EU plánuje změny v kompenzacích za zpožděné lety. Právo na odškodnění se má týkat méně cestujících
Cestující na bratislavském letišti. Zdroj: Letiště Bratislava

Ministři dopravy členských států se dohodli na změnách, které prodlužují minimální dobu zpoždění pro nárok na kompenzaci.
A co kdyby raději aerolinky nesly plnou zodpovědnost za to co svou liknavostí způsobí?
V nadpise by asi mala byť Rada EÚ, nie EÚ, keďže parlamentom to ešte neprešlo a je dosť veľká šanca že ani neprejde. Takto to znie ako keby už niečo bolo schválené.
Mělo by se hlavně zamezit tomu, že se aerolince vyplatí let úplně zrušit a nechat cestující napospas osudu, než pro ně přiletět třeba i o 5 hodin později. Furt raději poletím o 12 hodin později, než abych na letišti koukal a nabídli mi let za 4 dny.
Ideálne by kompenzácia mala narastať s meškaním, t.j. za 10 hodín meškania by mala byť vyššia ako za 5 hodín. To by zároveň aerolinky motivovalo poskytovať vhodný rerouting a celkovo viac hľadať riešenia v prospech rýchlej dopravy klienta do cieľa, nie len v prospech vlastných prevádzkových potrieb.
Ty kompenzace jsou důvod, proč při cestách preferuji evropské aerolinky. Ale když si chcou vylobovat zmírnění norem, tak já jim v tom bránit nebudu. Ale holt poletím s někým jiným, protože už je to stejně jedno a většinou ještě ušetřím.
Tak většina lidí z Evropy léta hlavně po Evropě, takže moc na výběr nemají 😁
Ale väčšinu zisku robia európski legacy dopravcovia na diaľkových linkách.
V čem má spočívat to rozšíření ochrany cestujících se sníženou mobilitou?
Tyhle změny jsou krok zpátky. Nerozumím kdo to podporuje a proč. Hlavně třeba proč to podpořilo Česko kde vůbec nesídlí žádná důležitá společnost a tohle jen škodí cestujícím. Ted nebudou spěchat aby to bylo do tří hodin ale budou jen spěchat aby to bylo do čtyř. Tečka. Pokud letím pracovně což je dost částo tak hod a půl let do třeba Amsterdamu který má zpoždění 3:50min. No to už vůbec nemusím letět na ten den a ztráta je dost velká pro mě. At hezky za to zpoždění platí aby nebyly pozdě. Neschopné společnosti ať zaniknou. Originálně ta kompenzace fakt dost… Číst vice »
Mě naopak připadá ten návrh jako lepší pro cestující, jsou tam jasné termíny do kdy co aerolinka musí udělat a na co pak má cestující právo: zrušení letu dopravcem méně než 14 dnů před odletem – aerolinka musí cestujícímu poskytnout předvyplněný formulář na žádost o kompenzaci, při zrušení letu musí aerolinka cestujícímu poskytnout přesměrování do 3 hod, jinak si cestující může zajistit vlastní přesměrování a požadovat až 400% původní ceny letenky, kompenzaci budou muset aerolinky vyplatit do 14 dnů od podání žádosti a pro aerolinky zakázání no show.
To je všechno fine proč změnit a zhoršit zbytek a to o hodně zhoršit. Tohle není pro cestující. To co jsi popsal je zlomek případů a nejsem jsi jistí jestli tam vůbec existoval problém. Ale to že specifické společnosti jsou často pozdě vlastní vinou a snahou maximalizovat výdělek to je problém a pořád je problém. Čas pro kompenzaci se má zkrátit ne opak.
No třeba to že aerolince trvalo rok vůbec vyplatit kompenzaci, nebo, že se snažila žádosti ignorovat je docela známý problém, teď na to bude mít 14 dnů se vyjádřit.
coz je ale spis okrajova vec – tak holt posle autoreject za 2 tydny misto za 6.
