EU zařadila české rychlotratě do hlavní sítě TEN-T, dá tak na ně peníze z fondů

1. místo, Metroprojekt, Jiří Opočenský a Štěpán Valouch. Podoba budoucího terminálu Praha východ. Pramen: Správa železnic1. místo, Metroprojekt, Jiří Opočenský a Štěpán Valouch. Podoba budoucího terminálu Praha východ. Pramen: Správa železnic

Do hlavní sítě TEN-T bude patřit celá část vysokorychlostní dráhy Via Vindobona z Berlína přes Prahu do Vídně.

313 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Emanuel Šíp

Rozhodnutí EU o zařazení příslušných tras do hlavní sítě TEN-T lze velmi uvítat. I přes spornost trasy Praha – Lovosice, kterou už 18 let prosazuje Správa železnic, i přes problémy dalších tras. Pokud se přes všechen písek do soukolí podaří rozlousknout její trasování studií proveditelnosti Železničního uzlu Praha v roce 2023, bude pořád dost času ji začít po roce 2025 stavět. Rozhodnutí EU je dobré i proto, že v programu Rychlých spojení je dost věcí nedořešených a podle českých zkušeností se nakonec víc preferovaných tras octne v rozšířené hlavní síti s termínem dokončení 2040.

Axel

Dovolím si opravit, že nejde o rozhodnutí, aspoň zatím. Je to asi předposlední krok, než bude rozhodnutí přijato Evropským parlamentem. Koneckonců – jako o návrhu – mluví i samotný text SŽDC: „Evropská komise zveřejnila 14. prosince 2021 návrh (…)“ „(…) bude v dalším kroku schvalování diskutovat a posuzovat Evropský parlament, a může tedy dojít k výrazným úpravám návrhu Evropské komise.“ Tož bych se nedivil „diskusnímu souboji“ poslanců/poslankyň Evr. parlamentu v „souboji“ o peníze pro investice mezi celkem 9 evropskými dopravními koridory“. Např. koridory které vedou hornatým terénem (Alpy,…) jsou patrně výrazně nákladnější než dopravní koridory po rovinatém terénu Tož nebude… Číst vice »

Pietro

Bylo by na čase hodit Váš sen o VRTce přes letiště do koše. Pokud by čirou náhodou zastupitelstvo středočeského kraje zešílelo a změnilo by ZÚR St. kraje. Mohli bychom se dočkat skutečné cesty do chaosu (viz váš komentář) protože by budoucí trasa (jestli by se ji vůbec podařilo projednat) končila xx na letišti, neb by se čekalo xx let než by se vyrubal Váš slavný tunel pod Prahou. Milí cestující by si hezky na letišti přestoupili na bus/metro (nebo na rychlodráhu na Masnu (jestli v tu dobu snad bude :), či tágo ), a ťapali by v Práglu na hlavák,… Číst vice »

tarten

Pokud vím, studie proveditelnosti pro ŽUP běží a závěr se dozvíme tak za rok.

Luboš

přesně tak. VRT skrze letiště je totální nesmysl.

tarten

Pokud někdo chce posílit dojezd VR i neVR expresů na letiště, dají se vymyslet i levnější a mnohem méně bolestivé tratě, které nezboří na další desetiletí velmi reálné koncepce VRT nebo Nového spojení II, naopak na ně navážou. Např. tunel ze Smíchova do Veleslavína. Ten odstraní i nešťastné ukončování některých kladenských Os už ve Veleslavíně. Ano, uznávám, že tohle by nebylo šikovné např. pro využití Ruzyně obyvateli Drážďan…

Skippi

Trochu odbocim, ale jen malicko. Jiste vite, ze je dnes slunovrat, ale co mozna nevite, ze nekdy muze byt slunovrat i 23. prosince. To se stane roku 2303. A jaka je to nahoda, zrovna na ten den pripada otevreni posledniho useku VRT Praha-Brno.

tarten

…ve vakuové rouře pro maglev II. generace.

A nebo v cestě z vrstvených valounků, kde může kůň zapřažený ke kočáru i běžet, největším problémem bylo poradit si s podivnými skalkami z horniny jménem „betoun“.

Martin1

Nepřestává mě udivovat, že oblast Liberecka je pro moderní železnici 22. století stále jakýmsi prašivým psem.

tarten

Emocionální reakce je k ničemu. Cestou do Vratislavi prostě vyhrály prostě podstatně lidnatější a rovinatější Hradubice. A co se stane v 22. století, o tom nemáme tušení.

Emanuel Šíp

Je jen otázkou delšího období, než se využije některá z tras určených vyhledávací studií pro RS 5, které prohrály s Východními Čechami. Je to otázka časování priorit a dostupného objemu peněz.

johny

v současné době jet do Liberce vlakem ze všech směrů je naprostá katastrofa. to Ústí nad Labem má krásné železniční spojení se všemi směry. Na Prahu, Drážďany, Kolín kamkoliv.

Adamgolias

85procent lidí v ČR nepotřebuje za celý svůj život cestovat ani do Berlína ani do Vídně. Polovina nikdy nebyla v Praze . Ale trať Berlín Praha Vídeň je nezbytná. A jednou pro vždy si krajinu zničíme aby mohli Němci jezdit do Vídně. Jako když rusáci potřebovali uran a dojebali krajinu u Stráže p/R . Kravál za okny , rozdělený svět , beton do země . Každých 20 km liniová nepřekonatelná stavba. Tak proč se staví dálnice když bude tohle? Měli by jste si vybrat co chcete , nelze mít vše. Za 20 let se bude stavět maglev? A pak? Koleje… Číst vice »

dopravak

Ekonomika fungujícího státu potřebuje nezbytně kvalitní infrastrukturu a to jak silniční, tak železniční. Asi nebudete rozporovat, že železnice je oproti dálnici mnohem ekologičtější způsob dopravy. Proto se klade důraz vedle dálnic i na budování nových tratí. Ty se nebudují jenom proto, aby se dalo cestovat rychle do zahraničí, ale zejména pro rychlé vnitrostátní spojení. VRT Praha – Brno – Ostrava bude zejména pro spojení naších tří velkých aglomerací s pokračováním na Polsko a Slovensko. Další důležitý důvod je posílení kapacity pro nákladní dopravu. Ta nemůže převzít ze silnic další náklady, protože už se na koridory další vlaky prostě nevejdou. To… Číst vice »

M M

Pro člověka, co si myslí, že 85% lidí z ČR nebylo nikdy ve Vídni a 50% nikdy ani v Praze škoda slov s nějakými argumenty…

Skippi

Popsal jste to dobre, ale pripojuji se k tomu co jiz napsal M M.

tarten

Myslím, že nemluvíte za 85% lidí ale za sebe. V Praze byl z ČR skoro každý a ve Vídni půlka Moraváků. Z Čech tolik ne, ale spíš jen proto, že je to daleko. Což se právě změní. VRT nestavíme pro Němce ale především pro naše lidi. Třeba pro Brňáky a Ostraváky, aby mohli snadno jezdit do Prahy a nemuseli se tam furt sestěhovávat. VRV prokázaly, že do 600 km/h pro ně není problém. Problém je hluk, a to maglev nevyřeší. A ten má další nemalé problémy, proto je zbytečné ho stavět dřív, než bude i za tu cenu ekonomicky prokazatelná… Číst vice »

Luke

S těmi čísly jste dost odvážný. A troufám si tvrdit, že jste úplně mimo. Svět nevypadá jako pohled z Vašeho okna do ulice…děje se toho mnohem víc…zkuste někdy opustit svoji hroudu, seberte odvahu a do Prahy se třeba jeďte podívat..o)) PS proč plýtváte pitnou vodou při splachování svých exkrementů na WC? Předpokládám, že nechodíte na hnůj nebo mez za domem. Ptám se proč, když to stačí, je to ekologičtější a vždycky se to tak dělalo??!! Že by rozvoj? Vývoj? Posun? Evoluce? Smiřte se s tím…svět je v pohybu. PS a to neříkám, že se krajina nemá chránit, naopak, ale brojit… Číst vice »

Ondřej

Těch 85 procent máte něčím podložených, nebo je to jen domněnka na základě názorů, které slyšíte ve Vaší oblíbené hospodě u piva?

Petr

Pán bude spíš obrozenec. Bojí se o své prvotřídní čecháčství.

Petr

Zřejmě patříte k menšině lidí, co nebyli nikdy v sousední zemi a myslíte si, že to znamená, že prakticky nikdo necestuje.
Já byl ve Vídni hodněkrát a budu jen rád, když přibude další možnost se tam dostat. Stojí za to.

johny

že polovina obyvatel ČR nebyla nikdy v Praze, to máte vědecky podloženo nebo jste si tuto informaci vytáhl z prdele??!!!

tarten

Jen k dokreslení, jak aktuální a spolehlivá je dokumentace poskytnutá pro soutěž týkající se VRT.

„NÁZVOSLOVÍ … 1.4 Výpravní budova (výpravní budova) – staniční budova ČSD pro poskytování přepravních služeb cestujícím a přepravcům, obvykle také spojena s prostory pro zajištění dopravního a přepravního provozu a správní činnosti.“

Dušan

„Výjimkou může být pouze část Středohorského tunelu, což podle Správy železnic není zatím vyjasněno.“
Vyjasněno to možní není pro úředníky SŽ, ale jinak to vyjasněno je víc než dostatečně, neboť tunel byl zařazen do comprehensive, čili do roku 2050 – viz screen níže:
https://ctrlv.cz/bRHB

tarten

Není možná i varianta, že úředník SŽ ví o nějaké nejednoznačnosti, kterou obrázek nenaznačuje?

Dušan

Ne, protože ouřadové SŽ koukali do pitomé mapy, z které to nebylo úplně patrné místo toho, aby se koukli do aplikace na webu a zazoomovali si to pěkně jako já – viz níže odkaz na tiskovou zprávu:
https://www.spravazeleznic.cz/-/vysokorychlostni-trate-v-ceske-republice-budou-soucasti-hlavni-site-ten-t

A text:
„Via Vindobona: Berlín – Praha – Vídeň – celá trasa nové VRT v ČR (s možnou výjimkou Středohorského tunelu – z mapy není patrné)“
„Úsek Přerov – Ostrava je pravděpodobně zařazen do rozšířené varianty.“
Ze zoomu appky jasně vyplývá, že Přerov – Ostrava je EXTENDED – viz níže:
https://ctrlv.cz/DEYy

tarten

Musel jsem si napočítat do dvaceti.

zdenek

Což je asi docela logické.

Karel_x

Tak trochu mě udivuje, že se teď píše o zařazení do sítě TEN-T. Tam je to ale zařazené už od 90. let. Trochu opožděná aktualita.

Ondřej

Nee….

Lektor

Jak nám komise EU mohla uvěřit, že to powstavíme do roku 2030? To zase bude ostuda.

Jan

2040

xyz

I tak.

