posily_do_teamu

Dvě sekundy jako minimum. Ministerstvo chystá nový bič na „lepiče“, zpřesní definici bezpečného odstupu

Bezpečná vzdálenost v testech pro řidičský průkaz. Foto: Asociace autoškolBezpečná vzdálenost v testech pro řidičský průkaz. Foto: Asociace autoškol

Dosud není bezpečná vzdálenost v zákoně přesně definována.

Odebírat
Upozornit na
guest
54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš R.

Jak lepičství fakt nesnáším, tak mám dojem, že na dálnicích ho o něco ubylo. Přisuzuju to mimo jiné tomu, že čím dál víc aut má adaptivní tempomaty, které jsou chytřejší, než velká část řidičů a netrpí duševními nedostatečnostmi, které k lepičství vedou.
Takže v tomto případě technologie ku prospěchu.

Petr

Na dálnicích ano, ale na dvojkách je to pořád a kromě lepičů je tam oblíbený nacpalismus. Předjíždím „vláček“ a uprostřed se do něj nacpu, protože v protisměru jede druhý“vláček“. A když předjedu celý „vláček“, tak stejně za nejbližší zatáčkou dojedu další, ale cpát se musím. 😀

Von

No tak to budou kamioňáci a hlavně ČESMAD v čele s antiželezničářem Sůrou řvát jak píchlá prasata, že je to buzerace chudáku řidičů a že už nemůžou jezdit za sebou s 5ti metrovými odstupy, nohama na palubce a očima upřenýma do NTB nebo telefonu.

radovan.jokel

Rozumné rozestupy mají hlavně obrovský vliv na plynulost provozu (a tím i snižuji pravděpodobnost nedobrzděni prakticky na nulu). Cokoliv — normálního — se stane na špici “vláčku” — vozidlo se zařazuje z připojovacího pruhu, vozidlo se přeřazuje do jiného pruhu, vozidlo zpomalí před sjezdem — přinutí vozidlo za ním ťuknout na brzdu, načež musí reagovat další v pořadí silnějším ťuknutím na brzdy, další ještě silnějším … až x-tý z nich musí prakticky zastavit… na 50ce, na 80ce nebo na 130ce. Úplně zbytečně. Liberecká do centra je ráno denně zasekaná — přitom pro to vůbec není důvod: nejbližší semafory jsou dole… Číst vice »

Tomáš R.

Je to přesně tak, hodně zácp řidiči způsobují, případně zhoršují sami svým stylem jízdy. Ale drtivá většina z nich to nechápe anebo nechce přiznat a blouzní o tom, že za jimi vytvořené zácpy může Hřib, cyklisti nebo matky s kočárky.

Franta Chcípák

Bože můj, zas ty sekundy… dementní! Zlatá německá „polovina tachometru“.

Karlos

„Pravidlo“ dvou sekund, platilo už za socíku…Bože můj.
Třeba v Německu vám nepomůže ani svěcená voda. protože vás nekompromisně měří technika, a pokuty v řádu stovek eur vás naučí počítat velmi přesně.
Kolikrát si všímám, jak čeští lepiči, po přejetí hranice, na lepení zapomenou…😉

Tomáš Záruba

Dvě sekundy padesátkou = 27 metrů. Polovina tachometru = 25. Neboli s drobným zaokrouhlením je to totéž.

Tomáš R.

Lepičství je jeden z nejodpornějších zlozvyků a projevů hňupství, agresivity a bezohlednosti českých řidičů. Zejména v obcích je téměř pravidlem, že i při dodržení povolené rychlosti podle GPS se člověku za zadek nalepí nějaký idiot, kterému se ta rychlost zdá strašně omezující. Nedávno jsem na semaforech vystoupil z auta šel se velmi slušně zeptat takového humanoida, zda mohu udělat něco pro to, aby mě tím, že se mi lepí na nárazník, neohrožoval. Jeho odpovědí bylo, že si mě může ohrožovat, jak chce. Na takovýhle póvl platí pouze bič bez cukru, takže pokud se zákon zpřísní a policie bude jeho dodržování… Číst vice »

Bob

Problém českých silnic, hlavně dálnic, je, že když dodržuji odstup větší než jednu sekundu, tak se do té mezery okamžitě natlačí jiné předjíždějící vozidlo.

Frantík

V Něměcku právě takto normálně řidiče berou, jenom u nás policajti dělají kdovíco.

