Efekt moderních vozidel i soutěží. V Plzeňském kraji jezdí veřejnou dopravou o pětinu více lidí
Zmodernizované motorové vozy Stadler RS1 dopravce GW Train. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný
I díky nárůstu počtu cestujících kraj nezdraží jízdné.
Plzeňský kraj si v řadě věcí zaslouží odbornou diskusi, která by šla klidně ve vývoji 15 let zpět. Tehdy, hlavně drážní doprava, to byl výlet do prehistorie, pro ČD vše co je na západ od Prahy je něco, co je přehlížené. Když tam tehdy přijel vlakem někdo z Ostravy, Olomouce nebo Pardubic, jen by čučel. Kraj šel od té doby na hodně věcí jinak, než zbytek republiky. To se ukázalo už v čerpání první finanční podpory EU, ROP Jihozápad byl výrazně orientovaný na dvě věci – krajské silnice a nemocnice, tedy infrastrukturu. Předsi jen je zde méně rozhleden s výhledem… Číst vice »
jasně že jo
Trochu manipulativní nadpis. Lidi přitáhne nové (modernizované) vozidlo, dobrej jízdní řád, dobré vedení linek a umístění zastávek, nikoli vysoutěženej dopravce. Vážně si myslíte, že ten samej Panter, kterej doteď provozovaly České dráhy, bude najednou plnější, když ho bude provozovat Arriva? Nebude. Je plnější proto, že je lepší než starý vagony a třeba proto, že zastaví na těch Slovanech a ne mezi garážema u Koterova…
Přesně tak.
Provoz těch panterů je levnější po soutěži než bez soutěže. Ušetřené peníze se dají použít na navýšení spojení. Jednoduchá logika, nikoliv manipulace.
Zkuste si ověři aktuální skutečnou cenu
Zkuste si ověřit cenu ČD, kterou nabídly v soutěži po konci smlouvy.
To nezpochybňuju, ale jako cestujícího mě to do veřejný dopravy opravdu nepřitáhne. Když pojede spoj veřejné dopravy tak, že na něj půjdu 2 km daleko a pojede 3x za den, tak s ním prostě nepojedu, ikdyž bude vysoutěženej za super cenu. Naopak, když mi zastaví před barákem a pojede každejch deset minut, tak ho použiju, ikdyž bude zadanej „předraženě“ napřímo. A jestli bude mít modrou, žlutou, hnědou, fiakovou barvu na karoserii, toho si možná všimnu, ale bude mi to úplně jedno. Tedy nadpis je opravdu manipulativní, soutěže ušetřili kraji peníze, ale lidi v žádným případě nepřilákali. Od vás jsem takovou… Číst vice »
A byl by ještě Plznější, kdyby lopatám zastavil u fabriky u kruháče na Bručné 🙁
Zato v jižních Čechách je situace nadále katastrofická… a termín spuštění IDS jinam než 20 km od centra krajského města (kde stejně funguje jen pro předplatné a ještě omezeně) se stále odsouvá.
Neintegrovaná doprava je čím dál vzácnější, měla by být zapsána v UNESCO jako nehmotné kulturní dědictví a aspoň jeden kraj bychom měli ponechat jako skanzen ČSAD.
Tak oni plzeňáci to taky neměli že dne na den. Začali s dvěma pásmy P+Z, když klaply tyhle dvě dali se plzeňáci do zbytku kraje. V Jčk se nikdo neodváží sáhnout na autobusy, ale vlaky to je jiná, i když je jim ke cti dva roky na to nešáhli. Nechápu, proč dodnes nikoho na JIKORDu nenapadlo udělat Budějovice průjezdný. Kupříkladu Strakonice
– Č.B. v L: 25-30 – Kamenný Újezd u Č.B. – Č.B. v S: 25-30 – Strakonice. Další kapitolou je neschopnost odstranit souběžné jízdy vlaků a autobusů.
tohle až si přečtou likvodátoři železnic (sž, borecký a spol), tak jim z toho rupne v řepě, však přeci vlakem nikdo jezdit nehce, musíme ty tratě zlikvidovat, nebudeme je udržovat ani modernizovat, abychom je mohli zlikvidovat.
a pak že to nejde, stačí novější, pohodlnější vlaky, ted ještě lepší udržbu a modernizaci.
To chce číst celý článek.
Je v něm upozorňováno, že některých tratí se navýšení (skoro) netýká a jezdí tam málo lidí.
Stačí aby nějakým vlakem jeli tři cestující místo dvou a už je to nárůst o 50 %.
Na jednom spoji ano. V celém kraji!? Nedělejte zbytečně hlupáka.
