Efekt limitu 30 km/h v praxi. V Helsinkách za rok při dopravní nehodě nezahynul jediný člověk

Provoz na ulici v Helsinkách. Foto: Jussi Hellsten /hel.fiProvoz na ulici v Helsinkách. Foto: Jussi Hellsten /hel.fi

V Praze loni při nehodách zahynulo 21 lidí.

134 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Češi, národ skeptiků, horlivě tu diskutujících ve snaze za každou cenu najít důvod, proč by to zase u nás nešlo, že je to čímkoliv jiným, než přínos tohoto opatření. Raději budeme nervózně jezdit plyn-brzda-plyn z nuly na 50 (v realitě na 55-60) od semaforu k semaforu, než jezdit plynule 30. Nemluvím o hlavních průtazích městem, ale běžných ulicích. Byl jsem minulý víkend v Londýně, kde mají často limit 30 (20 mph) a celkově je pohyb po městě, včetně přecházení přes ulici, je nesrovnatelně příjemnější, v autě jsem rozdíl v čase dojezdu opravdu nepozoroval, na kole to bylo pro obě strany… Číst vice »

Michal

Plynule? Nevím jak v Helsinkách, ale v Německu je systém úmyslně nastaven tak, aby plynulý nebyl.

János Kadár

A na celé síti železnic zavést trvalou jízdu podle rozhledových poměrů, a vynuluje mě i sebevrahy a nehody na přejezdech!

Aquinas

A zkoušeli taky zjistit zda snížení limitu na 30 nepřinese zvýšení emisí? Vozidlo které jede pomaleji musí obvykle jet na nižší rychlostní stupeň a 30 je u mnohých vozidel tak na dvojku (trojka je moc a jezdit s podtočeným motorem to si řidič koleduje o zkrácení jeho životnosti). Z toho plyne, že snížením rychlosti nemusí dojít k nižším emisím a nižší spotřebě, ale právě naopak protože motor bude muset pracovat v mnoha případech při vyšších otáčkách než by musel pokud by byla rychlost stanvena s ohledem na vlastnosti valné většiny vozidel. Podívejte se na to jak nesmyslně je stanovena u… Číst vice »

Aquinas

A ještě dodatek. Nutné zvýšení otáček se týká hlavně vozidel se zážehovými motory. Naproti tomu u vozidel se vznětovými to nemusí být problém, protože tato vozidla mají od přírody pásmo provozních otáček položené úplně jinde. Nepotřebují nějaké extra vysoké otáčky pro dosažení nejlepší hodnoty kroutícího momentu. Ale. Vznětová vozidla ve městech nechceme.

MaT

No, použít v tomto kontextu slovo „od přírody“ je takové trochu… brm brm… chucpe.

Pavel Skládaný

To už se intenzivně mj. v Německu řešilo před padesáti lety s výsledkem, že toto není problém. Většina vozidel dokáže jet třicítkou na trojku a emise jsou spíše nižší, neb jízdní profil plynulejší.

Aquinas

Ano. Jezdit 50 na 3. rychlostní stupeň není problém a je to jaksi optimum, ale jezdit 30 na 3.rychlostní stupeň je u benzínu holá motorovražda 🙂 . Né, že by to nebylo možné, ale komfortní a ekonomická taková jízda vůbec není.

Pavel Skládaný

Děkujji za upozornění, tuto motovraždu na svém autě páchám už skoro dvacet let. Ještě že jsou tak špatné STK, že na to zatím nikdo nepřišel a ještě mne chválí za dobrý technický stav.

Aquinas

Ano, moderní vozidla možná dokážou jet na 3.rychlostní stupěň už od rychlosti 20km/h, ale to jen za určitých podmínek. Pokud přijde stoupání bude motor zatížen více než je zdrávo a bude vhodné podřadit . „Ve vozidle s manuální převodovkou nejezděte s příliš nízkými otáčkami. Jakmile motor přestane běžet plynule, přeřaďte na nižší rychlostní stupeň. “ Z přiloženého níže vyplývá, že 2. rychlostní stupeň je pro rychlost 30km/h nejvhodnější protože motor běží ve vyšším pásmu otáček což poskytuje svižnost a rychlou udezvu na seslápnutí plynu, ale bohužel vyšší spotřebu paliva. Oproti tomu na 3.rychlostní stupěň bude při stejné rychlosti položeno níže… Číst vice »

Pavel Skládaný

Nemůžete věřit všem hovadinám z internetu. Na rovině při malém zatížení motoru běží motor při rychlosti 30 km/h na třetí stupeň zcela plynule. Navíc v zóně 30 po pár metrech zpravidla následuje křižovatka s předností zprava, takže se jede velkou část trasy setrvačností.

