lot
Silnice Tramvaje

Dvě vyřazené tramvaje Astra z Plzně skončí u D10. Rozšíří odpočívku s letadlem

Tramvaj LTM 10.08 Astra. Foto: Plzeňské městské dopravní podniky
Tramvaj LTM 10.08 Astra. Foto: Plzeňské městské dopravní podniky
Plzeňské městské dopravní podniky našly pro vyřazené tramvaje nečekaného kupce.

Řidičům mezi Mladou Boleslaví a Bakovem nad Jizerou na dálnici D10 se brzy u odpočívky s odstaveným letadlem Iljušin Il18-D naskytne další nečekaná podívaná.

Během dvou týdnů se zde objeví dvě vyřazené tramvaje Škoda 03T6 Anitra (někdy také označovány jako  LTM 10.08 Astra z majetku Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP). Koupil je provozovatel odpočívky a občerstvení, společnost VAF Logistics Service. Jde o čísla 305 a 307.

Propojíme obě do jedné tramvaje a uděláme z nich zázemí pro naše návštěvníky,“ řekl jednatel VAF Logistics Service František Vágner. Podle jeho plánu by měla být tramvaj částečně funkční a připojená k elektřině: mělo by jít například ovládat tlačítka pro otvírání dveří. Podobu interiéru ještě řeší, zvažuje v části tramvají například instalaci stolečku.

Za obě tramvaje zaplatí nový majitel podle smlouvy v registru smluv 111 tisíc korun bez DPH, jde o vozy z roku 1999. Tramvaje  začaly PMDP vyřazovat kvůli nákupu nových nízkopodlažních tramvají EVO2. Některé tramvaje si koupily jiné dopravní podniky jako zdroj náhradních dílů. Stejný typ tramvaje dodala Škoda ještě do Ostravy, Olomouce, Brna a pro provoz mezi Mostem a Litvínovem.

Odpočívka u D10 pod vrchem Baba je dlouhodobě známa kvůli odstavenému letadlu, které slouží jako restaurace. Iljušin Il18-D létal u Československých aerolinií pod imatrikulací OK-WAJ. Jako restaurace slouží od roku 1986. Letoun prošel nedávno přelakováním a celkovou úpravou, která souvisí se změnou majitele celé odpočívky. Vágner chce z celého areálu udělat návštěvní místo, které bude lákat zejména děti a fanoušky techniky.

Stav odpočívky u D10 mezi Mladou Boleslaví a Bakovem nad Jizerou. Foto: Občerstvení Letadlo
Stav odpočívky u D10 mezi Mladou Boleslaví a Bakovem nad Jizerou. Foto: Občerstvení Letadlo
73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

Vyřazené tramvaje patří do šrotu, tady vůbec není o čem diskutovat. A ne aby JAKÉKOLIV vyřazené dopravní prostředky lemovaly dálnice.
ABSURDISTÁN.

Lunin

To je příspěvek hodný mokrého hadru na hlavu pro autora.

Vlastimil Kocurek

Je to spíše tím, že tuto problematiku krajiny vůbec nechápete. To¨, v čem je postavená dálnice, se jmenuje krajina – v té samozřejmě musíme připustit jako něco úplně normálního dálnici i odpočívky, ale ne staré vyřazené harampádí. Pusťte si nějakou vizualizace projektu dálnice, kolik miliard se vynakládá na to, aby se každá dálnice lépe začlenila do krajiny. Pak pochopíte, o vo vlastně jde.

Jegorić

Možná by bylo dobré upřesnit, že ty tramvaje odpočívku spíš zúží než rozšíří.

Vašek

Takovéto nové tramvajky z provozu? T 3 přežily další typ. Za jejich konstrukci by měli tvůrci dostat Nobelovu cenu.

Jarda

a v Liberci jezdí muzeum desetkrát repasovaný

Vašek

Jasně. Lepší jsou ty moderní, kterým občas upadne kolo.

