Dvoumiliardová zakázka na tramvaje pro Plzeň přilákala jen polskou Pesu. Škoda se „doma“ nepřihlásila
Plzeňské dopravní podniky mají ve flotile celkem 114 tramvají. Foto: PMDP.
Oficiálním důvodem zrušení soutěže je podání jediné nabídky. Tramvaje od Škody přitom PMDP koupily v soutěži, kam se nikdo jiný nepřihlásil.
ŠKODAWERKE se třeba nepřihlásila z pragmatického důvodu. Má vyčerpánu výrobní kapacitu a požadovaný termín by nestihla …
A přitom, když nemaj čas, tam mohli jezdit Avenia, do kterejch by se v Plzni jen dodělal interier a soutěže by se Škodovka zúčastnila jako člen konsorcia
Do soutěže se přihlásila jen polská Pesa, která uvedla nabídkovou cenu a soutěž byla zrušena.
Třeba až se soutěž se stejným zadáním opětovně vyhlásí za pár měsíců podruhé tak se možná místní výrobce už přihlásí a možná vyhraje, protože:
a) žádný další výrobce nebude o soutěž v Plzni mít zájem
b) nabídne nižší cenu, než ostatní účastníci
Uvidíme příští rok…. 🙂
Jen pro upřesnění pohádka o tom, jak to prý bylo (je samozřejmě celá vymyšlená): – někdo něco chtěl koupit a vypsal na to soutěž – očekávalo se, že se někdo přihlásí – ale ten očekávaný místo toho vyvíjel snahu to celé shodit, protože zrovna plácal jiné bábovičky na jiné pískoviště, kde se za zpoždění platí tučné pokuty (a platí je ten co to nestihl, ne ten, kdo to pozdě dostal) – jenže zájemce to fakt chtěl, protože měl od tetičky z Brusele slíbeno nasypat do kasičky, ale byl na to nějaký časový rámec – ale to očekáváného dodavatele netankovalo. Prostě… Číst vice »
A nebude to tím že škoda nemá misto?? Momentálně škoda vyrábí oboustrane tramvaje pro brno se 40 kusy
Na Brno je ještě čas, nyní se dělají 40T pro Plzeň, 39T pro Ostravu, metro pro Varšavu a tramvaje do německa. Ale to že má škodovka hodně zakázek a nestíhá byl nejspíše jeden z důvodů neúčasti.
Přiznám se, že nechápu co přesně vadí… Čím víc konkurence, tím líp pro zákazníka.
Chápal bych kritiku, kdyby opakovaná soutěž byla na (téměř) identické zadání, bo v takovém případě je dost pravděpodobná repríza výsledku = opět jeden zájemce = opět zrušená soutěž.
Myslím že škoda ani nemá misto když teď vyrábí 40 oboustrannych tramvají pro brno za náhradu dosluhujicich KT8
Já nechtěl mluvit o konkrétních dodavatelích… Neboť situace v Plzni je specifická, že zhruba za 20 let by si údržbu šalinek, autobusků měli převzít zpět od Škody Transportation.
Tj. s ohledem na tzv. „U“ křivku nákladů životního cyklu je nejasné, jak po těch 20 letech by vypadaly náklady na údržbu nějaké šalinky od úhlavního konkurenta firmy, která nyní dělá údržbu v Plzni
https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/plzen-odklepla-skode-transportation-superkseft-za-12-miliard-763006
Axeli. Ty už zase jedeš ty svoje šulínky a kokotky? Jsou to tramvaje a lokomotivy!
No a protože na rovinu to napsat do zadání nemůže, bude se vypisovat a rušit tak dlouho dokud chtěný dodavatel nebude mít kapacitu podat nabídku, a jako bonus by to mezitím nechtěného dodavatele mohlo přestat bavit… 🙂
A ne, nikdo tu Škodu Plzeň nejmenoval, to jste se museli přeslechnout.
Aby v Plzni jezdily tramvaje z jiných států, když se tam vyrábí, úspěšně i vyváží je hloupost. To platí i pro celé ČR. Důležité je říci co potřebujete a nastavit si podmínky. Zahraniční montovny a dovozy nám asi moc do budoucna nepomohou. Jednu Škodovku jsme už prodali a v Plzni ji hodně zdecimovali. Je smutné, když o takových věcech rozhodují spíše radikálové fotbalu.
Poznámka: tyhle „zápasy“ jsou vždy jen mezinárodní.
Hloupost nehloupost, se stejnou metrikou aplikovanou opačně by Škoda neprodala jedinou tramvaj mimo Plzeň nebo ČR.
A soutěž je jediný způsob jak získat co nejlepší výrobek za přijatelnou cenu. Když můžete nakupovat jen od jediného správného, je to cesta do pekla (jak pěkně to tu zastaralo za uplatňování tohoto principu socialismu).
