EK chce v roce 2030 čisté městské autobusy a zásadní omezení emisí z kamionů

Autobus SOR NS 18 Electric. Foto: Jan Sůra / Zdopravy,czAutobus SOR NS 18 Electric. Foto: Jan Sůra / Zdopravy,cz

Evropský parlament současně potvrdil zákaz prodeje osobních aut se spalovacími motory.

88 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lojza

Všichni co se tady oháníte energetickým mixem tak vemte v potaz že ta vaše dobrůtka co vám teče do nádrže se taky vyrábí za pomoci toho samého energetického mixu. na 1L šťávy jde cca 1,6kWh elektřiny. Takže ta vaše TDI co čistí vzduch sežere mimo dinosaurů taky (50L nádrž) 80kWh elektřiny a takhle velkou baterku má málokterý elektromobil. Takže nejenom že si smrdíte pod nos ale stejně pálíte uhlí jako ten elektromobil který ale pod nosem nikomu nesmrdí.

Lojza

Všichni co se tady oháníte energetickým mixem tak vemte v potaz že ta vaše dobrůtka co vám teče do nádrže se taky vyrábí za pomoci toho samého energetického mixu. na 1L šťávy jde cca 1,6kWh elektřiny. Takže ta vaše TDI co čistí vzduch sežere mimo dinosaurů taky (50L nádrž) 80kWh elektřiny a takhle velkou baterku má málokterý elektromobil. Takže nejenom že si smrdíte pod nos ale stejně pálíte uhlí jako ten elektromobil který ale pod nosem nikomu nesmrdí.

Horal

Pryč s ekofašisty, už toho bylo dost! EK nezvládá krize a všem chce nařizovat jak mají žít. Začněte u sebe!

Leoš Konečný

A ostatní část světa bude taky dodržovat Green deal?

Y.K.

Green Deal je reakce na pařížskou dohodu a většina světa to přijala.
https://en.wikipedia.org/wiki/Paris_Agreement

Dachs

Proti časovým direktivám mířeným na firemní flotily, městskou mobilitu (autobusy), segment užitkových aut (rozvážkovými službami počínaje) se ani moc namítat nedá, je to dokonce vhodný segment, kde začít. Zaútočit na privátní mobilitu časovým ultimátem (a nepřímo jim už nyní sebrat dostupnost malých aut) je však ideologicky motivované šílenství. Vše se časem jednou prosadí, stane výhodným a technicky zajímavým. Když se tomu dá volný průběh, pokrok se dostaví sám od sebe. Ale oni se chovají hůř než Emil Nádeníček. Můžeme si za to sami, když jsme zvolili takové lidi. Nebo že na ty „evropské volby“ většina voličů kašle. Luděk Niedermayer, Markéta… Číst vice »

PetrH

to je zase slovní průjem, vy se s tímhle divíte, že nemáte na elektroauto?

xyz

To nikde nepíše.

A i pokud by to byla pravda, tak nebude každopádně jediný.
Stejně tak jako nebude jediný, pro koho bude problematické, pokud se mezitím nevyřeší, aby „dobití energie za účelem umožnění jízdy dalších několik set km“ trvalo namísto nynějších několika málo minut přinejmenším několik desítek minut, ne-li několik hodin.

Křižák201

Otázka není mít nebo nemít na elektroauto,ale jestli vůbec chtít krám,co nikam pořádně nedojede a je zbytečně předraženej!

Kebab

Především aktuálně nemá s ekologií nic společného.

Jiří Kocurek

Ovšem běda tomu, kdo by se rozhodl těžit v ČR lithium, vyrábět v ČR baterie a ty osazovat do autobusů vyrobených a jezdích v ČR.
A proti dovozu ze zahraničí se bude samozřejmě taky protestovat … na mobilu koupeném na internetu. Na Internetu, takže nic se nemuselo nikam vozit!

