Bez sloupků a vystupování. Elektrické taxíky ve Vídni se nově dobíjejí ze speciální podložky

Elektrické vozy vídeňské taxislužby se nově dobíjejí ze speciální desky. Autor: Město Vídeň/Nicole ViktorikElektrické vozy vídeňské taxislužby se nově dobíjejí ze speciální desky. Autor: Město Vídeň/Nicole Viktorik

Všechny rakouské taxíky, které budou uvedeny do provozu od roku 2025, musejí mít bezemisní pohon.

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
tomas-6273

Po dlouhé době smysluplný projekt. Snad si to někdy přečte Síkela, Kupka, Fiala nebo Havlíček s Schillerovou a Babišem a zamyslí se nad tím. Místo toho budou donekonečna řešit kraviny, jak „musí“ auto zůstat dostupné pro všechny. Taxi je defacto vyšší forma carsharingu i autonomního auta zároveň, které přijede až pod dům. Stačí u něj vyměnit pohon za bezemisní. Není jednoduché si umět přiznat, že spousta věcí je už vymyšlených a není třeba znovu investovat energii do vymýšlení kola. Multimodální doprava je pro změnu starý dobrý vysokokapacitní stojan na kola u vlakového nádraží, kterých bylo tisíce. Podobně to je i… Číst vice »

oja

Že by taxi bylo vyšší formou carsharingu nesouhlasím, je to přesně naopak: taxikář za volantem je dočasným technologickým řešením, než ho jako vyšší forma nahradí autonomie. Až bude možná alespoň u aut, která nevezou žádné lidi, tak částečně autonomní carsharing (prázdné auto Vám přijede samo, Vy ho pak odřídíte kam potřebujete a ono pak zase samo prázdné odjede) částečně nahradí taxi, místní hromadnou dopravu i vlastnictví aut. Až budou auta zvládat vysoký stupeň autonomie i s cestujícími, taxi s řidičem vymizí. Vyjma rozvozu opilců, dokud autonomie nebude úplná. Dostupnost auta pro všechny je populistický blábol. Dnes je významná část Čechů… Číst vice »

czhunter

Tady se dsikutuje většinou o nesmyslech, ale na důležité věci se nikdo neptá.

Například to, že v tom místě auta ze série nemají žádný konektor.
Takže tam musí být nějak dobastlený.
Pokud si ale na elektroauto někam dobastlíte vlastní nabíjecí konektor, jak je to homologované? A máte na to auto pořád záruku?

oja

A Vy si myslíte, že si tam ten konektor dobastluje taxikář ve své garáži? V Moskvě bych tomu věřil, ve Vídni je zbytečné se na tyto důležité věci ptát, protože je evidentní, že je na to nějaký oficiální dodavatel, který to dělá minimálně se souhlasem výrobce auta (ne-li přímo ve spolupráci s ním) a pochopitelně na to má i homologaci a poskytuje záruku.

czhunter

Ne, myslím si že to dělá nějaká firma. A myslím si, že na tom automobilky nespolupracovali ani to neschválili (pro pár aut pro jedno město které si vymyslelo nestandardizovaný proprietální konektor … já docela vím jak funguje VW – vždycky se tam někdo na meetingu zeptá „A prodá se toho aspoň 100 000 kusů? Ne? Tak to nás vůbec nezajímá.“). A myslím si, že záruku dává přímo ta firma co to montuje. A myslím si, že je vysoká pravděpodobnost že ta firma do pár let zkrachuje a pak už na to nebude záruka žádná. A všechno tohle si klidně můžu… Číst vice »

Twix

Článek je o tom, že Rakousko chce elektrickými taxíky zlepšit životní prostředí ve městech. Na spotřebu elektrické energie jsou tam sice ty taxíky zcela mizivou položkou v porovnání s elektrickou městskou a příměstskou dopravou, ale přesto je celá diskuze o tom, zda je tato energie dostatečně zelená.

oja

Souhlas.
Navíc je celá ta diskuze úplně mimo: V otázce zatížení městského prostředí emisemi automobilové dopravy jsou emise CO2 marginální problém. Primárně jde o emise prachových částic, oxidů dusíku apod., vznikající v místě provozu. A v tom jsou elektromobily jednoznačně výrazně lepší než spalovací auta, byť ne zcela bezemisní – nějaký otěr pneumatik a brzdových destiček vykazují i ty.

