Etihad rozšíří svou nákladní letku o 7 Airbusů A350F, evropský výrobce má na nový letoun 31 objednávek

A350F pro Etihad Airways. Foto: AirbusA350F pro Etihad Airways. Foto: Airbus

Cargo verze A350 svádí konkurenční boj s nejnovějším nákladním přírůstkem Boeingu, modelem 777XF.

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
J.D.

Jsem zvědavý, jak tenhle souboj bude probíhat, ale Airbus má tady solidně nabito. Boeing má sice větší maximální náklad v hmotnosti, ale je otázka, jak často je využitelný (je dost možné, že charakter současných leteckých nákladů přeje spíše lehčím nákladům). Tam by mohl být využitelný větší dolet Airbusu a možná tam může být i efektivnější. Něco přidá i efekt sjednocení flotily. V neposlední řadě snad Airbus pracuje na certifikaci pro lety s menším počtem členů posádky a větší automatizací. To může být ohromné lákadlo.

MildaIV

777X je těžší než A350 a má tedy i větší spotřebu. Dnešní kargo je často něco 10x zabalenýho do polysterénu a jde spíš o objem.

J.D.

Já samozřejmě mám také takový pocit, že letecké cargo dnes převáží širší portfolio zásilek a jeho průměrná hmotnost díky tomu klesla, ale bohužel nemám čísla (pokud jsou nějaká veřejná). Samotný fakt, že se s 350 vlastně na cargo moc nepočítalo, ale najednou je zajímavé, jistě o něčem svědčí. Ten trh se proměnil.

Y.K.

Trh se promětil tím, že za covidu brutálně vzrostly ceny na mnohonásobek a k tomu je ještě pořád nedostatek přepravních kapacit. To úplně změnilo ekonomiku tohoto podnikání, minimálně v současnosti.

Y.K.

Ale houby s octem, u letadel jde vždycky o hmotnost. Ono to naskakuje fakt rychle a obě ta letdla uvezou jen těsně přes 1OO t (109 vs 112,3 t), do 777X 44 „palet“ do A350 o dvě méně, to máte max přes dvě tuny na paletu (leckou ne Euro). To byste se za zboží nedoplatil, kdyby většina materiálu byla polistyrén a v tom někde sem tam ztracený notebook, teelefon, nebo tak. Většinou je to docela kompaktní, čím více odvezete, tím menší cena na jednotku. 777X má větší hmotnost, větší MTOW, více nákladu (tedy tržby). A350F má o něco nižší hmotnost,… Číst vice »

J.D.

Máte k tomu nějaká čísla, že jde opravdu u všech přepravců jen o hmotnost? Když se podívám na číslo 109 tun na 650 m3 prostoru a kouknu se na svůj typický balíček z mezinárodní dopravy, tak určitě nemá takovou „hustotu“.

Y.K.

To nemám. Spíše se obávám, že je mylná představa, že celé letecké cargo jsou cetky z Aliexpressu. Často jsou to díly pro automotive a obecně pro výroby, elektronické součástky, často i strojírenské díly. Pak potraviny, exotické ovoce, ryby… Prostě neexistuje něco jako „cargo je lehké“, něco je lehké, něco je těžké jak sviňa, jako v každé jiné dopravě. 🙂

Jinak ten hmotově prostorový poměr vychází 15 deka na 1 dm3.