ELORYKS aneb konec riskantních honiček. Vědci ukázali, jak policie zastaví auto jedním klikem
Testování ELORYKS, vpředu "zloději", vzadu "policisté". Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Systém se testuje na policejní Octavii, která se po kliknutí na policejním tabletu zastaví uzavřením přívodu paliva.
A čo to spraví s rozvodmi motora, keď ten počas jazdy zhasne so zaradeným jazdným stupňom?
Nic. Když vyšlápnete plyn, taky se do motoru přestane dodávat palivo a přesto se vše stále točí a kmitá jak má.
Tady máte chybu „Bude ale také nutné zamezit zneužití takového systému mimo policii“ – má tam být „Bude ale také nutné zamezit zneužití takového systému policií“.
Evidentně nevíte co je to skutečný fašismus.
Jo, to si Němci ve 30. letech říkali taky.
Snadnou zneuzitelny třetí stranou, mimo jiné
čím dál blíže ke světu orwella, už jen ty povine omezovače a podobně, co jim nejak nefungují a původně měli za ukol omezit rychlost tak aby nešlo překročit tu, kterou dovoluje značka, nebo ecall co vás nabonzuje ikdyž projedete dírou a vlastně se nic nestane, nebo max měníte kolo, no a ted tohle, kdy vás cajti vypnou. Za chvíli budou povinne i kamery a mikrofony dovnitř vozu a když budete nadávat na fizly, vladu atd, tak výs přijedou sebrat. čímdál jsme blíž období podobnému tomu od orwella. Co příjde příště? Budou nás digitálně hlídat jestli máme všichni stejný názor jako… Číst vice »
Toto se nelíbí uživateli Simír Gerchán.
Tak si říkám, o kolik nižší by byla uhlíková stopa, kdyby dnešní auta v sobě nemusela mít zařízení nařízená z EU. O kolik by byla lehčí a o kolik by měla nižší spotřebu. Pak by nebylo potřeba ani nějakého GreenDealu
A hlavně kolik by se ušetřilo emisí při výrobě a likvidaci těchto zařízení, která nejsou pro fungování auta nezbytná…
A WatchDogs se stane realitou. Jestli tohle zabezpečí proti hackerům tak, jako všechny ostatní systémy, do kterých už se úspěšně hackeři nabourali, tak to bude teprve sranda. Až se někdo bude bavit tím, že v celý Praze vypne motory.
Kdysi dávno byla v médiích propíraná událost, kdy si někdo namontoval do auta „zařízení s tajným vypínačem“ místo alarmu, který když se nesepnul, tak zloděj jen vyjel palivo z hadičky a vozidlu se vypnul motor. Ochránci práv zlodějů se proti takovému zařízení velmi ohrazovali, a snad i nějaký politik se za zloděje postavil, protože s vypnutím motoru se vypne mnohdy i posilovač řízení a brzd a zloděj-vemeno, který v životě neřídil auto bez posilovačů, by si mohl myslet, že nemůže řídit a brzdit, tak by se mohl nabourat a udělat si bebí! Což je pro zloděje nebezpečné a majiteli takového… Číst vice »
Tak nějak bych řekl, že vůbec nechápete, o co tady jde.
Účelem je sosat granty, které by jinak propadly, a přidat si bodíky do RIVu vynalézáním již dávno vynalezeného.
Že by se zrovna tohle někdy užilo v praxi, tomu snad nevěří nikdo. Automobilita jde směrem autonomního řízení, kde jsou technologie jiné a pokročilejší; a jakmile se začnou montovat do aut, nepůjdou jen tak odstranit od zbytku. Ono se pak bude dát jednoduše poznat, že máte rootnutej firmware a daleko nedojedete.
Já se bojím, že nejde jen o granty. Je to jak z Orvela, Chudáci naše děti. Nikdy jsem před policií neprchal, a ani to neplánuji, ale děsím se toho co si nechaj lidi líbit pro svou bezpečnost.
Jediným původcem divokých honiček je jen a pouze policie. Potencionální hříšník do té doby jede podle předpisů, aby byl nenápadný. Ale jak ho zaregistrují policejní kovbojové, začne rodeo.
Podle predpisu znamena, ze zastavi na vyzvu policie, ty kovboji … 😛
A ten řidič, který nezastavením honičku způsobil, je tedy bez viny?
Nikoli.
Jediným původcem honiček jsou pouze jen a pouze ti, kteří nezastavili a snažili se policajtům ujet.
Jediná účinná metoda by byla do bloku motoru při jeho výrobě zalisovat výbušninu tak, aby se na ní nikdo nemohl bez destrukce bloku dostat, tato výbušnina by pak sloužila ke katapultáži motoru mimo vozidlo, a tím by to vozidlo bylo znehybněno
😂😂😂
Neskutečné svinstvo! Všichni, co něco takového vyvíjejí by měli stanout před soudem a být náležitě potrestáni.
Připomíná mi to auta z Lemova románu ‚Návrat z hvězd‘. Má to několik rovin. Osobně bych ale byl rád, kdyby se omezil počet aut.
I na tom se pracuje, nebojte. Nejdriv nastavuji silene podminky pro emise aut na benzin ci naftu. Casem bude mozne mit jen elektromobily, na ktere clovek jako ja, ktery si koupil a opravil docela starou ojetinu, mit nebude. Prechod na elektromobily zaroven zdrazi nahradni dily a servis stavajicich benzinovych ci naftovych ojetin obecne. A bude se jezdit MHD, nez se ukaze, ze i MHD nici prirodu a rozpousti ledovce a umiraji kvuli nim ledni medvedi. 😀
Bude se jezdit MHD, která zdaleka není a nikdy nebude všude a navíc zdraží a sníží úroveň stylem ‚Když se ti to nelíbí, tak jdi pěšky.‘ Že zdražení aut zasáhne především ty, kteří je opravdu potřebují, protože nebydlí ve městě a nemají tak k dispozici MHD, zatímco bohaté měšťanstvo s jejich SUV nijak neohrozí, to pochopitelně toho, kdo o tom za královský plat rozhoduje (a bydlí většinou ve městě), nezajímá a zajímat nebude.