Twix

To je taky pravda, ale já v té diskuzi spíš vidím téma, jestli kvůli rakouským elektrickým taxíkům nezačnou mít zdravotní problémy lidé v okolí elektráren v Česku…

Trumway

Tak to určitě nebude, protože těch taxíku zase nebude nějaké velké množství.Já ten problém vidím v tom,že se jedná o zemi jejíž zástupci léta šli a stále jde proti Temelínu. Vadí jim plány , které by nám mohly přinést energetickou soběstačnost, ale odebírat od nás elektrickou energii jim nevadí. Přirovnal bych to ke stromu jehož větve přesahují přes prot na sousední pozemek. Soused si z těch větví rád každý rok zdrarma othá ovoce, ale když přijde podzim a začně padat listí chodí za sousedem ať ten strom pokácí, protože mu listí padá na jeho zahradu, kterou on chce mít sterilně… Číst vice »

oja

Nezačnou. Vliv elektromobilů na celkovou spotřebu elektřiny se přeceňuje. Jistě, pokud jich ve státě velikosti ČR nebo Rakouska bude milion, tak se to pozná – ale uhelné elektrárny se nebudou držet v provozu jen proto, že je někde pár elektroaut navíc.
Dočasný nedostatek elektřiny se dnes vykrývá plynovými elektrárnami. A to je až na CO2 (a to, komu co nákupem plynu financujeme) vcelku neškodný zdroj.
Napsal jste to sám výše: hromadná doprava té elektřiny spotřebuje mnohem víc.

czhunter

Absolutně nejzásadnějí emise vozidel ve městě, která také nejvíc ničí zdraví a život člověka a všech ostatních živočichů, je zvuk (nebo spíš ruch/hluk).

Při nízkých (městkých) rychlostech hluk motoru drtivě převažuje všechny ostatní (aerodynamický, hluk pneumatik) a nejhorší je u pomaloběžných dieselů které ještě navíc drtí svět vibracemi.

oja

No a elektromotor téměř žádný hluk neprodukuje. Takže je v pořádku, že se ve městech vozidla se spalovacími motory nahrazují elektrickými, ne?

Trumway

Elektromotor sice hluk neprodukuje, ale zase může produkovat jiné nepříjemné věci . Třeba rušení radiových vln. No a pak je tady ten problém, že zrovna v městském prostředí je nějaký ten zvukový projev vítaný. Chápu, že lidem co chodí po městě se sluchátky na uších je to asi jedno, ale ti ostatní mají možnost přijíždějící vozidlo slyšet. Řešení je prosté jako již bylo předvedeno u soutěžních vozidel a sice, že se vozidlo osadí reproduktorem a zvuk motoru bude produkován z něj. Takže vzhledem k bezpečnosti je dle mého názoru tiché vozidlo celkem zlo.

oja

To ale odvádíte řeč úplně jinam.
czhunter tvrdí, že „nejzásadnější emise vozidel ve městě je hluk“. Tak dodávám, že v tom případě musí být elektroauta vítaná, protože hluku produkují mnohem méně, toť vše.
Vaše námitka je z úplně jiného soudku. Že jsou tichá vozidla ve městech nebezpečná si myslí mnoho lidí a pokud jste si nevšiml, elektroauta mají nařízeno, že nějaký umělý zvuk při nízkých rychlostech musí právě z důvodu bezpečnosti vydávat. Ale pořád jsou tišší než ta se spalovacím motorem.

czhunter

Tato myšlenka že „stroj má být hlučný aby byl bezpečný“ dává smysl – ovšem jen když si představíte jedno auto. Protože když je každé samo o sobě hlučné, tak to celé úplně nesmyslně škáluje – potom je hlučnost největší tam, kde jede aut nejvíc (protože ten hluk se sčítá – samozřejmě ne vyjádřený dB, protože to je umělá logarotmická jednotka), ale zároveň tam ten vysoký hluk bezpečnosti přispívá nejmíň – protože je prostě nerealistické aby se někdo nechal srazit jedním autem ze stovky co projedou po šestiproudé silnici za minutu s tím „že si ho nevšiml“. Takže největšího „akustického varování“… Číst vice »

czhunter

Ano, já tuto konkrétní vlastnost elektrických aut velice vítám – dokonce i full-hybridy co jedou na elektřinu třeba do 10-20km/h jsou super.