Jiří

Ačkoliv nepozpochybňuji přínos elektropohonu např. právě do městského provozu, vadí mi ta tlačenka toho, že to je „bezemisní“. Kdo zná např. aplikaci Electricitymap, tak si může zjistit, kolik gramů CO2 bylo vyrobeno na 1 kWh. Ve Francii, Norsku, Švédsku se to vyplatí, tam mají emise z elektřiny velmí malé. Ale podívejte se na Německo, když jim nejedou OZE a jsou na tom skoro jak v Polsku a tam pak emisně vyjde nabít např. autobus dost zajímavě. Přijde mi, že to si v EP moc neuvědomují a řešení stylem „ono se rozvine OZE, to bude dobrý“ je dost mimo. Co ale… Číst vice »

Hans

Právě městská mobilita je naprosto vhodná pro elektifikaci. Ani nepotřebujete tak velkou kapacitu bateriií v případě BEV. Lze také očekávat, že zdroje elektrické energie přejdou postupně na ty udržitelné. Samozřejmě, že budou problémy, ale vemte si kolik trápení nám přinesla závislost na zemích produkující ropu a zemní plyn.

Jiří Kocurek

Áno, lze očekávat vynucení německého energetického modelu i ve Francii… tedy nahrazení spolehlivých JE nespolehlivými OZE a spalováním zemního plynu. To abychom se zbavili závislosti na zemích produkujících zemní plyn.
Bohužel, zelení jsou schopní slibovat navzájem se vylučující věci a žehrat nad tím, že ve společnosti bez technického vzdělání ty nové technologie přijdou a bude to fungovat.

percula

Prosím poradit ty udržitelné zdroje elektřiny, co fungují i když zajde slunce a nefouka vitr. Bioplynky ani spalování štěpky za ně nepovazuju, mají emise stejně jak uhelná elektrárna. Jediné jádro, je povolené?

Kebab

Většinu potřebných surovin vlastní Čína, to jsme si s tou závislostí na „divných“ zemích příliš nepomohli.

Křižák201

Hm,byl jsem svědkem testování autobusu na baterie.Dojezd na plné nabití stačil pouze na polovinu pracovního dne (cca 200km),v zimě když mrzlo se tento dojez ještě zkrátil,protože klesla vlivem teplot i kapacita baterií.Po spočítání +/- vyšlo,že to,co normálně zvládne dieselový,nebo plynový autobus za celý den jeden,tak v případě elektrického jsou potřeba 2 autobusy na celý den.Při ceně elektrického oproti klasickému dieselu,nebo plynovému se to finančně opravdu nevyplatí a při ceně elektřiny v dnešní době už vůbec.K tomu je potřeba počítat ještě s tím,že každý kus elektroautobusu potřebuje vlastní výkonnou nabíječku,která jej zvládne nabít tzv. „přes noc“,aby mohl být druhý den opět… Číst vice »

Y.K.

Sice máte v mnohém pravdu, ale že by městský a příměstský dieselový autbus vyšel lépe než elektrický v zrovna převážně uhlím a plynem kromené síti si nemyslím, že by byla pravda. Účinnost optimálního pálení v kotli bývá vyšší než u motoru s proměnným režimem, často mimo optimum, což vykryje ztráty nabíjení. A rekuperace je pak energie úplně zadarmo. A zase dní kdy vůbec nefouká ani nesvítí není v roce zase tolik, aby to byl hlavní argument. Pro síť to může být dobré pokud se bude více nabíjet v současných sedlech, spíše zanikne levný „noční proud“, protože se vyrovná rozdíl v… Číst vice »

Kebab

Takových dní je poměrně dost, u nás aktuálně třetí den po sobě. Nejvíce jich je bohužel právě v zimě, kdy je spotřeba vyšší kvůli vytápění.

Y.K.

Ono je dost jedno jestli jsou to tři dny po sobě, zajímavé je kolik je to dní z 365.

PetrH

„bez emisí“ taky znamená „bez ostatních emisí“ ze spalováku. Tím se nenechte rušit, tomu Čech nerozumí, tak se u nás mluví jen o CO2.