Klidně může být v podmínkách soutěže nějaké procento hodnocení za „lokální výrobu“ v určitém objemu, to by mělo jako pobídka stačit až až.
dřív se dělaly saliny v královopolské. i motoraky. a auta ve zbrojovce brno. obnovit výrobu, žádné cizí sunty nám do státlu nesmí. s výjimkou elektrických lokomotiv z adamovskych strojiren (kdyz tam ty výroba má taky takovou tradici)…
Jasně. Umíme si vyrobit vlastní šunty.
Ano, máte pravdu, že by to byla hloupost, nicméně to neznamená, že by se proto mělo výběrko jakkoliv ohýbat a škodovku tím zvýhodňovat. Domácí výrobce už má spoustu výhod už tím, že zná místní trh a nic mu nebrání podat ve všech ohledech nejlepší nabídku. nebo máte snad nějaký další důvod, proč nezákonně někoho zvýhodňovat? Pokud jste zvolil příměr z fotbalu. Domácí tým nenaučíte hrát tím, že na domácím hřišti soupeřům připevníte koule na nohy. Ono pro podporu domácích je mnohem lepší, když sem tam doma prohrají. Ono pak se totiž začnou hráči více snažit, více běhal a lépe trénovat,… Číst vice »
vytycit na hranici okresu plzen novou „potravni“ čáru…a na ní konfiskovát a výlevat všechno pivo. nebudeme přece v plzni pít cokoliv jiného než plzen/gambrinus!
Proč by nemohly? Jezdí tady bez problémů jiné a zatím poslední, škodovácké Astry, byly dost průsšvih. Uvidíme, jak ty dvě ForCity, co teď zkušebně po Plzni krouží. Upřímně, jakožto bývalý Škodovák, bych možná byl pro konkurenci, protože vím, jak se tam vyrábí z nejlevnějšího šrotu, co je na trhu.
Ale když německá města nakupují české tramvaje, tak se zase férové výběrko hodí, co? Je fakt neuvěřitelné, jak dokážete schvalovat porušování zákona a ještě tehdy, pokud se to zrovna hodí.
V pořádku, ale pak holt Schadewerke Pilsen bude prodávat tak jedině do zemí kde žádná vlastní výroba neexistuje, na Německo ať zapomene, Wir werden es den schmutzigen Auslaendern doch nicht geben!
Známý nějaký čas dělal v jisté plzeňské firmě (kterou nebudu jmenovat, ale všichni víme) v oddělení nákupu. Nakonec mu vedení házelo klacky pod nohy, až ho úplně vyhodili. A víte proč? Protože na rozdíl od svých spolupracovníků dělal svou práci pořádně, tedy hledal nejlepší nabídky materiálů, tlačil na co nejnižší ceny a nechodil s dodavateli na společné večírky. Více to snad rozebírat nemusím, zapojte fantatii. Ale opravdu hodně fantazie, protože běžného člověka sotva napadne, co se tam všechno děje.
Musí všichni za vším hledat konspirační teorie? Nemůže to být být jednoduše tak že si PMDP představoval konstrukčně nějak vypadající tramvaj ale PESA nabídla jinou ale výběrku stále vyhovující. Například podmínka podmínka myslím byla na 4 otočné podvozky (což je dost na hraně pro 39m) ale Pesa se přihlásila s tramvají která měla navíc 1 neotočný.
Já si myslím, že zde konspirační teorie nikdo nehledá, akorát přijde mnohým zajímavé, že zatímco jinde se do výběrek hlásí několik renomovaných výrobců, tak v ČR je to minimum. No a pokud se někdo náhodou dovolí přihlásit, tak je potřeba najít za každou cenu způsob, jak jej ze soutěže vyřadit.
Prdlajs, do plzeňskýho výběrka se mohl přihlásit jakýkoliv z renomovaných ale nepřihlásil (mimochodem povinnost provádět údržbu u škodovky je LEŽ).
Důvodem je že byla jistota odběru pouze 4 tramvají a možná ještě přísné záruky spolehlivost.
Aha, takže klasická finta záruka minimálního počtu kusu a všechno hodit do opce. Třeba 20 tramvají s opcí na dalších 230? To odněkud známe. Když se přihlásí ten správný výrobce, tak dostane celou sérii, ten nesprávný pouze první část, což většinu renomovaných výrobců spolehlivě odradí.
Prostě město má vypisovat zakázky tak, aby se tam výrobci hlásili, což v ČR evidentně moc nefunguje.
Pokud si někdo všímá, tak Škoda se málokdy hlásí do tendrů, kde je větší množství dodaných tramvají. To hlavně trh pro Siemens a Bombardier (Alstom), ale spíše jde do tendrů, kde může nabídnout zákaznické řešení, což se o velkých výrobcích nedá říct. Dále co se týká Pesy, koukněme se co nabídla do Košic a za jakou cenu. Je to tramvaj určená vyloženě pro východ a způsob zpracování tomu bude odpovídat. Dále Pesu nic nežene k vytváření zisku, protože je z většiny vlastněná státem.
