EK: Žádné vouchery, cestující musejí i v době koronaviru dostat za zrušené lety peníze
Boeing 737-800 společnosti KLM. Foto: KLM
Letecké společnosti musejí zákazníkům za lety zrušené kvůli virové epidemii vrátit peníze. Uvedla to evropská komisařka pro dopravu Adina Valean
A už si vím velice dobře představit moment, kdy bude cestující chtít uplatnit voucher a airline odpoví: „Ano máte voucher, v pořádku, ale musíte si připlatit, protože letadlo je skoro plně obsazeno (co airline nedokážete). Nebo: „Musíte si připlatit, protože cena paliva stoupla o 10 US$ na tunu.“ A můžete věřit tomu, že s tím palivem by nejvíce zkoušeli specialisté na charter lety prostřednictvím cestovek.
No a když krachnou tak si voucher můžete třeba zarámovat.
A když nekrachnou, tak si to zaplatíte znova, protože voucher Vám odečtou s nové dražší letenky.
Stejným metrem měřit také cestovním kancelářím!!! Žádné vouchery, vraťte nám naše NE VAŠE!!! peníze!
A) Pokud na to (zrušené lety) nejsou letecké společnosti pojištěny – tak mají smůlu. Riziko podnikání.
B) Ale, když jim nařídili sedět s letadly na letišti – tak vznikly vícenáklady = to by jim mělo být uhrazeno – tím , kdo to nařídil !
C) EK se to radí, když to neplatí ze svého…………tak ať ECB dá leteckým společnostem bezúročnou půjčku.
D) Letadla ještě budou měsíc na zemi a potom se to snad rozjede…….
Je snad situace, při které je společnost velikosti AirFrance nucena uzemnit prakticky celou flotilu, pojistitelným rizikem? To je pojistitelné asi jako případná válka…
Kromě toho, že udrží peníze aerolinkám na účtech, má voucher ještě jedno kouzlo. Mluví se o tom, jak se po rozvolnění bude letectví vzpamatovávat dlouho a pomalu. Voucher zajistí, že alespoň někdo bude létat, pomůže po krizi prolamovat strach z toho někam letět 🙂
Zajímavý postřeh
Za současné situace by se měli podpořit ti, kteří jsou nejvíc postiženi. No a ve vztahu aerolinky versus cestující mi z toho dnes jednoznačně vychází aerolinky jako ty, které utrpěly víc a bojují o holý život. Takže já bych se přiklonil k tomu voucheru.
Máte křišťálovou kouli, že víte kolik potencionálních cestujích to postihlo a v jakém rozsahu? Všichni nakupovali v době, kdy tu peníze tekly proudem, lusk a vše je vzhúru nohama a je tu všude kúlnička na dříví a na dlouho. Minulá krize byla proti tomu procházkou rúžovou zahradou. I milionáři přichází o peníze, a ti co na tom byli šul nul teprve začnou padat jako mouchy. Takže až další vývoj nám ukáže kolik lidí to přežije.
Az tlusty budou hubeny tak hubeny budou studeny. Plati to i pro prachy.
V italii na severu nastoupila do obchodu s potravinama policie. Duvodem byl incident kdy se zakaznik pokusil ujet s kosikem ve kterem byl chleba, ketchup a krekry. Tento zakaznik by s vami asi nesouhlasil.
Zadny strach z letani kvuli krizi nevzroste. Lidi se budou bat pobyvat v zemich (oblastech) kde bude situace nejista. Pokud se rozhodnou stravit dovolenou v italii tak tam poleti. Jenomze letos to nebude urcite a pristi rok dost silne pochybuju..
Pokud jsem měl letět na nějakou konkrétní akci, tak k čemu mi bude voucher, když tam už znova letět nepotřebuju?
Asi k ničemu, ale na druhé straně můžete letět někam jinam. A ekonomika bude potřebovat, aby lidi létali, neseděli doma na zadku a utráceli peníze.
Toto je odpovědnost firmy. Já jako zákazník si koupil službu a když ji firma nemůže splnit, je to její problém. Zákon by měl být na straně slabšího subjektu (zákazníka).
