Dvě zavazadla na palubu letadla povinně zdarma, volají europoslanci. Ryanair chystá první ústupek
Požadavky Ryanairu na zavazadla v roce 2018. Foto: Ryanair

Chystaná nová pravidla mají jasně určit, na co má cestující v EU právo v ceně letenky.
Co je tohle zase za komunistický móresy? Co je proboha EU do toho? Nevidím jediný důvod ke státním zásahům do nabídky soukromé společnosti. Hlavně ať nedávají jak je Čína komunistická… Hahaha
Ach jo. Proč se ti EUrodarmožrouti cpou do obchodního vztahu mezi mnou a aerolinkou? Je přeci na každém poskytovateli služby, jak si platby nastaví. Letecká společnost potřebuje na každém letu (nebo v součtech na všech svých letech) vybrat určitou sumu peněz. Jestli tu celkovou sumu rozdělí rovnoměrně na každého cestujícího, nebo zda ji rozdělí na jednotlivé poskytované služby, je pak čistě na ní. Proč bych já, jako cestující, který cestuje „nalehko“ měl platit přepravu zavazadel ostatním? Proč by naopak mě, jako cestujícímu na dvou tří denní služební cestě měl na přepravu mého zavazadla přispívat někdo, kdo cestuje „nalehko“? Stejně tak,… Číst vice »
Předpokládám, že stejně silný názor jste měl vůči EU při regulaci roamingu, že?
U roamingu se jedná oligopolní prostředí.
To, že z Německa či Francie volám s českým číslem do Česka za stejnou cenu jako v Česku je oligopolní prostředí?
Mobilní trh není volný trh, přístup k frekvenčnímu spektru a infrastruktuře je omezen licencemi a silně regulovaný. Operátorem nemůže být každý a konkurence je reálně omezená. Proto tam dává regulace smysl, brání zneužití pozice na trhu. U leteckých společností je konkurence větší.
Pokud už bych měl hledat paralelu s mobilními operátory, pak tohle nové nařízení připomíná spíš povinnost přidat 10 GB dat ke každé SIM kartě, i k té, kterou mám jen pro posílání SMS z ústředny alarmu, tedy vnucení služby, kterou někteří nepotřebují a nechtějí.
tenhle český soucit s chudáky kapitalisty je fakt k popukání
Trapně vyhrožujou.
Stejně tak mobilní operátoři plakali, že budou muset zdražit vnitrostátní hovory, když jim EU zakázala vybírat prachy za |EU roaming … a … nezdražilo se nic
Určitě je dobře, že se rozměry sjednotí. Dnes je to chaos a výrazné rozdíly. Nejmenší příruční zavazadlo má Condor, tam je hloubka pouhých 10 cm. Ryanair je střed, ideální je Easyjet, tam už se pod sedačku vejde i malý kufřík.
Bohatě by stačilo, aby minimální bágl na palubu pod sedadlo byl 40x30x20, tohle garantovat a nazdar. Spousta batohů se na tento rozměr i dělá. Pak by stačilo, podle mě, aby se zabránilo těch příšernejm poplatkům za kdejakou blbost, které zvýší cenu cesty na násobky. Je to takové novodobé šmejdství a nechť se to potlačí.
Co to je poplatek za kdejakou blbost? Není to spíš poplatek za to někdo potřebuje a někdo jiný ne?
Zavazadla, vybrané místo, změna údajů na letence, offline check-in… všechno to jsou služby, které někdo potřebuje a někdo jiný ne.
Máte tedy nějaký příklad poplatku za blbost?
Tak třeba ta změna údajů z překlepu, vytištění boarding passu na letišti…..
Jistě, je drobnost to provést, ale vznikají tím náklady na zaměstnance (v součtu, nejste jediný), tedy opravdu je poplatek blbost?
Navíc když jste se do této situace dostal sám, že tyto služby potřebujete?
Změna údajů po překlepu může být možná i samostatně (naloguji se jako držitel „špatné“ letenky).
Vytištění boarding pasu, na kterém bude to, co bych mohl ukazovat na displeji mobilu, ok to je služba navíc.