Koukám, že do důchodu bych si měl pořídit nějak přiměřeně ojeté staré auto.
S Velkým bratrem ať jde celá vláda do míst co záda ztrácí slušný název. Za chvíli vám budou stahovat data z auta a pokutovat za rychlou jízdu dle obsahu paměti.
P.S.: Koho volit, kdo takovéto praktiky nebude prosazovat?
Tak pokutovat za rychlou jízdu i zpětně, by bylo fajn. Zvýšilo by to bezpečnost. I když bych byl rád, aby se snížila maximální rychlost ve městech.
Proč? Vám se zdá 50km/h vysoká rychlost?
V úsecích, kde je to opodstatněné je snížena už nyní, ale proč to dělat plošně?
Doufám, že ničeho takového se nedožiju, že při rychlé jízdě budu automaticky vinen a budu muset prokazovat svou nevinu. Zase je to jen o Velkým bratrovi…
Snížení rychlosti ve městě mě nevadí, ale ne plošně a ne jen administrativně. Uspořádání ulice má být přímo úměrné požadované rychlosti, tak aby ani řidiče nepokoušela.
Myslím že Filip Turek bude něco pro vás, nebo Svobodní? Za mě jsou to demagogové, ale každý by měl volit tak jak to cítí no.
u Turka bych se klidně vsadil, že by byl pro, pokud by to bylo jen pro spalováky 😀
Strana Svobodných Občanů
Už jsem je jednou volil, tak doufám, že to zase nebude vyhozený hlas. A taky se musím podívat, s kám se zase spolčily pro následující volby. A pokud to jsou chcimíři, tak u mě nemají šanci…
Nechápu jednu věc. Nejsou schopni nebo ochotni toto aplikovat při krádeži či ochránění majitele a represivním složkám bude umožněno omezovaní pro zjednodušení výkonu? To mohou aplikovat na křižovatce nebo přejezdu s předzváněcí dobou. Aby to nedopadlo jak cesta do pekel dlážděná ………..
no samozřejmě to je kravina, auto má zabezpeční proti odcizení, který stejně každý zloděj umí obejít, ale oni si myslí, že vymýšlí něco světobornýho..kdyby něco takového bylo, tak by nebyly krádeže..
Tak na idnesu začíná článek takto: „vyvinutým na základě poptávky policie“. Takže policie podruhé v krátké poptává něco, k čemu nemá žádné pravomoci.
Jenom jestli policie není utržená ze řetězu víc, než nějaký vůl v autě, kterých je pět a půl.
Na základě čeho soudíte, že k tomu nemá „žádné pravomoci“?
Na základě čeho soudíte, že k tomu má pravomoci?
nesoudím nic na základě ničeho. jen se ptám tazatele, který tady pronáši tvrzení, že k tomu pravomoci nemá, na základě čeho k tomuto přesvěečení došel.
Tak to nefunguje, pravomoci se PÚ nabývají, ne pozbývají.
to na veci nic nemeni
1. pravomoc zastavovat unizdejici vozidla policie ma. takze autor vyroku, ze je mimo jejich pravomoc mize dolozit napr. odkazem na paragraf(y) ktere vymezuji, jake technicke prostredky policie smi k zastaveni vozidla pouzit
2. i kdyby takovy existoval (coz klidne muze) nic nebrani tomu, aby az bude k dispozici novy prostredek vyvyinuty v ramci tehle aktivit, byl tento na seznam doplnen
Takže dnes jste se rozhodl být právníkem?
Ovsem ma pravdu v tom, ze pokud nekdo neco tvrdi, mel by byt schopen to dolozit.
1) Policie má pravomoc zastavovat vozidla; 2) pěškobus zmiňuje článek, kde se píše o „… poptávky policie“ a že na to nemá pravomoc. Policie tedy nemá pravomoc cosi poptávat…
Tak di to zopakujme – proc ji podle vas nema?
Policie a potažmo státní správa obecně smí konat pouze to, co jí legislativa umožňuje, kdežto u vás je tomu právě naopak.
Policie nemá co poptávat takovéto morálně pochybné udělátory, ani pokoutně schraňovat fotky vašeho ksichtu a tyto analyzovat. Pak se z policie stává ten, proti komu má bojovat, ale obávám se, že do této řeky už jsme dávno vstoupili.
viz muj predchozi prispevek.
Jste na sociálních sítích?
To bylo moc laciné, nikoliv 🙂 Šmíráka v kapse samozřejmě mám.
Ale to přeci není pointa.
Ne. Proč? 🙂
No, pokud se na to budeme dívat striktně z právního hlediska, tak to konání v rámci a na základě zákona podle čl. 2 Ústavy se vztahuje na uplatňování státní moci, tedy na situace, kdy stát vystupuje ze své vrchnostenské pozice (i když se tento termín už dnes nepoužívá:-)).
Objednávka vývoje nějakého systému není uplatňováním státní moci a není ji proto možné považovat za protizákonnou. Otázka reálného použití takového systému je ovšem něco jiného.
Ano, přesně takto to vnímám i já.
V platných zákonech ČR k tomu policie nemá žádné zákonné zmocnění. Říká se tomu ústavní zásada legality.
