Elektrické vlaky se blíží k Libereckému kraji. Němci přivedou troleje do Görlitz, zrychlí trať do Berlína
Stanice Cottbus Hbf. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Modernizace je součástí podpory bývalých uhelných regionů.
Modernizace je součástí podpory bývalých uhelných regionů.
Ty jo, tak v roce ’30 se Liberec možná dočká elektrické trati. Děsivá trapná zaostalost.
a co elektrifikace v sasku? Mohli by mít i plany jak mít elektricke tratě i do zittau, pak už by to byl jen kousek od elektrifikace u nás a třeba by jednou mohli jezdit elektrické vlaky pod dráty z liberce až do varnsdorfu nebo i dál.
očekávám energetickou krizi, kterou Evropa nepamatuje, takže asi tak to celé dopadne, zvláště v Německu.
Pokud by došlo k připojení Lužice k Československu po skončení 2. světové války, jak by se přistupovali k tomuto na uhlí bohatému regionu? Došlo by k vybudování kapacitních spojnic přes Liberec do Československa?
Přistupovalo by se k tomuto regionu stejně jako k Severním Čechám.Dovezli bychom tam tu největší svoloč z východního Slovenska a Maďarska a sedmdesát let by se čekalo jestli začnou pracovat.
Zase z ústečáků nedějte Punjab nebo Somalsko..
Nic proti ústečákům…ale není ústečák jako ústečak…:-))
jestli to je stejné uhlé jako je na Polské straně, tak jeho kvalita se dá označit jako lignit, tedy vysokosirná hornina mizerné kvality aby se nazvalo uhlím.
Tak proč to v tom zeleném Německu budou těžit?
Jsou to obě lužická města, škoda že se tu české názvy neudržují. 🙁
Zhořelec je česky celé historické město. Jak byste chtěl rozlišit, zda se jedná dnes o německé nebo polské město? myslím že dnes Zgorzelec a Görlitze je dobré k rozlišení. Na spojení Frýdlantu a Zawidowa a dál se těším.
Lužice, takže Zhořelec.
Podle vzoru z nedalekého města např. Zhořelec Central Station.
Kdyz uz, tak jedine Zhorjelc a Chóśebuz
Na tom přiloženém obrázku je jedna zajímavá informace, že hodlají kus trati přeložit, aby se mohl rozšířit hnědouhelný lom Reichwalde. Tak si říkám, že jsou Němci pěkní pokrytci. Všem kolem nakazují přechod na obnovitelné zdroje energie, ale sami tam mají obrovskou hnědouhelnou elektrárnu Boxberg s výkonem přes 2,5 GW, kterou evidentně hodlají ještě mnoho let provozovat, když kvůli ní budou rozšiřovat i těžbu hnědého uhlí. Aneb PR pro zelené energie jede na plné obrátky, ale reálné složení energetického mixu trochu pokulhává. 🙁
I s tím Boxbergem jsou na tom pořád lépe s obnovitelnou elektřinou, než většina evropských zemí.
A k tomu jim notně pomáhá český kapitál včele s vlastníkem Danielem Křetínským…
To je tak, když si vypnete funkční jaderky…
a nahradíte je uhlím a zemním plynem, protože bojuejete proti emisím CO2
Fukušima.
Zr
Příspěvek roku 👍
Že by v Německu udeřila cunami?
No v Německu udeřila tsunami ale blbosti a pokrytectví hlavně mezi politiky.
Je zajímavé, že to lidové hnutí za konec jaderné energetiky prostě ignorujete.
Možná protože toto lidové hnutí nějak není nikde vidět..?
To je totiž jedinej důvod, proč může vzniknout jaderná havárie…
Čili Turów číslo 2?
A pak… elektrické patráky z Berlína až do Görlitz? No, to by vlaky musely převzít o to víc lidí z aut, aby mělo smysl tam nasazovat něco takového namísto nynějších Desir.
A snad už dnes by tam šlo vést zrychlené spoje zastavující jen ve městech a ne v některých těch vesnicích jako tomu je dnes.
Mmch. nevalná prognóza vývoje počtu obyvatel v celém Sasku (jeho východ nevyjímaje) https://www.bevoelkerungsmonitor.sachsen.de/gemeinden.html – jsem zvědav, jak do vývoje budou umět/moci zasáhnout takovéto železniční projekty.
Spíš nějaký Talent 2, podobně jako jinde ve východním Sasku, z Berlína do Cottbus posílený o druhou jednotku…
Ale on v Berlíně nezačíná jízdu – jede to až z Wismaru.
