Efekt limitu 30 km/h v praxi. V Helsinkách za rok při dopravní nehodě nezahynul jediný člověk

Provoz na ulici v Helsinkách. Foto: Jussi Hellsten /hel.fiProvoz na ulici v Helsinkách. Foto: Jussi Hellsten /hel.fi

V Praze loni při nehodách zahynulo 21 lidí.

Odebírat
Upozornit na
guest
62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tonda Sehnal

Dokud nebude dodržování jakéhokoliv rychlostního omezení vymáháno, nemá cenu se jím zabývat.
Je to sice smutné ale vzhledem k mentalitě národa žel nutné.

ABCD

Podle wiki měly Helsinky v roce 1930 zhruba 200 tis obyvatel. Řádově třetinu proti dnešku . Praha? 950 tisíc.
Infrastruktura bude v obou městech trochu jiná.

Frank

Hm cili podle vás má vliv kolik mělo město obyvatel v roce 1930 a když nemá v dopravě žádné oběti, tak přidáváte postřeh, že je tam “ jiná situace “ .
Logika jde ovšem po jiných cestičkách, třeba by vas mohl napřed zajímat poměr obyvatel obyvatel Helsink a Prahy plus poměr smrtelných havárii pred zavedením a po zavedení systému 30…

superhero

No stačí se začíst do několika příkladů dobré praxe ze zahraničí ve „Zpravodaji Bezpečná doprava“. https://besip.gov.cz/Pro-odborniky/Zpravodaj Není to jen o 30km/h ve městě, ale obecném přístupu na všech politických úrovních. Od měst, krajů až po ministra dopravy. Irsko: Ministři O’Brien a Canney zahájili v Irsku informační a osvětovou kampaň „Pomalejší rychlost, bezpečnější silnice“, aby upozornili na změnu rychlostních limitů na venkovských místních komunikacích. Od 7. února se na mnoha venkovských místních komunikacích změnil rychlostní limit z 80 km/h na 60 km/h. V souladu s „Vision Zero“ pro rok 2050 přijatou napříč EU má irská vládní Strategie bezpečnosti silničního provozu na… Číst vice »

Pedro72

Musím říct, že mi napoprvé návrhy na 30 km/h, případně 20 mph v UK, přišly příliš ambiciózní. Ale když jsem to pak viděl naživo, už pochyby nemám. Paříž, Londýn nebo Madrid jsou výrazně průchodnější. A co mi přišlo nejzajímavější, doprava je plynulejší. Auta nemají moc kam zrychlovat, mezi dvěma křižovatkami nemá smysl dupat na plyn.

Frank

V Německu v tyto dny projíždíme města kde měly vymrit obchody v zónách 30 a po zavedení cyklistických úprav, přitom vidím mrak cyklistů dešti navzdory, jak parkuji pred Aldi, Lidlem nebo Edekou a nakupují o106.
Dnes dokonce spíme v městečku kde od půlnoci do 6 ráno nesmí ve vedlejších ulicích jezdit auta ( krom rezidentů) , nevypadá to jako poušť…

Pavel Skládaný

Nic nového. Prakticky celá Vídeň je zóna 30 (s výjimkou hlavních místních komunikací, kde je místy 50 a sdílených zón, kde je 20). Dokonce už i u nás v Brně se se zpožděním několika desetiletí tato jinde základní forma organizace provozu na obslužných komunikacích objevuje (byť spíše pro usnadnění parkování a manévrů aut, bezpečnost a zdraví lidí zde nikoho moc nezajímá).

Martin

Tak u nas je taky zona 30, ale jelikoz tudy jezdi lidi k obchodaku a k sportovni arene, tak jezdi bezne i pres 50… a kdyz nekdo parkuje ci vyklada zbozi, napr. rozvozy, tak troubi pod okny jak o zivot… i kdyz ke to v blokove zastavbe… a to nemluvim, ze jako mistni nezaparkujete, zvl. kdyz jsou akce v arene…
Dnes jsem vysel ven a celou ctvrti se nesl dusivy zapach automobilovych splodin, totez na druhem konci Prahy na Smichove…

ghjghj

V CR neprosaditelne. U nas je na prvnim miste auto, pak s odstupem duchodce a pak pes. Auto si rybnik nevypusti, duchodci jsou proti vsem zmenam a pes neumi mluvit (pozn. psano jako mirna nadsazka).