Jiří

No, Čech vám do toho nechce kecat, ale víte kolik emisí vzniká při výrobě baterií? V podstatě e-vehikl startuje vždy s nevýhodou, kterou právě postupně umazává „bezemisním“ provozem, který je ale velmi závislý na energetickém mixu.

Jistě, lokální splodiny klesnou, ale jen se to „přesune jinam“. Dokud prostě nebude jádro nebo fůze, vyplatí se to jen při dobrých podmínkách. Tj. OZE dodávají hodně do sítě, venku není zima a řidič s tím umí.

Ale jak jsem psal, své výhody to má a taky bych byl radši, kdybych nemusel poslouchat řvoucí busy jezdící do kopce Kačerova na Budějovickou. 🙂

Lukáš F.

Emise se přesunou jinam (pryč z města, to je pozitivní samo o sobě, ne?), ale zároveň při tom klesnou. A o to celou dobu jde.

xyz

A o co jde v situaci, kdy někdo používá auto jen pro cesty mezi vesnicemi, přesto i ten bude muset jezdit tzv. bezemisně?

Jiří

Ano, lokálně klesnou a přesune se to jinam. Ale aby se Vám elektrovehikl z emisního hlediska celkově vyplatil, tak by na konci životnosti měl mít nižší emise, než klasický spalovací motor.

A to prostě při nevhodném energetickém mixu nemusí vyjít. Takže ve výsledku máte nižší lokální emise, ale zvýšili jste to celkově.

Jak píši, já nejsem úplně proti elektroautům/busům, ale až ve chvíli, kdy si to budeme moci dovolit. Říkat že za 7 let, případně za 12 už budou všechny problémy vyřešeny mi přijde dost krátkozraké.

PetrH

Vtipné je, že jsem napsal „ostatní emise ze spalováku“ (tj. prachové částice, NOx..) a vy do toho taháte energetický mix. Tj. zase to otáčíte jen na CO2, abyste ignoroval ten hlavní důvod, proč se zakazují spalováky: protože škodí těmi ostatními emisemi především.

Peeetr

Věci do roku 2030 se zvládnou, fantasmagorie naplánované na 2035 atd. budou do roku 2030 europarlamentem odvolány nebo posunuty za rok 2040.

Největší průšvih zařízený Bruselem dnes je, že se automobilkám díky regulacím nevyplácí prodávat lehká auta do 1 tuny, jako býval masově užívaný Favorit.

Vendelin

V loni všichni brečeli, jak je elektřina drahá, že se zdražila skokově několikanásobně, ale plany green deal jedou dál, jako by nic. Divný

xyz

A cožpak ve chvíli, kdy na naftu/benzín nebudou jezdit už skoro žádná auta, takže přijde rozpočtový výpadek vlivem výpadku příjmů ze spotřební daně z PHM, takže se buď takto zdaní elektřina (ale tím pádem asi jakákoliv, protože těžko půjde odlišit „elektřinu pro auta“ od „elektřiny pro domácnost“, zejména jestli si mají lidé z rodinných domů nabíjet auto přes noc v garáži), anebo samotné automobily (např. relativně vysoká silniční daň i pro soukromé držitele vozidel).

PetrH

zajímavé, že řešíte rozpočtový výpadek, který nastane postupně asi tak v rozmezí 12-35 let. ODS, ANO a SPD tady snížily daně o 100 miliard jednorázově a nikoho netrápilo, kde hledat úspory.

Jen tak pro ilustraci, v návrhu letošního rozpočtu je plánován příjem ze SD z PHM asi 70 miliard. Daň na naftu se snižuje, s inflací sazba neroste, ale zůstává stejná, takže tahle daň je čím dál méně zajímavá. Proto si už taky SFDI půjčuje vydáváním dluhopisů letos (aby schodek rozpočtu vypadal opticky menší).

xyz

Ten pokles začne o dost dřív než za 12 let – jak se i samy automobilky vyjádřily, tak přecházet na „bezemisní“ vozidla budou i tak dříve – ve chvíli, kdy auta se spalovacími motory budou i tak zatížena přísnějšími normami + s „perspektivou brzkého zákazu“. O. K., roční 70mld. výpadek, to je už slušně vysoké číslo. Navíc existence/neexistence spotřební daně znamená deformaci v podobě rozhodování, že „bezemisní“ vozidla jsou údajně provozně levnější, ale právě i vlivem toho zdanění/nezdanění. P. S. Ano, znatelné snížení daní z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti navržené „hnutím“ ANO (+ ke kterému se při hlasování… Číst vice »

Y.K.