Jiří Kocurek

Kdyby všichni pochybovači přiložili ruku k dílu…

tarten

Tak by to pěkně zmatlali! 😀

Jan

Raději ne.

tarten

Riziko ostudy nevadí. Hlavní je, že teď to s financováním vypadá o dost lépe = rychleji. Ještě by to chtělo, aby se staly zvykem rozsudky typu Pane Patriku, vaše žaloby jsou čistě účelové a nemají co do činění s reálnou činností vašich pseudospolků. A aby přestaly být zvykem rozsudky typu Pane velesoudce, ctíme vaši spřízněnost a tak proces nenápadně zpackáme tak, aby bylo po vašem.

Miroslav Zikmund

Před téměř 30 lety se řešilo rychlé spojení mezi těmito městy jednotkou Potěmkin ….

tarten

Tak to muselo jet nadsvětelnou rychlostí, při roce výroby 2003.

Lech Malý

….v roce 1995 České dráhy vyhlásily soutěž na výrobu vysokorychlostních vlakových souprav s naklápěcími skříněmi. V té zvítězilo konsorcium firem ČKD, MSV Studénka, Fiat Ferroviaria (dnes Alstom) a Siemens. Deset souprav mělo být dodáno již roce 2000. Z důvodu problémů ČKD se v roce 1998 odsunul termín dodávky a zvýšila se cena. Po krachu ČKD v roce 2000 výrobu souprav po dlouhých jednáních převzala italská firma Fiat Ferroviara, člen původního konsorcia. zdroj: Wikipedie

zdenek

Prostě naletěli:-)

Petr

I když 2040, měli by od nás požadovat záruku. Kdo to nestihne, ať vrátí dotaci.

Axel

Uvidíme co s návrhem udělají poslanci/poslankyně v Evropském parlamentu. Protože některé navrhované trasy mi připadají duplicitní. Tím myslím nejen např. trasu Balt-Jadran duplicitně přes Brno i přes Žilinu, která dál na jih vede přes rakouský Štýrský Hradec. Ale myslím i východní část trasy Středomořského koridoru, který z oblasti Budapeště je veden vedle koridoru Balt-Jadran (přes Slovinsko) Bych si tipl, že návrh na jednotlivé VRT se ještě proškrtá… s ohledem na vysokánské náklady na stavbu VRT v jiných koridorech (např. Berlín-Mnichov-Brenner-Řím-Palermo). Ovšem pokud v naší část západní Evropy bude návrh přijat v původní podobě, tak přestupním uzlem dálkových VRT vláčků se… Číst vice »

Alibaba

VRT = vysokorychlostní trať (LGV)
VRV = vysokorychlostní vlak (TGV)
Pokuste se nepsat stále jako debil.

Miroslav Zikmund

Proč jen JAKO …. ????

Axel

Alibaba -díky za info.
Ono jde o to, že není ustálené názvosloví.

Např. v němčině je formálně správné HGZ (=zkratka od Hochgeschwindigkeitszug po vzoru zkratky HGV), ale v tamní praxi je spíše zaužíváno ICE od Intercity-Express.

Vaše doporučení o VRV zvážím.

Díky za věcnou přípomínku. Mějte se.

Alibaba

ICE beru jako komerční značku produktu něco jako Pendolino.

Axel

Asi záleží jak v které části Německa se za desítky let zaužíval pojem Intercity-Express/ICE

Thalys se vyskytuje jen v menší části Německa. A TransRapid už je fuč.

Matros

VRT zcela jasně potvrzuje bezvýznamnost Zlína.

Axel

A Č. Budějic

Emanuel Šíp

Nový ministr správně vyhlásil, že se má síť Rychlých spojení rozšířit. Podle mě by měla napojit všechna krajská města, tedy včetně Zlína. Tam se nabízí tzv. Němčická spojka, která by propojila uměle upozaděnou VRT Brno – Přerov se souběžnou modernizovanou tratí. Z té spojky by mohla jednou v budoucnosti odbočovat nová přímá trať přes Kroměříž do Zlína. Kdy to bude, je otázkou priorit a peněz.

Axel

ad „nová přímá trať přes Kroměříž do Zlína. “

S ohledem na současné (spíše podprůměrné) využití dálnice týmž směrem a s ohledem na investice do doončení D49 až do Zlína, já jsem skeptický k nějakým velkým investicím do železnice v oblasti Kroměříže
https://www.rsd.cz/wps/wcm/connect/0e0a7b96-a3f6-4612-a8fd-3bf792bef2cc/pentlogram_srovnani_2010_2016.jpg?MOD=AJPERES
Na této mapce mluvím o úseku u Kroměříže označeném jako „D1“.

Např. kroměřížské autobusové/vlakokové nádraží leží dost výrazně z dosahu většiny obyvatel, nákladní doprava (krom dřeva) spíše nic moc. A příliš nefunguje jako přestupní uzel. Např. pokud vím, tak volený politik z Kroměříže (Vondráček) do Prahy nejezdí vlakem, zatímco z oblasti Přerova (Jurečka) vlakem jezdí.

Jirka Z

Němčická spojka jako propojení případné budoucí VRT na trať Brno – Přerov by byla určitě mnohem lepší, než ten nesmysl s napojením VRT z Brna do Přerova od severu. Už jen proto, že by umožnila vést vlaky se zastávkou v Přerově bez úvrati. A také snadné napojení do Zlína přes Kroměříž.

Emanuel Šíp

Č. Budějovice jsou problém. Počítá se zde pouze s rychlou tratí Praha – Benešov, zbytek má být řešen právě prováděnou a nedostatečnou modernizací „místy až na 200 km/h“. Obdobně jako v případě spojení Beroun -.Plzeň se proto bude hodně dlouho odkládat výstavba skutečné rychlé tratě. Co mimochodem také chybí, je zařazení trasy Praha – Linec do hlavní sítě TEN-T. Myslím, že se o to úředníci ani nepokoušejí.

Axel

Nevím, nejsem odborník a ani nejsem místní (=Jihočech).

Šlo o zjednodušený názor příkladmo, které dopravní investice české vlády asi nepodpoří svými daněmi obyvatelé zejm. Německa, Holandska atp. kteří svými daněmi tvoří gró tzv. „eurodotací“

Emanuel Šíp

Evropské dotace nejsou všespásné, a pokud naše země bude prosperovat, budou postupně ubývat a bude nezbytné část pokračování Rychlých spojení bude nezbytné realizovat z našich vlastních peněz, případně pozdější úhradou PPP. Na některá důležitá spojení je ani vzhledem k evropským pravidlům nebude možné dostat. Pro významnou budoucí VRT (Varšava -) Praha – Mnichov/Švýcarsko/severní Itálie (zejm. úsek Plzeň – Domažlice) vedou evropská pravidla k nutnosti kombinovat VRV s nákladní dopravou i k zacyklení typu špatná trať → nedostatek cestujících do vzorečků → opět špatná trať.

Jirka Z

VRT do každé dědiny? Budeme rádi, když se je podaří postavit z Prahy do 4 hlavních směrů: na Brno, Ústí, Hradec/Pardubice, Plzeň. Kolik vlaků očekáváte, že by mělo jezdit z Prahy do Budějovic a dál, aby se tam VRT také vyplatila? Spíš by se na ostatních hlavních trasách mělo stát standardem něco podobného, co se staví z Benešova na Budějovice. Prioritu by měl mít především Liberec a pak Karlovy Vary/Cheb. Nová trať Praha – Benešov ano, ale ve stejných parametrech, tj. 160 – 200 km/h a využít ji i pro příměstskou dopravu. Také pokračování z Budějovic do Lince by si… Číst vice »

Jiří Kocurek

Kdyby se měla významnost měst měřit jen a pouze železnicí, byl by Gibraltar k ničemu. Narozdíl od Lužce nad Vltavou.

Všiml jste si, že Plzeň to míjí také?

Alibaba

Proč?
Když se podíváte na návrh linek, tak do Zlína bude něco jezdit z Prahy přes Brno. Do Brna po VRT, do Kojetína po trati na 200, a pak nějak přes Kroměříž, Hulín, Zlín-hlavní-Otrokovice 🙂 a Zlín centrum.

Vrtak

Souhlas. Zlin ma jiz dnes slusne spojeni smer sever-jih, tedy na Viden, Varsavu ci Budapest.Co schazi je rozumne spojeni vychod-zapad. Diky napojeni na hanackou VRT se zkrati JD z dnesnich 3,5 – 4h na 2h do Prahy a na hodinu do Brna, co bude dal se uvidi.

tarten

Jde o to, že nejde o VRT, ale o celá Rychlá spojení. Nebo snad chcete tvrdit, že Zlín je milionová aglomerace?

M M

Myslíte si, že je Zlín snad celoevropsky nějak významný? 70tisícová díra?

Miroslav Zikmund

Byl … sídlila tam firma tvořící impérium, nad nímž slunce nezapadalo …

Emanuel Šíp

Od doby Tomáše Bati je Zlín obrovským centrem inovací, které nezadusil ani komunismus. Počet obyvatel v tomto příliš nerozhoduje.

Miroslav Zikmund

VRT přes ZLÍN > kam ????? nikdo nikdy neplánoval … pouze J.A.Baťa ve své vizinonářské knize „Budujeme stát pro 40 milionů“ plánoval páteřní železnici z ČT / Třebovic via Moravská Třebová, Prostějov, Zlín, Púchov > Košice > Jasiňa ….. Klasická železniční trať ….

Vrtak

O jake bezvyznamnosti je tu rec? Vzdyt Zlin bude na VRT napojen linkou Ex22 pres Brno do Prahy.

Emanuel Šíp

Přes Přerov či Bzenec je to zbytečný … použiji módní a zneužívané slovo … závlek. Ale přímého spojení se asi mnoho z nás nedožije.

Jan

Že by odpůrci byli mrtví nebo už jen na k-reportu?

K.S.

No tak dva roky pracuje boomer remoover… Když k tomu přidáme odkládanou péči, stres a přirozený běh věcí, tak se to někde projevit musí.

Pája

😀👍👏

Gwann

až uvidím pravomocně stavební povolení, budu věřit…

tarten

Ateismus je zhouba lidstva.

Gwann

tak existence boha otce, boha syna i ducha svatého mi přijde uvěřitelnejsi, než představa, že do roku 2030 získáme stavební povolení a dokonce i postavíme zmíněné úseky VRT…

Axel

Osobně bych si uměl představit, že pro dotčené lidi na trase by mohlo být motivací, že budou mít exkluzivní možnost investovat do pasažérského dopravce, který by posléze chtěl jezdit na této trase.

Např. franšíza od ITALO (ve 2030 dosáhnou plnoletosti vagonky AGV tohoto dopravce).

Tipnu si, že pokud zákulisně není spor (např. vliv SNCF), tak např. rakouský WESTBahn by mohl mít zájem být provozovatelem této franšízy pro koridor Vindobona. A návaznost na další vláčky tohoto dopravce po konvenční železnici.

Miroslav Zikmund

Už jste objednán ke svému psychiatrovi ??? Já bych si uměl představit (a nevylučuji, že i další) , že by navrhl ústavní zaopatření v pokojíčku bez vnitřní kliky …

Vlado99

Vnitřní kličičky

Jiří Kocurek

No celé se to nestihne, ale část by se stihnout mohla. Však tam taky píšou, že přes Vysočinu až do roku 2040.

tarten

Když do r. 2030 získáme stavební povolení a podstatně rozestavíme aspoň jeden úsek, necháte se pokřtít?