Aquinas

No a málem jsem zapomněl. Omezení 30km/h znamená, že to je rychlost kterou je možné jet maximálně a spíše člověk musí jet do této rychlosti. Z toho vyplývá, že je lepší jet se zařazeným rychlostním stupněm nižším, který poskytuje dostatečnou možnost brzdit vozidlo pouze uvolněním plynového pedálu tedy motorem oproti zařazenému rychlostnímu stupni vyššímu který snadněji dovolí omezenou rychlost překročit aniž by člověk chtěl. Jestli řidiči jezdí se zařazeným rychlostním stupněm který neodpovídá podmínkám a je příliš vysoký pak se nedivím, že tito lidé mají problém s dodržováním rychlostních limitů a musejí platit pokuty. Vidíte? Tady to jde proti sobě.… Číst vice »

Rejpal

No nevím, mám malý tříválec s automatickou převodovkou a při rychlosti 33 km/h (reálných 30 km/h) na tempomatu automat podle potřeby přepíná mezi třetím a čtvrtým převodovým stupněm.

Aquinas

Ano, to je další faktor. Hmotnost vozidla. U malého vozidla je asi předpoklad jeho určení pro městký provoz nebo krátké cesty a zpřevodování bude jiné. Zpřevodování je to co určil výrobce a na kterém to všechno stojí a padá. A jak je to u toho vašeho vozidla s dálnicemi? Viz ten můj příklad motocyklu. Pro příklad jsem zvolil motocykl střední kubatury s dvouválcovým (tedy ještě o jeden válec méně něž máte Vy) motorem SOHC uspořádaným do V. Pro jízdu standardní „obcovou“ rychlostí 50km/h která je u tohoto stroje stanovena výrobcem přesně na rozhraní je tak nutné motor zatěžovat příliš vysokými… Číst vice »

Aquinas

Tady třeba plán zcela jiné kategorie konkrétně Suzuki GSX
Plán řazení nahoru:
1. až 2. : 20 km/h
2. až 3. : 30 km/h
3. až 4. : 40 km/ h
4. až 5. : 49 km/h
5. až 6. : 60 km/h

Řazení dolů:
6. až 5. : 49 km /h
5. až 4. : 40 km/h
4. až 3. : 30 km/h

https://www.gsxr.com/attachments/gsxr-shift-schedule-in-owners-manual-jpg.284994/

Vítek

Jedna příbuzná má malou hybridní Toyotu Yaris s bezstupňovou CVT převodovkou. Jezdí asi tak půl na půl dálnice a město, průměrná spotřeba kolem 4 l/100 km. Jiná příbuzná má v podstatě stejnou Toyotu, ale pouze spalovací s automatickou převodovkou, a průměrnou spotřebu při podobném způsobu používání spíš k 7 l/100 km. Ta hybridní je při jízdě dost zvukově nepříjemná, motor pořád točí poměrně vysoké otáčky, ale ta CVT převodovka to asi dokáže docela vykompenzovat z hlediska spotřeby. Nebo třeba při couvání bylo docela nepříjemné, když se vypnul spalovavací motor, ale couvalo to dál úplně potichu pouze na elektřinu. Asi takový… Číst vice »

Pavel Skládaný

To jsou nesmysly. Z rychlosti 30 km/h brzdím převážně odporem valení, dojíždím setrvačností, případně si pomohu provozní brzdou.

Aquinas

„Ještě že jsou tak špatné STK, že na to zatím nikdo nepřišel a ještě mne chválí za dobrý technický stav.“ Na STK na to nepřijdou. To spíše na stanici ME a možná ani tam ne. Ale třeba máte motor s vyšším počtem válců které se s snízkými otáčkami dokážou vypořádat snáze a čím nižší počet válců tím je problém s nízkými otáčkami větší. No a pak je tady dvouhmota. Ta součástka která má za ukol přenos točivého momentu a která má odfiltrovat vibrace. Čím více vibrací tím více jich musí odfiltrovat a tím také dříve odejde. Prostě to není tak… Číst vice »

Radek

To je ta bolest internetových diskuzí – random borec se bude hádat s dopravním inženýrem co se tím zabývá desítky let a stejně si bude myslet, že jeho „názor“ je ten správný.

Aquinas

Problém je v tom, že ten random borec třeba ví co řídí i co uvádí výrobce v uživatelské příručce. Kdo jiný by měl nejlépe vědět jak se věci s provozními vlastnostmi mají než sám výrobce konkrétního vozidla?

Petr

Ve Finsku už je třetina elektromobilů. Ale i spalováky mohou jezdit na trojku 30 km/h, pokud to je po rovině, běžnému motoru 2000 otáček nevadí. S tou rychlostí na dálnici máte úplnou pravdu.

Don Pedro

Jestliže Finové měli nulovou úmrtnost i před zavedením 30 km/h, tak to spíš vidím na národní mentalitu než na snížení rychlosti (i když ta má také svůj vliv). Jsou národy které za volantem pirátí (třeba Rusové) a naopak.

Točvolant1234

Helsinky začaly se zaváděním nižších limitů již v 80. letech a už v roce 2004 měla většina města limit 30 km/h. Takže s tou nulovou úmrtností před limitem to není úplně pravda.

