EK: Žádné vouchery, cestující musejí i v době koronaviru dostat za zrušené lety peníze
Letecké společnosti musejí zákazníkům za lety zrušené kvůli virové epidemii vrátit peníze. Uvedla to evropská komisařka pro dopravu Adina Valean
Letecké společnosti musejí zákazníkům za lety zrušené kvůli virové epidemii vrátit peníze. Uvedla to evropská komisařka pro dopravu Adina Valean s tím, že práva pasažérů v Evropské unii se ani v době boje proti koronaviru nemění. Odmítla tak návrhy některých zemí, že by se cestující měli spokojit s poukázkami na jiný let i v případě, že s tím nesouhlasí. Informuje o tom agentura Reuters i další zahraniční média.
Letecké společnosti přitom argumentují tím, že v době všeobecného uzemnění letadel je vracení peněz za stovky tisíc prodaných letenek připraví o hotovost potřebnou k přežití. Volají proto po možnosti dát cestujícím vouchery s platností až na rok. S touto iniciativou přišla kvůli AirFrance-KLM například nizozemská ministryně dopravy Cora van Nieuwenhuizen. Poukázala na to, že letecké společnosti obvykle při zrušení letu přesměrují cestujícího na jiný let; a tuto možnost nyní fakticky ztratily.
Tlak na změnu celounijních pravidel přišel i z Německa. Podle některých odhadů by delší pozastavení letů vedlo k tomu, že by tamní skupina Lufthansa vracela cestujícím jen za druhé čtvrtletí 3,5 miliardy eur, píše Reuters. Naopak proti změně pravidel už se ohradily například nizozemské spotřebitelské organizace, podle kterých by dopady aktuální krize neměly být přenášeny na cestující.
Komisařka Adina Valean se zatím drží svého názoru, který prezentovala už na přelomu března a dubna.„V této fázi nebudeme jednat o změně právních předpisů,“ uvedla. Jak upozornily spotřebitelské organizace, některé velké letecké společnosti už zákazníky nutí přijmout voucher a vědomě tak porušují evropské právo. Zákazník přitom může voucher přijmout, pokud ale nechce, má právo na vrácení peněz.
Podle Valean mají evropské vlády jiné možnosti, jak pomoci aeroliniím přežít.