Elektromobilita za příštích pět let: 63 milionů vozů, dominance Číny, soumrak hybridů
Prodeje elektroaut ve světě letos vzrostly o polovinu. Česko nadále zaostává, Číně konkuruje jen Tesla.
Poradenská společnost PwC v vydala studii PwC Electric Vehicle Sales Review, ve které předpokládá, že za pět let bude po světě jezdit 63 milionů elektrických či hybridních aut. Oproti současnému stavu o je to 129 procent více.
Největší podíl a s tím spojený nejrychlejší růst budou mít čistě bateriové vozy, kterých bude téměř 35 milionů (růst o 224 %). Naopak nejméně populární budou plug-in hybridy, kterých bude jen šest milionů oproti současným necelým čtyřem milionům.
„Zájem o plug-in hybridy bude klesat s tím, jak se bude postupně zmenšovat jejich podpora. Ukazuje se totiž, že především ve firemních fleetech se plug-in hybridy nenabíjejí tak často, jak by mohly, a k provozu využívají spíše benzin,“ uvedl ke studii expert PwC na automobilový průmysl Pavel Štefek.
V samotném druhém čtvrtletí prodeje plug-in hybridů v Evropě meziročně dokonce klesly o dvě procenta.
Prodeje čistě elektrických aut na nejvyspělejších světových trzích ve 2. čtvrtletí meziročně vzrostly o 52 %, zájem přitom roste výrazně rychleji, než je tempo růstu celého trhu. Na velkých evropských trzích už přitom téměř každé druhé nově prodané auto má elektrický nebo hybridní pohon. Nejprodávanějším elektroautem na světě je Tesla Y.
Každé druhé nově registrované auto je elektrické
Na 10 nejvýznamnějších evropských trzích se prodeje čistě elektrických aut v letošním druhém čtvrtletí zvýšily o 49 %, zatímco celý automobilový trh se zvýšil jen o 17 %. Podobně se vyvíjí trhy i mimo Evropu, v USA vzrostl zájem o elektrická auta o 67 % (celý trh rostl o 19 %) a v Číně o 49 %.
Celkově ve světě se tak ve 2. čtvrtletí prodalo 2,4 milionu elektrických aut. Po započítání hybridních vozidel bylo na 10 největších evropských trzích v 1. pololetí zaregistrováno 2,56 milionu aut s alespoň částečným elektrickým pohonem. Tzn. 49 % z celkových nových registrací všech aut má elektrický nebo hybridní motor.
„V relativním vyjádření se bude podíl elektromobilů na vyspělých trzích i nadále zvyšovat. Je ale otázkou, jak to bude v absolutních číslech, protože celkově automotive čekají spíše těžší časy, na což budou obecně dražší elektromobily citlivé,” uvedl Štefek.
Podle něj jsou dobrá čísla za první pololetí z velké části ještě výsledkem nahromaděných starších objednávek. Nejen z německých automobilek už ale doléhají hlasy, že aktuální poptávka po bateriových vozech nenaplňuje jejich očekávání.
V Číně pomáhají ceny
V absolutních počtech elektromobilů je již delší dobu lídrem Čína, v 1. pololetí se na tamním trhu objevily přes čtyři miliony nových elektrovozů. Tomuto růstu napomáhá i cenová politika.
Podle aktuálního srovnání PwC je v Číně vyrobený elektromobil na čínském trhu v průměru o 40–45 % levnější než stejný vůz vyvezený do Německa, rozdíl přitom u některých modelů je až dvojnásobný.
Naopak vozy vyvážené z Německa do Číny mají na obou trzích zhruba podobnou cenovku.
Nejprodávanějším vozem na všech sledovaných trzích je model Tesla Y. Zatímco v Evropě jsou kromě Tesly v Top10 jen evropské vozy, naopak v Číně je Tesla jedinou automobilkou, která se dokáže prosadit mezi čínskými značkami.
Čínské automobilky přitom v posledních měsících jasně deklarovaly, že se pokusí dobýt i evropský trh.
Česko i přes růst zaostává
Český trh v prodejích elektroaut stále výrazně zaostává, zájem brzdí vyšší ceny i nedostatečná nabíjecí síť.
V poslední době se však čísla začínají rychle měnit. Deník Zdopravy.cz minulý týden srovnal statistiky a doplnil je o plány, se kterými české úřady počítají.
Za prvních sedm měsíců se celkem registrovalo 3 458 elektromobilů a 3 101 hybridů a jejich podíl na celkových registracích se zvýšil na 2,63 procenta.
Od začátku roku výrazně přibylo i nových dobíjecích stanic. Ministerstvo průmyslu a obchodu jich k 30. dubnu evidovalo 2 051, celkem poskytují 3 830 dobíjecích bodů. Na konci loňského roku to bylo pouze 1 364 dobíjecích stanic a 2 643 dobíjecích bodů.
Při srovnání jarních statistik tak vycházelo 10 elektroaut na jedno dobíjecí místo.
10 elektroaut na jednu dobíječku, čtyři vodíkové vozy na plničku. Jak se v Česku daří alternativám
„Přestože zájem postupně roste, stále jsme jen na zlomku stavu v západní Evropě. Chybí systematická podpora ze strany státu, vysoká cena zájemce odrazuje. Trh tak i nadále potáhnou především firmy, které v rámci své ESG strategie obměňují vozový park za elektroauta. V tomto směru se na českém trhu nic nezmění,“ uzavřel Pavel Štefek.
Mezi nejvýznamnější evropské trhy počítá studie pět největších západoevropských zemí (Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko, Itálie).
Při pohledu do příslušných statistik Evropské komise zjistíme, že v 83milionovém Německu jezdilo na začátku roku 1 035 000 elektromobilů a 932 tisíc hybridů. Druhý evropským tahounem elektromobility je Francie s počty 761 tisíc versus 412 tisíc.
Mezi pět zemí s nejrozvinutější infrastrukturou se řadí Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Nizozemsko a Rakousko. Například v Nizozemsku se dá připojit na 130 tisících místech, Francie překročila 100 tisíc dobíječek a Německo je těsně pod tímto počtem.
Prodeje elektrických a hybridních aut v Evropě (10 nejvýznamnějších trhů) ve 2. čtvrtletí:
Bateriové vozy: 429 000 +49 %
Plug-in hybridy: 193 000 -2 %
Hybridní vozy: 711 000 +29 %
Celkem: 1 333 000 +28 %