezovani se, ale mozna o premysleni dale nez do dalsiho zradla.

ABCD

A teď si položme společně otázku co tuto civilizaci už nekolik tisíc let pohání (vpřed?) ?
Jsme jen o neco chytřejší opice, spíš ani to ne.
Teď jsme si možná vytáhli černého Petra jménem ekologie a možná bude game over.
Závidím Vám ten Váš optimismus, že se lídi (možná pod hrozbou) změní.
Všechny ty zakódován vzorce…
Asi jsem jsem totálně mimo….
Vidím tady často v diskuzi totální morální giganty Mirek Dušín proti nim hadr , ale v běžné populaci je nevidím skoro vůbec.

ABCD

Příspěvek obsahuje špetku ironie. To zas bude…