Elektrotahače už si troufnou i na těžkou váhu. Stavební gigant Holcim jich kupuje další tisíc
Elektrotahač Mercedes-Benz eActros 600 na přepravu cementu. Foto: Holcim
V Česku je zatím provozováno 19 nákladních bateriových elektromobilů nad 12 tun.
Budou kupovat 1000 tahačů a každý potřebuje megavatovou nabíječku. Takže jsou napojení napřímo na Temelín?
Taky jsem si troufl převrátit traktorovou pneumatiku, ale pak jsem měl kýlu. Elektrickou bych bral maximálně multikáru do města. Přeji vám pěkný Světový den Nutelly.
Očekávám prudký růst prodejů elektrocentrál, ono z něčeho to nabíjet budou muset. Ale úkol bude splněn.
EG.D. nemá v republice rozvodnou síť nízkého a vysokého napětí? Jsme někde v poušti, kde 100km není jediná elektrozásuvka?
Já například vím o zásuvkách 220V na nástupištích na hlaváku v Praze. Dobíjejí si tam mobily bezdomovci.😁
Elektrický pohon je perfektní věc, problém je se zdrojem. On i ten naftový vlak je vlastně elektrický, protože spalovací motor nepohání lokomotivu ale vyrábí elektřinu pro elektromotory a jak to tahá 100vky tun nákladu. Baterky mají malou kapacitu a lithium iontové rádi hoří pokud se nepoužije jiná technologie za cenu menší kapacity. Pořád doufám že se podaří vymyslet způsob jak skladovat elektřinu efektivně aby dobíjení zdroje netrvalo moc dlouho a zároveň to mělo dlouhý dojezd. Díky tlaku na elektrifikaci všeho se baterky vyvíjí rychleji, tak třeba i za pomocí umělé inteligence někdo vymyslí konečně něco pořádného, taková nehořlavá baterka umožňující… Číst vice »
Elektrokamiony, elektroauta, tepelná čerpadla, vrt, eletrifikace lokálek…a konec uhelných elektráren a tepláren. Sakra, kde tu elektřinu na tyhle srandy vezneme ? Nové JE jak se zdá skončí velkou blamáží, energetické sítě nepřipravené…A občasné zdroje typu fve to nikdy nespasí…
Na některé nezbyde.
Kladete si správné otázky. Odpovědi existují, to by člověk však musel vyjít ze své bubliny, odložit vlastní předsudy, mít otevřenou mysl.
Panická hrůza petrolheadů přechází v zoufalé kňučení. Xenofobie v plné nahotě. A s takovými zakomplexovanými jedinci se bohužel setkáváme na i na silnicích. Dokazují si něco pomíjivého a neuchopitelného. U benzínek odevzdávají 70% daně z PHM dobrovolně a na diskusích za to bojují, o erárjim jde především. Sláva jim!!!
Zoufalý vykřik je evidentně z Vaší strany.
Já na Xenu koukal rád, rozhodně jsem z ní neměl fabii.
To bylo dobré, fakt jsem se pobavil. Prosim, Fìkusu, přispívej častěji. A nenechávej se z toho léčit.
Škoda, že stále není auto 12t. Asi to nebude zas takovej extra trhák, hlavně bude cenovka nesmysl. To platí i o tahačích.
Tak doufám, že tu je každému jasné, že náklaďáky na baterie jsou nesmysl co nemůže nikdy fungovat. Nic by to neutáhlo, dojezd nulový, baterie by se nabíjela nejmíň 50 hodin. A stejně by nebylo kde.
No, v článku možná píšou, že se to rozvíjí, ale my, Češi, přece víme svoje, že? 😁
Právě že nevíme. ,,kdyby dodržoval zákonnou pauzu,,
Ale z pohledu navazeni materiálu do center velkých měst není asi jiná možnost .. dlouhodobě tam tyhle velký auta jsou pusteny na výjimku a ve většině případu dle nejvyšší emisní třídy ..
50 hodin by se to dobíjelo na domácí nabíječce, asi moc rodin si do domácností takové auto nekoupí 🙂
Když si jich koupí víc, určitě nějaké pojede.
To kdyby mělo tohle se stát u nás realitou, tak se bude muset zesílit rozvodná síť a stavět nové elektrárny.
na čemž se pracuje
To je pěkná kravina. ČR vyrábí výrazně více elektřiny než spotřebuje. Pokud by dnes již všechna auta byla jen a pouze elektrická, tak i tento velký nárůst ještě česká výroba elektřiny pokryje.
