EU projednává větší práva cestujících v dopravě, zjednodušit se má vrácení peněz
Inaugurační let Air Montenegro z Bratislavy do Podgorice. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
V letectví se možná objeví možnost bezplatné přepravy doprovodu u handicapovaných osob.
Zadne statem/unii konane dobro neni zadarmo. Zaplati ho bud zakaznici nebo vsichni danovi poplatnici
Malý krůček pro obyvatele…
Mnohem důležitější by bylo vyřešit dopravu jako systém. Návaznost, jednotnost pravidel, požadavků… jsme „unie“, ale přitom je v dopravě takový bordel, že to nikoho k jejímu využívání ani nemotivuje.
Tak především by se měly sjednotit náhrady pro všechny druhy veřejné dopravy a ne aby to fungovalo jako doposud, kdy jsou letecké společnosti odpovědné prakticky za vše a odškodnění není mnohdy v relaci k cenám letenek… Myslím, že kdyby došlo k takovému narovnání, tak by ubylo i případů, kdy letecká společnost otálí s platbou. V praxi totiž na železnici je stanoveno odškodnění ve výši 25%, resp. 50% zaplaceného jízdného a v případě, kdy cestující požádá o vrácení jízdného, tak nemá nárok na odškodnění vůbec…U autobusové dopravy pak je možnost náhrady ve výši 50%, a to pouze v případech, kdy provozovatel… Číst vice »
No jo, ale z letecké společnosti to aspoň dostanete (mimosoudní řešení spotřebitelských sporů stačí v 90% případů). U autobusu se s váma nikdo bavit nebude a dozorové orgány prakticky netuší, jak to řešit.
A mezi náma, dostat odškodnění z Regiojetu za Chorvatsko v cash na účet mi trvalo pár měsíců, několik datových zpráv a vyhrožování.
Ano, proto říkám, že je třeba ukončit to rozdílné posuzování jednotlivých druhů dopravy a nastavit jednotná pravidla. A když jsou vlaky v rámci EU tak propagovaný způsob dopravy, tak to nastavit dle jejich pravidel.
To je ještě dobré, za zpoždění Hamburk-Praha ze srpna 2022 skoro dvě hodiny čekám na vrácení 25% od ČD, u kterých jsem si koupil lístek, dodnes. Už pár měsíců je to ve správním řízení na DÚ, jako už mi asi ani nejde o ty prachy, ty pak propiju, ale všichni vychvalují EU a tohle je výsledek. Mě jako zákazníka nezajímá, že vlak nabral zpoždění na DB. ČD jim to mají přeúčtovat, stejně jako pokutu za zpoždění, kterou od MD dostali.
Mne trvalo pol roka, nez som dostal peniaze z Flixbusu, pretoze autobus odisiel skor nez mal podla CP. Najskor mi poslali vyrozumienie, ze si mozem nechat vratit peniaze alebo voucher, no stiahnu si manipulacny poplatok. Argumentoval som, ze nestihnutie pripoja nebola moja vina, co nakoniec uznali a peniaze vratili na kartu- najskor chceli bankovy ucet, ale potom oznamili, ze vratit to mozu len na kartu, z ktorej bol listok plateny a ak neexistuje, treba o tom naskenovat potvrdenie. Oproti tomu zlaty RJ, ma jasne podmienky na konkretne trasy a pri kreditovej jizdenke clovek dostane peniaze bez problemov naspat.
To je u Flixu běžná věc. A pokud není prodaný lístek, zastávku vynechají nebo odjedou i 20 minut dřív. Stížnosti na dozorové orgány a chargeback u banky, pokud to Flix ignoruje. Za chargeback se platí sankce 🙂
Žena jela s ditětem 16.11. sudým Krušnohorem, co mu v Holešovicích začala čoudit zaseknutá brzda. Zážitkem byla natolik otřesená (kompletně začouzené vagóny, spuštěný protipožární alarm, panika ve voze, a průvodčí ČD se jako vždy při náznaku problému vypařil), proto se na další jízdu vykašlala a nechala si vrátit peníze. ČD peníze vrátily 12.1.Skoro po dvou měsícich, bylo to přes 400.
Ja bych se v takove situaci vyzival a uzival si ji 🙂 Sen sotouse
Pár šotoušů znám, ale mají jiné sny, než vy.
U ČD to vždycky trvá dlouho. Na druhou stranu, u mě vždycky nakonec odpověděli sami od sebe v rámci jejich stanovené lhůty, aniž bych se musel znovu ozvat. A většinou vyřešeno v pořádku, nezkoušeli výmluvy a obstrukce, což je pro mě jako cestujícího podstatnější, než rychlost.