Proč by to bylo divné? Elektřina zdražila kvůli zdražení fosilních paliv (konkrétně plynu). Tedy plán na odklon pořád dává smysl. S koncem dovozu ropy z Ruska ani to není moc perspektivní palivo. Takže i když se vykašleme na CO2, pořád to je způsob jak se zbavit na závislosti na něčem co začíná být nedostatkové.

Surio Mario

Co je na tom divný? Vloni všichni brečeli, protože cena elektřiny na komoditní burze vyletěla až na pětinásobek. Ale teď už zase zpátky, aktuálně je jen pár procent nad cenou před 12 měsíci (před začátkem ruské války).

mimochodem

Ze jsem tak smely, ta cena elektriny z doby pred 12 mesici je kolikanasobkem ceny z pocatku roku 2021?

Surio Mario

Necelým trojnásobkem oproti počátku roku 2021, zhruba tříapůlnásobkem oproti počátku roku 2020. A taky šestinásobkem ceny z roku 2016. Jenže tak nízko už cena nikdy dlouhodobě neklesne, stejně jako se nevrátí na 2 a více let staré hodnoty cena plynu nebo ropy (ta byla mimochodem na začátku roku 2021 levnější o 25 %, v únoru 2016 levnější o 75 %). Nejde o absolutní cenu, ta dlouhodobě poroste u všech komodit, ale o to, že předloňský výkyv byl skutečně jen omezeným propadem v reakci na pokles poptávky v době covidové izolace půlky světa, a že loňský výkyv byl skutečně jen časově… Číst vice »

J.K.

Už se těším až to kolem roku 2035 lidem dojde a v EP bude strašné divení, až se tam v dalších volbách dostane jakýkoliv mamoň co jim slíbí normální auta zpět… (Busy asi zůstanou, to města finančně unesou)

Vojtěch

Lidem nic nedojde, budou na to připravení. Nic jako normální auto neexistuje.

Kubrt

Myslím, že revize plánů, v případě potřeby, přijde dřív a nebude třeba navolit EP plný mamoňů. Vždyť už dnes se počítá s tím, že v 2026 proběhne „průběžné vyhodnocení“ a případná úprava. Zase bych ty europoslance a spol tolik nepodceňoval. My to pořád vidíme tou českou optikou a poptávkou české veřejnosti, ale v těch západních zemích je to vnímání klimatické změny, a poptávky veřejnosti, posunuté více „do zelena“. Neříkám, že ze 100 %, to určitě ne. Ono stačí vnímat i generační rozdíly, lidé kolem 20 dnes vidí svět jinak než my 40+. Ano, oni se taky věkem někam posunou, ale… Číst vice »

Blbec

Kéž by jste měl pravdu.

mimochodem

Ta „do zelena posunuta poptavka verejnosti“ je propagandisticky majstrstyk, kdy se podarilo verejnost presvedcit, ze „ekologie = emise CO2 a nic jine“, pricemz ve skutecnosti ekologie = odsireni uhelnych elektraren a jejich ekologizace tak, aby z kominu sly skoro kyticky… Jenze neni zajem na tom, aby verejnost byla informovana o dusledcich Green Dealu, ktere pociti na vlastni penezenku, a proto se ta „verejna poptavka“ zatim nezmenila. Nicmene prvni vlastovka je jiz za dvermi (CBAM, „zelene clo“ na ocel a dalsi energeticky narocne produkty, ktere se jiz zde nevyplati vyrabet), dalsi vlastovka prileti za par let (emisni povolenky na vytapeni budov)… Číst vice »

Jiří Kocurek

To víte, Rudí Khmérové v Kambodži také domy vytápet nepotřebovali. Jen teda potřebovali kalašnikovy, aby udrželi společnost v době kamnenné – pluh byl zakázán.