Frank

Jsa cerstvy důchodce a mající maminku důchodkyni “ veteránku“ ( v duchodu jiz pres 30 let) se musím vaší tezi smát.
Jezdíme celá rodina dopravně na kolech, ano auto máme, ale zóny 30 vítám …

Karel IV.

Ten článek (originál na Politico) je hodně zmatečný. Ta statistika se nejspíše týká údajů za posledních 12 měsíců (1. srpen 2024 – 31. červenec 2025) – težko to úřady uvedly 2. srpna s více jak půlročním zpožděním. Nicméně zbytek je porovnáván vůči kalendářním rokům. Protože např. v grafu počtu smrtelných nehod pro roky 1980-2023 Politico uvádí i rok 2024 a v něm 1 zemřelý chodec, žádný zemřelý cyklista a 2 zemřelí řidiči (stačí najet myší a příslušný rok/druh dopravy se zvýrazní). 2019 má pouze 1 zemřelého řidiče, chodci i cyklisté bez úmrtí. K českému překladu ještě doplním, že těch 1,5… Číst vice »

Pavouk

U nás je celkem jedno, jaký je limit. Stejně to velká část řidičů nedodržuje a prakticky jim za to ve většině míst vůbec nic nehrozí nebo jim hrozí jen směšně nízké pokuty.
Kousek od místa, kde bydlím, na malém městě, je v krátkém úseku pro práci na silnici třicítka. Téměř všechna auta tam projíždějí asi 45 až 70 km/h. Když jsem kdysi pracoval na rekonstrukcích vodovodů a vylézal jsem na silnici na velmi zúženém místu pro průjezd, bylo to fakt příjemné, když mi okolo hlavy projížděla auta třeba osmdesátkou.

Kuba1

Kolikrát je na silnicích značka práce na silnici, rychlost snížena a přitom se tam nic neděje. To samé se značkou Nerovnost vozovky, někdy je v místě, kde se zdá celkem zbytečná a pak jsou jiná místa jinde, kde je vozovka mnohem horší, ale tahle značka tam není…

mgr.pavel

Což ale nijak neomlouvá situaci, kdy na místě s max třicítkou a pracujícími dělníky nějaký pííp jede šedesátkou.

Pavel H.

Na pravobřežní cyklotrase z Prahy do Kralup (Vltavská cyklotrasa č. 7, která vede podél Vltavy), jsem si nějaké větší ohleduplnosti cyklistů vůči slabším účastníkům provozu nevšiml… O ježdění po chodnících ani nemluvím.

mgr.pavel

Nějak nehcápu souvislost vašeho příspěvku k článku.

Jako obecně v Česku chybí ohleduplnost snad všech skupin obyvatel i „ohleduplnost infrastruktury“ (cyklisti, automobilisti i chodci rádi doplní místa, kde je silnice či chodník šikanuje). Ale to je obecný problém bez ohledu na mod dopravy.

Tak nevím proč pod článkem o IAD píšete o cyklistech.

thomas

Můžete prosím upravit to první slovo v nadpisu článku na Efekt?

Karel IV.

Automat na Červeném trpaslíku: „Polucha ssisslání byla nahlássena na sselvissním. Omluvte potíze.“

Vítek

Že by se zavedení toho limitu takto projevilo jen v této jedné oblasti z celkového počtu různých nehodových statistik?

Jaký je asi trend v porovnání s předchozími lety – je tam nehod celkově více či méně, výše škod, počet zraněných, atp.?