A vy můžete v daném termínu letět, nebo je problém i na vaší straně že nemůžete opustit ČR? Opatrně s tou sebejistotou, že rizika nese jen dopravce. Pokud nemůžete letět vy, je to i váš problém. Oni nelétají ne protože by nemohli nebo nechtěli, oni nelétají, protože zákazníci se nedostavují k letům.
Pokud by to bylo z důvodu mnou zaviněného, neřeknu ani popel. Ale z mé vůle to fakt nebylo.
Já to chápu. Ale aerolinka je přesně ve stejné pozici, ani z jejich vůle se to neděje a taky se jich někdo neptá co mají dělat s leasingy letadel, poplatky a zaměstnanci.
Na zacatku krize kdyz letadla litali a lidi nesmeli do italie tak nejaky odbornik v televizi prohlasil „narok na vraceni nema protoze letet zakaznik muze akorat nesmi opustit letiste a to uz neni veci aerolinky treba si nekdo tu letenku koupil aby se podival na letiste a pak letel zpatky (nebo dal)“. Analogicky bych tedy ocekaval ze kdyz ted letadla nelitaj vratej penize.
Taky rada lidi smi vycestovat do mnichova. Pokud si pendler koupil letenku do mnichova mel by byt tedy prepraven letecky?
Je uplne jedno zda muzu nebo nemuzu letet, to rozhodnuti je na me, ale na subjektu, ktery zrusil sluzbu , aby rozhodoval, do kdy budu muset voucher vyuzit. Nikoho jineho to zajimat nemusi, to rozhodni, proc, jak, kdy a co je jen na me a pokud neni zaplacena sluzba dodana, tak se maji vratit penize. Cus bambus. To proc letecke spolecnosti letaji nebo neletaji, je neomlouva a neni to muj problem. Je to riziko jejich podnikani a tato situace nebo jina (viz islandska sopka), muze nastat kdykoliv.
Nerad bych vám bral iluze, ale vaše riziko podnikání zase bylo, že jste takovou letenku a u takové společnosti koupil. Že přijde virus nebo bouchne sopka se mohlo stát kdykoliv, máte s tím počítat. Čus bambus, máte problém, aerolinka co nevydělává nemá na to, aby vám vrátila peníze.
Ano to máte pravdu. Jenže do toho vstoupila vyšší moc (korona). Jak ta firma má zákazníkovu splnit jeho objednávku, když se nikam nelétá?
Firma by i plnila, jenom ten zakaznik neni, ponevadz nemuze. Lety zakazany nejsou.
Voucher je reseni prijatelne pro obe strany.
Letadla zaplacena statem stale letaji. A vozi lidi ktere nechaly s letenkou nekde v tramtarii protoze uz se spolecnosti nevyplatilo poslat letadlo.
Temhle lidem dat voucher a rict jim at se zpatky dostanou jak chteji uz je na zalobu. Nejen kvuli cene letenky.
Voucher znamená, že máš „virtuální peníze“ v hodnotě původí letenky, a ty můžeš utratit za jakýkoli let někam jinam někdy jindy.
Jenže aerolinka může po koronakrizi nasadit vyšší ceny letenek oproti normálu a cestujícího donutit doplatit rozdíl oproti voucheru. To je dost problematický.
Pokud si nekdo koupil letenku do rima tak by mel byt bud prepraven do rima nebo dostat penize. Nejak se tu furt zamlcuje ze klidne muze byt inflace jako v ´93(*).
(*) to nerikam ze bude, klidne muze byt deflace ale jestli zacnou vsichni tisknout prachy klidne muze byt inflace v desitkach procent
Jinými slovy tě to donutí utratit peníze, když nechceš a nepotřebuješ.
