Eurostar nakoupí nové vlaky od Alstomu. Do Eurotunelu poprvé zamíří dvoupodlažní soupravy

Alstom má na novou generaci rychlovlaků, které se testovaly i v Česku, již 145 objednávek.
Alstom a francouzské státní dráhy SNCF Voyageurs uzavřely dohodu o nákupu až 50 rychlovlaků Avelia Horizon pro dopravce Eurostar na provoz vlaků mezi kontinentální Evropou a Londýnem. Poprvé tak do Eurotunelu pod Lamanšským průlivem zamíří dvoupodlažní rychlovlaky.
Kontrakt v hodnotě 1,4 miliardy eur dnes oznámil Alstom v tiskové zprávě. SNCF jsou většinovým vlastníkem Eurostaru, který dosud jako jediný provozuje osobní dopravu v Eurotunelu. Zakázka počítá s pevnou objednávkou 30 souprav a opcí na dalších 20. První vlaky z této objednávky začnou jezdit v roce 2031.
Eurostar dosud využívá na trasách do Londýna rychlovlaky od Siemensu. Čtyřsystémové jednotky budou schváleny pro provoz ve Velké Británii, Nizozemsku, Francii, Německu a Belgii. Podmínka schválení v Německu naznačuje, že by mohlo dojít k zavedení přímých vlaků do Londýna z některých německých měst.
SNCF Voyageurs uplatnili již třetí opci na rychlovlaky Avelia Horizon, celkem jich mají objednáno nyní 145. Postupně nahradí rychlovlaky TGV starších generací, a to hlavně ve francouzské vnitrostátní dopravě. Dopravce je označuje jako TGV M.
Eurostar má zatím v rychlovlacích mezi kontinentální Evropou a Londýnem monopol, na trasu ale míří další dopravci, kteří už dříve oznámili objednávku nových vlaků. Gemini Trains nasadí rychlovlaky od Siemensu, Virgin Trains model Avelia Stream od Alstomu, Trenitalia ve spojení se společností Evolyn chce do Londýna jezdit s rychlovlaky ETR 1000 od Hitachi Rail.
Alstom rychlovlaky Alstom Avelia Horizon testoval důkladně v Česku, na zkušebním okruhu Výzkumného Ústavu Železničního strávily zhruba rok.
Do Česka se po osmi měsících vrátilo nové TGV, čekají ho ještě další zkoušky