Gwann

klidne. ať sázku prohraju či vyhraju, vyhraju vlastně vždy.

tarten

Oceňuji, doufám, že se vyhodnocení dožiji 🙂

Gwann

ja taky… 😉

Axel

I já se připojuji …. dum spiro spero

Alibaba

Víte, já jsem VRT viděl, není třeva věřit, ale toho vašeho bubáka ne.

Gwann

ja nevěřím, že se VRT v daném termínu dockam u nás. jinde jsem ji už taky viděl.

Alibaba

Ale to není náboženská víra, srovnáváte nesmysl se zkušeností.

Miroslav Zikmund

Proč skepse, stavební povolení bude, ale problém budou výběrová řízení a prašule … kdo TO zaplatí ….

Emanuel Šíp

A dodám – odpor všude tam, kudy VRT půjdou, bez nové legislativy neřešitelný. Ta by měla mít dvě složky: rozšíření kompenzací (co se prodraží víc: pár procent nákladů navíc nebo dlouholetý odklad výstavby?) a naprosto striktní rozhodování o trase, asi na úrovni parlamentu. VRT se nemohou vyhýbat osadníkům, kteří je nechtějí, jak to bylo u regionálek v 19. století.

Alibaba

Náboženství je zhouba.

Gwann

opium lidstva?

ona je zhruba lidstva jakákoliv myšlenka užívaná k odůvodnění páchání zla.

nový zákon je kniha vlastně plná lásky a dobroty. ze z ní udelala část jejich svevolnych výkladacu nástroj zla a týránie…za to nemůže Kristus a evangelia…ale oni zlí lidé…

Alibaba

Nevím, jestli opium (to tvrdili komunisti, nějaké rysy „drogové“ závislosti náboženství má), ale spíš postě a jednoduše jen ideologie.

Takže starý zákon neplatí?
Jaký výklad nového zákona je ten „pravý“, jak se to pozná?

Celé náboženství je jen o oblbování lidí.

Karel Mio

Ne, cirkve a tendencni vyklady nabozenstvi jsou oblbovani lidi. Kazdy at si to vyklada po svem, veri si cemu chce a nenuti to ostatnim. Z tohohle pohledu jsou militantni ateisti stejna pakaz jako nabozensti fanatici.

Alibaba

A co není tendenční výklad?

S tím nenucením ostatním je to dobré, proč teda mají věřící ve veřejnoprávní TV tolik pořadů?

Militantní ateisti, jejichž zbraní je hlavně papír a tužka, v současnosti přetransformovaní do podoby klávesnice a internetu?
Srovnávat mě s náboženskýma fanatikama mě uráží!

Axel

K níže položenému dotazu (od místního „duševního giganta):
„Nevím, jestli je nutné se za dotace zaprodávat Bruselu a diktatuře EU.“

V roce 2000 těch víc než 5000 vagonků ČD ujelo 98 milionů vlakových kilometrů

O 20 let později – v 2019 – cca 2500 vagonků pasažerskýcg ČD a menších dopravců ujelo 136 milionů vlakových kilometrů.

Tož dobré je, že máme svobodu, že každý může prohlásit že nesouhlasí se zlepšením…

A takový duševní gigant má také svobodu, že se může se odebrat např. do Kosova a obdivovat jakých dynamických pokroků dosáhli tamní pasažérští nádražáci (ta zbývající hrstka „nejvěrnějších“)

Axel

Hádanka pro zvídané … co se událo mezi rokem 2000 a rokem 2019?

Např. to, že ČR od 2004 je členem EU.

Miroslav Zikmund

A že vás preventivně neumístili do „izbičky pre duševne chorých…“

Dan Žatecký

Stačí, že nam EU zasahuje do vnitřního chodu státu a všem jen diktuje, jak mají skákat. Nevím, jestli je nutné se za dotace zaprodávat Bruselu a diktatuře EU. Tahle cena je příliš vysoká!!!

Kubrt

EU nám nikam nezasahuje ani nediktuje, protože – my jsme součástí EU, my spolutvoříme a spoluřídíme EU. Nejsou to žádní z vesmíru přiletivší okupanti. ČR vstoupila do EU dobrovolně a tím přijala práva, závazky, principy (a je to tak dobře).

Jussi

Ač jsem zastáncem setrvání v EU a byl jsem pro vstup do EU, tak bych řekl, že nám (nebo obecně státům) EU diktuje a rozhodně zasahuje. Viz aktuální jednání o budoucnosti atomové energetiky…

Daniel

Tak ono je to o tom, co považujete za EU. Jádro nikdo nezakazuje, jen jde ve zkratce o to, jestli bude považováno za bezemisní zdroj (s tím jsou poté spojeny otázky veřejné podpory). A hlavními odpůrci nejsou nějácí bruselští úředníci ale některé členské státy (zejména Rakousko a Německo), naopak Francie je v tomto na naší straně.

Jussi

Ne ale nařizuje „čistou/zelenou“ energii, kterou v podmínkách naší kotliny jinak v dostatečném množství nevyrobíme. A jádro JE čistá energie a pro funkci přenosové soustavy je nutné mít dostatečný počet zdrojů nezávislých na foukání větru a svitu Slunce. A voda to výkonově vyřešit nemůže, nejsme ve Švédsku.

Mimochodem, jaké emise vypouští jaderný zdroj? 😀 Když řešíme, zda je bezemisní…

Daniel

Já jsem také pro jádro, jen říkám, že je to souboj členských států a to, jaká budou pravidla a parametry určují členské státy. Evropská komise max. může něco navrhnout.

Jussi

Takže už tady máme souboj 😀 A v něm je nutně vítěz a poražený. A předpokládám, že poražený musí poslechnout vítěze.. Není to zasahování případně diktát?

tarten

V parlamentu takové souboje probíhají denně. Nazval byste tam schválení/neschválení zákona diktátem?

Jussi

To je nesrovnatelné, do parlamentu si můžeme zvolit někoho jiného, když nás ta rozhodnutí štvou – viz letošní volby. Vyhrály strany kterým stačil program AntiBabiš.

Jinak pokud půjdeme takto níže, tak jsme na úrovni podobných „soubojů“ doma s manželkou, kde to také může být pro jednu stranu dohoda a pro druhou diktát 😉

tarten

Do českého a do evropského parlamentu se volí podobným způsobem. Jaký v těchto dvou parlamentech vidíte podstatný rozdíl, že jsou nesrovnatelné?

Jussi

V tom, že do Parlamentu ČR volíme pouze občané ČR a do Evropského volí každý stát svoje zástupce, jejichž počet je závislý na počtu obyvatel? Tedy jako malý stát zmůžeme pendrek?
To je přece celkem neporovnatelný ne?

dopravak

No tak holt je nás málo, tak nemůžeme holt rozkazovat všem okolo. volíme tolik poslanců, na kolik máme podle počtu obyvatel právo. Jak jinak byste to jako chtěl řešit. Aby měla každá země stejně poslanců?

Jussi

Takže pokud musíme udělat něco co se nám nelíbí, protože jsme malí, tak nám je něco nadiktováno ne? A jsme doma 🙂

Tom Matoo

O tom je prece, ale demokracie, rozhoduje vetsina. Pak ale neni mozne hovorit o diktatu. Btw. pevne verim, ze jadro bude podporovano.

Jussi

Přímá demokracie ano. Ale to rozhodně není případ EU. Ta je přece společenstvím suverénních států.

Daniel

To je poněkud pozoruhodná logika. Když člověk vstoupí do nějákého spolku, souhlasí s pravidly a mechanismy schvalování. V tomto případě nám, opakuji, nikdo jádro nezakazuje. Jde čistě jen o tom, jaké budou formy financování a že si to holt bude ČR muset zaplatit sama.

Karl vB.

On ten spolek v době, když jsme na něj vstupovali, vypadal úplně jinak, než teď.

dizgrafyq

Ona Česká Republika v době přistoupení před 17 lety taky vypadala o dost jinak než dnes.

dopravak

Tady trochu mícháte jabka s hruškama. Ke snižování emisí jsme se zavázali v rámci pařížské dohody spolu se skoro všemi státy světa.
Druhá věc jsou diskuze v rámci EU o uznání ekologičnosti zdroje. Tady je problém domluvit se s některými státy, které nejsou zrovna jaderné energii nakloněny. A musíte uznat, že k tomu mají své důvody. Zejména trvalé uložení vyhořelého paliva prostě není vyřešené a tak se o tom vede diskuze. Každopádně to, že Němci, nebo Rakušané mají na jádro jiný názor neznamená, že je EU špatně.

Jussi

O ekologičnosti zdroje z fyzikálního hlediska není pochyb. Je to čistě politická záležitost. A k tomu vyhořelému palivu – vyřiďte mi povolení a s chutí si ten Castor/Škodovku s vyhořelým palivem nainstaluju do sklepa jako zdroj tepla a zadarmo ho uskladním.

Ale že se to těm Rakušákům a Němcům hodí, co? Když mají i jiné zdroje… A ve chvíli kdy je problém, tak jim energie z Temelína nesmrdí… Navrhněte tedy řešení, které se bude líbit nám i jim…

dopravak

Tak proč to hlubinné uložiště po x desítkách let pořád nestojí, když je to tak super věc, že to každý chce doma ve sklepě?

Jussi

Proč lidé bojkotují VRT? Bordel a hluk v jejich obci.

Jinak já bych ve své dědině klidně úložiště měl… Jenže je příliš blízko JE a geologické podloží navíc není vhodné.

Ale při tom jak je Castor/Škoda konstruován, tak by obyvatelům nehrozilo jakékoliv nebezpečí při skladování doma. Problém je samozřejmě legislativa, ale pokud někdo vážně míní domácí minireaktory, tak tohle je proti tomu zlaté…

tarten

Což o to, Temelín. Ono jim ale nesmrdí ani mnohem horší polské uhlí. 😀

tarten

Trvalé? A jak je vyřešené trvalé uložení radioaktivní strusky po uhelných elektrárnách?

dopravak

Však také stavby nových uhelných elektráren nikdo nedotuje a postupně se zavírají. Já v zásadě nejsem proti jádru, jenom se snažím říct, proč to některým státům vadí. Můžeme mít na to jiný názor, můžeme o tom diskutovat, ale zároveň nemůžeme vyčítat sousedům to, že na jádro mají zkrátka jiný názor.

tarten

Z toho je ale vidět, že ve skutečnosti o radioaktivitu ekoaktivistům nejde. Když jde o jaderné elektrárny, je velké haló, ale radioaktivní strusku klidně nechají ležet.

Tom Matoo

Nehlede na to kolik uhelne elektrarny rozprasili radioaktivnich prvku do atmosfery. Bezpochyby je treba trvat na bezpecnosti JE a stale ji vylepsovat, ale postoj ekologistickych spolku proti JE je podobny jako postoj Deti zeme k dalnicim. Proste za zadnou cenu ne.

Kubrt

Já jsem taky fanda jaderné energie, ale nemá smysl se tvářit, že tento obor kolem sebe nemá žádné problémy a nenechává po sobě žádnou zátěž.

