Elektrokola mohou být ekologičtější než klasická kola, uvedl odborník

Elektrokola Bolt v Praze. Foto: BoltElektrokola Bolt v Praze. Foto: Bolt

Při šlapání na klasickém kole spotřebovává člověk více energie než na elektrokole, přičemž energii získává z jídla, při jehož přípravě vznikají emise.

Odebírat
Upozornit na
guest
87 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

A kdyby se zrušil na elektrokole „řidič“, tak to bude ještě ekologičtější.

ladas2

… teda … na co ti „odborníci“ nepřijdou, že … je vidět, jakými zhovadilostmi se zabývají …

Michal Bartoníček

Zvýšená konzumace živin je patrná u každého sportu – lyžování, plavání, gymnastika, vzpírání a mnoho dalších. U kola to má i tu přidanou hodnotu, že se někam i dostanu a nepotřebuju k tomu víc prostoru než auto.
Dělá pan odborník nějaký sport? Pokud ano, měl by ho podle svých hloupých rad omezit nebo raději vůbec nevykonávat.

Karl vB.

…a nejíst aby potom nevyměšoval, třeba i metan.

Jarda

To je debilni názor, na elektrokotle nejí a nepije? Jak by bylo dobře na světě bez těchto odborníků, které nikdo nezná ani nastudovali. Jen jsou samozvaní a někým placení.

Miloš

Samozřejmě elektrocyklista také jí a pije. Vy jste asi nepochopil, co ten člověk bere v potaz. Jde o to, že podle něj tím, že elektromotor pomáhá šlapat, tak tělo spotřebuje méně energie, tudíž teoreticky elektrocyklista může jíst méně. Ovšem pan odborník vůbec nepočítá s tím, jakým způsobem elektrocyklista jezdí. Já střídám klasické kolo s elektrokolem, a na něm přípomoc motoru používám jen při jízdě do kopců, a na nesoudržném povrchu. Ostatně, když se podívám na své statistiky, tak vidím, že jsem z letošních dosud najetých 1787 km jel 78 % bez dopomoci motoru, 13 % s nejlehčí přípomocí, a zbytek… Číst vice »

Petr

Jeho elektrokolo váží 19 kg moje obyčejný 9,5 A jeho elektrika je bezemisní? Než jí vyrobí a dopraví do toho jeho zázraku, uloží do baterky, která je vyrobená z vydrancovaných surovin a odvezena přes půl zeměkoule a za pár let se musí koupit nová, tak má uhlíkovou stopu jako prase. K té se šlapající cyklista nikdy ani nepřiblíží. A svoje poslední kolo jsem užíval 20 let než jsem ho vyměnil

Miloslav

Bože, za tohle ho někdo platí?

mimochodem

Ano, dokonce jej platim i ja.
Akorat ty moje prachy jsou propasirovany skrze statni aparat a nasledne skrze spravnou organizaci, ktera cerpa. Celkem prej pres 150M Kc za 23 let. (Hlidac statu vsak uvadi, ze tato celkova castka muze obsahovat duplicity, takze brat s rezervou.)

pzag

A to je to, před čím mnozí varovali už dávno. Nejde o to být ekologický nebo udržitelný. Jde o to víc a víc tlačit lidi do nějakého uniformního chování, zejména takového, které je víc a víc omezuje, protože moc nám dělá dobře.

frank

jistě, takže před jízdou kole “ mnozí varovali již dávno“ , co se ještě v české kotlince nedozvíme 🙂 …

Ingip

Pán Daniš, čo si predstavujete pod takým pojmom „absúrdne“?

Jarda

Pane, už váš dotaz je absurdní. To snad chápe rozumný člověk, že toto je absurdní,pro vás přeloženo kokotina

David

To by mě zajímalo, kde vážili to průměrné kolo. Světový pohár ve sjezdu?

Matej Latecka

Žiju v Praze na letné a moje horské kolo velikosti XL (měřím 1,93 m a větší velikost se prakticky sehnat nedá) váží 12,5 kg. Je z hliníku, takže žádný prémiový materiál jako třeba karbon. Nevím kde jste vzali, že průměrná hmotnost 19 kg je hodna světového poháru ve sjezdu.

MaT

Možná mysleli ta kola Nextbike. Ta jsou dost těžká, vůbec bych se nedivil, kdyby těch 20 kilo měla, ne-li víc. Rekola budou o něco lehčí.