Takže všechny letenky zdraží o příplatek za zavazadla, i pro ty, kteří žádná zavazadla nemají. To se cestujícím fakt vyplatí. Doufám, že přepravci budou cestujím bez zavazadel dávat slevu.
Zdraží a vytvoří další tlak na letiště, zejména v regionech, aby si to nemuseli brát z vlastní marže.
Jaké jsou pro aerolinku reálné náklady na tato pidi zavazadla? Prostě dopravce na konkrétní let potřebuje vybrat xx peněz a jak to rozdělí mezi pasažéry a zavazadla je na něm.
Určité % pasažérů, co si doteď platilo příplatek za palubní zavazadlo, již nově za palubní zavazadlo platit nebude. Aerolinka ty peníze bude muset vybrat jinde – například od všech cestujících zdražením letenek.
My ty regulace prostě chceme a milujeme. Tato diskuse je toho důkazem. Tak se pak nesmíme divit, že je Evropa naprosto mimo.
Naprosto mimo v čem?
v tom, ze se snazi zregulovat prakticky kazdy kousek lidskeho byti?
jsem si jisty, ze nas trapi mnohem podstatnejsi problemy, nez to, kolik kufru si muzem tahat do letadla “zadarmo”.
Tak hlavně uz by měli vazit pasažéry…je rozdíl když ma někdo váhu 60 kg a někdo 130 kg….takze je to diskriminace potom u batoziny….
Takže když někdo vyroste do 190 cm, měl by platit více, než ten, kdo vyrostl jen do 160 cm?
Lidi nejsou krávy, které jdou na porážku, aby je někdo všude vážil.
Tak se to může počítat podle BMI. Cokoliv nad normu za příplatek.
BMI je už desetiletí zastaralé.
BMI je údaj pro zdravotníky, při jeho interpretaci záleží na dalších věcech. Že je nad průměrem neříká jestli je dotyčný svalnatý nebo špekatý, ale zátěž pro orgány(třeba klouby při chůzi) to je.
Dá se mít BMI v průměru a při tom být blbě živen.
No v letadle je nám ale fuk, jak jsou cestující živeni. Občas je zdravá stava, třeba luštěniny, v prostoru letadla na škodu…
Tohle by šlo vyřešit pozitívní motivací. Místo přirážky za extra váhu by byla sleva že vážíte pod např. 75 kg. Samozřejmě, že tlusťoši a pár jedinců by to chtělo napadnout, ale zvážíš se a máš pod X kilo, máš slevu. Nezvážíš se, máš plnou cenu. Navíc tohle jde schovat pod nařízení ICAO (nechce se mi hledat, možná EASA), že shromažďujete data o váhách cestujících.
Ty váhové limity nejsou kvůli tomu, že by to neuneslo letadlo, ale protože ty kufry musí tahat zaměstnanci. U člověka se počítá, že do toho letadle zvládne dojít sám.
Proč jsou tedy váhové limity i na palubní zavazadla? To nějak nesedí…
Ty jejich merici boxy maji uz dneska rozmery 40x30x20cm. Dokonce jeste o malinko vic – na youtube to nekdo meril s metrem.
Dvě zavazadla jsou hloupost, protože se do overhead schránek prostě všechny nevejdou, což vyvolá problémy s nástupem a prodloužení obratů. Sjednocení rozměrů osobních zavazadel by ale od věci nebylo, protože by si pak na to mohl člověk koupit přesnou tašku a ne to jen odhadovat a doufat, že ho agilní zaměstnanec handlingu nezkásne.
Souhlasím, definice rozměrů by docela stačila.
Neříkám jestli platit za ledvinku, kabelku, bágl, krosnu, kufr – ale pokud jo, tak hranice mít stejné.
Návrh regulácie umožňuje aby bezplatná batožina bola poskytovaná vo forme odbavenej batožiny. Príručná batožina v tomto prípade odkazuje na jej množstvo, nie to ako má byť prepravovaná (čo je trochu nešťastné ale čo už :)).
to je ve finale jedno – proste dva kufry.
krom toho, odbavovat to, znamena dalsi naklady navic, ktere zaplatime ve zvysenych cenach zade vsichni.