_Pavel_

Jo, chtělo by to tam natáhnout kolej a jezdit okružní jízdu kolem odpočívadla 😀

Thomas

IL 18-D si zaslouží původní nátěr v barvách ČSA a nikoliv „cirkusový“ design…

Yellowhammer

Po Kofole je vlastně i tohle hezký 😀

Elin

Nechci nějak šťourat, jen se nejedná o 03t6 anitra, ale o 03t3 astra

Vít Jůza

Pokud si dobře pamatuji, tak to letadlo fungovalo jako hospoda dávno před rokem 1986 a před postavením dálnice nebo silnice pro motorová vozidla nebo jak se to tehdy nazývalo nebo jak se to zrovna letos nazývá D10. A snad si to pamatuji dobře, protože i při jízdě po staré státní silnici to byla největší pozoruhodnost.

Vít Jůza

Nebo, že by tam (nebo samozřejmě o něco vedle) bylo původně letadlo jiné?

V.N.

Před rokem 1986 tam žádné letadlo nebylo. Ten letopočet je správně.

Bob

Motorest Avion byl otevřen v předvečer oslav 42. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou, tedy 8. května 1987.
https://www.mladaboleslav.cz/wp-content/uploads/2020/03/kronika_bakov_avion_1.jpg

Úsek dnešní dálnice mezi Chudoplesy a Bakovem (tedy kolem dnešního letadla) byl rozestavěn roku 1978 a zprovozněn roku 1981, ovšem vzhledem k tomu, že úsek mezi Mladou Boleslaví a Turnovem byl ucelen až v roce 1992, tak je možné, že ten průjezd po věčném staveništi střídavě po starých a nových úsecích mohl člověku ve slábnoucí paměti utkvět jako jízda po staré silnici. V tom roce 1987 byl nedokončený snad už jenom čtyřkilometrový úsek Březina – Svijany.

Máca

Nechápu, že mu to někdo dovolí. Nic proti podnikání, ale bylo by super, kdyby tam pan milionář nebo miliardář udělal odbočovací a nájezdový pruh k této jeho atrakci. Kdo tam tudy jezdí na Turnov, tak asi ví, že je tam omezení na 100km/hod a výjezd vozidel z odpočívadla opravdu stojí za to. Čeká se na nějakou tragédii nebo kde je zakopaný pes? Chtělo by to trošku „selského rozumu“.

Linda

Tohle sprsknul již někdo v hluboké minulosti a pokud se nic nestane tak to priorita nebude.

sch

Odpocivka vznikla v minulosti, kdy nrbylo soukromého podnikání. Chyba byla, zr tu koncesi dali soukromnikovi, i přes špatný nájezd. Teď nezbývá, než vyčkat koncekoncese, nebo prodloužit připojení v režii státu. Jenže je tam nějaký mostek a takžeto není jen o rozšíření vozovky.

Jiří Kocurek

joóóóó být to státní, tak by s cyhbějícícm odbočovacím pruhem nebyl žádný problém. Zato když tam někdo podniká, tak je oheň na střeše!

Proč si miliardáři z Prostějova nepostaví odbočovací pruh sami?! https://mapy.cz/s/mehobavupu

BND 30

Poctivou prací za soustruhem si to určitě nevydělal !!! Znárodnit a zavřít. Miliardáře i odpočívku.

Vlastimil Kocurek

Konečně supernázor, o tom to je.

Vlastimil Kocurek

Jsem zásadně proti tomu, aby na dálnici vznikaly nadbytečné odbočovací pruhy. A jsem si jistý, že stejný názor mají i experti. Když tam nebude odbočovací pruh, tak co je mi do nějakého letadla, to ať asi strčí ten rádobypodnikatel do ….. Bez odbočovacího pruhu z dálnice neodbočuji, ani kdyby se tam zjevila Panna Maria. A přerušovanou čáru od zítra přemalovat na plnou. To bude jasné a bezpečné. Prostě takto pořádek na dálnici nebude. A letadlo i tramvaje do šrotu, nepatří do volné krajiny, ani proto, že tam vede dálnice, druhá možnost je dát to někde do muzea.

kanafasik

Tak ona D10 byla postavena jako R10. To jen papírově se z ní stala D10. Konstrukčně tam zbyly prvky rychlostní komunikace. Stejně jako na D/R7 před Prahou. Nájezd od Číčovic a Kněževse tam je na vjezdu na D 10 dokonce značka P6- Stůj, dej přednost v jízdě, protože tam připojovací pruh vůbec není. . Díky tomu a kratším nájezdovým pruhům je také omezena rychlost na D7 na úseku Praha- exit Kladno na 11O km/h.