Tuhle zkuseniost nastesti jsem zazil jen dvakrat, oba priapdy Smartwings. Zlati Ryanair a Wizz air vzdy bez problemu a nemluvme o jine spolecnosti. Litam casto.
wizz air vzdy bez problemu? 🙂 vtip dne 😕
Ryanair taktez. A ted prosim tu o Karkulce
Kompenzace bez problemu. jinak je to ultra low cost linka s ultra low cost problemy. Ale aspon kompenzaci vzdy platili, smart wings dvakrat a to kdy to bylo bes diskuze delali pro me maximum problemu.
Dovolím si tvrdit, že létám také často a z Wizzu jsem nikdy nevytáhl kompenzaci bez problému. Dokonce se i někdy mstí odesláním kompenzace v nesprávné měně, i když bylo požádáno o eura na eurový účet (tj. ztráta na kurzovém rozdílu). Taky dělají problémy s proplacením nákladů v případě overbookingu – bylo mi řečeno, že na jízdenkách MHD k proplacení musí být napsaný směr. 😆🤣😂
Smrtwings se vyhýbám jako čert kříži, tedy neumím posoudit, jestli je ještě horší než Wizzair.
Ale donutí to některé low costy aspoň komunikovat (ehm wizz air)
Nemyslím si. Oni rádi komunikují na úplném konci lhůty a nejraději zamítavě, ať už má cestující nárok nebo ne. Odloží jim to vyplacení peněz, v případě slabých povah i ušetří.
Bohužel, to není jen specialitou low costů… S LH řeším kompenzace za zrušený let (12 hod před plánovaným odletem) již desátý měsíc. Nejprve uznáno, ale když jsem se ozval, že peníze nedorazily, tak to najednou bylo zamítnuto s odkazem na špatné počasí, pak na problémy na letišti a nakonec na řízení letoveho provozu. Když jsem vše rozporoval a doložil, že ani jeden z uvedených případů nemohl nastat a nenastal, tak od té doby mlčí a bohužel ani příslušný německý úřad nereaguje nejrychleji…
to o tom, co „škodí“ a co „neškodí“ cestujícím je na delší diskusi 🙂
ty peníze, co aerolinky platí lidem na kompenzacích, si netisknou, ani si je někde negenerujou. jsou to pořád peníze, které získávají od nás (cestujících) v cenách letenek – kompenzace si v nich předplácíme.
ano, v jednoduchém světě by bylo super cool, kdyby kompenzace byla při zpoždění nad hodinu. ale – zamysleme se pred tím – kolik by nás (cestující) tohle stálo na cenách letenek a jestli bychom nakonec nezaplatili víc na letenkách, než nakonec jednou za čas vykompenzovali na občasným zpoždění.
Korporace nestanovují ceny podle nákladů tak aby byly na kladné nule, ale stanovují ceny tak, aby byly schopné prodat produkt v rámci konkurenčního prostředí. Kompenzace neplatime my v ceně letenek, ale platí je akcionáři ze svých dividend.
velmi naivni predstava
v ramci toho konkurencniho prostredi jsou ale podminky pro kompenzace stejne a konkurence nehraje roli. pokud vzrostou vydaje na kompenzace, zdrazi vsichni.
je to asi stejne, kdyz se dlouhodobe zvedne cena paliva – to se taky letenky zdrazi a nefinancuji to majitele zensvych dividend.
Tohle je logický nesmysl. Akcionáři rozhodně nic neplatí. Dividendy se vyplácí z části zisku, což je to co zbyde po odečtu všech nákladů a daní, většinou to je jen malý zlomek firemního obratu.
VŠECHNO, do posledního haléře platíte v ceně letenek (a příplatkových služeb). Pořizovací náklady na letadlo, jeho údržbu, palivo, posádku, platbu za odbavení na letišti, platby za ŘLP a i kompenzace, platy vedení i dividendu pro akcionáře. Samozřejmě, že ceny musí být ve vztahu ke konkurenci, ale hlavně musí přinést zisk, protože v opačném případě podnikáte ve ztrátě a míříte k bankrotu.