Mmch. pokud by se v Cottbusu mělo rozpojovat/spojovat, pak ten pobyt může být podobně dlouhý jaká tam nyní je přestupní doba (uzel v ostrých X:00 h).
Až z Wismaru už ne – počáteční stanicí pro vlaky přes Berlín do Chotěbuzi je Nauen (dopravce DB), z Wismaru jezdí zpravidla jenom na letiště (dopravce ODEG).
Hm, a koukám že už od 12/2022 (no, ještě v létě 2022 v přecpaných spojích s 9-EURO-Ticketem jsem to pamatoval jinak, totéž pak z týdenní cesty po Braniborsku v létě 2016). O. K., tím pádem již neaktuální poznámka (tedy v rámci toho trasování do Wismaru, ne co do toho rozpojování a času pro něj určeného).
Ono se to tak různě mění, pamatuju před Odegem patráky DB do Wismaru vedené z Ludwigsfelde (a vložené z Ludwigslust), ty byly před Wismarem dost předimenzované, na některých zastávkách se vystupovalo jen z předních vozů. Na těch vložených pak jezdily Flirty DB.
Z Görlitz je to do Liberce ještě pěkný kus ale smutné je že z české strany žádné dráty blíž taky asi nebudou…
Jsou už dnes v Děčíně cca 12km od hranic libereckého kraje, Zhořelec je 14km
To je právě rozdíl mezi Libercem a Libereckým krajem…
Nejblíže jsou od Štětí. „jen“ 8km. Sosna ven!
Stalo by za to natáhnout dráty až do Liberce
A obnovit slávu rychlíkového spojení Reichenberg – Berlin.
Alespoň by to v Reichenbergu zase trošku žilo…
Warum nicht
Poláci plánují zprovoznění tratě ze Zhořelce do Bogatyně po svém území, tak doufám, že to zadrátují. Pak stačí jen kousek od trianglu před Zawidowem do Černous a k tomu zadrátování Frýdlantska v rámci projektu Praha – Liberec – st. hr. PL a je vymalováno. Musíme jen doufat. Už se v tomto konečně dost udělalo.
Nějaké strategické důvody proč nezadrátovat frýdlantský výběžek se jistě najdou.S touto vládou to půjde snadno,má jiné priority.Praha – Liberec je v oblasti sciy-fi
V článku by se slušelo připomenout, že zásluhou německých sousedů už na území Libereckého kraje pár km dříve elektrifikovaných bylo (Kořenov – státní hranice). Než přijel jistý Ivan a trakční vedení si odvezl do země, kde zásoby na zítra sežrali předevčírem.
V té době žádný Liberecký kraj nebyl a nebylo ani Německo ale Prusko.
Na existenci Pruska po druhé světové válce jste přišel jak?
Já nikde o druhé světové válce nepíšu. Trakce se sundala v roce 1945, kdy tam už bylo Polsko , což byl hlavní důvod k její demontáži protože nemělo žádný zájem provozovat německý systém, zvláště když neměli pro něj ani vozidla.
Ne,ne. Hlavní důvod byl válečná kořist pro SSSR. Měď a drahé kovy. Poláků se nikdo neptal co chtějí provozovat. Ti tam ještě v roce 1945 nebyli ani zabydlení.
A až v SSSR zjistili, ze sloupy Míšou tak akorát do pece ( naše/ehm německé byly na výšku troleje 5550 mm a v Rosii je 6,5 m. A trolej šla stejně na 25 kV, na stejnosměrných 3000 V má tenký průřez
No oni odvlekli kdeco, i lokomotivy a další součásti infrastruktury, ale bylo to takové nesourodé, jeden kus se dokonce snažily nějak předělat. Na nějakém ruském fóru se o tom dohadovali zdali je to fake, kolik čeho bylo atd., lokomotivy nakonec nevyužili a snad prodali část spátky.
Nedivil bych se, kdyby toho většina v russácku shnila. Využití nulové…
Ještě doplním zajímavé stránky o elektrizaci ve Slezsku: http://www.zackenbahn.de/elektrische_triebfahrzeuge.html U některých konkrétních jednodnotlivých vozidel je uvedno, že skončili jako kořist v SSSR, někdy 1ks od typu, někdy dva. Zajímavá je ta časová osa. Pak existuje rozsahem pozoruhoná publikace, která pojednává o elektrizaci 15kV/16 2/3Hz a mimo jiné tam jsou popsáný technické záležitosti elektrizace železnic KPEV ve Slezsku – Georg Schwach: Oberleitungen für hochgespannten Einphasenwechselstrom in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Oba svazky jsou dostupné online zde: https://www.furrerfrey.ch/de/furrerfrey/news-overview/2009/q4/standardwerk.html
Poláků se nikdo nic neptal ani dalších 40 let.
