Dvě zavazadla na palubu letadla povinně zdarma, volají europoslanci. Ryanair chystá první ústupek
Požadavky Ryanairu na zavazadla v roce 2018. Foto: Ryanair

Chystaná nová pravidla mají jasně určit, na co má cestující v EU právo v ceně letenky.
Ty jejich merici boxy maji uz dneska rozmery 40x30x20cm. Dokonce jeste o malinko vic – na youtube to nekdo meril s metrem.
Dvě zavazadla jsou hloupost, protože se do overhead schránek prostě všechny nevejdou, což vyvolá problémy s nástupem a prodloužení obratů. Sjednocení rozměrů osobních zavazadel by ale od věci nebylo, protože by si pak na to mohl člověk koupit přesnou tašku a ne to jen odhadovat a doufat, že ho agilní zaměstnanec handlingu nezkásne.
Souhlasím, definice rozměrů by docela stačila.
Neříkám jestli platit za ledvinku, kabelku, bágl, krosnu, kufr – ale pokud jo, tak hranice mít stejné.
Návrh regulácie umožňuje aby bezplatná batožina bola poskytovaná vo forme odbavenej batožiny. Príručná batožina v tomto prípade odkazuje na jej množstvo, nie to ako má byť prepravovaná (čo je trochu nešťastné ale čo už :)).
Jediné vhodné by bylo zavedení univerzálních rozměrů a vah, aby si nějaká aerolinka třeba nevymyslela (jakože vymyslela) o pár centimetrů menší zavazadla, než je obvyklé. Na druhou stranu otázka, zda by to stejně nemuselo mít výjimky třeba pro lety ve specifických letounech (třeba krátké regionální linky). Ale tohle je zásah do podnikání. Každý snad ví, co si kupuje. U low-costů musím ocenit, že ty zavazadla a parametry balíčků sdělují velmi jasně. A pokud se mu nelíbí praktiky určitých aerolinek, tak ať lítají s jinými. To je jako kdyby nařídili, že v poledním menu musí být pití.
Naprostý souhlas. Polévku, nebo pití „zdarma“ také po restauracích nepožaduji.
Přitom legislativa nařizuje hospodám pár věcí, jako třeba WC s umývarnou pro zákazníky (což někdy jde hodit na pronajímatele, typicky obchoďák. Někdy vstupenka na WC = slevový kupon)
Pro mě by donesený talíř vesměs byl bez umytí rukou k ničemu.
Jako student jsem procestoval hodně za levno díky schopnosti cestovat mimořádně na lehko. Dnes jako rodič musím někdy platit za zavazadla víc než za letenku, a tak i preferuji jiné aerolinky než dříve (Smartwings třeba nabízí hodně zavazadel pro děti zdarma).
Takže mi na jednu stranu podobná regulace ušetří pár peněz, ale zas je to nefér k dnešním studentům, kteří přijdou o nejlevnější letenky.
Malej problém vidím v tom, že do A321 Wizzu ani 737-8200 Ryanu prostě nejde dostat to co požaduje ten návrh. Takže lár desítek těch 7 kilových zavazadel by se musel nějak dát dolů, což je další časové zdržení a taky to bude něco stát
Kazda regulace něco stojí. Třeba na to jednou EU přijde a začne se chovat normálně.
Nedávno mě pobavil jeden „vtip“ – něco ve smyslu, že „američani to vymyslí, číňani to postaví, a EU to zreguluje“. Bohužel to vlastně až tak moc vtipný není, protože je to realita.
Naložiť batožinu do holdu trvá kratšie ako naložiť cestujúcich do kabíny. Je to teda o tom ako si to tie LCC nastavia. Ak tá bezplatná allowance bude vo forme odbavenej batožiny (čo návrh EP umožňuje) tak žiadne ďalšie zdržanie nebude. Naopak, ak odbavená batožina bude zadarmo a v kabíne sa bude platiť, bude si menej ľudí brat carry-ony a obrat sa zrýchli.
Nechápu co má tohle kdo co regulova. Létání je čistě komerční záležitost na rozdíl od třeba objednávaných vlaků a proto by nikdo neměl nařizovat co za služby se musí nebo nemusí poskytovat na komerčním spoji. Pokud se zákazníkovi přepravní podmínky nelíbí, může vždy zvolit jiného dopravce nebo dokonce i jiný dopravní prostředek. Nechápu proč se z letecké dopravy takhle předpisy dělá něco extra oproti jiným druhům dopravy.
Max definovat rozměry a hmotnosti zavazadel kvůli konstrukcí úložných prostorů…zbytek je komerční záležitost dopravce.
