E15: České dráhy chystají stavbu nového sídla. Má být na Florenci, nebo v Holešovicích
Budova ministerstva dopravy nebudí podle šéfa Českých drah mozky zaměstnanců "k nejlepšímu výkonu".
České dráhy chystají další pokus o vystěhování z budovy ministerstva dopravy na nábřeží Ludvíka Svobody. Své sídlo hodlá státní dopravce přenést do nové budovy, která vznikne na některém z pozemků ČD v Praze. Deníku E15 to řekl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
České dráhy podle Krapince předloží v příštích měsících ministerstvu dopravy návrh, podle kterého by vložily své brownfieldy na Florenci nebo v Holešovicích v hodnotě stovek milionů korun do společného projektu s developerem. Ten by vzešel z veřejného tendru a na dnes nevyužitých pozemcích by postavil nejen sídlo pro dráhy, ale až dvě další budovy s byty či kancelářemi. V ideálním případě by ČD za své sídlo nemusely nic platit.
„Chceme-li změnit kulturu a myšlení Českých drah i zaměstnanců, považuji za nezbytné, abychom se přestěhovali do prostor poplatných dnešní době. Ve stávající budově má pomalu každý garsonku, kterou když zavře, je v anonymním prostoru. Není to reprezentativní prostor. Budova je tmavá, nešetrná, nebudí mozek k nejlepšímu výkonu,“ řekl deníku E15 Krapinec. Projektu prý přikládá nejvyšší prioritu.
První brownfield leží vedle autobusového nádraží na Florenci v ulici Prvního pluku, druhý v Holešovicích mezi vlakovým nádražím a řekou v ulici Pod Dráhou. Oba pozemky v majetku drah mají podle Krapince hodnotu v řádu stovek milionů korun.
„Prostřednictvím dozorčí rady jsme byli informováni o tom, že představenstvo společnosti zvažuje různé možnosti řešení otázky svého případného nového sídla. Jakmile bude mít představenstvo připraven záměr projektu, bude projednán v orgánech společnosti, a budou tedy relevantně posouzeny všechny aspekty takového záměru,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Krapinec by považoval za ideální, kdyby se se do nového sídla sestěhovala celá skupina České dráhy, tedy včetně ČD Carga, které sídlí v pronájmu v Jankovcově ulici v Holešovicích. Optimistický scénář počítá se stěhováním za pět let.
České dráhy plánovaly zmizet z budovy ministerstva dopravy už několikrát. Naposledy v roce 2019 poptávaly pronájem 10 tisíc metrů čtverečních na 15 let, do tendru se ale nikdo nepřihlásil. V minulosti se hovořilo také o výstavbě nového sídla na hlavním nádraží, kde mají dráhy také pozemky (a protiatomový kryt).
Plány na stěhování ale nebudily u zaměstnanců ČD jen nadšení. Železničáři totiž považují budovu na nábřeží historicky za svou. Za první republiky na stále prodražující se stavbu tehdejšího ministerstva železnic přispívali ve velké míře i řadoví železničáři. Za socialismu si budovu přivlastnila KSČ jako sídlo svého ústředního výboru. Po sametové revoluci ji vlastnily dráhy, po jejich transformaci ji zákon přiřkl ministerstvu dopravy. V užívání ji ale měly mít obě strany.
České dráhy si v budově ministerstva pronajímají 6 800 metrů čtverečních, za což ročně platí zhruba 30 milionů. V budově ministerstva obsadily zhruba 34 % celkové plochy.