Halamus

Nějaký otěr pneumatik a brzdových špalků vykazují i ty bicykle.

oja

To já přeci vůbec nepopírám. Ale opět (řádově) nižší než elektroauto. Do důsledku vzato takto emise vykazují i podrážky bot, když půjdete pěšky – nebo kůže, když půjdete pěšky naboso. Nehledě na to, že tím víříte prach. Ale nějak se dopravovat musíme.
Elektroauto je z hlediska lokálních emisí (ať už čehokoliv) lepší než auto se spalovacím motorem, ale kolo je ještě lepší.

Trumway

Já nevím co se pořád řeší nějaký otěr brzd. No jasně, že musí být, když dochází ke tření. Jenže dnes už se používá obložení , které je vyrobené úplně jinak než tomu bylo dříve. A pak je tady rozdíl buben vs. kotouč. Od kotoučové jde všechen prach vytvořený otěrem do okolí,ale u bubnu si ten prach vychutná mechanik co bude to obložení měnit. U osobáků se to dá, ale v případě autobusů a nákladních vozidel je člověk zas…ý jako prase.

oja

Řeší, protože to jsou škodlivé emise. Proč by se neměl řešit? Že k nim z principu fungování věci musí docházet není argument, proč by se neměly omezovat, když víme, jak jsou škodlivé.

SYN

Hm, dobíjení 11kW… to je pokud vím o něco míň než průměrně spotřeba… takže budou potřebovat minimálně polovinu času stát na nabíječce (OK, asi budou začínat směnu nabité, ale zase na jejich místě bych se nule náboje v aku ani nepřibližoval)…

oja

Jakou prumernou rychlost ma taxi v mestskem provozu a kolik denne najede km? Tech 11kW behem prestavek moc nedoda – ale na to, aby mu pri 90% baterie na zacatku dne neco zbylo i na konci, to stacit bude. Pak se zase za 4h dobije do plna. Taxi neni dalkovy kamion.

czhunter

To takhle ale nejde počítat, protože zatímco průměrná spotřeba je /100km, tak nabíjecí výkon je /1h.

A pokud auto zrovna za tu hodinu neujede přesně 100 km, tak ty čísla nemají vůbec nic společného.

Abyste to mohl takto porovnat („polovinu času na nabíječce“), tak byste musel znát průměrnou HODINOVOU spotřebu taxíku, ale to je parametr, který se neuvádí (alébrž dost záleží na tom, jak dlouho auto stojí a jak dlouho jede – u EV to dělá ještě mnohem větší rozdíl než u spalovacího motoru)

Jaaa

No vida, že by se konečně začalo využívat i ostatních základních výhod elektřiny, jako je právě samonabíjení? Zatím totiž nabíjení stále připomíná spíš tankování benzínu, kdy člověk musí jít a ručně zapojit kabel.

Připadám si jak v roce 1890, kdy auta taky ještě připomínaly kočáry…

Trumway

Elektřina je stejně jako oheň dobrý sluha, ale zlý pán. Spoléhat se jen na automatiku a že bude správně fungovat? E-E. Navíc k tomu nabíječi musí vést dráty. Necháváte doma za bouřky spotřebiče zapojené v zásuvce a nebo je raději odpojujete?A nebo jen věříte přepěťové ochraně?

Trumway

„Všechny rakouské taxíky, které budou uvedeny do provozu od roku 2025, musejí mít bezemisní pohon.“

Žáadný pohon není bezemisní a už vůbec ne pohon elektrický. Ale jestli to barou tak, že provoz takového vozidla na jejich území sice žádné emise nevytváří i když výroba elektrické energie vede k tvorbě emisí na území jiného státu tak je to pak jiná.