Takto, domnívám se že není úplně od věci když se komise snaží aby bylo dopředu nepochybně jasné „za kolik“ se letenka prodává (a ne že je za euro, ale postupně se na to navěsí několik nejasných poplatků které cenu zdesateronásobí) a v oblasti příručního zavazadle je minimum cestujících kteří se bez něj obejdou, takže proč to tam právě jako jednu z „dodatečných“ položek mít když je jasné že se bude týkat skoro všech?? A to sjednocení rozměrů je taky rozumná věc, ať se můžou vyrábět zavazadla tak aby to splňovala, ne že jednou to vyhoví a jinde ne… Ale teda… Číst vice »
Minimum to vážně rozhodně není. Běžte se podívat před nějaký let Ryanair a uvidíte, že jich je více než polovina. A všem těm se to zdraží.
V zasade jde o to, ze se nadefinuje, jak velkej ten mikrobagl ma byt, resp. co musi byt obsazeno v zakladni letence.
Diky tomu pak muzete naprimo porovnat ceny mezi dopravci.
Ceho se ale bojim, ze to povede k tomu, ze dopravci, kteri dnes v zakladu nabizi klasicke rozmery kabinoveho zavazadla (55x40x23), prekopou zakladni tarif tak, ze bude obsahovat ten standardizovany rozmer, cimz dojde ke zhorseni pro cestujici
krom toho, jak už potvrdil předřečník, těch lidí, co se vejdou do toho mikrobáglu, je víc, než dost, tak prosím – které poplatky jsou „nejasné“?
nevím, kolikrát v životě jste kupoval letenku u lowcostu, ale aspon ty rezervacni systemy, co jsem viděl, jsou velmi názorné, velmi konkrétní a velmi „výrazné“ – žádné „malým písmem na deváte stránce – lupa potřeba“.
Protože EU a lidé s levičackým smýšlením v parlamentu 🙂
ach jo …
vysledek? zdrazi se letenky pro vsechny.
Keby trh utiahol vyššie ceny, účtujú ich už dnes 🙂 Ceny reálne skončia niekde v strede – tým čo cestujú naľahko zrejme skutočne stúpnu, tým si tie služby využívali už doteraz naopak skôr klesnú.
proc rovnou nenaridit, ze vsichni maj pravo litat bez priplatku v byznysu? je to to same.
ad ten trh – no, pokud je pravda, ze ryanair ma nejakych 30-40% prijmu prave z kufru (pokud simdobre pamatuju), tak nutnost jejich vozeni zadsco se zakonite na cenach projevi.
Já si pamatuju už pár let starý rozhovor (tohle téma už se řeší fakt dlouho), kde O’Leary říkal, že jim nejvíc vydělá fakt, že většina cestujících si ten velký příručák nekoupí, díky čemuž se pak nemotají v uličce – zkrátí to obratový čas. Stejně myslím obhajoval svůj plán na zpoplatnění toalet – přímý výdělek bude zanedbatelný, zato úspora výrazná.
tak uz jsem to nasel – a malinko jsem se sekl.
vynosy z dodatecnych sluzeb tvorily v roce 2023 dokonce 45% jejich prijmu. jasne, neco z toho bude buy on board, ale troufam si tvrdit, ze vyrazna vetsina toho budou kufry.
kdyz jim to vezmes, tak se to nekde projevit musi – a kde se to peojevi? no, na cenach letenek.
Amen, ten výdělek u takových rychloobrátkových služeb se dělá právě na takových drobnostech, protože moc dalších konkurenčních výhod se tam najít nedá. Letadla mají stejný, na letišti zaplatí podobně, šťáva stojí taky srovnatelně, takže možnosti jsou logistika a drobné na příplatcích.
Panečku zpoplatnit toalety ve vlaku (nebo třeba v autobuse), to ještě nikoho nenapadlo. Zatím se zpoplatňují (zpoplatnily) na nádražích. V česku jsem bezplatnou toaletu na nádraží dávno neviděl, na Slovensklu jsem byl překvapený ve Štrbě (a připadal jsem si jako blbec, když jsem dvakrát předtím byl na malé v křoví, na velkou jsem ale hledal vhodnou místnost). V Itálii překvapila Bologna Centrale, ale je asi z posledních (dřív prý byly toalety na nádražích v itálii zadarmo standardně).
Ubydou skryté poplatky a narovná se trh.
V ceníku zákazník hned uvidí kolik platí (a bude to moci porovnat s konkurencí), ne že až několikátý krok eshopu bude příplatek u každého prodejce definovaný jinak (za délku vlasů nebo za plešatost nebo za barvu vlasů. Za mísenku nebo za palubní lístek nebo rezervaci místa. Za sezení u okna i když si to dotyčný nevyžádal….)
on je potřeba ten trh narovnat? v čem?
od kdy je to, že každý prodejce nabízí produkt, který zjevně řadě lidí vyhovuje, a který se zcela nepopiratelně podílel na tom, že ceny letenek jsou obecně na velmi nízké úornvi, „pokřivení trhu“?
