Bez sloupků a vystupování. Elektrické taxíky ve Vídni se nově dobíjejí ze speciální podložky
Všechny rakouské taxíky, které budou uvedeny do provozu od roku 2025, musejí mít bezemisní pohon.
Nejnovější taxíky na elektrický pohon ve Vídni k dobíjení nepotřebují kabely ani nabíjecí sloupky. Stačí jim zaparkovat nad speciální nabíjecí podložkou. Podle vídeňské radnice jde o praktickou novinku, neboť dobíjecí deska nezabírá místo navíc, ani nenarušuje veřejný prostor.
Taxík čekající na zákazníky zaparkuje na stanovišti a začne se nabíjet automaticky. Řidiči stačí stisknout tlačítko na přístrojové desce, z podvozku se vysune nabíjecí konektor a připojí se k nabíjecí podložce pod vozem. Nejde tedy o indukci.
Jde o technologii Matrix Charging, kterou vyvinula rakouská firma Easelink. Projekt pro taxislužbu má název eTaxi Austria. Společnost ujišťuje, že jde o bezpečnou technologii, bez obav údajně může být i kočka, která by si při dobíjení na desku lehla. Deska je navíc vybavena samočistící technologií, která kontakty zbavuje nečistot.
První z osmi plánovaných stanovišť s touto výbavou zprovoznilo město Vídeň u fotbalového stadionu Ernsta Happela. Další trojice stanovišť pro šest až osm vozů má vzniknout blízko okružní Ringstraße, jedno stanoviště pro 11 aut taxislužby vznikne jižně od hlavního nádraží. Další tři místa město nyní zkoumá.
Do vídeňských ulic vyjede dle nynějších plánů 56 nových taxivozů vybavených potřebnou technologií. Ta umožňuje nabíjení střídavým proudem o výkonu až 11 kilowattů. Projekt eTaxi Austria se vedle Vídně rozjíždí i ve Štýrském Hradci, kde se objeví desítka automobilů a dvojice stanovišť. Příslušný vozový park v obou největších rakouských městech se bude skládat z vozů Volkswagen ID.4 a Hyundai IONIQ 5.
„Jde o největší projekt elektromobility s automatickým nabíjením na světě,“ myslí si ředitel společnosti Easylink Hermann Stockinger. Na řešení „bezbariérové nabíjecí infrastruktury“ pro městské oblasti se podle něj podílelo více než 30 partnerů, na financování přispěl i rakouský klimatický fond.
Ve Vídni se vedle radnice a městské hospodářské komory do projektu zapojil například i městský energetický podnik Wien Energie, který slibuje, že nové vídeňské taxíky bude pohánět pouze energie z obnovitelných zdrojů.
„Taxíky jsou důležitou součástí osobní dopravy ve Vídni. Díky aktuálnímu projektu podporujeme elektrifikaci taxislužeb ve Vídni, z čehož bude těžit celé město i jeho obyvatelé,“ doplnil městský radní pro ekonomiku a finance Peter Hanke.
Všechny rakouské taxíky, které budou uvedeny do provozu od roku 2025, musejí mít bezemisní pohon.