Jan Sůra

Rakousko má 75 % energie z obnovitelných zdrojů.

Martas

No jo jenže nebejt nás, tak si svítí leda tak svíčkami a vozí si zadky jako Flinstoneovi 😉. Momentálně přes 30% elektřiny mají od nás.

Jan Sůra

Mohu poprosit o zdroj tohoto tvrzení? https://www.ieabioenergy.com/wp-content/uploads/2021/11/CountryReport2021_Austria_final_v2.pdf . 11 PJ of electricity is imported, which represents 0.8% of Austrian TES.

P73
Martas

Viz níže, online data. Podle všeho uhlí už nemají a tak ho importují od nás (klidně i z Polska, kdy sloužíme jen jako převaděč 🙂 ) a z Německa.

Jan Sůra

tam nikde ale není import 30 % od nás:)

peter

Ono sa to trochu casovo meni. Tam sa menia prenosy kazdu asi hodinu. 2 hodiny dozadu bol import Rakuska z Ciech nejakych vyse 30% spotreby, z Nemecka nejakych 18% spotreby a Svajciarom a Madarom Rakusaci posielali nejakych 20% svojej spotreby. Takze ano, 30% spotreby medzi 17-18 vecer tahali z Ciech.

O 21:00 Rakusko importovalo z Ciech 1.9 GW co bolo 27% okamzitej spotreby, z Nemecka tahalo 490 MW – 8.3% spotreby a exportovalo 24.3% do Svajciarska a 4.2% do Madarska. Takze nejakych 35% spotreby dovazalo a 28% vyvazalo, takze muselo z ciech alebo nemecka 8% svojej spotreby dovazat.

Martas

Mění se to „online“, když si kliknete na daný stát/sektor, vlevo se objeví z jakých zdrojů je v něm elektřina včetně importu a exportu. Když třeba nefouká, tak se Německo dotahuje v CO2 při výrobě na Polsko. Za mě zajímavá aplikace 🙂

jkjk

Za celý rok 2022 mělo Rakousko import 28,5 TWh a export 19,9, tj. čistý import 8,7 GWh. Spotřebu mělo 68 TWh, tj. nějakých 13 % spotřeby pokrývalo importem. Takže „30% od nás“ rozhodně neplatí.

Martas

Ale nárazově se to děje. Proto slovo „momentálně“. Průměr za celý rok je něco jiného. V době komentáře už byl večer, tzn. nejedou např. solární elektrárny.

Trumway

Píšete má. A co když přijde den kdy mít nebude? Obnovitelné zdroje jsou fajn (já mezi ně počítám i dřevní hmotu, protože ta se taky přirozeně obnovuje : – ) ), ale… Když nefouká mlynář na větrném mlýně nenamlel. Když byl vítr příliš silný a on mlýn neotočil (nebo alespoň nevyndal desky z lopatek) tak mu vítr mlýn převrátil a bylo po mletí. S vodou je to podobné. Mletí obilí bylo možné pokud voda byla a pokud jí zase nebylo příliš …znáte lidovku Nemelem, nemelem? https://www.youtube.com/watch?v=dQKh_ZFvaOg Stejné je to i s výrobou elektrické energie. Prostě el. energii nelze vyrábět vždy… Číst vice »

Nose Peak

Mají zálohy ve vodě i v plynu. Přičemž toho plynu mají aktuálně v zásobnících 105 % roční spotřeby. A plynovody k nim vedou ze všech světových stran.

Do ideálu jim kus chybí, ale posměšky od uhelných aboriginců ze severu působí lehce nepatřičně…

Mimochodem, skoro polovina pohonných hmot se do ČR dováží, naše rafinérky ji zdaleka nepokrývají…

Jaaa

A ropa se dováží z 99 %. 😉

SYN

Plynovody do všech stran možná, ale okolo 85% zemního plynu dovážejí z Ruska (ještě letos, 2023)

Jan Sůra

Jistě, lepší je budovat závislost na fosilních zdrojích, kterou jsou zcela neomezené a neprodukují žádné emise.

Petrol head

Nezapomeňte na Jádro. Za mě ideální skoro neomezené řešení.