Potřebuje zákonné zmocnění k tomu, aby spolu s nějakým výzkumákem či vysokou školou spolupracovali na vývoji něčeho?
ale no tak. Tohle není uplatnovani státní moci. Na to opravdu žádné zmocnění nepotřebujou.
Některých věcí se člověk nechce dožít, ta zneužitelnost je tak velká, že přínos nula.A jelikož zločin, a vojenská technologie je vždy krok na před, určitě bude vymyšleno jak to obejít.Nějaké digitalizaci se člověk nevyhne, ale základ všude platit hotově užít si dovolenou bez noťasu a radovat se z maličkostí….
Tak uzavření přívodu paliva se obejde jedním drátem přemosťujícím odpínací relé, nevím který technický analfabety tím chtějí zastavovat. Složitější by bylo, pokud by to přímo podporovala jednotka a vypla motor, ale to se zase snadno vyřeší výměnou té jednotky či ještě snáž ustřižením antény, která má ten signál přijímat. Jistě by se to pak kontrolovalo na STK, ale to zase není problém vrátit do původního stavu. Zkrátka řečeno, zase vyletí do luftu plno peněz a efekt nulový a lidi zase o něco víc vytočený. Na každou zbraň existuje nějaká obrana. Jako na neoznačené policejní vozy – už někdo prodává varovný… Číst vice »
Nejsi spisovatel? Mohl bys psat zajimave romany. Tuhle fantazii by bylo skoda nevyuzit.
Vždyť má pravdu
To není žádná „fantazie“ ale normální platný odhad. Nebo si snad myslíte, že auta „zabezpečená“ alarmem se nekradou např. pomocí falšovaných signálů dálkového ovládání?
Já vám nevím, zatím neumíme ani zastavit vlak blížící se k neprůjezdému přejezdu…
ale budeme umět na něm zastavit ujíždějící vozidlo, kterému v tom místě dojde palivo v trubkách
Ale umíme, jen nikdo normální neuvažuje o uzavření přejezdu ve chvíli kdy je vlak vzdálen od přejezdu na zábrzdnou vzdálenost.
Takže ve veřejné dopravě bude nakonec největší i ta „svoboda pohybu“. 😀 A drogy se prostě začnou pašovat stejně jako na vládní budovy útočit traktorem (či „traktorem“, viz Otovice), apod.
Nastesti 95% veci a “zlepsovaku” v autech jde odpojit. Nelamal bych si nadtim hlavu. evropska diktatura a omezovani svobody uz doopravdy nezna hranic. Smirovani telefonu, prilevani aditiv do paliv bez souhlasu majitelu vozu, kamery na kazdem rohu, zakazy krbovych kamen, “zelena” 30ka ve mestech atd atd. Tomu jeste lze doopravdy rikat svoboda a demokracie???!!! Hahaaa
Vzhledem k tomu, že se v článku píše: „..platí jej ministerstvo vnitra. Pokud je nám známo, tak jsme jediní, kdo se tím v Evropě zabývá.“ a dále „Čeští vědci vymysleli,…“, bych za tím v tomto případě evropskou diktaturu a omezování svobody nehledal.
Není ani potřeba vysloveně odpojovat, stačí, když známý z bazaru zamění za jiný, a pak ať si policie zastavuje jak chce. Poměrně jednoduchých triků bude vymyšleno jistě sto hned první týden, co by to někdo chtěl vnucovat ve velkém.
Evropská unie je pojistka toho že v Evropě už nikdy nevznikne diktatura a zároveň nám umožňuje svobodu a vy řekněte že je to diktatura co nám omezuje svobodu? No to je dobrý vtip. A těch lajků co jste posbíral.. no vidím že na takové téma vyleze z kanálů kdejaká krysa.
No, tou pojistkou bych si tak uplne jistý nebyl.
Podívejme se do Madarska – kde nám úspěšně diktatura roste už řadu let (a EU s tíém nic nezmůže) a polsko (do voleb) to samé.
Zrovna v tomhle EU žádné záruky nepřináší.
Uz se tesim, az to bude umet treba Flipper ci nejaka jeho obdoba.
Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly…
Myslím že to lépe říct nejde. Jak je zvykem jakákoliv další pravomoc bude promptně zneužita.
Kam vede cesta dlážděná špatnými úmysly?
Jak která.
Naprosto přesný komentář.
a to platí o které z cest?
– o té, že budeme zastavovat grázly zdrahící v autě
– nebo o tom, že budeme grázly zdrhající v autě nechávat zdrhat?
ono se to totiž dá aplikovat na obojí.
Grazlove budou cim dal vic zpravidla pronasledovatele, nikoli pronasledovani
Dost tu pletete osoby a obsazení. Jde prostě o to, že někdo, kdo legálním nebo nelegálním způsobem získá daný přístroj se bude moct pokusit zastavit vyhlídnuté auto, a ono zastaví, nezastaví, nebo se zastaví docela jiné.
Takze vladtne podle vas bychom udelali nejlepe, kdybychom zustali na stromech…
Tak přemýšlím, co se stane pokud v reálném provozu, při vysoké rychlosti dojde k nečekanému uzavření přívodu paliva, respektive ke „chcípnutí“ motoru. Nepřestanou náhodou fungovat i posilovače brzd a řízení? Jen aby to v reálu (ne při secvičené honičce na uzavřeném polygonu) nebylo nebezpečnější než klasická honička.
posilovač brzd pak funguje ještě tak na 1-2 sešlápnutí. Posilovač řízení samozřejmě nefunguje.
Posilovač řízení za normální situace a za normální jízdy v podstatě nepotřebujete.
Opravdu, Pak mi řekněte jak je možné že když vám odejde dvouhmotová řemenice příslušenství na klice, řemen začně prokluzovat, přestává dobíjet alternátor a čerpadlo serva přestává čerpat se zvýší požadavek na sílu potřebnou k otočení volantu. Neříkám, že by byla potřeba síla jako u aut se šnekovou převodovkou řízení , ale příjemné to není .