Nestačí novější, pohodlnější vlaky, mění se také linkové vedení, kdy vlakové linky projíždějí Plzní, autobusové se prodlužují, aby obsloužily víc lokalit. I kdybyste linku Mochov – Čelákovice nebo Lužec – Vraňany protáhnul přes Prahu, tak se zázrak nestane.
Můžu potvrdit, tarif je přehledný a dostupný. 🙂
Jen teda jedna poznámka, mívám neustále problémy s ujíždením přípojů v Železné Rudě směr Německo. 4 minuty na přestup jsou zoufale málo, z rychlíku nelze nikdy stihnout (těžká souprava nabere do kopce vždy minimálně 5 minut). Nešlo by s tím něco dělat?
Tam je spíš problém absolutní nezájem o nějakou vzájemnou koordinaci. A jo, je to extrémně trapné.
A trvá to léta…
To je asi problém spíš v tom, že jízdní řád není psaný na tu soupravu, která tam jezdí.
Ani z osobních vlaků není přestup zrovna komfortní, občas nějaké to zpoždění naberou a Němce to vůbec nezajímá. Navíc stojí soupravy docela daleko od sebe a i při poměrně rychlém sprintu je potřeba 1-2 minuty. Je to ostuda
Souhlas. Jezdím tam několikrát do roka. Smutné je že Němci i těch pár minut počkají. Když jedu obráceně z Německa a máme pár minut zpoždění tak ČD odjede i když vidí lidi dobíhat (teď se mi to stalo před cca 14 dny zrovna)
Plzensky kraj si za svuj integrovany dopravni system zaslouzi uprimne pochvalit……..
btw – plzen-mar.lazne jezdim radsi Sp panterem nez precpanym Interjetem
No… mnohokrát jsem se na té trase setkal i s přeplněnými pantery. Ale je to důkaz pro to, že je o cestování vlaky v Plzeňském kraji velký zájem. Samotný IDPK je cenově neskutečně přívětivý, cestující motivuje k pořízení roční předplatného Plzeňské karty a cestování po celém kraji si neomezeně užívat. Přesně takhle to je u mě a jsem za to neskutečně rád. Takhle by to mělo fungovat ve všech krajích, zdravím kraje Karlovarský a Jihočeský, kde je pouhá parodie na IDS.
Ještě by to chtělo vynahradit současné vozy rychlíků Berounka, ale už v příštím roce budeme vědět, jak to dopadne.
Jihočeši zašli pro rady do Plzně.
Návrh integrace dopravy pro ně zpracovává POVED.
https://zdopravy.cz/navrh-dopravni-integrace-zpracovava-pro-jihocesky-kraj-plzensky-organizator-poved-170323/
Já jezdím jedničkou, tam je místo dycky a za 20 korun navíc mě to nezruinuje. A flaška matonky jako bonus. A taky, šéfe, z týhle strany se zdaj průvodčí nějaký milejší než z tý druhý…
Kraj zaslouží pochvalu, v PK je radost jezdit. Ještě by mohlo ministerstvo vysoutěžit Berounku trochu na úrovni a bude to (téměř) dokonalé.
a ještě R11 vysoutěžit na slušnou úroveň…
Tam si opravdu máte na co stěžovat. Na R16 jezdí daleko lepší vozy než třeba na Ex2 nebo R18…
Laťka je tu vysoko..
To je právě ten problém co s čím srovnáváte. A pak i horší vozy co jinde by byly super vypadají v Plzni jako nepoužitelné.
Až na to jedno béčko, co v soupravě „nesmí chybět“.
Aspoň z mého pohledu velký efekt mělo zaintegrování Plzně za rozumnou cenu, takže se dá ze vsi do města jet na jeden lupen včetně MHD.
A nebo naopak, z Brna klidně až na Slovensko či do Rakouska.
Nechápu mínusáře, kolega Kocurek tu dává příklad „cesty naopak“ – opačným směrem, kdy vskutku na lístek IDS JMK dojedete (z „města“) mimo jiné do „vsí“, jako jsou Laa a.d.T., Poysdorf, Skalica či Myjava (viz https://content.idsjmk.cz/mapa/Plan-site-celek.pdf)
Což ovšem není důsledek zaintegrování Plzně, že?
