EU projednává větší práva cestujících v dopravě, zjednodušit se má vrácení peněz
V letectví se možná objeví možnost bezplatné přepravy doprovodu u handicapovaných osob.
Posílit práva cestujících a zjednodušit způsob, jak uplatnit nárok na náhradu vzniklé škody. To jsou cíle návrhu, který začala projednávat Evropská unie. Schválen by mohl být letos. Připravovaná legislativa vychází ze zkušeností z nedávné pandemie a bankrotu cestovní skupiny Thomas Cook v roce 2019.
Zlepšit se má například proces vrácení peněz, nově tak bude muset prodejce učinit nejpozději do 14 dnů. Vouchery nabízené jako náhrada půjde odmítnout, nebo si je nechat proplatit.
„Tyto praktiky využívali prodejci často právě během pandemie jako jistou obezličku a řada klientů nakonec ani neodcestovala, ani neobdržela zpět své peníze,“ uvedl člen výboru pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu Ondřej Kovařík.
Snahou přitom je sjednotit pravidla pro všechny typy dopravy. Přineslo by to možnost nárokování škody v případě, že vznikne problém jen na části cesty zkombinované z více druhů dopravy. Dosud takovou návaznost nikdo neřeší.
Konec vysokých záloh, jasná pravidla pro prostředníky
Konečnou by měl návrh znamenat pro vysoké zálohy. Dosahovat mají nejvýše čtvrtiny celkové ceny služby. Myslelo se také na pasažéry se zdravotním postižením. V letectví se možná objeví možnost bezplatné přepravy doprovodu u handicapovaných osob.
Připravovaná legislativa řeší také situace, kdy si zákazník nekoupí službu přímo u dopravce, ale využije prostředníky. Pokud dojde k újmě, skončit má u prodejců vymlouvání jeden na druhého. Povinnost újmu uhradit se bude týkat všech.