Elektrizaci tratě z Veselí do Velenic vyprojektuje za 51 milionů Sudop

České laminátky v Gmündu. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaČeské laminátky v Gmündu. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

Správa železnic učinila další krok k elektrizaci tratě Veselí nad Lužnicí – České Velenice, když vybrala projektantskou firmu. Záměr projektu

65 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

Přijde mi, že na české železnici jsou potřebnější akce. Jen se je nedaří projednat, takže se investuje tu a onde, kde je schváleno. Když se podaří schválit elektrizaci Nemotice – Koryčany, tak se elektrizuje. Co natom, že na obě strany z Nemotic se schválit nedaří… Pro odklony mimo Brno tato elektrizace nebude mít význam, neboť její relalizace do roku 2025 je pozdě, když výluky v Brně proběhnou před tímto datem, reko Adamova již soutěží prováděčku, tohle je teprve DURka. PS: Jen doufám, že některé stanice budou dlouhé 750 metrů, jak je „na západě“ zvykem, aby dlouhý kontejnerový nákladní vlak mohl… Číst vice »

Jouda

….. Aneb jak vyhodit pořádný prachy oknem! A budeme tady furt dokola řešit nějaké pojebané čapí hnízdo, které mi sice taky vadí, ale proti těmto projektům jsou to drobné….

Souprava

Podepisuju.

Jiří Kocurek

Žejo? Pošlete mi taky 50 miliónů z veřejného rozpočtu. Vždyť jsou to drobné, ani ne jedna tisícina rozpočtu SFDI. A soupravovi taky. A taky prosím pro Žesnad.

Pampara

Silnice III tříd též opravují, modernizují. Nikdo to nerozporuje. Zdá se, že u SŽDC si někdo hledá pracovní náplň, kdy bude jak Nero dávat palec hore/dole (co má a co nemá cenu, dle nálad a rozpoložení). Hezká lehkoživnost.

libor

To jsou zase investice….za mld.
Rakušáci tudy chtějí náklad? Vždyť i silnice E49 je LKW transit via A zákaz, ne?

libor

kdyby raději opravili Kralovice-Mladotice a zavedli rychlík Praha-Rakovník-Kaznějov (podobně velké jak Cmunt)…

čecháček

To je vskutku podnikatelský záměr hodný génia. Nebo je to ironie? Nějak si nejsem jistý.

libor

jojo, otázka času, který subjekt zavede tento spoj, věřím, že i bez dotace MD :)))

Tomáš Záruba

Tak a teď ještě co se dělo mezi schválením SP a vypsáním PD (rok a půl).

Gejza

Připravovala se zadávačka?

jirka

no to je tedy rychlost, ..páni. číňani do té doby postaví dalších 500 km VTR

Fedexak

Jirka:
jak jsem uváděl u jiného příspěvku – celková délka VRT tratí v Číně v km:
2008 – 140 km VRT
2018 – 27 000 km VRT

jirka

tak tedy oprava. tak do té doby postaví v číně 13 500 Km VRT :-)… což je jen malý rozdíl proti elektrifikaci této jedné 50 km trati

Panda

V přepočtu na obyvatele může klidně vyjít pětiletka v ČR a v Číně celkem podobně:) Akorát v Číně vyvlastňují, neřeší připomínky obcí, mají dostatek levné prac. síly, necpou tolik financí např. do sociální politiky a potřebují propojit spoustu mnohamilionových metropolí… Tím nechci obhajovat naše investice do infrastruktury a rychlost jejich přípravy, jen s tou glorifikací Číny bych to úplně nepřeháněl:)

a8n

Není v Číně náhodou vlastníkem veškeré půdy stát, který ji jen dlouhodobě pronajímá?

Filip

Ne tak uplně, zemědělci třeba mají právo si část půdy odkoupit. Jinak ano stát půdu pachtuje.

jirka

chápu že pozemky jsou u nás o fous dražší ale jak to souvidí s tím že u nás za 5 let se natáhne jen pár km drátu?