Elektrifikovano 1923 – cili za Vymarske republiky – to uz se o Prusku jakozto statnim utvaru opravdu neda mluvit…
Ok myslel jsem že bylo elektrifikovano již dříve. To nic nemění na tom že to území v té době nepatrilo Československu.
Ale kus z Kořenova k Jizerskému mostu bylo Československo a trať byla elektrifikována.
Dnešní žst. Kořenov byla tehdy v Československu, stejně jako žst. Meziměstí – kam také zasahovala pruská elektrifikace.
Ale jistě, že ano.
Prusko bylo roku 1918 transformováno z monarchie na Freistaat (tehdejší pojem pro republiku), ale konstituční součástí výmarské republiky zůstalo jako zvláštní (a dominantní) jednotka.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Svobodn%C3%BD_st%C3%A1t_Prusko
Zrušeno bylo až roku 1945 rozhodnutím vítězných mocností.
Oprava, formálně zrušeno 1947, zbylé orgány byly ovšem od roku 1945 nefunkční.
Omyl. Od r. 1871 nebylo Prusko, ale Deutsches Kaiserreich a přímo za Krakonošovým bylo vždy Slezsko. Pak byl Deutsches Reich (weimauer Republik), pak Grossdeutsches Reich. O žádné Prusko se nejednalo…
Prusko pořád existovalo jako členský stát německé říše. A až do roku 1920 mělo i vlastní železniční správu, teprve pak začaly vznikat DR.
Kaiserreich měla konstituční země včetně Pruska a výmarská republika taky. Tradice místní autonomie v Německu byla hodně silná a udržuje se dodnes.
Trať z Jelenie Góry přes Krawary do Kamienej Góry vedoucí tunelem skoro pod Horní Malou Úpou byla také elektrifikovaná.Stejně jako ta do Meziměstí.Ti hoši němečtí mezi válkami ty elektrifikované tratě sekali jak Baťa cvičky.A to Slezsko brali jako celkem infrastrukturně zaostalou čast Reichu.
Poláci o trať neměli zájem.
Tak to je hozená rukavice pro českou stranu. Elektriku do Liberce a přes Frýdlant do Zhořelce…
Šlo by to?Mělo by to smysl?
I samotná trať Liberec-Berlin by se mohla uživit a přitáhnout turisty.
Jestli si dobře pamatuji, někdo kdysi jezdil s Desirem z Liberce do Berlína a musel toho hodně brzy nechat.
Henlein? :-))))
Domnívám se že jednu chvíli jezdil spoj Harrachov-dresden právě desíti
Dva páry víkendových vlaků z Drážďan do Tanvaldu, nejprve v Regioswingerech, později v Desirech. Ale to nemělo nic společného s Görlitz ani Berlínem.
To byl Lausitzbahn který svůj spoj Zittau – Berlin – Binz vozil už z Liberce, ale jelo to snad jen v sobotu ve 4 ráno, to bych jako měřítko úspěchu nebral 🙂
Praha – Berlín přes Liberec jako alternativa po modernizaci tratě na našem území.
S železniční mapou vymyslí spoustu alternativ každý debil.
K tomu, aby se jednalo o alternativu reálnou, musí vycházet časy srovnatelné s tratí podél Labe…
Dle této definice je jasné, že alternativa (ve srovnání s VRT z Prahy do Drážďan a dále po modernizované konvenční trati do Berlína) neexistuje.
Vámi uvedená trať je mj. součástí mezinárodní dohody AGTC z r. 1991 (https://www.zakonyprolidi.cz/disk/cs/file/1995/1995c007z0035p001.pdf), podle které měla sloužit mj. pro kombinovanou dopravu. Problémem pro nákladní dopravu jsou ovšem vysoké sklony (zejména stoupání mezi Raspenavou a Odřichovem v Hájích). Dle Studie proveditelnosti Mladá Boleslav – Liberec se má trať z Liberce na Zhořelec elektrifikovat a částečně rekonstruovat…
Sklony. Ve Švícarsku nebo Rakousku mají taky tratě s velkýmy sklony a náklady se po nich valejí jeden za druhým. Holt to občas potřebuje druhou lokotku ale to je normální.
