Automobily Doprava ve městě Elektromobilita

Elektromobily dostanou svoji vlastní značku, stát začíná posílat oznámení o konci „technické“

Měření emisí, ilustrační foto. Autor: MDČR
Měření emisí, ilustrační foto. Autor: MDČR

Ministerstvo dopravy začíná od pondělí automaticky rozesílat majitelům vozidel informaci o tom, že se blíží konec platnosti jejich technické prohlídky. Možnost zatím nabídne pouze majitelům datových schránek.

Oznámení bude registr vozidel rozesílat 60 dnů před koncem platnosti technické prohlídky. „Každý provozovatel vozidla s datovou schránkou tedy dostane informaci o datu, do kdy musí vozidlo přistavit na pravidelnou technickou prohlídku,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Podle ní se tak rozšířila funkcionalita pro majitele datových schránek, kteří se mohou také prostřednictvím Portálu občana dozvědět o konci platnosti řidičského průkazu nebo aktuální stav svého bodového konta.

Pro majitele vozidel nastala od 1. dubna i další změna. Mohou si na jakémkoliv pracovišti registru vozidel zažádat o speciální registrační značku pro elektromobily a další auta s alternativními pohony. O registrační značku s označením „EL“ mohou požádat majitelé vozidel na elektrický, hybridní (jejichž hodnota emisí CO2 je nejvýše 50g/km) nebo vodíkový pohon. Vydání této registrační značky bude zdarma. Lhůta pro vydání je do 15 dnů od podání žádosti.

Zavedení registračních značek pro elektromobily je součástí novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, která platí od 1. října 2018. Část týkající se RZ pro elektromobily je účinná od 1. dubna 2019. Důvodem odložení účinnosti byla příprava systému objednávání, výroby a distribuce značek. Změna registrační značky není povinná, bude vždy záležet na majiteli vozidla, zda si na něm ponechá klasickou registrační značku, nebo si zažádá o vydání speciální.

Značka přinese majitelům některé výhody, jako je osvobození elektrických vozidel od placení silniční daně. Odběr elektřiny pro dobíjení automobilů nepodléhá v současnosti spotřební dani. Některé výhody mohou uživatelé elektrických vozidel využívat na místní úrovni, například v Praze mohou zdarma parkovat i v zónách placeného stání.

Akční plán čisté mobility také do budoucna počítá s tím, že by uživatelé elektrických vozidel byli osvobozeni od placení dálničních poplatků a že by mohli například využívat vyhrazené jízdní pruhy ve městech.

17
Diskuze

avatar
5 Komentáře
12 Reakce na komentáře
13 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
13 Autoři komentářů
AlibabaJan SovaY.K.ParCarlos Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Par
Host
Par

Stát si to pěkně sichruje, bude mít jasnou evidenci kdo jezdí na elektřinu, z STKk bude znát kolik se stím najezdilo…
stát bude mít veškeré info k vyměření spotřební daně na elektřinu… tak jak to umí už teď v ojedinělých případech při využití fritovacího oleje jako paliva, stačí mírná novelizace zakona o spotřební dani …

Carlos
Host
Carlos

na osvobození od silniční daňe není potřeba ta speciální RZ

JiP
Host
JiP

Muze mi nekdo rict, ktery hybrid ma emise pod 50g/km ? I ten nejmensi Yaris od Toyoty ma tabulkove nejakych 80 g/km.

petr.r
Host
petr.r

plug-in třeba prius má 35g/km, parkování je pod 50, kolik má nová ravka to bych musel hledat, šak právě to parkování tím stropem zohlednili jen vlastně pro ty pluginy.

JiP
Host
JiP

OK, to ale neni z definice klasicky hybrid ale plug-in, protoze klasicky hybrid hodnotu pod 50 g/km neda dnes zadny. Takze auto bez ele. zastrcky vlastne nepripada v uvahu.

xyz
Host
xyz

„Některé výhody mohou uživatelé elektrických vozidel využívat na místní úrovni, například v Praze mohou zdarma parkovat i v zónách placeného stání. Akční plán čisté mobility také do budoucna počítá s tím, že by uživatelé elektrických vozidel byli osvobozeni od placení dálničních poplatků a že by mohli například využívat vyhrazené jízdní pruhy ve městech.“ Toto vše se dá jakž takž urejdovat v situaci, kdy elektromobilů je relativně málo. Až jich bude (mj. na základě těchto „pobídek“) v provozu více (třebas 1/3 či 1/2 všech vozidel), tak ponechání těchto opatření bude znamenat: – výpadek z příjmů za dálniční poplatky (který bude nutno… Číst vice »

petr.r
Host
petr.r

Tych elektro moc nikdy nebude, kdo nemá garáž nebo pozemek s elektrikou vždy si to rozmyslí, já jsem třeba chtěl kupovat hybrid i do té zásuvky, ale narazil jsem nemožnost montáže tažnýho. A nevím jak dál, ale 380V si nechám….

