Elektromobilita za příštích pět let: 63 milionů vozů, dominance Číny, soumrak hybridů

Výroba elektromobilů Volvo C40 v belgickém Gentu. Pramen: Volvo CarsVýroba elektromobilů Volvo C40 v belgickém Gentu. Pramen: Volvo Cars

Prodeje elektroaut ve světě letos vzrostly o polovinu. Česko nadále zaostává, Číně konkuruje jen Tesla.

108 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiřík

Jen propaganda…

medvěd

Proč VW „utekla“ do Číny ? Asi jí nějakej hloupej úřada zdražil vstupy. Lacinej matroš z východu už nebude. Fakt jsme tak hloupí, že si zapalujeme vlastní dům ? A sousedi za oceánem čekají na to, aby sem nacpali svoje zboží.

Vojtech

Jsme skanzen.

Vojtech

14.7.2021 jistý AB podepsal U.F L. Plán na FIT FOR 55, aby následně rozdmýchává vlnu na antipodporu elektromobility. Takže jedna z největších investic VW za poslední dobu 500 mil EUR) šla do Blavy místo do Boleslavi s umístěním, ze budeme hnědá automobilka, dělající spalováky i po 2030. Jen by mě zajímalo komu. Rusko odepsané, GB zákaz registrace od 1.1.2029, zbytek unie 2030. Zavedením emisních dani ( či povolenek CO2 o ne přestane být zájem úplně) . Cina a USA mají ohromný technologicky náskok z hlediska elektromobility a už teď jsou na českém/ evropském trhu auta z Číny o třetinu levnější,… Číst vice »

Pako

Do roku 2030 je dlouhých 7 let. Ještě se může stát cokoliv. Včetně posunu stop stavů o 5-10 let.

Y.K.

To se nestane. Protože to celé cílí na to, aby po roce 2050 spalováky neexistovaly. To že si nějaké (mikro) Česko staví hlavu s tím nic neudělá, maximálně budeme koukat jako trubky, že nám „zase“ ujel vlak a nevyužili jsme pomalý rozjezd k obsazení pozic a vytvoření know how.

Josef

Naprosto souhlasim. Jen bych dodal, že tenhle scénář je víceméně už danej. Ale takhle jsme se pro něj už rozhodly. Pan Vodnra z ODS a podobný lobisti kteří vykřikovaly, že elektrické auta jsou luxus, na které běžný občan nedosáhne zařídili v konečným důsledku něco horšího. Ten běžný občan nejen, že bude chodit pěšky. On totiž bude ještě bez práce. Obrovská gratulace populismu Klausů a podobných medsenášů, kteří lidem, co je volí zařídí dlažbu, a nám ostatním obrovský ekonomický problémy. Ze státu co vyvážel elektřinu a auta, a dokázal na tom bohatnout, je dovozce všeho, co to musí draze platit.

123

My už nevyvážíme elektřinu? A už na tom nevyděláváme??? A Škodovka už to taky zabalila?

Vojtech

A máme dost energie? 2 kWh elektrické energie potrebujete na 1 l benzinu. Kodiak 9 l na 100 km/h, Tesla či Enyak cca 18 kWh na 100 km. Jasné vypnete ty elektrárny, co krmí rafinerky v Kralupech a ty 3 co krmí Litvínov. Anebo to budeme cpát přímo do aut a zmizí emise NOx atd. Jen tím Rus, Američan, Arab a Nor přijdou o prachy. A nám se v klidu snížením znečištění životního prostředí prodlouží život o cca 5 let navíc.

Pako

Na to nevím zda plus nebo mínus. Energie dost nemáme a mít nebudeme. Na brutální posílení sítě nebudeme mít za chvíli měď, která už začíná pěkně zdražovat. Pokud budeme jezdit všichni na elektro bude fajn vzduch na dýchání, akorát pro zastavení oteplování taky musíme zastavit letadla a hlavně lodě vozící vše z Asie do Evropy. A taky asijské fabriky. Auta jsou jen zlomek znečištění.

Y.K.

To nemáte moc dobrou představu o tom, kde CO2 vzniká.

https://ourworldindata.org/uploads/2020/09/Emissions-by-sector-%E2%80%93-pie-charts.png

Johnny Cash

Když ji přestaneme vyvážet (do Německa), tak máme.

Kopr

Njn, rozdil mezi nami a Zapadem je propastny, ke vsemu tu dospejeme s desetiletym skluzem:(

Mysel

V tomhle pripade je to docela velka vyhoda. Zapad uz, zda se, zacina pomalu chapat, ze vydat se rudozelenym smerem tak rychle nebyl dobry napad. I tam se totiz uz projevuje, ze kombinace nizke pouzitelnosti a vysoke ceny je pro elektromobily ve finale konecnou. My si tuto Cimrmanovu slepou ulicku nastesti usetrime.