Rozumím, těch 20 tramvají nebyla velká zakázka, tak se do toho nikdo asi moc nehrnul, ale správnému dodavateli rovnou přistála opce na dalších 230. Jejda, to je náhoda. Tomu asi ani sám nevěříte, že?
Ale 20 + opce není v rozporu se zákonem ….
To záleží jestli to spolu celou dobu probírali nebo ne… tomu že ne tu nikdo nevěří.
A vy byste – jako šéf podniku – udělal něco jiného ? Nechcete na každých 20 vozidel (na počtu nezáleží) vypisovat nový tendr a tříštit tak vozidlový park … napsat, že chcete to co máte, nelze, tím určujete jasného výrobce …
Když evropské / české soutěžní postaveno jak je postaveno, tak se hledá cesta, jak to obejít … máte za to, že TO v zahraničí dělají jinak – například „přenechaná“ opce na RailJety ….
Bohužel, takto to není, skutečně za tim hledejte politiku
Nepatřím mezi ty, co se řídí konspirační teorií … když budu chtít něco konkrétního podle mé představy, tak nakreslím (tedy nechám odbornou firmu nakreslit) výkres – reálně TO dnes nakreslí PC. A pak vypíšu soutěž na to, kdo podle výkresu postaví tramvaj (kolejové vozidlo) za cenu nepřevyšující částku …. samozřejmě detailní výrobní výkresovou dokumentaci si musí dodělat sám …
A žádný výrobce se nemůže stěžovat u ÚHOSu, že je TO určeno pro jednoho výrobce ….
Podobně jako „“barák …, dálnici, železnici“. Máte projekt, vypisujete soutěž na stavební firmu, která to postaví v ceně nepřevyšující …
No…, Plzeň…, zřejmě dobrej oddíl. Jedni, co by to měli pojmout absolutně jako patriotskou výstavní skříň, tedy záleží mi na tom tak strašně moc (a já si myslím, že by mělo, neb doma mi přeci nebude jezdit nic jiného, nemluvě o dání práce domácím, s trochou přimhouření oka), že termín podání bude mít poslední trouba z fabriky červeně zatrženo v kalendáři, aneb podáme to včas, kapacity stopro pro to vyčarujeme, namyslete si co chcete, bude to mít za „výrobku“ (trochu nadsázky) a druzí pak by měli dostát „slovu“, a když tedy se přihlásí jen jeden, a to ještě někdo cizí,… Číst vice »
Škodovka a včasné dodání? Dobrý vtip.
Tak proč by to dělali když za pozdní dodání od příjemce vyinkasují bonus???
Here we go again
Ježíšmarjá, tak se nezblázněte. Jako Plzeňák bych rád viděl v Plzni tramvaje z Plzně nebo alespoň z Česka. Možná to není supr trupr spravedlivé a transparentní, ale přijde mi to logické a správné.
Jak chcete koupit něco, když vám to nikdo takový nechce prodat. Jediná nabídka byla z Polska.
Tak on málokterej výrobce chce předávat dokumentaci svému konkurentovi. A jelikož podmínky výběrka vylučovaly vlastní údržbu a podmiňovaly využití té plzeňské..
A přesto do toho Pesa šla
Tak si stavíme novou vozovnu a mít servis jinde není asi moc rozumné a ekonomické
Jenže obvykle si vozovnu a dílny provozuje dotyčný DP. A k tomu jde i dokumentace. Ale pokud dílny má přímý konkurent, tak to dost omezí ochotu výrobců jít do výběrka. a kór když podmínka využití dílen je ve výběrku, včetně předání dokunetace, ale dohoda o NDA je věcí dodavatele a třetího člena.
A nebylo by přece jenom lepší, aby domácí výrobce nevyužíval své město, resp. zemi jako dojnou krávu? Já budu upřímně taky rád, když vyhraje český výrobce, ale ať vyhraje čistě! ŠT se přece může utkat ve výběrku s ostatními výrobci a zvítězit s nejlepší nabídkou, ne? Souboj s ostatními konkurenty na rozdíl od téhle šaškárny domácího výrobce někam posune. Majitel má dost peněz, takže o finance nouzi nemá. Nejlepší podpora domácího průmyslu je tak právě férové VŘ, kdy je domácí výrobce vystaven konkurenci a může na sobě pracovat, zlepšovat své výrobky, se kterými pak uspěje jinde. Naopak když má své… Číst vice »
Tak technický je na tom ŠT co se tramvají týče dál než Pesa, jak ostatně konstatovala i výběrová komise ve Varšavě, kde Pesa v technickém hodnocení byla až čtvrtá (ŠT ho vyhrála).
Jinak si myslím, že bychom měli postupovat recipročně, tedy němečtí výrobci by měli mít přístup do tendrů bez omezení, jak se to děje ŠT v SRN, polští pak omezený, protože ti se snaží co mohou, aby tam nikdo než domácí výrobci neměl šanci.