Jussi

A ty ostatní bezemisní jsou skutečně bezemisní? Ale notak…

Navíc je prostě fyzikálně nemožné držet celou síť na Slunci/vodě/větru.

K.S.

Fyzikálně to zvládnete v pohodě, je to inženýrský problém, ze kterého tu dělají místní Wagnerovic* neřešitelnou úlohu…

*podle V. Wagnera z Akademie věd, neplést s ruskou skupinou vojenské rekreace.

Tom Matoo

😀 jasne v pohode, sice to zatim nikdo nedokazal v nasich podminkach, ale holt skoda, ze se vas zapomneli zeptat.

dopravak

To nikdo netvrdí, každá energie má v sobě započítané emise včetně jádra. Ono stavba elektrárny, těžba a obohacování paliva taky není úplně jednoduchý proces. Emise na vyrobenou kWh jsou opravdu velice nízké, ale také ne nulové. Ono se opravdu nemůžeme tvářit, že je jaderná energie bez problémů. Jenom natrvalo uskladnit palivo a denomtovat JE po uplynutí životnosti nebude nic jednoduchého.
https://app.electricitymap.org/zone/CZ

Jussi

Není to tak složité 🙂

Stačí se podívat do Španělska, Švédska, Amíci v tom mají také docela praxi. Jenom na Slovensku v Bohunicích se s tím šíleně trtaj…

Ať se na to díváte jak chcete, tak z hlediska emisí jednoznačně jádro je zelená energie…

dopravak

Z pohledu emisí CO2 je to bezesporu čistá energie, o to se snad nikdo nepře. Z pohledu celkové ekologické zátěže to opravdu tak jednoduché není.

Jussi

Z pohledu ekologické zátěže je celá doprava cesta do pekel. Tak jí zrušíme ne?

Celou dobu jde o to, že celková zátěž ostatních „eko“ zdrojů je taky mnohem větší. Třeba se začíná celkem hlasitě mluvit o změně kontinentálního klima z důvodů větrných parků na pobřeží Baltu… To může být problém násobně většího kalibru než 1 trvalé úložiště odpadu na stát a několik málo fabrik na jaderné palivo.

K.S.

První bych zkusil řešit ten problém v podobě ztráty akumulační kapacity cca 4,5 miliardy kubíků v krajině (jen v ČR a je to něco kolem 50 % výchozího stavu), zrychlený odtok vody atd. Ono to je totiž sakra dost energie co to v krajině zadrží či z ní odvede. Ono jde asi o 1.88*10^MJ na stupeň. Nebo taky 525000 MWh tepla. Pokud jde o výpar vody, kterým se krajina toho tepla zbaví, tak se bavíme někde v řádu 1*10^12-13 MJ

To ten systém na lokální úrovni taky slušně rozhodí.

tarten

Samozřejmě, že s sebou nese zátěž. To všechny druhy výroby energie, včetně větrníků.

michal82

Nenařizuje. Green Deal Babiš podepsal bez jediné výtky. A tím za celou zemi řekl „ano“ my s tím souhlasíme.

tarten

Musím vás trochu opravit. Jaderná energetika nemíří mezi bezemisní zdroje (pominu, že ve skutečnosti takové neexistují), ale mezi nízkoemisní.

Jussi

No právě – ve skutečnosti neexistují 🙂

tarten

Mám sto chutí odpovědět: Nemluvím o skutečnosti, mluvím o evropskounijní ekologické realitě.

No, jde mi o to, že úřední kategorie bezemisních zdrojů je něco jiného, než úřední kategorie nízkoemisních zdrojů.

Miroslav Zikmund

JE > Rakousko ideologický problém – referendum o Zwentendorfu, na základě toho je jim osinou v sedací části jak JEDU, tak JETE ….
Německo – politický problém sestavování koalic ….

Kubrt

Pointa mého příspěvku byla v tom, že není žádné „my“ a „oni v EU“, ale to, že my jsem EU. Ve všech orgánech máme své zástupce. Takže když přijde nějaké „evropeské“ nařízení, nese i naší stopu, naší odpovědnost, není to cosi z hůry. Samozřejmě některá nařízení se nám můžou nelíbit, ale jsme členy „klubu“ se (značnými) výhodami a nikdo nás tam nedrží.
Jaký aktuální jaderný diktát máte na mysli?

Jussi

Ano klub kde jsou si všichni rovni, ale někteří rovnější… to tu již bylo…

S opuštěním klubu bych byl opatrný, byť (znovu opakuji) jsem proti, tak politicko ekonomické tlaky nás nenechají klub opustit až se nám to nebude líbit.

K jádru – viz Daniel – aktuálně zejména posouzení, zda jde nebo nejde o „zelenou“ energii. Pro náš stát je jádro klíčový zdroj, nelze ho jinak nahradit než dovozem energií, což sice bude leckomus vyhovovat, ale náš stát to nebude.

K.S.

Lze, to že si vláda udělal před deseti lety komisi kde valnou část tvořili lidi spojení s jaderným průmyslem, druhou půlku lidi spojení s uhelnou energetikou, za OZE tam nebyl nikdo (Ano, za OZE tam byl V. Wagner, velký propagátor všeho jaderného), je věc jiná.

Jussi

Jak chcete získat cca 6MW stabilního výkonu abyste nahradil naše JE a uhelky?

Jussi

Utekly mi nuly samozřejmě 😀

K.S.

Jak získáte 6 GW? Mixem zdrojů a nasazením virtualizace. A v přechodu budete postupovat postupně od nejvhodnějšího období. To znamená že z letního provozu postupně eliminujete všechno co není buď (prozatím), JE + elektrárny pro základní zatížení (což sám o sobě je termín pěkně pitomý), nebo FVE + tam zůstanou ještě různé BPS, MVE, spalovny a technologická kogenerace. Vzhledem k tomu že potřebujete ještě pokrýt část odběru odpoledne a večer, tak zapojíte akumulaci a čerpání přes den, tím navýšíte inst výkon FVE na 8 GWp, tedy ročně vyrobíte asi 8 TWh. Následně z mixu musíte odstranit zbylé nejaderné elektrárny běžící… Číst vice »

Jussi

S chutí jsem si to přečetl a řeknu jenom sněte dál. Jsem zvědav, kdo vás nechá postavit dvě velké a několik menších PVe. Využití lomů na severu je také omezené a pak stačí jeden suchý rok, jako tu nedávno byly a jsme v riti.
Ano pohádka to je hezká 🙂

K.S.

Na ten Orlík už je i záměr.

Chtěl jste řešení toho jak to udělat bez JE a uhlí, tak jsem Vám dlouhodobý návrh rozepsal. Nic víc, nic míň.

Ono, pokud se budete rovnou stavět k něčemu že to nejde, tak to pak opravu nejde. Ale pak se s takovým přístupem nedivme, že to tu vypadá tak jako to tu vypadá.

tarten

Jenže ono jde o to, že nesmíte zabít evropskou ekonomiku dřív, než vám všechny tyhlety věci vyrobí místo jiných, které jsou ale také potřeba. Z toho vyplývá rychlost, s jakou lze reformu provádět. Jinak skončíte úplně stejně jako ty hloupé firmy, co přehnaly rozvoj a rychle zkrachovaly. Ničit vhodné zdroje (jako JE v Německu) dřív, než se díky nim vybudují zdroje nové je naprosto směšný postup.

K.S.

Jenže tu Evropskou ekonomiku spíš zabije nečinnost a jiná byrokracie v kombinaci s importem paliv.

Problém je že klasickým elektrárnám a „ekonomice“ se ustupovalo třeba v ČR více než deset let, za tu dobu se udělal v podstatě nulový progres, nebudu-li počítat nějaké modernizace. a i u těch majitelé elektráren prskali. (viz elektrárny ve východních Čechách)

A čím později se s tím vším začne, tím nákladnější a nebezpečnější to bude.

Jussi

Hele já jsem ohledně stavby čehokoliv v ČR realista – než postavíte vše co jste popsal, tak máte rok 2100. Nebo bude muset přijít nějaká totalita, která zakáže činnost všem Vodám z Tetčic, VIRUSu apod. a bude to stavět jako přehrady za komunistů, tj. přes mrtvoly. A i tak si nejsem jistej, zda PVE jsou řešení, pokud od klasický energetiky ustoupí celá Evropa. Navíc, proč by měla být energie v noci dále tak levná, aby se přečerpávání vyplatilo. Celkem aktivně stavíme průmysl 4.0 a automatizujeme průmysl, takže není problém aby přes noc jela výroba a “levná” energie už nebyla levná.

K.S.

Jenže pokud budeme „realisty“, tak doporučuji prostě zabalit kufry a jet na jih, tam mají alespoň moře.

Myslím jste to s tím chodem PVE nepochopil, v systému s velkým množstvím FVE by se jejich provozní rozložení otočilo, přes den by čerpaly a v noci vyráběly.

Jussi

Jak když budeme „realisti“ tak pojedem k moři. Popisujete tady bilionové investice, tak je musíte umět vyložit i drobnějším skeptikům jako já.

Takže by měly jako ostatní zdroje měly utahnout denní spotřebu a ještě k tomu načerpávat nádrže PVE.
To už vám fakt nevyjde, prostorově ani finančně.

tarten

Připočtěte ještě 9 MW na nahrazení spotřeby nafty a benzínu.

tarten

Co to plantám, 9 GW samozřejmě.

tarten

A to velice rychle. Díky grýndýl mudrcům rychleji, než se dá naplánovat a postavit JE…

K.S.

No tak právě není na co čekat s rozběhnutím instalací OZE a akumulace. Máme skluz protože jsme se na to, pod vlivem solárního tunelu a jaderného nadšení, vykašlali.

Miroslav Zikmund

O spolutvoření a spoluřízení bych pochyboval … stejně tak pochybuji o floskuli „evropské hodnoty“ … co to je ? Násilná implementace „evropského chápání lidských práv“ do Číny, Ruska, arabských zemí …. i za cenu vojenské intervence ….jíž domorodci chápou jako okupaci, podobně jako „jsme“ chápali bratskou pomoc v roce 1968 jako okupaci ….

tarten

Jedna z hlavních evropských hodnot je, že každý jednotlivý lidský život má velikou cenu. Ne že by v Asii taková myšlenka nebyla také, ale zdaleka není tak silná.

Vrtak

Mel jsem moznost zasednout v ramci exkurze coby host v evropskem parlamentu.Pruvodce bruselskeho putovani nam vsem rekl: koho si do EU zvolite, toho tam mate. Pravdu mel, ale mam pocit, ze jeji smerovani vidi kazdy stat jinak, take podle toho, kdo zrovna sedi ve snemovne. Nevim jak dlouho, je toto udrzitelne. Osobne souznim s hlasem, ktery chce navrat k puvodni myslence EU, tedy spoluprace na hospodarske urovni, soucastny trend integrace povazuji ta cestu do pekel.

dopravak

už prosím nehulte.

Ondřej

Naopak…ať hulí víc a dá se do pohody 😉

Gwann

zatecky, co děláte, čím se živite?

já jen abychom zjistili, zda se EU za mrzky peníze neprodavate taky. měl byste jít příkladem.

Y.K.