Co potřebujeme víc? Udržet všechny letecké společnosti a lety v současném rozsahu, nebo peníze přesunout k lidem aby měli na zajištění svých potřeb? Pokud se lidé kvůli této krizi dostanou do tíživější finanční situace, stejně nikam nepoletí… Stejné je to v přápadě cestovních kanceláří. Voucher je pěkný…ale pokud někdo nebude mít na jídlo či nájem, je mu voucher k ničemu. Takže rozhodně vrátit lidem peníze. Pokud se budou vracet vouchery, logické chování lidí do budoucna bude nekupovat first-minute věci, pokud nejsou vyloženě za cenu, která je pro rodinný rozpočet zcela zanedbatelná…protože v případě mimořádné události neuvidím peníze možná pár let… Číst vice »
Já Vám nevím, ale když si kupuju zájezd a je jedno jestli first minute nebo last, tak prostě s těmi penězi do rodinného rozpočtu už nepočítám, protože tam asi chci opravdu jet. Ano, společnosti by měli lidem vracet peníze, ale pokud s nimi počítáte i po jejich zaplacení do vašeho rozpočtu, tak bych s Vámi jednu domácnost sdílet nechtěl… Argument úplně mimo…
Proč mimo? Lidí, kteří nyní pobírají sníženou mzdu, mají nulový příjem a čekají na pomoc státu pro živnostníky, nebo přišli o zaměstnání v současné době nebude málo. A takovým se teď hodí každá koruna, přestože před třemi čtyřmi měsíci mohli být finančně zajištění a plánovat si dovolené. Nebo myslíte, že tito lidé si first-minute dovolené a letenky nekupují?
Zase malokdo si kupuje letenky do business class za desetitisice, takze u naprosty vetsiny lidi se jedna o castky v radech jednotek tisicu. Pokud takovy clovek jezdi na dovolenou a zaroven nema zadny rezervy na horsi casy, tak to je pak dost tezky, ale obavam se, ze takovymu ty vraceny penize zase az tak nepomuzou.
No jo .. ona je to sice letenka v řádu jednotek tisíců (třeba 3-4). Vynásob to třeba 2x (pokud je to rodina o dvou dospělých) … a nebo taky 4x , pokud je to rodina s většíma dětma. a to už je spousta penez.
Na druhou stranu, ta rodina zase neco malo usetrila na nakladech za tu dovolenou, ten pobyt na tom danym miste by vysel taky na nejaky penize, ktery ted maji k dispozici, navic ted neni zadna zabava, za kterou se to da utracet, dalsi penize co se usetri. Jenom je spis potreba se na tenhle problem podivat trosku vic zesiroka, ano bude super, kdyz ty penize lidem vrati, na druhou stranu pokud se ty firmy polozi, tak to bude jinej problem. Muze se stat i takovej hezkej pripad, ze nekdo zamestanej v letectvi dostane svy penize zpatky a pak hura, dalsi… Číst vice »
Lidé, kteří pracují v leteckých společnostech nebo v cestovních kancelářích, nájmy neplatí?
Přesně tak!
Nadnárodní korporace nás mají za tupé ovce, kterou mohou ždímat dokud nepadnou.
V uplynulých letech každý podnikatel vydělával nebeské sumy, byly vypláceny rekordní dividendy! Tak je na čase neskrblíkovat ty bilióny a miliardy! Z lidí už není co ždímat, téměř všechny peníze světa už máte vy, korporátní šéfové a akcionáři!!!
To je hloupy nazor.
To je takova zapeklita otazka, pokud nam zkrachuje ta aerolinka, tak ta zamestnava taky dost lidi, ti budou taktez v tizive situaci, takze je bude zivit stat, nebo se pokusi tu aerolinku zachranit nejakou pomoci, takze ve vysledku na konci dne to zaplatime my vsichni. Takze nekdo s letenkou dostane 5 tisic zpatky a my pak jako vsichni obcani zaplatime 2 tisice na zachranu/kompenzaci ci co ja vim (to je vsechno priklad).
Lide potrebuji zamestnavatele. Lide co nemaji na jidlo a najem si nekupuji letenky. Pokud jste myslel nizkoprijmovou vrstvu obyvatelstva, tak ta v letenkach moc penez mit nebude.