Já si od dopravců kupuji službu. Já chci nějakou garantovanou kvalitu. Kvalitu, že když já zaplatím letenku, oni dodrží svou část smlouvy (dopraví mne na dané místo v daný čas). Jestliže letecké společnosti nejsou TAK ČASTO schopny dostát svým závazkům, že na kompenzacích dle vašeho stylu argumentace propálí majlant, pak asi ty společnosti něco dělají blbě, ne? I kdybych přistoupil na vaše strašení „nechtějte vyšší kompenzace, nebo vás společnosti potrestají vyššími cenami“ vážně, pak ceny letenek jsou obecně tak nízké, že není problém pokud by o něco zdražily. (ale rád bych viděl ten rozklad cen, poměr kompenzací k příjmům za… Číst vice »
Tohle je velké zjednodušení. Vy předpokládáte že všechny společnosti jsou stejně často pozdě kde platí stejné kompenzace. Tak to není. Třeba smartwings operuje tak že zpožděni přímo plánuje. Etihad zas ne. A tak dál.
Kompenzace je primárně pokuta a cíl je aby lety nebyly pozdě.
Ve výsledku je to relativní pokud společnost A není nikdy pozdě tak asi nic nepromítne do letenek že? A pokud společnost B je často pozdě tak to nemůže promítnout do letenek protože by nemohla konkurovat společnosti A. A tak buď přestane lítat pozdě nebo zkrachuje.
Při porovnání Etihadu a Smartwings je i potřeba trochu brát v potaz jejich rozdílný business model, Smartwings většinu letů provozuje přes léto, kdy je v Evropě velký nedostatek náhradních letadel, na dovolenková letiště a po leteckých trasách které jsou přetížené, což znamená, že když se zpozdí jeden let při čekání na slot, tak budou opožděny i ostatní lety. Za to Etihad provozuje stabilní počet destinací přes celý rok na větší letiště, která nemusí mít tak velké sezónní výkyvy poptávky a při zrušení letu je možné cestující dostat do destinace i jinými aerolinkami, což třeba z Prahy do Hurghady moc nejde.
To bych pak mohl tvrdit, že i dvouletá záruka zdražuje výrobky – výrobci si přece musí do ceny promítnout riziko výměny nebo opravy. Ale nikdo rozumný nezpochybňuje, že záruka je správná věc.
Stejně tak kompenzace za zpoždění není „bonus“, ale základní pojistka, že dopravce ponese důsledky, když selže. Když se zruší nebo oslabí, motivace dodržovat letový řád se snižuje – a to se může ve výsledku prodražit cestujícím ne peněžně, ale ztrátou času, návazností, nervů.
No a liší se to nějak zásadně od tohoto příkladu? Dvouletá záruka na zboží je daná zákonem a prodejce musí počítat s náklady na záruční opravy a výměny. Nad rámec toho může nabídnout prodlouženou záruku, garanci okamžité výměny… za příplatek, aby kompenzoval své náklady.
Jen drobný detail: Zákonná dvouletá záruka už nějaký čas není, bohužel.