Radek Šindel

Ne, fakt si z vlastní zkušenosti nemyslím, že by mě auto v něčem zásadním omezovalo. Pokud už se dá pořídit Tesla M3 za cenu Oktávky RS, tak už opravdu v téhle kategorii není co řešit. To samé ostatní auta, ID3 už není o moc dražší, než dieslový Golf apod. Zásadní problém vidím v tom, že každý řeší jenom pořizovací cenu a ostatní náklady na palivo a servis zanedbává. Pokud se auta srovnávají pomocí LCC, tak už ta situace není pro spalováky nijak růžová. https://zdopravy.cz/bev-fve-prakticke-zkusenosti-s-pouzitim-elektromobilu-a-domaci-fotovoltaiky-168478/

Dachs

Stačí si udělat jednoduchou tabulku v Excelu a vytvořit si graf, kde se ty přímky (návratnost) protnou. Učinil jsem (rodinné ježdění, občas něco pracovního, do 10 tis. km / rok; po městě, když nemusím, nejezdím a volím MHD) a výsledek? Pořád moc, EV nevyplatí se ve střednědobém horizontu u takového nájezdu ani náhodou. Kdo jezdí víc, k protnutí dojde v zajímavějším časovém bodu. Do výpočtu použita nejčastější proklamace (a dnes byla i vyřčena v televizi člověkem z E.ONu, že provozní náklady – sosání elektřiny vs. pohonné hmoty (při nynějších cenách) – jsou zhruba poloviční. Hnidopich se ovšem zeptá na ceny… Číst vice »

Radek Šindel

Tak při nájezdu do 10tkm se BEV opravdu zatím nevyplatí. Nicméně při vyšších nájezdech při možnosti nabíjení z vlastního zdroje se to otočí poměrně brzy. Druhá věc jsou pořizovací náklady. Ano, dneska jsou zatím výše, ale i to se postupem času srovná. Konkurenční boj a vývoj v oblasti baterií postupně stlačí ceny BEV dolů.

Rozdíl

Rozdíl se přibližuje hlavně protože EV jsou podpoření a zbytek aut jsou znehodnocení a to hlavně to co výrobci musí platit aby vůbec mohly modely podávat. Všechno co platí nakonec platí ti co auto kupují. Nevím jestli je to slepá ulice ale zatím rozdíl je mnohém věci než jsi lidi myslí.

Tonda Sehnal

Na to opatrně… Před pěti lety jsme četli rozsáhlé koncernové prezentace, že v dohledné době bude stát malý elektromobil stejně, jako naftový golf.
Dneska je tomu tak (velmi zhruba).
Není to ale snížením el.auta na polovinu ale téměř dvojnásobným zdražením naftového Golfu… Takže toliko k cenové politice automobilek a správnému čtení cenovek.

Vojtech

Na 10 tis km ročně se nevyplatí auto vlastnit, tak kromě operativního leasingu je skoro levnější i jakákoliv jiná forma autopujcovny či UBER… mě stojí operak ročně 120 tis za VW Tuareg na tento nájezd, k tomu cca 3 tis mesicne benzin a nic víc neplatí a i tak mě nájem Tesly do 15 tis mesicne vyjde lip ( na dobíjení mám vlastní FV)

Mendy

Takže ještě zavést spotřební daň na elektřinu a bude vymalováno.

peter

Mam otazku. Aky je pomer predaju Oktavie RS voci ostatnym lacnejsim oktaviam. Za dalsie. Pokial chcem Hot – Hatch tak momentalne top je I30N ktoru mozem mat za 34 000 eur. Prosim Vas, kolko najazdite rocne na aute ? Za dalsie FVE. Mam dojem ze v cechach mate dotaciu na FVE vo vyske 50% nakladov a az do vysky 250 000 Kc. Pre predstavu. Na jar som rozmyslal nad FVE 6 kWp bez baterii. Cenove ponuky sa pohybovali okolo 220 000 Kc. Dotaciu, ktory by som na to mohol dostat bola 37 000 Kc. Pokial vam rozdiel v cene 12… Číst vice »

Radek Šindel

Víte, nejde všechno naráz. BEV se zatím dělají v nižších sériích, investice automobilek nejsou odepsané a ceny baterií a ostatních nových komponent jsou vyšší. To se ale postupně otáčí. Baterie zlevňují, začínají se projevovat úspory z rozsahu a ceny BEV klesají, zatímco cena spalováků kvůli přísnějším emisním normám roste. Pokud srovnáváte vyšší výbavové stupně s lepšími motory, tak se ten rozdíl zmenšuje.
Pokud jde o FVE, tu lidi mají i bez auta a vyplatí se. Pokud k ní ještě přiberete auto, tak se celá investice ještě zefektivní.

Gale

Tu domácí fotovoltaiku počítáte do nákladů na elektrovehikl taky?

Vojtech

Dostal jsem na ni z emisních povolenek 360 tis dotaci…

ksz

Pochopil bych elektromobilitu, kdyby se uváděly do provozu nějaké nové stabilní zdroje, ale o takových se dozvídám pouze informace, kde který odstavili. Za chvíli nebude dost enenrgie ani pro to, co na elektřinu jede teď, a oni tam chtěj přidávat další a další spotřebiče (auta).

I děti v mateřské školce maj víc smyslu pro realitu.

Jan

Dominance Číny, jak překvapivé! Evropské automobilky celé desetiletí brzdily vývoj elektromobilů a zuby nehty se drželi spalovacích motorů. Místo investic do vývoje radši pořád opakovali, jak to nejde, podváděli u testů emisí, vykazovali rekordní zisky a vyplácely dividendy.
Až teď, když začlo být jasné, že je asijská konkurence převálcuje, se to snaží dohánět.

