umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Železnice Železniční průmysl

Egypt chystá 1000 kilometrů vysokorychlostních tratí, pomůže mu Siemens

Egypt a Siemens podepsaly memorandum o výstavbě VRT. Pramen: Siemens
Egypt a Siemens podepsaly memorandum o výstavbě VRT. Pramen: Siemens
Trať spojí El-Alamein u Středozemního moře s Ain Sokhna u Rudého moře, bude procházet novým hlavním městem.

Egypt se zřejmě stane po Maroku druhou zemí v Africe, která bude provozovat vysokorychlostní tratě. V plánu je zatím výstavba 1 000 kilometrů. Na budování tratí, jejich uvedení do provozu a údržbě se bude podílet společnost Siemens Mobility, se kterou egyptské ministerstvo dopravy aktuálně podepsalo memorandum o porozumění.

Spolu se Siemensem se na budování sítě budou podílet místní společnosti Orascom Construction a Arab Contractors. Dohoda zahrnuje vybudování 1 000 kilometrů, přičemž prvním projektem bude vysokorychlostní trať dlouhá 460 kilometrů v hodnotě kolem tří miliard dolarů (cca 65 miliard Kč).

První úsek spojí města El-Alamein u Středozemního moře s Ain Sokhna u Rudého moře a bude procházet novým administrativním hlavním městem. To se buduje v poušti zhruba 70 kilometrů jihovýchodně od Káhiry. Trať bude sloužit i nákladní dopravě.

Siemens Mobility dodá mimo jiné vysokorychlostní a regionální vozidla, lokomotivy, železniční infrastrukturu, zajistí systémovou integraci a další služby. „Nový železniční systém výrazně zlepší cestovní komfort a zkrátí dobu cestování milionům Egypťanů,“ uvedl generální ředitel společnosti Siemens Mobility Michael Peter.

Termíny výstavby a uvedení do provozu nebyly zveřejněny.

79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin
Zesp

A věřím tomu, že zatímco v Egyptě se bude jezdit rychlovlakem jako běžným osobákem, u nás budeme presentovat x vizualizaci polního nádraží ztraceného kdesi východně od Prahy, Sudopáci již budou neskutečnými zbohatlíky na minimálně milionté studii variantního vedení pár virtuálních pseudoúseků vysokorychlostních tratí a povede se ohledně toho už ani nespočitatelné soudní stání s ekoteroristy a jinými odpůrci čehokoliv nového. V reálu budou na pozemcích zamýšlených pro tyto stavby družstevníci nerušeně sklízet řepku pro Agrofert a s otevřenými ústy budou hledět na případného blázna, který by se jim při řeči zmínil, že se tam něco plánuje. Někdy v mlhavém budoucnu…

Ketchup1970

Obavám se , že není nereálná ani představa , že VRT postaví dřív i Ukrajina nebo KLDR . Předběhlo nás Maroko teď Egypt ,

Jiří

Buďme rádi, že se VRT u nás přece jen posouvá kupředu. Spolupráce s Němci přes Ústí nad Labem a s Poláky přes Bohumín. Určitě tlak na druhé straně je moc dobrý, že se snad do deseti svezeme rychlovkakem..

Ales

Nebuďte naivní. Do 10 let? Hahaha. Možná tak do 30-40 let.

Petr

Docela zajímavé je, že v říjnu 2020 mělo egyptskou VRT postavit nějaké čínsko-egyptské konsorcium, viz https://constructionreviewonline.com/news/egypt/egypt-awards-contract-for-ain-sokhna-el-alamein-high-speed-train-project/

Aai to potichu zrušili a teď to chtějí dát Siemensu, nikde jsem nenašel informace o tom že by tu původní smlouvu odřekli.

jkjk

No uvidíme, jestli z toho bude i něco víc než pár vizualizací a fotka faraóna Sísího s modelem vlaku. Vzhledem k zadluženosti Egypta (86 % HDP) o tom dost pochybuji. Reálné je snad jen to spojení nového hlavního města a Káhiry.