Petr

Jak už tady většina lidí psala, je to spíš o lidech než jenom o nastavení limitů. Nevím moc jak jinde, ale na Praze 10 už je 30km/h rychlostní limit ve většině obytných zón mimo hlavní průjezdné silnice. Takže další celoplošná regulace podle mě nedává moc smysl…

Antonín1

Ono je to také o chování a naturelu lidí. Byl jsem ve Finsku před cca 10 roky na poznávacím zájezdu a když je někde 40, 50, 60 km/h tak se jede 40, 50, 60 km/h NIKDO nepředjede auto, které jede maximální povolenou rychlostí. I když byla dálnice (hlavně ve středním Finsku a Laponsku) zcela volná nikdo nejel rychleji než povolenou rychlostí (jen několik cizinců z východu – podle SPZ)) natož pak přes 200 jako někteří u nás a ještě se tím chlubí. V Helsinkách se běžně přibržďovalo u přechodu, když měl řidič PODEZŘENÍ, že někdo by mohl přecházet – několikrát… Číst vice »

zyx

A přitom ze Skandinávie jsou Finové považováni za největší piráty. A taky se třeba v Švédsku tak chovají. Zvláště to jejich závodění s hasiči se svetlama mají asi jako národní sport.

Ingip

K těm nehodám: Na dálnicích v Praze (D0, D11) byly dvě smrtelné nehody, obě při nedobrždění před předchozím vozidlem (čili nevěnování se řízení). Mimo dálnice kupříkladu: Jedna nehoda byla nezvládnutí řízení koloběžky, tři nehody nedání přednosti na křižovatce (z toho jedna při jízdě vozidla s modrým majákem na červenou), dvě nehody náraz do předchozího vozidla (něvěnování se řízení), tři nehody náhlé vstoupení chodce do vozovky (vina chodce), dvě nehody chodec na přechodu (vina řidiče motorového vozidla), dvě nehody překročení povolené rychlosti, dvě nehody sražení chodce – nevěnování se řízení nebo agresivní bezohledná jízda… Některé z těchto nehod by při rychlosti… Číst vice »

Koudelka

Předpokládám, že víc jak polovina zemřelých jsou vstoupivší sluchátkovo-mobilisti pod tramvaj. Zpomalíme i MHD nebo to necháme na zodpovědnosti každého soudruha?

Petr Šimek

Předpokládáte špatně. Z 21 úmrtí zemřeli pouze 2 po kolizi s tramvají.

Frank

STS Mylné Předpoklady Brod. Zřejmě slušný oddíl když nadhodnotite odhad reality jen 400 procent …

Pavel Skládaný

Koudelka, ráno píchačky a teď tohle.

Jindřich

A co to v Praze otestovat na pár ulicích, Vinohradská, Korunní… Proč uvažovat hned
o celem městě?

MP22

Proč stále trpíte tuto totality a neodešel jste do svobodného Ruska nebo Číny? Proč??

Ondra L.

A co s tim ma spolecneho EU?

jirka

Jako že jezdit 50 km/h je svoboda (nebo snad 60 jako za komoušů?) a 30 je totalita?

karelk

Z těch 21 usmrcených byl v 75% nehod viník pod vlivem. To pak jsou všechna další opatření neúčinná, když tady takhle řádí ozralove a fetky.

jirka

No zrovna Helsinky nejsou úplně město abstinentů

Petr

Bezpečná je rychlost lidského běhu, vše co je rychlejší už je zdraví ohrožující a nebezpečné.Zatím sociálním inženýrům prošla jak je vidět rychlost 30, omezovači dokud budou mít možnost se nezastaví před ničím.Škoda, že chybí nějaká statistika pro porovnání koňský povoz vs.automobil v době začátků automobilismu.

Mysel

Na to existuje studie ze stredoveke Anglie. Je hodne zajimava a ve zkratce – byl to extremni masakr. Zlata auta!

PetrH

Už tenkrát byly vědecké studie?

karelk

Navrhujete běžce s červeným praporem před každým povozem? 😀

Tonda Sehnal

Dokud nebude dodržování jakéhokoliv rychlostního omezení vymáháno, nemá cenu se jím zabývat.
Je to sice smutné ale vzhledem k mentalitě národa žel nutné.

Pavel Skládaný

Ono docela stačí, když se zavede přednost zprava (to je základní zklidňující opatření). Též kupodivu funguje promyšlená mediální masáž obyvatelstva (na bázi sdělení, že z rychlosti 30 km/h zastavíme před vběhnuvším dítětem na vzdálenost, na kterou z 50 km/h nezačneme ani brzdit). Podstatné též je, aby plošné zklidnění bylo transparentní a zcela blbuvzdorné (v celém městě platí 30 km/h s výjimkou hlavních místních komunikací, kde mimo centrum necháme 50). Spekulace „v této ulici ano a v této ulici ne“ jsou špatně a vedou ke zpochybnění.

Petr Hanák

Jenže to by ty komunikace v zónách 30 prvně musely samy o sobě k takové rychlosti “vyzývat”. Realita je pak taková, že například tady: https://mapy.com/s/depununeze 30 rozhodně nikdo nepojede a o pár bloků vedle na městském okruhu, kde je tedy 50 se jezdí průměrně 60-70, protože tam jsou naprosto nesmyslné intervaly na semaforech: https://mapy.com/s/denepocepo. Na tomto místě se také stalo několik závažných dopravních nehod právě z důvodu překročení rychlosti i se soudním verdiktem.

ABCD

Podle wiki měly Helsinky v roce 1930 zhruba 200 tis obyvatel. Řádově třetinu proti dnešku . Praha? 950 tisíc.
Infrastruktura bude v obou městech trochu jiná.

