Elektrické vlaky se blíží k Libereckému kraji. Němci přivedou troleje do Görlitz, zrychlí trať do Berlína
Modernizace je součástí podpory bývalých uhelných regionů.
Německá vláda podepsala s Deutsche Bahn dohodu o zahájení projektové přípravy další železniční trati k českým hranicím. Dosud jednokolejnou trať mezi braniborským městem Cottbus a saským Görlitz chce Německo zdvoukolejnit a elektrizovat. Dojde tak ke zkrácení jízdních dob i možnosti zavedení přímých vlaků z Berlína do Görlitz.
O podpisu dohody informovala DB v tiskové zprávě. Jde o celkem deset různých projektů, z kterých je rozšíření trasy přes Weißwasser největším. Dojde ke kompletnímu zdvoukolejnění a elektrizaci.
Jde o balíček projektů na podporu rozvoje bývalých uhelných regionů. „Dopravní projekty jsou důležité v tom, že přinášejí do regionu nové firmy, nová pracovní místa a tím i nové perspektivy a příležitosti. Rozšíření a elektrifikace této trati je velmi důležitým projektem pro tento region,“ uvedl ministr dopravy Volker Wissing. V Görlitz elektrizace naváže na trať z Polska, kde již elektrické vlaky jezdí do polské části souměstí Görlitz / Zgorzelec.
Nový projekt elektrizace současně znovu přiblíží elektrické vlaky jedinému kraji v Česku, kde není ani kilometr elektrifikované trati. Görlitz je od hranic s Libereckým krajem vzdušnou čarou necelých patnáct kilometrů, trať do Liberce přes Polsko byla nedávno zařazena do sítě transevropských koridorů TEN-T. Elektrické vlaky mají v kraji jezdit podle plánů Správy železnic až s modernizací trati z Prahy do Turnova a Liberce.
Spojení přes Görlitz je i přes nutnost dvou přestupů aktuálně nejrychlejší trasou pro cestu vlakem z Libereckého kraje do Berlína.
„Věříme, že se brzy dočkáme také výkonné a kapacitní páteřní tratě vedoucí přes dosud elektrickou trakcí téměř nedotčený český sever. Spojení (Praha –) Lysá nad Labem – Mladá Boleslav – Liberec má jako jednu z nejvyšších společných priorit Ministerstvo dopravy, Správa železnic i objednatelé veřejné osobní a nákladní dopravy. Tato věc se řeší již mnoho let. Snad brzy dojde také na realizaci,“ řekl ředitel sdružení osobních dopravců SVOD Bohemia Petr Moravec.
Síť transevropských koridorů se má rozrůst o další tratě, dojde i na retro spojení Praha – Liberec