ano, mohl byste to tvrdit, a je to pravda 🙂 a ohledne vyhodnosti – ano, tam uz je to slozitejsi 🙂 asi jsem klikar, ale za cely zivot jsem v ramci zaruky uplatnoval opravu (ci vymenu) asi trikrat. a vezte ze mi tahne pomalu na padesat. takze si troufam tvrdit, ze jsem dost preplatil. nicmene ani tak zaruku (a ani kompenzace) nijak nezpochybnuji. jen upozornuju, ze vykriky “ja chci kompenzace u zpozdeni nad hodinu” jsou sice hezke, ale je si potreba uvedomit i jejich dopad na autora. pri poctu zpozdeni nad hodinu a nad tri hodiny je dopad dost dramaticky.… Číst vice »
I když většina lidí záruku skoro nikdy nevyužije, nikdo vážně nevolá po jejím omezení nebo zrušení – protože její existence sama o sobě nutí výrobce držet kvalitu. Je to systémový nástroj prevence, ne „dárek“ pro spotřebitele. A úplně stejně to vidím u kompenzací: jejich hlavní smysl není vyplácet peníze, ale motivovat aerolinky, aby plánovaly rozumně, měly provozní rezervy a nelítaly „na doraz“. Když ví, že za zpoždění přes 3 hodiny budou muset platit, snaží se tomu předejít. Když ví, že odškodnění už nebude povinnost, je snazší nechat jeden let sklouznout o dvě, tři hodiny, protože „to nic nestojí“. Bez těchto… Číst vice »
Zcela nepcohybně 🙂 ale to vše, co jste popsal jsou opět faktory, které povedou k růstu cen letenek – jen jinou cestou.
proč?
delší čas letadel strávený na zemi „nicneděláním“ -> dopad na cestujícího: zvýšení cen letenek, protože fixní náklady (které nejsou úplně malé) se rozloží mezi méně cestujících
no a s tím spojená skutečnost, že aby aerolinky měly více letadel na zemi (ony krásné rezervy), tak budou muset někam přestat létat. takže menší nabízená sedačková kapacita, menší nabídka proti současné poptávce, dalsí prostor ke zvýšení cen letenek
Vůbec nerozporuju, že zvyšování kompenzací nebo požadavek na vyšší provozní rezervy může vést ke zvýšení nákladů – a tedy i cen letenek.
Ale za mě: klidně si připlatím pár eur, když to znamená, že s ještě větší pravděpodobností přiletím včas tam, kam jsem si naplánoval.
Nízká cena je fajn, ale spolehlivost je pro mě důležitější. Neletím proto, abych „uhrál nejnižší tarif“, ale abych byl někde v konkrétní čas.
A pokud systém odškodnění motivuje dopravce plánovat zodpovědněji a vážit si času cestujících, pak to svůj smysl má – i kdyby to znamenalo o pár euro dražší letenku.
Spíše by měli vyřešit šlendrián, že aerolinky mohou libovolně šíbovat s časy letů až do 14 dnů před odletem bez jakéhokoliv nároku na kompenzaci. Takže člověk si pěkně naplánuje pracovní cestu či dovolenou s tím, že někde bude v nějaký den a plus mínus hodinu. A najednou oznámení od aerolinky, že nepoletí ve 4 odpoledne, nýbrž v 6 ráno. Anebo asi horší verze, že místo odletu ve 13 hodin posouvají odlet na 18 hodin. A úplně nejhorší verze – letí se až o den později. Najednou musí zákazník řešit spoustu problémů, které sám nezavinil a aerolince je nezpůsobil neočekávaný zásah… Číst vice »
Tak, to si myslím že by mělo být jedním z hlavních úprav. Čekat kde prodám nejméně letenek při nedostatku strojů a pak to beztrestně měnit by mělo být posunuto alespoň třeba na půl roku.
Ano, dvouletá záruka zboží v Evropě prodražuje, to je známá věc.
Když ono u těch zpoždění letadel je to tèžké. Ale vlastnè stejné jako u vlaků a autobusů. Aerolinka má určitý počet letadel, který počítá s provozem, údržbou, rezervou. Ale pak se na jednom letišti zpozdí nakládka zavazadel, na dalším nedostane povolení přistát a půlhodiny čeká, pak musí obletět bouřku, následně není volný slot a po dvou obratech ve dni už může mít letadlo 2-3 hodiny zpoždění, takže další let nestartuje v 15, ale v 18. Pokud si řekneme, že má mít aerolinka letadlo a posádku v pohotovosti, tak se rozlučme s levnými letenkami, protože náklady na tu pohotovost by museli… Číst vice »
zrovna ten konkretni priklad neni uplne relevantni – aerolinkam je umozneno uz nyni “retezit” duvod zpozdeni, takze pokud je nejaky odpoledni let zpozden kvuli prenesenemu zpozdeni treba z rana, tak nemusi platit kompenzace (pokud puvodni duvod zpozdeni byl z vyssi moci)
Sorry tohle vůbec není pravda a jsou na to soudní precedenty.
