ETCS do railjetů. Dráhy oslovily dodavatele pro případ krachu jednání s Rakušany
Oslavy 10 let souprav RailJet v Česku. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Do doby instalace ETCS přišla sedmička netrakčních jednotek railjet Českých drah dočasně o výhodu konceptu push-pull.
Co se ušetří za objíždění, to se prodělá na ETCS.
Stejně railjet <3
Škoda, že Comforty a Vectrony nemají ten taurusový ksicht, je daleko hezčí.
Vzhled je čistě subjektivní. Co ale už subjektivní není, jsou dnes závazné normy, na které Taurus před 25 lety nebyl zkrátka dělán, a tak by neprošel. Holt např. požadavky na crashovou odolnost
K čemu railjet potřebuje ETCS? Proč v jeho kabině není pouze ETCS obrazovka připojená k mobilce v lokomotivě „prodlužovákem“?
Že by proto že ten vlak má nějakou délku?
A ta délka se tam stejně zadává ručně, stejně jako brzdění, ne? Teda je to spíš nedostatek z doby, kdy se to vymyslelo (20+ let stará technologie).
Jedině čtení baliz mne napadá. To by mohlo vadit, kdyby to bylo moc pozdě. Takže by to chtělo ještě tohle a celé to mohla řídit jedna jednotka.
Pane (vach)majster, vy jste hlava.
dokázal by někdo laicky popsat rozdíl mezi ETCS v mašině a ETCS v řídícím voze? Předpokládám že se bude jednat oproti uzavíracím kohoutům v mašině jen o elektroniku která by teda měla být za „jinou“ cenu.
je to v podstatě to samé
A jak je to s etcs v Rakousku? To se tady nikde nepíše. Už to v Rakousku na některých tratí zavedlo a nebo jsme s tím systémem před Rakouskem?
co zkusit pohledat na internetu
V Rakousku mají ETCS už dlouho. Dokonce mají i tratě bez návěstidel. Nicméně na běžných tratích oni mají i druhý zabezpečovač – PZB. Když není ETCS jedou jednoduše na PZB dál. Nemají výhradní provoz. My žádný zabezpečovač nemáme, tudíž byl tlak na výhradní provoz ETCS.
Pravda, Rakušani mají absurdnější předpis. Vozidlo vybavené ETCS pod ním na trati vybavené ETCS musí jet, bez ohledu na to, zda toho je technicky nebo papírově schopno.
Úplně stejný předpis platí i u nás.
A poslední věta tvého příspěvku mi přijde jako úplná hovadina nebo výmysl.
Dobře, ale to je po dlouhých mnoha a mnoha desítkách let ve vedení ČD poprvé, co registruji normální a zcela racionální jednání, když už se do toho maléru zase dráhy dostaly… Tohle bych jim prostě nevyčítal, naopak to vypadá, že tam konečně je v procurmentu někdo, kdo se neválel většinu života ve státních podnicích, ale má opravdovou praxi z reálné ekonomiky. Za mne, v tom průšvihu je to prostě rozumný krok…
Přiznám se, že článek úplně nechápu. Takže ÖBB zaplatí instalaci u Alstomu, ale technické řešení patří ÖBB? Takže kdyby to chtěly udělat ČD v samostané zakázce, tak musí schvalovat a vyvíjet znovu a samostatně?
Nebo si od OBB koupí licenci.
A co Taurusy? Ty vudou mít ETCS? Nebo je vrátili Rakušanům?
Taurusy již ETCS mají, normálně jezdí s railjety i teď při výhradním provozu. Myslím že ETCS není jen u dvou z těch bohumínských.
Neříkalo se, že Taurusy skončí a místo nich ČD nasadí Vectrony? Jak to vůbec vypadá s tím jejich pronájmem od OBB, původně byl tuším na 10 let, takže se prodloužil?
Říkalo, ale pokud se teď s 1216.2 jezdí, tak patrně už ÖBB některé stihly upgradovat. Skončit nicméně mají ty bohumínské, v majetku ČD.