Není žádná ta EU. My (všichni členové) jsme EU. Brzy dokonce budeme tomuto spolku zase předsedat. Ale ono je jednodušší nadávat na imaginární vnější nepřítele než řešit skutečné problémy, třeba mafiány zarůstající do státu. A taky se dá chodit k volbám do Evropského parlamentu!

Jirka Z

Jenže ti mafiáni jsou přímo produktem politiky EU, jejích přebujelých dotací a dotacemi pokřiveného prostředí. Tady už se úspěch nebuduje poctivou prací, ale čerpáním dotací a k tomu je třeba být v politice. Na tom nic nezmění ani volby, v nich jde jen o to, která parta mafiánů se dostane ke zdrojům.
Jediná možnost, jak z toho ven, je zcela zrušit dotace firmám a umožnit dotace jen pro jen velmi úzký okruh oblastí, které jsou důležité, ale samy na sebe si nevydělají, jako například školství, zdravotnictví nebo doprava. Ale k tomu politici nikdy nepřistoupí, kapři si rybník dobrovolně nevypustí.

Y.K.

Ne vždy. Někdy jistě ano, ale pořád je to to lokální mafiánství, které se snaží uchytit a slízat co se dá. Svádět na EU to že my si to nedokážeme ohlídat je takový mamánkovský přístup. Jinak bych i souhlasil, že to křiví prostředí, ale to bude vždy, i bez EU. Podívejte se jak je pokřivené prostředí v Rusku a žádná EU tam neúřaduje. Je to v lidech, ne v zastřešujících celcích.

michal82

Nevzdělanost některých lidí je až děsivá. EU nám nic nediktuje. Česko je součástí EU. V Evropské komisi i parlamentu má ČR své zástupce. Prosím, neskákejte Okamurovi a ostatním na tyto nepravdivé a zkratkovité výkřiky. Díky moc.

Ondřej

To není nevzdělanost, to je vrozená blbost a tu bohužel memorováním dat při výuce nenapravíte.

Miroslav Zikmund

Nediktuje, dobře, ale o tom by se daly psát diplomové / disertační práce … v EK je zástupce každé členské země, ale ten nesmí „kopat za svoji zemi“ …. EP je drahá žvanírna bez pravomocí – vetovat rozhodnutí EK nemůže … každé rozhodnutí EK dotýkající se členských zemí by mělo být schvalováno EP na principu „národních / státních poslanců EP“ se zákazem majorizace = opatření by vstoupilo v platnost, pokud by pro něj hlasovala nadpoloviční většina všech €poslanců z každé členské země a to odděleně …. Čili i kdyby byla nadpoloviční většina €poslanců jednotlivých zemí PRO, ale stejného počtu se… Číst vice »

Y.K.

Jistě se shodneme, že EU není dokonalá, má spoustu problémů a je šíleně byrokratická.

Nicméně to vše máme i sami, spíše ještě horší, místní byrokracie roste nevídaným tempem, stát je nevýkonný, věčně se mu něco nedaří, problémy téhle země opravdu nejsou způsobené EU. Nicméně je snadné hodit problémy na EU a tvářit se jak by nám to tu bez ní skvěle šlapalo. Nešlapalo, bylo by to ještě horší – i bez té nedokonalé EU (a EK).

Pepa

Vidim, ze zdejsi bolsevicke svine stale neodtahli na sputnik

Alibaba

No, já jsem rád, že z EU dostaneme zpět naše peníze konečně na něco smysluplného.

Ondřej

Jak nám EU zasahuje do vnitřního chodu státu? Navedla nás snad ke zvolení Babiše nebo Zemana? Seslala nám sem Venezuelu Maláčovou? Nebo v roce 198x nechala tehdejší Československou televizi najmout Marcelu Augustovou, co hlásí ty „prounijní“ zprávy? 🙂

standa

nějak mi tam schází směr plzeň – Domažlice – Mnichov 🙁

Kubrt

Tímto směrem není plánována VRT. Jinak samozřejmě stávající trať směr Mnichov v TEN-T je, článek se týká pouze přidání plánovaných VRT.

Subrt

A to je ta chyba

J.K.

Tam se po deseti letech modernizací pojede 70 přes Kubici, ale teoretickým klopidlem „až 115“ 🙂

Roman

Třeba tam prodlouží METRO 🤔
0no asi vše co je na západ od prahy, prahu nezajímá. 🤔

tarten

Spíš Němce moc nezajímá propojení Mnichova a Prahy. Mají ohledně VRT naprosto jiné priority.

Emanuel Šíp

Mně se strašně líbí to hloupé alibistické odvolávání na Němce. Tady bude vždycky rozdíl v prioritách: tato trať je pro nás na rozdíl od Berlína skutečnou železniční cestou do západní civilizace, zatímco pro Němce, zejména Berlín, cosi směrem na Divoký Východ. Snažme se tuto VRT postavit za naše peníze sami, a pak se s největší pravděpodobností Němci přidají. Jako to bylo kdysi s D5.

tarten

Jaké alibistické odvolávání? VRT primárně spojuje milionové aglomerace. Západní Čechy takovou nemají, nejbližší vhodný v jejich směru je Mnichov. Ten je shodou okolností v Německu, takže na případnou VRT Praha – Mnichov, kterou by mohla Plzeň využít, aby to i ekonomicky vyšlo, je spolupráce Němců nutnost. Bez té spolupráce se na Plzeň a Domažlice etc. přirozeně musíme spokojit s konvenční tratí (<200, nemyslím <100).

Subrt

Kde jste přišel na ty milionové aglomerace?

medvěd

Už to mělo být 10 let v provozu.

tarten

Už to mělo být 40 let v provozu.

Miroslav Zikmund

Zapomínáte na soudruha BOLŠEVIKA a jeho železnou oponu ….

tarten

Omyl, nezapomínám. Jenže ho neberu jako OMLUVU.

zdenek

Je to sice asi úspěch. Nicméně bych celkem varoval před stavbou nesmyslů jen pro to, že to bylo někam zařazeno, jsou na to nějaké dotace a podobně. Všechno pak bude chtít údržbu. Já budu celkem proti VRT, pokud si nebude stát plnit své povinnosti a adekvátní díl nebude dávat na modernizaci konvenční sítě. Jedna věc je vrt. A pak to, že nejsou schopní v nejlepším případě do 2030 zmodernizovat za 40 let Ostrava Frýdek Frýdlant. (V původní stopě) A souhlasím, že ty návrhy na rušení seřaďovacích nádřádí, typu uzel česká třebová. Že nejsou potřeba. To je zvláštní. U nás dlouhodobě… Číst vice »

Axel

„pokud si nebude stát plnit své povinnosti a adekvátní díl nebude dávat na modernizaci konvenční sítě“ Hm… pár tisíc vagonků a lokotek vs. pár desítek tisíc autobusků a přes 6 milionů osobnich autíček. Já bych teda čekal, že prvním krokem před vylepšováním nějakých současných kolejí bude odstranění POKŘIVENÍ v ceníku SŽDC. viz přehled zprůměrovaných částek „železničního mýta“ za cestování lidí ve vagoncích a za převážení nákladů ve vagoncích. ČR Freight services = 2,17 EUR/km ČR Passenger services = 0,58 EUR/km Německo – neuvádím kvůli složitosti údajů (zjednodušeně řečeno = je to naopak než v ČR tj. v Německu pasažérské vláčky… Číst vice »

Axel

Oprava: Hm… pár DESÍTEK tisíc vagonků a lokotek vs. pár desítek tisíc autobusků a přes 6 milionů osobnich autíček.

Omlouvám se, neboť v ČR je nákladní vagonů opravdu výrazně víc než vagonů pro cestující

Miroslav Zikmund

Stednoťte si svoji zmatenou terminologii ….

dopravak

Ano, každá infrastruktura něco stojí a musí se udržovat. Jestli jste si toho nevšiml, tak tranzitní koridory jsou již teď tak přetížené, že nákladní vlaky přes den nejsou schopné některé úseky vůbec projet. VRT znamená v podstatě přidání dalších kolejí pro stávající tratě, aby se na ně vešlo mimo jiné více nákladních vlaků. Jak jinak, než přidáním kolejí byste tyhle kapacitní problémy řešil?

zdenek

Jenže francouzská VRT nezajistí ani převod příměstské (Elephant ani Panter a 160 tam smět nebude podle názorů ČR – rozdíl s rakouskem) ani levných vlaků do 190. Ani možná rychlíků. Ani obchvaty obcí pro cargo. Já bych šel spíše Rakousko- německým směrem. Aspoň mimo Vysočinu. Oni umí počítat. Však to tu potulný wechtr psal, že francouzký model je v Německu největší ekonomický průšvih i přes levnou počáteční cenu. Jedině kde to asi chápu je Vysočina. A možná směr ústí, kde už je konvenčních tratí docela dost.

dopravak

Jenomže příměstská železnice může jet v poměrně rozumném souběhu s náklady. Pokud se nejrychlejší vrstva dostane na VRT, tak kapacita stávajících koridorů oproti současnému stavu výrazně vzroste jenom tím, že odpadne neustálé předjíždění vlaků rychlou vrstvou. Kombinovaná trať je v našich podmínkách nesmysl. Máme zde členitý terén a v tom je mnohem levnější stavět VRT jenom pro osobku.

zdenek

No ten rozumný souběh, to jsou podle mě takové teoretické řeči.

zdenek

Ale stejně nevím jestli bych radši nepodporoval VRT Praha Pardubice, Hradec.

dopravak

Na hradubice se VRT plánuje také opět jako posílení kapacity. Vzhledem k charakteru trati, rychlosti a výrazně delším jízdním dobám oproti autu má logicky přednost směr na Brno. Oproti stávajícímu stavu to bude mít ještě jeden provozní efekt – největší aglomerace půjdou spojit jedinou linkou.

PepaM

A kam tam chcete ty náklady cpát, když všude chybí kapacita? A víte, co by jí část uvolnilo?

PepaM

Patřilo jako odpověď na jiný komentář.

PepaM

Patří jako odpověď na jiný komentář, omlouvám se za chybu.

Axel

A víte, co by jí část uvolnilo?

Že by řešením bylo zavedení hospodárného pohledu na penězovod pro konkrétní linky pasažérských nádražáků?

viz např. „výchozí kalkulace prokazatelné ztráty na jednotlivé linky.“
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/12/cdmd1.jpg

zdroj: zdejší článek od pana Sůry z 3.12. 2019 „České dráhy zveřejnily smlouvu se státem na dálkové vlaky. Zlevnily, desetiletou jistotu mají u 7 linek“

PepaM

Tento můj komentář patřil jako odpověď k jinému, takto samostatně nedává smysl. Ovšem vy melete takové nesmysly, že jste na něj i tak dokázal odpovědět, gratuluji.

Axel

Položil jste dotaz: „A kam tam chcete ty náklady cpát, když všude chybí kapacita?“

Já napsal jedno z možných řešení. Nic víc, nic míň.

Dušan

A ta SP Praha – Brno – Břeclav bude tedy schválena a na webu SŽ dostupná kdy, že jsem tam smělý ? Už přes rok je tam jen I. etapa – viz níže:
https://www.spravazeleznic.cz/vrt/studie-proveditelnosti

Pane Sůro, nemůžete v té věci zjistit víc ? Děkuji.

tarten

Také by mě to zajímalo.

