Elektrické vlaky se blíží k Libereckému kraji. Němci přivedou troleje do Görlitz, zrychlí trať do Berlína
Stanice Cottbus Hbf. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz![Stanice Cottbus Hbf. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/cottbushbf.jpg)
![Stanice Cottbus Hbf. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/cottbushbf.jpg)
Modernizace je součástí podpory bývalých uhelných regionů.
Modernizace je součástí podpory bývalých uhelných regionů.
Na tom přiloženém obrázku je jedna zajímavá informace, že hodlají kus trati přeložit, aby se mohl rozšířit hnědouhelný lom Reichwalde. Tak si říkám, že jsou Němci pěkní pokrytci. Všem kolem nakazují přechod na obnovitelné zdroje energie, ale sami tam mají obrovskou hnědouhelnou elektrárnu Boxberg s výkonem přes 2,5 GW, kterou evidentně hodlají ještě mnoho let provozovat, když kvůli ní budou rozšiřovat i těžbu hnědého uhlí. Aneb PR pro zelené energie jede na plné obrátky, ale reálné složení energetického mixu trochu pokulhává. 🙁
I s tím Boxbergem jsou na tom pořád lépe s obnovitelnou elektřinou, než většina evropských zemí.
A k tomu jim notně pomáhá český kapitál včele s vlastníkem Danielem Křetínským…
A pak… elektrické patráky z Berlína až do Görlitz? No, to by vlaky musely převzít o to víc lidí z aut, aby mělo smysl tam nasazovat něco takového namísto nynějších Desir.
A snad už dnes by tam šlo vést zrychlené spoje zastavující jen ve městech a ne v některých těch vesnicích jako tomu je dnes.
Mmch. nevalná prognóza vývoje počtu obyvatel v celém Sasku (jeho východ nevyjímaje) https://www.bevoelkerungsmonitor.sachsen.de/gemeinden.html – jsem zvědav, jak do vývoje budou umět/moci zasáhnout takovéto železniční projekty.
Spíš nějaký Talent 2, podobně jako jinde ve východním Sasku, z Berlína do Cottbus posílený o druhou jednotku…
Ale on v Berlíně nezačíná jízdu – jede to až z Wismaru.
Mmch. pokud by se v Cottbusu mělo rozpojovat/spojovat, pak ten pobyt může být podobně dlouhý jaká tam nyní je přestupní doba (uzel v ostrých X:00 h).
Z Görlitz je to do Liberce ještě pěkný kus ale smutné je že z české strany žádné dráty blíž taky asi nebudou…
Jsou už dnes v Děčíně cca 12km od hranic libereckého kraje, Zhořelec je 14km
To je právě rozdíl mezi Libercem a Libereckým krajem…
Nejblíže jsou od Štětí. „jen“ 8km. Sosna ven!
Stalo by za to natáhnout dráty až do Liberce
V článku by se slušelo připomenout, že zásluhou německých sousedů už na území Libereckého kraje pár km dříve elektrifikovaných bylo (Kořenov – státní hranice). Než přijel jistý Ivan a trakční vedení si odvezl do země, kde zásoby na zítra sežrali předevčírem.
V té době žádný Liberecký kraj nebyl a nebylo ani Německo ale Prusko.
Na existenci Pruska po druhé světové válce jste přišel jak?
Já nikde o druhé světové válce nepíšu. Trakce se sundala v roce 1945, kdy tam už bylo Polsko , což byl hlavní důvod k její demontáži protože nemělo žádný zájem provozovat německý systém, zvláště když neměli pro něj ani vozidla.
Ne,ne. Hlavní důvod byl válečná kořist pro SSSR. Měď a drahé kovy. Poláků se nikdo neptal co chtějí provozovat. Ti tam ještě v roce 1945 nebyli ani zabydlení.