Y.K.

Tak to je pořád, když jsem nedávno četl, že Škoda se má ve Volkswagenu stát jádrem spalovacích motorů, tak lecjaká česká motorová hlava se zdobený vejfukem blahem zahýká, ale aby to nebyly hřebíky do rakve výroby u nás. Co se teď zdá super, může být za 15 totální ztráta know how pozic na trhu.

Zrovna ta Čína se v EV posunuje dost kupředu a buduje si doma know how i pozice, i proto jsou tam EV tak levná, nabídka je pestrá konkurence veliká. V Evropě je to zatím marketováno jako luxus pro výstředníky.

Radek Šindel

Důvody zavádění elektromobility pěkně popsal kolega v následujícím videu. https://www.youtube.com/watch?v=nzEaM5tUrgY&t=101s

Radek Šindel

Ohledně elektromobility koluje u nás celá řada fám a mýtů. Připomínám nedávný článek s mnoha praktickými zkušenostmi. https://zdopravy.cz/bev-fve-prakticke-zkusenosti-s-pouzitim-elektromobilu-a-domaci-fotovoltaiky-168478/

Pako

Už minulou zimu některé země v Evropě uvažovaly nebo dokonce připravovaly krizový scénář (Švýcarsko) pro případ nedostatku el. energie. Krizový scénář zahrnoval i omezení nabíjení el. vozidel v určitou denní dobu. Následující první zima, kdy poprvé zakusí Němci život bez jádra, ukáže nakolik je systém výroby a distribuce el. energie v EU stabilní. Pokud selže, pravděpodobně může dojít k obratu v myšlení zákazníků a k poklesu prodeje el. vozidel. Dokonce se možná může překvapivě změnit rétorika některých politických špiček. Uvidíme. Jako u všeho protlačovaného politickou silou jsem dost velký pesimista.

Petr

Vaše obavy jsou zbytečné. Němci staví nové plynové elektrárny na dobu, kdy nebude svítit a foukat. Nárůst spotřeby vyvolaný elektromobily je pomalý a pozvolný. Navíc kdyby všechna vozidla přešla na elektro včetně kamionů, tak je to navýšení jen asi o 20% spotřeby elektrické energie. Navíc elektromobily se většinou dobíjejí v době, kdy je poptávka po elektřině nejnižší – v noci nebo přes den ze solárů.

mimochodem

Necht si Nemci stavi, co jim treba.
Skutecnost je vsak takova, ze za letosek jsou stran elektriny tezce v minusu a takto velky import ze zahranici nikdy drive nemeli.

Dokud bude CR pro Nemecko extremne levnou baterkou, tezko Nemce neco primeje k rozumu.

Petr

Skutečnost je taková, že němci na jaře vypnuli poslední jaderky a hlavně vypnuli velké množství uhelek. V zimě němci posílali EE do Francie, kde nestačily jaderky, nyní naopak němci dováží EE z Francie, kde by jinak museli omezit výkon jaderek, protože spotřeba je menší. Navíc pokud svítí a fouká, tak němci vyváží EE do Rakouska a do Norska, kde tak můžou omezit výkon vodních elektráren a natláčí tam energii do přečerpávacích, když nefouká, tak z těchto zemí němci EE dováží.

jkjk

V roce 2022 Německo vyvezlo (čistý export) 27,25 TWh elektřiny, čímž bylo 5. největším vývozcem na světě, v Evropě 2. Za 1Q 2023 vyvezlo 8,8 TWh, za 2Q 2023 dovezlo 3,6 TWh. Největší pokles výroby byl u hnědouhelných elektráren (už jsou prostě moc drahé).
Tedy za 1H 2023 Němci jsou stále čistým vývozcem, žádný čistý mínus.

Kamui

USA přešly ze stavu „nikdo nemá klimatizaci“ do stavu „všichni mají klimatizaci“ během pár let, a kolaps přenosové soustavy to nezpůsobilo.

Pako

Ale způsobilo.

Bespi

Kdyz je potreba klima, tak sviti slunicko. Klima je v dnesni dobe nejmensi problem.

Hala D

Myslím, že exponenciální růst prodeje elmobilů, kdy zavedené elektrické značky průběžně obsazují přední místa statistik celosvětových prodejů jaxi nesvědčí o zadrhávajícím se prosazování pouze díky těžkopádné lobby politiků.

mimochodem

Spravne uvadite „zavedene elektricke znacky“, to znamena Teslu a ruzne cinske vyrobce.
Budte si jist, ze o nich jeste uslysime.
Evropska elektroauta jsou cenove naprosto nekonkurenceschopna a i slovutny koncern se zoufale snazi neco vycucnout z cinskeho know-how.
Protoze to, co koncern umi nejlepe, totiz spalovaci motory se spickovymi parametry, jsme si zakazali.

https://www.kurzy.cz/zpravy/733548-volkswagen-a-jeho-audi-se-v-obave-ze-ztraty-trhu-investicne-spojuji-s-cinskymi-automobilkami/

Hala D

Opravdu nevím, jak byste chtěl spalováky konkurovat americké a čínské produkci elmobilů. Ten zákaz je v podstatě pouze budíček pro spící evropské automobilky.