PetrH

Ekologie v tomhle znamená snížení ostatních emisí z aut také na nulu. Jenže o tom se u nás pro jistotu vůbec nemluví. Právem Čecha je smrdět.

mimochodem

Ale jdete. Uz ted auta v dobrem technickem stavu smrdi akorat prvni dve-tri minuty po startu, nez se zahreje katalyzator (coz bude v EURO7 nutno resit nejakym predehrevem katalyzatoru, takove investice se kvuli dvema-trem minutam fakt vyplati). Pochopitelne co se tyka smradu, je situace v oblasti IAD zasadne zhorsena „ekologickou“ snahou o co nejnizsi spotrebu paliva, tedy masivnim pouzivanim motoru na naftu se vsemi negativy, ktere turbodiesely prinaseji – to je prave ten kyselej smrad, emise skutecnych skodlivin (zejm. NOx) v dusledku silenych kompresnich pomeru danych downsizingem (coz je opet neco, s cim by nikdy zadny technik sam o sobe… Číst vice »

PetrH

Fajn, zaveďte si výfuk do kabiny a můžeme se bavit.

watslaw

To není generační. Nebo snad panu Timmermannsovi nebo u nás panu Babišovi, který za ČR ten Green Deal schválil, je 20? A u těch mladších – je dost těch, co jsou “ do zelena“, ale logicky to zeleno vidí spíš v použití MHD, než v elektromobilech. A pak znám dost těch, co jsou „zelení“ a když založí rodinu, tak sice jí biopotraviny, a vozí se do lesa (autem) ale jezdí autem i 500m do školy. A nedokážou si prakticky představit, jak by z bydliště jezdili na hory a k babičce na Moravu elektromobilem, resp. kde by ho nabíjeli.

peter

No, poznam jedneho majitela EV. Chlap vekovo tak do 30, ma 2 deti – najstarsie nie je este v skolko. Kupil jazdenku Nisan LEAF 1. Vtedy ked ho kupoval tak stalo nejakych 180 000 Kc. Realny dojazd ma tak 100 km. On dalej ako tych 50 km od domu takmer ani nechodi. Zivot prisposobil dojazdu auta. V lete sa vybral do mesta vzdialeneho 100 km od bydlista a do toho mesta takmer nedorazil, lebo auto malo zrazu vyssiu spotrebu ako bol zvyknuty.
V zime siel na lyzovacku – trasa 250 km – to radsej siel spalovakom.

David

A to normalni auto je co? Jednickova ovce v nafte?

U ted stoji treba tesla 3 ci Kia Niro kolem mega. Mozna Vas to prekvapi, ale od toho milionu neni moc daleko ani nova oktavka s nejakou slunou vybavou.

V tom roce 2030 tu taky treba plne autonomni auta/autobusy. Slevneni dopravy o naklady na ridice vice nez vyrovna vyssi porizovaci naklady na ten dopravni prostredek.

PetrH

Tihle mamoni by se tam asi dostali v ČR, však už Vrecionová a spol. jedou ideologickou kampaň, ale v normálních zemích EU ne. Uvědomte si, že ČR je zaostalá nevzdělatelná země.

xyz

Tak ta většina, která to v EP schválila, zase tak výrazná nebyla. Jestli budou „bezemisní“ autobusy MHD dražší než ty dosavadní, tak to může znamenat paradoxně redukci objemu dopravy, pokud nebude objednatel chtít platit víc. Plus samozřejmě to pokrytectví, že „bezemisnost“ je leda tak v místě, kde to jezdí (ale ne vždy i tam, kde se ta elektřina vyrábí), stejně tak jako mnohde nízký podíl MHD i na vnitroměstských cestách – ale hlavně že to bude „bezemisní“. 🙁 Co se týče zákazu pro auta, tak rok 2035 považuji za hodně brzký termín; nedovedu si představit, co za změny bude „nutné“… Číst vice »

Lukáš F.