Taurusy OBB nebyly žádný pronájem.
Jedna věc jsou „Taurusy“ (neřeším, mašinám kterých podobných řad se tak běžně říká a kterým ne) jezdící s Railjety na Vídeň – ty jsou rakouské a Rakušáci je dočasně vložili do společného byznysu. Docela jiná věc jsou „Taurusy“ vlastněné ČD, a ty jsou dost nejednotné – různé řady, některé s omezeně použitelným ETCS, některé jsou na tom hůř. Koupené trochu v zoufalství v době, kdy kromě dnes nepoužitelných banánů ČD neměly mašiny nad 140 km/h, protože Vectrony ještě nebyly zajištěné. Někdo možná upřesní.
Taurusy mají ETCS, ale jen pro Bohumín Břeclav a to kvůli malé paměti na klíče. Je tam starší generace jednotky ETCS
To ale platí jen pro ty deponované v Bohumíně pro vlaky EC po Ferdinandce. Taurusy jezdící s railjety ETCS mají a normálně jezdí z Rakouska do Prahy tak, jako minulý rok, pouze teď navíc objíždějí.
Tak jsem to myslel.
railjety nadále vozí Taurusy, jen dochází k pravidelnému zpoždění směrem do Prahy kvůli objíždění v Břeclavi.
Ten první týden ETCS zjevně objížděli v Břeclavi, ale teď to vypadá, že už konečně jezdí více včas. Proč se od začátku neobjizdi už v Grazu, kde je na to hodina času?
Protože Rakušáka to přeci nepálí, že se bude objíždět v Břeclavi.
To snad měly mít ČD s ÖBB domluveny tak půl roku předem, termín 15.1. byl znám. Ale proč tam tuto šaškárnu se zpožděními předváděli už asi týden předem? Co na to MD jako objednatel dopravy?
To nebylo kvůli ETCS.
Zákazníci ÖBB do Prahy nejezdí?
Jezdí a dokonce i z Prahy do Vídně a Grazu, dokonce i levněji než my – loni jsem tím jel a paradoxně jsem na stejný spoj, stejný den a na stejné místo ve stejnou chvíli kupoval jízdenku přes ÖBB e-shop o cca 300,- levnější, než přes ČD e-shop.
Problém byl v aktivaci českých klíču pro ETCS na 1216 a zároveň se sešlo několik 1216 provozu neschopných. Přepřahy v Břeclavi se dělali protože bylo málo mašin s aktivním ETCS pro CZ. Jinak bylo již před změnou GVD dohodnuto že se bude objíždět v Grazu a tak se již tento týden i děje.
Děkuji za odpověď, jen teda největší zpoždění byly do 14.1., kdy ještě ETCS pro CZ nebylo potřeba. Nebo to mám chápat tak, že odstavením 1216 prostě nebylo dost žádných 1216 schválených do CZ, a proto se asi týden přepřahalo z/na 1116? Každopádně to měly ČD zadat jako mimořádnost/výluku pro cestující, že vlaky prostě pojedou plánovaně opožděny. To se nestalo.
To by byly fotky ze Semmeringu 🙂
dle vyjádření ČD by se nemělo objíždět, ale měla by se tam přistavit jejich loko, Vectron nebo Eso
To vyjádření ČD na konci článku nedává smysl a zjevně už vůbec neplatí.
Proč ČD poptávají prototypovou instalaci, když jí budou mít ÖBB u svých jednotek, na které mají podepsanou smlouvu?
Nabrezi = co chcete, tam je takovy chaos a zmatek, ze leva ruka nevi co dela prava
Protože by se mohlo stát, že to vyhraje jiný dodavatel s jiným zařízením. To snad není tak složité vymyslet.
ten duvod je uz v nadpise. to snad zvladnete 🙂
I v případě selhání jednání s ÖBB lze očekávat, že bude schválen prototyp do instalované jednotky.
A jakou má Alstom motivaci si ten druhý prototyp nenechat zaplatit ještě jednou.