Emirates krotí plány na expanzi. Stěhování odkládá, chce jasné garance od výrobců letadel
Letecká společnost Emirates výrazně brzdí své plány na další růst. Šéf aerolinek Tim Clark dnes novinářům v Londýně oznámil, že
Letecká společnost Emirates výrazně brzdí své plány na další růst. Šéf aerolinek Tim Clark dnes novinářům v Londýně oznámil, že firma na minimálně deset let odkládá plány na stěhování na větší letiště a současně odmítá finalizovat objednávky na stovky letadel, dokud nebude mít dostatečnou záruku na jejich bezproblémový provoz.
Podle agentury Bloomberg dnes Clark oznámil, že největší letecká společnost na světě v oblasti dálkových letů zůstane nejméně další desetiletí na letišti Dubai International, tedy stávající základně. Důvodem je i to, že Spojené arabské emiráty přehodnocují své plány s rozvojem letiště Dubai World Central (Al Maktoum), které se mělo stát jedním z největších letišť na světě s kapacitou až 260 milionů cestujících za rok. Původně se měla aerolinka postupně přesunout na nově rozšiřované letiště.
Podle Clarka je možné na stávajícím letišti bez problémů zvýšit počet odbavených cestujících na 115 milionů cestujících ročně (dosud 90), případně na nové letiště přesunout jiné dopravce. Al Maktoum zvládne odbavit až 30 milionů lidí, v současnosti ho ale využívá jen pár aerolinek. Clark navíc upozornil na to, že plány na rozšíření letiště Al Maktoum by měly být ještě podrobeny revizi, zda odpovídají nejnovějšímu vývoji například v oblasti odbavení zavazadel nebo u dalších infrastrukturních požadavků.
Jindy značně optimistický Clark při dnešním setkání s novináři působil podle zpráv agentur spíše pesimisticky. Uvedl například, že Emirates se aktuálně nachází na špatném místě a že nevidí signály ke zlepšení. Odhaduje, že pokles může trvat tři až pět let.
Clark se dnes pustil i do kritiky Airbusu a Boeingu výrobců letadel i jejich dodavatelů motorů. Podle jeho slov už nejsou aerolinky připraveny přebírat letadla, které neodpovídají jejich požadavkům. Naráží tak na řadu zpoždění pří výrobě i nákladné uzemnění některých strojů kvůli závadám motoru či jiných dílů. S objednávkou více než 250 širokotrupých letadel bude Clark po výrobcích chtít záruku bezproblémového provozu. Podle něj Boeing ani Airbus nemohou počítat s finálním podpisem nové smlouvy na nová letadla, pokud nezmění přístup ke svým závazkům a odpovědnosti za poruchy letadel. Emirates mají objednáno aktuálně desítky letadel A350 a A330, u Boeingu dreamlinery a 777-9. Jeho výroba má už zcela jistě zpoždění.
Kritika může vyplývat částečně i z toho, že Emirates v minulosti přestřelil své objednávky a teď hledá cesty, jak se jich zbaví. Clark ale takový pohled odmítl, podle něj své závazky s objednávkami splnil, i když dodavatelé ne. Jako příklad uvedl špatnou výkonnost motorů Rolls-Royce na A380.
Šéf Emirates uvedl, že vidí klesající poptávku, i například kvůli politickému napětí a obchodním válkám. Jako příklad uvedl lety do Hongkongu. Podle agentury Reuters odhaduje pokles v řádu jednotek procent.