Mendy

Jen aby si ty automobilky nezačaly balit kufry a zdrhat z Evropy.

Pako

Což se bohužel děje. Po dlouhém období, kdy firmy měli v EU hlavy a ruce v Asii nastává odchod hlav. S tím je spojený konec štědrých daní ze zisku. Do dvou let je Německo na kolenou. Nebude mít žádný průmysl a žádnou energii. Jen zelené vize.

roman

No na tom ale není nic šokujícího. Je naprosto správně, aby měl správce sítě možnost omezit či vypnout nabíjení elektroaut. Je to naprosto logické, auto to nijak nepoškodí a jejich majitelé přijdou max o pár minut života. Je to stejné jako vám může vypnout přímotop, ale stejně tu nikdo neříká, že přímotop nemá smysl si pořídit, protože vám ho můžou na dálku vypnout. I v tom Švýcarsku jsou ve hře minuty, max desítky minut v době největšího nedostatku v zimě.

Pako

To si povíme. Protože až dojde na dřeň, a ono na ni dojde, tak budou odstávky dobíjecích cecíků opravdu velmi bolestivé. Už jenom když si přečtěte (hlavně mezi řádky), co se dělo kolem vypínání jaderek v samotné straně Zelených a mezi ministrem a jeho poradci nebo ministrem a zbytkem vlády, který byl proti vypnutí. Kdyby to Zelení nevyhlásili jako základní tezi své existence, tak by to moc rádi odvolali. Moc rádi. Jinak mám v Německu pár známých (rodilých Bavorů) a ti nechápou co se děje, protože oni by své vedení země nikdy nevolili a nejraději všechny ekospolky vyhnali někam na… Číst vice »

Y.K.

V tu zimu ale nejvíce zatěžuje síť topení, ne EV. A vypnout v určité hodiny možnost nabíjet je docela v pohodě, chytrá síť by tak měla fungovat, že se zátěž rozkládá v čase, většina aut nepotřbuje nabít hned v určitý moment.

ABCD

Sice je to k podobnému tématu tzn. EU7.
Ptejme se fachmanů, techniků a konstruktérů. https://youtu.be/NM52_0PgO_k

roman

Doktor Hrdlička některý věci úplně neříká, buď je zamlčuje nebo je neví, některé trochu ohýbá, aby mu to celé líp sedělo. Podobně mluvil i o Euro 6, kde používal podobné argumenty o tom, jak jsou všichni idioti a jak to nejde vyřešit. A ono to šlo. Škoda, že nemluví o dieselgate, případně téma jen zlehčuje. a) Buď mu celý podvod unikl a motorům tedy nerozumí tak, jak se tváří b) Dobře o tom věděl, sebereflexe mu ale chybí.

ABCD

Kolika z nás to myslí technický, jako p. Hrdličkovi, jeho tátovi a dědovi.

Pako

Děkuji, že někdo pochopil, že být technikem a absolventem VŠŽ je prostě nebetyčný rozdíl.

andrejmasaryk06

v Čechach rozhodne nebrzdí predaj EV cena ani nedostatok nabijaciek. V Čechách to brzdí spiatočnické myslenie ovinuté bájkami a mýtmi o elektromobiloch z hospod . Skoro každý koho poznám je v ČR zarytý petrolhead a EV je pre neho niečo ako satan na saniach.

Chronosphere

Aj na Morave?

Pako

Do hospody nechodím, ale i tak nevidím v násilném politickém protlačování nové technologie žádná pozitiva.

Y.K.

Fakt nevidíte žádná pozitiva toho, když zmizí spalování ropy? Nebo nechcete vidět?

Samozřejmě to neřeší problém automobilismu jako takový, ale hodně věcí to řeší.

Pražák

Tak já nevím, ale u mě to brzdí jednoznačně cena a pak komfort. Abych platil za auto nižší střed třídy o statisíce víc než za srovnatelný benzínový vůz, přičemž se mi při mém roční nájezdu ten rozdíl v ceně nikdy na nižších provozních nákladech nevrátí a trávil místo v průměru 7 minut na benzínce násobně delší čas u nabíječky vážně nevidím jako smysluplné.
A když už se navážíte do ČR, tak být Vámi bych se raději staral o situaci v Horních Uhrách, bůh ví, že tam je to ve všech oblastech lidského žití mnohem horší.

andrejmasaryk06

len tak pre info nenavážam sa do ČR ale píšem to preto lebo tu žijem dlhodobo vy horne uhry. A asi ste dlho nevidel cenníky nových aut lebo ten rozdiel vobec není taky markatný ako píšete. Alebo porovnávate zase jablka s hruškami. Dačku v základe s niečim čo dačku prevyšuje vo výkone výbave a vlastne všetkym. V tom prípade ano EV su oproti dačke v zaklade drahšie. ALe ked si porovnate kodiaka s enyaqom tak zistite že ceny su skoro rovnaké. Alebo taka octavia RS vs tesla model 3 🙂 myslim že oktavia RS je už snad aj drahšia ako… Číst vice »