Vůbec není potřeba vymýšlet, koho pozvat a koho nepozvat. Jedná se o veřejné peníze a podle toho se musí města také chovat. To znamená vypsat výběrka tak, aby se do nich přihlásilo co nejvíce účastníku a kritéria nastavit nejenom na cenu, ale také ostatní parametry jako je cena servisu, energie a kvality. teprve pak se ukáže, které vozidlo je opravdu nejlepší.
Pokud se do výběrka přihlásí jenom dva výrobci, tak k tomu zřejmě mají nějaký důvod.
To není tak jednoduché, pokud jde o veřejné peníze, tak je žádoucí spíše domácí výrobce, část zakázky se vrátí prostřednictvím daní a odvodů zpět, u zahraničního to nehrozí. Ostatně to je hlavní důvod proč se země snaží v takových případech preferovat domácí firmy.
A ta podpora domácího průmyslu se pak ukáže na cenách.. Třebas u schade Trbusů, kdy při konkurenci několika výrobců byla najednou cena za kloubák skoro stejná, jak jinde za sólo..
je to úplně naopak- My jsme malá země a nedokážeme objednávat v tak velkých sériích, abychom sami zaplatili vývoj špičkových výrobků. Proto je stěžejní spíše to, jak moc je výrobce úspěšný na zahraničních trzích.
Proto je jak pro ČR, tak pro Škodovku mnohem lepší zadávat otevřená, čistá výběrka, kdy se Škodovka vystaví konkurenci a má daleko větší motivaci k inovacím. Asi uznáte, že pokud má vítězství jisté, tak moc velkou k motivaci ke zlepšování nemá.
Přesně tak. Všichni se můžou podívat jak skončilo ČKD se svými slavnými tatrami vycházející z předválečné koncepce amerických vozů. Inovace se s průběhem výroby limitně blížila nule, nejlepší počin za desítky let byla akorát tyristorová regulace. A v devadesátých letech jsme se dočkali těžkopádných vysokopodlažních T6, hlavně že byly nové a české.
Tady si trochu protiřečíte, protože pokud Škodu živí převážně export, což je v posledních letech min. u tramvají fakt, jsou ke zlepšení motivováni právě konkurenčním prostředí v zahraničí. Tedy to zda budou mít poněkud „lepší“ podmínky v ČR nehraje skoro žádnou roli. Ostatně to co nyní nabízí v ČR je technicky shodné s tím co jde například do Německa.
No tak pokud tohle funguje v zahraničí, tak je to zřejmě správná cesta, ne? Já fakt nechápu, proč by měla města ve velkém přihlížet jenom k tomu, že tady má škodovka fabriku. Pro dopravní podniky je podstatná cena vozidla, kvalita a provozní náklady a podle toho mají výběrka vypisovat. Pro ŠT je to cesta k vyšším inovacím a tudíž vyšší konkurenceschopnosti v zahraničí. Pracovníku je spíše nedostatek, takže opravdu není důvod ještě uměle něco škodovce odpouštět.
To by platilo jen pro firmy, které nevyvádí zisku do zahraničí, resp. majitelům a které 100% reinvestují zpátky do vývoje a růstu svého výrobního závodu. Jelikož tohle pod kontrolou nikdy mít nebudete tak je nejvýhodnější to dát tomu, kdo nabídne nejlepší podmínky na otevřeném trhu. Město, resp. stát, nakonec vydá méně z veřejných rozpočtů a peníze zůstanou doma jistě.
Vytváření centrálně plánované ekomiky s tím, že se výrobky přiřadí domácím firmám, a ty s tím musí poradit jak dovedou, už jsme tu jednou měli. A skončilo to jednak krachem ekonomiky a druhak velmi zaostalými technologiemi a vývojem bez konkurenčního tlaku.
ŠT platí daň ze zisku v ČR, stejně tak odvádí odvody za zaměstnance v ČR. Navíc má v ČR i spoustu dodavatelů. To např. u Pesa nehrozí.
Pesa v sice ČR není, ale mají zde poměrně velké množství zaměstnanců i ostatní světoví výrobci. Jak budete tyhle „domácí“ výrobce rozlišovat? Podle počtu zaměstnanců, podle obratu, zisku. Budete jejich zastoupení nějak bodovat a dáte to jako hodnotící kritérium? fakt sorry, ale takhle to brát prostě nejde. Výběrko má být z principu co nejvíce otevřené a parametry nastavené tak, aby dopravní podnik zaplatil co nejmíň za celý život vozidla. není problém ani dát nějaké kvalitativní kritéria. Jakékoliv ohýbání soutěže vede vždycky k vyšší ceně a nižší kvalitě viz Ostrava. Za tramvaj stejného typu podobné velikosti zaplatí DPO skoro dvakrát tolik.
Ty jsi asi nečetl spoustu článků o uvedení 39T v Ostravě co? Zde i spousta kritiků uznala, že tramvaj od Škody je úplně jiný a podstatně vyšší level než Stadler.