Elektrifikovano 1923 – cili za Vymarske republiky – to uz se o Prusku jakozto statnim utvaru opravdu neda mluvit…
Ok myslel jsem že bylo elektrifikovano již dříve. To nic nemění na tom že to území v té době nepatrilo Československu.
Ale kus z Kořenova k Jizerskému mostu bylo Československo a trať byla elektrifikována.
Dnešní žst. Kořenov byla tehdy v Československu, stejně jako žst. Meziměstí – kam také zasahovala pruská elektrifikace.
Tak to je hozená rukavice pro českou stranu. Elektriku do Liberce a přes Frýdlant do Zhořelce…
Šlo by to?Mělo by to smysl?
I samotná trať Liberec-Berlin by se mohla uživit a přitáhnout turisty.
Jestli si dobře pamatuji, někdo kdysi jezdil s Desirem z Liberce do Berlína a musel toho hodně brzy nechat.
Vámi uvedená trať je mj. součástí mezinárodní dohody AGTC z r. 1991 (https://www.zakonyprolidi.cz/disk/cs/file/1995/1995c007z0035p001.pdf), podle které měla sloužit mj. pro kombinovanou dopravu. Problémem pro nákladní dopravu jsou ovšem vysoké sklony (zejména stoupání mezi Raspenavou a Odřichovem v Hájích). Dle Studie proveditelnosti Mladá Boleslav – Liberec se má trať z Liberce na Zhořelec elektrifikovat a částečně rekonstruovat…
Sklony. Ve Švícarsku nebo Rakousku mají taky tratě s velkýmy sklony a náklady se po nich valejí jeden za druhým. Holt to občas potřebuje druhou lokotku ale to je normální.
To w ogóle prawda, że ze Zgorzelca do Zawidowa i dalej do Liberca ma być przeprowadzona elektryfikacja? Owszem słyszałem, że PKP PLK mają w nieznanym terminie przeprowadzić elektryfikację i modernizację linii kolejowej nr 274 na odcinku Lubań Śląski – Zgorzelec, zwłaszcza, że coś się mówiło o elektryfikacji linii kolejowej nr 290/344 do Bogatyni w ramach przywrócenia ruchu pasażerskiego w ramach Kolej+. Nie wiem nic aby w ramach współpracy narodowej PKP PLK przeprowadziło elektryfikację tych szlaków. Niemniej dobrze byłoby gdyby przeprowadzono elektryfikację tutaj do Bogatyni oraz magistrali podsudeckiej (linia kolejowa nr 137) i linii kolejowej nr 326 do Trzebnicy, gdyż dzięki… Číst vice »
Vidím problém na polském úseku. Protože Polákům to nepřinese nic jen náklady.
Němci budou ve Zhořelci dříve než Češi v Liberci to nemá chybu…….
Vzhledem k tomu že mi jsme teprve na startu a oni se teprve rozhodli že budou soutěžit tak bych zatím nelitoval kdo bude první. Ona příprava staveb v Německu je taky tristní.
Poláci už s trolejí ve Zhořelci jsou, resp. na hraničním mostě.
Těžko říct. Poláci zrušili hodně tratí (do roku 2000 to bylo 1028 km) a po roce 2000 rušili další. Například trať 103, v roce 1991 elektrifikovaná, v roce 2002 zrušena železniční doprava a mezi lety 2003 až 2012 sneseno trakční vedení. Do roku 2040 má tato trať být plně zmodernizovaná, opět elektrifikovaná a uvedena do provozu. Většina nákladů všech investic do železnice zaplatí EU. Kéž by se to čeští představitelé naučili dělat jak ti polští. Jinak toto není jediná trať, která byla zrušena a bude znovu obnovena.
„Kéž by se to čeští představitelé naučili dělat jak ti polští.“ To znamená rušit a pak draze obnovovat?
To znamená brát co nejvíc peněz z EU a cpát je na železnice.
Česká strana rukavicu zdvihla a rýchlo ju hodila späť na Nemeckú stranu….
Problém vyriešený….