Pražák

Umíte číst? Mluvím o vozech nižší střední třídy, nikoliv o velkých SUV. Tam je ten rozdíl opravdu ve statisících, o času straveném na benzince versus nabiječce nemluvě.

andrejmasaryk06

oktavia alebo tesla su SUV? vy asi nebudete uplne odbornik na auta 🙂 ano čas na benzinke je naozaj dlhši ako ked doma zapichnem kabel do auta… to mate pravdu

Pražák

Auta skoro za milion, pokud mají mít nějakou výbavu vážně nepovažuji za segment o kterém mluvím.
H i30, Kia Ceed, Scala atp. Podobný čistě elektrický model stojí o statisíce víc. Vy odborníku, či spíš fanatiku?
A pořád je tam ten čas. Prostě drahé a nekomfortní.

peter

rozdiel cien nie je markantny ? Napr. taky Peugeot 208. 1.2 so 100k motor 6. stupnovy manual 17 500 eur. To iste v automate 20 200. Najlacnejsie 208 EV 32 000. Dalej napr 308 SW v automate 24 000 eur. 308 SW Plug in hybrid 37 000 euro.

Mendy

Dacia Duster, Suzuki Vitara, Hyundai Bayon, Kona, Tucson, MG ZS, Opel Crossland. Všechno SUV levnější než Octavia.

123

Porovnávat K s E, tedy auto za 1,1 míče s autem za 1,2 míče (obojí základ) je opravdu pro běžného zákazníka mimořádně hodnotné. S průměrným platem těsně nad 40 litrů měsíčně (který ani 70% lidí ani nemá) si vozy v této kategorii může pořídit samozřejmě skoro každý …

Ale jo, já beru, že já i většina mého okolí jsme socky, pro které je dát za auto 3/4 míče holt moc.

andrejmasaryk06

tak som si dal tu prácu a pozrel som sa do cenníku hyundai a spomínana i30 v aspon neakej výbave a s automatom je cez 600 000,- kč 🙂 to mi nepride niako vyhodne ani lacne… a za 600 000,- Kč už sme vo svete EV jednou nohou… byt asi bazar ale novu i 30 by som si teda za tu sumu nekupil… a pokial niekdo uvazuje ze si kupi i 30 v holobyte od 419 000 tak ok tak pre neho EV proste zatial nieje… ale bola reč o zrovnatelnych autach… to znamena že v pripade spalovacich sa musi… Číst vice »

123

Nemusíte si koupit i30, když se tedy budeme držet zrovna H, ale třeba i20, nebo i10. Je to menší, vo tom žádná, ale máte tu možnost. A samozřejmě máte možnost toho základu u té i30. Zatímco když u H, ať se držíme jedné značky, budete chtít elektriku, tak e-kona začíná na 850, a za méně v e- není nic. A Kona se spalovákem začíná na 440. Prostě u elektra, když pominu tu hrůzu od Dacie, se pod cca 850 litrů nedostanete prostě nijak, zatímco se spalovákem je těch možností do půl míče poměrně dost. A 350 rozdíl myslím většina z… Číst vice »

andrejmasaryk06

neako ale zabudate že spalovacie auta sa predavaju kolko 50 – 60 rokov? nechce sa mi to hladat… tak elektromobily sa masovejšie presadzuju poslednych 5 – 6 rokov? a kdo si kupoval auta pred 50 – 60 rokmi? kone vtedy boli tiež lepsie nie? sice prdeli smrdeli a srali na cestu ale su lepšie než neaky samohyb … neznamená že ked teraz nieje alternativa k i20 že o 3 – 5 rokov nebude…

123

Fakt nechápu, jak to souvisí s prostým faktem, že e-mobily jsou pro drtivou většinu z nás cenově prostě nedostupné???

A jestli se to za 3-5 změní k lepšímu … až to bude, tak přijďte. A to pomíjím, že pokud by se to dít začalo, tak se bude jednat sotva o evropskou produkci. Což z celospolečenského pohledu fakt nebude žádná výhra, klima promine.

Mendy

„ALe ked si porovnate kodiaka s enyaqom tak zistite že ceny su skoro rovnaké.“ No tak odpustky za výrobu použitelných aut se v EU prostě platit musí. „ale ja nabíjanim strávím tak 20 sekund čo kabel zasuniem do auta ked pridem z práce a ráno zase vytiahnem a to tak raz za 3 až 4 dni.“ Zkuste to vysvětlit lidem co žijí na sídlištích a potřebují jezdit dál než jenom kolem komína. A jinak auta se u chudých lidí, což je většina, vybírají podle vlastností v extrémních situacích. Chudí si můžou dovolit jenom jedno auto, takže musí zvládnout všechno. Kromě… Číst vice »

andrejmasaryk06

neviem čo bráni ludom na sídlisku využit wallboxy ktoré sa tam montuju. no bránia im vačinou spalovacie auta ktoré parkuju na miestach pre nabíjanie, neviem prečo stále ma niekdo predstavu že EV je iba okolo komína… akože kam jazdí bežný človek viac ako 300km za den? jako sory ale ak toto niekto robí každý den tak to nieje bežný človek o ktorom píšete. my máme tiež iba jedno auto a niesme žiadny boháči. sme normálna pracujuca trieda. s jedným autom ktoré odveze celu rodinu na dovolenku, nerozpadne sa na rozbitej ceste a trufam si povedat že s dobrými zimnými gumami… Číst vice »