Miloš

Aha, tak proto asi ta kola od Nextbiku nemají ani povinnou přední odrazku, a skoro každému chybí aspoň jedna záslepka řídítek – snaží se asi ušetřit na hmotnosti 😀.

Miloš

Moc daleko od těch 19 kg průměrný sjezďák nebude. Můj 29/27,5″ Specialized Demo (2022) v hliníku váží ve velikosti S2 lehce přes 17,5 kg, a starý hliníkový Specialized Big Hit2 27,5/26″ má přes 18 kg. A co vím od majitelů jiných sjezďáků, tak i v karbonu jsou ty hmotnosti od 17 do 19 kg.

Karl vB.

Škoda, že pan ředitel firmy Tereza, Petr Daniš zároveň neuvedl, jakou uhlíkovou stopu vytvoří vypuštění takové velmi důležité informace, (bez které zřejmě nelze nelze žít), do veřejného prostoru. Zdá se tedy, že až příchodu elektrokol do běžného života (někdy na počátku tohoto století), se všechni cyklisté chovali neekologicky, protože se, na rozdíl od ostatních, museli najíst. Je zajímavé, že na elektrokolech dost často vídám dobře živené kousky v hmotnostní kategorii 100+kg, takže bych si o pravdivosti vyjádření pana odborníka o nižší uhlíkkové stopě řidičů elektrokol, dovolil s úspěchem velmi pochybovat. Jen tak pro dobrý pocit se stačí podívat, kdo jsou… Číst vice »

mimochodem

Nebojte se, v ramci ESG, kterezto bude brzy dopadat i na mensi firmy, se pocet jejich podporovatelu jeste vyrazneji rozroste.

Samozrejme zcela dobrovolne a volnotrzne, aby doslo ke zlepseni ESG skore a prislusny podporovatel tak mohl ziskat treba uver.

Je vsak nutno vytknout pred zavorku, ze nazyvat toto vypalnym by byla skodliva dezinformace.

Jiří

Ale je to jen teorie. I když absurdní. Má to spoustu „ale“ než aby to mohla být pravda. Ale co když je jezdec vegetarián?… Je to zcela zbytečně vynaložené úsilí.

Kareli

S nastupujícím emisním šílenstvím jsem čekal, kdy s tímhle někdo přijde.
Mimochodem samotné hubnutí způsobuje emise uloženého uhlíku, správně bysme se měli všichni pořádně vyžrat a zahrabat.

Šalina na Špilas

Ne zahrabat, to budeme tlít. Skočit do rašeliniště a utopit se, to by šlo. Pěkně bez přísunu vzduchu.

petr

Bylo by asi fajn, kdyby pán sedl na elektrolo a odjel co možná nejdál z této republiky, jestli kolo nemá , tak bych uspořádal sbírku, to se nám určitě vyplatí.

Jan

Já teda myslím že chůze získávající energii z jídla je taky zoufale neekologická..

Frantík

Ekola jsou určitě nejlepší na kopce. Dolů se nabíjí, nahoru to utáhnete spolu.

Ale na rovince, jak přesáhnete legální hranici 25 km/h, už tolik nezrychlíte jako někdo s lehčím kolem.

frank

no 1. rekuperaci má už jen malá část elektrokol . 2. žijete v Česku, kolo které dodržuje legální hranici přípomoci 25 km v hodině skutečně nemá každý, valná většina prodejců vám ho ráda odblokuje nebo poradí jak na to …

JF Kalimero

Blábol. Na kole jedu, protože mě to baví, ne kvůli ekologii. A jím, protože mi chutná, ne kvůli jízdě na kole. Jím skoro stejně, i když na kole nejedu.
A co se týká uhlíkové stopy. Každý pořádný chlap má postavit dům, zasadit strom, zplodit syna a vytvořit pořádnou uhlíkovou stopu.

mimochodem

Mel jsem nejakej cas chytry hodinky sledujici pohyb, kalorie a kdecovsechno.
Jestlize se zaklad spalene energie v klidu (bez fyzicke i dusevni namahy) uvadi kolem 1500 kcal/den, pak pri nejakem vyzivnem vylete tady v kopcich nebyl problem spalit klidne dalsich 1500 kcal na dvaceti kilometrech, pricemz bylo celkem jedno, jestli slo o vylet pesky, nebo na kole (akorat na kole to chtelo min casu, zejo).