Jediné vhodné by bylo zavedení univerzálních rozměrů a vah, aby si nějaká aerolinka třeba nevymyslela (jakože vymyslela) o pár centimetrů menší zavazadla, než je obvyklé. Na druhou stranu otázka, zda by to stejně nemuselo mít výjimky třeba pro lety ve specifických letounech (třeba krátké regionální linky). Ale tohle je zásah do podnikání. Každý snad ví, co si kupuje. U low-costů musím ocenit, že ty zavazadla a parametry balíčků sdělují velmi jasně. A pokud se mu nelíbí praktiky určitých aerolinek, tak ať lítají s jinými. To je jako kdyby nařídili, že v poledním menu musí být pití.
Naprostý souhlas. Polévku, nebo pití „zdarma“ také po restauracích nepožaduji.
Přitom legislativa nařizuje hospodám pár věcí, jako třeba WC s umývarnou pro zákazníky (což někdy jde hodit na pronajímatele, typicky obchoďák. Někdy vstupenka na WC = slevový kupon)
Pro mě by donesený talíř vesměs byl bez umytí rukou k ničemu.
No vidíte, někde mají WC za poplatek a dostanete jen slevový kód na další nákup, což je mi třeba k ničemu, pokud potřebuji na WC na odchodu a už se do restaurace nemíním třeba rok vrátit.
Jako student jsem procestoval hodně za levno díky schopnosti cestovat mimořádně na lehko. Dnes jako rodič musím někdy platit za zavazadla víc než za letenku, a tak i preferuji jiné aerolinky než dříve (Smartwings třeba nabízí hodně zavazadel pro děti zdarma).
Takže mi na jednu stranu podobná regulace ušetří pár peněz, ale zas je to nefér k dnešním studentům, kteří přijdou o nejlevnější letenky.
Proč jen ke studentům, někteří lidé cestují bez příručního zavazadla a s odbaveným, takže jim tato změna akorát zdraží lety. Stejně tak nejsem student, no a když letím na jednu noc, žádné další příruční zavazadlo nepotřebuji a letenka za 369 mi vyhovuje.
Malej problém vidím v tom, že do A321 Wizzu ani 737-8200 Ryanu prostě nejde dostat to co požaduje ten návrh. Takže lár desítek těch 7 kilových zavazadel by se musel nějak dát dolů, což je další časové zdržení a taky to bude něco stát
Kazda regulace něco stojí. Třeba na to jednou EU přijde a začne se chovat normálně.
Nedávno mě pobavil jeden „vtip“ – něco ve smyslu, že „američani to vymyslí, číňani to postaví, a EU to zreguluje“. Bohužel to vlastně až tak moc vtipný není, protože je to realita.
Naložiť batožinu do holdu trvá kratšie ako naložiť cestujúcich do kabíny. Je to teda o tom ako si to tie LCC nastavia. Ak tá bezplatná allowance bude vo forme odbavenej batožiny (čo návrh EP umožňuje) tak žiadne ďalšie zdržanie nebude. Naopak, ak odbavená batožina bude zadarmo a v kabíne sa bude platiť, bude si menej ľudí brat carry-ony a obrat sa zrýchli.
Tak mě napadlo, že by aerolinky mohli udělat to, že jedno ze dvou příručních zavazadel bude zdarma, ale bude muset být odbavené a tím pádem si nastaví pravidlo, že odbavené zavazadlo zdarma se bude muset odbavit 4 hodiny před odletem bezplatně, nebo 40 minut před odletem za poplatek (jako velké kabinové zavazadlo) a tím se to dá taky !vyřešit“
To by súd veľmi rýchlo zrušil.
Proč myslíte? Fast track mi taky umožňuje za peníze podobnou službu. Nezaplatím, čekám, nechci čekat, zaplatím.
Když to Austrian narvou do Embraeru, tak se Ryanair nemá na co vymlouvat, prostě co se nevleze, to se odbaví
Nechápu co má tohle kdo co regulova. Létání je čistě komerční záležitost na rozdíl od třeba objednávaných vlaků a proto by nikdo neměl nařizovat co za služby se musí nebo nemusí poskytovat na komerčním spoji. Pokud se zákazníkovi přepravní podmínky nelíbí, může vždy zvolit jiného dopravce nebo dokonce i jiný dopravní prostředek. Nechápu proč se z letecké dopravy takhle předpisy dělá něco extra oproti jiným druhům dopravy.