Na druhou stranu velké elektricke kamiony s obrovskými baterkami…úplně nevím jestli je to pravý ořechový…určitě by se meli více zamerit na převezeni nákladu po železnici…případně udělat z kamionu na frekventovaných trasách trolejbusy…
Téměř polovina energie je do ČR dovážená ve formě ropy a plynu. Pokud by se to mělo nahradit, budeme muset vyrábět a přenášet skoro dvojnásobek elektřiny než dnes.
Pokud jako dovezenou energii myslíte potenciální z ropy a plynu, tak při účinnosti soalovacího motoru 30 % a elektromotoru 90 % to máte max. o třetinu více (a to počítám s vaším předpokladem, že veškerá tato energie se spotřebuje v dopravě). Plus petrochemický průmysl je také energeticky náročný.
Souhlasím 1000 MB s spotřebou 1MWh denně je 1gwh to je jeden blok průměrne elektrárny .. to se průměrnému dopravci vyplatí vlastní elektrárna .. jen by mě zajímalo , kam se ty elektrárny vejdou
Ne. Jeden blok jaderky o výkonu 1 GW vyrobí denně 24 GWh, takže to máte 24,000 kamionů, co spotřebují plnou baterku (imho to není zas tak málo).
Bude potřeba kopat více uhlí, více větrníků atd. To se zde zatím neděje.
jeďte se projet Německem. Tam těch větrníků roste jak hub po dešti. A to samé fotovoltaiky. Ty masivně rostou i třeba v Itálii.
Ano a je to taky nevzhledný zásah do krajiny, kde pak nikdo nechce nejen žít, ale ani trávit volný čas
Já tento fanatismus řeším technicky.Dnes není vyřešeno ani parkování kamionu, kdy chybí tisíce míst pro odstavování, kamiony stojí v podstatě i tam kde nesmí a teď si vemte to scifi, že by chtěli všichni ještě nabíjet.Sakra buďme soudní a nechtějme zase poručit větru a dešti.
Kdyby byly v minulosti všichni tak “rozumní”, jako vy, byly bychom touhle dobou ještě v jeskyních.
Kdyby byl v minulosti internet, dodnes tady máme neštovice… Naštěstí jsme dost věcí stihli ještě před jeho vznikem.
Baterie eActros 600 váží 4,5 tuny. Takový návěs na cement může mít plný kolik, tak 35-40 tun?
U nás může mít pětinápravová souprava 45 tun. Podmínkou je návěs 3 x 9 tun.
Jezis, strcte si uz ty elektra nekam. Nikdo to nechce nikoho to nezajima jen to neustale nekomu nutej. Svuj smysl to ma. Ano, do nakupniho auta do mesta co vazi do jedny tuny. Ale cpat tenhle nesmysl do suv nebo dokonce do tahacu to uz je solidni pakaz. To si snad radsi sednu do 2.0 Tdi s vykuchanym dpf, zaslepenym egrem a vyrazenejma virivejma klapkama a nedej boze s adblue. Diky tomuhle mi to pak zere 4/100 a spotrebuje min paliva na km. Vysledna uhlikova stopa bude rozhodne mensi. Ale to se EU nelibi 🙁
Zalez do jeskyně pračlověku. Žiješ ještě ve středověku.
Jezis tady tyhleti co berou elektromobilitu jako ,,pokrok“ a automaticky jinej nazor nez pozitivni neberou jsou stejne otravny jak ti moji vrstevnici co se prilepujou k asfaltu😂. Porid si elektro, z obyvaku natahni prodluzku a nalep si na celo ze si zelenej. Ono ti to zachvilku spadne na palici. Ja jen zastavam nazor ze nahrazovat spalovaci motor elektromotorem je slepa ulicka. Minimalne rozhodne v oblasti kamionovy dopravy. A to se nepovazuju ve svejch 20 za pracloveka😂
Jo, a Ježíš za spalováky nelobuje. Tohle je dopravní server, ne setkání Svatých posledních dní. Jinak pochybuji, že máš technický vzdělání, protože pak bys věděl, že elektromotor je technicky mnohem jednodušší a spolehlivější. A všechny automobilky světa se už pustili do elektroaut, takže nějakej Vojtíšek před maturitou, asi těžko bude mít pravdu. Hlavou proti zdi,…
Ocividne jste nepochopil vubec kontext, nikdo se nebavil o motorech z hlediska stavby ale z hlediska emisi. Ale chapu ze asi dosli argumenty tak je potreba neco najit. Jeste aby se automobilky minimalne v evrope nepustili, kdyz jsou do toho nuceny😂 Ale to by potrebovalo se o problematiku nejak zajimat. Jak jste rikal, zalezte do jeskyne baterkujte si dal a spalovakum zdar!
