Elektrotahače už si troufnou i na těžkou váhu. Stavební gigant Holcim jich kupuje další tisíc
V Česku je zatím provozováno 19 nákladních bateriových elektromobilů nad 12 tun.
Švýcarská společnost Holcim, která patří mezi největší světové výrobce stavebních materiálů, si objednala dalších 1000 elektrotahačů. Dodá je Mercedes-Benz z koncernu Daimler Truck, půjde o modely eActros 600.
Nejnovější elektrotahače Mercedesu byly představeny teprve v říjnu loňského roku, automobilka s firmou spolupracuje dlouhodobě. Už loni objednala dalších 1000 elektrotahačů i od konkurenčního Volva, první kusy firma obdržela už na podzim.
„Náš plán je, aby byla třetina našich nově nakupovaných těžkých tahačů do roku 2030 s nulovými emisemi,“ uvedl ředitel evropské části Holcimu Miljan Gutovič.
Většinu objednaných elektrotahačů chce Holcim využít na dopravu sypkých materiálů typu cement. Dosud jsou největšími odběrateli bateriových tahačů hlavně logistické firmy.
Nový model eActros má kapacitu baterií 600 kWh, Mercedes pro něj vyvinul také novou efektivnější hnací nápravu.
Podle výrobce zvládne bez dobíjení dojezdovou vzdálenost 500 kilometrů. Pokud však řidič využije povinné přestávky k doplnění energie, může za den zvládnout i výrazně víc než tisíc kilometrů.
Baterie se podle Mercedesu nabije z 20 na 80 procent za 30 minut, potřebuje pro to ovšem nejsilnější megawattovou dobíječku.
Česko zaostává
V Česku bylo loni registrováno deset nových nákladních elektrických vozidel, meziročně o šest více. Z informací webu Čistá doprava vyplývá, že jejich podíl na celkových prodejích nákladních aut činil 0,1 procenta.
Celkem bylo na konci loňska v Česku provozováno 19 nákladních bateriových elektromobilů nad 12 tun.
Volvo spouští sériovou výrobu elektrotahačů v největší továrně. Má objednávky na šest tisíc kusů
Podpořit rozvoj tohoto typu pohonu by mohla jedna miliarda korun z evropských fondů na výstavbu rychlodobíjecích stanic pro nákladní vozidla. První výzva bude vypsána v únoru.
V EU bylo loni registrováno 5361 nových nákladních elektrických vozidel, což představovalo meziroční nárůst o 127 procent. Hlavními zeměmi, které se na nárůstu podílely, byly Nizozemsko a Německo.