Neonym

A pak máme D4. Připojováky před Prahou prakticky nejsou, jsou tam navíc autobusové zastávky (také bez připojováku), ale vesele se tam jezdí 130.

Martin V.

To je totéž přes kopírák, plus ještě zastávky linkového autobusu. Ono to chtělo při přeznačování R na D vzít kromě nových značek i bagr, finišér a stavební povolení. Jenže hlavně to poslední jde obvykle ztuha… 🙁 Jo, a měšec peněz, pochopitelně.

Jindra

Řekl bych, že na trase Pha-Libe je daleko horší výjezd pod Paceřickým kopcem od tzv. Nového mlýna. Tam se do „dálnice“ vyloupne výjezd od pár domků zcela bez připojovacího pruhu viz https://mapy.cz/zakladni?x=15.0976863&y=50.6463821&z=18&pano=1&source=muni&id=686&pid=70476970&fov=1.257 Nejednou jsem tam brzdil a uhýbal.
Já vím ona to přece není dálnice, jen silnice, kde se jezdí 130 km/hod. 🙂

Vlastimil Kocurek

1. Mě by to ani nedalo odbočit z dálnice v místě, kde není odbočovací pruh, prostě bych to naprosto ignoroval a jen doufám, že většina řidičů uvažuje stejně. Podle mne to ani není dovoleno.

2. Takový typ podnikání je podle mne pro lidi, kteří nedochodili ani ZŠ, něco jako kolotočář. Souhlasím s vámi, to je možné jen za divokých 90 let. Ale že ještě nyní si tam doveze tramvaje do šrotu, je pozoruhodné. Možná by si tam mohl ještě dovézt třeba 10 VYŘAZENÝCH AUTOMATICKÝCH PRAČEK.
A tady bude někdo ochotný i o tom diskutovat.

Vlastimil Kocurek

připojovací pruh má střídavou čáru, ale střídavou čáru pro odbočení z dálnice – to je bizár.

Vlastimil Kocurek

Plný souhlas, ale ještě lepší alternativa, ať si ten šrot převeze někde do Indie.

jan

Za určitou dobu, zůstanou na odpočívadle jenom plasty…

Aleš

Tak to moc dlouho nevydržely…

watslaw

cit: „je dlouhodobě známa kvůli odstavenému letadlu, které slouží jako restaurace“

Mám za to, že restaurace v letadlu je již delší dobu mimo provoz.

Jinak když je zmínka o tramvaji, za zmínku stojí také bývalý autobus DPP.

kanafasik

Ještě bych tam dal lod a možná zkusil vysomrovat na NASA i vyřazený raktoplán.

Hara_Pes

Vyřazená policejní loď prý fakt bude

Vlk

Nemám nic proti takovým místům, ale zhlediska toho, že tam je silnice pro motorová vozidla, tak mi to tam přijde jako docela nebezpečné místo.
Nechápu, že takovou atrakci dělají zrovna tady.
To jedete po silnici, spěcháte aby byl člověk doma ateď tam na Vás vybafne značka se sníženou rychlostí, jenom kvůli tomu, že se tam někdo jede podívat………………
Říkám, nic proti tomu nemám, ale z hlediska bezpečnosti se mi to nelíbí….

Leden

Vzniká tam z toho pěkné šrotiště. (Ne teď, ale obměňovat se to tam sotva bude, takže za pět let opršelé trosky.)

karel

Kde autor přišel na slovo odpočívka? 😀🤢

Jegorić

Podstatné jméno odpočívka je odvozeno od základu slovesa odpočívat příponou -ka obdobně jako jiná slova označující prostory nebo objekty v dopravě a v silničním stavitelství (např. křižovatka, zastávka, skládka, točka aj.). Jako odborný název bylo normalizováno r. 1963 v ČSN 73 6101 — Projektování silnic a dálnic a r. 1965 v ČSN 73 6100 — Názvosloví silnic a dálnic. Vzhledem k tomu, že je utvořeno ústrojně a že je jednoznačným technickým pojmenováním, nelze proti jeho užívání v odborné literatuře nic namítat. (Naše řeč, Ústav pro jazyk český)

MHD

Na druhou stranu, dosud se používal a byl všeobecně zavedený termín „odpočívadlo“.

yxc

Odpočívadlo je „lidový paskvil“, podobně jako kruhový objezd, správně je okružní křižovatka.