Ano, opravdu.
Samozrejme, potrebna sila k rizeni se zvedne, ale jen mirne, a se stoupajici rychlostí ten rozdil jeste klesa.
Posilovac je nejvice znat v peipade, kdy auto stoji, nebo ve velmi malCh rychlostech. Pri rychlosti nad nejqkych 30-40 km/h uz auto bez problemu uridite bez posilovace. i kdybyste byl slaba krehka dáma.
Je pravda, že šlo v mém případě šlo kdysi o pravoúhlé odbočení kdy bylo třeba většího rejdu a při nižší rychlosti když zrovna vynechalo a příjemné to nebylo. Ono záleží na rychlosti jak říkáte, ale také na tom jestli máte tvrdé letné pneu nebo měkké hrubé kde je tření větší.
řešit v kontextu grázla, co ujíždí policii to, aby náhodou při parkování mohl točit volantem, je … no, dost nesmyslné.
Jenže on taky nemusí (a asi ani nebude do poslední chvíle) chtít parkovat, ale třeva ještě ve stobce vybrat mírnou pravotočivou a vynese ho to do protisměru…
Pokud bude ve stvoce chtít vybírat mírnou pravotočivou zatáčku, tak na to nepotřebuje posilovač – k mírné pravotočivé zatáčce ve stovce nepotřebujete posilovač.
doporučuju si to někdy vyzkoušet – v této rychlosti jsou síly v řízení stejné bez ohledu na posilovač.
Jestli auto má nebo nemá posilovač řízení poznáte tak do30-40 km/h, pak už je to jedno.
Podtlak v posilovači brzd po chcípnutí motoru stačí ještě na dvě sešlápnutí, to třetí už je zřetelně tvrdší.
Už deset nebo patnáct let mají auta elektrické posilovače. A ten může fungovat i při vypnutém motoru. A věřím tomu že i funguje, pokud autu chcípne motor a ještě jeden.
nefunguje.
mě funguje posilovač bez motoru i na 19letém „veteránovi“, na novější autech samozřejmě taky..poslední auto kde nefungoval bez motoru bylo auto s rokem výroby 1999 a mělo mechanický posilovač
No vidite … treba na autech koncernu VW bez motoru nejde. ani na autevh vyrobenych ted.
mě před nastartováním taky nejde, ale pokud to neočekávně chcípne, tak pořád posiluje do vypnutí zapalování, jednou jsem to ze srandy zkoušel a drží to fakt dlouho, asi než by zdechla baterka
Samozřejmě, že přestane fungovat. Třeba takové kapalinové servo řízení kde je čarpadlo poháněno řemenicí od motoru . Stačí aby řemen začal prokluzovat a řízení začně vynechávat. To samé posilovače brzd, ale tam to není takový problém jako u toho řízení.
Je to úplně naopak.
Výpadek posilovače řízení je v podstate marginální problém, který nemá větší dopad.
Narozdíl od toho, výpadek posilovače brzd je dost velký problém, protože po jedno, dvou zabrždění, kdy je ještě v systému nějak ý tlak, roste síla nutná k brzdění dost výrazně. a to jako opravdu hodně.
Podtlak. Jenom pro přesnost.
Takze vlastne tlak, ale zaporny 🙂
ne, jasny, diky za opravu 🙂
Zbytečně se vymýšlí dávno vymyšlené. Každé auto má řídicí jednotku, která umí omezit výkon motoru. Mnoho z nás to už zažilo, např. když se vysypalo turbo. A to je ta cesta, kterou jít. Omezení výkonu by mělo být možné aplikovat i na dálku. Byla by to nedílná součást řídicí jednotky, bez které by auto prostě neodjelo. Případné záměrné rušení signálu se dá též dobře ošetřit, všechno jsou to dávno zmáklé věci, ale ne, my radši jako šílenci budeme gaunery, kterým jsme dovolili koupit silná auta, nahánět ulicemi a riskovat životy nezúčastněných. Vždyť je ten současný systém úplně na palici.
gauneři nejsou ti, co si koupili silná auta, ale ti, co je ukradli …
Motor i bez přívodu paliva se za jízdy stále točí a pohání posilovače (pokud nevyřadíte rychlost). A i pokud vyřadíte rychlost a „chcípnete“ motor, posilovače ještě chvíli fungují. A u stojícího auta už posilovače nepotřebujete.
U některych aut ano, ale třeba u škodovek nikoli.
Tam vyplý motor = bez posilovače brzd i řízení.
Co se týká zlodějů a organizovaného zločinu: Není nic jednoduššího, než koupit rušičku GPS, rušičku … a k tomu navíc rušičku tohoto systému.
Rušičku GPS seženete za pár kaček za Alibabě, Ebay, kdekoliv… Jeden se nechtěl nechat sledovat zaměstnavatelem, tak si ji pořídil. Nic se nedělo, dokud nevjel do parkovacího domu u letiště. Pak to šlo držkou k zemi.
Rovněž bude možné sehnat ten vypínací systém, takže to bude dávat nové možnosti pro spáchání … šel po mostě přes dálnici, hrál si s krabičkou, asi telefon. Za Rusko, v Rusku není tolik aut!
Takže ruský hacker jedním klikem zastaví auta v celé Evropě? To se máme na co těšit.
No, mne s mojí jedničkovou ovcí budou muset klasicky zastřelit.
I me:)
Mohlo by například dojít i k omezení pohybu vozidel v nežádoucích zónách kolem chráněných budov
Takové kouzlo nechtěného že
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/protest-zemedelci-traktory-policie-varovani-dopravni-komplikace-demonstrace.A240215_124911_domaci_pari
Je tak vytáhneme starý krámy s mechanickým čerpadlem a mají po ptakach.
