Elinka se po dlouhé pauze a opravě trakčních motorů vrací na trať Tábor – Bechyně

Elinka. Autor: České dráhyElinka. Autor: České dráhy

Na pravidelných spojích bude na Bechyňku nasazována i Bobinka, tedy škodovácká lokomotiva z poloviny 50. let. Je rovněž po opravě.

Na trati Tábor – Bechyně bude o letošních prázdninách po několikaleté pauze opět k vidění zdejší ikona, elektrický motorový vůz M400.001 z roku 1903, zvaný Elinka. V roce 2018 jej z provozu vyřadila závada na jednom ze čtyř trakčních motorů, od té doby nejezdil.

Oprava Elinky přitom nebyla jistá. Národní technické muzeum, které vůz vlastní, k ní přistoupilo ve spolupráci s Českými drahami až poté, co prozatím padla možnost přeměny trakční soustavy na bechyňské trati.

Ta je unikátní stejnosměrnou napájecí soustavou s napětím 1 500 voltů, Správa železnic se přitom vážně zabývala myšlenkou na konverzi na střídavou soustavu 25 kV. Modernizace trakčního vedení na trati Tábor – Bechyně má proběhnout v letech 2023 až 2024, bude ale přitom zachována stávající stejnosměrná soustava.

„Jsem rád, že se na této průkopnické trati Františka Křižíka zachovalo původní stejnosměrné trakční napětí, jinak by nebylo možné Elinku dále provozovat. Národní technické muzeum odmítlo možnost provést na vozidle modernizaci, která by Elinku upravila na provoz pod střídavým napětím. Stejně tak byla s ohledem na bytostnou provázanost Elinky s regionem nemyslitelná oprava vozidla pro jinou stejnosměrnou trať v České republice,“ uvedl generální ředitel NTM Karel Ksandr.

Na Elince se vedle opravy poškozeného motoru provedly i udržovací opravy zbývajících tří motorů, aby se eliminovala pravděpodobnost obdobné závady. Práce provedla společnost Ivana Komárková – HMF z Teplic.

Elinka bude jezdit o prázdninových sobotách jako zvláštní vlak (denně dva páry). Z Tábora bude odjíždět v 9:37 a 13:37, na zpáteční jízdu z Bechyně se vydá v 11:23 a 15:25. Na pravidelných spojích pak bude o sobotách na Bechyňku nasazována i Bobinka (E 422.0), tedy škodovácká elektrická lokomotiva z poloviny 50. let.

Ta jezdila i v minulých letech, loni ale měla potíže. „Letos je po opravě přes zimu a fit,“ sdělil člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta. Elinka s Bobinkou se díky svému letnímu nasazení zařadí po bok vlakům s elektrickou lokomotivou řady 113 zvanou Žehlička a také motorovým Regionovám. Právě tyto stroje na Bechyňce dráhy běžně nasazují.

Ve vlacích tažených lokomotivou Bobinka platí běžný tarif ČD. V elektrickém voze Elinka vyjde jízdné ve 2. třídě na 200 korun, pro děti od 6 do 15 let na 100 korun, v 1. třídě 250 korun, pro děti od 6 do 15 let 200 korun. Jízdenky na zvláštní historické elektrické vlaky se prodávají v e-shopu Českých drah.

Vedle samotné trati a vozidel je pro příznivce železnice lákadlem i opravená remíza v Bechyni (otevřena od 9:00 do 15:30 hod. ve dnech 2., 16., 23. a 30. července a 13. a 27. srpna). Návštěvníci v ní najdou modelové kolejiště a především lokomotivu E225.001 z roku 1906 (zvanou Koloběžka). Jde o nejstarší elektrickou lokomotivu na českém území. V bechyňské remíze je od loňského října.

Lokomotivu do remízy ČD zapůjčilo Národní technické muzeum, které ji považuje za průkopnické dílo Františka Křižíka. Ten ji původně dodal pro čerstvě elektrifikovanou vídeňskou městskou dráhu, od roku 1928 až do roku 1967 pak posunovala na pražském Wilsonově (hlavním) nádraží. Na Bechyňce nikdy nejezdila.

Vůz M 400.001 z roku 1903 přezdívaný Elinka. Pramen: NTMElinka.
Autor: České dráhyBobinka, lokomotiva řady E422 na bechyňské trati. 
Autor: České dráhyTrať Tábor - Bechyně. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTrať Tábor - Bechyně, most Duha. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží Bechyně. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLokomotiva 113, začátek Bechyňky v Táboře. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Elinka

Elektrický vůz M400.001 byl vyrobený v roce 1903 vagonkou Rinhghoffer v Praze na Smíchově a firmou českého elektrotechnického vynálezce Františka Křižíka. Vůz byl ve 30. letech minulého století modernizován ve firmě Škoda pro napájení 1 500 V ss. V provozu vydržel až do roku 1973, kdy byl zařazen do sbírek Národního technického muzea. Maximální rychlost je 50 km/h, nabízí až 40 míst v bývalé 2. a 3. vozové třídě.

Bobinka

Malá elektrická lokomotiva bývalé řady E 422.0., dnes řada 100. Pojmenování Bobinka vzniklo podle označení pojezdu lokomotivy Bo´Bo´ a jeho zdrobněním, aby se odlišila od rychlejších, silnějších a větších lokomotiv stejného uspořádání náprav s přezdívkou „Bobina“, které jezdily na hlavních tratích. Lokomotivy E 422.0 vyrobila v letech 1956 a 1957 lokomotivka Škoda v Plzni pro tratě Tábor – Bechyně a Rybník – Lipno (napájení 1 500 V ss). V pravidelném provozu byly do roku 2002. Jejich maximální rychlost je 50 km/h, výkon 360 kW, hmotnost 48 tun a délka skoro 13 metrů. Pro porovnání větší sestra „Bobina“ byla konstruována pro rychlost 120 km/h, měla výkon 2 032 kW, hmotnost 82 tun a délku skoro 16 metrů.

Bechyňka

K zahájení provozu na Bechyňce (dnes trať 202 Tábor – Bechyně) došlo v červnu 1903, u jejího zrodu stál konstruktér a vynálezce František Křižík. Současné trakční vedení bylo vybudováno v letech 1937 až 1938, na některých úsecích je zřejmě ještě o deset let starší. Je tak v provozu již přes 80 let a podle Správy železnic je jeho rekonstrukce nezbytná. Bechyňka přitom nemusí být pro svou jedinečnost dle rozhodnutí ministerstva dopravy z prosince 2016 zahrnuta do procesu konverze české železniční sítě na 25 kV. Správa železnic si přesto ponechala možnost na „výhledové přepnutí, až to bude aktuální z hlediska požadavků dopravy. Záležet to však bude také na objednavateli dopravy, respektive dopravci na této trati“ .

Tagy Bechyňka Bobinka České dráhy Elinka NTM trať Tábor - Bechyně železniční nostalgie
13 komentářů