Vít Jůza

Když jsem chodil do školy i když jsem dělal autoškolu, „kruhový objezd“ byl oficiální a asi jediný pojem, jestli se náhodou od té doby zavádějí i pojmy jiné, na původu pojmu „kruhový objezd“ to nic nemění, a je tedy nemístné to nazývat „lidovým paskvilem“.

yxc

Evidentně jste nedával v autoškole pozor, resp. spíš vyučující v autoškole nedokáži rozlišit značku od křižovatky a tak to šíří dál. Existuje příkazová značka C1 Kruhový objezd. Ta stanovuje přikázaný směr jízdy v křižovatce objezdem v kruhu. Je to totéž jako přikázaný směr jízdy rovně/vpravo/vlevo nebo přikázaný směr pro objíždění vlevo/vpravo… Pokud říkáte okružní křižovatce „kruhový objezd“, pak byste analogicky musel říkat stykové křižovatce „přikázaný směr jízdy vlevo a vpravo“ a průsečné pak přikázaný směr jízdy vlevo, vpravo a přímo“. Resp. pokud nazýváte křižovatku podle značky která před ní je, tak byste mohl rovnou zaměňovat typ křižovatky s „Dej přednost… Číst vice »

Hara_Pes

Tak při jízdě se často říká na „semaforu“ odboč někam a ne na stykové křižovatce odboč :-DD

Bob

Značka „Kruhový objezd“ označuje kruhový objezd, podobně jako značka „Přechod pro chodce“ přechod pro chodce (všimněte si, jak často se původní výraz pro činnost metonymicky přenáší na místo či zařízení, kde se ta činnost vykonává) nebo značka „Hlavní komunikace“ označuje zpravidla nějakou silnici a nikoliv fakt, že se po ní někdo komunikuje. Pravidla provozu odjakživa píšou o kruhovém objezdu („při vjíždění na kruhový objezd a jízdě po kruhovém objezdu“, “ Řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami Kruhový objezd“ atd.). O žádné „kruhové křižovatce“ ani kulatém čtverci se v solidní legislativě nic nepíše, to je novodobý paskvil z nějaké… Číst vice »

yxc

Tady máte jednotlivé pojmy: Křižovatka: místo, v němž se pozemní komunikace v půdorysném průmětu protínají nebo stýkají a alespoň dvě z nich jsou vzájemně propojeny. Křižovatkou není úrovňové připojení účelové komunikace, která není veřejně přístupná, sousední nemovitosti, zastávky osobní linkové dopravy, čerpací stanice pohonných hmot, motelu, motorestu, parkoviště, odpočívky apod. úrovňová křižovatka: křižovatka, na níž se pozemní komunikace protínají nebo stýkají v téže úrovni; podle půdorysného tvaru se úrovňové křižovatky dělí na typy zvané: – průsečná; – styková; – vidlicová; – odsazená; – hvězdicová; – okružní. mimoúrovňová křižovatka: křižovatka, na níž jsou vzájemně propojeny pozemní komunikace křížící se v různých… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

kruháč je správně :):)

xyz

Nejde o první plzeňskou tramvaj prodanou za jiným účelem než by byl šrot nebo provozování v jiném městě, viz https://www.facebook.com/Tram.vcr/photos/a.172450280818/10156918719310819/?type=3&theater.

Pavel Vavříček

Jsem čekal, že to bude jenom vůz 304, jak si ho koupil FlexiBus spolu s vozem Tatra T3R.P ev.č.255, jak je to spáno na SA. Vůz 307, ale ještě vidím že jezdí, ale asi brzo už ne. To už se vozy nabízejí i k prodeji, když ještě jezdí v provozu jako v Brně ?

Luděk

Ale do Brna přišli jako do posledního provozu v ČR.
Pak je tu že mají pevné podvozky takže negativní vliv na infrastrukturu.
Poslední hřebík je nedostupnost náhradní dílů

Pavel Vavříček

Mám na mysli jako celkově vozy, které ještě nedojezdily, ale brzo jo. Například to Brno udělalo s K2 prý.