Již Vladimír Iljič Lenin razil heslo Vše co je v zájmu dělnické třídy je i mravné. No asi naší mocipáni jen nahradili dělnickou třídu sebou.
Dost to v jistém smyslu připomíná film Demoliton man https://www.csfd.cz/film/13018-demolition-man/prehled/
Ve jménu dobra…
A pardon, mezi přečtním a napsáním už byl kolega rychlejší.
Ty otřesné policejní honičky vůbec nepatří do civilizovaného světa. Pokud se někdo ptá, jak bych to teda řešil, tak zcela na vážno říkám, že bych gaunera nechal jet, s výjimkou důvodného podezření na riziko spáchání horšího skutku než je případná kolize při honičce. Jak by si s tímto policie poradila, to už je její věc. Já si policii neplatím od toho, aby mě ohrožovala v ulicích nebo mě používala jako živý štít, a to si nevymýšlím, ty případy už se staly. Jak vypadá typická honička? Zfetovaný grázl s 10 zákazy řízení a trestním restříkem na několik stránek ujíždí hlava nehlava.… Číst vice »
Takže támhle nějakýho vraha nebo bitkaře byste taky nechal jít, protože by v průběhu pronáýsledování mohli někoho zabít/zbít?
čtete to po sobě vůbec?
vsadím klidně měsíční výplatu na to, že kdyby pak nějaký takový grázl, kterýho by policie nechala podle vaší rady jít, udělal něco někomu z vaší rodiny, tak budete první, kdo bude v reportáži na TV N@VA brečet a nadávat, k čemu je tady policie a proč nedělá svojí práci.
Nebo se snad mýlím?
Já bych preferoval dostat se do situace, kdy je daleko méně pravděpodobné, aby člověk se třemi a více zákazy řízení řídil.
První porušení zákazu = podmínka.
Druhé porušení = odnětí svobody.
Každé další porušení = exponenciální nárůst výše trestu (sedí dvakrát déle než před tím)
První porušení zákazu (maření úředního rozhodnutí) je už trestný čin § 337 40/2009. Teď jen aby ho někdo vymáhal, sazba až 2 roky. A zabavit auto…
až? takže reálně 8 měsíců a za půl roku je doma. mě se líbí tresty prací . místo třech dělníků rekonstruující most 200 muklů a za měsíc je hotovo.
Tak primárně bych viděl zabavené auto, a to by znamenalo, že mu ani nejbližší příbuzný ho nepůjčí. A když ho ukradne, tak dostane další sazbu za krádež.
Mukly na něco odborného nee, to by taky nemuselo fungovat.
teorie je sice hezká, ale pokud se relativně často dočítáme, že policajti chytili někoho s třema, čtyřma zákazama řízení, je něco zjevně špatně.
Ano, je něco zřejmě špatně a nelíbí se mi to taky. Pokud má někdo zákaz řízení, tak by se po chycení měl přesouvat minimálně do vazby.
Naprosto s vámi souhlasím.
Ne, nikdo se nepta.
Přitom by stačilo, aby policajt do kabiny vystřílel celý zásobník a pak už jen počkal, o ktertý strom nebo zeď se to auto zastaví.
Jenže v tom je problém, protože místo stromu nebo zdi by to mohla být autobusová zastávka plná lidí nebo v protisměru jedoucí maminka se svými dětmi.
Ještě na štěňátko jste zapomněl ☝🏼
Tak i se štěňátkem a přidám útvar chodců místní MŠ zrovna přecházející po přechodu.
Chybí vám tam svobodný bezdětný muž. Na něj se hodně zapomíná.
A to pouze v příapdě, že žádná kulka neproletí mimo zaměřovanou hlavu, nevyletí čelním sklem a nevysekne Geraltovi oko.
Za tyhle myšlenky by se mělo zavírat na střelnici a za každou kulku mimo terč rána bičem.
PS: Pro simulaci jízdy honícího vozu bude střelec vožen v zahradním kolečku.
Pardon, ale musel jsem:
https://shorturl.at/cfvU7
to je zajímavé, že když jsem dělal u firmy, co tyhle systémy vyvíjela před 20 lety, tak dálkové zastavení auta majitelem či dispečinkem bylo protiprávní. Údajně z ohledem na bezpečnost okolního provozu, kdy dálková imobilizace vozu mohla způsobit nehodu.
Nic se legislativně nezměnilo a najednou to jde?
Já to třeba ve svých autech mám, ale je to na moji zodpovědnost a hlavně na mé rozhodnutí. Nikdo jiný k tomu přístup nemá.
Zmenila se fyzika. Ted uz to nebezpecne neni 😀
všiml jsem si, že v poslední době svět funguje ve jménu „poručíme větru, dešti i fyzice“
A fyzice nelépe rozumí politici 🙂
oni jen aplikují pravidlo „vždycky se najde bbec, co neví, že to nejde a udělá to“
Např. Miloš Vystrčil. Bez ironie.