Vojtěch Hrabal

Nemáte někdo představu kolik prostředků je na to pro ČR vyčleněno?

Alibaba

Nevím, kolik přesně, ale bude stačit tak cca 20-30 mld Kč ročně po dobu cca 30 let. Stejně více nestihnete díky stavebním kapacitám prostavět.

Vojtěch Hrabal

No a kde ty desítky miliard ročně seženeme? EU v současnosti posílá dvanáct miliard ročně, SŽ strží pět miliard za užívání dopravní cesty, kolem třiadvaceti miliard pošle SFDI. Jinými slovy „jenom“ potřebujeme zdvojnásobit výdaje na železnici na nějakých třicet let. Navýšení je zhruba ve výši 8 % nemandatorních výdajů státu. Takže bychom po zaplacení důchodů a dalších mandatorních výdajů měli posílat přibližně 15 % výdajů státního rozpočtu na rozvoj železnice. Ovšem s tím, že tyhle peníze se do veřejných rozpočtů nikdy nevrátí, protože v plánech se počítá, že z poplatků za užití dopravní cesty se bude platit pouze provoz. Tak… Číst vice »

Alibaba

15% ????
Je-li rozpočet přes 1 mld Kč, tak to je 150 mld Kč.

Já si myslím, že rozpočet na VRT bude kombinací peněz z EU, SFDI a státního rozpočtu.

Vojtěch Hrabal

Ano, 15 %. Celkový státní rozpočet, včetně mandatorních výdajů jako jsou důchody, platy učitelů, hasičů a dalších státní zaměstnanců, je 1 600 miliard. Po odečtení mandatorních výdajů zbývá 380 miliard. Zhruba 100 miliard si na to půjčujeme. U nich už skutečně můžeme rozhodovat jak s těmi penězi naložíme, jestli raději nakoupíme stíhačky, investujeme do snižování spotřeby energií, postavíme dálnici nebo koleje.

Pokud oproti současnosti uvažujeme zhruba dvojnásobné výdaje na železnice, tak se bavíme o částce kolem 60 miliard ročně. A to je přibližně 15 % nemandatorních výdajů ČR.

Emanuel Šíp

Základem je prosadit na financování VRT stabilně 40 miliard Kč ročně, inflačně upravovaných, nezávislých na hospodářském cyklu a v případě nevyčerpání obezřetně investovaných na SFDI (protože roční objemy investic budou různé v závislosti na průběhu přípravy). Tak je možné mít síť VRT hotovou do 20 let (s úvěry syndikovanými EIB i dříve). A projektové, stavební i hmotné kapacity bude třeba čerpat z celé Evropy. Kdo dřív přijde, ten dřív mele, praví české přísloví.

Alibaba

Dík za upřesnění.
Jen se obávám, že při vysávání projektové a stavební kapacity i z širšího okolí zvedne celková cena.

Emanuel Šíp

Skutečně nemůžeme spoléhat jen na domácí projektové a stavební kapacity, jednak proto, že domácí projektový trh byl vždy omezený a zaúřadoval tu ministr Bárta a jim podobní, čímž z našeho stavebnictví odešlo nenávratně dost lidí. A dále je to potřebné i z hlediska uplatnění nových technologií. Ceny projektových a stavebních prací jsou už v podstatě na evropské úrovni, zbytek je otázkou toho, jak budeme umět pracovat s konkurencí.

Vojtěch Hrabal

Já se ale ptám kde ty peníze seženeme. Jestli si je půjčíme, tak kde vezmeme na splátky. Ve státním rozpočtu bylo vloni 380 miliard nemandatorních, z toho 100 miliard na dluh. Není obtížný nakreslit návrh vily na Ořechovce, spočítat kolik je potřeba splácet na hypotéce je taky docela jednoduché. Jenže když s takovým plánem dojdu do hypoteční banky, tak se mě zaměstnanec zeptá: máte na to dostatečné příjmy? Kde na stavbu vezmete peníze? A já buď budu muset přijít se zatraceně dobře podloženým financováním. Vědět kolik je celkový rozpočet mi na schválení hypotéky fakt stačit nebude. U VRT mám pocit,… Číst vice »

Alibaba

A jak víte, že těch 100 mld na dluh bylo právě na nemandatorní výdaje?
Bude se to platit ze stejného balíku, ze kterého se platí i jiná infrastruktura.

P.S.: Půjčování státu funguje za trochu jiných podmínek než (třeba hypotéky) fyzickým osobám. Takže u státního dluhu se splácení může na rozdíl od hypoték tak nějak táhnout až „do nekonečna“. Jestli je to dobře nebo špatně tímto nehodnotím.

Vojtěch Hrabal

Státní rozpočet funguje úplně stejně jako ten rodinný. Nejdříve zaplatíte mandatorní výdaje, jako je nájem, voda, teplo, elektřina. Protože ty zaplatit prostě musíte. A zbytek můžete utratit dle uvážení. Pokud se nejedná o návratnou investici, která si na sebe časem nějak vydělá, tak další zvyšování výdajů ve chvíli, kdy už máte schodkový rozpočet, je velmi nerozumné. ———————– Aktuální státní dluh je 2300 miliard, přihodit dalších 800 opravdu vyžaduje sofistikované zdůvodnění. Jasně, můžeme si říct „zdroje jsou“, stát zadlužit a nechat děti ať to za třicet let nějak vyřeší. Ale s ohledem na enormní výši zadlužení bych rád viděl nějaký lepší… Číst vice »

Alibaba

Státní rozpočet nefunguje jako rodinný, žádná rodina by si nemohla půjčovat stále a tak dlouho a nesplácet, respektive platit jen úroky. Na 100 mld nepoznáte jestli šli na mandatorní výdaje nebo na investice, jsou je jen peníze. Klidně se můžou osekat některé mandatorní výdaje, aby byl vyrovnaný rozpočet. Já bych navrhl, že třeba důchody by se platili jen z toho co se minulý měsíc vybralo, tím by nevznikal nějaký přebytek/nedostatek do rozpočtu a mohl by se důchodový systém „odstřihnout“ od výdajů. Nebo nemusí být tolik státních zaměstnanců. Když už tak těch 800 mld nepřihodíte za jeden rok, ale postupně rozloženě… Číst vice »

Emanuel Šíp

To, co jsem uvedl o úvěrovém financování, je samozřejmě možnost vyžadující prověření. Na jednu stranu by se prodražilo pozdější splácení úvěru, ale tratě, které potřebujeme, by byly dřív a pozitivní efekt z jejich využívání by mohl vyšší náklady vykompenzovat. Chce to také kvalitní projekty, protože vyhodit peníze bez zaručeného efektu nevede nikam.

Vojtěch Hrabal

Jestli dovolíte, tak bych se rád vymezil vůči tomu, že potřebujeme rychlé tratě. Potřebujeme rozvíjet železnici, potřebujeme navýšit přepravní kapacitu osobní i nákladní dopravy, ale to nutně neznamená novostavbu kolejí pro rychlosti 300 +.

Osobní kapacitu mezi Prahou a Olomoucí je možné v průběhu několika málo let navýšit několikanásobně. Stačí, když místo Flirtů (216 sedaček) a Pendolin (330 sedaček) – dohromady patnáct párů spojů denně, začnou jezdit zdvojené patrové jednotky (např. Twindexx, 1 200 až 1300 sedaček). A ani ostatní vlaky nejsou žádná hitparáda. Ani jedna souprava nenabízí 1 000 sedaček.

Alibaba

Obávám se, že zvýšením kapacity vlaků (souprav) moc cestujících nepřilákáte. Cestujícím se líbí, že to jezdí často, a teď ještě aby to jezdilo rychle, což na současných tratích nelze, protože není kapacita a zvýšením rychlosti na současné trati ještě tu kapacitu uberete. Přistavíte-li k současným tratím ještě další koleje tak je problematické průchod uzly a rychlost nezvednete, takže z toho všeho vyplývá, že se může stavět nová trať, a když nová tak rovnou na 300 + aby to mělo nejlepší efekt, protože pak už s postavenou tratí nikdy nehnete.

Emanuel Šíp

Sehnat peníze: po covidu a marketingovém rozhazování peněz bude třeba začít šetřit na provozu společnosti a posílit investice, nejen kvůli VRT. To se patrně neobejde bez zvýšení daní, ať si politici říkají, co chtějí. Uznávám, že prodat to lidem nebude po dosavadních zkušenostech jednoduché.

Vojtěch Hrabal

Vámi uvažovaných 40 miliard ročně (souhlasím s takovou částkou, oceňuji, že se ji nesnažíte uměle snižovat, znamená, že každý ekonomicky aktivní by průměrně měl na daních musel odvést o 620 Kč měsíčně, 7 440 ročně, více než dnes. Jen a pouze kvůli výstavbě rychlé železnice. Rád cestuji veřejnou dopravou, rozhodně více než průměr populace, ale ani mě to za tyhle peníze nestojí.

Pokud bych měl platit vyšší daně, tak vidím spoustu potřebnějších investičních příležitostí než jsou rychlá spojení.

Jonáš

A Tady Gavenda ze SŽ řekne že jsou nevyužitý ranžíry, hlavně že tady v tom státě kterej má na délku 560 kilometrů budeme jezdit 300 km/h. Ale kamiony dál budou otravovat život dalších 1000 let. Jděte už všichni doprdele s nějakou VRT.

Tady se můžete pokochat:
https://ct24.ceskatelevize.cz/pardubickykraj/3416512-rada-seradovacich-nadrazi-se-zrusi-v-ceske-trebove-se-ale-mozna-podari?fbclid=IwAR1W1R_jGof2VkbK3cJmcm2MciE2IOUekyvN0nCSO7IvPC1gH3PHKSZkSx8

Jonáš

Jen do mě, jen mi dávejte palce dolu, tady se aspoň uvidí dopravní myšlení vás všech..

Kubrt

Mícháš dva mimoběžné problémy. Naopak dálkovka na VRT uvolní kapacitu konvenční sítě pro náklady.

Jonáš

Ano ale ta konveční síť musí být napojená na vlečky a je ?? Já to nějak moc nepozoruju.

Ondřej

Proč by to někdo napojoval, když tam není kapacita?

Kubrt

Ta kauzalita je ale opačná, než ty to stavíš: většina dnes nefunkčních (nebo už zrušených) vleček zašla na to, že přepravci neměli zájem je využívat, protože silniční doprava jim nabídla zajímavější služby. Ze stejného důvodu většina nově založení průymslových zón nemá vlečku, protože prostě jí firmy nechtějí. Řešením problému není bojkot VRT, ale schopnost železnice (jako dopravního systému, všech jeho složek) přilákat přepravce. Až pro ně železnice bude atraktivní, budou se i opravovat/stavět vlečky. To se s VRT nijak nevylučuje, spíš naopak, je tam jistá synergie.

Y.K.

Možná by dnes pomohlo, aby se někde ve stanicích dal naložit/přeložit kontejner (nemyslím jen velké překladové terminály).