Luděk

K2 v Brně zmizí z běžného provozu ale určitě ne tento rok ani ten příští. Nejspíše až 2023

Martin V.

21 let není moc vysoký věk na tramvaj, to nesvědčí zrovna o její nadčasovosti.

Ares

V době vzniku to byl úkaz na kolejích, v podstatě první moderní tramvaj od revoluce.

Luděk

Možná byla revoluční ale sama Škodovka ji zabila tím že na tento typ tramvaje cca po 15 od posledních dodávek těchto vozů na ni nejsou dostupné žádné náhradní díly

Adrián

Toto mi pripomína autobusy TAM BUS zo Slovinska Dodávali sa do krajských miest na Slovensku v 90. rokoch (Bratiislava, Banská Bystrica, Prešov a Košice) a taktiež je na ne problém zohnať náhradné diely, takže sa relatívne skoro vyraďovali.

Ares

To je ovšem jiná věc, já jen říkám, že na dobu vzniku to byla moderní a konkurenceschopná tramvaj.

Luděk

Můj komentář ale směřoval i Martinovi V.

Martin V.

Ano, existují prototypy, či první sériové výrobky nového směru, které jsou rychle překonány dalším vývojem a časem po nich ani pes neštěkne. Ale jsou i nadčasové konstrukce, z nichž se stanou živoucí legendy (raketa R7, B707, Praga V3S, tramvaj T3 nebo třeba i Škoda 1203). Důvody pro dlouhověkost můžou být velmi rozdílné (o posledním zmíněném ne úplně povedeném typu se za mého mládí říkalo že vás obslouží od narození až po hrob, protože jezdila jako sanitka i pohřebák). Ovšem (částečně) nízkopodlažní tramvaje s neotočnými podvozky u nás nadčasové rozhodně nebudou. Nejen Astry, ale podle mě ani 14T, se nedožijí příliš… Číst vice »

Luděk

Za sebe si myslím že ani ta 15T se GO nedočkají

Neonym

Odpočívka s letadlem by hlavně potřebovala normální připojovací pruh.

Majkl

No je to adrenalin docela vyjíždět ven z areálu to máte pravdu. Noha na podlaze a smrt v očích

...

To záleží… Pokud zrychlíte z 0 na 100 do 5 sekund, tak to nepředstavuje problém 🙂

Tonda

Přesně 👍

Jegorić

Říkal jeden z našich kandidátů na hatemana, že to prý zařídí, ten pruh. Ale možná to byla jen ta… Kampaň.

Mech

Hejtman na to nemá žádný vliv. Pruh se chystá už delší dobu, bohužel z odpočívky s letadlem už se v mezi čase stal lunapark.

Luboš Beneš

Chystá, chystá a co studie? Už byla?
Jinak jako plzeňák jsem rád, že Astry zmizí. Oblíbené nejsou.

BND 30

Pokrok nezastavíš. Před tuším deseti lety vyhrála Astra anketu o nejoblíbenější tramvaj.
Pořád mám před očima scénku s paní s berlemi, která nastupovala na Slovanech předními dveřmi za brblání, že tuhle tramvaj nemá ani trochu ráda, protože se do ní nastupuje hůř než do těch starých (myšleno T3)…

Jiří Kocurek

Někteří důchodci jsou nepoučitelní. Jiní to dělají naschvál sami sobě, aby měli na co nadávat. Další se drží 20 let neplatného předpisu jako by je za jeho porušení měli pověsit.

BND 30

Proč bohužel ? Mrtvá skládka by byla lepší ?

Mech

Protože atrakcí vždy bylo letadlo. A plochy (a není jich mnoho), které se mohly využít pro zlepšení služeb okolo, aby tyto odpovídaly dálnici (dostatek stání pro osobní vozy, vhodné vedení dopravy celou plochou, toalety, mobiliář, zeleň) se zaplácaly vším možným a samo letadlo ztratilo svou výsadu a potenciál udělat zajímavou dálniční odpočívku nebyl, dle mého, využit. Nehledě na to, že začít se mělo kvalitním a hlavně bezpečným připojením na dálnici, jak už tady padlo.

Bob

Když „v mezi čase“, tak „luna park“ a „z odpo čívky“.