Frank

Hm cili podle vás má vliv kolik mělo město obyvatel v roce 1930 a když nemá v dopravě žádné oběti, tak přidáváte postřeh, že je tam “ jiná situace “ .
Logika jde ovšem po jiných cestičkách, třeba by vas mohl napřed zajímat poměr obyvatel obyvatel Helsink a Prahy plus poměr smrtelných havárii pred zavedením a po zavedení systému 30…

Pedro72

850, očividně je pro false argument každý tisíc dobrý 😉

ABCD

Jako že máte pravdu a já jsem tak trochu disnumerik co neudrží cislo nez dvěma stránkami, ale podívejte se i na další roky. Praha se rozvíjela dříve.
Mea culpa. Ale plus mínus to tak mimo to není. Jsem pitomec…

MP22

New York vznikl v roce 1624, v tom roce měla Praha 50 tisíc obyvatel. V New Yorku žijí 2 sloni a v Praze 8. Dokonce v New Yorku afričtí a v Praze indičtí. Náhoda? Nemyslím si

superhero

No stačí se začíst do několika příkladů dobré praxe ze zahraničí ve „Zpravodaji Bezpečná doprava“. https://besip.gov.cz/Pro-odborniky/Zpravodaj Není to jen o 30km/h ve městě, ale obecném přístupu na všech politických úrovních. Od měst, krajů až po ministra dopravy. Irsko: Ministři O’Brien a Canney zahájili v Irsku informační a osvětovou kampaň „Pomalejší rychlost, bezpečnější silnice“, aby upozornili na změnu rychlostních limitů na venkovských místních komunikacích. Od 7. února se na mnoha venkovských místních komunikacích změnil rychlostní limit z 80 km/h na 60 km/h. V souladu s „Vision Zero“ pro rok 2050 přijatou napříč EU má irská vládní Strategie bezpečnosti silničního provozu na… Číst vice »

Zbyněk

U nás ministr dopravy obhajuje vypnutí úsekového měření na D4.
Jakoby železná opona nikdy neskončila.

Zacker

Ukázkově v duchu partnerství a ohleduplnosti se dneska projevil cyklista jedoucí po Jeremiášově do kopce na Nové Butovice. Asi kilometr se za ním v ranní špičce trmácel plný kloubový autobus, který ho v provozu nemohl předjet.
Celý úsek jde přitom na kole v pohodě projet souběžnou slepou ulicí na kterou navazuje cyklostezka.

Filip Jirsák

Zato když tam autobusy jsou blokované auty, je to úplně v pohodě, je to v pořádku, a problém je vlastně ten autobus. Není nad to mít dobrý dvojí metr.

Mimochodem, ta souběžná slepá ulice je označená tak, že pro cyklisty slepá není? Pochybuju, když ta značka existuje od začátku srpna.

Václav Pašek

Existence doplňkových značek je vám nejspíš utajena.

Zbyněk

Asi. Vy dodatkovou tabulku vidíte? Já ne. https://mapy.com/s/jamakoteka

Filip Jirsák

Doplňkové značky vskutku neznám, a nezná je ani zákon či vyhláška.

A pokud myslíte dodatkovou tabulku, ta tam jaksi není, jak ukázal Zbyněk.

Michal

Tak to, jak se v Německu chovají cyklisté na chodnících, to by vydalo za zvláštní článek. Jenže to si nikdo nedovolí. Kritizovat cyklisty je zakázáno.

Pedro72

Musím říct, že mi napoprvé návrhy na 30 km/h, případně 20 mph v UK, přišly příliš ambiciózní. Ale když jsem to pak viděl naživo, už pochyby nemám. Paříž, Londýn nebo Madrid jsou výrazně průchodnější. A co mi přišlo nejzajímavější, doprava je plynulejší. Auta nemají moc kam zrychlovat, mezi dvěma křižovatkami nemá smysl dupat na plyn.

Frank

V Německu v tyto dny projíždíme města kde měly vymrit obchody v zónách 30 a po zavedení cyklistických úprav, přitom vidím mrak cyklistů dešti navzdory, jak parkuji pred Aldi, Lidlem nebo Edekou a nakupují o106.
Dnes dokonce spíme v městečku kde od půlnoci do 6 ráno nesmí ve vedlejších ulicích jezdit auta ( krom rezidentů) , nevypadá to jako poušť…

Pavel Skládaný

Nic nového. Prakticky celá Vídeň je zóna 30 (s výjimkou hlavních místních komunikací, kde je místy 50 a sdílených zón, kde je 20). Dokonce už i u nás v Brně se se zpožděním několika desetiletí tato jinde základní forma organizace provozu na obslužných komunikacích objevuje (byť spíše pro usnadnění parkování a manévrů aut, bezpečnost a zdraví lidí zde nikoho moc nezajímá).