Trumway

Ani to není pro někoho cesta. Co kdyby se náhodou stalo, že….Vidíte? Vlastně je to stejné jako s tím mým pohledem do historie. Jen s tím rozdílem , že já koukám dále než jen do roku 2011 nebo 1986.

Y.K.

Jádro bohužel už dávno není ani ideální ani neomezené. Rozhodně je bezemisní, to je pozitivní, ale rozhodně není bezodpadové a že ten odpad stojí za to a dodnes „se válí“ po elektrárnách a má před sebou geologickou epochu než se stane neutrální. Také ceny eskalují na naprosto absurdních výšin a to tam není zahrnuta likvidace všeho co po tom zbyde.

Změna klimatu přináší omezení i pro jaderné elektrárny, jak se ukázalo letos ve Francii a situace našich vodstev a srážek u nás také není růžová, což může mít zásadní dopad na instalovatelné výkony.

Trumway

Neříkám budovat na nich závislost. Říkám, že bychom se jich neměli tak překotně rychle vzdávat a měli bychom s nimi stále jako se zdrojem energie počítat.

liborvavrik82

Rakousko je horská země kde většina obnovitelné elektřiny pochází z vodních elektráren. Mnohde i přečerpávacích. Obvykle je vždy k dispozici 1 ze zdrojů obnovitelné elektřiny. Situace, že by současně dlouhodobě nesvítilo slunce, nefoukal vítr a současně nebyla voda v přehradách nepředpokládám.

Trumway

PAk mají jistě vlastní lesy a nemusejí dřevo dovážet.
„Kolik procent tuzemského dřeva končí na zahraničních trzích?
U zpracované kulatiny je to plných 50 procent dřeva, které se bez přidané hodnoty vyváží hlavně do Rakouska. Přitom všechny odřezky a zbytky by mohly znamenat hodnotné palivo, jež ale mizí v zahraničí. A co se týče výroby dřevních briket nebo pelet, pořád platí, že dvě třetiny toho, co tady vyrobíme, se vyváží do Rakouska, Itálie nebo Německa, a tady spotřebováváme jenom třetinu vlastní výroby. “

https://www.denik.cz/energie/vladimir-stupavsky-klastr-ceska-peleta-vytapeni-drevem.html?seznam-hp=1&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=1118400&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box

David

Běžte se někdy podívat po vídeňskem okolí a pak napište, kolik jste viděl větrníků a kolik domů bylo bez FVE.

Navíc ty EV taxíky nemají ani tolik bordelu z brzd.

peter

Takze statistika Rakuska za september 2023. Produkcia elektriny podla zdroja.

Vodne elektrarne 66%
Veterne – 11.5%
Solar – 6.6%
Plynove – 6.4%
Biomasa – 4.6

Takze tie veterniky a FVE to nejako moc nedavaju. Ked zoberieme statistiku za cely rok 2022. Tak to mame

51.5% vodne elektrarne
17.5% – plynove
12% – veterne
2.5% biomasa
1.3% solar – Takze ten slavny solar v roku 2022 pokryl spotrebu na nieco cez 1%. To ich urcite vytrhne. Spalovanim plynu ziskali viacej elektrickej energie ako z vetra a solaru dokopy.

SYN

A to jim ještě roste dovoz el. energie ze zahraničí… o kterém se moc nedá předpokládat že je z OZE (státy okolo…).

Jirka

No jo, ale pokud vím tak domácí FVE se do energetického mixu nepočítají nebo ano?

Trumway

JJ. Spíš by mě zajímalo jestli už se někdo někdy pozastavil nad tím zda masivní rozšíření větrných elektráren nemůže narušit proudění vzduchu. Aby náhodou jednou něpřišel někdo s tím, že přišel na pravý původ globální změny klimatu.

Jan Sůra

Změny klimatu začaly podstatně dříve, než začal rozvoj větrných elektráren.

Trumway

Klimatické změny nejsou pouze důsledkem emisí z dopravy. Jsou zde také emise z výrobních závodů a nemalou měrou přispívá i sopečná aktivita kdy se do ovzduší dostává obrovské množství prachu které dokáže způsobit výrazné změny . Kdyby nebylo Tambory možná bychom dnes neznali jízdní kolo a nikdo by nevěděl kdo je to Frankenstein.