Max definovat rozměry a hmotnosti zavazadel kvůli konstrukcí úložných prostorů…zbytek je komerční záležitost dopravce.
Takto, domnívám se že není úplně od věci když se komise snaží aby bylo dopředu nepochybně jasné „za kolik“ se letenka prodává (a ne že je za euro, ale postupně se na to navěsí několik nejasných poplatků které cenu zdesateronásobí) a v oblasti příručního zavazadle je minimum cestujících kteří se bez něj obejdou, takže proč to tam právě jako jednu z „dodatečných“ položek mít když je jasné že se bude týkat skoro všech?? A to sjednocení rozměrů je taky rozumná věc, ať se můžou vyrábět zavazadla tak aby to splňovala, ne že jednou to vyhoví a jinde ne… Ale teda… Číst vice »
Minimum to vážně rozhodně není. Běžte se podívat před nějaký let Ryanair a uvidíte, že jich je více než polovina. A všem těm se to zdraží.
V zasade jde o to, ze se nadefinuje, jak velkej ten mikrobagl ma byt, resp. co musi byt obsazeno v zakladni letence.
Diky tomu pak muzete naprimo porovnat ceny mezi dopravci.
Ceho se ale bojim, ze to povede k tomu, ze dopravci, kteri dnes v zakladu nabizi klasicke rozmery kabinoveho zavazadla (55x40x23), prekopou zakladni tarif tak, ze bude obsahovat ten standardizovany rozmer, cimz dojde ke zhorseni pro cestujici
Nojo no, ono by to nemuselo být horší, kdyby spolu s tím zmenšením snížili i cenu…
Tomu bych věřil. Dopravci určitě něco vymyslí.
krom toho, jak už potvrdil předřečník, těch lidí, co se vejdou do toho mikrobáglu, je víc, než dost, tak prosím – které poplatky jsou „nejasné“?
nevím, kolikrát v životě jste kupoval letenku u lowcostu, ale aspon ty rezervacni systemy, co jsem viděl, jsou velmi názorné, velmi konkrétní a velmi „výrazné“ – žádné „malým písmem na deváte stránce – lupa potřeba“.
Souhlasím, kdo nepochopí pravidla pro nákup letenky u Ryanair, nebo Easyjet (nikdy jsem neletěl s Wizz), tak by snad neměl letět, protože nemůže ani pochopit instrukce k nouzovým situacím 😃
Lehčí to podle mě být nemůže.
Pokud jste někdy kupoval letenku u lowcostu a nebylo vám jasné, co je v ceně letenky obsaženo a co ne. Tak je chyba u vás. Explicitněji už to tam být rozepsáno nemůže.
Protože EU a lidé s levičackým smýšlením v parlamentu 🙂
ach jo …
vysledek? zdrazi se letenky pro vsechny.
Keby trh utiahol vyššie ceny, účtujú ich už dnes 🙂 Ceny reálne skončia niekde v strede – tým čo cestujú naľahko zrejme skutočne stúpnu, tým si tie služby využívali už doteraz naopak skôr klesnú.
proc rovnou nenaridit, ze vsichni maj pravo litat bez priplatku v byznysu? je to to same.
ad ten trh – no, pokud je pravda, ze ryanair ma nejakych 30-40% prijmu prave z kufru (pokud simdobre pamatuju), tak nutnost jejich vozeni zadsco se zakonite na cenach projevi.
Já si pamatuju už pár let starý rozhovor (tohle téma už se řeší fakt dlouho), kde O’Leary říkal, že jim nejvíc vydělá fakt, že většina cestujících si ten velký příručák nekoupí, díky čemuž se pak nemotají v uličce – zkrátí to obratový čas. Stejně myslím obhajoval svůj plán na zpoplatnění toalet – přímý výdělek bude zanedbatelný, zato úspora výrazná.
tak uz jsem to nasel – a malinko jsem se sekl.
vynosy z dodatecnych sluzeb tvorily v roce 2023 dokonce 45% jejich prijmu. jasne, neco z toho bude buy on board, ale troufam si tvrdit, ze vyrazna vetsina toho budou kufry.
kdyz jim to vezmes, tak se to nekde projevit musi – a kde se to peojevi? no, na cenach letenek.