Moc nechápu, co u těchto zcela jasných případů řeší 2 měsíce. Je to jeden klik myší v interním systému a peníze jsou vráceny. To by mohl dělat i slušně naprogramovaný robot.
Žádná (ale naprosto žádná) společnost není ráda, když vydává hotovost. Takže to bambilion lidí musí odapprovovat a vyplácí se co nejpozději.
Proto se vám každý snaží vnutit vouchery a podobný nesmysly, protože se to neprojeví na pokaldně .
A ono „odapprovování“ neznamená manuální práci lidí, která stojí peníze?
A poškození dobré pověsti firmy, co po problémech hraje mrtvého brouka, to také nestojí budoucí peníze (od zákazníků co příště zvolí jiného dopravce)..?
Ne, odapprovování nikoho nic nestojí – protože ti lidi tam stejně jsou. poškození dobré pověsti? myslíte, že to někoho nějak v zásadě zajímá? Kór třeba u ČD, která stejně defakto žádnou dobrou pověst nemá, nemluvě o tom, že až na pár vyjímek nepodniká v prostředí, kde panuje nějaká dramatičtější konkurnce? Nemluvě o tom, že když se podíváme třeba na ryanair (a v americe třeba na spirit) – pověst dost mizerná, a stejně mají plno a jedou na max. Jo, najde se pár cestujících, kteří „dobrou pověst“ řeší, ale mase je to ve finálně jedno. Ti pojedou tím, kdo je zrovna… Číst vice »
Tak tomu taky nerozumím, čas jim v řešení nijak nepomůže. Možná na to nemají extra vyčleněné žádné lidi a dělají to zaměstnanci, když na jejich obvyklé pozici není tolik práce. A to může být dost nepravidelné…
No úplně vidím tu paniku a začouzené vagony. To musela být událost roku tohle.
Ano. Neschopného průvodčího ČD nenapadlo ani vypnout klimatizaci, takže ta nasávala do dvou vagónů čoud ze zaseknuté brzdy. Lidi tam už chtěli vymlacovat okna.
Plus nechápu proč v Interjetu není čidlo, které by nasávání kouře do kabiny vagonu automaticky zastavilo.
Dobrý den, já Vám dám neschopného průvodčího. Na tom vlaku je jen 1 člověk + strojvedoucí. Nemůže dělat všechno najednou. Jsou na to postupy, jak se má postupovat v těchto případech. Není v jeho schopnostech informovat cestující, SŽ, strojvedoucího, vypnout přístup klimatizace a hasit požár. Vypnout přístup klimatizace v InterJetech nejde centrálně. Musí se do každého vozu zvlášť. Zahořela spuštěná stradačová brzda, o které nevěděl, že je spuštěná. Pokud chcete stradačovou brzdu uvolnit, aby se dostala do původní polohy, musíte velmi složitě najít tlačítko v nastavení na monitoru diagnostického počítače, která se obsluhuje dotykově, což je druhá obrazovka vedle obrazovky… Číst vice »
On je problém, že při výjezdu z Prahy hl.n. Krušnohor popojel a stál 100 metrů za perónem. Dobrých 20 minut. Už v tu dobu zcela neschopný průvodčí ČD musel vědět, že se něco děje. Pokud mi Vy pišete, že stradačovou brzdu lze uvolnit jedním tlačítkem na monitoru, tak je doslova a do písmene neuvěřitelné, ze průvodčí nechal situaci v předmětném Krušnohoru vygradovat do situace jaká tam byla. Proboha, jste normální? Co má v přípaďe čoudící brzdy, začouzených dvou vagonů a dusících se vysšich desítek cestující, průvodčí dělat? Každou normálni lidskou bytost by snad napadlo vypnout klimatizaci ve vagonech. Ne, tak… Číst vice »
Nova na cestě, Prima na místě
Jsem držitel ZTP/P a pokud by doprovod letěl grátis, tak to by byla skoro událost desetiletí. Jenže to je nedomyšlené za současných okolností. Můj průkaz mi platí pouze tady, v ČR. Bodeť by ne, jsou na něm pouze informace v češtině. Když někde cestuji, na slevu nemám nárok, protože mnohdy je to podmíněné národním průkazem hendikepovaného daného státu. V UK (není už v EU, vím), to bylo dokonce podmíněno bydlištěm v daném hrabství. Jinak nárok na slevu nebyl. Nehledě na to, že mnohé státy to mají různorodě odstupňované. No a jak jsem to řešil? V dopravě platím plné v zahraničí.… Číst vice »
https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1139&langId=cs
Jo, až to bude, bude to super. Ale když si teď budu vyzvedávat nový, kvůli skončení platnosti, budu tam, kde jsem byl.