Nuceny? Jak jako? Von der Leyenová chodí s komandem a samopaly po vedení automobilek s pohrůžkou, že pokud nepodepíšou greendeal tak vystřílí půlku automobilky? Hahahaha, to je jak úryvek z nějaké komedie, neděláš scénáře pro divadla? Ale urážet už umíš slušně, je vidět, že spalovací lobby nezahálelo, nebo si absolvoval kvalitní výcvikový tábor ropných ortodoxních fans. Tzv. Fosiljugend. A nakonec baterkám a elektromobilům zdar.
těm zkratkám nerozumím, mohl byste vysvětlit…
Jste egoista jezdící raketometem, kterému je jedno, že poškozuje zdraví jiných a že další generace již nebudou mít zemi takovou, jako byla dříve.
Můžeš stručně popsat, jak jsi pochopil ten článek?
Celé je to jen divadlo a všichni jsou herci a vědí, že hrají divadlo. Ale kdo to divadlo odmítne hrát, nedostane zakázky a bude všude hrát druhé housle. A tak každá korporace důsledně pěstuje svůj climate care rating, carbon neutrality scope, net zero transition a asi stovku dalších podobných ptákovin. Výsledek? Žádný. Jen kvanta propagačních materiálů se stromečky, vrtulemi, sluníčky a kytičkami. A promarněný čas, který bylo možné věnovat na zlepšení kvality produktů. Celé je to naprosté šílenství, které s ekologií nemá vůbec nic společného. A to píšu jako člověk, který z chodníku sbírá hlemýždě a dává je zpět do… Číst vice »
Kdyby radši hořelo…
Velbloudí ano…
ony ty společnosti tohle dělat musí. Většina společností jede na provozní úvěry a ty jsou dnes zatíženy ESG kritérii. A kdo není zelený, ten nedostane úvěr, případně s +%
Nicméně provozní náklady bateriových vozidel jsou nižší, takže k tomu po nějaké úvaze sáhnou dobrovolně. Hodně ale záleží na profilu trasy, zátěži … není to zatím pro každého
Jak dlouho vydrží baterie když u osobáku je garance p180 tis km. 2 roky a budou potřebovat novou baterii za miliony takže brutal provozní náklady. Se budou ještě divit
https://youtu.be/W-eUakDO2Fs?si=2PmO2PA_PTFaV0uQ
Třeba zde je 9 let stará Tesla S, která má najeto půl milionu a kapacita baterie je 80%.
Baterie bude časem na výměnu, která je drahá, nicméně srovnatelně ojetý spalovák srovnatelné cenové kategorie bude taky na výměnu, a cena bude pravděpodobně ještě vyšší jak u té baterky.
Asi nemáte vlastní zkušenost. Mám služebního Passata GTE r. 2017, ještě předfacelift, baterie s využitelnou kapacitou pouze 7kWh, el. dojezd 35 až 42 km. I tak velký poměr jízd bez spalovacího motoru, spotřeba 1,7 až 2,5/100km. Auto mám od 135 tkm, nyní 185 tkm. Většinou 2 cykly denně, v práci a doma. Baterie bez znatelné degradace. Mezi 135 a 185 žádná závada, jen zadní reproduktor. Starší auto stálo stejně, jako stejně stará diesel Octavia. Mimo to ve městě neobtěžuji štiplavým kyselým diesel koktejlem a hlukem, a financování ruského terorismu můj zaměstnavatel omezuje na méně než 1/2. Sestra, Golf 2.0 TDI… Číst vice »
V komentáři o baterkách dvakrát zmínit Rusko… to bude legrace, až zjistíte, že odtamtud pochází část surovin, z kterých se baterky vyrábí a tedy dle vás „sponzorujte“.
u LFP baterie pro Tesla model 3 je předpokládaná výdrž 1Mkm+. Cena této baterie 250k Kč.
V mojí 9 let staré Tesle je ještě Li-NMC baterie a po 230k km má degradaci 8%. A to je neustále na Superchargeru. U této baterie je předpoklad výdrže cirka 600k km.
Takže v kamionech nebude problém výdrž přes 2M kilometrů.