Amen, ten výdělek u takových rychloobrátkových služeb se dělá právě na takových drobnostech, protože moc dalších konkurenčních výhod se tam najít nedá. Letadla mají stejný, na letišti zaplatí podobně, šťáva stojí taky srovnatelně, takže možnosti jsou logistika a drobné na příplatcích.
Panečku zpoplatnit toalety ve vlaku (nebo třeba v autobuse), to ještě nikoho nenapadlo. Zatím se zpoplatňují (zpoplatnily) na nádražích. V česku jsem bezplatnou toaletu na nádraží dávno neviděl, na Slovensklu jsem byl překvapený ve Štrbě (a připadal jsem si jako blbec, když jsem dvakrát předtím byl na malé v křoví, na velkou jsem ale hledal vhodnou místnost). V Itálii překvapila Bologna Centrale, ale je asi z posledních (dřív prý byly toalety na nádražích v itálii zadarmo standardně).
Ubydou skryté poplatky a narovná se trh.
V ceníku zákazník hned uvidí kolik platí (a bude to moci porovnat s konkurencí), ne že až několikátý krok eshopu bude příplatek u každého prodejce definovaný jinak (za délku vlasů nebo za plešatost nebo za barvu vlasů. Za mísenku nebo za palubní lístek nebo rezervaci místa. Za sezení u okna i když si to dotyčný nevyžádal….)
on je potřeba ten trh narovnat? v čem?
od kdy je to, že každý prodejce nabízí produkt, který zjevně řadě lidí vyhovuje, a který se zcela nepopiratelně podílel na tom, že ceny letenek jsou obecně na velmi nízké úornvi, „pokřivení trhu“?
Jaké skryté poplatky? Pokud si cestující kupuje letenku přímo u letecké společnosti tak se vás u každého kroku několikrát ptají jestli se zabalíte jen do malého batůžku, jestli chcete sedět spolu. To že si lidi kupujou letenky přes vyhledávače, které to neuvádějí není problém aerolinek. Tak ať nařídí vyhledávačům tohle všechno uvádět a umožnit filtrování podle velikosti zavazdla v ceně a bude po problému. To že jsou lidi hloupí a koupí si letenku bez kufru a hádají se že na to mají právo? To je jako bych si v cukrárně koupil jen kornout a dohadoval se že mám právo i… Číst vice »
Čili pro každou aerolinii budu muset mít jiný příruční kufr🤣
To máte už nyní.
Nemám, stačí mít zavazadlo které nemá pevná záda
nejak nechápu vaši odpověd.
realita dneška je taková, že aerolinky se mezi sebou ve velikostech liší. a to jestli máte pevná neb o nepevná záda, v tom zas takovou roli nehraje.
Tim zreme mysli, ze mekky batoh, pokud neni nacpany az do prasknuti, se da zformovat do skoro libovolneho rozmeru.
Žiada sa dodať že navrhovaná regulácia nevyžaduje aby táto bezplatná batožina bola prepravovaná na palube, to prakticky ani nie je možné, musí len byť poskytnutá bezplatná preprava batožiny o danej veľkosti a váhe, kľudne aj v holde. Inak nie som fanúšikom tohto návrhu. Za problém považujem skôr prezentovanie cien ktoré nezahŕňajú nič a prakticky nikto za ne neletí. To znižuje cenovú transparentnosť. Tarify bez batožiny nech kľudne existujú, stačilo by aby zákazníkovi vždy v prvom kroku prípadne v reklame musela byť komunikovaná „referenčná cena“ obsahujúca balík základných služieb. A v ďalšom kroku nech kľudne je možnosť si tú cenu znížiť… Číst vice »
troufam si tvrdit, ze u ryanairu a wizzu za ty tarify “bez niceho” leta spousta lidi. nepodcenoval bych to.
Promiňte neznalému co nelétá, ale když by neměly tato drobná zavazadla být na palubě (tedy pod sedadlem a/nebo v binu) tak co v tom binu teda vlastně má být?
predrecnik tom chce rict, ze pokud bude mit kazdy pax jeden prirucak, tak se tam u vetsiny letadel proste nevejdou.
pokud jich navic pulka bude mit dva, tak se tam nevejdou uz tim tuplem.