Hlavně když předřečník píše „ze vsi“, tak „z Brna“ není žádné naopak..
koukám jeden z mála krajů, kde to trochu chápou.. veřejná doprava je z cca 80% dotovaná z veřejných rozpotčů a je to forma veřejné služby, nikoliv tržní produkt, jednou z motivací pro její lepší využití má být i finanční výhodnost oproti IAD, což v některých krajích už vůbec nevychází a kde jezdí někdo třeba ve dvou, tak by za VHD dával naopak paradoxně ještě více, než za auto. Vede to pak k úbytku cestujících, kdy velou většinu tvoří skupina dotovaného jízdného děti/studenti/důchodci, což sice pro kraj nevycází tak „špatně“, ale celková dotace dopravy se zvyšuje o to více. Proto by… Číst vice »
Ono záleží, jak ty náklady IAD počítáme. Náklady na auto netvoří jen benzín, ale taky parkovné, příp. leasingová splátka, pravidelný servis, pojištění atd. A hlavně – můj čas taky něco stojí – ve vlaku můžu pracovat nebo si číst, což v autě při řízení nejde (a hodina mého času stojí řekněme 500 korun). Při jízdě autem také nemohu zajít s kolegy na jedno atd.
Obecně ale souhlasím, že dnes cena veřejné dopravy není motivující, aby ji lidé používali místo IAD.
V případě dojíždění do práce je „můj čas taky něco stojí“ většinou spíš argument pro auto. Pracovat jde v dálkovém vlaku ve kterém jedete několik hodin. V příměstském vlaku ze kterého vystupujete za 15 minut nebo rovnou v MHD moc práce neuděláte.
Tak to mi přijde jako protimluv. Pokud se dojíždí 15 min, tak to není nic dlouhého a cesta autem radikálně kratší nebude. Pokud se dojíždí hodinu, tak je čas na čtení nebo notebook.
Pokud ovšem ta hodina neznamená jedne nebo dva prěstupy na MHD. V tramvaji s trochou štěstí možná ještě něco uděláte, ale používat notebook v autobuse je spíš k vzteku. Vlak není celý svět :))))
Auto, které veze dva lidi od dveří ke dveřím, je logicky efektivnější způsob dopravy než autobus, který občas jede prázdný a občas veze jednoho nebo dva lidi. Na venkově by určitě měla smysl podpora malokapacitní poptávkové dopravy.
Takže kraje, kde to vázne by měli poslat své lidi do Plzně na stáž.
jčk už je tam poslal… 🙂
Zrovna v Plzeňském kraji se oproti třeba zdražujícímu Libereckému moc nesoutěžilo. Nevím proč bych měl jako cestující vybírat na základě toho, co se soutěží a co ne.
Je to dobře nastaveným dopravním systémem PK, moderními vozidly a tak trochu dobou.
V P-kraji se moc nesoutěžilo? Četl jste ten článek?
Cestující se o soutěže nestará a podle nich si nevybírá – a nikdo to netvrdí. Soutěže jsou cesta pro objednavatele, jak si nastavit podmínky s dopravci.
A co z toho v Libereckém kraji byly reálné soutěže, jako třeba ty na hlavních linkách v Plzeňském?
Moc nesoutěžilo? Na rozdíl od Libereckého kraje je vysoutěženo přes 90 % všech výkonů v autobusech i vlacích.
Ok omlouvám se. Poptávkové řízení a soutěž není totéž. Osobně to však považuji za velmi podobnou věc. Vliv na počet cestujících/cenu jízdného to však nemá.
Půjdeme na to teda obráceně. V Olomouckém kraji se nesoutěžilo (ani rozstřel) a krom papírového jízdného se bezdražilo. Vlaky mají moderní. Cestujících nevím.
Anonyme, tak si dohledejte. v PK byla soutěže skoro na vše… A cena /zdražení to je vždy kam až ten kraje zajde. Stejně to dotuje…
Tornádo je moderní?
163 s Bdt nejspíš taky. Protože v objednaných a stále ještě nedodaných vlacích se nejezdí.
No jo, vy mladí byste chtěli všechno a hned.
To starý pardál by pochopil, že Škodovka neumí vyrobit všechno hned s prázdnými halami a dělníky u strojů čekat na další zakázku.
A to jsem vás měl za to druhé.
A rozdíl v cenách pro kraj ?
Předtom jelo 5 lidi, teď jede 6. Bombastické PR z toho udělá 20 %
O jak se mýlíte….možná u Vás na vsi.
Zvýšení počtu přepravených cestujících je skvělá zpráva a je vidět, že to plzeňský kraj dělá dobře. Na druhou stranu pokud jde o úroveň jízdného a jeho nezvyšování, tak hlavním faktorem, a to si přiznejme, jsou krajské volby v r. 2024.
Jakože Plzeňský kraj nezdražuje, protože mají krajské volby UŽ v roce 2024, zatímco ostatní kraje klidně zdražují, protože mají krajské volby AŽ v roce 2024? Nebo jak je to myšleno?
Mě by zajímal nějaký seriózní výzkum na téma, podle čeho se lidé rozhodují u krajských voleb. My tady se zajímáme o dopravu a víme, že o regionální dopravě rozhodují kraje. Ale kolik lidí v populaci to ví a bere to v potaz u voleb?