Prece ale neni mozne dlouhodobe prijimat dvojnasobek energie, nez kolik energie vydate, ta energie se bude chtit nekam ukladat…

Zrejme mate unikatni metabolismus. 🙂

Michal Bartoníček

Tahle trapná klišé 👎 Dům nepotřebuju, na sázení stromů přispívám a syna mít nebudu. S těmi macho kecy běžte k šípku.

Ares

Ztráta času..

Metro

Kola jákakoliv je nutné zásadně zregulovat, jinak jejich propagovaný boom dopadne jako na fotkách odkazu, budujeme města pro lidi a ne pro kola:

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/obrazem-fotky-kola-na-kazdem-kroku-trebon-znovu-zaziva-cyklisticke-peklo-258007

jirka

Staci zrusit auta a mista bude dost. 🙂

Metro

Na těch fotkách vidím ve městě 4 auta a cca 1000 kol, která zablokovala všechno možné. Auta ve městě očividně problém nejsou.

PetrH

Tak mohou příště přijet všichni autem. Taky je v jednom popisku napsáno, že si místní uvědomují, že turisté přináší městu zisky.

frank

pokud na těchto fotkách vidíte cca 1000 kol tak si proboha hned zajděte na oční 🙂 ( a prosím vraťte ihned papíry, máte nějakou děsnou oční vadu )

Michal Bartoníček

Každý den minimálně dvakrát vidím v Brně auta, která zablokují město. Každý den minimálně dvakrát. Auta jsou očividně větší problém, než si dovedete představit.

Michal Bartoníček

Byl byste raději, kdyby tihle lidé jeli autem? 👎

Fiala

Za co je takový magor jako autor tohoto paskvilu placen? Za takovýto výzkum?

Petr

Mě by spíš zajímalo jak takový člověk může být pedagog a vymývat rudozelenou ideologii mozky naších dětí.Děkuji za tento článek redakci, protože to je velmi dobrá ukázka jak se rudozelený fanatismus a greendealismus nebezpečně rozšiřuje už i v pedagogické sféře.

Petr

Mě by spíš zajímalo jak takový člověk může být pedagog a vymývat rudozelenou ideologii mozky naších dětí.Děkuji za tento článek redakci, protože to je velmi dobrá ukázka jak se rudozelený fanatismus a greendealismus nebezpečně rozšiřuje už i v pedagogické sféře.

Jaaa

To je poněkud absurdní linie argumentace. Lidské tělo vyžaduje pravidelný pohyb, jinak degraduje, a příslušné náklady a negativní ekologický efekt za zdravotní péči vynaloženou na místo prostého pravidelného pohybu několikanásobně převyšuje tuto vynaloženou fyzickou aktivitu.

Takže lepší, když lidé chodí, běhají a jezdí na kole, přičemž jejich pohyb má i dopravní funkci, než když dojedou v káře do posilky, tam spálí svoje kalorie z jídla, a zase jedou autem zpátky – tohle je podle mne to absurdní chování…

Clovek

Nemuzu rict, ze jsem nad tim pri dlouhych cestach na kole nepremyslel, kolo s clovekem na nem je ve vysledku jenom slozity stroj s motorem na biomasu. Srovnani s ucinnosti auta je zajimave, je totiz u auta i cyklisty podobna.
Neskutecny ale, ze se tim nekdo vazne zabyva.

Michal Tvrdý

No, účinnosť je možno podobná, ale keď ide človek na bicykli, tak okrem seba vezie cca 10 kg dopravného prostriedku (v prípade elektrobicykla dajme tomu cca 20 kg). A v aute vezie 2500 kg …. fyzikálne zákony o množstve vynaloženej energie neoklameme …

Sněhulák

To je trochu těžké auto. Nešel jste se o tunu ?

Jaaa

Tak vědci se zabývají vším – proto jsou to vědci. Pokud ale nemají nadhled, může to působit absurdně.

MichaelP

Bože, to je úroveň diskuze jako na novinkách. Nechápu tu zášť vůči kolům případně elektrokolům…

Martas

To není tak vůči kolům/elektokolům, ale že se každý nazve odborník/vědec apod. a vyplodí takový žblebt, že je horší, když jedete na klasickém kole, tak sníte víc kraviček, než to, že elektrokolo musí mít baterku dovezenou přes půl světa.