A nebo to objet kolem vody přes Zittau.
PS: Všimili, si, že Švýcaři staví dlouhatánské tunely, aby ty náklady přes kopec nemusely?
To w ogóle prawda, że ze Zgorzelca do Zawidowa i dalej do Liberca ma być przeprowadzona elektryfikacja? Owszem słyszałem, że PKP PLK mają w nieznanym terminie przeprowadzić elektryfikację i modernizację linii kolejowej nr 274 na odcinku Lubań Śląski – Zgorzelec, zwłaszcza, że coś się mówiło o elektryfikacji linii kolejowej nr 290/344 do Bogatyni w ramach przywrócenia ruchu pasażerskiego w ramach Kolej+. Nie wiem nic aby w ramach współpracy narodowej PKP PLK przeprowadziło elektryfikację tych szlaków. Niemniej dobrze byłoby gdyby przeprowadzono elektryfikację tutaj do Bogatyni oraz magistrali podsudeckiej (linia kolejowa nr 137) i linii kolejowej nr 326 do Trzebnicy, gdyż dzięki… Číst vice »
Vidím problém na polském úseku. Protože Polákům to nepřinese nic jen náklady.
Němci budou ve Zhořelci dříve než Češi v Liberci to nemá chybu…….
Vzhledem k tomu že mi jsme teprve na startu a oni se teprve rozhodli že budou soutěžit tak bych zatím nelitoval kdo bude první. Ona příprava staveb v Německu je taky tristní.
Poláci už s trolejí ve Zhořelci jsou, resp. na hraničním mostě.
Těžko říct. Poláci zrušili hodně tratí (do roku 2000 to bylo 1028 km) a po roce 2000 rušili další. Například trať 103, v roce 1991 elektrifikovaná, v roce 2002 zrušena železniční doprava a mezi lety 2003 až 2012 sneseno trakční vedení. Do roku 2040 má tato trať být plně zmodernizovaná, opět elektrifikovaná a uvedena do provozu. Většina nákladů všech investic do železnice zaplatí EU. Kéž by se to čeští představitelé naučili dělat jak ti polští. Jinak toto není jediná trať, která byla zrušena a bude znovu obnovena.
„Kéž by se to čeští představitelé naučili dělat jak ti polští.“ To znamená rušit a pak draze obnovovat?
To znamená brát co nejvíc peněz z EU a cpát je na železnice.
A to se neděje?
Spíš než do železnice (tzn. železničních tratí) mi přijde, že se mnoho miliard cpe hlavně do nádraží.
Já osobně na nádražích stejně moc času netrávím, ale dost času strávím ve vlacích a kdybych třeba při cestě z Prahy do Trutnova strávil ve vlaku místo tři hodin jen hodiny dvě, nebo ve vlaku z Prahy do Turnova místo svou hodin strávil hodinu, asi bych to ocenil daleko víc a se mnou možná i spousta dalších cestujících.
Nákladní dopravci by určitě také ocenili větší kapacitu tratí…
Nebo zrušit tratě s malými přepravními výkony, dostavět dálniční síť, zmodernizovat síť hlavních tratí a pak když budou ty nejdůležitější stavby hotové, se vrhnout na vybrané stavby na regionálních drahách, kde lze modernizací zvýšit přepravní výkony?
To nehrozi. Bylo by to prilis efektivni a proklate malo ideologicke.
Kupka prosadil zařazení Praha-Liberec-Štetí do TEN-T, to je základ. No a pak je potřeba to vyprojektovat, vykoupit pozemky a může se stavět. Vyprojektování se neudělá za rok, ne u tak velké stavby a ne z nuly ke stabebnímu povolení.
A pokud hodlají zástpuci železnice při jednání s obcemi vyhrožovat zrušením obce, když nebude po jejich, tak to nepůjde.
A opět jsem u toho, jak dlouho tu vše trvá a jak je vše náročné.
Do TEN-T si můžeme dát co chceme. Akorát pak ta trať musí splňovat předepsané parametry.
Za dvacet let budeme tam,kde jsme nyní.Praha -Liberec v diesel trakci za tři hodiny.(rychlíkem).
A nemohli bychom jim na to prispet?
Česká strana rukavicu zdvihla a rýchlo ju hodila späť na Nemeckú stranu….
Problém vyriešený….
U nás se s tím počítá. Spíš je to na Polácích.
Pro nákladní dopravu nemělo. Pro tu je lepší přes Žitavu někam k Wojerecy.