To by mě taky zajímalo. Spíš bych to viděl u voleb komunálních, kde jedna strana tvrdí, že zajistí posílení autobusové linky přes obec a ohnutí trasy druhé, aby sem jezdila také. Na to lidi někdy slyší. Problém je ale, že nic takového není mnohdy ve skutečnosti s organizátorem dopravy vůbec projednáváno.
Dezintegrace Kladna hromadě lidí dost zkomplikovala cestování, přesto se to v místních volbách nijak neprojevilo. Protože ta hromada je v rámci populace dost zanedbatelná.
To bych si dovolil upozornit, že těžko může nějaká strana projednávat s organizátorem kde co. Samozřejmě, v malé vesničce, dvě strany proti sobě. Ale představte si, kolik uskupení stran, hnutí je v celém kraj, kdo s jakým šíleným může přijít nápadem a se všemi by měl organizátor hypoteticky plánovat, co by mohlo být, pokud zrovna oni vyhrají volby? Většinou to funguje tak, že lidé si něco žádají, měli by poprosit zastupitelstvo/starostu, který pak za ně bude v tomhle směru bojovat a jednat s organizátorem. Ale také na tuto obslužnost bude obec doplácet. Jiná věc je, že nějaká strana inzeruje, že… Číst vice »
I tak se u voleb rozumný člověk rozhoduje podle toho jak moc je strana důvěryhodná, plní si sliby a nebo jestli ho chce rovnou okrást. Protože pokud třeba ODS před volbami ústy svého předsedy slibovala, že nikdy nezvýší daně a výsledek (WFT, nemocenské pojištění skoro dvojnásobná daň z nemovitosti) vidíme všichni. Tak se nedá věřit ani jejím krajským politikům, že pak voliče nepodvedou.
Zároveň je vidět, že ne na všech relacích znamenají nová vozidla nárůst cestujících.
Je to kombinace komfortu, času a ceny. Takže pokud cestující pojede moderním vlakem a za relativně málo peněz, ale třicítkou a přes přejezdy desítkou, tak to asi neklapne.
Co to znamená pro lokálky do budoucna, je více, než zjevné…
Záleží na konkrétní lokálce.
Jasně, něco jiného je lokálka do obce s 1500 obyvateli, do města s 16.000 obyvateli a 75.000 ovybateli.
Nelze očekávat, že do Lužců a Mochovů bude jezdit stejně lidí jako do Zlína, jen proto že tratě jsou si podobné.
Tak asi nenechat trať dojít do stavu, kdy se tam z 60 km/h sníží rychlost na 30 km/h a na SŽ se vykážou peníze za údržbu v řádu milionů.
A pokud někdo křičí, že i 120 km/h je málo, tak ať vysvětlí, jaktože to jezdí plné údolím Svitavy.
30 a 10 je cesta do pekel a nikde není nařízeno, že to tak musí být na věky.
Problém je v tom, že šotouši a krajští politici jsou názoru, že vlak, co může v Německu 120, bude tolik jezdit i na té třicítkové trati.
Do toho mi nějak nezapadá zdražování v jiných krajích…
No nevím. Dojíždějících do krajského města jezdí veřejnou dopravou víc, ale v čistě venkovských oblastech je to do pěti procent populace s volebním právem.
nemyslím že může plzeňskej kraj sázet furt na ty samý autobusy, když některý z nich už jsou pořádně zašlý a někdy i držej dohromady žvejkačkou a izolepou (největší vrchol toho byl vidět když jezdil autobus s kartónem místo okna) a stává se často že některý autobusy musí bejt vedený starším náhradním vozidlem. už by byl čas přisoutěžit nějaký nový, nejlíp i pár kloubovejch a zlepšit kapacitu na nejvytíženějších linkách
> když jezdil autobus s kartónem místo okna
A to byl autobus Arrivy placený plzeňským krajem? Nepletete si to náhodou s případem autobusu náhradní dopravy za vlak?
Ne, byl to autobus Arrivy nebo ČSAD Plzeň, těch případů bylo více.
Pravdou je, že to byl autobus subdodávky rokycanského BusLine, respektive ČSAD Plzeň, co jezdí pro Arrivu ve stejných barvách, čili rozdíl poznáte možná z textu na boku vozu, kde mají někdy vylepeno, že je provozovatelem ČSAD…
Nebyly to Rokycany, ale Přeštice.
Taky jsem to viděl, jen místo okna byla fólie…
Arriva se řídí logikou „Nevadí, že to nefunguje, hlavně že je to levné. Takže má naprosto minimální provozní zálohu. Výsledek vidíte.