MTS
Miroslav

Čeští autobolševici tyto mrtvé nevidí. Vidí jen právo frčet s gumokolem šedesátkou zdarma ostatním po okny. Plošnou třicítku považují za buržoazní šikanu západních imperialistů.

Vítek

Nejde jen o auta, např. na https://www.neskakejmipodkola.cz/ je uvedeno: „!V ROCE 2024 NEPŘEŽILI SRÁŽKU S TRAMVAJÍ 2 CHODCI!“

PetrK

…a vy zase bijete černochy!

mgr.pavel

Což je desetina mrtvých chodců JEN v Praze.

Auta jsou zkrátka výrazně víc nebezpečná, než tramvaje.

Ano, můžeme se soustředit na střety chodec-tramvaj, ale.. proč bijete černochy?

Zbyněk

Což ale není jen o tramvajích, ale i o uspořádání uličního profilu. Kdo může za nehodu uklouznuvšího chodce na refýži, Tramvaj přijíždějící do zastávky, nebo řidiči projíždějící kolem refýže plné lidí sedmdesát s mobilem u ucha?
A že úzkých zastávek je stále dost.

lvy

Dá se někde zjistit důvod těch 21 nehod v Praze vč. rychlosti před nehodou vs. povolená rychlost v daném místě?

MCZ

Dá: nehody.cdv.cz.

Zbyněk
Vítek

Zajímavé je, že je na té mapě jen 19 teček, z toho 16 zavinila motorová vozidla, a 3 chodci. Kde se asi skrývají ty další 2?

Gale

Pod tramvajema..

Neonym

Pěkný statistiky. Díky

noerf

Otázka kolik úmrtí v Praze bylo v ulicích, kde se reálné jede těch třicet kilometrů za hodinu. Kolik například na magistrále či na městském okruhu.

Kubrt

Nevím, jak jsou ty smrťáky v Praze rozdělené, jen dodám, že i v Helsinkách jsou dálniční úseky (kde se 30 nejezdí).

Neonym

Mapa smrťáků v Praze je zde: https://policie.gov.cz/clanek/statistika-nehodovosti-900835.aspx?q=Y2hudW09Mg%3d%3d

Bohužel lze z té statistiky špatně vyčíst, o jaké nehody se jednalo a kdo při nich zemřel (zda chodec, řidič, atd.).

MCZ

Detaily jsou na nehody.cdv.cz

Zbyněk
Vítek

Smrťáky způsobené rychlostí jsou tam asi v menšině (pouze 3?), z toho na 2 okruhu po nárazu do pevné překážky. Všechny 3 byly asi na víceproudých komunikacích. Na takových místech asi ani v Helsinkách není rychlost pouhých 30 km/h?

Zbyněk

Rychlost je jeden z faktorů.
Je jen na policistovi co vyplní. Třeba pod nesprávný způsob jízdy se schová vše.

J.K.

Jestli to spíš nebude dospělou infrastrukturou…

Točvolant1234

Helsinky jsou skvělým příkladem města, které je navržené pro život, ne pro auta. Příjemné ulice poskytující prostor pro všechny – chodce, cyklisty, MHD i auta. Respekt k těm nejslabším účastníkům provozu. Prostě tak, jak by mělo vypadat každé město.

Vítek

Když je to příjemné i pro auta, našla by se tam nějaká statistika spokojenosti řidičů s pomalou jízdou? Snad by mohlo být zajímavé, kolik je jich tak nadšených, že by chtěli jezdit pomaleji i jinde, a kolik z nich takové courání po městě otravuje, a uvítali by spíše vyšší rychlost? 😉

Točvolant1234

Netuším, a je to úplně jedno. Požadavek řidičů jezdit rychleji na městských ulicích, kde jsou auta v hierarchii až úplně na spod, je stejně irelevantní, jako by byl požadavek cyklistů a chodců snížit rychlost na dálnici, aby se tam mohli pohybovat. Na rychlejší jízdu mají auta oddělenou infrastrukturu, kde 30 samozřejmě není.

mgr.pavel

Proč se zajímáte o pocity predátora?