Je to klasicky omezení při předjíždění…

Ing. Jan Kubelka - dopravniinzenyr

Je hezké, že se někdo nějak snaží, ale… – bezdůvodnou jízdu v levém jízdním pruhu u rychlostní komunikace nikdo neřeší – osvěta ohledně předjíždění neexistuje, čili běžný řidič netuší, že když jede těsně za vozidlem před sebou, tak nezrychlí tak, jako kdyby se na manévr připravoval s odstupem – řidič vpředu jedoucího vozidla v noci nerozsvítí dálková světla, tedy neumožní řidiči za sebou lépe vidět… Každá změna přece musí mít nějaké vysvětlení. A to vysvětlení musí lidé pochopit, jinak ho budou ignorovat… Někdy je mi trochu smutno z toho, jak se u nás neřeší problémy, ale následky těch problémů. Takhle… Číst vice »

lokomotiva

Jediným důvodem pro zavedení této „novinky“ je to, že se podle ní dá snadno a automaticky kasírovat.
Pokud by to bylo technicky složité nebo vyžadovalo přítomnost cajtů u silnice, tak po ní ani pes neštěkne.
Levoproudařina, telefon za volantem nebo bezdůvodně pomalá jízda se snadno zjistit nebo dokázat nedá, tak se na ně kašle.

Michal M

Co je bezdůvodně pomalá jízda?

O.K.

Tachometrových 100 kmh mimo obec, jak to tak člověk občas pozoruje.

Pako

Někdy nestačí ani 120 dle cizího čumáku v kufru a poblikávajících světel.

frank

to je oblíbená hláška lidí, kteří za minimální „normální“ rychlost považují tu která je v místě daná jako maximální a to bez ohledu na stav a povahu vozovky, počasí, viditelnost a jiné faktory .

Michal Bartoníček

Dodržujte předpisy a nikdo vás kasírovat nebude. 🙂 Není přece tak těžké dodržovat pravidla, ne?

Kuba1

28m na 50km/h to nedodržuje snad nikdo… ta vzdálenost skoro odpovídá dvěma 15m busům (které mívají obvykle okolo 14,5m, takže to nevychází o metr) a taková mezera mezi jedoucími vozidly prostě nebývá…

frank

přičemž součet reakční dráhy a brzdné dráhy při 50 km/hod je , dle policie ČR, o něco delší cca 34 metrů….

Petr

Nesmíme zapomínat, že řidič má předvídat. 😀

frank

Ovšem, ovšem proto je předvídavé tu mezeru mít větší …

Petr

A v noci jet tak abych zabrzdil na vzdálenost na kterou vidím.

Frantík

Což je ale v pohodě při tomto pravidle, protože se předpokládá, že brzdí stejně účinně obě vozidla…

Jirka u CB

Smazáno pro porušení pravidel slušné diskuze. Trvalá blokace uživatele.

Jan

První bouračka nedobržděním z toho soudného člověka vyléčí. Nezbývá než se modlit aby byla jen lehká…

Tom

Z vlastní praktické zkušenosti vím, že při dodržování takovéto “bezpečné” vzdálenosti se skoro vždy najde NĚKDO, kdo má nezvratný pocit, že ten můj bezpečnostní prostor je připravený zrovna pro NĚHO. A vůbec nezáleží na směru, funguje to jak zprava, tak zleva nebo zezadu.

Jak bude v zákoně ohodnoceno takové chování – tedy zmenšení původně “bezpečné” vzdálenosti na “nebezpečnou” pro vzadu jedoucí vozidlo?
Bude to klasifikováno jako “ohrožení bezpečnosti provozu“ s tomu odpovídající bodovou/finanční “odměnou”?

Dan

Řekl bych, že se tím předjíždějící řidič dopustí přestupku podle § 17: „Při předjíždění nesmíme ohrozit ani omezit řidiče, kterého jsme předjeli a zařazujeme se před něho.“

zemko

problem je, ze tohle nikdo nekontroluje a proto to je tak bezne…

Frantík

Tak ve městě při střídání jízdních pruhů je podobné pravidlo porušováno dost často, samozřejmě často ale i „pouštějící“ řidič se omezí sám od sebe.

Radek Liška

Ano, přesně to se mi stává též, mám mezeru a už do ní někdo vletí…

radovan.jokel

To je hrozné, když mi do mezery přede mnou někdo vlítne. To si pak nejméně týden nepostaví — takové trauma to je. 🤣

Anonym03

Kolikrát za jízdu vás takhle někdo předjede? O kolik milisekund přijdete, když z tempomatu ťuknete do brzdy a po chvilce zase navolít epůvodní rychlost, aby se mezera opět udělala? Ostatní jezdí jako píp, tak buďte lepší.

Dachs

Vzdálenost 72 metrů na dálnici v praxi nelze dodržet. Jedete si plynule, máte zhruba tuto distanc a ta je pro některé právě tou nejlepší vstupenkou k najetí. Ze 70 metrů je rázem 30. Často musíte jít na brzdy, abyste tomu váhavému střelci v mžiku nebyli na kufru. Když tohle udělá řidič kamionu (ne, tato distanc není výzva, že můžeš, protože tam mám /reálných/ 130), brzdíte i ušima. Takže ano, bič na lepiče a sankcionování tohoto projevu agresivní jízdy, ale ať nevznikne zase nějaký alibistický kočkopes a je přesně definováno, co je vědomé jednání a co důsledek chování jiných. Každopádně začal… Číst vice »

Petr

Řekl bych, že na to je kapacita našich komunikací nedostatečná.