Pohybuji se často na linkách v PK, musím potvrdit, že i kartón místo okna byl. Možná některé vozy působí zašle, vezměte však v potaz, že přeci jezdí denně tři a půl roku na hlavním tazích, plně obsazeny ráno pracujícími, študáky, odpoledne to samé, a někteří se k interiérům vozů nechovají úplně s láskou. Arriva se o autobusy stará celkem příkladně. Některé zkraty jedinců – řidičů, že kašlou na čurbes ve svém voze, jsou pak po zásluze jistě potrestány. 🙂 Ale když říkáte a, řekněte i b. Karton v okně, ale pokud ho někdo rozbije (např. vandal), nebo v provozu, pak… Číst vice »
Za těch pár let teda zašlý fakt nejsou.
„Plzeňský kraj je unikátní v Česku i z jiného důvodu: až na provoz vlaků z Plzně do Domažlic prošly všechny výkony v autobusové a železniční dopravě soutěží.“
Kdy se třeba soutěžila linka P24 z Klatov na Železnou Rudu nebo „Mirošovka” z Rokycan do Příkosic?
Loni: https://zdopravy.cz/ceske-drahy-jsou-potvrzenym-viteznym-dopravcem-na-plzensku-a-v-ceskem-lese-120087/
Ah, přehlédl jsem, díky. Když tam jezdí pořád regionovy a kvatra tak to člověku jako přesoutěžený moc nepřijde…
To je pravda, na tento soubor byly požadavky takové, že to Regína splňovala.
Šité na míru soukromníkovi s ojetžm šrotem! 😀
To se týká pouze dvou linek v Českém lese. Na Rudu a Mirošovku byly větší požadavky, proto asap bude RegioFox.
Ano díky, taky jsem měl po pravdě za to že se to týkalo jen Českého lesa.
Tohle je koncept, který mnoha jiným krajům a městům moc nedochází. Náklady na veřejnou dopravu se dělí počtem cestujících. Čím levnější jízdné, tím víc těch cestujících bude. Tohle moc dobře chápe Ryanair, RegioJet apod. Úplně to nechápou mimo jiné ČD a pan Borecký.
Fakt máte dojem, že „u pana Boreckého“ jsou drahé jízdenky? Se koukněte do takového Zlínského kraje.
Spíše nepřehledné – tváří se stále jako pásmové, ale nově jsou spíše časové, přičemž čas je o dost hůře zjistitelný. A co teprve papírově krásné, leč značně nejisté těsné přípoje…
Nedávno tady byl článek z Pobaltí, kde zjistili že MHD zdarma není nejlepší nápad.
Obecně bych řekl, že pokud ne nabízená služba kvalitní, tak jsou lidi za ní si i zaplatit.
Na druhé straně , pokud služba kvalitní není, typicky spoje vedené „užasnou“ 810, tak bych očekával, že mi za to ještě budou platit…
Shrnul bych to tak, že obecně zdražování není zas tak problém, problémem je zdražování jízdného v neadekvátních vozidlech.
To souhlasím, nemyslím si, že by měla být MHD zdarma. Ale řešit nedostatek financí zdražováním je dlouhodobě cesta do pekel, protože vám ubyde cestujících a můžete zdražovat znovu. A to co dělá pan Borecký je přesně ono. Zdražil především okrajové, nekvalitní linky s dlouhými jízdními dobami.
Ano, je to tak. V PK to byl velký skok, nová vozidla – vlaky a hlavně autobusy. Integrace systému v celém kraji i za hranice kraje. To prostě lidi přitáhne. Cena super, kvalita super… když si vezmu, že dřív se jezdilo dle tarifu ČD a byl do hnůj a poslední doba je TOP…
Kvalita ovšem závisí primárně od dopravní cesty. Naleštěné nové vozy zvláště na stále pomalých, někdy i nedostatečně kapacitních tratích, kde se rozbíjejí o díry (styky) moc parády nenadělají.
jasně, ale kraj dokáže ovlivnit pouze silnice 2. a 3. třídy. Do SŽ a ŘSD se může snažit kecat, ale má to marné. Ale třeba změna na Panter Plzeň- Bobiny (Horaždovice) byla dost zásadní a lidi přitáhla …
Hlavně zdražování není ten hlavní důvod, proč ubývají cestující.
Jo a jakej teda je?