Petr

One to nové hlavní město je spíš předměstí Káhiry, a ty ostatní stanice které plánují v Káhiře nejsou o moc blíž centru než to to hlavní město…

Zesp

No, nemůžete to posuzovat podle situace u nás, kde to opravdu asi těmi vizualizacemi za neskutečné peníze asi opravdu skončí…. Jinde musí každý peníz obrátit dvakrát, než ho vydají, takže když už se do toho pustí, tak je snaha to dotáhnnout do konce. Což u nás vůbec neplatí. Miliarda pro kamarádíčky sem, miliarda tam, výsledek není nutný…

xyz

„Jinde musí každý peníz obrátit dvakrát, než ho vydají, takže když už se do toho pustí, tak je snaha to dotáhnnout do konce“
Např. u VRT Madrid – Lisabon? 🙂

Martin

Jen me mrzi, ze jsme nezacali drive, nase firmy by tak jiz dnrs nejake zkusenosti mely a mohli se podilet na stavbach, provozu, apod.,…

Vrtak

Neoznacujeme nahodou Egypt a Maroko za 3.zeme? Jak dlouho se jeste CR necha zahanbovat zaostalejsimi staty? Je to ostuda byt v tomto odvetvi 50.let pozadu.

Míla

Tohle nejsou země třetího světa. Například Maroko kupuje stíhačky za hotový, elektrickou energii vyváží do Alžírska a nemají jedinou uhelnou ani jadernou elektrárnu, mají dálniční síť a benzín za polovic, továrny automobilového průmyslu i automobilku…nejen vysokorychlostní železnici. Egypt není politický jednotný a tak je na tom trochu hůř… Jinak výhodou v rozhodování těchto států je téměř totalitní vláda…

Martin

Musite to brat jeste z jineho uhlu, jake sluzby stat poskytuje marocanum, kolik ze statniho rozpoctu muze Maroko dat? CR ma 70% rozpoctu alokovanych na mandatorni vydaje…
No a Evropa zvlaste Francie ma sve zajmy…

Daniel Mach

No tak konkrétně ta Francie má zájem na budování vysokorychlostních tratí už několik desetiletí, a už jich hezkých pár stovek kilometrů postavili.

Ted

No jejich hlavní výhodou je absence různých spolku co blokují výstavbu čehokoliv. Jinak si myslím, že peníze na to jsou.

Jaaa

V Maroku ani Egyptě není sociální stát. Bída tam je obrovská, hlavně ve venkovských oblastech. Občanská práva naopak dost omezená.

Takže „peníze na to jsou“ by s tímto přístupem platilo v podstatě o jakékoli zemi.

Georg

no maroku vrt fakticky darovala francie a v egypte se ani nekoplo. jestli se tim chcete nechat zahanbovat, je to vase volba.

Eda

Ironie – ale výhodou bude, že až oni už budou mít VRT zestárlé, my ho konečně dokončíme a bude modernější/lepší

Láďa

V této zemi kde jsou velké aglomerace a miliony lidí to dává smysl a oni si to dobře spočítají,, to u nás mi to přijde jako zbytečný luxus VRT,,, kdyby vlaky u nás na hlavních koridorech jezdili většinu trati 200 tak si myslím že by to bylo dostačující,,, i když všechno má svoje pro a proti ,,,

Ondřej

200 by bylo možná dost na vnitrostátní vrstvu, ale na pravidelné dojíždění brno praha je to pořád málo, A taky tu máme dopravu mezinárodní, a tam bude 200 za 20 let málo, a ty traťe se nestaví na 20 let.

Kamui

Ono je otázka jestli je vhodné tvořit podmínky pro to, aby se dojíždělo z Brna/Jihlavy/Chomutova denně do Prahy pracovat, a jestli by nebylo vhodnější se snažit o to aby práce byla i v tom Brně/Jihlavě/Chomutově a lidi nikam stovky kilometrů dojíždět denně nemuseli.

Jakub P

K čemuž ovšem může dost pomoct to, že když budou potřebovat na jednání s jinou firmou do jiného města (v ČR nejpravděpodobněji do Prahy) dostanou se tam rychle a pohodlně. Ono takové spojení dost rozšíří možnosti i pro ty, kdo to neplánují používat denně.

Kamui

No, řekl bych, že covid nám názorně ukázal, že v 20. letech 21. století se jednání dá udělat rychleji, pohodlněji a levněji on-line. A tohle (v menší míře) je i to co zabilo Concorde.

Jakub P

Jo, spousta se jich dá udělat online, u části z nich je to dokonce i efektivnější, ale u řady z nich je to jen nedokonalá náhražka a osobně by se to dalo vyřídit líp, příjemněji a efektivněji. Rovněž práce z domova ne všem vyhovuje (zejména těm, co mají malé byty a menší děti. Čekám, že se podle těch aktuálních zkušeností lidi i firmy zaříděj a i když pandemie skončí, těch osobních jednání snad nebude tolik jako předtím. Doufám, že zůstane i možnost pracovat do značné míry z domova na dálku. Ale předpokládám, že málokde to půjde a bude dobré tak… Číst vice »

Jaaa

Obchodní jednání je ve většině případů nutnost dělat osobně. A obchodní jednání v našich zeměpisných šířkách vytváří práci a práce životní podmínky. Nejsme ropná velmoc.

