Elektrododávky nám dávají smysl, říká slovenská DPD a buduje plně elektrifikované depo v Bratislavě
Elektrická vozila DPD. Pramen: Unicorn
Tendr na komplexní řešení bratislavského depa DPD vyhrála společnost Unicorn se značkou ChargeUp.
Ve firme mam el auta uz asi 5 let na stridani ridicu u mhd linek. V lete to funguje ale v zime traga. Na koho vyjdou posledni trasy tak uz si netopi aby vubec dojel. Nevim jak je resene topeni u el dodavky ale v el busu mame klasicke bufiky jinak by se bus nevytopil. A myslim si ze bud ridici budou mrznout v zime v el dodavkach a dost mozna se stresovat zda jim bude stacit stava do rozvezeni posledniho baliku nebo ne. A jak asi kazdy zna , ze ridice kteri rozvazeji baliky tlaci extreme cas. A kdyz… Číst vice »
Výhoda toho, když stlačí ten pedál, tak zas dost energie narekuperují při brždění. U spalováku se tohle nestane. Hodně záleží na tom, co ve firmě máte. Některá auta z pionýrských dob před 5-7 lety jsou horší, mají malou baterku a chybí jim TČ. Nicméně ta situace se poměrně zásadně zlepšuje. Mimochodem během výměn toho auta nenabíjíte? Neudělal DP někde možnost dobíjení? To si pak podkopávaj sami nohy.
Rekuperace zase neni tak vsemocna. Vidim to u busu. Aby se neco vratilo do baterky tak musim jet z kopce a ne pouze dojizdet ke krizovatce. Jinak auta se dobijeji kdyz jsou v garazi mezi stridanim ale je to proste malo v zime. Nemame rychlonabijecky.
Jestli od rána do poledne baterka vystačí, může ji v polední pauze aspoň trochu dobít, pokud má kde. Že by ale vystačila i odpoledne? Tomu nevěřím, i ty dodávky ve městech nahrkají spoustu kilometrů, rozjezdy a zastavení na semaforech a křižovatkách, kde rekuperací moc nezískají. Na druhou stranu přepravují lehký náklad, takže těžké baterky tak nevadí. Ať to zkusí a uvidí. Nevěřím ale, že jsou schopné nahradit víc než třetinu dodávek – zbytek jezdí po kraji a vozí těžší náklady, a tam baterky prostě nestačí.
Tak i třetina dodávek je poměrně velká finanční úspora. Jinak bacha na to, právě semafory, rozjezdy, město. Tam všude se rekuperací získají krásný kilometry navíc. Když jedu se svým EV městem, tak kilometry skoro neubývají, právě kvůli tomu, že se spousta energie hezky vrací.
Na elektromobilitu už pokud dobře vzpomínám vsázela i Deutsche Post – a taky to nedopadlo. Tak uvidíme, jak si s tím poradí DPD. Při těch krátkých trasách to smysl dává, otázkou jak jim bude stíhat to dobíjení – ono 350 kW příkonu není zas tak moc, záleží kolik aut budou chtít dobíjet.
U Deutsche Post to nedopadlo především proto, že předmětné vozidlo bylo vyvíjeno tak nějak na vlastní pěst pouze pro ně, a takový vývoj je hrozně drahý bez ohledu na pohon. DPD bude kupovat normální auta z nabídky výrobců.
Toto je hádam jedno z mála odvetví, kde má elektromobilita zmysel. Krátke trasy v mestskom prostredí, časté zastávky na minútu alebo dve pre vyloženie zásielky. Ale mestský autobus, dlhý 12 metrov, ktorý na 99% jazdí tú istú trasu? Načo by si mal voziť obrovské, ťažké a drahé akumulátory so sebou? Šup naťahať troleje a do vozidla malý akumulátor pre dojazd 20 km mimo trolej.
Je to všechno lež, ten kdo zná, byť jen trochu, technický stav vývoje elektrických dodávek ví, že je to nesmysl 🤦♂️🤷♂️
Přesně, jsou to úplná jelita. Kdyby se zeptali v kterékoliv české hospodě, zjistili by, jak je elektromobilita úplně slepá cesta vývoje.