Tím máte na mysli popírače klimatické změny?
do této diskuze vstupovat nebudu, protože na to nemám data. Co za tím vidím, tak velký business. Otázkou je, jestli je to konstrukt za účelem businessu, nebo jde opravdu o ochranu planetárního klimatu a ten business je k tomu jen přidružený … nevím
Naposledy byla koncentrace CO2 v atmosféře odpovídající té dnešní zhruba před 14 miliony let. Při současném vývoji koncentrací dosáhneme za cca 20 let hodnot odpovídajícím těm, které tam byly naposledy před 16 miliony let. V té době byla teplota zemského povrchu o cca 5°C vyšší než dnes. https://www.science.org/doi/10.1126/science.adi5177?fbclid=IwAR2pS7MvYJwdvPf88YEE6tbiT5D1vdrujJ0ykYArZAtibJ5BwKoo2M4UUwM Doporučuji si vygooglit nějaké studie, které předpovídají vývoj lidstva v příštích letech na základě změny teploty, doporučuji třeba srovnávací AI consensus.app. Zkrátka dneska už máme data, modely a shodu ve vědecké komunitě na tom, co se děje a co je potřeba dělat, ale místo toho zdá se je naší největší obavou, že… Číst vice »
Já mám velkou obavu o letní medvědy, 5 stupňů je málo.
Jak píšu víš, doporučuji si projít vědecké studie a modely, které se zabývají dopady. Anebo ne, můžete zůstat u toho, že se ten problém týká primárně ledních medvědů a lidstvo se nemusí ničeho obávat. Jen ať pak nejste v budoucnu překvapený, nechoďte a neříkáte: „proč nás nikdo nevaroval? A vždyť někteří politici říkali, že to všechno bude v pohodě „.
*výš
Jak může někdo popírat, že se mění klima? To se mění, co je svět světem.
Jojo, když kouknete na ten graf studie zveřejněné v science, tak máte samozřejmě pravdu. Jen je tam prostě zjevná korelace (vědci se kloní spíše k obousměrné kauzalitě) s koncentrací CO2 v atmosféře.
Jste si jistý, že srovnáváte totožné situace?
V textu se píše, že legislativní pozadí se teprve řeší. Když bude vozidlo imobilizovat policie, bude muset na místě vyhodnotit vhodnost situace, stejně jako ji musí dnes vyhodnocovat při úmyslu tvorby blokády nebo pit manévru.
Pokud by šlo o deaktivaci/zastavení vozu na dálku, zde je to zmíněno jako úvahy do budoucna a je to mimo jiné navázáno na další bezpečnostní systémy, například komunikaci mezi vozidly.
Tohle všechno bylo řešeno už před těmi 20 lety?
Komunikace mezi vozidly. Výborně, máte jistotu, že všichni účastníci provozu budou vybaveni touto možností?
Přičemž „mozkové myšlení“ jednoho dne napadne, že když nemůže zastavit honěného, tak zastaví vozidla před ním. Jít po přechodu na červenou je prý nebezpečné, no svalit přecházejícího člověka na zem mi přijde o dost nebezpečnější.
před těmi 20 lety jsme tohle řešili s policií, že by měli oprávnění odcizené vozidlo zastavit přes náš dispečink. Majitel odcizeného vozu by zavolal na policii, že mu bylo odcizeno vozidlo vybavené sledovacím zařízením s dálkovou imobilizací a po příkazu policisty našemu operátorovi bychom vozidlu na dálku odpojili palivo. Tahle spolupráce byla zamítnuta s odůvodněním, že mají svoje metody zastavování vozidel a jakákoliv dálková imobilizace by byla nebezpečná a protiprávní. Ohrožovalo by to práva na ochranu zdraví pachatele, ale i okolních lidí. Mohlo by totiž dojít k prodlení ve zpracování příkazu, každé auto má jinak kapacitní vedení paliva – tedy… Číst vice »
A proč by si majitel odcizeného vozidla nemohl to svoje vozidlo nechat zablokovat sám?
Pokud pamatuju, byly třeba i imobilizéry které nechaly zloděje odjet a pak auto po nějaké chvíli chcíply (pokud nebyl řádně odblokován) a taky to neřešilo kde se tak zrovna stane….
policie a právníci měli obavu z trestní odpovědnosti toho, co tu imobilizaci provádí bez přímé viditelnosti na vozidlo a vyhodnocení situace.
Když bych tu imobilizaci provedl, vozidlo se stalo neovladatelné a zloděj odcizeného vozidla (třeba i naložené Tatry) by najel třeba do obchodu plného lidí, kde by jich pár zmasakroval – kdo ponese odpovědnost za smrt těch lidí? Podle právníků ten operátor/majitel co by odmáčkl ten příkaz …
Hele jestli to bude tak kvalitní jako ostatní zákony tak to bude zase fiasko.
ještě dodám, že jsme to pak ani dál aktivně neřešili, protože core toho businessu bylo generování knihy jízd. Ochrana vozidla byla až na třetím místě. Na druhém byla kontrola spotřebovaných PHM, resp. protiprávní odčerpání. Lesy ČR by mohly vyprávět jak měli najednou úsporné Tatrovky …
A Simir Gerkan nebude mit co zrat…
Vymýšlí se již vymyšlené ale tohle nebude použitelné u všech aut. Taková EMP by byla použitelná v širším měřítku, protože nějaká elektronika je dnes v každém autě a třeba i tom 20 let starém.
Navíc mi to přijde takové nějaké etičtější a obtížněji zneužitelné
https://www.youtube.com/watch?v=cuus8OtPY0w
EMP odpálíš všechny semafory kolem jen ne to auto a generovat ho budeš jaderným vybuchem
toto ce se nyní testuje,tak to jsme měli v provozu přes GPS již před 30 lety v roce 1992 v naší bezpečnostní agentuře.operatori viděli kde jsem,kudy jedu a taky mi na dálku vypnuli palivo a okamžitě jsem zůstal stát.
Kecy, před 30 lety jste měli dost těžko cokoliv přes GPS, neboť komerčně GPS uvolnil Clinton někdy 1997-98.
V r. 98 jsem ve Státech koupil první komerční GPS navigaci na světě (DeLorme)
Kecy. V roce 2000 Clinton uvolnil SA (záměrnou chybu).
Jinak pro komerční použití bylo GPS uvolněno v roce 1983.