Zesp

Přesně tak, i já mám tu zkušenost, že co neumlátím hubou na místě samém face to face, to nemám…

Vladimir

Jenze zacit se musi tak ze lidi chudsich regionu se lide dovzdelaji pracovne, osobnostne vyrostou a pak jak je omrzi dojizdeni, tak zacnou v dane lokalite a regionu rozvijet sve podnikani.
Bez slepice neni vejce. Stejne tak zahranicni firmy bez infrastruktury nebudou investovat do zapomenutych regionu. Podivejte se kolik je velkych podniku na jesenicku.

Jakub P

Zase spousta kvalifikovanejch lidí v těch regionech má kořeny, do větších měst odchází na VŠ a pak musí řešit, jestli zůstat nebo se vrátit. A věřím, že kdyby pro ně bylo v regionech víc možností uplatnění, vrátilo by se jich tam víc a odliv mozků by se z těch regionů dost zpomalil.

Martin

Jenze ono to plati i obracene, kde firma postavi sve sidlo, v Praze nebo v Jihlave, rozhodne v Praze, ale kdyz to bude vlakem stejne jako MHD za 1/2 hod., tak to bude levnejsi v te Jihlave… napr. Bosch.. Plati to i o pracovnich prilezitostech, jsou regiony, kde nesezenete kvalifikovane pracovniky, protoze odchazeji do Prahy,… i treba to, ze si lide nebodou stehovat do okoli Prahy, kdyz muzou bydlet v Jihlave… Pak mate profese, kde kazdy tyden dojizdite pracovat treba z Prahy do Brna, ale firma musi platit ubytovani, diety, auto… misto, aby zaplatila jen jizdenky… to plati i pro… Číst vice »

Vladki

Nejste nahodou clenem spolku voda z tetcic? Ti taky tvrdi ze lidi nemaji jezdit do Brna, ale pracovat v Tetcicich, Rosicich, v Zastavce, atd…

xyz

– Ten spolek má jediného člena.
– Autenticitu údajného vyjádření tohoto člena nelze doložit; tuto věc o něm oznámila jiná osoba (mám dojem, že někdo z veřejné správy nebo od SŽDC; už si nejsem jist).

Luboš Beneš

No ale to je správná filosofie…proč by v dnešní době měli lidé jezdit pracovat na úřad do Plzně, když stejnou práci na PC zvládnou i v Zadní Lhotě? Vzdělaní lidé utíkají v vesnic do měst, z nich do Prahy a pak do EU…..a to není dobře.Mizí tak regionální centra a vše se uměle rozhoduje v centru zcela bez znalosti terénu.

Jiří Kocurek

Suepr. Halvně že v Zadní Lhotě je katastrální úřas, vyřídíte tam daně a dokonce i registraci vozidla. Takže po koupi traktoru nemusíte do Střediskové Lhoty. Taktéž nemusíte pro struny do kytary.

Koumes

To je úžasně chytré! Takže tu práci v regionech zajistíte, že?

Nekdo

ale v době home-office nepotřebujete Brno-Praha dojíždět denně, ale ttřeba 1-2x týdně, což je dnes zvládnutelné, při zkrácení o hodinu na jedné cestě pak skvělé!

Jakub P

Jenže i na to (spolehlivé) zkrácení o hodinu budete potřebovat novou, rychlou trať, protože ty stávající nevedou nijak přímo a v jejich stávajících stopách je na těch 200 nezrychlíte o nic levněji, než kolik by stálo postavit tu novou, která by rovnou řešila i dost zoufale chybějící kapacitu na prvním koridoru. Ono zrychlit je na 200 by znamenalo v řadě míst v podstatě stavět je znova od základu, jen by holt směr přibližně odpovídal. A vzhledem k tomu, že ten směr a terén nejsou nijak příjemné, je to kravina. A rozdíl mezi stavbou té nové trati na 200 a na… Číst vice »

Jaaa

(Nejen levněji, ale ani rychleji. Přeložka je nová stavba se vším všudy.)

...

Zrychlit stávající trať mezi Prahou a Brnem přes ČT na 200 nebo 230 km/h by ale znamenalo postavit jen cca 50 km trati jako novostavbu (Brno – Adamov, dva oblouky mezi Adamovem a Blanskem, kousek u Březové n. Svit., UO – Choceň, obchvat Kolína, nové trasování u Úval). Podstatnějším faktorem pro výstavbu té nové trati bude kapacita navíc.