Podle mě článek chybně nerozlišuje různé situace. Ono totiž, pokud měl cestující zrušený let v době, kdy letět směl, ale aerolinka už z různých důvodů neletěla, tak je na místě bavit se o penězích nebo voucheru. Ale jestli naopak měl cestující letenku na dobu, kdy vláda uzavřela hranice, není důvod neuskutečnění přepravy na straně aerolinky (v extrémním případě by mohla říct, že letadlo letělo prázdné, nebo že neletělo z důvodu, že se nikdo nedostavil na check-in). Pak by měl kdo co? Vláda dávat vouchery? 😀
No pak by bylo fér aby to vláda odečetla z vyměřené daně a sumu vrátila.
Pokud to letadlo letělo prázdné, tak je to Váš problém. Jenže většina aerolinek ty lety sama zrušila.
Pokud např. máte letenku na let s Belavia, která pořád létá, ale vy odletět nemůžete kvůli vládnímu zákazu, pak to není problém aerolinky a nic Vám vracet nemusí. Podobné je to, když si neobstaráte vízum.
A co když krachnou?
To se brzo dozvíme.
Mají letadla na prodej.
Typicky na leasing
Smartwings group ma vsechny letadla na leasing? Pochybuju. Urcite maji i vlastni letadlo. Kdyz prodaji,ziskaji stamiliony,ne li pres miliardu.
Tuším, že jsou všechna na leasing.
Za ty staré vraky? 😳
To je taková oblíbená teze, ale fakticky je park letadel SW průměrně mladší než třeba u Lufthansy (konkrétně 9,7 vs 11,9 roku).
Tak si budou všichni rvát vlasy že si nevzali ten voucher a ještě budou ze svých daní platit na sociální dávky bývalých zaměstnanců těchto leteckých společností (plus samozřejmě cestovek, které to když jim krachnou nasmlouvané aerolinky, tak to taky neustojí)
Jenom Smartwing/ČSA zaměstnávají kolem 2000 lidí. Kolik má třeba Lufhansa si ani netroufám typovat.
Mě fascinuje, že renomované společnosti jako KLM, kde člověk očekává určitý servis, přicházejí s tímto oj*bem, a naproti tomu mám až neuvěřitelně pozitivní zkušenost s nízkonákladovým Wizzairem. Letenku, kterou mi zrušili, jsem předtím několikrát měnil, přičemž za každou změnu jsem zaplatil poplatek 30 € (ty změny jsem prováděl dávno před touhle krizí). Po zrušení letu mi během dvou týdnů vrátili nejen cenu letenky, ale i ty 30€ poplatky. Tím mi úplně vyrazili dech, nárokovat si tyhle peníze by mě vůbec nenapadlo. Podobně rychle zareagoval i taktéž nízkonákladový Pegasus. Naopak jistá společnost, o jejíž záchraně ze státního se tady už od… Číst vice »
Ono hodně záleží na tom, kdy jste tu refundaci řešil. Jestli na začátku, nebo v posledních dnech.
Před měsícem vraceli víceméně všichni, teď už se to omezuje – důvod je jednoduchý – pokud by všichni chtěli vrátit cenu letenky, tak ty aerolinky do týdne skončí.
(tím neobhajuju ani jeden, ani druhý přístup)
Čtěte pozorně, nepřichází s tím KLM (ti naopak jako jedni z prvních začali vracet peníze, ještě než to vypuklo natvrdo), ale holandská vláda jako jejich akcionář
To jsem nevěděl, děkuji za upřesnění. Z toho, jak je to v článku formulováno, mi vyplývá, že si to přála KLM, a proto o to holandská ministryně žádá. Kor když je o kousek níž ještě uvedeno, že: „některé velké letecké společnosti už zákazníky nutí přijmout voucher a vědomě tak porušují evropské právo. „
Vouchery dává i vychvalovaný AirBaltic s mnoho oceněními.
Dluží za co?
Já jsem třeba taky pro peníze vracet. Nechápu, proč by s posvěcením státu měly aerolinky a cestovky držet rok moje peníze a pak mě ještě nechat doplácet „rozdíl“ v tarifu, kterej osolí jako hrom..Nečekam teda, že až se začne zase lítat poletíme 3 do Barcelony za 15000,- ale tak za 30000,- a nenažranci ze SW si řeknou o dalších min 15 litrů, nebo mi 15 propadne..