Panda

Tak to zas souvisí se zdlouhavou přípravou staveb, což je daň za demokracii (připomínky obcí apd.), proměnlivou prioritizaci staveb a zejména přebujelou byrokracii vč. pomalého schvalování všeho (SP, EIA, …). Ale pokud je řeč o nejbližší pětiletce, tak se toho snad postaví více než je pár km drátu (4. koridor, Uničov…), byť to tempo není úplně závratné (např. v Rakousku se vyrazí podobný počet km VRT tunelů jako u nás optimalizuje tratí)…

Jiří Kocurek

https://mapy.cz/s/3sBJx
Jestlipak se na těch 3,63 km z Frahelže do Vlkova dokáže osobní vlak rozjet na 160 km/h a zastavit v následující stanici? Odpovím si sám: Samotná lokomotiva ano, možná i s jedním vagónem.
Ovšem když tam bude rychlost 350 km/h v délce 30 metrů, tak budou někteří šťastní.

Johny

Když už tak by měly narovnat poloměry oblouků jako se to stane s úsekem kde se dnes staví obchvat Budějovic.. A bolet to nebude..
Aspoň 140 km/h by si to zasloužilo..

Marek

rozhodně, trať je navíc i překvapivě z velké části téměř rovná…

železničář v důchodu

Když už tam bude připraveno ETCS, pak i NTR = 120 km/h je tam hloupě malá – až na několik málo úseků by tam klidně bylo možno jezdit rychlostí 160 km/h, a kdyby byla obnovena (a rozšířena) i mezistátní dálková osobní doprava, tak by vyšší NTR byla rozhodně přínosem. Ale samozřejmě záleží především na koncepci, jakou předpokládá výhled: zapojení této trati ve Vídni pro dálkovou mezistátní dopravu příliš příznivé není.

Tomáš Záruba

Copak to by šlo řešit přes Tullnerfeld. Ale pokud, tak asi hlavně směrem z Budějovic.

železničář v důchodu

Aha, to mi nějak uniklo – jako asi i různé další rakouské „novoty“, které v době, kdy jsem po Rakousku rád jezdil, ještě neexistovaly: škoda že se česká železniční síť nerozvíjí aspoň vzdáleně podobně jako rakouská …

X 1

Naopak. Právě pro dopravu mezi Prahou a Vídní se trať jeví naprosto ideálně. Sice se z ní nejezdní na Hbf ale v obraze brzkých rekonstrukcí tratí, které nás čekají, by mohla dočasně posloužit. Jen namátkou. Víden – Břeclav, uzel Brno, Brno – Adamov – Blansko, uzel Č. Třebová, Choceň – Pardubice, Kolín – Poříčany. Je toho dost, jen co jsem si vzpoměl. Spojení do Blavy a Vídně, bude v tu dobu spíše sázka do loterie. Zpoždění, mimořádnosti, pomalé jízdy apod. To vše bude vyvolávat nestabilitu grafikonu a tudíž výrazná zpoždění v jízdním řádu. Cestující veřejnost bude otrávena a přesedne do… Číst vice »

železničář v důchodu

Něco jiného je přechodný výlukový stav a něco jiného pravidelný provoz – navíc z toho „dost, na co jste si vzpomněl“, není skutečně „fatálního“ vlastně vůbec nic a „uzel Brno“ se dokonce přestavuje vlastně už několik roků: opravdu nepříjemná bude jen výluka Brno – Adamov – Blansko, protože adekvátně funkční a kapacitní nebude ještě ani trať přes Vysočinu. Mezistátní spojení Prahy a Vídně přes České Velenice nezavrhuji (a nejen jako „záložní“ trasu pro výluky jinde), jen připomínám, že to byli právě především Rakušané, kdo o ně v minulosti ztratili zájem a po zprovoznění nového „Hbf“ jeho případné obnovení rozhodně nijak… Číst vice »

Kuzma

Zapojení ve Vídni není žádný problém. Stačí sjet z FJB v Absdorf-Hippersdorf a přes Floridsdorf a Mitte dorazíte na podzemní nástupiště (kolej 1 a 2) na Hbf.
A nebo udělat smyčku přes Stadlau a jsou vám k dispozici všechna ostatní nástupiště vídeňského hlaváku.
Vyzkoušeno už několikrát při cestě na Schwechat.