Trochu přeháním, ale mezi účastníky silničního provozu jsou auta tím nejvíc nebezpečným elementem. Snahou by mělo být nebezpečí a rizika nějak omezovat, a ne řešit brekot „mi chceme sfobodu jezdit rychle a nějací mrtví lidé náz nesajímají“.

Trochu ohleduplnosti ze strany IAD, prosím.

Rejpal

Nebudu mluvit za ostatní, ale jen za svojí zkušenost z měsíční cesty s obytkou po Skandinávii, Německu a Holandsku. Kouzelné na těch městech s pomalou jízdou, kde jsou ulice primárně pro lidi a kola bylo i to, že jsem, když jsem to jako turista nutně potřeboval, tak jsem i s tím sedmimetrovým krámem tím městem v pohodě projel, kam bylo třeba. Paradoxně nejsložitější za ten měsíc byla cesta po páteřních komunikacích v Praze.

Error

Takze v Helsinkach se povedl rok bez umrti jiz pred zavedenim limitu 30 km/h. Vice z tohoto clanku neni potreba vedet.

Točvolant1234

Helsinky začaly limit 30 km/h zavádět již před mnoha lety. Jen teď už ho má velká část města. A ono to není jen o rychlosti, ale i o dodržování pravidel a hlavně asmotném designu veřejných prostranství. Limit rychlosti už je jen ta třešnička.

Aleš K.

Jojo, každý si v tom najde svou pravdu 👍

john334

No, ono to není tak o rychlosti. Ale v západní Evropě se nestane, že auto nedá přednost chodcům na přechodu a cyklisti se tam předjíždí minimálně s metrovým odstupem a ani na to nepotřebují speciální odstavce v pravidlech silničního provozu.

Leon

Tak u nás se nedodržuje ani těch 50 km/h. Většina cca 58-60 km/h.

Jan T.

U nás je nějaká obliba jezdit na samotné hranici, kde už padají pokuty a tresty, proto si tak často český řidič hraje na „tachometr + aspoň deset procent protože kecá“ a k tomu počítá každý km/h tolerance radaru, kdy mu tu ještě projde.

Jan T.

Taky bych očekával, že ta ohleduplnost vůči slabším účastníkům dopravy je na jiné úrovni, pak se to spolu s rychlostí projeví. Třeba i tím, že řidič po městě nejezdí jak hovado, nehledá skuliny kudy ještě předjet (nejlépe na přechodu nebo přes plnou čáru) a je mu jedno že blbě parkuje a blokuje rozhled chodcům i řidičům. V takovém národě pak ani není tolik potřeba direktivně nařizovat 30 (kterou stejně nikdo nehlídá), protože lidi sami od sebe nejezdí s těžkou nohou na plynu a nemají nutkání ušetřit každou sekundu.

Aleš K.

Souhlasím.. bohužel to se u nás nikdy nepovede a tak potřebujeme represe z legislativy i infrastruktury..

Zadarmo

Myslím že lidi mají hodně a to myslím fakt hodně zkreslení pohled na “západ”. První co je západ? Několik zemí co se kulturně od sebe hodně liší? Všude jako tady se najdou lidi co jsou agresivní a arogantní. Náhodu podle mě v Česku předjíždění kol a zastavovat na přechodu pro chodce je docela na dobré úrovni.

pony

Řidiči v Praze jsou zřetelně bezohlednější než západo- a severo- evropský (ale popravdě už i východo-) městský průměr, ale zejména v porovnání s těma Helsinkama je tu strašně vidět chybějící vynucení a práce policie. Věci jako ohrožení chodce na přechodu nebo parkování omezující výhled na přechod se dějí i tam, ale berou se vážně, jakože když na nesignalizovaném přechodu přes 2 pruhy projedete kolem vedle stojícího auta, aktivně po vás někdo půjde i jen ze záznamu z kamery. V Praze v podobné situaci třeba na Želivského se nemůžete ani spolehnout, že se řidiči dívají na cestu, ne do telefonu a… Číst vice »