Nemyslím si, že existuje jeden hlavní důvod, který rozhoduje o využití či nevyužití VHD. Obecně u každé služby záleží na: kvalitě, ceně, fyzické dostupnosti, konkurenční nabídce. Takže vztaženo na regionální dopravu: rychlost cesty, pohodlí, cena, interval, dostupnost zastávky, dostupnost konkurenční služby (můžu jet autem?). Každý jedinec má pro každý parametr svůj váhový koeficient. Jinak se bude rozhodovat ten, kdo nemá auto a nikdo ho neodveze (prostě VHD jet musí, ať je její kvalita a cena jakákoliv), jinak ten, co autem jet může atd.
no po tom zdražování tam právě zůstanou jen ti co musí..převážně děti, studenti a důchodci..takže skupiny cestujících, které se opět dotují z veřejných rozpočtů, akorát to de z jiné kapsy, ale ten paradox tam je jasně vyjádřený.
Tady je třeba rozlišovat dva druhy oblastí: a) ty kde VHD nabízí nějakou přidanou hodnotu – nestojí v zácpě, nemusím řešit parkování – typicky aglomerace.
b) klasický venkov, kde VHD ničím extra neboduje. V oblastech a) jezdí VHD i lidi, kteří by ekonomicky dosáhli na auto, ale kvůli té přidané hodnotě jezdí VHD. V oblastech b) využívají VHD ti, co jinou volbu nemají (věkově, zdravotně, ekonomicky). Ti co můžou, jsou v autě už minimálně 25 let.
Ani v jedné z těchto situací a) a b) nehraje cena dominantní roli – jak píšu výše, těch faktorů je celá řada.
v tomhle nemáte pravdu, lidé by VHD klidně využívali i když by si mohli dovolit jezdit autem klidně 2x, je to docela vidět, klidně i za cenu nižšího komfortu, ale nebudou ho nikdy využívat za cenu nižšího komfortu a zároveň vyšší ceny, to je prostě nesmysl, který nemůže fungovat a taky nefunguje a krom aglomerací nemá VHD jinou možnost, než nabídnout bonus v podobě nižší ceny než IAD. Přitom je paradox, že zvýšení cen jízdného vede k tomu, že s tím jezdí jen ti co musí, což jsou lidé, které mají dotované jízdné..takže paradox v podobě záměru, „zvýšíme jízdné, aby… Číst vice »
Souhlasím. Ale měl jsem na mysli hlavně ty, co VHD opouštějí, ne ty, kteří ji nevyužívají vůbec nebo 2x ročně. Ty pravidelné cestující prostě odradí omezování spojů a hlavně zrušené návaznosti, jak jste psal.
Negarantovanost přípojů třeba.
Redukce spojů. Dost úředníků si myslí, že když ze 3 spojů, kde bylo 60 cestujících, nechají jen dva, povezou tyto dva spoje stejný počet cestujících nebo aspoň 40 lidí. Ve skutečnosti to bude ještě méně, protože mnoha lidem seberete výhodnou časovou polohu.
zdarma uričtě ne, ale tak aby se auto vyplatilo i v jednom, je také špatně a to už bohužel někde platí..a nebavím se jen o PHM.
CD někde počítá ve vlaku cestující? Super!
Všechna nová vozidla v Plzeňském kraji jsou podle nových smluv povinně vybavena automatickými sčítači cestujících (vlaky, autobusy), tedy není třeba nic manuálně počítat, Plzeňský kraj má tato data o využití a vytížení prakticky online, a to je zas výborný nástroj pro další optimalizaci.
Ano, počítá A už hodně dlouho.
Pro mně je důležitější rychlost. Pokud rámci kraje cestuju MHD 2,5 hodiny tam, kde jsem autem za 50 minut, tak je mi vcelku jedno, že MHD stojí o pár korun méně.
Přesně tak. Rychlost a četnost spojení, použitelné terminály na přestupy. A cena.
Domnívat se, že cestující s krajskou jízdenkou začne jezdit víc proto, že linku vysoutěžil místo Lojzy Pepa a má jinou značku busu, je sice krásné idea, ale zcestná.
Je to vždy o rychlosti, ceně a kvalitě. S tou rychlostí VHD se tak snadno hýbat nedá, můžou sice zkracovat interval a zavádět nová přímá spojení, ale jinak to závisí hlavně na dlouhodobých infrastrukturních projektech. S cenou se hýbat trochu dá, ale jsou tam poměrně dané mantinely. Zato ohledně kvality se kraj dost snaží a ukazuje se, že to funguje.
Ano. Když se udělá nová rychlá cesta pro auta a koleje se nechají staré pomalé, případně sice nové, leč vymístěné ze sídel do polí, kam se na ně musí dojít/dojet, bude alternativou autu leda autobus, a to v podstatě po stejné cestě, jen s dalšími zastávkami.
Tak proč s tím vlastník tratí něco nedělá ? POsun zastávky se s obcema jistě dá vyjednat. Koleje nejsou vymístěné, jsou tam kde byly i předtím.