Martin

Tak u nas je taky zona 30, ale jelikoz tudy jezdi lidi k obchodaku a k sportovni arene, tak jezdi bezne i pres 50… a kdyz nekdo parkuje ci vyklada zbozi, napr. rozvozy, tak troubi pod okny jak o zivot… i kdyz ke to v blokove zastavbe… a to nemluvim, ze jako mistni nezaparkujete, zvl. kdyz jsou akce v arene…
Dnes jsem vysel ven a celou ctvrti se nesl dusivy zapach automobilovych splodin, totez na druhem konci Prahy na Smichove…

Michal

Tak to není pravda. Ve Vídni jsem byl v červenci, a většina ulic, kromě skutečně malých uliček je na 50 km/h. A i tak to tam nikdo moc nedodržuje.

ghjghj

V CR neprosaditelne. U nas je na prvnim miste auto, pak s odstupem duchodce a pak pes. Auto si rybnik nevypusti, duchodci jsou proti vsem zmenam a pes neumi mluvit (pozn. psano jako mirna nadsazka).

Frank

Jsa cerstvy důchodce a mající maminku důchodkyni “ veteránku“ ( v duchodu jiz pres 30 let) se musím vaší tezi smát.
Jezdíme celá rodina dopravně na kolech, ano auto máme, ale zóny 30 vítám …

Pohoda Tv

Nadsazka ale opravdu jen mirna, celkem to sedi

Karel IV.

Ten článek (originál na Politico) je hodně zmatečný. Ta statistika se nejspíše týká údajů za posledních 12 měsíců (1. srpen 2024 – 31. červenec 2025) – težko to úřady uvedly 2. srpna s více jak půlročním zpožděním. Nicméně zbytek je porovnáván vůči kalendářním rokům. Protože např. v grafu počtu smrtelných nehod pro roky 1980-2023 Politico uvádí i rok 2024 a v něm 1 zemřelý chodec, žádný zemřelý cyklista a 2 zemřelí řidiči (stačí najet myší a příslušný rok/druh dopravy se zvýrazní). 2019 má pouze 1 zemřelého řidiče, chodci i cyklisté bez úmrtí. K českému překladu ještě doplním, že těch 1,5… Číst vice »

Pavouk

U nás je celkem jedno, jaký je limit. Stejně to velká část řidičů nedodržuje a prakticky jim za to ve většině míst vůbec nic nehrozí nebo jim hrozí jen směšně nízké pokuty.
Kousek od místa, kde bydlím, na malém městě, je v krátkém úseku pro práci na silnici třicítka. Téměř všechna auta tam projíždějí asi 45 až 70 km/h. Když jsem kdysi pracoval na rekonstrukcích vodovodů a vylézal jsem na silnici na velmi zúženém místu pro průjezd, bylo to fakt příjemné, když mi okolo hlavy projížděla auta třeba osmdesátkou.

Kuba1

Kolikrát je na silnicích značka práce na silnici, rychlost snížena a přitom se tam nic neděje. To samé se značkou Nerovnost vozovky, někdy je v místě, kde se zdá celkem zbytečná a pak jsou jiná místa jinde, kde je vozovka mnohem horší, ale tahle značka tam není…

mgr.pavel

Což ale nijak neomlouvá situaci, kdy na místě s max třicítkou a pracujícími dělníky nějaký pííp jede šedesátkou.

Pavel H.

Na pravobřežní cyklotrase z Prahy do Kralup (Vltavská cyklotrasa č. 7, která vede podél Vltavy), jsem si nějaké větší ohleduplnosti cyklistů vůči slabším účastníkům provozu nevšiml… O ježdění po chodnících ani nemluvím.

mgr.pavel

Nějak nehcápu souvislost vašeho příspěvku k článku.

Jako obecně v Česku chybí ohleduplnost snad všech skupin obyvatel i „ohleduplnost infrastruktury“ (cyklisti, automobilisti i chodci rádi doplní místa, kde je silnice či chodník šikanuje). Ale to je obecný problém bez ohledu na mod dopravy.

Tak nevím proč pod článkem o IAD píšete o cyklistech.

Michal

Tak to jste si dovolil dost. Kritizovat božstvo se tady nevyplácí. Vidíte, kolik máte mínusů? Dobře vám tak.

thomas

Můžete prosím upravit to první slovo v nadpisu článku na Efekt?

Karel IV.

Automat na Červeném trpaslíku: „Polucha ssisslání byla nahlássena na sselvissním. Omluvte potíze.“

Vítek

Že by se zavedení toho limitu takto projevilo jen v této jedné oblasti z celkového počtu různých nehodových statistik?

Jaký je asi trend v porovnání s předchozími lety – je tam nehod celkově více či méně, výše škod, počet zraněných, atp.?

MTS
Vítek

Je to docela zajímavé, např. počet tězce zraněných chodců se tam v roce 2022 docela zvýšil oproti r. 2021. Ovšem ve stejném roce úplně zmizela těžká zranění v autech, ale vzrostla zranění na motorkách. Bohužel další roky v tom grafu už nejsou. Další grafy končí v r. 2023, snad do nich grafů časem doplní i ten rok 2024 …

Miroslav

Čeští autobolševici tyto mrtvé nevidí. Vidí jen právo frčet s gumokolem šedesátkou zdarma ostatním po okny. Plošnou třicítku považují za buržoazní šikanu západních imperialistů.

Vítek

Nejde jen o auta, např. na https://www.neskakejmipodkola.cz/ je uvedeno: „!V ROCE 2024 NEPŘEŽILI SRÁŽKU S TRAMVAJÍ 2 CHODCI!“

PetrK

…a vy zase bijete černochy!

mgr.pavel

Což je desetina mrtvých chodců JEN v Praze.