Nic jako doprava zdarma neexistuje. Jen vám to zaplatí ostatní cestující, což je podle mě špatně. Je v pořádku, pokud stát podporuje dávkami z daní všech všechny postižené. Nemám nic proti tomu, aby všichni dostali jednou za rok nějaký fixní příspěvek ne cestování. Ale nemůžete chtít, aby právě vám na dovolenou přispívalo právě jen těch 200 lidí, co poletí s vámi. A úplně absurdní je, aby to narizovala EU, když je jasné, že tělesné postižení někde v Bulahrsku a ostatně většina i u nás z toho stejně nebudou mít žádný užitek.
Vy jste mi pěkný asociál. Hodnotit lidi jen pokud z nich většina má užitek. To už tu bylo a jmenovalo se to fašismus a pak komunismus.
To je váš problém, že neumíte chápat text. Většina tělesné postižených u nás z toho nebude mít žádný užitek.
Tak nevím, kdo tady nechápe. Vlastně nepřímo tvrdíte, že ti ostatní jsou méněcenní. Ti bulharští z toho budou mít užitek všichni a čeští ne? Na to jste přišel jak? Pěknou demagogii tady rozjíždíte.
Alespoň tu máme hezký reálný příklad, že někdo jde do života opravdu znevýhodněný. Át se vám daří.
Létá se skutečně jenom na dovolenou? Jde o narovnání možností a příležitostí. Bych Vám docela přál, jak je náročné se pohybovat po letišti se zbytkovým zrakem. Nehledě na to, že na papíře máte všude k dispozici asistenty. V reálu to je mnohem horší. Patrně asi nemáte vlastní zkušenost, tak Vás to asi kvalifikuje ke správnému názoru. Možná, že právě díky lidem, jako Vy, je potřeba mít rovné příležitosti na paměti, jinak bychom si my nikdy neškrtli.
V první řadě jepotreba se smířit s tím, že dokud nebudou lidi ze skumavky jeden jako druhý, tak rovné příležitosti neexistují. Ja bych třeba chtěl mít rovnou příležitost v basketbalu, ale se svou výškou ji.mít nikdy.nebudu. Když se někdo bojí létání, tak má taky smůlu a musí si hledat takovou práci, kde se bez létání obejde. Ale.i kdybych uznal, že je žádoucí, aby slepý mohl služebně létat se svým asistentem, má to platit úřad práce a ne letecká společnost. Stejně jako úpravu aut pro tělesně postižené neplatí automobilky. I když věřím, že i tohle brzy někoho napadne.
Tady někomu chybí základní charakteristika člověka – empatie. Pokud je podle vás všechno jen o penězích, pak se pojďme vrátit do feudalismu.
A opravdu jsem zhrozen, že je tu hodnocení 19:4 pro názor tohoto pána.
Někteří lidé budou koukám závidět i postiženým…
Takže dle nové legislativy EU nebudou mít revizoři a průvodčí žádné právo cestujícím zkonotrolovat jízdenku, případně černé pasažéry či přepravně nezpůsobilé z vlaku vyhodit, protože on má právo se zadara vozit.
Ještě by v Bruselu mohli uzákonit povinnost řidiče či strojvedoucího dovézt cestujícího až k domu, nebo ještě líp do obýváku, nebo kam si mávne…
Opravdu… čeká nás skutečně super-růžová budoucnost veřejné dopravy.
Zabudli ste si zobrať lieky a máte halucinácie, alebo ako ste prišli na túto sprostosť?
Nic, jen zkouší, jak dlouho to potrvá než dostane ban. Někteří lidé jsou prostě nepoučitelní.
Místní Josef Vyskočil. Nechápu, že to tu administrátoři tolerují.
Prosím o bu%d odkaz kde jak EU žádá takový nesmysl jak píšete, či z jakého konkrétního bodu návrhu to plyne – anebo prosím o název psychotropní látky co berete, že bych si ji rekreačně také vyzkoušel 😀
Přečtěte si laskavě pravidla diskuze. Ještě jeden podobný blábol a půjdete zase tam, kam patříte. I když vzhledem k tomu, že jste dva roky nezaznamenal, že máte ban a svá moudra jste psal dál, by byla lepší spíše návštěva lékaře.
A dneska tě někdo vyhodí? Dostaneš vypsaný papír, který má hodnotu toaletního papíru, protože dotyčný má 10 jiných exekucí, takže odpis pohledávky a nazdar.