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

U nás to ještě nějaký pátek potrvá než se dostaneme alespoň na tu třetinu vozidel. Klidně to můžou začít rušit dřív. V souvislosti s tím se rozvine nabídka sdíleným aut a autonomního řízení, čímž se začně řešit jak nedostatek parkování tak pomalá doprava a plné ulice. Ono už dnes se hodně lidem nevyplatí vlastnit auto, protože ho používají jen po pár procent svého času a zbytek jim zbytečně stojí v garáži, klidně i celý týden. Každý den vyjíždí jen malý zlomek aut, tuším že méně než 20%.

Jan Sova
Host
Jan Sova

Pokud bych měl sdílet moje bezmála 20leté Volvo, se kterým skutečně jedu jen párkrát za týden, tak se obávám, že to bude jeho pohřeb….
Nedostaneme se u nás nikam, neboť lobby nikdy nespí. Automobilky budou chtít prodávat nové produkty a na elektromobil tady nedošáhne (nemá důvod dosahovat) ani již tak zúžená střední vrstva…

Y.K.
Host
Y.K.

Samozřejmě, že to je vhodné pro období, kdy je to zaměřené na snížení počtu spalovacích aut. Až budou elektromobily problém, zatíží se ty. Ale to zase svět bude někde jinde. To není otázka jednoho roku, dvou let.

Frantisek
Host
Frantisek

Nejsem si jist, zda se to poněkud nepřehání. Proč má být pro elektromobily tolik věcí, včetně dobrovolné registrační značky, zdarma? Silnice opotřebují úplně stejně, místa zaberou úplně stejně, jen hlučet budou asi o něco méně. Pokud nebudou rekuperovat, tak i spotřeba energie bude nejspíše podobná (vezmeme-li celý proces výroby a přenosu). A spotřební daň možná přijde, jelikož zdroje nejsou neomezené. To, že vozidla nečoudí v místě jízdy, zpravidla znamená jiné problémy jinde. Navíc mi není úplně jasné, proč se tolik sleduje jen CO2, když spalováním vzniká mnoho jiných, přímo působících škodlivin. Určité zvýhodnění, proč ne, ale toto?

Michal
Host
Michal

Myslím, že vůbec nepřehání: – chápu to jako dočasnou pobídku, aby EV přibývalo – budu chápat, že při určitém poměru (a myslím, že to bude dříve než výše zmíněná 1/3 nebo 1/2) a srovnání cen budou výhody odňaty (hlavně asi ty vyhrazené pruhy). – hlavní problém ve městech jsou emise a hluk. Emise elektromobily řeší, ale hybridy moc ne, proto ta pražská revokace. Hluk řeší částečně. – EV rekuperují všechna – s přibývajícím poměrem nefosilní elektřiny v energomixu to dává stále větší smysl. A OEZ přibývat dále bude. Už nyní je pálení uhlí mnohde dražší než OZE. Viz Německo, USA,… Číst vice »

Alibaba
Host
Alibaba

Stát nemá co selektivně někoho pobízet. Představte si, že si někdo udělá odbočku z nabíjení auta na nabíjení domácí baterie.
Emise a hluk se dá vyřešit rovnou zákazem vjezdu nerezidentů.
A kolik stojí elektrika v noci a zároveň v bezvětří… 🙂 Až si bude každej nabíjet autobaterky ze své fotovoltaiky, tak neřeknu ani ň.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Pokud v dané oblasti řemeslník nebydlí, tak prostě nový bojler nepřiveze! Ausdlander raus!

Alibaba
Host
Alibaba

A proč by se zákaz vjezdu měl týkat dopravní obslužnosti, do které ten řemeslník spadá?

noerf
Host
noerf

František: Protože máme mýtus CO2. To že se, auto nějak vyrobí, jsou při tom nějaké emise, má nějaký provoz a pak se musí zlikvidovat. Je to podobné jako u osvětlení v domácnostech, kdy klasická žárovka vydávala 5 % energie na světlo a 95 % na teplo. U takzvaných úsporek byl poměr světla a tepla lepší, ale obsahovali v sobě rtuť což v konečném důsledku znamená velkou zátěž pro vzduch při likvidaci a navíc teplo vám v domácnosti Vám snížilo potřebu topit topnými zdroji. To samé jsou elektrouata, které se nějak vyrábějí, emise neprodukují samotná auta, ale uhelné nebo jaderné elektrárny,… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

To jsou takové ty lengendy zřejmě tlačené ropným průmyslem. Vyrobit se musí každé auto. Zlikvidovat také. Na elektromobil se praví, že je potřeba energie více, na druhou stranu je to směšné množství proti tomu kolik tun uhlovodíkových paliv proteče nádrží za dobu provozu. Eletřina se vyrábí i z čistých zdrojů, zhuba polovina. Elektromobil má rekuperaci (do města zázrak techniky) Ná dálkovku to fakt moc není, ale nejhorší zátěž od aut je denní dojíždění do práce K žárovkám. Nevím jestli jste si v zimě zkoušel topit 200 W žárovkou, ale nic moc to není. V od jara do léta pak jaksi… Číst vice »

Partneři