Auta jsou zkrátka výrazně víc nebezpečná, než tramvaje.

Ano, můžeme se soustředit na střety chodec-tramvaj, ale.. proč bijete černochy?

Vítek

Chodci, kteří čumí do mobilu, a vůbec nesledují okolí, jsou také docela nebezpeční. Nedávno mi jedna dáma sledující při chůzi do mobil málem šlápla při procházce na psa. Zařval jsem na ni pozor (=použil výstražné znamení) , a naštěstí zareagovala, protože neměla v uších sluchátka. A to jsme šli při procházce po chodníku, který byl zóně s omezením na 30 km/h. Když si představím, že by o kus dál vlezla nečekaně na přechod pro chodce bez rozhlédnutí, kdoví, jak by to s ní dopadlo, ať už by tam jelo cokoliv?

Zbyněk

Což ale není jen o tramvajích, ale i o uspořádání uličního profilu. Kdo může za nehodu uklouznuvšího chodce na refýži, Tramvaj přijíždějící do zastávky, nebo řidiči projíždějící kolem refýže plné lidí sedmdesát s mobilem u ucha?
A že úzkých zastávek je stále dost.

Jindřich

Snad neomarxistu a progresivistu, to je dnes třídní nepřítel.

lvy

Dá se někde zjistit důvod těch 21 nehod v Praze vč. rychlosti před nehodou vs. povolená rychlost v daném místě?

MCZ

Dá: nehody.cdv.cz.

Zbyněk
Vítek

Zajímavé je, že je na té mapě jen 19 teček, z toho 16 zavinila motorová vozidla, a 3 chodci. Kde se asi skrývají ty další 2?

Gale

Pod tramvajema..

lvy

Takže tramvaje budou taky jezdit jen třicítkou? A co ty zvýšené emise z auto, to je v pořádku?

Neonym

Pěkný statistiky. Díky

noerf

Otázka kolik úmrtí v Praze bylo v ulicích, kde se reálné jede těch třicet kilometrů za hodinu. Kolik například na magistrále či na městském okruhu.

Kubrt

Nevím, jak jsou ty smrťáky v Praze rozdělené, jen dodám, že i v Helsinkách jsou dálniční úseky (kde se 30 nejezdí).

Neonym

Mapa smrťáků v Praze je zde: https://policie.gov.cz/clanek/statistika-nehodovosti-900835.aspx?q=Y2hudW09Mg%3d%3d

Bohužel lze z té statistiky špatně vyčíst, o jaké nehody se jednalo a kdo při nich zemřel (zda chodec, řidič, atd.).

MCZ

Detaily jsou na nehody.cdv.cz

Zbyněk
Vítek

Smrťáky způsobené rychlostí jsou tam asi v menšině (pouze 3?), z toho na 2 okruhu po nárazu do pevné překážky. Všechny 3 byly asi na víceproudých komunikacích. Na takových místech asi ani v Helsinkách není rychlost pouhých 30 km/h?

Zbyněk

Rychlost je jeden z faktorů.
Je jen na policistovi co vyplní. Třeba pod nesprávný způsob jízdy se schová vše.

lvy

Takže jinými slovy, není to o rychlosti, ale o tom jak jsou v Praze sprasene silnice.

J.K.

Jestli to spíš nebude dospělou infrastrukturou…

babilon

A dospělým (vyspělým) obyvatelstvem.

Kolemjdoucí

#azbudeokruh

Točvolant1234

Helsinky jsou skvělým příkladem města, které je navržené pro život, ne pro auta. Příjemné ulice poskytující prostor pro všechny – chodce, cyklisty, MHD i auta. Respekt k těm nejslabším účastníkům provozu. Prostě tak, jak by mělo vypadat každé město.

Vítek

Když je to příjemné i pro auta, našla by se tam nějaká statistika spokojenosti řidičů s pomalou jízdou? Snad by mohlo být zajímavé, kolik je jich tak nadšených, že by chtěli jezdit pomaleji i jinde, a kolik z nich takové courání po městě otravuje, a uvítali by spíše vyšší rychlost? 😉

Točvolant1234

Netuším, a je to úplně jedno. Požadavek řidičů jezdit rychleji na městských ulicích, kde jsou auta v hierarchii až úplně na spod, je stejně irelevantní, jako by byl požadavek cyklistů a chodců snížit rychlost na dálnici, aby se tam mohli pohybovat. Na rychlejší jízdu mají auta oddělenou infrastrukturu, kde 30 samozřejmě není.

Vítek

To ale není o jen požadavcích řidičů aut. Ve městě je prý nejrychlejší motorka. Proplete se kolonami, a možná překračuje rychlost častěji než auta, protože ani na případné fotce z kamery u radaru se nedá poznat tvář řidiče pod přilbou. U aut to tak snadno nejde, neprojedou se do každé mezery, a průměrná rychlost bude často nižší i bez omezení na 30 km/h. O to víc možná při nižší rychlosti vyprodukují emisi v porovnání s tím, kdyby stejnou vzdálenost ve městě projela vyšší rychlostí. Zkrátka vše má své pro i proti, a proto to není úplně jedno.

mgr.pavel

Proč se zajímáte o pocity predátora?