železničář v důchodu

No, jistě: EC vlak z Prahy si jistě bude s vlaky vídeňské S-bahn výborně rozumět, nebo jej necháme dalších 20 minut objíždět Vídeň přes Stadlau – prostě ideální řešení …

Souprava

Ty si fakt mimo, rezimkari.

Jan Sůra

Poslední výzva před zablokováním. Jestli se neumíte chovat slušně, neznámým lidem tykáte a urážíte je, navštěvujte prosím jiná diskuzní fóra.

Souprava

Tak ale měřte stejně i jiným. U lidí co napadají mě a tykají mně, skoro nikdy nezasáhnete. Tak se nedivte pak, že se nechám někdy unést. Varování beru, ale aplikujte ty stejná pravidla i na ostatní.

pony

ale ma pravdu, poslat na nastupiste 1-2 EC vlak s potrebnou dobou odbaveni (a nizsi presnosti dodrzovani jizdniho radu, navic kdyz ho poslete po castecne jednokolejne trati), ktera je preci jen vyssi nez u S-bahnu asi neni reseni, ktere by nekoho nejak dojalo. ledaze ho nechate vyhnit na Mitte dokud tam nahodou nebude dost velke okno

Souprava

Díky za souhlas. Možná jsem to napsal nevybíravě, ale na pointě, že je to totální nesmysl, to nic nemění.

železničář v důchodu

A co jiného než „pony“ jsem napsal já, vy hulváte? Než budete příště někoho napadat, naučte se nejdřív číst a hlavně myslet (hlavou) …

Souprava

Kvůli někomu, jako vy, nebudu riskovat zablokování. Nebudu vám už na nic odpovídat. Považujte veškerou diskuzi mezi mnou a vámi za zcela ukončenou.

Jiří Kocurek

Těžko říct takhle z hlavy a bez namalovaného grafikonu, ale je docela dost dobře možné, že zrychlení ze 120 na 160 bude znamenat jenom to, že vlak přijede do stanice o minutu dřív a tuto minutu ve stanici prostojí při čekání na protijedoucí vlak.
Pokud by zrychlení na 160 km/h znamenalo přesunutí křižování o stanici dál, tak prosím, nemám námitky.

Josef Sandr

To je docela škoda, že se nevybrala ze studie proveditelnosti varianta n VMax = 160 km/h. Sice by tam nějaká napřimování musela být, ale když jsem se podíval, kde by se tak dělo, tak to na první pohled vypadá, že by to nemusel být až takový problém. A navíc by všechna křížení se silnicí 1.třídy pak byla mimoúrovňová. Ale vzhledem k CHKO Třeboňsko to asi tak jednoduché není, byť i tato varianta je v ZUR a ÚP. Souvislý úsek Třeboň – Veselí na 160 km/h by fakt nebyl špatný.

Cargo

Trať by se měla používat i jako odklonová trasa pro nákladní vlaky, které běžně jezdí po I. či IV. koridoru. Nebo během přestavaby brňeského uzlu. Je to trochu s křížkem po funuse, když se příští rok má zavřít trať z Brna na Třebovou. Při této výluce asi nikdo na nákladní vlaky nemyslí.
Druhá otázka je, jestli bude taky schopen rakušák vozit nákladní vlaky do Velenic, protože Velenice nejsou nafukovací…

Kubrt

Bohužel je to tak. A nafukovací není ani trať na rakouské straně, která je až k Vídní jednokolejná, takže při výluce na t260 spojení přes Velenice asi moc nepomůže.