Svatá prostoto.
Kdybyste věděl, kolik je s tím papírování, schvalování a nevím čeho ještě- a před schválením si někdo vzpomene, že na místě budoucí zastávky žije vzácný chroust, kterého tam sice nikdo neviděl – ale právě proto je vzácný.
A kolik stojí nová zastávka s dnešními požadavky – v této době je téměř nemyslitelné ji postavit.
Totéž u silnic. Ale ty se staví ..
Ano, pokud stát dá peníze. Ale nějaká obec s pár korunovým rozpočtem to nedá.
A proč by to měla platit obec? Silnice 2 a 3 třídy platí kraj, 1 a dálnice ŘSD. Obce mají jen místní komunikace.
Stát toho do železnic sype ročne stejně jako do silnic. Ale vidět to není.
Z laického pohledu to tak je.
Ale z praktického vysvětlete, proč se tedy přeložky a zastávky v jiném místě setkávají s takovými potížemi.
Když je to tak jednoduché.
U silničních staveb takto neuvažují…
Vy neznáte ty desetileté a více spory o pár metrů dálnice?
Až v poslední době, kdy se začalo vyvlastňovat, se to pohnulo.
Slyšel někdo o vyvlastnění pozemku z důvodu postavení nové žel. zastávky?
Ale v Plzeňském kraji se nic takového neděje, při koridorizaci se trať zrychlila ale žádné zastávky zrušeny nebo odsunuty nebyly, přibyly nové, totéž se chystá na domažlické a nepomucké trati, komplet se překope a zadrátuje heřmanka apod.
On je problém i v tom, když se postaví obchvaty a dálnice, ale busy jezdí stále skrz ty dědinky. Dalším problémem je zrušení mnoha dálkových autobusů, nebo zkrácení linek na okraj krajského města, takže pokud se potřebujete např. busem dostat z obce A do obce B přes krajské město X, tak už to není A->X ÚAN->B, ale A->X terminál1->X nějaký další uzel -> X terminál2 -> B. Dokonce některé bývalé rychlé linky začaly zajíždět do dědinek okolo… Takže auto vyhrálo.
2,5h oproti 50min je fakt masakr… ale „o pár korun“? To máte LPG, jezdíte ve třech a auto vám někdo daroval?
Ač si to někteří nemyslí, jsme bohatá země a většina pracujících nemá problém nějaké, byť malé a ojeté, auto ufinancovat. Na nějaké exaktní propočty nákladů na pojištění, pneumatiky atd zapomeňte, to nikdo nedělá. Lidi se rozhodují podle nějakého individuálního mixu racionálních a iracionálních potřeb a přání a možností, ne podle tabulky v excelu.
Přesně. Poslední věta vyjadřuje naprosto vše. Auto v rodině neslouží jen k racionálním kalkulovatelným věcem jako cesty do práce atd. Používá se k různým dalším třeba voločasovým aktivitám, koníčkům atd., kteréžto jsou ze své podstaty těžko racionálně podchytitelné. A ano, je zde i ten faktor přání, zkrátka z nějakých, pro jiného třeba zcela iracionálních, důvodů to auto chci. Ať je to lenost, fandovství, cokoli…
Jo, tomu rozumím, jen mi prostě přišlo divné to „pár korun“
já mám auto levnější než idol i v jednom a to nemám lpg, cena paliva vychází cca 70% ceny jízdenky a 30% zbývá na zvýšené náklady vyššího kilometrického provozu auta..auto bych jinak vlastnil stejně v každém případě, takže řeším jen pokrytí zvýšených nákladů a vyššího opotřebení a to z těch 30% vyjde ještě s rezervou..jo až tam to dopracovala naše veřejná doprava
Preco nie. Moje prve auto malo 12 rokov, ked som ho kupil za par eur a bolo rovno prestavane na LPG. Za 4 roky ked som ho predal dalej, tak malo na tachaci o 100k kilometrov viacej.
Druhe auto som kupoval ako 6 rocnu jazdenku a tak isto som ho prerabal na LPG. Auto sa uz nedozilo 20 rokov, lebo som ho nabural a neoplatilo sa ho uz opravovat. Najazdenych nejakych 150k kilometrov.
Poznam chlapika, ktory zasadne kupuje stare auta za par euro. Ak treba nieco opravy a vozi sa za lacno.
Máme pět dětí. Pokud jedeme v plné sestavě, je to dokonce levnější, než MHD 😉
To mi napište kde jste přišli na ten hle blud 2,5 hodiny místo 50 minut? Trať na Nepomuk je rychlejší než autem vždy, to samé dnes Rokycany a Mariánské Lázně. Na Klatovy jste rychlejší autem i díky zrychlení před Přešticemi.
