E-koloběžky až od 16 let a s omezením rychlosti na 20 km/h. Evropská rada určí nová pravidla
Sdílené elektrokoloběžky Bolt ve městě Košice. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
V EU došlo v roce 2022 ke 119 úmrtím při srážkách s „mikromobilními zařízeními“.
Bohužel, nejvíce jsou vidět ty sdílené koloběžky a nepřizpůsobivá část některých uživatelů obecně. Taky to není věc pro každého. Někdo tu motoriku prostě nemá a mít nebude. Taky nikdy neuvidíte video, jak koloběžkář jede slušně, dodržuje předpisy, má správnou výbavu a jede ohleduplně. Srážka, pád, špatné chování je mnohem zajímavější. Ale to se dějě i mezi řidiči aut. Já mám naježděno na Xiaomi (55Km/h) přes 8000Km a na silnější (65-70Km/h) kolem 15000Km a s žádnou stabilitou, ani malými kolečky problém nemám. Naopak jsem měl velký problém plantat se mezi auty 25Km/h a nemít rezervu na úhybný manévr, nebo potřebné zrychlení.… Číst vice »
90% komentářů je od lidí co na e-kolobezce nikdy nestáli. Malá kolečka? Malá řidítka? Možná na koloběžce do 10000kč právě s max rychlostí do 25km/h. Na koloběžkách od 15000 Kč nic malého není. Na koloběžce jezdím jako kdybych jel jiným mot. vozidlem a přizpůsobím rychlost stavu vozovky, počasí atd. Nevidím důvod omezovat rychlost.
Nevysvětlíš. Každý si hned představí toporného panáka na malé koloběžce, jak na tom v provozu vrávorá. Já osobně se třeba cítím na té silné koloběžce mnohem bezpečněji a rezerva akcelerace i rychlosti se vždy hodí. V případech, kdy se člověk potká s malým pindíkem. Je lepší ustoupit, uhnout, ale k tomu se někdy ten výkon dost hodí, rychle od takového mamlase pryč. Nejvíce nebezpečně jsem se právě cítil v začátcích, kdy to jelo sotva těch 30Km/h a všude jsem se motal, ohlížel před každým zůžením (abych pustil rychleji jedoucí atp.) Nehledě na to, že pak člověk neměl ten výkon na… Číst vice »
PS: Řidičák mám, ale ani ten nic neřeší. Kolik jezdí v autech idiotů, co by ten ŘP už dávno mít neměli. A jezdí. Nějaké psychotesty a testy motoriky by byly mnohem účinější, ale bohužel tak trošku utopie.
Nějakou regulaci by to chtělo, ale tohle je úlet, nechal bych to jako mopedy, do 25 km/h jako kolo, do 45 s registrací a řidičákem.
20 km/h? To jezdím rychleji i na normální koloběžce, na rovině je průměrná rychlost 22-24 km/h. Pak ten elektropohon prakticky ztrácí smysl.
Aha. Ja to doted chapal tak, ze kdyz se na tom jede, nemusi se clovek odrazet.. Tak k cemu tam ten elektropohon vlastne slouzi?
Za jakoukoliv regulaci tady jsem rád. ALE. Kolik máme mrtvých v souvislosti s provozem motorových vozidel a nikde jsem neslyšel, že by se rychlost nových automobilů od výroby omezovala třeba na 80 km/h.
Presne! Toto je to spravne a dulezite tema, ktere EU musi resit! #irony
Ja s timhle souhlasim… ale pravda je, ze EU musi resit mnohem vetsi problemy… – Integrace jednotneho trhu (telekomunikace, energetika, zeleznice, obchod, bankovnictvi, financni trhy, apod.), bez jednotneho trhu se proste nehneme dal… – nezavislost na dovozu surovin, japonci dovazi uplne vse a zavisli nejsou, tedy mit vice dodavatelu ropy, plynu, atd… – ochrana vnejsich hranic EU… – snizeni byrokracie a regulaci,… – investice do obrany a armady jednotlivych zemi… – podpora investic do vzdelavani a vyvoje, podpora – lepsi podminky pro podnikani, podpora v oblastech modernich technologii a navrat vyroby do EU – snizeni zavislosti na Cine… EU se… Číst vice »
Se mi líbí, jak se podařilo zregulovat drony a mít u nich zóny, pojištění… Ale u koloběžek to prej nejde?
Akorát si s nima stejně každej lítá jak chce.
Nemám problém s diskuzi na státní úrovni. Ale tohle rozhodne není něco co má Evropská unie řešit a vůbec není v jejich jurisdikce. Jestli jsi někdo myslíš že federální stát v Americe nebo Kanadě nebo jinde muže rozhodovat třeba o tomhle plošně tak se mýlí. To je na státech/provincií. A v Evropě co je ekonomicky svaz suverénních státu se dotoho cpou plošně? Osobně v tom vidím obrovský problém kde přehodnocují svojí podporu pro dnešní interakci eu.