Trochu přeháním, ale mezi účastníky silničního provozu jsou auta tím nejvíc nebezpečným elementem. Snahou by mělo být nebezpečí a rizika nějak omezovat, a ne řešit brekot „mi chceme sfobodu jezdit rychle a nějací mrtví lidé náz nesajímají“.

Trochu ohleduplnosti ze strany IAD, prosím.

Vítek

Jsou opravdu všichni řidiči predátoři?
Znal jsem kdysi jednu starší paní, která řídila svou Škodu 120 L způsobem: rozjezd na 1, při 20 km/h zařadila 2, při 30 tam dala 3, a při 40 přeřadila na 4 a rychleji už nejela, ani mimo město. Kupodivu si stěžovala, že má průměrnou spotřebu kolem 15 litrů na 10 km. Je to vhodný příklad predátora, který by všichni měli následovat, aby tady nastal dopravní ráj? Mělo by to tu výhodu, že by limit 30 km/h nebylo nutné vůbec zavádět, protože by při takovém způsobu řízení nebyl zapotřebí.

Rejpal

Nebudu mluvit za ostatní, ale jen za svojí zkušenost z měsíční cesty s obytkou po Skandinávii, Německu a Holandsku. Kouzelné na těch městech s pomalou jízdou, kde jsou ulice primárně pro lidi a kola bylo i to, že jsem, když jsem to jako turista nutně potřeboval, tak jsem i s tím sedmimetrovým krámem tím městem v pohodě projel, kam bylo třeba. Paradoxně nejsložitější za ten měsíc byla cesta po páteřních komunikacích v Praze.

petrp

Moje zkušenost z několikatýdenního pobytu ve Vratislavi: Jakkoliv se u nás polský řidič uvádí jako příklad něčeho otřesného, tam jsem se cítil na ulici mnohem komfortněji než v Praze. Nikde jsem na přechodu nemusel čekat až mě někdo pustí, když brzdila tramvaj u refýže, tak to brala auta na vědomí tak, že šlo z tramvaje jít rovnou po přechodu, auta už stála. Nevím proč tomu tak bylo, jestli mají nějaké drastické postihy za sražení chodce či je to jen obyčejná ohleduplnost?

Error

Takze v Helsinkach se povedl rok bez umrti jiz pred zavedenim limitu 30 km/h. Vice z tohoto clanku neni potreba vedet.

Točvolant1234

Helsinky začaly limit 30 km/h zavádět již před mnoha lety. Jen teď už ho má velká část města. A ono to není jen o rychlosti, ale i o dodržování pravidel a hlavně asmotném designu veřejných prostranství. Limit rychlosti už je jen ta třešnička.

Aleš K.

Jojo, každý si v tom najde svou pravdu 👍

john334

No, ono to není tak o rychlosti. Ale v západní Evropě se nestane, že auto nedá přednost chodcům na přechodu a cyklisti se tam předjíždí minimálně s metrovým odstupem a ani na to nepotřebují speciální odstavce v pravidlech silničního provozu.

Leon

Tak u nás se nedodržuje ani těch 50 km/h. Většina cca 58-60 km/h.

Jan T.

U nás je nějaká obliba jezdit na samotné hranici, kde už padají pokuty a tresty, proto si tak často český řidič hraje na „tachometr + aspoň deset procent protože kecá“ a k tomu počítá každý km/h tolerance radaru, kdy mu tu ještě projde.

Jan T.

Taky bych očekával, že ta ohleduplnost vůči slabším účastníkům dopravy je na jiné úrovni, pak se to spolu s rychlostí projeví. Třeba i tím, že řidič po městě nejezdí jak hovado, nehledá skuliny kudy ještě předjet (nejlépe na přechodu nebo přes plnou čáru) a je mu jedno že blbě parkuje a blokuje rozhled chodcům i řidičům. V takovém národě pak ani není tolik potřeba direktivně nařizovat 30 (kterou stejně nikdo nehlídá), protože lidi sami od sebe nejezdí s těžkou nohou na plynu a nemají nutkání ušetřit každou sekundu.

Aleš K.

Souhlasím.. bohužel to se u nás nikdy nepovede a tak potřebujeme represe z legislativy i infrastruktury..

Filip Jirsák

Myslím, že to funguje i opačně. Že když je výchozí rychlost třicet, neuvažuje většina řidičů o auto jako o prostředku, jak být někde nejrychleji. A když jedou třicet a méně, mají tak é víc času vnímat, co se děje venku – že to venku jsou živí lidé, které nechce ohrozit.