Frantík

Tak můžou jet pomaleji…
Při odstupu, který je závislý na čase, je kapacita silnice furt stejná ať jedou jakoukoli rychlostí (ale musí samozřejmě všichni jet stejně rychle).

Petr

To je přesně ono, poklesne rychlost. Bohužel si nedělám iluze o kontrole tohoto opatření.

Jan Sůra

Kapacita našich komunikací je nedostatečná na idioty nedodržující bezpečný odstup. Plynulá jízda kapacitu výrazně zvyšuje a dodržování odstupu výrazně snižuje riziko, že nějaký chytrák, který si plete silnici se závodním okruhem, zablokuje provoz nehodou.

MiMa

No copilot dopočítat že je to cca 1800vozidel za hodinu v jednom pruhu, což tedy nestačí třeba na D1 u Prahy, kde se jezdí asi tak s 10m rozestupem a při 15m tam někdo další vjede. Kromě pravého, kde jezdí jen kamióny a looseři 🙂

na webu https://scitani.rsd.cz/CSD_2020/pages/map/default.aspx jsou hodinové špičkové objemy a pak se nevejdou i některé silnice 1. třídy nebo silnice v obcích

PetrN

až na to že ona špičková hodina z CSD jsou intenzity v součtu obou směrů. Jinak maximální teoretická kapacita jednoho jízdního pruhu se uvažuje 1800-2000 voz/h, což potvrzuje i praxe a v reálu se dostat přes 1800 voz/h je v současnosti prakticky nereálné. Například měřená kapacita za zipováním byla ještě o něco menší, a to cca 1600 voz/h

Nešotouš

Tzn i kdyby teoreticky to bylo za hodinu 1600 autobusů x 65osob tak jsme na 104 000 přepravených osobách nanjeden jízdní pruh
A ted ta železnice: každej vlak 15vagonů a v každém 100lidí a vlak každé 2minuty tak se nedostanem ani na polovinu
Takže ta železnice má opravdu mega kapacitu

Prosím uvádím to jako maximální teorie

Petr Šimral

Nejvíce pravý pruh na D1 při zácpách je nejrychlejší 🙂 Jezdím denně a funguje to.

frank

jojo , to vidíme zejména v neustálém tvoření “ samo-kolon“ , značná část takových nečekaných kolon je vytvořena právě lepiči, ti jedou pár metrů za někým a pak si najednou musí opravdu lehce přibrzdit, nastane domino efekt který vede k tomu, že o kilometr dál vzadu se dálnice zastaví aniž by o tom původní “ přibržďující lepič“ věděl…

Michal Bartoníček

Nedostatečná je mozková kapacita řidičů, kteří si pravidla silničního provozu vysvětlují po svém.

mimochodem

Prikladmo na FR dalnicich je prerusovana krajnice a pravidelne jsou na mostech cedule, kolik tech car odpovida jakymu odstupu.

Tady sice nemame nic*, ale nevadi, rozkaz znel jasne…

Na lidi proste musi bejt prisnost a na chudy obzvlast.

* jo, mame znacku bezpecny odstup s vodorovnym znacenim. Treba u Zdic. Aktualne je ta znacka zneplatnena. Nerozumim, proc?

Jan Sůra

Jak souvisí příjmy lidí s tím, zda dodržují bezpečnou vzdálenost?

frank

Tahle země je snad jen pro chudý, tady se , soudě dle četných diskusí za chudý se považuje takový množství lidí včetně těch s bytem/domem a chatou/chalupou , dvěma či více auty až se to zdá podivný. Pak se člověk podívá na čísla českých turistů které prezentují jen cestovní kanceláře a turistické statistiky oblíbených destinací našich chudých a začne se smát nad každou poznámku typu “ přísnost jen na chudý „…

Jaaa

Češi ze sebe strašně rádi dělají chudáčky, kterým furt někdo ubližuje.

Michal Bartoníček

To jsou paradoxy. Boháč si koupí luxusní auto, ale už mu nezbylo na garáž. 😄

Michal Bartoníček

Kdyby lidi jezdili podle předpisů, nebudou chudí. 😉

VRTjecesta

No konečně!

David

Co takhle pravidelně pokutovat stredoproudare a pravoproudar?

70m fakt nemají ani ti co jezdí normálně a adaptivní tempomat taky umí mnohem min.

Petr Šimral

To záleží, jak si ho nastavíte. Já mám tři vteřiny, jsem spokojen. A do kolon vjíždím prakticky denně.

noerf

No při zkušenostech z provozu si troufám tvrdit, že vzdálenost 72 m na dálnicích nedodržují ani ty řidiči, kteří jedou normálně. Obvykle ten rozestup mezi auty bude okolo 40 – 50 m.