Omluva za chyby v textu…odeslalo se omylem, čeština není rodily jazyk. Ale je tam co jsem chtěl říct.
Já si myslím že by EU měla vydat nějakou obecnou směrnici, jakým směrem se mají státy doporučeno vydat, a implementace je na jednotlivých vládách.
Je dobre
Už jsem to tu psal, že by se měla snížit rychlost u těchto vozidel pro nutnost mít k tomu řidičák (alespoň AM). A ten řidičák získají děti (možná teda mládež) až od 15 let.
Buď nižší rychlost, nebo nutnost řidičáku. Nevím, proč mít drahý řidičák na něco, co nejde větší rychlostí, než šlapací kolo. Dneska už to není, kdy papíry na fichtla byly takřka za hubičku.
Papíry samotné jsou levné, absolvování autoškoly závisí na instruktorovi.
Jenom abych to teda řekl ne-zkratkovite: většina peněz je práce instruktora a opotřebení auta. Má tam jeste nejakou administrativu kterou dělal sám, ale to asi je jenom malý detail.
Ať si EU strčí celý green deal do zádele. Oni ho nechtějí, oni chtějí jen vyrábět nesmyslná nařízení. Zrovna e-koloběžky (ne ty sdílené) jsou velmi dobrá věc a oni jich budou absurdně omezovat. 20 km/h je směšná rychlost. Smysluplnější by bylo dát povinnost mít jednoduše 3 přepínatelné módy. 10 (pro jízdu na chodnících), 20 (standard) a 30 (na komunikacích v zónách 30 km/h)
Reálně bude snižovat emise víc i Trump bez pařížské dohody.
Na CHODNÍCÍCH se nejezdí. CHODÍ se na nich 😉
Reálně většina chodníků kromě center měst zeje prázdnotou. Typicky chodník na sídlišti.
to je uplne jedno. na chodnikach nema nic motorizovanyho co delat.
historické ustanovení „cyklista může použít chodník, nejsou-li tím omezování nebo ohrožováni chodci“ (nebo tak nějak) dávalo docela smysl. proč a nač vyhánět cyklistu z liduprázdného chodníku podél silně zatížené kapacitní komunikace, a cyklista proplétající se davem na chodníku zaslouží seřezat ýbršvuňkem.
jak rychle byste chtěl jezdit na těch malých kolečkách? Když chcete jezdit rychle, kupte si něco pořádnýho, alespoň moped. Úrazy z elektrokoloběžek plní naše nemocnice, jsou to nyní jedny z nejčastějších úrazů, dohání je teď trochu úrazy z boulderů.
Je otázkou, proč nenechat 25 km/h. Záleží na to, jaká kolečka máte, jestli 6, 8 nebo 10 palců a jaká je komunikace. Na těch s 10 palci můžete jet bez problémů po kočičích hlavách (ne těch 25 km/h).
Moped složím do kufru auta? Nebo si ho vezmu do auta?
Nebo na něm pojedu 100 km po dálnici? U mě osobně e-koloběžka ušetří odhadem 10 000 km autem ročně. Tohle má smysl, ne?
vezmu do vlaku
Tak pokud chceš něco kompaktního, tak velké kolo a nejlepší poměr výkonu a kapacity baterek k velikosti a hmotnosti mají EUC.
Vážně nechápu proč tak šetří a není možné aby koloběžka měla aspoň taková kola jako má její odrážecí verze (to přední je mnohem větší a robustnější).
S tím tolik nesouvisí max. rychlost ale je nutné přizpůsobit jízdu stavu vozovky a dalším okolnostem (a ideálně si pamatovat cestu, kde je jaký výmol, resp. spíše naopak, kde je to safe jet rychleji). Z mé zkušenosti na Xiaomi buď je méně kvalitní cesta a snížím rychlost na 15-20 km/h nebo je kvalitní (nová) asfaltka a tam je téměř jedno jestli jedu 25, 27 nebo 30 km/h.
Malá kolečka – přejezdnost nerovností bídná. Těžiště vysoko, řídítka úzká, stojíte na tom toporně – manévrovatelnost rovněž bídná. K tomu si doplňte motor s velkým točivým momentem od nulové rychlosti. Tolik k fyzice.
Mezi auta se to moc nehodí, takže se jezdí často po chodníku mezi chodci. Helmu na rozdíl od skůtru není v cíli cesty kam uložit, takže mnohdy z praktických důvodů raději bez ní. Kvalifikačně vám stačí jedno dopoledne na dopravním hřišti v rámci povinných osnov ZŠ, pokud jste tehdy zrovna neměli omluvenku. Tolik k bezpečnosti.
Dovolím si tedy oponovat, že e-koloběžky jsou naopak velmi nedobrá věc.