To nikdo soudný nerozporuje, že 39T je jiný level než Stadler.
Soudný člověk si ale musí položit jinou otázku: opravdu Ostrava ten vyšší level chtěla v zadávací dokumentaci, nebo jej teď používá jako zástěrku pro ospravedlní vyšší ceny?
Aha, a můžete tedy vysvětlit v čem se pro běžné lidi projeví ten „vyšší level“, aby to ospravedlnilo skoro dvojnásobnou cenu?
Nechápu, jak si můžete být jistý, že by Pesa nic nepoužila z ČR?
Může tam být klidně výzbroj od Cegelecu, kola od Bonatransu, nápravové převodovky od Wikovu, brzdy DAKO atd…
Tak to Poláky opravdu moc neznáte, to co popisujete by mohlo nastat pouze tehdy pokud by to byla podmínka tendru (což je myslím právně poněkud problematické), jinak se snaží (speciálně u státních firem) o max. možné zastoupení polskych komponent.
Jak kdy, jak kde.
Třeba dveře berou z CZ běžně.
A šušká se, že v tomto konkrétním případě bylo CZ komponent mnohem více, a to i těch zásadních.
Víte, u nás „za rohem“ tu na prominentním místě visí plakát (reklama účetní firmy) s textem „Daně jsou trest za špatné účetnictví“. Takže je vážná otázka zda vůbec nějaké daně platí případně kde…
no a to je to špatně. jsme malá země. potřebujeme vyvážet, jen pro CR se většina vyrob nevyplatí. takze je v našem zájmu, aby tohle preferování domácích šlo do kelu. všude v EU.
kam vede tupá preference domácí výroby vidíme v tom, že máme např. útočné pušky naprosto nekompatibilní s čímkoliv (vyjma munice) a v rámci typu jsou dvě verze s různými díly i zásobníky. to vše za několikanásobek ceny obdobné pušky že zahraničí.
A toto se napíše normálně do zadání, a ne že se to pak řeší postranními kanály, ono je na to totiž paragraf a jestli jim to nedejbože jednou někdo dokáže, můžou jít bručet do chládku…
Sice jsem z Plzně a měl bych být patriot, ale tramvaje Pesa považuji za kvalitnější, než ty ze Škodovky. Řemeslně jsou lépe zpracované, bylo jich i vyrobeno více a jezdí v hodně zahraničních městech. O nutnosti podpory domácí produkce netřeba debatovat, když škodovka má zakázek, že nestíhá a dodává se zpožděním.
Považuji zrušení zakázky za velkou chybu, kdy politika zvítězila.
Vůbec není pravda že Pesa má lepší zpracování
Domněnka, nebo jste měl možnost srovnání? Letos jsem měl možnost si prohlédnout jak novou 40T, tak několik druhů Pes a samozřejmě nevím, jak se osvědčí v dlouhodobém provozu, ale různé detaily u nových vozů hovořily spíše ve prospěch Pesy.
Logické jak? A správné proč? Připlatit si domácímu výrobci jen protože sídlí ve stejném městě jako vy (a jak podotkli jiní, zaměstnává spíš Ukrajince než Čechy). To je volba přes emoce, nikoliv přes logiku! Logicky si vyberu dodavatele, který mi nabídne nejnižší cenu za celý životní cyklus vozidla, spolehlivě dodává náhradní díly a má nějaké reference z ostatních měst, kde si mohu ověřit jak se jim jeho výrobky osvědčily. Vše ostatní je korupce českým stylem „malá domů“.
a ty ze Smíchova nevadily (a nevadí)? 🙂
Já bych radši, aby ty tramvaje jezdily, než aby byly nutně ze Škodovky.
No tak tu soutěž vypíšou znovu, aby stihla podat nabídku i ŠT. Nabídku s cenou od Pesy už mají, takže nakonec určitě vyhraje ta správná firma.
Ano, ale je potřeba říct i B. Dostanou tak mnohem lepší vozidlo, viz výsledky zrušeného tendru na tramvaje pro Varšavu.
Lepší nabídku dostanou pouze v případě čistého výběrka, do kterého se přihlásí třeba 5 renomovaných výrobců.
Pokud bude v soutěži jen Pesa a Škoda, tak lepší tramvaje dodá rozhodně Škoda.
Když to bude solidně nastavený výběrko, tak tam rozhodně nebudou sami. A i cena bude pak jinde.
Škoda nedodává automaticky lepší tramvaje, Praha by mohla vyprávět.
Praha si za konstrukční problémy tramvají které nakoupila může do jisté míry sama protože měla v obou případech unikátní a zbytečné požadavky.
Takže Praha prostě měla zavolat do Schadewerk a zeptat se, co mají skladem a co by se jim zrovna hodilo vyrábět ?
Faktem je že např tramvaj podrobnou 15T nikdo jiný nevyrábí jen ŠT a čínské licence.