Vítek

Předjíždění cyklistů v Česku „na docela dobré úrovni“ tedy rozhodně není. Když se ten 1,5 metrový zákon zavedl, tak to asi rok vypadalo jako že se to výrazněji zlepšilo, ale teď už je to zase skoro zpět ve starých (špatných) kolejích. Rozdíl oproti Německu, Rakousku, (severní) Itálii či Španělsku je pořád obrovský. Tam si nikdo nedovolí se o vás otřít o pár centimetrů nebo začít předjíždět na úzké silnici před nepřehlednou zatáčkou. Dokonce i v některých zemích východní Evropy jsou šoféři k cyklistům ohleduplnější než v Česku. Říkám to jako člověk, který ročně najede na kole asi 6000 km a… Číst vice »

Neonym

Já tedy zkušenost s otřením o centimetry nemám ani z ježdění v ČR (Šumama, Brdy). Naopak často vidím u řidičů snahu uhýbat i tehdy, kdy to vůbec není potřeba (auto v protisměru v dostatečné vzdálenosti). Nevím, kde v okolí Prahy jezdíte, ale takové ty venice okolo Prahy jsou vzájemně propojeny silničkami horších parametrů, než vesnice někde v horách (i v českých), tak jestli ten problém nepramení z rozdílu v infrastruktuře.

Neonym

V Německu tedy nepozoruji ve Vámi uvedených příkladech velký rozdíl od nás. Rozdíl je v tom, že v Německu mohu ujet vyšší desítky kilometrů (i mimo dálnice) v kuse tak, aniž bych projel jakékoliv městečko/vesnici, takže většinu svých cest se k žádnému přechodu ani nepřiblížím. Cyklistů tam na silnicích mimo města zdaleka nepotkávám tolik, jako u nás, ale to nevím, jestli je nějakou lepší cykloinfrastrukturou, nebo prostě ti Němci tolik nejezdí.

jiny Lukas

Byl jste třeba někdy v Holandsku? Tam dá přednost chodci na přechodu tak každé páté auto. A i když mají spoustu cyklostezek a cyklopruhů, tak ve chvíli kdy skončí a musíte jako cyklista najet na silnici, tak si o Vás místní řidiči téměř otírají zrcátka. Nebo Itálie … to je vůbec kapitola sama pro sebe. Tam byli letos nejohleduplnější řidiči s Českou a Slovenskou SPZ! Nebo Istrie, místní velice ohleduplní, ale jakmile Vás jako cyklistu dojede karavan z Německa, tak nejen že troubí, ale ještě osvěžuje ostřikovačema … Španělsko úžasný, ale třeba Francie, země proslavená Tour de France, a člověk… Číst vice »

pedrod

Každý asi máme jiné zkušenosti. Za mne Francie, Horní Savojsko – k cyklistům řidiči aut naprosto v pohodě, včetně bílých dodávek 😉, i když jinak jsou mnozí Francouzi v řízení dost divní (zmateně blikají na kruháčích, pravidelnou rychlost jízdy neznají, za volantem telefonují, leckdy velmi „odvážně“ předjíždějí v zatáčkách…).
Slovinsko, Rakousko a cyklisti taky OK.
Podle mých zkušeností se to u nás dost zlepšilo, podotýkám, že s kolem na silnici 1.tř. nejedu a úzkým dvojkám se snažím vyhnout.

Ondřej X

A je ta statistika někde rozepsaná? Zajímalo by mě kolik z těch smrtí je pod koly tramvají, metra či vlaku.

mgr.pavel

Metro a vlak nejsou účastnky silničního provozu, takže tam tipuji nula.

Tramvaj měla loni dva smrťáky s chodci v celé ČR, tedy v Praze max. dva.

Smiřte se s tím, za mrtvé chodce může IAD (případně nepozornost chodců nebo špatná infrastruktura).