123

Neberte to osobně a nemusíte odpovídat, ale jaká byla pořizovačka toho vozu? Protože je pak otázkou co kdo rozumí pod pojmem normální pracující třída.

andrejmasaryk06

bola nieco pod milion. Podla mna pri trochu snahe a rozumnom financovani to nieje vobec hrozna cena za auto. Pred 10 rokmi sme kupovali prvý krát nové auto a zhodou okolnosti spomínanu i30 no a od toho sme sa posunovali dalej. Ale priznavam že trebalo pre to niečo aj spravit nie stat na mieste 😉

123

Podle vás ne. Když se podívám na údaje o příjmech v ČR, tak si troufnu tvrdit, že pro většinu obyvatel ČR ano. Aby bylo jasno, já vám to fakt přeju a klidně věřím, že to je zcela zasloužené, ale prostě jde o dosti atypický případ. Koukněte se na současný medián a průměr mzdy, a pokud se budete nudit, tak z toho vyhoďte Prahu … a nebo si u Prahy k tomu přihoďte splátky hypotéky na nějaký aspoň 3-kk … a jsem zvědav, co na to to vaše tvrzení o „nieje vobec hrozna cena“. Pokud tedy abstrahujeme od možného výsledku, spíše… Číst vice »

Mendy

„neviem čo bráni ludom na sídlisku využit wallboxy ktoré sa tam montuju.“ Asi budu muset zajít k očnímu, nějak ty wallboxy nevidím. „akože kam jazdí bežný človek viac ako 300km za den?“ Třeba na dovolenou nebo za rodinou? Nezlobte se na mě, ale tu parodii na auto zvanou Dacia Spring za 1,8 ceny Sandera opravdu kupovat nebudu. Liberec – Split nějakých 1200 km, podle ABRP 11 zastávek na nabíjení o délce 27 – 49 minut? To si jako mám každých 50 minut dávat oběd? A to jsem ještě nastavil optimální podmínky, 20°C, bez větru, bez degradace, bez nákladu. I s… Číst vice »

andrejmasaryk06

to ste tomu nasadil korunu… nechapem preco s daciou spring by sa nekdo trepal 1200 km to ani s tym sanderom neni realne… a pisal som 300km kazdy den. To ak jazdite kazdy den 300 km na dovolenku alebo za rodinou tak to ste teda frajer. dajte si do ABRP cestu do splitu s kiou EV6 a bude to vypadat hned trochu inak že? 🙂 kolko to vychadza 2 – 2,5 hodiny navyše? ktore na 1200 km budete stat aj s autom s nekonecnym dojazdom 😀

Mendy

Tak jasně, že s elektromobilem za cenu 2,5 Springů to zvládnu rychleji. A co má Sandero za problém, že to s ním není reálné? 300 km nejezdím každý den, ale když už tak daleko jedu, tak nechci být otrokem věci, která mě stála 3000 hodin práce.

Petr

Je to tím, že ne každý si u nás kupuje nové auto a ne každý má na elektromobil, který je o několik set tisíc dražší.

andrejmasaryk06

tak sa pozrite na cenniky nových vozov 🙂 asi budete dost prekvapeny 🙂 pretože vašich par stotisic drahšie už moc neplati. porovnajte napriklad oktaviu RS s teslou 3 alebo kodiak vs enyaq 🙂

Hala D

Přesně, chce si to nejprve načíst, seznámit se s realitou a pak blábolit v odborných diskuzích.

123

Hlavně to chce si spočítat, kolik si mohu dovolit za to auto reálně dát … na O-RS/T3 to u drtivé většiny nefiremních zákazníků fakt nebude.

Petr

Porovnáváte Teslu 3 s 50kWh baterkou, se kterou můžete jezdit tak okolo komínu a na delší cesty se nehodí s Octaviou RS, kde omezení dojezdu nemáte.

andrejmasaryk06

a co si ta oktavia naftu vyrába že nemá omezeny dojazd? 😀 toto ma fakt pobavilo

Petr

Ta co je na naftu nepotřebuje každou hodinu dobíjet, pokud člověk jede opravdu rychle. Tady se srovnávají rychlá auta.

andrejmasaryk06

sakra ked o tych autach nic neviete tak naco o tom vobec pisete… ja mam blbu e niro a tiez nemusim kazdu hodinu stat… zastavim po 3 hodinach jazdy lebo mam prazdnu baterku ok ale to by som zastavil aj tak… tvl 3 hodiny v aute je fakt dost a ked nie pre mna tak pre deti urcite… dalsia specificka vlastnost v tychto koncinach.. kazdy je odbornik na vsetko na zaklade neakych domienok predstav a poloprávd… miesto toho aby ste sa spytali a ako dlho sa da s takym elektromobilom ist v kuse… tak vyblijete uplnu blbost ze treba stat… Číst vice »

peter

Mam na nove auto 30 000 eur. Za tu sumu bezproblemov kupim niekolko modelov octavie, ktora mi bezproblemov bude staci. Aku novu teslu si za tych 30 000 eur kupim ?