Jonáš

Nesmysl, ty stávající vlečky se mají obnovit, né až pak někdy za 100 let po dostavbě nějaký VRT. Opravovat a stavět vlečky se nikdy nebudou nikdy dokud si vlečku musí sám přepravce hradit ze svého. Dokud nezačně hradit vlečky stát tak jako hradí napojeni firem silniční síťí, tak k tomu nikdy nedojde nikdy ani za 100 ani za 500 let nikdy. Tady je myšlení silničních lobbistů, přeprava nákladů po dráze se nechce slyšet.

Kubrt

Neříkám, že vlečky se mají obnovit až po výstavbě VRT. Říkám, že stávající nevalná kondice nákladní dopravy na železnici není daná rozpadem vleček a tedy ani řešitelná opravou vlečky, ale že se jedná o soubor problémů, jejichž výslednicí je, že firmy zhusta upřednostňují silniční dopravu, protože je rychlejší, operativnější, spolehlivější. Souhlasím, že stát by měl podporovat železniční infrastrukturu – a taky to dělá. Možná míň, než by se nám líbilo, ale zase – nestojí to tak, že kvůli VRT se nebude dostávat na konvenční tratě.

Jonáš

Ano soubor problémů je což už jsem asi napsal 100 x chybějící koleje to jde ruku v ruce samozřejmě s kapacitou, chybějící rampy, VNVK, manipulační koleje, předávací kolejiště, minimum zaměstnanců, chybějící nákladní pokladny, tranzitéří – přípraváři, vedoucí posunu, vozmistří, strojvedoucí, stroje motorové trakce atd. Takže i kdyby se náhodou mávnutím kouzelného proutku někomu podařilo převést ze silnic náklady na železnici, tak to ve finále nemá ani kdo dělat nejsou prostě lidi. S výstavou VRT se to nezmění nikdy, doprdele jsem na dráze 15 let od maturity s nějakou praxí, tak si myslím že to vidím dost dobře co se děje.

tarten

Nevěřím tomu, že by se za jakékoli vlády dávalo na VRT víc než polovina železničního rozpočtu SFDI. Přinejmenším bez započtení příspěvku EU.

dopravak

Možná jste si toho nevšiml, ale nákladní doprava funguje dnes trošku jinak, než před 100lety. velká část nákladů jezdí mezi kontejnerovými terminály jako ucelené vlaky, což je v kombinaci s kamiony na poslední míli rychlejší a efektivnější. Problém nákladů nejsou chybějící vlečky, ale chybějící kapacita na hlavních tratích. VRT je potřeba vnímat jako přidání kolejí pro osobní dopravu s tím, že stávající koleje zůstanou s velké části pro nákladní dopravu. Přidání rychlých kolejí tak nepřímo pomůže dopravě nákladní. Zkuste si o tom nejdříve něco zjistit a pak se nervovat u vulgárních příspěvků.

Jonáš

Problém je hlavně chybějící vlečky a předávací kolejiště a chybějící manipulační koleje, které zmizely díky racionalizaci a rekostrukcí stanic na úkor peronů.

tarten

A co proti těmhle plánům nákladka udělala v době, kdy se tvořily a schvalovaly? Fňukání v koutě se nepočítá.

dopravak

Jako máte pravdu, že nákladní doprava stála trochu stranou zájmu a zrušilo se spousta předjízdných kolejí apod. Nicméně máte trochu zkreslené představy, jak funguje moderní nákladní železnice. Ta už dávno není o nějakých kusových zásilkách a spřahování vagónu někde v poli. je to o ucelených vlacích mezi terminály. Podívejte se, jak funguje Metrans. Těm jsou nějaké vlečky relativně ukradené. Ti potřebují především spolehlivou kapacitu koridorů, 25kV napájení a stavby jako přesmyk v Libni. Tohle se všechno postupně plánuje a staví a s VRT se to nijak nebije.

Jonáš

Kapacita by byla kdyby osobáky nejezdily zbytečně po 20minutách a rychlîky po 40 minutách. Nehledě na to že na vlečkách vždy začínala a končila nákladní doprava a nikdy to nebude jinak. Další věc je to že většina výrobních montoven postavených na zelený louce nejsou napojený na dráhou vlečkou, vše je pouze přizpůsobený pouze pro kamiony a o nějakých kolejích se nechce slyšet. I kdyby tady bylo 5000 km VRT tak stejně i na stávajících trati se stejně vozit nebude upozorňuju že nebude, takže takový alibistický kecy budoucnosti..

dopravak

Jak prosím vás umístění průmyslových zón souvisí s VRT? Ano, bylo by lepší je mít napojené, to je bez debat, ale jak už bylo řečeno mnohokrát. Problémem je zejména kapacita hlavních tratí, které způsobují zvýšené náklady a zpoždění nákladních vlaků. Tenhle problém je potřeba v prvé řadě vyřešit a ten také stavba nových kolejí řeší. Prostě když je koridor z Ostravy do Přerova ucpaný, tak se zde postaví dvě nové koleje. No a když už se staví, tak přece nebudeme rozkopávat koridor, ale postavíme je rovnou v nové stopě na vyšší rychlost. No tak razantně omezit osobku na úkor nákladů… Číst vice »

Fučida

Ona toho moc neuvolní. Rychlovaky sice po vrt, ale ten „zastávkový expres“ a obyčejné rychlíky na konvenční trati zůstanou. Z dnešního provozu odtamtud zmizí jen pendolína.

dopravak

Pokud vezmeme pro úsek Přerov – Ostrava jako nutné posílení jedné z nejzatíženějších tratí, tak tam toho zmizí mnohem více, než Pendolina. Na koridoru zůstanou osobáky a rychlíky s tím, že všechny IC/EC vlaky půjdou na VRT. Podstatné ale není jenom počet spojů, ale také to, že se jedná o rychlou vrstvu. Rychlíky jezdí velice podobnou rychlostí jako nákladní vlaky, takže mohou jet paralelně za sebou bez nutnosti nějakých častých předjíždění. Už jenom ten paralelní grafikon sám o sobě přinese spoustu kapacity navíc.

Jonáš

Jo jasný určitě a kdo tomu věří je vůl

tarten

Máte opravdu věcné argumenty. 🙂
Jinak třeba na trati Ostrava – Přerov se po stavbě VRT počítá z rychlejší vrstvy se 2× R za hodinu.

Ondřej

Dáme a rádi.

PepaM

A kam tam chcete ty náklady ze silnic cpát, když všude chybí kapacita? A víte, co by jí část uvolnilo?
Ono fakt nestačí jenom ten vlak někde v ranžíru poskládat, on pak musí i někudy jet (a leckdy už je problém jen vyjet z toho ranžíru, e.g. Libeň).

Jiří Kocurek

No to je přece jednoduché. Dražická fabrika si postaví vlečku a na Moravu se ty bojlery vozit nebudou, protože se ten vlak už nevejde na koleje. Ale pojede to do Malešic vlakem.

ukulele

Proč by měla VRT na 10 let končit u Velké Bíteše? Na co se napojí?

Vojta

Na trať 250 u Osové Bítýšky

Alibaba
Axel

Plus koridor Dunaj-Rýn (Rhine-Danube)

Plzeňský/Karlovarský kraj (z Norimberk a z Mnichov) přes Prahu směr východní Slovensko přes MoravskoSlezský kraj

https://ec.europa.eu/inea/connecting-europe-facility/cef-transport/projects-by-transport-corridor

Tak si člověk říká jaké konkrétní dálkové nákladní vláčky budou jezdit z Prahy přes České Budějovice po tzv. 4. koridoru ČR

P.S: Tak to vypadá, že z velké části ČR do Wroclaw to bude nejrychlejší „zajížďkou“ přes Berlín.

já nejsem já

do prdele vždyť to co píšeš nemá hlavu patu nic co tím jako chceš říct? lidi tě tu nenávidí jako slovaci matoviče ty to nevidíš? co tím kurva sleduješ?

Axel

Doplnil jsem kontext. Pokud ta mapka na uvedeném odkazu je pro Vás tak malá, že je nečitelná. tak snad si pomůžete s neformálním mapkou z wiki
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trans-European_Transport_Network.svg

proklikem jsou k dispozici různé velikosti této mapky.

tarten

Vypadá to, že píše náhodné nepropojené věty. Taková koláž. Souvislost mezi nimi vidí jen on…

PvvS

Nj, redakce by měla restartovat toho jejich zmatenýho SPAMbota Axela..

Ondřej

No ale náhodně nepropojené věty by znamenaly jediné…Axel je zdejší nick Andreje Babiše!!! 😲

Honza

Škoda že neumíte alespoň používat celé věty, aby byly vaše myšlenkové pochody pochopitelnější a přínosnější pro čtenáře.
Třeba mně osobně nedochází, proč k článku o TEN-T síti železničních tratí dáváte odkaz na silniční a vodní projekt.

Axel

Ad “ proč k článku o TEN-T síti železničních tratí dáváte odkaz na silniční a vodní projekt.“

Jestli neumíte anglicky, tak v tomto konkrétním případě není českojazyčná verze.

Např. o železnici je od str. 12 … jestli se ptáte konkrétně na dopravní koridor Dunaj Rýn (železnice z Plzeňského/Karlovarského kraje přes Prahu do MoravskoSlezského kraje)
https://ec.europa.eu/inea/sites/default/files/cefpub/cef_transport_2020-corridor-i_rhine-danube_metadata.pdf

Přehled konkrétních vylepšní této železnice je od str. 28

Péťa

Axlíček jede bombičky, že tu z něho má každý akorát prdelku mu vůbec nevadinká 😉

Axel

pane/paní Péťa… Ne, zkuste užívat míň „ohnivé vody“, neboť o „bombičkách“ jsem nepsal.

… Já reagoval na názor pana předřečníka, který napsal: “proč k článku o TEN-T síti železničních tratí dáváte odkaz na silniční a vodní projekt.“

Tvrzení onoho pána je nesmysl, neboť např. pro dopravní koridor Dunaj-Rýn naprostou většinu tvoří investice do železniční dopravy. Zbývajících zhruba 14% investic připadá na silniční, vodní, silniční a vzdušnou.

Jarek

Paráda, ještě farmy okolo brusele jsou nekonečné, a dotace se dají česat do nekonečna.Stejné jako, že peníze vznikají v bankomatu 🙂

Martin

Tak trochu skoda, ze tam jsme nezaradily i trate na zapad a jih Cech…

Permonik

Které VRT vede na západ a na jih?

jiný Martin

To je právě ten problém. Do infrastruktury severovýchodní poloviny republiky se bude takto masivně investovat, tak se nabízí otázka, jak to bude té jihozápadní polovině kompenzováno.

Dušan

Je jí to kompenzováno IV. koridorem, kde se může každý za pár let svézt v Pendolinu 200-kou – když si ho teda za svoje koupí a u SŽ objedná v grafikonu trasu:-))))))

Karl vB.

Pokud to berete takto, tak ještě chybí pokračování tratě z Č.Budějovic do Linze – se smysluplnými parametry.

Martin

No, pokud tam pendolina budou jezdit a pokud od benesova se nebudou plouzit misty i 80km/h…

Jiří Šrámek

Tím „protěžovaný severovýchodem“, do kterého bude tak masivně investováno asi nemyslíte směr Liberec, že? To by totiž byl blábol.