Tak to snad budou vracet peníze za kupony v prazse mhd! Takove zpozdeni neustale, hruza des
V životě jste asi nebyl mimo Prahu, že ne. Dělat humbuk kvůli 10ti vteřinám, to jsou vážně starosti.
Že jste se dávno nepřihlásil, abyste ostatním šoférům předvedl, jak se správně má jezdit načas.
Jednak MHD se nezpožďuje z vlastní vůle řidičů, ale hlavně kvůli ulicícm ucpaným auty. Druhak do cíle dojedete nejhůř o několik minut pozdě, ale dojedete díky síťovému efekty a na většině území krátkých intervalech. No a za třetí je pražská MHD daleko rychlejší v opravách a zprovoznění tratě vlivech nehody nebo technické závady. Na co byste u železnice čekal několik hodin máte v Praze uvolněné do 15 minut. Většina oprav a rekonstrukcí se provádí v jednotkách týdnů s tím, že existuje objízdná trasa a často i náhradní doprava. Schválně si to zpoždění rozpočítejte na počet spojů a odbavených cestujících.
Ono se nikdy nic nezpožďuje z vlastní vůle řidičů (strojvůdců, kapitánů, pilotů…).
To je super, že má dojít k dalšímu posílení práv cestujících v letecké dopravě. Kéž by konečně aspoň srovnali práva cestujících na železnici s těmi leteckými na stejnou úroveň, ale ne, to by znamenalo, že by národní dopravci některých nejmenovaných, německy hovořících, států museli hodně přidat na dochvilnosti…
No, jenže je otázka jakej bude rozdíl mezi tím co bude sice někde psáno a tím co bude aerolinka reálně dělat. Protože třeba takovej WizzAir si moc nedělá z toho, co by teď měl.
Souhlas. Důležitá bude VYMAHATELNOST, protože pokud si pro vyplacení dlužné částky (náhrady za zpoždění) musím najímat právníka a dohnat to k soudu, tak je v systému něco špatně.
Tímto zdravím TS-SW, kde na podanou žádost taky neslyšeli.
Problém je že dnes dopravcovi za nevyplatenie kompenzácie / nákladov nič nehrozí – ak to aj príde na súd, najhoršie čo im hrozí je že to predsalen zaplatia. Takže sa aerolinkám oplatí vymýšľať výhovorky vediac že väčšina cestujúcich to vzdá – a len tým zopár čo sa za svoj prípad budú biť nakoniec zaplatia.
Toto by bolo potrebné zmeniť tak aby sa kompenzácia veľmi výrazne navyšovala v prípade ak dopravca pôvodne kompenzáciu zamietol.
Jsou aerolinky, které neplatí, ale jsou i aerolinky, které platí v pohodě a nědělají ani žádné obstrukce.
O tom, které platí, a které ne, se docela dobře ví… a stejně s nima lidi lítají, a pak se diví.
(tím ty neplatící aerolinky neobhajuju, jen konstatuju).
Je pravda, že systém by potřeboval úpravu, a to jak z hlediska lhůt, tak ve sjednocení procesů a klidně i sankcí za nedodržení, ale pouze za předpokladu sjednocení kompenzací pro všechny druhy veřejné dopravy, abych já jako cestující nemusel pátrat, na co kde mám nárok. Nicméně, dokud budou letecké společnosti budou odpovídat v mnohem větší míře než železniční a silniční doprava, a to i za věci, které nemohou ovlivnit (např. srážka mobilních nástupních schůdků s letadlem zaviněná handlingovou společností! což bylo judikováno Soudením dvorem EU…), pak je pro mě vcelku pochopitelné, že vzhledem k takto extenzivní odpovědnosti se snaží najít… Číst vice »
Jste si tím jistý? Před lety moji právníci poslali stížnost na ministerstvo dopravy země, kde sídlila daná aerolinka a ta se okamžitě rozhodla změnit názor a peníze poslala. Pochybuji, že by to udělali, kdyby to ministerstvo mohlo udělat jen ty a bububu.
Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů a najednou Wizz platil. Za 2 měsíce od podání návrhu 🙂 Ale mohli by to platit i bez toho no…
A zvládl jste to podat sám nebo to chtělo právníka?
Hlavně by museli začít řešit infrastrukturu – ne ojedinělými megalomanskými stavbami na odiv, nýbrž průběžnou péčí o síť tak, aby disponovala dostatečnou kapacitou a kvalitou, včetně dostupnosti. Je hezké, že ušetřím, když se něco nepovede, ale potřebuji (se) v první řadě spolehlivě dopravit, ne mít slevu.