Jaké skryté poplatky? Pokud si cestující kupuje letenku přímo u letecké společnosti tak se vás u každého kroku několikrát ptají jestli se zabalíte jen do malého batůžku, jestli chcete sedět spolu. To že si lidi kupujou letenky přes vyhledávače, které to neuvádějí není problém aerolinek. Tak ať nařídí vyhledávačům tohle všechno uvádět a umožnit filtrování podle velikosti zavazdla v ceně a bude po problému. To že jsou lidi hloupí a koupí si letenku bez kufru a hádají se že na to mají právo? To je jako bych si v cukrárně koupil jen kornout a dohadoval se že mám právo i… Číst vice »
Čili pro každou aerolinii budu muset mít jiný příruční kufr🤣
To máte už nyní.
Nemám, stačí mít zavazadlo které nemá pevná záda
nejak nechápu vaši odpověd.
realita dneška je taková, že aerolinky se mezi sebou ve velikostech liší. a to jestli máte pevná neb o nepevná záda, v tom zas takovou roli nehraje.
Žiada sa dodať že navrhovaná regulácia nevyžaduje aby táto bezplatná batožina bola prepravovaná na palube, to prakticky ani nie je možné, musí len byť poskytnutá bezplatná preprava batožiny o danej veľkosti a váhe, kľudne aj v holde. Inak nie som fanúšikom tohto návrhu. Za problém považujem skôr prezentovanie cien ktoré nezahŕňajú nič a prakticky nikto za ne neletí. To znižuje cenovú transparentnosť. Tarify bez batožiny nech kľudne existujú, stačilo by aby zákazníkovi vždy v prvom kroku prípadne v reklame musela byť komunikovaná „referenčná cena“ obsahujúca balík základných služieb. A v ďalšom kroku nech kľudne je možnosť si tú cenu znížiť… Číst vice »
troufam si tvrdit, ze u ryanairu a wizzu za ty tarify “bez niceho” leta spousta lidi. nepodcenoval bych to.
Promiňte neznalému co nelétá, ale když by neměly tato drobná zavazadla být na palubě (tedy pod sedadlem a/nebo v binu) tak co v tom binu teda vlastně má být?
predrecnik tom chce rict, ze pokud bude mit kazdy pax jeden prirucak, tak se tam u vetsiny letadel proste nevejdou.
pokud jich navic pulka bude mit dva, tak se tam nevejdou uz tim tuplem.
To jako že do letadla pro 100 lidí se nevejde 100 báglů? Jak to dělají aerolinky, které to maj v ceně?
Tak jednak dúfajú že tých 100 ľudí nepríde so 100 carry-onmi, a keď náhodou hej tak sa to na gate odbavuje do holdu.
No, nevejde. Ta letadla na to nejsou stavěná kdyby si všichni cestující přinesli příručák, tak se neodletí. a jak to dělaji aerolinky, které maji v ceně normální příručák? Jednoduše. U některýách aerolinek (pokud je hodně naplněný let) před nástupem zoufale lidi z přepážky obíhají v gejtu čekající cestující a nabízí jím zdarma odbavení příručáku do podpalubí. Takhle to fungovalo třeba u KLM/AF. Jiné rovnou den předem posílají všem cestujícím email, že na jejich let je možné kufry velikosti příručáku odbavit do podpalubhí zdarma už na checkinu. Takhle to funguje třeba u LH groupy (běžně nastává na letech do vídně, pokud… Číst vice »
Moment, nikto nenavrhuje dve batožiny do binu. Ráta sa s kombom carry-on + small personal item, teda to čo je dnes štandard u legacy dopravcov. Stále sa to síce nezmestí, ale je to len jeden kus na osobu. Druhý ide pod sedadlo.
to je jedno, nestli jedna nebo dve.
i kdyby slo jen o jednu, tak pokud by s ni prisli vsichni, tak se nevejdou.
To by pak bylo ještě méně transparentní než dnes, protože bych sice porovnal tu referenční cenu, ale pak bych zjistil že jedna aerolinka ji umožňuje snížit o dost, jiná jen o trochu a další vůbec. Jinak já za „tarif bez ničeho“ letím téměř pokaždé, většinou mi stačí malý příručák a další služby také nepotřebuji.
U nás v čechách se poslední dobou stalo nešvarem propagovat ceny za seniory nebo děti typu Praha-Brno již od 27 korun (malinkým písmem „pokud jste senior nebo dítě“). ČD zase propagujou cenu bez lehátkového lístku i tam, kde je lehátko povinné. No ale je fakt, že hledat letadlo, to je fakt detektivní práce. U některých aerolinek si musím vymyslet nějaké fiktivní jméno a podobné údaje (minimálně datum narození a meil), abych se vůbec velikost příplatku dozvěděl. Nebo můžu dát hledat jen s kufrem, čímž se připravím o část výsledků. Na druhou stranu moc nelétám, tohle je můj čtvrtý letecký výlet… Číst vice »