Karl vB.

To je výjimka potvrzující pravidlo, tam to bude naopak zapsáno u UNESCO jako neodolatelný železniční skansen.

tarten

S poznámkou – ani metr elektrifikované tratě. Zvlášť chráněno, něco jako amazonský prales.

tarten

K tomu A ale jistě také znáte B. Bývalí obyvatelé tohoto kraje se vždy starali mnohem víc o spojení do Německa než do Vídně.

tarten

Do té jihozápadní poloviny republiky patří celá VRT Praha – Ústí nL a Praha – Jihlava.

Pokud byste naopak myslel pouze jihozápadní čtvrtinu republiky, tak ta především nemá žádnou milionovou, ba ani půlmilionovou aglomeraci. Není co kompenzovat.

Martin

No dnes uz zadna… ale v puvodnich planech byla Praha-Plzen–Norimberk, mohl se tak zadadit mezi priority i usek Praha-Beroun… Na jih nevede nic, ale mohla vest trat Praha-Beroun (to v planu jeste mame) a Budejovice-Linec, ktere by mohli vyznamne zrychlit dopravu jak do Budejovic, tak narocnou cast do Rakouska a financovat je take z fondu EU… Porad mi tak nejak vadi, ze CR odepsala cely jihozapad od spojeni do Rakouska/Nemecka i od napojeni na VRT… natoz pak planovani trati mimo obydlene oblasti, Taborsko+Budejovicko daji 200tis. obyvatel, a Plzensko 250tis… Navic Plzen je prumyslova oblast a chce plnohodnotnou VRT a napojeni… Číst vice »

Jonáš

Jo Plzeň je průmyslová a co pak se tady za posledních 15 let vyrobilo?? Když tady je všechno prdeli a po dráze se nevozí nic ani to posraný pivo z Prazdroje, jede akorát uhlí do Škodovky a do teplárny to je celej krám. Jdete už s VRT někam opravdu už vám z toho v těch palicích tak mrdá, nechcete náhodou jezdit po kolejích aspoň 500 km/h ??

Franta Jouda

Ok, boomer

Karl vB.

Slova, jak z mramoru 🙂

Martin

Myslim, ze Zefiro da nejakych 380km/h, mozna 400,…
Prumysl neni jen o vyrobe, s takovou bychom se daleko nepohnuli…

Gwann

vlecku do každé hospody!!!!

K.S.

V palici m*dá asi hlavně Vám, když použiju Vašich slov. Je tam Doosan, Škoda Transportation, Škoda JS… Průmysl se prostě technologicky a i po stránce spektra výrobků změnil, stejně tak se celá Evropě a ČR dávno posunula někam jinam v civilizačním vývoji. Z fáze masivního budování, která je charakteristická jak rostoucí populací, tak důrazem na těžký průmysl, tak masivními investicemi do infrastruktury k ekonomice služeb, byť ČR zdaleka ještě ne tak jako zbytek Evropy (protože tu pořád mají lidi úchylku na mizerně placenou práci ve starých fabrikách a na moderní obory a části ekonomiky plivou), kde prostě je poptávka po… Číst vice »

dopravak

Jasně, že by byla VRT tímhle směrem fajn, ale zas je na to potřeba podívat se trošku reálně. Okolo Plzně se buduje poměrně velkorysá rekonstrukce stávajícího koridoru a dále na Německo trať pro kombinovanou dopravu na 200km/h. Po vybudování tunelu do Berouna bude spojení s Prahou na vysoké úrovni. Od Plzně na hranice jsou vybydlené Sudety s minimálním osídlením, tady to na čtyřkolejku prostě není.

Jonáš

Nebyla by fajn, jaká rekonstrukce stávajícího koridoru je zajímavé že tu bydlím a nevšiml jsem si toho. Čeho jsem se vším že naše slavná SŽ rekonstrukcí uzlu Plzeň zkurvila co mohla včetně vytrháni potřebných sudých kolejí, lobezkých kolejí, Koterov, ve stanici mraky výhybek aby se nedalo rychle přepřahat atd.

Vojtech

D3 je mrtvá min na dalších 20 let (NIMBY) a pak už auta nebudou [Fit fór 55)

Air Traveller

bez VRT (a obecně dalších tratí) můžeš mít ranžírů a překladit treba milion. al enebudeš to mít po čem vozit.

Radop

Tak máte tam přece letiště…. :/

Bedřich

Paráda, velké díky! Teď těm otravným zemědělcům spadne brada a nejen jim

Jonáš

Tady je totálně v prdeli vlečkovej systém a vypatlanci tady chtějí jezdit 300 km/h po VRT, doprdele kdy už začnou ty lidi tady přemýšlet od Píky.
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/213562248420012/

Honza

Zatímco ti Vámi označení „vypatlanci“ chtějí zařadit ČR na síť moderní železnice, Vy tu přímo vyzařujete svou inteligenci pomocí slovníku na úrovni…

Bedřich

Vy jste upadl. Řeknu to tak aby jste tomu rozumněl podělaný vlečky nemůžou mít větší prioritu než VRT to snad dává rozum

Honza

Proč by firmy budovaly vlečky, když pak nákladní vlaky stejně pořád stojí, protože je blokují osobní spoje, jimž chybí vrstva VRT pro dálkovou dopravu?

Jonáš

Proč, protože na vlečkách vzniká nákladní doprava, jako z malých říček vznikají řeky. Tak aby mohli vznikat nákladní vlaky tak k tomu musí být podmínky v podobě hlavně vleček a vlečkových systémů..

PepaM

Ale pochopte, že pro ty nákladní vlaky na tratích chybí kapacita, která by se dala získat například právě výstavbou VRT a převedením dálkové osobní dopravy (samozřejmě v kombinaci se systematickou modernizací konvenčních tratí atd.).

tarten

Co je to za nesmysl? Kapacita chybí jak osobní tak nákladní dopravě. Proč se o svůj díl nákladka regulerním způsobem jako rovnoprávná doprava nehlásí?

PepaM

A v čem je teda ten nesmysl? Kapacita, jak píšete, je nedostatková pro OD i ND. To znamená, že už moc nelze přidávat ani osobní, ani nákladní vlaky. Já tvrdím, že se tento problém zmírní, když se část osobní dopravy převede jinam. A nákladka, prostřednictvím Žesnad, se hlásí, resp. upozorňuje na problémy.

tarten

Pardon, nevyjádřil jsem se zřetelně. Nesmyslný je ten všeobecný poraženecký postoj „pro ty nákladní vlaky na tratích chybí kapacita“. To je úplně špatně! Nedostatečnou kapacitu sdílí jak nákladní tak osobní doprava, nákladka v žádném případě nemá čekat na to, co na ni „zbývá“ nebo „nezbývá“. Je jasnější co myslím?

Honza

No výborně. Po přečtení pár komentářů už dokážete i komunikovat spisovně a slušně. A pak že neexistuje pokrok. 😉

Gwann

jako souhlasím s tím, že je škoda, jak je zanedbany systém vlecek. ale i kdyby byl úžasný…u spousty z nich už nějak chybi jakýkoliv zdroj zátěže…co s tím…

K.S.

S prominutím podniku je vlečka ze které nic na čas neodjede ni na ni nepřistavíte a když už, tak to jede týden, protože není kapacita, totálně k ničemu (napsal bych to jinak, ale nechci ban). Vy ty traverzy, pěnu, plast… potřebujete mít v nějakém rozumném termínu s rozumnou přesností doručení, třeba +- den, dva, respektive tak aby objem uloženého materiálu pro vykrytí byl přijatelný, rezervu na měsíc výroby protože to posíláte vlakem nikdo fakt držet nebude, pokud nejste elektrárna a jiný způsob jak to uhlí vozit prostě v Evropě není. Ono odstavovat fabriku protože materiál smrdí třetí den někde ve… Číst vice »

Jiří Kocurek

Tranzitní kamiony, které přes ČR jen projíždějí, opravdu nepotřebují vlečkový systém. Stejně tak nepotřebuej vlečky ucelený vlak Terst-Polsko.

Pája

Prošel jsem i prací na jedné soukromé vlečce. Její význam nezpochybňuju, ale jak soukromá vlečka souvisí s osobní železniční dopravou mi pořád nedochází.

Pája

Železniční vlečky se s VRT nijak nevylučují. Ale moje děti by ocenily hlavně to první. Proč? Protože je doprava nezajímá. Chtějí se rychle a pohodlně dostat z jednoho bodu do druhého. Dojížďky za studiem a prací jsou podle Vás bezvýznamné? V tom si s Vámi dovolím nesouhlasit.

Jonáš

No tak to jestli budou jezdit denně po VRT do školy tak to se asi nedoplatí. Jezdím taky do práce vlakem na turnusové směny ale normálně nechci jezdit do práce rychle ani z práce rychle chci jezdit normálně a už vůbec ne po VRT žádnou špičkovou moderní železnici 300 km/ h.

Kopr

Děkujeme EU!

Ten_z_Bíliny

To se ANO povedlo 🙂

Petr

Cau lidi! Prave se mi podarilo presvedcit EU o nutnosti podpory a investic do zeleznicni dopravy.

Ten_z_Bíliny

Z druhého spektra zní zase „Dámy a pánové, postavíme do 4 let 200km nových dálnic, protože my jsme ti hodní a slušní“

K.S.

Není to spíš protože těch 200 km prostě chybí? myslím že když vezmeme v úvahu jenom severní dálnici, tak to je tak 40 % z té délky, dalších cca 20 je kolem Mikulova, D1/D55 kolem Přerova je tak 15 a zbytek D55 je zase dalších cca 50.

To fakt není tak moc…

Ten_z_Bíliny

No kolik je tu dálnic? 1300km? Kolik je tu vysokorychlostních tratí? 0km. To je cca ekvivalent dálnic. Koridory, to je tak ekvivalent silnic 1. třídy.

Franta Jouda

Koblihu?

Ten_z_Bíliny

Ano, dostál jste svého nicku 🙂

Honza

Ten vyjednávač co tohle zvládl by zasloužil metál. Akorát škoda že u nás se do roku 2030 ani nekopne do země.

Daniel Jablonecký

Začátek stavby v roce 2025. A to znamená kopnutí.

Honza

Ano jasně. Papír snese všechno. Povíme si v roce 2025 jak jsme na tom. Tipuji že neudeme mít ani stavební povolení, protože ekospolky se o to postarají.

Radim

To ano. Ale v tomto případě bych tak pesimistický nebyl… Kopne se v roce 2028, to stihnou…

Bohouš

Patrik se už těší na žně.

Air Traveller

a kdo tomu věří, že se 2025 kopne?

nehlašte se všici.

tarten

Já se hrdě hlásím k tomu, že jsem nenapravitelný optimista a myslím si, že se v roce 2026 do země kopne.

Pája

Taky patřím mezi ty zkušenější občany, kteří po špatných zkušenostech moc nevěří.

Y.K.

Zase takový pesimista bych nebyl, i když zpoždění budou značná, o tom nepochybuji. Každopádně se to alespoň začíná po letech diskusí skutečně hýbat směrem k realizaci, to se musí novému ansáblu na SŽ i MD nechat.