I když teda pochybuju že v roce 1992 zde (i někde jinde) byla k dispozici vhodná kombinace GPS přijímače a mobilního přenosu dat (GPRS se objevilo 1997). A nebo to muselo stát nehorázné prachy.
Tak rádio (vysílačky) tady existuje už 100 let a třeba v Praze by to fungovat mohlo, ale taky tomu moc nevěřím, když nám neřekne víc.
V červnu/červenci 98 jsem projel celé USA se satelitní navigací DeLorme, pořízenou těsně před cestou v BestBuy řetězci.
Byl externí GPS modul (s mapami na CD) s připojením přes USB do NTB.
Nevím, jak ta záměrná chyba tehdy ještě (v USA) fungovala, ale navigace byla velice přesná.
Nicméně v r. 93 nic takového neexistovalo, ten „Jan vigh“ lže, jako když tiskne 🙁
no ale i s chybou to bylo +- 25metru. nebo ne?
Ano. I tak to byl ve své době takřka zázrak.
Přes GPS to nebylo, protože to žádný signál o poloze nevysílí z auta ven.
a čím se to přenášelo? ta poloha vozidla na dispečink, v roce 1992? to mě zajímá, pokud to teda nebylo, že to fungovalo v rámci nějakého parkoviště..
Když si policie pořizovala drahé Passaty, Superby, Audiny s nejsilnějšími motory (a taky 2x Ferrari), tak to zdůvodňovali nutností ukončit riskantní honičky. A nezafungovalo to.
Pak policie (jako jedna z mála v Evropě) přišla s útočnými rány pro tzv. pit manévry. Sice s tím sejmula i chodce či motocyklistu ale asi to zjevně taky nezafungovalo.
Teď přichází s technologií, která na náš vozový park je neúčinná. Takže to taky nezafunguje.
Co bude další krok (za peníze daňovým poplatníků) – přísaha na modrou/růžovou/rudou knížku a čip do hlavy?
njn to se nám to hoduje, když nám to daňoví poplatníci platí
Kde se ve článku píše o tom, že s tím přišla policie nebo že to chce hned začít používat? Zatím je to výzkum na ČVUT, nic víc nic míň…
OK. v tomto článku ne, ale v plátku nevlastníka se píše:
„Pražská ČVUT a brněnská VUT se chlubí unikátním systémem vyvinutým na základě poptávky policie, která chce umět neinvazivně a bezpečně zastavit ujíždějící vozidlo.“
Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/cvut-vut-univerzita-policie-v2x-devcentralizovana-komunikace-zastaveni-ujizdejici-auto-manevr.A240214_213729_automoto_fdv
Policejni honeni je v naproste vetsine pripadu nebezpecnejsi nez samotna jizda honeneho – a pokud ne, pak to situaci pouze vyeskaluje dal, podezreleho to primeje k jeste silenejsi jizde… Pritom vsak plati zakladni fakt, ze policajtu je na jednoho podezreleho vice a maji k dispozici vysilacku. Ale koho by zajimalo navedeni podezreleho primo pred cekajici kolegy nebo pred zastavovaci pas, honeni je medialne velmi vdecne tema… A tohle „reseni“ je samozrejme naprosta zhuverilost s neuveritelnym potencialem pro zneuziti. Srovnatelne zhruba s tim, ze obcan ma povoleno pouzivat pouze takove sifrovaci metody, k od nichz ma stat zadni vratka. Kombinace fatalniho… Číst vice »
Takze je radeji nechame ujet?
A proč ne? Není to v některých případech ta nejlepší možnost pokud podle RZ známe majitele? Nemůžeme poslat hlídku na onu adresu a počkat si na přijezd? Uvědomme si, že nežijeme někde v pustině kde by bylo nějak snadné se schovat.
Znat majitele vam je k nicemu, pokud je auto napr ukradene a nebo v tom aute nesedi majitel…
Coz je vetsina tehle a podobnych honicek.
Jako by nestacilo, ze jsme uz dost rezignovali na vymahatelnost prava, tak v proc v tom nepomracovat, ze? Nedavjemne temhle grazlum pocit beztrestnosti
Problém je ale v tom, že honěný jede výrazně nebezpečněji, když ví, že ho honí.
Co takhle na honěného nastřelit čip s GPS a počkat si na něj?
Hmmm… a kde si na nej chcete pockat? vy vite dopredu kam pojede?
Co kdyz cestou nekde zastavi, vystoupi a utece?
no a?
chapete, ze vlastne rikate, ze vrahy nebudeme honit, protoze kdyz se po nich patra, tak by mohli zastrelit nekoho dalsiho?
proberte se prosím.
To je falesne dilema. Honit, nebo nechat ujet.
Co treba zavolat kolegovi, at ho pronasleduje v NEoznacenym aute na sledovacku a toho, dejme tomu, potencialniho ridice kradenyho auta odchyti pote, co on v klidu dojede tam, kam potrebuje a … zastavi sam?
A jak to technicky chcete provést, když někteří následně pronásledovaní začínají ujíždět ještě dřív, než policejní vůz zapne VRZ? Jim stačí, že vidí policejní auto za sebou.
Obvykle policejní vůz zapne VRZ a znamení STOP, a teprve poté začne zastavovaný vůz ujíždět (někdy dokonce nejdříve zastaví, ale pak se rozjede a snaží zmizet, dokud policejní vůz stojí). Jak má, podle Vás, policejní hlídka navést kolegu v neoznačeném voze, když nebude následovat ujíždějící vůz a sledovat, kam jede?
To není žádné falešné dilema . To falešné dilema mají tak maximaálně lidi, co by raději nechali volný průběh a vrátili nás do středověku.