To je ale absolutne netrzni vnimani teto situace. Poptavka po letech se zmensi. Letadel neubylo. Naopak bude jich pribyvat jak budou vyrobci dodavat objednavky. Letadla naplni jen ten, kdo nabidne lepsi cenu. To same letiste. Aby se jim vratili zakaznici (aerolinky) urcite budou muset hnout s poplatky. Navrat k hromadnemu letani proto bude, aspon si myslim, vyrazne rychlejsi, nez se ted rika. Lidi zrati strach velmi rychle.
Tato teorie má … velké nedostatky…. IMHO bude realita poněkud odlišná
– poptávka po lítání bude dlouho nízká (kvůli jednotlivým národním omezením, která tu budou velmi dlouho)
– aerolinky budou rušit objednávky letadel (i za cenu toho, že to není zadarmo), starší letadla půjdou do šrotu
– čili letadel bude málo, poptávka bude malá, a aerolinky se přizpůsobí
imho nás čeká docela dlouhé období, které bude podobné tomu, jak lítání vypadalo v 60 – 70 letech. jeden spoj denně z prahy do paříže za astronomické sumy
Ona ta pravda bude tak nejak na pul cesty. Lidi se ted strasne boji az nesmyslne, casem na to zapomenou a budou vesele jezdit jako driv, bude to jen dalsi riziko z mnoha dalsich. To je jak povodne, kdyz to probiha, tak jsou pribehy o tom, jak to lidi vytopilo a jak uz se tam nechteji vratit, uplyne par let a v zatopovy oblasti se vesele stavi a nikdo nepremysli nad tim, ze by snad mohla prijit povoden.
Nejde ani tak o to, že by se báli lidé. Najde se spousta jedinců, kteří to tak nehrotí, a jeli by – češi mi přijdou jsou na to experti 🙂
Ta omezení budou vynucovaná státy – do doby, než bude efektní léčivo (nebo ještě lépe vakcína) budou hranice uzavřené, a za hranice se dostaneme jen ve specifických případech.
Pokud vsechny aerolinky dostanlu dotace a ve finale prezijou koronakrizi, pak zadny trh nefunguje a do budoucna aerolinky budou absolutbe v klidu a lhostejny vuci vsemu, pac je vzdy zachrani vlady a staty dotacemi… nechte krachnout par aerolinek, at si nejsou tak jisti sami sebou…
…by dopady aktuální krize neměly být přenášeny na cestující… Takže na koho mají být „přeneseny“? Na aerolinky…? Jasně, ať to celé zdechne. Hurá, cestující dostane zpátky své tři tisíce… aby jinou cestou „přenesl“ 100 na obnovu zničeného odvětví, až z údivem zjistíme, že lítání holt fakt potřebujeme.
Možno ho ale fakt nepotrebujeme v takom rozsahu. A bavíme se tu o odvetví, ktoré je dlhodobo oslobodené od časti daňovej povinnosti, ktoré bolo už niekoľkokrát zachraňované z verejných peňazí, ktoré často veľmi kreatívne obchádza pracovnoprávnu legislatívu a ktoré sa v dobrých časoch k zákazníkovi často správalo veľmi pohŕdavo. Takže sa teraz úplne nemôžu diviť, že im zákazníci nechcú poskytovať v podstate bezúročný preklenovací úver.
Tak „kreativně“ se zaměstnává ve všech oborech. Mobilní operátoři a všechny přirozené monopoly se k tobě chovají hezky? Fakt? Ty zřejmě narážíš na osvobození od DPH v mezinárodní dopravě. Zapomínáš ovšem, že letecké spol. jsou snad jediní dopravci, kteří platí za úplně všechno – navigační poplatky, poplatky za přistání, poplatky za odlet, poplatky za gate, poplatky za kontrolu, poplatky z poplatků a další.