Halamus

Oteplení ukončilo Malou dobu ledovou.

Jaaa

Ano, zabýval, opakovaně, a vždy se závěrem, že je to totální hovadina.

Nejdřív byste musel zbourat všechny výškové budovy na světě, ty proudění vzduchu ovlivňují mnohem více.

Ve výsledku je vliv jejich výšky nula nula nic, problém je ohřívání plochy fasády a střechy a nezadržování vody. Tedy něco, co větrné elektrárny opravdu nemusí řešit.

Trumway

A ještě jedna věc. Neplánuje se náhodou, že by se ty větrníky stavěly tak, aby vypadaly jako strom? Že by nehyzdily okolí , že by se ten stožár udělal jako, že má kůru a nahoru by se udělaly větve s jehličím podobné štětkám na vymývání lahví.

Trumway

A to si prosím necucám z prstu. Když se takto mohou stavět vysílače a převaděče mobilního signáluj proč by se tak nemohly stavět i větrné elektrárny. Jen ty lopatky by v jejich případě trochu přečnívaly.
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&source=base&id=2518568&pid=88922275&newest=1&yaw=4.131&fov=0.530&pitch=-0.028&x=13.7226730&y=50.1824876&z=17&base=ophoto

P73

Odpověděl jste si.

Trumway

Takově větší andělské zvonění. Jen by v tomto případě byly ty lopatky vertikálně ; – )

Petrol head

Domů bez FVE je většina. Větrných elektráren tolik že by mě to jakkoliv odradilo zde bydlet. (Mluvím o lokalitě kolem A5 a A6

peter

Gro elektriny Rakusko vyraba vo vodnych elektrarnach.

V septembri 2023 bola produkcia emisii pri vyrobe elektriny Rakusko CO2 153g/kWh, Slovensko 207 g/kwh, Nemecko 404 g/ kWh, Cesko 528 g/KWh, najhorsi su Poliaci – 758 g/kWh. Najlepsi bol stred Svedska, kde sa bavime o 14 g/kWh

Vasek

Rozumim tomu spravne, ze rakouske vodni precerpavaci elektrarny v noci za levny nocni proud z CR, vetsinou z tech „skaredych a neprijatelnych“ JE pumpuji vodu z dolnich nadrzi nahoru do hornich, aby ji pak v denni spicce mohly poustet dolu na turbiny, vyrabet a prodavat zelenou, denni nejdrazsi elektrinu a vodu poustet zpet zpet do dolnich nadrzi s max.ziskem?

Jaaa

Nechápu, kde se v těch Čecháčcích furt bere ten pocit, že by svět byl bez nich úplně ztracenej…

Vasek

Drzte se faktu, prosim.

Trumway

No, ve spoustě věcech jistě ano. Na spoustu věcí co Češi vynalezli by si museli ve světě přijít sami a takových věcí není zrovna málo.

Nose Peak

Češi třeba doteďka vynalézaj stavební zákon, kterej by umožňoval rychlou realizaci liniových staveb. Na to ještě nikdo nikde nepřišel…

David

Většinou nakupují když je elektřina levná, což bývá např. když hodně fouká nebo hodně svítí. Třeba Švýcarsko je sice čistým dovozcem elektřiny, ale v přepočtu na cenu je vývozcem. Dost často nakupuje za záporné ceny. V Rakousku to bude podobné.

Nose Peak

Dovoluji si podotknout, že dynamickou regulaci výkonu jaderné elektrárny naposledy provozoval v Sovětském svazu jistý ing. Ďatlov. Jestli to nebude ten důvod levné noční elektřiny…

czhunter

Ale ta elektřina není drahá, protože je zelená, ale protože ji někdo chce, kdežto ta naše noční je levná ne protože je radioaktivní, ale protože ji nikdo nechce.

Samozřejmě – je to hnusný podlý a ošklivý imperialistický plán, něco levně koupit a draze prodat.

A my sami ho samozřejmě vůbec nemůžeme realizovat protože … asi protože na to nejsme dost chytří?