Takových odborníků bylo se salátovou okurkou, kafem a dneska na vtm vyplodili ohledně masa a cukrovky, kde studie byla prováděna tak, že si tam každý respondent mohl napsat, co chtěl a nebyl dlouhodobě pozorován.

MichaelP

Ano, to souhlasím, ale o tom se dá přeci diskutovat na úrovni a né tu házet do diskuze takové spíše trapné výkřiky…

Michal Bartoníček

Ano, to mi taky vadí.

JendaVenda

Opravdu ? Elektrokola umožnila líným lidem jezdit i tam, kde by ani pěšky nevyšli. A jak se na výchozí místo dostali ? Autem a kola mají na kouli. Takže elektrokola přispívají k ničení planety, nikoli l její ochraně, neboť tyto kola plno lidí nepoužívá k cestě do prace, ale jenim k zábavě. Ups a teď ekologové do mě. 🌐💨

Pájin

Tak pozor panáčku. Právě si citoval co ekologové sami uvádí. Byly tam i příklady. Prameny Vltavy, Luční bouda…

Ondra

Ono záleží. Když budete jezdit na elektrokole ve městě bude to více ekologické než autem či mhd

IGCT

Pán je evidentně ztělesněním dekadence vzdělávání 🙈.

FrantaM

Tipuji, že brzy tento “odborník” přijde s teorií, že planetě a přírodě by bylo nejlíp, kdyby tu nebyli žádní lidé …

Alča

no to je ale vlastně pravda 🙂

jirka

No ale to je asi pravda, ne? (teda ne ze by to bylo reseni nasich problemu)

Jiří B.

Problémy lidstva by to sice nevyřešilo, ale Zemi by jich docela dost ubylo. A ty lidské problémy by vlastně byly vyrešeny tím, že by zmizely.

FrantaM

No nejsem si jist, ona si naše planeta stejně spoustu věcí dělá sama.
Třeba 96% všeho CO2 (které se teď tak vehementně řeší) je vypuštěno bez přičinění lidí.

Dejf

jeden z mála článků tady, který je sice nesmysl vůbec číst, ale v diskusi se člověk docela pobaví.

Tomáš M

Jediná škodlivá emise je tenhle odborník…..

JackBrno

Proboha, takovou slátaninu jsem tady dlouho nečetl… Ti rudozelení bolševici už neví, jak by ty elektrokrámy propagovali.

Honza

Tyhle odborníky a vědce bych poslal ven štípat dříví, aby neřešili kraviny.

Eva Mozgvová

Ovšem museli by to dělat o hladu, aby nezvyšovali uhlíkovou stopu.

mimochodem

Myslite konverzi dreva na certifikovane palivo z biomasy? 😉

Michal Bartoníček

Za tyhle rádoby moudra a doporučení bych poslal štípat dříví vás. 👎

Rop

Řekl někdo odborníkovi, že jím, i když nejezdím na kole? Že vlastně žádné nadbytečné emise kvůli šlapacímu kolu nevznikají? Že chci jenom žít.

Jackub

Ale on asi moc nestojí o to, abychom žili. Maximálně tak podle jeho rad – tedy vždy si úzkostlivě předem spočítat, jaká je uhlíková stopa té které činnosti, kterou hodlám udělat a pak se stejně klepat a mít špatné svědomí, že jsem to mohl udělat zodpovědněji… Už jsem viděl i záznam z nějaké konference, kde nějaká holčina zcela vážně prohlásila, že v rámci snížení zátěže planety je potřeba začít jíst děti!!! 😱 Nežertuji! Navíc – ještě jsem neslyšel nikoho říct, kdy a jak se pozná, že veškeré tyto aktivity pomohly. Jak se to bude MĚŘIT? A kde? 🤔 A do… Číst vice »

Zrzek

Ne jsou proti oteplování, takže pro ně ideální doba ledová. Akorát nevím jak budou získávat ekoenergii že solarů při sněhových srážkách a minusových teplotách.

PetrH

Nesmíte koukat tolik na horrory, pak se vám zdají úplné nesmysly.