A už vidím německý Hof pro 150 kamionu rezervní výkon 150 megawat
nejsem kamioňák, ale co si tak pamatuji ze školení, tak mají nařízené pauzy. Po 4,5h jízdy v délce 45 minut. Tady budou zapotřebí ty MW nabíječky. Ale pak tam mají také limit max. 10 hodin práce za den a zbytek odpočinek. A tam tu MW nabíječku nepotřebujete. Tam stačí 10x slabší. Jaký může být podíl takových kamionů v Hofu? Když to vezmeme 50:50, tak jsme na 55MW. Zapomínáte také na to, že ty tahače budou nabíjet při nakládce/vykládce. Nebudu tvrdit, že se tohle zvládne levou zadní, ale technicky to řešitelné je. btw – v Německu mají desítky 100MW+ solárních parků.… Číst vice »
Nabít na vykládce nebo nakládce, taky docela dobrý sen, když v dnešních skladových zónách je problém auto na delší dobu odstavit, tak chci vidět jak se budou pořizovat nabíjecí stanice a rozvod EE, jasně řešitelné to je, ale kdo si za provozu rozkope areál, kvůli posílení rozvodné sítě. Oceňoval jsem pokus Deutche Post o zavedení elektromobilů. U nich to mělo ve městech smysl. Ale celé elektro šílenství nemá s ekologií nic společného uvědomte si kolik mědi bude potřeba na posílení rozvodné sítě a stejně se nezbavíme závislosti na ropě, protože plasty se z převážné většiny vyrábí z ropy, asfalt zase… Číst vice »
A těch Hofu jsou v Německu hromady takže na celé Německo rezervní výkon držet aspoň 30 atomovek je? A na ČR aspoň 5
„Česko zaostává.“ Ne, Česko je rozumné.
Přesně tak, na nás si vrchnost ze západu s novotami nepřijde, my dobře víme co je pro nás nejlepší. A to je smrádek a teploučko, s dieslem a spalováky na věčné časy.
Asi tak stejně rozumné jako byl pravidelný provoz parních lokomotiv do roku 1980.
To je srovnání úplně mimo mísu. A ani vy nejste tak hloupý, abyste to nevěděl a abyste nevěděl proč.
Jistě, bude tak dlouho rozumné, dokud nebude zaskočené. Jako vždy.
Proto jako jediné v EU se po covidu nedostalo k růstu HDP? Tak se ta rozumnost projevuje?
vidim blackouty na horizontu. 😀
Vidím velký špatný.
Proboha, proč těm Švýcarům někdo nevysvětlil, že je to jen EU výmysl a nikdy to nemůže fungovat?
Možná protože to žádnej EU výmysl není a vidí v eletrotahačích potenciál. A mimochodem, Švýcarsko v unii ani není, nikdo je tak nenutí, je svobodná volba firmy.
Přal bych si, aby to byla ironie. Od doby uvolnění diskuzí tohle dokáže s vážnou myslí napsat už kdokoliv.
A co takhle snažší dostupnost a nižší úrok úvěru, to není nucení?
Odkdy je Švýcarsko v EU?
Fakticky odevždy. Sice není formálně členem, ale má všechny výhody, např. jednotný trh.
Takže slunce v podstatě planeta, možná i měsíc. A vy docent. Děkuji za demagogické poučky.
Hm, ubohý pokus mi to vrátit. To, že jste nedovzdělaný a nevíte, jak Švýcarsko a EU společně fungují, je váš problém. Domluvil jsem.
Jasně, ale taky za to, že má přístup do EU musí platit. Stejně jako třeba Norsko.
https://www.swiss-contribution.cz/cs/aktuality/2023/podpis-ramcove-dohody-2401/
Mě by více zajímalo jaký je kroutak motoru a tím pádem výkon,v reálu třeba zda deklasuje třeba Volvo 500 i save.Bez nějakých emocí a přehánění .
Tvle … nabíjení 1MW :-O
Když bude těch 1000 tahačů téhle jedné firmy nabíjet najednou, tak spolknout celý výkon jednoho bloku Temelelína. :-O
To ten tendr na nový jaderky měl být alespoň na 20 bloků … 😀
Lokomotivy mají 6 MW, některé jednotky ještě daleko více…
Všechny najednou určitě takhle nabíjet nebudou, to by poněkud byla flotila na houby. Půl hodiny nabíjení tímhle výkonem to dává několik set km dojezdu, takže +-3 h jízdy (6 půlhodin) + přestávky, vykládky nakládky. 7 – 10 000 takových kamionů využívajících čistě rychlonabíjení a nic jiného by vytížilo jeden blok temelína, to asi jo.