andrejmasaryk06

a ma ta nova oktavia za 30 000 250kW? myslím že nie… zase zrovnávate nezrovnatelné.. preto som dal ako príklad RS oktáviu ktorá sa tomu výkonu aspon približuje. za 30 000 kupite ročnu TM3 uplne v pohode…

peter

Rozmyslam, ako som dokazal fungovat s 74 kW kombikom. Spravne auto musi mat minimalne 250 kW, lebo tolko ma TM3. Len by ma zaujimalo, ako percento osobnych aut v cechach ma vykon 250 kW a viacej

Pozeram Nemecko. Najlacnejsia rocna TM3 s 60 kwh stoji 33 000 euro plus dovoz plus prihlasenie.

Dva mesiace dozadu som kupil rocneho proceeda za 21 000 euro. Ma nejakych 117 kW. Na semaforoch uz teraz dam 3/4 spalovakov, lebo na nic insie ten vykon nie je, len na to ze budem prvy na cervenej na dalsich semaforoch.

andrejmasaryk06

hmm ked myslite 🙂 ja vam to neberiem jazdite si v čom chcete ale iba dokazujete to čo som napisal ako prve. EV je pre vas strašiak a nedokážete myslet dopredu 🙂 o nic viac mi nešlo. Mne je uplne fuk kdo v čom jazdí. mimochodom na českom s auto je najlacnejšia TM3 za cca 28 000 euro

peter

Ked ste si ochotny za to myslenie dopredu zaplatit 10 000 euro, vasa vec, ja nie som.

123

Vám to furt nedochází, nebo docházet nechce. Prostě pokud máte na auto okolo míče, ideálně o něco víc, tak si můžete koupit velmi slušné auto … plug-in, elektro, klasiku. Já třeba bych preferoval ten plug-in, ale to je má volba. Ale pokud máte na auto o polovinu méně, nebo ani to, tak máte volbu pohonu jen jednu, a to klasický spalovací motor. A půl míče rozdíl fakt není něco, u čeho by si člověk řekl, že teda pár měsíců ještě pošetří a holt si tu půlku připlatí. Buď na férovku napište, že kdo nemá míč na auto tak žádné mít… Číst vice »

andrejmasaryk06

nemate pravdu, zhodou okolnosti sme začínali na EV v hodnote toho vašeho půl míče. bol to ioniq s 28kWh bateriou. Dojadz 200 km vam asi pride smiešny ale vedzte že naš ročný nájazd oproti i30 vzrastol o 100% jazdili sme s tym autom čechy, slovesnko, nemecko, kam sa dalo ist tak autom. za rok a pol sme ušetrili na bezníne s tymto najazdom 80 000,- kč a par drobných na povinnom servise. ale ako vravám kdo chce hlada cestu kdo nechce tak hlada dovod prečo nie. Ioniq bol teda logicky bazarový mal 3 roky a cca 30 000km tušim to… Číst vice »

peter

Takze ked ste usetrili rocne 80k na benzine, tak rocny najazd ste mali tak 20 km rocne ?
Takze dajme tomu rocne usetrite 50 000 Kc. Ja mam tak polovicny najazd, takze rocne usetrim 25 000 Kc. Rozdiel nakupu spalovaka a EV je nejakych 250 000 Kc, takze navratnost na urovni 10 rokov. Ze budem jazdit viacej. Doteraz som mal auto na LPG a jazdil som za polovicu ceny benziniaku a vosiel som sa do 10 000 km.

peter

Nikdy vas v nicom neobmedzilo ? Odvazne tvrdenie. Chcel by som vidiet napriklad ako sa vyberiete 250 km na take dni nato. 100k ludi na jednej akcii z toho kopec na autach. Ja budem na spalovaku davno doma, zatial co vy budete travit cas na nabijacke.

andrejmasaryk06

A sme tu zase u toho. Nic o tom neviete a mate odvazne tvrdenia. Viete ako dlho sa nabija ioniq s 28kWh bateriou neviete. Tak načo pytam sa načo mate k tomuto komentar. Na 250 km sa zastavim niekde na 10 minut. Takze ano budete mat 10 minut k dobru. Ja si zatial dam kafe alebo si skocim na wc. Takze ak o 10 min skor berete ze budete davno doma tak potom sa asi nemame o com bavit

peter

Takze 28 kWh Ioniq mal 80 kW nabijacku. Takze za 10 minut v idealnem pripade by ste nabili tak na 80 km. Neviem, akym sposobom chcete prejst 250 km, ale nevadi. Z 10 na 90% kapacity baterie sa nabija 41 minut. Takze za ten cas to nabijete na 160 km a potom zase hajde na nabijacku na dobitie na dalsich 90 km aby ste dorazili domou.

andrejmasaryk06

vy ste v tom aute jazdil alebo co? preco zas pisete totalne kraviny. cestou tam idem s plnou baterkou prejdem cca 200km za tych 10 min nabijem 80 km to je 280 v mieste kde budem stat si auto necham nabit a nazad idem zasa s plnou a cestou nazad zase 10 min pauza. ale darmo vysvetlovat niekomu kdo to nechce pochopit… = spiatocnicke myslenie ako som pisal uplne na zaciatku.