ano, narizeni evropskeho soudu na to jsou. a to na to, ze toto retezeni opravdu mozne je.
Konkrétně se jedná o 3 lety zpět. Cituji přímo z eur lexu, který shrnuje aktuální judikaturu ke kompenzacím In another case, the Court has specified that in case of a long delay at arrival, an operating air carrier may rely on an extraordinary circumstance that affected not this delayed flight but a previous flight operated by this air carrier using the same aircraft at aircraft turnaround three flights back in the rotation sequence of the aircraft, if there is a direct causal link between the occurrence of the extraordinary circumstance and the long delay at arrival of the subsequent flight… Číst vice »
Hezké, tedy ve skutečnosti mají aerolinky obrovský manévrovací prostor, jak se povinnosti k náhradám vyhnout.
Mohou se vyvinit zodpovědností za zpoždění třeba tím, že došlo k „mimořádné okolnosti“ tři lety zpět, které vedly ke zpoždění toho vašeho. A cestující nemá reálný způsob, jak to ověřit nebo vyvrátit – je v naprosté informační nevýhodě.
Takže bych neřekl, že kompenzační pravidla jsou přehnaně přísná nebo snad zneužívaná. Naopak – už dnes jsou nastavená tak, že cestující často nedostane nic, i když ho zpoždění reálně poškodí. A každé další rozvolnění už spíš naklání misky vah ještě víc na stranu dopravců.
Pokud by to zpoždění z mimořádných příčin vzniklo už ráno, máte pravdu. Ale pokud narůstá postupně, tak ne všechny důvody musí být mimořádné. A navíc se tam píše o 3 letech, takže pokud se zpozdí první let ráno, pro 3. rotaci toho dne už by to nemělo platit. Ale přiznejme si, je to akademická debata, ve skutečnosti cestující často tahá za ten kratší konec provazu.
Roman a dalci vycuranci moc lobuji…
Změny nepodpořil litevský ministr dopravy.
Nemohla by se redakce zeptat našeho ministra dopravy, proč změny podpořil?
Ty mínusy tu naklikal Kupka osobně nebo nějací blbci, kteří si myslí, že zeptat se je špatná věc? 😆
članek jeste nezminuje jednu vec – soucasti navrhu je i znemozneni praktiky, kdy u zpatecnich letů, pokud nenastoupíte část „tam“, propadá (nebo u nekterych dopravců je potreba doplatit nemalý no-show fee) cesta zpět.
jako celek je to takové relativně neutrální – nektere zmeny jsou (z pohledu cestujícího) k horšímu, nektere zmeny (upravy v pravu na presmerovani – tady budou hodně plakat lowcosty) zase k lepsimu.
Co se týče nově navrženého pravidla u No Show, tohle je diskutabilní… Na jednu stranu takový postup již platí v některých zemích EU (třeba Itálie), kde byl upraven národním zákonem, ale vztahuje se jen na letenky prodané s nástupem cesty z dané konkrétní země. Na druhou stranu se obávám, že zrovna tohle může mít dopad na ceny letenek, protože společnosti se nepochybně budou snažit odbourat zvýhodněné zpáteční letenky, aby nedocházelo k tomu, že si cestující zakoupí zpáteční letenku, ale využijí jen jeden úsek, protože jednosměrná letenka by byla dražší. Ale je otázka, jak tato záležitost bude přesně formulována.
ten pripadny dopad na ceny letenek vnimam uplne stejne.