Takže za problémy návrhu může zákazník ? Nebo spíš výrobce a jeho konstrukční kancelář ? Schade nikdo nenutil do tooh výběrka jít. Ale proč si neodladit nové vozidlo na náklady zákazníka.
Spolehlivost je vždy kompromis mezi technickým ideálem a ostatními faktory. Pokud si vymyslím něco co nikdo nevyrábí a musí se to vyvinout od začátku tak musím počítat že to bude mít alespoň ze začátku potíže.
Konstrukční kancelář musela pracovat v hranicích stanovených zákazníkem a vyšlo z toho to co vyšlo.
Samozřejmě že se škodovka nemusela hlásit ale proč se nepřihlásit když je v podstatě jasné že konkurence nebude a můžu si nastavit cenu pořádně vysoko.
Zákazník má být řádný hospodář a zjistit co je na trhu a pak vypsat výběrové řízení a nevymýšlet blbosti.
Stále to je ale problém dodavatelě, že kývl na něco co nemá otestované a zaručil se za to.
Ale prdlajs, vy si myslíte, že o 250 tramvají by nebyl zájem? Vždyť to byla jedna z největších zakázek na tramvaje na světě vůbec. Normálně by se o takovou zakázku pobili všichni velcí výrobci. Tak proč se asi tak nepřihlásili, co? Nejspíš proto, že byla tato zakázka ušitá na míru jedné konkrétní firmě. Vypsání 20+230opce, když opce byla uplatněna hned u podpisu smlouvy je dostatečně výstižné.
A ono to bylo jinak?
jaké prosím měla požadavky u 15T?
a ty praskajíci rámy u 14T, ty si taky objednala?
Samozřejmně, to víme už od zakázky na lokomotivy pro ČD – jakákoliv chyba je automaticky vinou zadavatele, a podle toho za to taky řádně zaplatí, že???
Však Plzeň taky po zkušenostech s Astrami-prototyp víc stál než jezdil….za peníze občanů si Škodovka vychytala chybky.Jak typické…
Podle čeho takhle z fleku soudíte?
Podle čeho soudíte? Více tramvají celkem, i do více zemí vyrobila Pesa a nejsou vůbec špatné. Osobně si myslím tedy přesný opak.
Do takto malého tendru se nikdo z velkých výrobců nepohrne. A pokud bude v nabídce Pesa a Škoda, tak Škoda rozhodně kvalitou zvítězí.
A to se ví protože to stojí ve hvězdách anebo proto že ty (důvěrné!) materiály z výběrka městšti strčili do kopírky hned po obdržení??
Může vyhrát kdokoliv, ale musí to být Schadewerk..
Tady se nabízí taková paralela s jedním dopravním podnikem na východě republiky. Tam ale zůstal ve VŘ ten správný výrobce a tím pádem se nic rušit nemuselo. Výsledek je o něco málo větší tramvaj ale s méně místy k sezení o 20 mega dráž. Nejsem si jistý, jestli má takhle vypadat „podpora domácího průmyslu“.
Dočetli jste někdo vůbec tu nabídku tramvají 39T do konce? On je totiž zatracený rozdíl, jestli součástí smlouvy je full servis na mnoho let nebo ne (běloruskej Stadler ho fakt nemá) to a i kvalita vozidla jsou ty mega navíc
Aby to s tím full service nedopadlo jak v BA…
Nevím jak to bylo v BA, ale vím jak probíhaly záruční opravy nebo dodávky náhradních dílů pro pražské 15T. Dodací lhůta rok nebo dva byla standardem. A to se vyplatí, nechat si stát prakticky novou tramvaj dva roky v dílnách, protože není čím opravit po ťukanci s autem.
A nedalo by s to okecat Covidem?
Ta nabídka je někde veřejně dostupná? A mohla bych ji vidět?
A full service je co? Že od DP odkoupim ústřední dílny, a tim si můžu s cenami údržby dělat co chci, protože jsem právě získal přirozený monopol?
https://profily.proebiz.com/verejne-zakazky/531
Tak jsem to prozkoumal a fakt tam nikde nic o údržbě na mnoho let není… Když odečtu náklady na SW, dokumentaci apod., tak dojdu k částce za vůz 47,5 MKč, což je stále o nějakých 20 MKč více, než u Stadleru.
Samozřejmě, Škoda je už z hlediska technického řešení na tom lépe než Stadler, ale furt tam nevidím tolik nových vychytávek, které by zvýšenou cenu za defacto totožné vozidlo (super, mám dveře navíc a o jedno místo k sezení méně) obhájily.
To asi myslí tím, že Schadewerk si koupila dílny a nechá si nákup zaplatit v ceně údržeb.
Tak nákup Ekovy si nechala zaplatit už samotným předražením tramvají… Toto nebyla reakce na Jenkiho, ale Rahula.
Prostudujte si kvalitu 39T a Stadlera. Dají se dohledat i reakce vlastních řidičů, kteří jezdili s oběma vozidly. Jízdní vlastnosti a kvalita zpracování jsou někde jinde. Bohužel kvalita se odrazila na ceně a také všichni dobře ví, jak moc Stadler cenu podstřelil a vytvořilo mu to hodně velkou finanční díru.