Pokrytectví to není, ruku v ruce s opatřeními v dopravě jdou opatření v oblasti energetiky, jen se o nich na dopravních a motoristických webech typicky nepíše.

xyz

Ale to vím taky, ale asi to nebude do roku 2030 a taky se dá namítnout, že po odstavení všech těch „emisních“ elektráren + ruku v ruce se zvýšenou spotřebou elektřiny vlivem skokového nárůstu počtu elektrovozidel a s nestabilitou některých „bezemisních“ zdrojů elektřiny, můžou být nestabilními i sama opatření.

Vojtěch

Proč rok 2030? To u nás bude jezdit tak 15% EV.

Jiří Kocurek

Nejsme ostrov. Die Grüne nám budou spílat, že jim nedokážeme poslat chybějících 40.000 MW výkonu – když nemají oni z OZE, tak nesmí mít nikdo!

Pavel Skládaný

Například zavírání jaderných elektráren?

mimochodem

O jakych opatrenich v oblasti energetiky, prosim, pisete? Co vidim, tak jedine opatreni se jmenuje „snizte spotrebu a vemte si dva svetry, protoze si to stejne nebudete moci dovolit zaplatit“ a velke podniky si to berou nalezite k srdci (Draslovka, Brano, BASF, WV) a presouvaji cast vyroby mimo kontinent. Opatreni – mam ted na mysli opatreni pro bezneho cloveka prinosna, tedy smerujici k zajisteni dostatku energie – zejmena tedy zajisteni dokonceni vystavby novych zdroju elektriny pred odstavenim zdroju dozivajicich, vsak nevidim. Samozrejme obcas zazni hlasy od ruznych Peksu a jinych piratu s tim, ze se stabilni zdroje se v CR… Číst vice »

xyz

Mimochodem: pokud toto opatření bude mít za následek mj. odstavování uhelných elektráren + úplný útlum těžby uhlí, tak to může znamenat další zhoršení sociálně-ekonomické situace v dotčených uhelných oblastech. Už v dřívějších dobách byly tyto oblasti dotčeny strukturálními změnami spočívajících v omezování těchto činností, vlivem čehož tam byla nadprůměrně vysoká nezaměstnanost, nadprůměrné stěhování lidí pryč (eventuálně vystřídané tzv. obchodem s chudobou ohledně obyvatel mířících opačným směrem). Část lidí z těch oblastí našla práci ve výrobnách vybudovaných se státní podporou, nicméně možná i část z nich bude ohrožena, neboť jde např. o výrobu komponentů do aut se spalovacím motorem. Ekonomika se… Číst vice »

Lukáš F.

O nutnosti zavřít povrchové uhelné doly se přece ví daleko déle, tvrdit, že je na to najednou jen 12 let, je čirá manipulace.

David

Paradox k tem autobusum bude na zeleznici, kde v 2030 porad budou jezdit muzejni sukafony.

Kkarel

Tohle už je na lekare

ABC

nebudou snad?

Radim

Jestli se myslí „sukafon“ i regína, tak asi ano. Ale ten původní už ne, možná výjimečně jako záloha za něco

Pavel Skládaný

Budou mít nová sedadla a dosazenou klimatizaci.

Jiří Kocurek

A naftu budou pašovat v kýblech…

xyz

… a k tomuto: „Nákladní a autobusová doprava podle komise produkuje šest procent všech emisí skleníkových plynů v EU a více než čtvrtinu emisí připadajících na silniční dopravu. Brusel proto chce v rámci své zelené strategie vedle osobních aut ekologicky čistší provoz také u těžších vozů.“ Je pro mě nepochopitelné, že nákladní a autobusová doprava je smíchávána dohromady. Kolik z těch celkových 6 % tvoří samostatně autobusová doprava? A co převedení do situace, kdyby namísto jízdy autobusem jeli ti cestující autem? „„K dosažení našich klimatických a bezemisních cílů musí aktivně přispět všechny sektory dopravy. Naše klimatická norma s tím počítá,… Číst vice »

xyz

Ještě můžu doplnit – jestliže „naše města“ ty tzv. bezemisní autobusy chtějí, tak je umějí pořídit dobrovolně (což některé z nich už učinily) a není potřeba jim to nařizovat befelem.