Zato neplatia daň z paliva, ktoré tvorí suverénne najväčšiu nákladovú položku v bežnej prevádzke. Autobusák tiež platí mýto, poplatky za vjazd… Železničný dopravca platí dva poplatky za využitie DC, niekde aj „ošlapné“. Samozrejme nezabudnime aj na krásnu prax „palivových príplatkov“, ktoré sú na mnohých trhoch ďalej oslobodené od daňovej povinnosti, pretože oficiálne nie sú súčasťou base fare… To je ale tá menej podstatná vec. Podstatné je, že vo vzťahu jednotlivec-firma je jednotlivec obvykle tá slabšia strana prípadného sporu. Aerolinky to rady dávajú sakra pocítiť. Ostatne keby nie, neboli by tu stovky vymáhacích spoločností na kompenzácie. Všetci sme to v nejakej… Číst vice »
To, že se letecké společnosti chovají mnohdy nepřívětivě, není nějaký naschvál ošklivého monopolu, ale důsledek tvrdého konkurenčního boje, ve kterém rozhoduje především nejnižší koncová cena. To přineslo na jednu stranu neskutečně levné létání, ale na druhou stranu jsme ztratili vstřícný přístup k zákazníkům. Do konce února to všichni bez problému akceptovali.
V poriadku. Okolnosti sa zmenili, takže teraz by zase aerolinky mali akceptovať, že zákazník nie je nadšený z predstavy, že sa nedobrovoľne stane súčasťou crowdfundingu.
Součástí crowdfundingu se staneme tak jako tak všichni. Teď se hraje o to, abychom se skládali na co nejmenší částku.
Problém je, že z toho není nadšený nikdo. Aerolinka není nadšená, že nuceně, nikoliv ze své vůle, stojí na zemi a finančně krvácí za neskrouhnutelné výdaje, tak se snaží zmrazit činnosti a výdaje tak, aby to vůbec přežila a voucher je část toho zmražení. Z toho zase není nadšen zákazník, ale i ten do toho šel s nějakými riziky (většina bude mít nerefundovatelnou letenku).
Peníze, které zaplatili cestující za jízdenky už po uplynutí krize nebudou (zaměstnanci stále dostávají výplatu, běží odpisy za letadla, atd…) a i když cestující budou mít své vouchery, tak už to bude jen bezcenný cár papíru jako doklad za crowdfunding, že společnost nekrachne, ale záloha na přepravu už bude fuč, takže buď cestující bude donucen zaplatit znova díky zdražení nebo nepoletí.
Druhá možnost je, že aerolinka pod tlakem vyplatit letenky všem ohlásí insolvenci, tedy že na to teď nemá a bude po žížalkách.
Mno … letecký dopravce ale také platí poplatky za využití cesty, platí ošlapné atd atd. To, že letecké palivo je osvobezené od daní, je spíše …. takový malý bonus.
Pokud to „zdechne“ tak se na té „zdechlině objeví něco nového, to zaprvé.
Dalo by se i s vouchery souhlasit, za podmínky, že si zákazník vybere období jaké chce a za již zaplacenou cenu poletí. V opačném případě, se opravdu musí vrátit kupní cena, protože jak již napsal někdo výše, dá se reálně očekávat, že to aerolinky následně slušně zdraží, protože kdo bude chtít, aby mu nepropadl voucher, musí ještě doplatit.
V právním státě platí právní princip: rovnost před zákonem. Pokud bude letecká spol. zvýhodněna, je tento princip porušen.
A proč by ty své tři tisíce neměl dostat zpátky, když služba, kterou si zákazník objednal nebyla naplněna? Tohle mi zavání trestným činem zpronevěření cizích prostředků. Dovedu si představit, že pokud bych se k zákazníkům postavil tímto způsobem jako soukromý živnostník, už bych dost možná měl na krku hromadnou žalobu za podvod…
Ani Flixbus nevracia peniaze ale vouchery a všetci len musíme veriť, že ich budeme môcť v blízkej dobe využíť.
Flix bus bych nechal opravdu zkravhovat. Narozdil od Smartwings.