Martin V.

A regulérní nákladní vlaky by tudy časem jezdit nemohly? Až se dobuduje celá dvoukolejka z Prahy do Veselí, tak třeba kontejnery z terminálu v Uhříněvsi by se nemusely tlačit přes Prahu a ucpaný koridor, pokud potřebují na jihovýchod (a že do Číny je to tudy kratší). Druhá kolej na rakouské straně kdysi byla, ale pokud tam nic nejezdí, tak o obnově logicky nikdo nebude ani uvažovat.

Kubrt

Pan Sládek se tu před časem vyjadřoval za ŽESNAD, že o trasu PH-Velenice-Vídeň – po elektrifikaci – mají zájem, tak snad tam „regulérní nákladní vlaky“ jezdit budou. Je fakt, že dosud to bylo/je zadrbané nicmoc starou jednokolejnou tratí přes „Českou Sibiř“ a – v elektrické trakci – sjezdem/výjezdem do českobudějovické kotliny (alternativa diesel přes Třeboň).

Georg

co si presne predstavujete pod pojmem „zadrbane“?

Kubrt

Nízkokapacitní, pomalá – zejména kvůli křižování – jednokolejka (už tedy mizící) přes Heřmaničky, energeticky nevýhodný sjzed/výjezd z ČB.

železničář v důchodu

Železniční uzel Vídeň je z tohoto pohledu podobně problematický jako železniční uzel Praha – zapojení trati od Českých Velenic do něj by se možná dalo docela dobře přirovnat k zapojení „buštěhradky“ (obou jejích větví) do ŽUP = pro nákladní dopravu „nic moc“, takže záleží na Rakušanech, jak se s tím dokáží „popasovat“.

a8n

Vy si myslíte, že ty vlaky jezdí přímo do Číny? Takových je minimum a musí přes Rusko, takže na východ až severovýchod.

Martin V.

Ne, měl jsem na mysli severní Jadran (Koper, Terst) místo Severního moře (Hamburg, Brémy, Rotterdam). Kdysi tam nic konkurenceschopného neplulo, ale v posledních letech se to začíná měnit.

X 1

Měl jsem za to, že Metrans je operátorem v Terminálu Krems an der Donau.
To by pak měl z Prahy jednodušší.

železničář v důchodu

V té oblasti už jsem velmi dávno nebyl, ale myslím, že elektricky jezdit mezi Českými Velenicemi a (rakouskou) Křemží zrovna úplně jednoduché není = minimálně s úvratí v Absdorf-Hippersdorf …

xyz

„Jihočeský kraj nicméně počítá s tím, že by mělo být hotovo do roku 2025.“
To je ten kraj (objednatel), který na té trati ani není schopen objednat hodinový takt vlaků (a to ani ve špičce).

„Rychlost se zvýší z dnešních maximálních 100 kilometrů v hodině na 120 kilometrů v hodině.“… a to pouze pro vlaky vybavené mobilní částí ETCS.

Také připomínám, že po mnoho let zde na vlacích osobní přepravy jezdily Regionovy s v(max) 80 km/h, tzn. vozidla ani nevyužívala dosavadní traťové rychlosti.

Vypichuji také skutečnost, že tedy dojde ke zvýšení již tak velmi solidní traťové rychlosti.

Honza

Naprosto s vámi souhlasím. Teď tu jezdí brejlovci, kraj ale prohlásil, že chce na příští rok jednotky 814 (Regionova) kvůli nízkopodlažnosti. Po elektrizaci tratě jednotky 650/651 RegioPanter.

Štěpán

Takže se na trať, kde je rychlost 100 km/h, vrátí 814, které umí jezdit jenom 80? Nebyly náhodou odtud staženy právě z tohoto důvodu?
A patrové vozy Bdmteeo snad nejsou bezbariérové?