Přičemž zrovna u MHD je asi nejsnadněji vyřešen problém nabíjení, na rozdíl od osobních aut, u kterého si moc nedovedu představit, jak během pouhých 12 let bude vyřešeno, aby byl dostatek nabíjecích míst (mmch. jejich výstavba také nějaké emise přinese), resp. hlavně aby to nabíjení bylo dostatečně rychlé.

Xiao

On je to ale možná záměr. Nejlepší doprava je žádná doprava – když lidé a zboží budou méně cestovat, bude méně emisí. Cestování na delší vzdálenosti se opět stane luxusní záležitostí pro bohaté.

Jiří Kocurek

A tak se stalo, že doporučili rodící matce, ať nikam nejezdí, nebo ať jede na kole. Dítě se narodilo živé, matka vykrvácela.

Jiří Kocurek

A pokud se to podle vás nemůže stát, tak si přečtěte něco o 19. století. O tom vysněném 19 století, ve kterém byli lidi zdraví a všichni se dožívali vysokého věku, věci se neopotřebovávaly, teplo bylo od kamen samo od sebe a nebyly povodně ani při jarním tání sněhu.

https://socialnipolitika.eu/2015/09/v-roce-1841-byla-nadeje-doziti-v-anglii-40-let-u-chlapcu-a-42-let-u-divek/
V roce 1840 zemřelo asi 15 % dětí před jejich prvními narozeninami ve srovnání s 0,4 % v roce 2011

Vojtěch

Elektřina to utáhne, to není problém. Navíc na tom není nic pokryteckého, o celkové bezemisnosti u EV nikdo nemluví, protože to není pravda. Jde o snížení emisí.

Co se týče změn, tak do roku 2035 bude cenová parita se spalováky, infra bude dostatečně připravená a trochu se zlepší dojezd a rychlost nabíjení.

Frantisek

Akorát nikdo moc nepočítá s celkovým snižováním spotřeby, spíše naopak, jen to bude tzv. zelené (jaký paradox), to bych viděl jako hlavní problém.

Jiří Kocurek

Vozidlo A jezdí za 35 litrů.
Bozidlo B jezdí za 25 litrů.

Obě vozidla vozí cca 10-20 lidí. František chce zakázat vozidlo B ve prospěch vozidla A, protože vozidlo A je úspornější.

noerf

Už se těším, jak přes Turecko, Izrael a další státy budeme kupovat, pronajímat vozidla na benzín naftu, protože to bude finančně výhodnější než elektroauta a v rámci toho pohřbí Evropa valnou část průmyslu.

Nokkonen

Nic takového se nestane, ale myslet si to samozřejmě můžete.

Otakar

V populaci máme určité % lidí, kteří se pořád chtějí něčeho bát. Zpravidla jsou to voliči SPD nebo Andreje, kdy skáčou na různé (pro normálního člověka až absurdní) historky. Uprchlíci, mobilizace …

Martas

Určitý druh uprchlíků zatím dává ozbrojeným složkám daných států dost zabrat. Mně na tom víc vadí to pokrytectví. 1) U téhle mobility to momentálně vypadá, že zmizí malá úsporná auta a budeme jezdit v debilních SUV, který kvůli své spotřebě vyrovná CO2 někde v sousedním státu, který bude stále vypouštět kouř z uhelné elektrárny. Jasně, ovzduší ve velkých městech se zlepší, ale nejde to zlepšovat v autě normální velikosti a tak, aby ten průměr vypuštěného CO2 nebyl snad ještě horší než dnes? 2) A zrovna jedna z těch zemí, která nejvíc křičí o ekologii, Německo teď vyrábí z uhelných elektráren… Číst vice »

Tomariero

Myslíte ty státy které plánují konec Slovácích motorů ve stejnou dobu jako EU, či o pár let později.

mimochodem

Rozdil tech „par let“ je naprosto zasadni.
Vzpomente si na detska leta.
„Jo, jasne, kamo, skocime z tehle zdi dolu. Ale TY skocis prvni.“ 🙂

Papir snese vsechno. Jasne, muzeme rict, ze i Rusko a Cina uz taky maji tyto „klimaticke zavazky“ nekdy na rok 2060…
Takze budou mit moznost videt, jak se to v tech nejpokrokovejsich lokalitach hezky rozsype a u sebe tyto nevymahatelne „zavazky“ vcas revidovat.