Přesně. Taky mě vždy dostane, že 1MW je pro neznalé nějaký extra výkon, dostane fůru +, ale na připomínku o 6MW mašinách už nemá co říct. A že těch lokomotiv jezdí.
Jenže kolik ona ta 6MW lokomotiva může těch kamionů nahradit, klidně 40…
Na rozvoz cementu? Hahaha.
A kolik že jich jezdí? Těch kamionů je 190 000. Že by jich tedy bylo celých 31500? Hm, to asi ne, že…
Kdybyste chodil do školy tak víte že výkon bloku 1000W znamená 1000W každou sekundu. Tedy že každou sekundu nabije 1000 kamionů.
Tak to vám trochu nevyšlo. Trochu jste si popletl dojmy a pojmy. Ten kamion bude asi těžko nabitý za 1 sekundu. Nepleťte si Watty a Watthodiny… Navíc 1000W? Takové rychlovarné konvice mívají příkon 2000W. To vám trochu ustřelila jednotka nebo pár nul, ne?
Jo 1000kW
Za co mám to minus? Mimochodem, 1 MW je příkon menšího města. Pamatuju, že když s takovým příkonem operoval Elon u jeho Tesla Semi, tak všichni svědkové Elonovi se to snažili vyvrátit a taky nechápali co jaká jednotka a fyzikální veličina znamená. Jinak ano, ono se těch x kamionů rozdistribuuje po celém dni, ale nezapomeňte na to, že tam ten kamion strávit alespoň půl hodiny. Byli jste někdy na benzínce na dálnici? Viděli jste, kolik se tam kamionů vystřídá za pár minut? Jen pár stojanů jak u benzínky stačit nebude. Jede se na čas, protože čas jsou peníze. Nikdo nebude… Číst vice »
Kamioňáci mají povinné přestávky po 4,5 hodiny jízdy. Jestli to zvládne na jedno nabití 500 km, tak to je tak akorát na to si udělat během nabíjení pauzu.
A kolik těch čerpaček má u sebe VVN a středně velkou transformační stanici ?
Promiňte, ale to je úplně nesmyslný argument. Když začínaly automobily se spalovacími motory, neexistovala síť čerpaních stanic, neexistovaly dostatečně velké rafinerie, které by pro ně vyráběly palivo. Kde potom vzít naftu na natankování 100 nákladních aut? Nemyslitelné, že? Přesto tahle infrastruktura vznikla, jak ji rozvoj automobilismu vyžadoval, a nebyl to problém. Stejně tak nebude problém dobudovat infrastrukturu pro nabíjení, jak budeme pozvolna přecházet na elektrická vozidla.
Dobře vy. Spalovací fanatici si myslí, že benzínky byly ještě před vznikem vesmíru a silnice s božskými ropáky stvořil Zeus, Appolón, nebo dokonce egyptský bůh Ra. Židovský Jehova prý Mojžíšovi k desateru dal klikovou hřídel, vačky, ojnice a písty.
Pro Fosila je mantra něco 3000krát za minutu zapálit, uhasit, a vyfouknout to trubkou na ulici mezi lidi. Dýmající chemičky na výrobu PHM, co spotřebovávají 1,4-1,75kWh elektřiny na každý litr paliva, podle nich byly již v třetihorách.
Uhasit? V cyklu spalovacího motoru se něco hasí? Víte o spalovacích motorech vůbec něco?
Když shoří ve válci palivo, tak to asi zhasne, ne? Určitě se to nerozhoří dvakrát tolik.
A to si představ, že ve dvojce jde jet 20hod. V kuse při střídání se to ani nechcipá. Rychle vyčůrat a jede se dál.
Když pojedete tři, můžete jet nonstop?
Ten vtip byl suchý, hloupý nebo oboje?
Ne, tam je limit jiný. Zkuste dohledat sám.
Ještě jste sem mohl napsat, že vy si rád zajdete na oběd, když se vaše Tesla nabíjí. Já se nebavím o čase, ale o tom jaký to bude mít odběr. Tisíc nabíjejících se elektrokamionů není nic, co by se nesešlo i relativně brzy po zahájení prodeje. Z toho budou ještě velké problémy. ČEZ a spol. si to zase zahojí na všech a zvednou poplatek za jistič. I když nevím jaký bude poplatek za jistič na x MW. 😀
Malování čertů na zeď je hezký koníček spalovače dinosauřího kompostu. Máte ještě nějakou fobii? Možná by pomohl lékař.