To jako že do letadla pro 100 lidí se nevejde 100 báglů? Jak to dělají aerolinky, které to maj v ceně?
Tak jednak dúfajú že tých 100 ľudí nepríde so 100 carry-onmi, a keď náhodou hej tak sa to na gate odbavuje do holdu.
No, nevejde. Ta letadla na to nejsou stavěná kdyby si všichni cestující přinesli příručák, tak se neodletí. a jak to dělaji aerolinky, které maji v ceně normální příručák? Jednoduše. U některýách aerolinek (pokud je hodně naplněný let) před nástupem zoufale lidi z přepážky obíhají v gejtu čekající cestující a nabízí jím zdarma odbavení příručáku do podpalubí. Takhle to fungovalo třeba u KLM/AF. Jiné rovnou den předem posílají všem cestujícím email, že na jejich let je možné kufry velikosti příručáku odbavit do podpalubhí zdarma už na checkinu. Takhle to funguje třeba u LH groupy (běžně nastává na letech do vídně, pokud… Číst vice »
Znovu se omlouvám že potřebuju vysvětlit zdánlivě běžné věci ale fakt nelítám, je tedy správné když řeknu že biny (nad sedadly) jsou normálně víceméně plné „běžných“ velkých kufrů? A proto se tam mají tendenci nevlézt tyto menší příruční zavazadla?
nerozumim otazce 🙂
Takže „řešení existuje, ale máme drážní paragraf 1 a 7.“
Samotný návrh neříká, že to musí být dva palubní bágly, může to být i kufr.
radeji nic. zistaneme u toho, ze to jsou “skryte poplatky”, protoze o necem narocnejsim se asi nema smysl dal bavit.
Moment, nikto nenavrhuje dve batožiny do binu. Ráta sa s kombom carry-on + small personal item, teda to čo je dnes štandard u legacy dopravcov. Stále sa to síce nezmestí, ale je to len jeden kus na osobu. Druhý ide pod sedadlo.
to je jedno, nestli jedna nebo dve.
i kdyby slo jen o jednu, tak pokud by s ni prisli vsichni, tak se nevejdou.
To píšem aj ja že sa to aj tak všetko nevojde, ale samozrejme 100 a 200 kufrov je rozdiel 🙂 Každopádne ak to prejde, očakávam že veľká „príručná“ batožina zadarmo sa bude odbavovať a do kabíny pôjde len personal item.
Respektive, velká „do binu“ že by byla za příplatek (dolů zadara)?
To by pak bylo ještě méně transparentní než dnes, protože bych sice porovnal tu referenční cenu, ale pak bych zjistil že jedna aerolinka ji umožňuje snížit o dost, jiná jen o trochu a další vůbec. Jinak já za „tarif bez ničeho“ letím téměř pokaždé, většinou mi stačí malý příručák a další služby také nepotřebuji.
To je docela mozne, spousta narizeni zpusobi zhorseni puvodniho stavu.
Ja jsem na tom podobne, jako vy. Budto letim s batuzkem, protoze nic nepotrebuji, nebo si priplatim odbavene zavazadlo (vetsinou jedno pro dva), protoze potrebuji spoustu veci. V obou pripadech bych mel jako soucast ceny letenky poplatek za sluzbu, kterou nevyuzivam.
U nás v čechách se poslední dobou stalo nešvarem propagovat ceny za seniory nebo děti typu Praha-Brno již od 27 korun (malinkým písmem „pokud jste senior nebo dítě“). ČD zase propagujou cenu bez lehátkového lístku i tam, kde je lehátko povinné. No ale je fakt, že hledat letadlo, to je fakt detektivní práce. U některých aerolinek si musím vymyslet nějaké fiktivní jméno a podobné údaje (minimálně datum narození a meil), abych se vůbec velikost příplatku dozvěděl. Nebo můžu dát hledat jen s kufrem, čímž se připravím o část výsledků. Na druhou stranu moc nelétám, tohle je můj čtvrtý letecký výlet… Číst vice »
To je jinak skvely napad, vlk by se nazral a koza zustala cela.