Vojtěch

Jsem rád, že tady máme odborníky na klima a politiku jako tebe. Češi jsou „odborníci“ téměř ve všem, ale prakticky tomu vůbec nerozumí.

Kebab

Tak hlavně že zrovna ty tomu rozumíš.

Tomariero

No zrovna Čína má rok 35 stejně jako EU, v případě MHD a taxíku pak asi rok 25

Peeetr

Lžete. Čína povoluje i po roce 2035 prodávat polovinu aut jako spalováky, co jen potřebují levnou hybridizaci na ukládání brzdné energie.

A v druhé „čisté“ polovině jsou povoleny dál plug-in hybridy, které můžou používat k pohonu většinově stále benzín.

To se nedá s magorií EU pro rok 2035 vůbec srovnávat.

Y.K.

Zajímavé si představovat, že někdo investuje do plug in hybridu (když teda ne EV nebo něco jiného), ale většinově by měl jezdit jen na benzín. Proč? Úmyslně si zdražovat provoz? Že by benzín zlevňoval se moc čekat nedá. Tuhle mentalitu nějak nechápu. On ten motyor tam nebude nic moc, když už dnes je jejich CHINA 6A zhruba stejně tvrdá jako Euro 7 a to ještě určitě není poslední.

Kromě toho už dnes je v Číně nákladová parita mezi EV a ropákem, v příštích letech se to má překlopit.

mimochodem

Tak to se omlouvam za moznou mystifikaci, nevim, s kym jsem mohl Cinu splest. Mozna s Indii?
Tam ted koneckoncu taky probiha obrovsky rozvoj, pritom velka cast Indu neni vubec zvykla na nas standard (zarovky, chladnicky, …). Co do poctu obyvatel pritom Cinu brzy dozenou. Tam si na nejakou bezemisni ekonomiku jeste par desetileti hrat urcite nebudou, protoze je pro ne v tuto chvili podstatnejsi rozvoj a zvysovani zivotni urovne.

Tomariero

Indie je právě ten rok 2040 stejně jako třeba Egypt. Dle mého skončí vyroba spalovacich motorů mimo nějaké specifické určení (IZS, armáda, odlehlé oblasti) celosvětově tak do roku 2050.

Pan Král

Připomínáš mi silně týpky, co kolem roku 1900 vykřikovali, že koně nic nepřekoná

xyz

První automobily se namísto koní prosadily samy od sebe.

Žádný vrcholný orgán tehdy nemusel dávat žádné časové direktivy.

mimochodem

Ale ano, kone neco prekonalo – a bylo to primo spojeno se zvysenim zivotni urovne, takze to slo skoro samo, bez nutnosti regulace. Ta skutecna ekologizace zde jiz probehla – JETE, odsireni uhelek, plynofikace venkova, vyuzivani tepla ze spaloven odpadu. To je spousta usetrenych skutecnych skodlivin, spousta lesu nespalenych kyselymi desti, spousta nevypusteneho popelu a prachu… Vzdyt prijedete do Mordoru a najednou tam maji vzduch, ktery po vetsinu roku neni videt! To byla ekologizace spojena sice s vysokymi naklady, ale soucasne i s zasadnim zlepsenim zivotni urovne. Ovsem zeleni soudruzi nam ordinuji toliko snizeni zivotni urovne a jeste nam budou… Číst vice »

PetrH

Ano, proto Velká Británie ukončí prodej spalováků již v roce 2030… Můžete si už teď zajet do londýnské Ultra low emission zone a nadechnout se, následně do Prahy pro porovnání.