Můžou uspořádat s Plzní soutěž, jestli Stadler prodělá víc v Ostravě, nebo Plzeň v Mannheimu…
Mezi letadly byl u pilotů velmi oblíbený typ B757 (přezdívky jako Raketa apod.) – obchodně se však o žádný zázrak nejednalo…
Neboli, dojmy fírů z krátkého provozu jen velmi volně korelují s obchodní výhodností nabídky.
Holt východoevropský banánistán. Na škodovku samozřejmě nikdo nezaklekne.
Ale lidem se to líbí, lidi to maj rádi. Jak jinak si vysvětlit, že oligarchové a despotofilové tady mají takovou podporu.
Ano, lidi to mají rádi. V ČR hodně lidem záleží, aby se kupovali domácí výrobky. Když by se koupilo něco nečeského, tak by tu bylo hodně řevu.
Smradecek, draho, od kyperske firmy, ale vyrobili to gastarbeitri z Ukrajiny v Plzni 😉 Tak to maji mazlickove radi.
Takové tupé xenofobní řeči proti pracovníkům z Ukrajiny může mít opravdu jen tupý Moravák. A to jsem na vás ještě hodně slušný, jestli vám vadí tak tam běžte pracovat sám vy křupane.
A kdo jinej to má vyrobit než ti „gastarbeitri z Ukrajiny“? Tenhle národ je línej až na střechu takže nebýt nich nic se tu pomalu nevyrobí.
Vy musíte být ze Vsetína tam je to samej „inteligent“ viz. Čunek.
Spíš naopak, lidi nakupují klidně Čínu, hlavně že je o pár korun levnější. Domácí možná podporují v hospodě, na diskuzích a pokud se to platí z cizího. Ale z vlastní kapsy si 99% lidí nechce připlatit za kvalitu, natožpak za domácí výrobek.
Tak jasně, kvalitu preferuje pokud možno když to platí někdo jinej, třeba Brusel, a ještě se mu za to vysměje a nadá…
Pesa jezdí také v Krakově. Tramvaje jsou super!
Nejsou, projděte si polské daň stránky, je to poruchový low-cost. Celkem plzeňáky chápu, že to nechtějí.
Škoda Transportation = NEJZKORUMPOVANĚJŠÍ FIRMA
Aniž bych chtěl hájit ŠT, tak jste buď nezkušený, nebo hodně naivní. K ŠT je sice možné mít spoustu výhrad, ale jsou i mnohem, mnohem horší. Jen o takových není slyšet, nebo naopak mají tak silné PR, že je považujete za silné a spolehlivé společnosti.
Ale tak řekněme, že na poli drážní techniky v ČR opravdu konkurenci nemají.
V tramvajich mají, Plzeň, Brno, Olomouc, Most koupili v nedávné době tramvaje od konkurenčního českého výrobce. Ostrava dokonce od polské pobočky švýcarského koncernu.
Od kterého ? V Pragoimexu je Schadewerk taky.
Aliance TWT není konkurenční výrobce. Zapamatujte si to, prosím.
Jenže Pragoimex je jen jedním z členů aliance. Navíc se Eva dodávají i s jinou výzbrojí.
Myslíte to Brno,které si šalinu kompletuje samo? Takže si tam můžou dát třeba zrychlovač?(ironie)
Jinak si nejsem vědom,že by se z Krnova EVO dodávalo s jinou výzbrojí než Škoda,ale třeba mi něco uniklo
Pokud vím tak si tu šalinu kompletují z toho co jim z Krnova dodají, nekupují si ty díly sami. Takže jim dodali i tu elektrovyzbroj z Cegelecu.
K tomu se váže komická historka, která je naprosto smyšlená a nepravdivá. Jedna továrna na hračky vyráběla autíčka na setrvačník. A byla pohlcena jinou továrnou na něco podobného. Autíčka dělala dál, ale musela tam cpát jisté určené setrvačníky. Ale Pepíček si vyřval, že pro něj to budou furt dělat s původním setrvačníkem, protože si z toho spojuje dvojčata a trojčata a měl by s tím zásadní problém. No a pak jednou přišel Pepíček s tím, že by chtěl stavebnice úplně nových autíček. A jak ho viděli tak mu tam automaticky dali původní setrvačník, protože Pepíček. A teprve až se vše… Číst vice »
No, nemůžu se zbavit pocitu, že všude v CZ/SK rybníku, kde figuruje ŠT je to takové „shady“ v různé míře. Doufal jsem, že po převzetí PPF tohle ustane, ale opak je pravdou. Jejich silný lobbing na všech radnicích je až do očí bijící, hlavně to nedat Pese/Stadlerovi/komukoliv. Já neříkám, že nedělají momentálně už fakt dobrý tramvaje. Jen to prostě nedokáží vyhrát čistě. A města se bojí Poláků, podobně jako Češi polských potravin, ačkoliv kdo v Polsku kdy byl delší dobu ví, na jak jiné úrovni tam jsou (nehodnotím politiku).