Zrovna jsem plánoval cestu do nemocnice Třinec-Podlesí z Fulneku. Prostě jakmile jedete mimo krajské město nebo mimo vlastní okresní město, tak je to většinou katastrofa.
Souhlasím. Čas zabitý v vlaku mně nikdo nevrátí. Upřímně nevím, na kolik by mě vyšla cesta autem, ale kdybych ho měl, mohl bych vstát o hodinu později a dostal bych se do práce +- ve stejný čas jako vlakem.
Ve vlaku se dá alespoň číst, případně i snídat. Nebo i pracovat, pokud děláte na počítači.
Pro práci na počítači musíte mít aspoň základní výbavu, na jídlo v uzavřené místnosti chci mít aspoň stolek a na čtení klid. A např. v bdmtee se nedá dělat ani jedno.
Vy máte data o počtu cestujících za letošek ve Středočeském kraji? Máte pocit, že posílení páteřních linek vede k odlivu cestujících?
U toho Regiojetu je to nadnesené, ale jinak máš pravdu.
Já myslím že to s těmi náklady pan Borecký chápe dobře. Posiluje perspektivní relace, kde se nové spoje ihned automaticky zaplní a pro dopravce je to efektivnější, a omezuje ty neperspektivní, kde se zbytečně motá spousta vozidel a lidí a jejich přepravní výkon v dané oblasti je stejně marginální.
Bohužel současně neuvažuje o přesunu výkonu na volné kapacity ze souběžných přetížených, protože to by musel ty volné dát do pořádku stát, jenž ovšem namísto toho raději zvyšuje kapacitu stavbou nových, méně efektivních cest. A proč vyvíjet nějaké úsilí ke změně, když ty nevýhody ponese zejména sousední cílový kraj, že. 🙂 Když už musí být oddělen…
Trať Praha-Benešov má nějakou paralelní volnou kapacitu?
Ony ty silnice ale nejsou jen pro ty autobusy. Ale denně je i na tch vesnicích využije řádově víc lidí než ten vlak. A vlak nikdy vše nenahradí. Vždy budou potřeba oba druhy dopravy. A pak rozhodnou peníze a to co využijí lidé víc a kde bude vhodná kapacita.
…. a když budou i přípoje, bude jich tam ještě víc.
Nezdraží se jízdné, protože se zvýšil počet cestujících? To je trochu paradox. Očekával bych, že by to mělo být obráceně, když je nízká poptávka, tak slevním, abych ji zvýšil a ne naopak zdražím, abych poptávku ještě snížil. Nebo to chápu špatně?
Bavíme se o veřejné službě, jejímž primárním úkolem není generovat zisk, ergo tržní principy se neuplatní.
Ale není potřeba se chovat antitržně – mít jizdné vetší než to, při kterém by byly maximální tržby.
Což je hezká teorie, akorat v praxi se taková cena dost těžko počítá.
Veřejná doprava není soukromá firma, která maximalizuje zisk. I kdyby byla tak by to ale moc nedávalo smysl.
Zkuste se zeptat u vodáren, ony v tom vysvětlování mají mnohaletou praxi.
Pokud mně zvýšené náklady, pokryje jízdné od více cestujících, tak nemusím zdrazovat . Co předně je nejasné?
Nejasné je, proč se neinvestuje vice ze státniho rozpočtu. Když mám málo, proč bych si to měl kompenzovat na cestujících. Zvláště, když stát ustavičně nabádá k cestování hromadnou dopravou a přitom jsou některé tratě ukázkou toho, jak od ní odrazovat.
Pokud by jízdné nepokrývalo náklady (ponízené o příspěvek objednavatele), kdo řekl že vyšší jízdné a odehnání dalších cestujících náklady pokryje?
Více cestujících = vyšší tržby = nižší finanční ztráta celého systému veřejné dopravy = nižší požadavky na zdražení jízdného.
To ano, ale pokud zdraží jízdenek, bude to mít opačný efekt než vyšší počet cestujících.
Když je velmi nízká poptávka, tak je třeba linku zrušit, a soustředit se na obsluhu území či časy, kde lidé veřejnou dopravu skutečně využijí.
Nikoli. Je potřeba provést vyhodnocení proč tomu tak je a na základě těchto dat se teprve rozhodnout, zda náprava je možná, anebo není.
To je dost ubohé řešení. Když je nízká poptávka, která nepokryje náklady, měl bych zjistit příčinu a pokud možno řešit. A rozhodně ne ignorovat a jenom zdražit jízdné, což pochopitelně bude dominový efekt, jehož výsledkem bude kompletní zrušení tratě.
Chápete to špatně, protože se nejedná o volný trh.