Eurovia čelí trestnímu stíhání za zakázku na rekonstrukci tramvajové trati v Liberci
Eurovia pochybení odmítá.
Stavební společnost Eurovia CS a tři další sesterské firmy ze skupiny Vinci Construction nově čelí trestnímu stíhání. Národní centrála proti organizovanému zločinu je na konci září obvinila z trestných činů zjednávání výhody při zadání veřejné zakázky a poškozování finančních zájmů Evropské unie.
Stíhání souvisí s rekonstrukcí tramvajové trati v Liberci v roce 2016 a korupční kauzou kolem tehdejšího vedení Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) a Jiřího Vařila. Eurovia pochybení odmítá.
Policie kvůli této zakázce už dříve obvinila manažery Eurovia CS a ve firmě proběhl v roce 2018 policejní zátah. Stíhání právnické osoby je nové. Kromě Eurovia CS se týká společností Vinci Construction CS, Eurovia Asfalt a Obalovna Černovice.
Podle názoru vyšetřovatele se měla společnost provinit tím, že údajně nedokázala zabránit jednání jednoho ze svých zaměstnanců, které je předmětem vyšetřování již několik let.
Nová mimořádná prověrka
„EUROVIA CS je přesvědčena, že se ani společnost, ani žádný z jejích zaměstnanců protiprávního jednání nedopustili. Jediným důvodem, pro nějž nyní vyšetřovatel vztáhl své podezření i na společnost, jsou podle dostupných informací nová tvrzení hlavního obviněného v celém případu, který se snaží vylepšit své procesní postavení ve věci,“ uvedla mluvčí Eurovia CS Iveta Štočková. Hlavním obviněným v celém případu je podnikatel Jiří Vařil. Podle Štočkové je společnost je připravena poskytnout vyšetřovatelům veškerou součinnost k tomu, aby všechna podezření vyvrátila. Proti rozhodnutí vyšetřovatele společnost zároveň podá stížnost.
Firma v reakci na sdělení vyšetřovatele zahájila kroky k mimořádné prověrce všech procesů v rámci compliance programu, včetně systému hlášení podezřelých skutečností (tzv. whistleblowing), aby si byla jista, že její kontrolní i preventivní mechanismy jsou stále na nejvyšší možné úrovni.
Obvinění se týká zakázky za 52,6 milionu korun na modernizaci tratě mezi Šaldovým náměstí a terminálem Fügnerova, kde Eurovia podala společnou nabídku se svou sesterskou firmou GJW Praha. Eurovia nabídla ze čtyř zájemců nejnižší cenu. Zakázka měla být financována z Operačního programu Doprava.
Jde o další velkou stavební firmu, která má problém s trestním stíháním. Kromě již odsouzeného Metrostavu policie od léta řeší také obvinění firmy Strabag kvůli rekonstrukci historické čtvrti Podmokly v Děčíně.