Petr Šimral

A tím získáte Praha – Brno možná za 1,5 hodinu za cenu rozvratu ostatní železniční dopravy v části státu na východ od Prahy nemluvě o tom, že zaberete sklonově příznivé tratě pro osobní dopravu a nákladní dopravu povedete po kopcích…
Pokud Brno za 1,5 hodiny, tak VRT Praha – Havlíčkův Brod jako první etapu. Práci to udělá stejnou.
PS: UCho nezpochybňuji.

Jakub P

Samozřejmě, proto jsem tu kapacitu taky psal – pokud chceme vyřešit obojí, jak rychlost (byť na to Brno za 1,5 h, ne za hodinu), tak kapacitu na prvním koridoru u Prahy, jen tímhle toho nedosáhnem. A jestli náročně rovnat půlku trati (jako de fakto novostavbu), možná i rovnou s aspoň jednou kolejí navíc a stavět kvůli kapacitě další koleje v té druhé půlce (taky de facto novostavba), nebo postavit rovnou celou novostavbu v lepší trase a získat tím za srovnatelné náklady stejný výsledek co do kapacity a lepší co do rychlosti je myslím jednoznačné.

Jiří Kocurek

K těm 50 km přihoďte tak jestě stovku. A 2 koleje navíc v celé délce Praha – Třebová. Ve výsledku budete mít trať o 50 km delší než je nutné, ale zato pomalejší.

Patrik

As a Italian-Czech citizen I think that you’re completely right, Czech Republic is a nation with 10 millions inhabitants, same as Lombardy region (Milano is main city). I think you should improve your railways to 230 km/h which is not still high speed nevertheless it’s fast. Czechia is big (square km) as Lombardy, Veneto and Piemonte regions, which are connected with high speed train (250 km/h) and also connected with the south Italy, nonetheless take in mind that our max speed on main railway network is 160 km/h. All in all you’re small country and build a completely new railway… Číst vice »

Jakub P

Yes, we are a small country, but that also means we need good connections to our neighbours. There are many of us, who don’t want to stay closed in our small country, even though we want to return back home there. As for improving our present railways to 250 km/h, even this is almost impossible in their present place. So we will have to build new ones even for these not-so-high speeds. And also, we need new ones anyhow, as the present ones in most important directions don’t have enough capacity. The proposed plan for high-speed network in CZ is… Číst vice »

Jenda

Představte si, pane Láďo, že kolem ČR není nekonečný oceán, ale že máme dokonce 4 sousední země. Relace jako Praha-Budapešť či Praha-Frankfurt by měly být obsloužené vlaky s dobou jízdy 2 až 3 hodiny. Dokud budeme na těchhle relacích muset létat anebo se kodrcat vlakem 7 hodin (v případě Frankfurtu se dvěma přestupy), tak budeme prostě pořád patřit mezi rozvojové země.

Pája

Nemůžeme si dovolit nebýt součástí mezinárodní sítě VRT. Už teď některé vlaky ČR objíždějí sice delší, ale časově stejnou nebo rychlejší trasou.

škvor

Přesně tak. Obyvatelé Škvorce dodnes litují, že nechali kdysi trať vést raději přes Úvaly.

Jaaa

Chrudim a Pardubice? 🙂

Kalanis

Polná

Tomáš Záruba

Jenže my si nemůžeme vybírat na škále „0 až 350 km/h“. Je to dáno územím. V nížině se umí trasovat i relativně přímo docela levně, takže rychlosti do 160-200 km/h fajn. Jakmile se ale objeví pár kopečků (= 3/4 našeho území), tak buď jedete 80-120 km/h a i tak se neobejdete občas bez mostu a tunelu či hlubšího zářezu a sklonově nic moc (viz nová Tišnovka), a nebo rychleji. Pokud rychleji, tak už to stojí prakticky stejně na 200 jako na 350. Takže volba „nám stačí na 250 km/h“ reálně neexistuje. Ta skutečná otázka zní, jestli se spokojíme s tou… Číst vice »

Nekdo

tunel. most. estakáda. zajímavé vynálezy. možná byste si o nich něco mohl přečíst…

Jaaa

Drahé stejně na konvenční trati jako na VRT.

Dusanh

35 promile vám nic neříká? Kratší tunely, kratší údolní estakády. Mosty levnější, protože nebudou tak zatěžovány… ještě je to stále stejně drahé?

Zdeněk

Z měst uvedených v článku je velkoměstem jedině Alexandrie, ostatní ne. A přesto tam dává výstavba VRT smysl, jinak by se do ní Egypťané nepouštěli, tak bohatí zase nejsou, aby uskutečňovali něčí vzdušné zámky.