Jen takova otazecka, kdo vyhrava v nejvetsi mire zakazky napriklad v polsku, nebo ve Svycarsku?
V Polsku pochopitelně Poláci. Však to pocítila i ŠT, když vyhrála tendr na tramvaje pro Varšavu, tak to po nátlaku vlády a polských výrobců radnice zrušila a vyhlásila druhý. Jenže ouha, ani ten Pesa nevyhrála a to už zrušit nešlo.
Tak třeba ve Švýcarsku vyhrál velkou zakázku na 62 dvoupatrových pasivně naklápěcích jednotek (FV-Dosto) pro IC linky kanadský Bombardier
A v ČR zakázku na motorové soupravy Pesa a na tramvaje v Ostravě Stadler Polska. Kdežto když ŠT vyhrála tendr na tramvaje pro Varšavu, tak byl ten tendr na nátlak vlády zrušen (přesto, že hodnotící komise mj. konstatovala, že technické řešení nabízí Škoda nejlepší, Pesa byla až čtvrtá) a i to metro pro Varšavu znamenalo kolotoč odvolání a soudů. Takže min. v Polsku si trh brání co to jde.
A proto to vyhrála korejská Hyundai ? Škoda tam byla jednoznačně nejdražší..
Já o koze, Vy i voze. To bylo až to druhé vyběrko. To první vyhrála Škoda, ale na nátlak vlády, která vlastní Pesa byl ten tendr zrušen.
Škodovka zase dodává metro pro Varšavu a dodávala tramvaje do Vratislavi. To, že si poláci ohýbají někdy výběrka pro sebe neznamená, že to musíme dělat taky.
Však jo, až se přihlásí někdo z SRN tak to bude jiná. Ale dokud bude polský trh zavřený, není důvod se vůči polským výrobcům chovat jinak. A k tomu metru, trvalo to více než rok než se podepsala smlouva, polská vláda se to snažila stopnout jak jen mohla. Naštěstí varšavská magistrátu, který ovládá opozice už došla trpělivost a poslal hochy z PiS někam.
A vtom druhém se Schadewerk snad neúčastnila ?
Účastnila, jen Poláci, ve snaze aby vyhrála státní Pesa ty požadavky řádně změnili, procento technických parametrů se změnilo (směrem dolů), najednou stačil naprostý low-cost. Jen jaksi nepočítali s Hyundai, který nabídl jen o něco dražší řešení, ale technický vyspělejší. Jinak I v tom druhém tendru byla ŠT technický nejlepší, jen to mělo menší váhu.
No jasný, a kdo říká že je to tak správně? Ale aspon v tom Švýcarsku si člověk může být jistý, že tam má kvalita opravdu přednost…
Já tam pár let pobyl, žádnou „úroveň“ odlišnou od ČR jsem nezaznamenal. A konkrétně Pesa ty tramvaje moc nejdou.
Ono to moc nebude odlišný jinde. Když se kouknete v Polsku, taky skoro vše vyhrává Pesa nebo Moderus, občas nějaké drobečky i pro jiné. Ve Francii taky 90 % Alstom. Snad jen v Německu v posledních letech mají úplně fér soutěže na tramvaje, kde může vyhrát kdokoliv.
myslíte na takové, že Vám dodají zdravotně závadné potraviny a polsko to vyřeší tím, že si najme PR agenturu pro zlepšení image polských potravin…
aby pak pesa neřešila reklamace reklamní kampaní 😀
jestli máte vhled do polských potravin skrze česká media tak se není o čem moc bavit. Co si český market potažmo čech samotný objedná/koupí to mu poláci pošlou za danou cenu. Ja v Polsku byl dlouhodobě několikrát a kdokoli bydlící u hranic vám potvrdí, že i „blbá“ polská Žabka je výběrem jinde než dvakrát větší Tesco expres. A to se nebavím o kvalitě a za jakou cenu tuto kvalitu koupíte.
Polský problém s potravinami je jinde, nefunguje tam veterinární a hygienický dozor. Vláda o tom ví, ale neřeší to, potravinářství je největší exportní artikl Polska. Dříve to dokonce fungovalo tak, že si výrobci najimali dozor čistě na komerční bázi, takže ten člověk pak neměl jaksi zajem vůbec něco najít, v opačném případě přišel o kontrakt. Po nátlaku z EU (v čemž se hodně angažavala i ČR) zavedli státní dozor skrz SANPID, ale není tam zájem skutečně to změnit. A stejné problémy s kvalitou mají polské potraviny všude v Evropě, na čelných místech zachytů místní hygieny jsou všude kam masivně vyvážejí.… Číst vice »
Pokud máte důkaz o vašem tvrzení podejte žalobu na soud.Dukaz o korupci