Elektrické vlaky se blíží k Libereckému kraji. Němci přivedou troleje do Görlitz, zrychlí trať do Berlína

Stanice Cottbus Hbf. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStanice Cottbus Hbf. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Modernizace je součástí podpory bývalých uhelných regionů.

Odebírat
Upozornit na
guest
34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Panoramix

Na tom přiloženém obrázku je jedna zajímavá informace, že hodlají kus trati přeložit, aby se mohl rozšířit hnědouhelný lom Reichwalde. Tak si říkám, že jsou Němci pěkní pokrytci. Všem kolem nakazují přechod na obnovitelné zdroje energie, ale sami tam mají obrovskou hnědouhelnou elektrárnu Boxberg s výkonem přes 2,5 GW, kterou evidentně hodlají ještě mnoho let provozovat, když kvůli ní budou rozšiřovat i těžbu hnědého uhlí. Aneb PR pro zelené energie jede na plné obrátky, ale reálné složení energetického mixu trochu pokulhává. 🙁

Kubrt

I s tím Boxbergem jsou na tom pořád lépe s obnovitelnou elektřinou, než většina evropských zemí.

Gejza

A k tomu jim notně pomáhá český kapitál včele s vlastníkem Danielem Křetínským…

xyz

A pak… elektrické patráky z Berlína až do Görlitz? No, to by vlaky musely převzít o to víc lidí z aut, aby mělo smysl tam nasazovat něco takového namísto nynějších Desir.

A snad už dnes by tam šlo vést zrychlené spoje zastavující jen ve městech a ne v některých těch vesnicích jako tomu je dnes.

Mmch. nevalná prognóza vývoje počtu obyvatel v celém Sasku (jeho východ nevyjímaje) https://www.bevoelkerungsmonitor.sachsen.de/gemeinden.html – jsem zvědav, jak do vývoje budou umět/moci zasáhnout takovéto železniční projekty.

Twix

Spíš nějaký Talent 2, podobně jako jinde ve východním Sasku, z Berlína do Cottbus posílený o druhou jednotku…

xyz

Ale on v Berlíně nezačíná jízdu – jede to až z Wismaru.

Mmch. pokud by se v Cottbusu mělo rozpojovat/spojovat, pak ten pobyt může být podobně dlouhý jaká tam nyní je přestupní doba (uzel v ostrých X:00 h).

Jan

Z Görlitz je to do Liberce ještě pěkný kus ale smutné je že z české strany žádné dráty blíž taky asi nebudou…

Francimor

Jsou už dnes v Děčíně cca 12km od hranic libereckého kraje, Zhořelec je 14km

Jan

To je právě rozdíl mezi Libercem a Libereckým krajem…

MartinK

Nejblíže jsou od Štětí. „jen“ 8km. Sosna ven!

JGR

Stalo by za to natáhnout dráty až do Liberce

Gejza

V článku by se slušelo připomenout, že zásluhou německých sousedů už na území Libereckého kraje pár km dříve elektrifikovaných bylo (Kořenov – státní hranice). Než přijel jistý Ivan a trakční vedení si odvezl do země, kde zásoby na zítra sežrali předevčírem.

Francimor

V té době žádný Liberecký kraj nebyl a nebylo ani Německo ale Prusko.

smasska

Na existenci Pruska po druhé světové válce jste přišel jak?

Francimor

Já nikde o druhé světové válce nepíšu. Trakce se sundala v roce 1945, kdy tam už bylo Polsko , což byl hlavní důvod k její demontáži protože nemělo žádný zájem provozovat německý systém, zvláště když neměli pro něj ani vozidla.

vlado99

Ne,ne. Hlavní důvod byl válečná kořist pro SSSR. Měď a drahé kovy. Poláků se nikdo neptal co chtějí provozovat. Ti tam ještě v roce 1945 nebyli ani zabydlení.