Zadarmo

Myslím že lidi mají hodně a to myslím fakt hodně zkreslení pohled na “západ”. První co je západ? Několik zemí co se kulturně od sebe hodně liší? Všude jako tady se najdou lidi co jsou agresivní a arogantní. Náhodu podle mě v Česku předjíždění kol a zastavovat na přechodu pro chodce je docela na dobré úrovni.

pony

Řidiči v Praze jsou zřetelně bezohlednější než západo- a severo- evropský (ale popravdě už i východo-) městský průměr, ale zejména v porovnání s těma Helsinkama je tu strašně vidět chybějící vynucení a práce policie. Věci jako ohrožení chodce na přechodu nebo parkování omezující výhled na přechod se dějí i tam, ale berou se vážně, jakože když na nesignalizovaném přechodu přes 2 pruhy projedete kolem vedle stojícího auta, aktivně po vás někdo půjde i jen ze záznamu z kamery. V Praze v podobné situaci třeba na Želivského se nemůžete ani spolehnout, že se řidiči dívají na cestu, ne do telefonu a… Číst vice »

Vítek

Předjíždění cyklistů v Česku „na docela dobré úrovni“ tedy rozhodně není. Když se ten 1,5 metrový zákon zavedl, tak to asi rok vypadalo jako že se to výrazněji zlepšilo, ale teď už je to zase skoro zpět ve starých (špatných) kolejích. Rozdíl oproti Německu, Rakousku, (severní) Itálii či Španělsku je pořád obrovský. Tam si nikdo nedovolí se o vás otřít o pár centimetrů nebo začít předjíždět na úzké silnici před nepřehlednou zatáčkou. Dokonce i v některých zemích východní Evropy jsou šoféři k cyklistům ohleduplnější než v Česku. Říkám to jako člověk, který ročně najede na kole asi 6000 km a… Číst vice »

Neonym

Já tedy zkušenost s otřením o centimetry nemám ani z ježdění v ČR (Šumama, Brdy). Naopak často vidím u řidičů snahu uhýbat i tehdy, kdy to vůbec není potřeba (auto v protisměru v dostatečné vzdálenosti). Nevím, kde v okolí Prahy jezdíte, ale takové ty venice okolo Prahy jsou vzájemně propojeny silničkami horších parametrů, než vesnice někde v horách (i v českých), tak jestli ten problém nepramení z rozdílu v infrastruktuře.

Filip Jirsák

Vždyť většina řidičů ani neví, jaká pravidla pro přechod pro chodce platí. Když se to někde řeší v diskusi, většina řidičů opakuje „chodec nemá absolutní přednost“, ale že řidič nesmí chodce na přechodu ani omezit, to nevědí.

PetrK

tihle myslitelé ani neví, že silnice se může přecházet i mimo přechod

Neonym

V Německu tedy nepozoruji ve Vámi uvedených příkladech velký rozdíl od nás. Rozdíl je v tom, že v Německu mohu ujet vyšší desítky kilometrů (i mimo dálnice) v kuse tak, aniž bych projel jakékoliv městečko/vesnici, takže většinu svých cest se k žádnému přechodu ani nepřiblížím. Cyklistů tam na silnicích mimo města zdaleka nepotkávám tolik, jako u nás, ale to nevím, jestli je nějakou lepší cykloinfrastrukturou, nebo prostě ti Němci tolik nejezdí.

jiny Lukas

Byl jste třeba někdy v Holandsku? Tam dá přednost chodci na přechodu tak každé páté auto. A i když mají spoustu cyklostezek a cyklopruhů, tak ve chvíli kdy skončí a musíte jako cyklista najet na silnici, tak si o Vás místní řidiči téměř otírají zrcátka. Nebo Itálie … to je vůbec kapitola sama pro sebe. Tam byli letos nejohleduplnější řidiči s Českou a Slovenskou SPZ! Nebo Istrie, místní velice ohleduplní, ale jakmile Vás jako cyklistu dojede karavan z Německa, tak nejen že troubí, ale ještě osvěžuje ostřikovačema … Španělsko úžasný, ale třeba Francie, země proslavená Tour de France, a člověk… Číst vice »

pedrod

Každý asi máme jiné zkušenosti. Za mne Francie, Horní Savojsko – k cyklistům řidiči aut naprosto v pohodě, včetně bílých dodávek 😉, i když jinak jsou mnozí Francouzi v řízení dost divní (zmateně blikají na kruháčích, pravidelnou rychlost jízdy neznají, za volantem telefonují, leckdy velmi „odvážně“ předjíždějí v zatáčkách…).
Slovinsko, Rakousko a cyklisti taky OK.
Podle mých zkušeností se to u nás dost zlepšilo, podotýkám, že s kolem na silnici 1.tř. nejedu a úzkým dvojkám se snažím vyhnout.

jiny Lukas

U nás se to opravdu hodně zlepšilo, s tím musím souhlasit. Dokonce mám právě pocit, že je to lepší než v Holandsku a jižní Francii 😉

Ondřej X

A je ta statistika někde rozepsaná? Zajímalo by mě kolik z těch smrtí je pod koly tramvají, metra či vlaku.

mgr.pavel

Metro a vlak nejsou účastnky silničního provozu, takže tam tipuji nula.

Tramvaj měla loni dva smrťáky s chodci v celé ČR, tedy v Praze max. dva.

Smiřte se s tím, za mrtvé chodce může IAD (případně nepozornost chodců nebo špatná infrastruktura).

ToMa

V této tabulce je zajímavé, že cyklisté způsobili smrt čtrnácti chodců. Bylo by zajímavé mít tuto tabulku přepočtenou na dopravní výkon. Aby se nezjistilo, že cyklisté reálně zabíjejí chodce více než auta a velké číslo je dáno pouze počtem aut a délkou cest