123

Tím jste ale brutálně limitován v cílech vašich cest. Mé milované Kokořínsko ponechám stranou, ať nejsem svině:-), ale když vezmu Krkonoše … v Peci jsou v parkausu, který je tedy dost mimo, ale budiž, a pak je nějaká poloveřejná ve Vařinci. Horní Úpa nic, Malá Úpa nic (ani Mlýn, ani Pomezky), Jánky a Černá dle mapy taky nic.Český Aspen:-))) na tom není o moc líp, než ta Pec … navíc tam bych nejel, ani kdyby byl:-). Takže když to shrnu … Tak jsme došli, ahoj babi. Ale vy si to samozřejmě užívejte, je vám přáno!

123

Pokud vás max dojezd 200 km přijde dostatečný, tak byl pro vás ten vergl (omlouvám se, ale s tímhle mi to jako nic jiného nepřijde) prostě ideální. Pro drtivou většinu to tak ale není, a když přidám tu cenu půl mega, tak si myslím, že to bude fakt velmi drtivá většina, pokud se nemá jednat o DRUHÉ auto do rodiny. A jestli v tom má spočívat kouzlo e-mobility … no díky.

Mendy

117 kW je dar z nebes, já se svými 59 kW otvírám flašku, když vyjedu kopec. Nedávno jsem měl možnost po delší době řídit služebního Transita, užíval jsem si to zatlačování do sedadla.

Mendy

Octavia RS? Která je o Konu dražší než Octavia Active?

Martin

Važený, letos jsem byl autem na dovolené v Normandii a Bretani a jel jsem zpátečnickým autem se spalovacím motorem. Nedokážu si představit, jak dlouho by mi cesta trvala elektromobilem. Na pumpách jsem vždy mrknul na nabíječky, všechny obsazené + další EV ve frontě … elektromobily jen na ježdění po městě a to ještě abstrahuji od jejich ceny. Pravda že na palivo také byly fronty, ale jedno auto je odbavené za pár minut.

andrejmasaryk06

no a ja som zase bol s EV na dovolenke v italii aj v madarsku a na nabijackach som bol vzdy sam a nikde som necakal a cesta bola uplne v pohode.

andrejmasaryk06

este som si dovolil to prehnat cez aplikáciu plánovania, tak s moderným EV by tato cesta z prahy do normandie bola o cca 2 hodiny dlhšia… 2 hodiny na 1200 km 🙂 a netvrdte mi že tych 1200 km ste sa ani raz nebol niekde najest vyprazdnit alebo niečo podobne 🙂

Dachs

Před chvílí na ČT24 to nějakému marketingovému člověku (zainteresovanému – z energetické společnosti) ujelo, že lidi v ČR na EV ani v kategorii nižší střední nemají kupní sílu. (Jinými slovy bez masivních dotací to nepůjde.) Dále blekotal o velkých nabíjecích stanicích hned za vaším sídlištěm, kde budete moci nechat nabíjet i přes noc, pokud to kapacitní možnosti dovolí, a hodil na stát, že všechno jde tak pomalu (což má možná pravdu, ale ono není tak snadné prsknout nabíjecí stanice všude podél hlavních silnic nebo k těm sídlištím). Moderátor předvedl výkon, na jaký asi měl noty, tzn. nešťourat, nejít do konfrontace.… Číst vice »

andrejmasaryk06

kua všecia riešite cenu EV ale to že po cestach jazdia auta aj so spalovacim motorm v hodnote našeho baraku to už nikdo nevidi. Chapem že spusta ludi čo si nekupi nove BMW tak si nekupi ani nove EV. Ale ako som už písal je to 5 rokov čo sa EV začali masivnejšie predávat. Pred 3ma rokmi boli na s-auto na inzerát cca 400 EV dnes ich je tam 1800. A dá sa už vyberat aj v tejto sfére. Chce to proste čas.

Mendy

A co potkáváte častěji? RS 6 nebo Fabii?

Pavel P

Ne vždy se jedná o „zpátečnické myšlení“ ale taky o cenu elektromobilu.
Osobní příklad, úkol auta je vozit nákupy nebo rodinu za příbuznými. Pro splnění účelu byla zcela dostatečná Dacie, a klidně jsem si trochu připlatil za kombík s klimatizací. 5 let zpátky, cena do 300 tis. Levné elektromobily (např. Citigo) v té době kolem 500 tis., a pokud bych chtěl dojet za příbuznými bez dobíjení (Brno – Praha a zpět) tak bych potřeboval luxusní elektromobil a nejspíš by milion nestačil.

Pokud Vám jde o zajištění mobility a nepotřebujete vysoký komfort nebo zbytečný výkon, tak je elektromobil ekonomický nesmysl.

noerf

A při zrušení dotací prodeje padnou, protože o to nebude zájem.

Pako

Úplně ne, protože u firem a státních organizací zůstane striktní pokyn k elektrifikaci vozového parku. Viz nařízení EU o pravidelném měsíčním vykazování ekologického chování firem.

IGCT

Prostě centrální řízení komunistickou stranou Evropy.