Daniel Brvnišťan

Egyptský prezident ktorý sa hrá na faraóna sa na nejakú ekonomickú návratnosť nehrá. Stavia si paláce a pomníky. Táto trať minie Káhiru a iné veľké mestá a namiesto toho spája jeho nové pompézne hlavné mesto (pozrite sa napríklad na nové ministerstvo obrany – číra megalománia) s rezortmi ako Ain Sokhna, obľúbenými u Egyptskej vyššej triedy. Proste ho niekto presvedčil že VRT je cool (asi niekto zo Siemensu 🙂 ), tak to svojim úradníkom prikázal 🙂

Kubrt

Ta trať bude nějakým způsobem procházet Káhirou, resp. její aglomerací.

Anonym03

Problém je, že v této zemi na většině trasy na koridorech 200 už nikdy nebude. Ani aktuálně stavěné přeložky s 200 nepočítají.

Krysa350

Velaro na bok, pojede Vectron s nákladem.

Já, kdo jiný

Lámu si hlavu, jaké zboží nebo suroviny by tato dráha měla přepravovat.

Krysa350

No to už nechme na EgyptCargo. Hlavně ať to egyptská správa železnic hezky udržuje. Stejně je to zvláštní kombinace VRT i s nákladním provozem, asi je v plánu nadstandardní propustnost.

Kuna

Tak nakonec se Němci dostanou do El Alameinu z druhé strany 🙂

Greta

A ani nepotřebují Tigery a Panthery, přijedou Velarem.

Jiří Šrámek

A kur*a svižně

Kamui

Jen aby tam ty Velara nedopadly tak, jako dopadly tramvaje K5 v Káhiře.

Jackub

Pokud to nebude udržovat Siemens, tak dopadnou…

Kodl

Meanwhile v Ceske republice stale vytvarime nadherne prospekty, visualisace, letaky a videa, jak by to u nas jednoho krasneho tisicileti mohlo vypadat a dovybavujeme lokomotivy stare 40 let zabezpecenim ECTS.

xyz

Mezitím v Česku máme i použitelnou síť koridorů.
Mezitím v Česku máme poněkud větší politickou stabilitu a obecně bezpečnost než v Egyptě.

Frantisek

Tak minimalne nase prospekty a vizualizace jsou o nekolik levelu vys nez ta uvodni grafika pripominajici stary dobry Transport Tycoon :-)).

Ale vazneji – cekaji je velmi zajimave technicke problemy, at jiz vedro, boure ci pisecna poust menici sve tvary a navic nepocitaje hochy s hadrama na hlavach, kteri budou celi lacni stavbu zastavit ci provoz zneprijemnovat …

Jakub W

tak určitě to bude lehčí než průplav co tam postavili Francouzi či ty pyramidy co tam stojí tisíce let

Bespi

nepocitaje hochy s hadrama na hlavach … myslis hnuti Duha? 😀

Jiří Šrámek

Tito hoši nemají ony hadry mokré, studené.

Jackub

Podobné podmínky už byly zvládnuty v Saúdské Arábii nebo třeba ve zmiňovaném Maroku… 😉

Frantisek

V Maroku severne od Atlasu nejsou pisecne pouste. V Saudske Arabii jsou nejake takoveto dlouhe liniove kolejove stavby ?

Jakub P

450 km VRT mezi Mekkou a Medinou, tisíce km ne-VRT tratí skrz poušť. Kolik z toho je v provozu a kolik je postavených v poslední době a čeká na zprovoznění nevím, jen jsem to rychle vyhledal.

Jan

Úsek dlouhý 450 kilometrů, který spojuje Mekku a Medínu, mi přijde jako celkem slušná stavba… Nebo to je ti málo…? 😀

https://zdopravy.cz/dalsi-zeme-otevrela-vysokorychlostni-trat-saudove-spojili-mekku-s-medinou-16695/

Hans

Je třeba si uvědomit, že zdrojem příjmů českého státu je hlavně zdanění práce zaměstnaců montoven. Nelze tedy očekávat, že by Česká republika dosáhla na investice v řádech jaké mají ekonomiky Egypta, nebo Maroka.

Alf

Tak v Egyptě by asi byli rádi i za ty montovny. Spíš je rozdíl v počtu poplatníků – jen samotná Káhira má víc obyvatel, než celá ČR. Širší Káhira má lidí jako Česko se Slovenskem. New Cairo je projektované na 5 mil. obyvatel, takže se pohybujeme v trochu jiných dimenzích.

Jiří Kocurek

jojo, montovny… ty kdyby nebyly, tak by mohl milión čechů programovat čtverné integrály.