E-koloběžky až od 16 let a s omezením rychlosti na 20 km/h. Evropská rada určí nová pravidla
Sdílené elektrokoloběžky Bolt ve městě Košice. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
V EU došlo v roce 2022 ke 119 úmrtím při srážkách s „mikromobilními zařízeními“.
Je dobre
Už jsem to tu psal, že by se měla snížit rychlost u těchto vozidel pro nutnost mít k tomu řidičák (alespoň AM). A ten řidičák získají děti (možná teda mládež) až od 15 let.
Buď nižší rychlost, nebo nutnost řidičáku. Nevím, proč mít drahý řidičák na něco, co nejde větší rychlostí, než šlapací kolo. Dneska už to není, kdy papíry na fichtla byly takřka za hubičku.
Ať si EU strčí celý green deal do zádele. Oni ho nechtějí, oni chtějí jen vyrábět nesmyslná nařízení. Zrovna e-koloběžky (ne ty sdílené) jsou velmi dobrá věc a oni jich budou absurdně omezovat. 20 km/h je směšná rychlost. Smysluplnější by bylo dát povinnost mít jednoduše 3 přepínatelné módy. 10 (pro jízdu na chodnících), 20 (standard) a 30 (na komunikacích v zónách 30 km/h)
Reálně bude snižovat emise víc i Trump bez pařížské dohody.
Na CHODNÍCÍCH se nejezdí. CHODÍ se na nich 😉
Reálně většina chodníků kromě center měst zeje prázdnotou. Typicky chodník na sídlišti.
jak rychle byste chtěl jezdit na těch malých kolečkách? Když chcete jezdit rychle, kupte si něco pořádnýho, alespoň moped. Úrazy z elektrokoloběžek plní naše nemocnice, jsou to nyní jedny z nejčastějších úrazů, dohání je teď trochu úrazy z boulderů.
Je otázkou, proč nenechat 25 km/h. Záleží na to, jaká kolečka máte, jestli 6, 8 nebo 10 palců a jaká je komunikace. Na těch s 10 palci můžete jet bez problémů po kočičích hlavách (ne těch 25 km/h).
Moped složím do kufru auta? Nebo si ho vezmu do auta?
Nebo na něm pojedu 100 km po dálnici? U mě osobně e-koloběžka ušetří odhadem 10 000 km autem ročně. Tohle má smysl, ne?
vezmu do vlaku
Malá kolečka – přejezdnost nerovností bídná. Těžiště vysoko, řídítka úzká, stojíte na tom toporně – manévrovatelnost rovněž bídná. K tomu si doplňte motor s velkým točivým momentem od nulové rychlosti. Tolik k fyzice.
Mezi auta se to moc nehodí, takže se jezdí často po chodníku mezi chodci. Helmu na rozdíl od skůtru není v cíli cesty kam uložit, takže mnohdy z praktických důvodů raději bez ní. Kvalifikačně vám stačí jedno dopoledne na dopravním hřišti v rámci povinných osnov ZŠ, pokud jste tehdy zrovna neměli omluvenku. Tolik k bezpečnosti.
Dovolím si tedy oponovat, že e-koloběžky jsou naopak velmi nedobrá věc.
To je porád cavyků. Jednou to má motor, tedy by pro to měla platit stejná pravidla jako pro motorku příslušné kategorie. Včetně neježdění po chodníku.
Takže jezdit rychlostí 20 km/h pěkně po silnici mimo cyklostezku? Jezdit na technickou? To je super.
Chodci by občas taky nějakej dopravní předpis mohli dodržet, ale reálně se sankcionuje akorát tak chůze po dálnici.
Proč to nesrovnáte raději se silničním vozidlem stejné kategorie? Existují malá motorová vozidla nepodléhající registraci, která nemají RZ ani STK, přesto jsou jako motorová vozidla brána a platí pro ně všechny relevantní dopravní předpisy.
Ano, mimo cyklostezku, protože i tam s takovýma elektrovehyklama pěkně prasí.
Na technickou nemám názor.
Řidiči motorových vozidel u sebe zelenou kartu už mít nemusí, a řidiči e-koloběžek (respektive vozidel kategorie „Z“, jak je uváděno v závěru článku), ji budou muset být? Nějaký renonc…
Mam otazku. Akym sposobom sa vodic ekolobezky preukaze, ze ma na nu PZP ?
A auta je to jednoduche. Na slovensku mame poistovaci portal a tam zadam ECV a hned vidim ci je auto poistene alebo nie.
Možná zapoměli vyjmenovat další podmínku, že tyhle elektrovehykly budou mít i vlastní registrační značku.
No hlavně by u nás měli schválit povinost nosit helmu na všech elektrokolech, elektrokoloběžkách apod. To by pro bezpečnost udělalo daleko víc.
Nesouhlasím. Ostatně stejně, jako na kole.
A… Ještě k tomu je to nereálné, z hlediska různých sdílených koloběžek či kol… Zvlášť, pokud je daný člověk na jízdním prostředku plnoletý, tak bych to nechal na každém zvlášť… (Tak, jak je to nyní.)
Souhlas, nebo vyžadovat po kolařích ať jezdí za šera, za tmy osvětleni.
To už platí, jen to bohužel nikdo moc nevymáhá. To už spíš bude párkrát ročně v noci v létě na cyklostezce zátah na alkohol. S jediným výsledkem, že příště pojedou lidi z hospody na kole raději po silnici…
„Pokud by koloběžka jela rychleji, hrozí jezdci pokuta.“ A teď ještě jedna věta z praxe.. „Já to vidím, ale přece za ním nepoběžím, stějně bych už ho nedoběhl.“ – MP Liberec
Jojo, chybí jim povinná registrační značka.
Ta bude souviset s povinným pojištěním.
Ne chybi zodpovednost provozovatele vozidla.
Zvonek by mel byt povinnou vybavou i pro cyklisty na kolech…
On už není?