Marek

neznám snad nikoho, kdo by ty největší šroty, které ČD na léto na objednávku kraje vyhrabalo někde z roští, vítal…
to snad i radši pomalé a hlučné regionovy než toto…
Navíc od příštího jízdního řádu by snad do Velenic měly jezdit 4 páry rychlíků 🙂

jirka

ragiono… jezdit tím rámusákem? NIKDY !!!

Marek

Je pravda, že jsem ji naprosto nenáviděl, ale špunty do uší to řešily!
nicméně smrad ze starých brejlovců, který se těmi velkoprostory line nijak odfiltrovat nejde :/

Jakub

Regionovy? To ať sem raději pošlou už i ty vyřazené 854 z Mladoboleslavských rychlíků.

Kubrt

Na mimo-letní-sezónu tam máte 842…

F. K.

A největší legrace nastane, až se na kraji zjistí známý fakt, že tím jezdí pět režistů a tři důchodci, nahradí to nějakým minibusem a po zbytek věků tam bude korodovat trolejové vedení nad zrezlými kolejemi.

Pampara

Jako v případě obcí okolo Netolic, či Týna. Tam se obyvatelstvo přímo rozplývá nad pohodlím 5x levnějších busů, které nevozí vzduch a jezdí jim v neuvěřitelně hustých intervalech z každičké návsi. To pohodlí je natolik neodolatelné, že se až bojí těmi busy jezdit aby je nezamazali, že raději používají aut, která vůbec nikde nepřekáží.

Souprava

Ty auta pouzivali,uz kdyz tam jezdil vlak, jinak by to nebyly nejslabsi trate v kraji.

železničář v důchodu

Chtít použít „vyřazených 854 z Mladoboleslavských rychlíků“ na osobní vlaky na trati s docela slušnou NTR vůbec není moudré – než se ty „hydry“ opravdu rozjedou, tak už by musely zase začít brzdit, a požadovanou nízkopodlažností také právě příliš nevynikají: návrat „regiokřápů“ už v době, kdy ještě nejsou výhodné třeba z důvodu eliminace nutnosti objíždění lokomotiv při výlukách, je tak asi především otázkou nákladových ukazatelů – a budou-li tam jezdit i rychlíky, bude asi velká část „dálkové“ frekvence využívat právě jich, takže byť návrat „regiokřápů“ velkým štěstím určitě není, ve výsledku snad ani žádnou extra velkou „tragédií“ nakonec nebude. Nicméně… Číst vice »

Tronda

Tak jistě bude se opakovat scénář z elektrizace Velenické od Budějovic. Aby se zdůvodnila nutnost elektrizace zavedou se čtyři páry rychlíků, kamarádi pak za několik miliard trať za drátují a rychlíky se pak v tichosti zruší.

Pampara

Frekvenci odvozí nově z dotací pořízené krajské vrtulníky. Je to IN, zatímco železnice OUT. Kraj má vrtulníkovou základnu na LKCS. Je tam i prostor pro postavení obchodního domu, na jehož střechu mohou vyjíždět busy, což se stalo osvědčeným jihočeským standardem pro koncipování velice rychlých a pohodlných přestupních míst typu hrana – chodba- eskalátor – kvelb – chodba- eskalátor -hrana. Vrtulník je nízkopodlažní , má spotřebu pouhých 200l na sedačku a strojhodinu bude kraj dotovat, protože to je o 204% levnější, nežli vlaky. Tam hledejme budoucnost:-)

LKB

„Završením celé zakázky má být mimo jiné pravomocné územní rozhodnutí.“
Z tohoto by bylo nadmiru vhodne ucinit pravidlo u projekcnich cinnosti, protoze to znamena, ze se nekam pohneme.

IGCT

Rozhodně. Důležité jsou pouze výsledky a papír snese všechno.