Elektrizace Zlína: SŽDC potřebuje 700 smluv k pozemkům, stavět chce od začátku roku 2021
Správa železniční dopravní cesty aktuálně připomněla videem (níže) přípravu jedné z největších chystaných železničních staveb na českých kolejích. A upřesnila
Správa železniční dopravní cesty aktuálně připomněla videem (níže) přípravu jedné z největších chystaných železničních staveb na českých kolejích. A upřesnila termíny. Elektrizace a kompletní vylepšení tratě Otrokovice – Zlín – Vizovice s celkovými náklady přes deset miliard korun prochází územním řízením.
„K podání žádosti o vydání stavebního povolení by mělo dojít ve druhé polovině příštího roku. Předpokládané celkové investiční náklady dosahují výše 11,8 miliardy korun,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Tesař. Nejde přitom pouze o úřední procedury. Správa železnic musí uzavřít stovky smluv o smlouvách budoucích, na základě kterých začne po vydání územního rozhodnutí vykupovat pozemky. „V tuto chvíli máme uzavřenou přibližně polovinu z celkového počtu 700 smluv o smlouvách budoucích,“ doplnil Tesař. Samotná stavba by podle něj měla být zahájena na začátku roku 2021, dokončení se pak předpokládá v polovině roku 2024.
VIDEO:
Chystaná elektrizace 25 kilometrů zlínské tratě bude z hlediska celkových nákladů výrazně dražší než železniční stavby z posledních let. Za 12 miliard dojde například ke zdvoukolejnění tratě mezi Otrokovicemi a Zlínem, elektrifikaci střídavým napětím, kompletní přestavbě největších stanic včetně kolejiště (ve Zlíně vznikne nová výpravní budova) nebo výstavbě mimoúrovňových křížení. Jedno z nich v Otrokovicích bude mít fakticky podobu dvousetmetrového tunelu, když se koleje zavrtají pod třídu Osvobození. Maximální rychlost by se měla zvýšit z dnešních 60 kilometrů v hodině na 100 kilometrů v hodině.
V souvislosti s instalováním střídavé trakce se přechodový bod posune na sever z dnešní přechodové stanice Nedakonice před Říkovice. Jde o 44 kilometrů dlouhý úsek mezi Nedakonicemi a Říkovicemi na trati Břeclav – Přerov, SŽDC už na jeho přeměnu vypsala soutěž s odhadovanou cenou 1,5 miliardy korun. Za to počítá se zhotovením projektové dokumentace pro stavební povolení i samotnou stavbou. Hotovo má být do konce srpna 2022. Namísto stávající stejnosměrné soustavy 3kV DC se zde pak bude jezdit na střídavou 25 kV AC, 50 Hz.