Jaaa

Čistě technicky vzato energetický výdej z jízdy na kole je a nemusí být úplně malý. Ale je pravda, že pokud nejste špičkový cyklista a nejezdíte 100 kilometrů denně, je to oproti běžnému metabolismu relativně malý podíl.

Jackub

To je snad dobře, že jízdou na klasickém mokré se spotřebovává energie, ne? Je to znamenitý prostředek ke zhubnutí a zlepšení kondice. I proto lidé na kole jezdí. Podle tohoto „odborníka“ by zřejmě bylo nejlepší, kdybychom všichni hromadně spáchali sebevraždu s přestali svou pouhou existencí ničit planetu… 🤔🤪🤦 Žel, u sebe s těmito radami tito „experti“ nikdy nezačnou… 🤷

Jackub

Pochopitelně, že jsem chtěl napsat „jízdou na klasickém kole… “ 🤷

L.

No, ve skutečnosti kolo moc dobrý prostředek na hubnutí není, protože při jízdě na něm má člověk typicky moc vysokou tepovou frekvenci, takže tělo nespaluje uložené tuky ale jen UT trochu cukrů co má zrovna v krvi.

Vidim to i na sobě – když jezdím víc na kole tak nehubnu, ale mám větší hlad a víc toho sním, takže nula od nuly pojde.

(Rychlejší) chůze je na hubnutí mnohem vhodnější.

Fiala

No nevím, loni jsem jeli z Nového údolí do Benátek (přes Brenner a zpátky přes Tarvisio) a stálo mě to cca 8kg živé váhy. No a novou váhu si držím dodnes, takže jízdou na kole zhubnout lze.
Jen poznámka, jsme satří pánové (69) takže žádné šílené výkony, jízda v klídku, cca 100km denně. Všechno naložené na kole, kam dojedem tam lehnem, jídlo po cestě v nákupních centrech i jinde (v Itálii skvělá pizza , pivo až odpoledne po cca 70 – 80 km) , pravidelné zastávky.

Jaaa

Ono tady dost záleží, co a jak jíte. 😉

PetrH

Vysoká tepová frekvence? Zkoušel jste to někdy měřit?
Taková bude spíše při běhu, na kole nešlapete pořád naplno, pokud teda nejedete závod.
Jinak cyklisté bývají hubení, pokud to jsou tedy opravdu cyklisté a ne bečky, co jedou k nejbližší hospodě na svíčkovou se šesti a pivem. Typicky každý vytrvalostní sport dělá hubenou postavu, je to dlouhodobý výdaj energie.

Dejf

Zkuste to o tý hubený postavě nějak vysvětlit tomuhle týpkovi.
https://youtube.com/shorts/1CB7-qzdcGM?si=v06wPJCjEPIyw53Y

Dejf

Noa to řeší právě to elektrokolo, člověk si v klidu ohlídá, aby tepy přes 140 nešly a jde se na to. Letos mám už 10kg dole…

Otos

Zabývá se dětmi a přírodou, vzděláváním a ochranou životního prostředí. Působí jako ředitel vzdělávacího centra TEREZA a předseda sítě středisek ekologické výchovy Pavučina. V roce 2017 spoluzaložil projekt ucimesevenku.cz, který v témže roce obdržel první cenu odborné poroty za inovace ve vzdělávání EDUí. Odborník z neziskovky?

Daja

No. To bude takový ten dnešní odborník, který jen vymýšlí hovadiny, místo toho, aby šel tou nejjednodušší cestou. Elektrokola jsou …….., naprosto zbytečná zàtěž pro všechno. Další vynález na h……., protože lidi se dnes nudí k smrti a přitom neumějí dělat nic smysluplného.

Václav

No, I takový odborník mívá občas hovězí nápady. 😉

jva

Někdy už ty eko důvody znějí jak z Říšského ministerstva propagandy….

Jackub

Spíš vždycky…

🗺️ Petr

Neměl tenhle článek vyjít až 1. dubna?

PeterM

Zatímco elektrokolo vznikne a zmizí z povrchu země “jen tak” … bože bože 🤷‍♂️

Luděk Štěkala

Mě by fakt zajímalo, jestli to tady ten pán i nějak vyčíslil. Prostě se tak ráno vzbudíte a řeknete si: “No jo, vždyť i to jídlo představuje emise!!! Tak to je pak elektrokolo víc eko.”