MPE

Elektrifikovano 1923 – cili za Vymarske republiky – to uz se o Prusku jakozto statnim utvaru opravdu neda mluvit…

Francimor

Ok myslel jsem že bylo elektrifikovano již dříve. To nic nemění na tom že to území v té době nepatrilo Československu.

vlado99

Ale kus z Kořenova k Jizerskému mostu bylo Československo a trať byla elektrifikována.

Kubrt

Dnešní žst. Kořenov byla tehdy v Československu, stejně jako žst. Meziměstí – kam také zasahovala pruská elektrifikace.

Honza

Tak to je hozená rukavice pro českou stranu. Elektriku do Liberce a přes Frýdlant do Zhořelce…
Šlo by to?Mělo by to smysl?

František

I samotná trať Liberec-Berlin by se mohla uživit a přitáhnout turisty.

V.N.

Jestli si dobře pamatuji, někdo kdysi jezdil s Desirem z Liberce do Berlína a musel toho hodně brzy nechat.

Gejza

Vámi uvedená trať je mj. součástí mezinárodní dohody AGTC z r. 1991 (https://www.zakonyprolidi.cz/disk/cs/file/1995/1995c007z0035p001.pdf), podle které měla sloužit mj. pro kombinovanou dopravu. Problémem pro nákladní dopravu jsou ovšem vysoké sklony (zejména stoupání mezi Raspenavou a Odřichovem v Hájích). Dle Studie proveditelnosti Mladá Boleslav – Liberec se má trať z Liberce na Zhořelec elektrifikovat a částečně rekonstruovat…

Tuňǎk

Sklony. Ve Švícarsku nebo Rakousku mají taky tratě s velkýmy sklony a náklady se po nich valejí jeden za druhým. Holt to občas potřebuje druhou lokotku ale to je normální.

Igor

To w ogóle prawda, że ze Zgorzelca do Zawidowa i dalej do Liberca ma być przeprowadzona elektryfikacja? Owszem słyszałem, że PKP PLK mają w nieznanym terminie przeprowadzić elektryfikację i modernizację linii kolejowej nr 274 na odcinku Lubań Śląski – Zgorzelec, zwłaszcza, że coś się mówiło o elektryfikacji linii kolejowej nr 290/344 do Bogatyni w ramach przywrócenia ruchu pasażerskiego w ramach Kolej+. Nie wiem nic aby w ramach współpracy narodowej PKP PLK przeprowadziło elektryfikację tych szlaków. Niemniej dobrze byłoby gdyby przeprowadzono elektryfikację tutaj do Bogatyni oraz magistrali podsudeckiej (linia kolejowa nr 137) i linii kolejowej nr 326 do Trzebnicy, gdyż dzięki… Číst vice »

Francimor

Vidím problém na polském úseku. Protože Polákům to nepřinese nic jen náklady.

Marcel Štancl

Němci budou ve Zhořelci dříve než Češi v Liberci to nemá chybu…….

Francimor

Vzhledem k tomu že mi jsme teprve na startu a oni se teprve rozhodli že budou soutěžit tak bych zatím nelitoval kdo bude první. Ona příprava staveb v Německu je taky tristní.

Twix

Poláci už s trolejí ve Zhořelci jsou, resp. na hraničním mostě.

Patrik

Těžko říct. Poláci zrušili hodně tratí (do roku 2000 to bylo 1028 km) a po roce 2000 rušili další. Například trať 103, v roce 1991 elektrifikovaná, v roce 2002 zrušena železniční doprava a mezi lety 2003 až 2012 sneseno trakční vedení. Do roku 2040 má tato trať být plně zmodernizovaná, opět elektrifikovaná a uvedena do provozu. Většina nákladů všech investic do železnice zaplatí EU. Kéž by se to čeští představitelé naučili dělat jak ti polští. Jinak toto není jediná trať, která byla zrušena a bude znovu obnovena.

Kuba2

„Kéž by se to čeští představitelé naučili dělat jak ti polští.“ To znamená rušit a pak draze obnovovat?

Patrik

To znamená brát co nejvíc peněz z EU a cpát je na železnice.

ICE_Laco

Česká strana rukavicu zdvihla a rýchlo ju hodila späť na Nemeckú stranu….

Problém vyriešený….