Naprosto bez jakychkoli pochybnosti honit , zastavovat a zavírat.
vy moc koukate na policejni serialy, co? kde z niceho nic najednou prijede za pet sekund policajt z druhyho konce mesta.
Kontrolni otazka – ten v civilu se tam objeví kdy? odkud? a hlavně – jak bude vedet, kde má grázla nalíznout, kdyz to policejni auto ho nebude sledovat?
mimochodem, zamyslete se trošku. fakt aspon trošku.
Jezisi uz zmlkni prosimte
Dekujeme za smyslplny prispevek.
Škoda že se z daní platí tato distopicka zvrácenost. Přitom stačilo zavolat do Číny Pooh by určitě rád přispěl.
Tak fajn, kolik lidí má rootnutý telefon?
Mířím semka: Z bezpečnostních důvodů takové vzdálené vypínání není myslitelné u vozidel IZS. Tudiž určitě bude existovat možnost, jak takový systém obejít nebo odstranit úplně.
Bývaly doby, kde se studenti živili odemykáním telefonu, ve kterých operátor znemožnil použití „cizí“ SIMky.
Tak fajn, kolik lidí si nechá oDčipovat motor?
Kdysi jsem rootoval každý mobil v okolí. Dnes to již nedělám, ale zavaděč vám odemknu i dnes u jakéhokoliv androidiho mobilu.
Kvůli takovejm vykukům mám Iphone.
Samozřejmě, že iOS má taky roota, stejně jako jiné systémy založené Unixu/Linuxu.
IOS není Linux, už i kernel mají svůj. Pro PC Apple je to asahi Linux…
„už i kernel mají svůj“ .. to měli vždycky.
IOS není založený na linuxu, naotož na unixu.
a rootnout iOS je mnohem těžší, než android based telefony.
iOS je Mach a BSD a je to certifikovaný Unix
BSD je sice unix, nicmene to, co co bezi v macOS / iOS / IpadOs a dalsich uz ma v soucasnosti k BSD tak daleko, jako CSA k United Airlines, ktere maji spolecne to, ze pouzivaji letadla 🙂
Takj, jak si spousta lidí pořizuje antiradary a zločinci různá protipolicejní udělátka, tak bude sranda, až se takoví lidé zmocní těch „zastavovacich“ tabletů či se do systému nabourají – a budou zastavoval přívody paliva u policejních aut. Nebo čistě z hecu u sanitek.
Nad tím už zůstává normální rozum stát.
Principiálně je to elegantnější a bezpečnější způsob, jak zastavit auto, než nějaká verze bodáků na pneumatiky nebo střelba. Ale samozřejmě na lidi, k jejichž životnímu stylu patří prchat autem před policajtama, to fungovat nebude.
Holt Hlava XXII realizovaná do praxe.
„Systém využívá bezdrátové technologie ITS-G5 určené pro bezpečnostní systémy V2X (Vehicle-to-X), které jsou již dnes zařazovány do standardní výbavy osobních vozidel. “
V tom případě by to chtělo aby náš vozový park v ČR nějak rychle a záhadně omládl což se asi hned tak nestane.
I kdyby… stejně to půjde nějak vypnout, takže jsou to akorát vyhozené peníze
Začínám mít čím dál tím větší pocit, že naše civilizace potřebuje válku jsko sůl. Už nevíme coby jsme vymysleli.
Ne, že bych po tom toužil, ale souhlasím, že vymýšlíme blbosti. I kdyby taková EMP vozidlo poškodila je to brzda aby bylo použito jen v nejnutnějších případech a použití bylo omezeno na opravdu opodstatněné případy. Tam kde nehrozí následky je snadnější zneužití protože se nikdo nebude bát případné odpovědnosti při použití které by nebylo dostatěčně odůvodněné.
Taky by mohla Vaše vozidlo zastavit když Vaše sociální skóre klesne pod příslušnou mez, že. Nebuďme skromní, takových možností to skýtá….
Viz seriál black mirror 😉
třeba. a ani to tak dlouho netrvalo.
Přidávám Minority Report (dálkové převzetí řízení vozu Johna Andertona)…
„Buďte dobrý, Johne Spartane!“
vraťte mě zpátky do mrazáku
Přesně to mě napadlo. Skvělý a nadčasový film.
„-Dejte mi Marlboro
-Ano ovšem. Co je to Marlboro?
Cigaretu. Dejte mi cigáro
-Kouření pro Vás není dobré a je jasné, že co pro Vás není dobré je špatné tudíž ilegální. Alkohol, kofein, kontaktní sporty, maso..“
-Děláte si srandu?
-Bzzz-Johne Spatane máte pokutu jeden kredit za porušení slovního morálního statutu.
-Co to sakra je?
-Bzzz-Johne Spatane máte pokutu jeden kredit za porušení slovního morálního statutu.
-Neslušné výrazy, čokoláda , benzín, nevýchovné hračky, jakékoliv koření. Potrat je taky nelegální ale stejně tak těhotenství bez povolení.“
Sakra, a to se tehdy psal rok 1993.
Bzzzzz……
https://www.youtube.com/watch?v=aP472sXp6FY
Slovo „sranda“ bylo neslušným naposledy tak v sedmdesátých letech.
v originále máte „Are you shitting me?“
Tím končím s mušlemi. 🤣
🙂
Uměl si poradit. Ovšem všichni ostatní v té době byli zcela mimo (tedy až na výjimky). Třeba ti bezradní policajti co přijeli sebrat Simona Fenixe.
„- Maniak odpověděl ironickou poznímkou.
-Přibližte se a opakujte ultimátum ještě pevnějším túnem hlasu. Dodejte slova NEBO JINAK.
– Simone Fenixi! Okamžitě – ulehni na zem nebo jinak…..