Stát se na tom toporně nemusí. Ideálně nohy dát za sebe než úplně vedle sebe, nohy mírně pokrčit (ze začátku náročnější, nezvyklá poloha) a na nerovnostech nohama pružit. Tohle je skoro důležitější než pořád omýlaná přilba (což je až poslední záchrana, ale ne preventivní opatření jak případnému pádu předejít). Další věc – ruka připravená pořád na páčce brzdy, v případě nějakého problému ji mnohdy ruka instinktivně stiskne, ušetří se pár vteřin (a sníží rychlost) oproti tomu nejdřív přesouvat ruku na brzdu a pak ji teprve mačkat (pokud na to v té situaci vůbec dojde)
Nechápu, proč máte tolik mínusů. E-koloběžky jsou super věc a úplné omezování jejich rychlosti úplná debilita! Jsou ekologické, praktické, lehké, skladné a ideální do přeplněných měst přetížených automobilovou dopravou! Sám pořád přemýšlím o tom, že si jednu koupím. Ale jedině takovou, která dokáže jet aspoň přes 40 km/h. Pomalejší nemá smysl. To je jen zbytečná hračka pro děti a ne dopravní prostředek. Jinak já podporuji to, aby na rychlejší koloběžky bylo nutné povinné ručení, registrace a nutnost aspoň řidičského průkazu skupiny AM, nebo B (při jehož získání získá držitel automaticky oprávnění řídit vozidla skupiny AM – klidně mě opravte, jestli… Číst vice »
Jeste bych dal 50 na dalnicich 😀
Ono se na te kolobezce vymlatit neni takovy problem. Riditka se pri vyssi rychlosti uz spatne drzi a pri vjeti do diry nebo na neco uz nemusi dopadnout dobre.
To je porád cavyků. Jednou to má motor, tedy by pro to měla platit stejná pravidla jako pro motorku příslušné kategorie. Včetně neježdění po chodníku.
Takže jezdit rychlostí 20 km/h pěkně po silnici mimo cyklostezku? Jezdit na technickou? To je super.
Chodci by občas taky nějakej dopravní předpis mohli dodržet, ale reálně se sankcionuje akorát tak chůze po dálnici.
Proč to nesrovnáte raději se silničním vozidlem stejné kategorie? Existují malá motorová vozidla nepodléhající registraci, která nemají RZ ani STK, přesto jsou jako motorová vozidla brána a platí pro ně všechny relevantní dopravní předpisy.
Ano, mimo cyklostezku, protože i tam s takovýma elektrovehyklama pěkně prasí.
Na technickou nemám názor.
Starý Zetor jede 25 a taky s ním nikdo nejede po chodníku. Má to motor, tak šup na silnici.
Řidiči motorových vozidel u sebe zelenou kartu už mít nemusí, a řidiči e-koloběžek (respektive vozidel kategorie „Z“, jak je uváděno v závěru článku), ji budou muset být? Nějaký renonc…
Mam otazku. Akym sposobom sa vodic ekolobezky preukaze, ze ma na nu PZP ?
A auta je to jednoduche. Na slovensku mame poistovaci portal a tam zadam ECV a hned vidim ci je auto poistene alebo nie.
Možná zapoměli vyjmenovat další podmínku, že tyhle elektrovehykly budou mít i vlastní registrační značku.
No hlavně by u nás měli schválit povinost nosit helmu na všech elektrokolech, elektrokoloběžkách apod. To by pro bezpečnost udělalo daleko víc.
Nesouhlasím. Ostatně stejně, jako na kole.
A… Ještě k tomu je to nereálné, z hlediska různých sdílených koloběžek či kol… Zvlášť, pokud je daný člověk na jízdním prostředku plnoletý, tak bych to nechal na každém zvlášť… (Tak, jak je to nyní.)
Souhlas, nebo vyžadovat po kolařích ať jezdí za šera, za tmy osvětleni.
To už platí, jen to bohužel nikdo moc nevymáhá. To už spíš bude párkrát ročně v noci v létě na cyklostezce zátah na alkohol. S jediným výsledkem, že příště pojedou lidi z hospody na kole raději po silnici…
přesně tak, koloběžkář je z hlediska předpisů zařazen do kolonky „cyklista“. lyžař je v kolonce „chodec“, stejně jako bruslař na bruslích, bruslař na kolečkových bruslích a lyžař na kolečkových lyžích, osoba vedoucí kočárek a osoba na invalidním vozíku.
Nebo autem.
I v zemich, kde se na kole jezdi hodne a za všech okolnosti, povinne helmy nemají.
My potřebujeme infra, aby pokud pojedu z do sousedního města nemusel jet po frekventované silnici.
Pokud vás srazí auto, tak vám helma nepomůže.
„Pokud by koloběžka jela rychleji, hrozí jezdci pokuta.“ A teď ještě jedna věta z praxe.. „Já to vidím, ale přece za ním nepoběžím, stějně bych už ho nedoběhl.“ – MP Liberec
Jojo, chybí jim povinná registrační značka.
Ta bude souviset s povinným pojištěním.
Ne chybi zodpovednost provozovatele vozidla.
Zvonek by mel byt povinnou vybavou i pro cyklisty na kolech…
On už není?
Kdo ho nemá, nechť vydává ječivý zvuk.