Veřejné usvědčování se
Řidič Tesly si přestávku udělat může, řidič kamionu ze zákona musí. Chápete rozdíl?
Já myslím, že o takové věci jako odběr nabíjených vozidel nemusíte mít starost. Provozovatelé nabíječek a distribuční sítě si tyhle věci vyřeší.
A takoví nás budou poučovat o elektromobilitě….
Ano, když potřebujete na stavbě cement, je hodně důležité, aby všechna auta s cementem dojela vždy ve stejný čas. Takových 100 najednou ráno ve stejný čas, to je úplně ideální.
Jen by mě zajímalo, kolik je v ČR veřejných nabíjecích stanic kam se dostanu s celou soupravou
Kaufland to teď inzeruje, že je mají u svých parkovišť. Takže třeba už zítra tam na jednoho narazíte… 😉
Přesně. Ono to znamená de facto z benzínek u dálnic udělat trakční napájecí stanice při takových výkonech. Jen místo troleje bude baterka.
U nás je ČESMAD a ten jasně deklaroval, že elektrické náklaďáky kupovat nebude. A vyhrožoval jak jinak novou totalitou a zdražením rohlíků, chleba a mléka pro zákazníky. Zaostalému česku plnému ropných rakovinotvorných kamionů zdar.
ČESMAD není dopravce, tak těžko může nějaké tahače kupovat.
Vyjádření: https://www.dnoviny.cz/silnicni-doprava/cesmad-bohemia-zasadne-odmita-povinny-nakup-bezemisnich-nakladnich-vozidel
A kde tam je něco o tom že by je ČESMAD nakupoval ? Jen protestuje proti nesmyslnýmu návrhu.
Upsal jsem se, netahejte mě za slovo.
Neupsal jste se. Píšete demagogii a přišli vám na to.
I kdyby, ČESMAD neprezentuje to co chtějí silniční dopravci? Nelobuje za jejich zájmy? Tedy co řekne česmad platí pro dopravce a obráceně?
Dvakrát ??
Není nad to, když se někdo usvědčí sám… 😉
Špatně popsáno. Měl jsem na mysli firmy ve sdružení.
Opravte mě, jestli se mýlím, ale péče o vozidlo a to se týká i tankování se do povinné přestávky nezapočítává, respektive tankování a jiná péče o vozidlo je brána jako jízda.
To není tankování. Během povinné přestávky lze vozidlo hlídat. Po zapojení kabelu již jen hlídáte.
Což ale ve výsledku znamená, že vykonáváte práci. Tj. sice máte přestávku v jízdě, ale ne přestávku v práci.
Nebojte, snadno tam dopíšou, že nabíjení se do šichty nepočítá. Ale pak nebudete moct plašit….
Tankování, stejně jako nakládka a vykládka se ber jako jiná činnost. Nezapočítává se do jízdy, ale jde do celkového výkonu.
tohle se musí vyřešit legislativně. Zatím je to v šedé zóně „akceptovatelného“.
On je totiž mezi tankováním a dobíjením velký rozdíl. Zatím co u tankování musíte být, hlídat tankovací pistoli, úroveň naplnění nádrží atp., tak u nabíjení nemusíte dělat nic. Můžete jít spát, můžete jít na oběd …
Ale furt je to tankování a jde to do vykonu
Nevím, jak je to legislativně ošetřeno nyní, ale nezdá se mi to. Pokud by řidič připojil kamion na pomalé nabíjení, aby se mu to nabilo přes noc, a šel spát, tak se to bere jako tankování?
je nutné si uvědomit význam toho zákonu. Má za úkol ochránit řidiče před dopravní společností ve smyslu „během pauzy se nebudeš válet, hezky natankuješ, zkontroluješ gumy, brzdy, náklad a jakmile ti po 45 minutách pípne budík, tak zase valíš, ani minutu navíc, za to tě neplatíme“. Tím tlakem „natankuj v době pauzy“ reálně docházelo k tomu, že řidič nemohl cirka 10-15 minut odpočívat. Musel stát u stojanu, jít zaplatit, jinými slovy vykonávat činnost. Ale nabíjení? Vyleze z auta, připojí nabíječku, autorizuje platební metodu a jde si pípnout pauzu. Reálně těch 45 minut může spát, jíst, koukat na seroš, číst zdopravy.cz… Číst vice »