Dvě sekundy jako minimum. Ministerstvo chystá nový bič na „lepiče“, zpřesní definici bezpečného odstupu
Bezpečná vzdálenost v testech pro řidičský průkaz. Foto: Asociace autoškol

Dosud není bezpečná vzdálenost v zákoně přesně definována.
Je fajn, že se řeší lepičství, ale retardi, kteří jezdí na přehledném úseku, kde lze jet 90 km/h pro jistotu 60 a ve městech 20 – 30 km/h na 50, čímž vytvářejí kolonu až nevim kam, nikomu nevadí. Plynulost provozu žádná. Naposledy paní v sobotu ráno na prázdné silnici hulí cigaretu a čumí do telefonu. Rychlost šílených 55 km/h v hodině na 90 úseku. Pokud se sejde partička takových a utvoří vláček, předjetí je adrenalinová záležitost. Hlavně bezpečně!
To chce klid, zapnu tempomat a auto si samo reguluje rychlost za šnekem, až se naskytne příležitost bezpečně předjet, předjedu. Zvyšovat si tlak kvůli tomu nebudu.
Neexistuje žádné právo na rychlou jízdu. Pokud se někdo nevěnuje řízení, je to problém. Pokud jede bezdůvodně pomalu, je to problém. Pokud ale někdo jede pomalu a má k tomu důvod (což vy z venku nepoznáte), je to v pořádku.
Takže ve městě kde budou vozidla popojíždět cca 30km/h tak bude muset řidič dodržet vzdálenost cca na 1 kamion. To je neuskutečnitelné. Protože jakmile se tam vecpe jiné auto, budu muset šlápnout na brzdu abych si opět vytvořila mezeru. A ty za mnou taky a už to nedodrží nikdo. Tohle neprojde…
Je potřeba tyhle předjížděče nemilosrdně pokutovat…
Tady se neresi rychla jizdy
Jestliže bude tento odstup definován, bude do něj zakázáno vjíždět jiným vozidlům??
To už platí teď, při změně pruhu nesmíte omezit řidiče v něm.
Jen aby to platilo i pro předepsaný rozestup („nebyl omezen, jel jsem jeho rychlostí a nemusel si mě všímat“)
A při nedodržení by se vždy řešilo, jak k tomu došlo – lepení nebo myškování?
A to se ma zastavit a cekat az me tam nekdo pusti , to nemyslite vazne
A začne se někdy vyžadovat dodržování pravidla, že se jezdí v pravém jízdním pruhu, ne levém, ne prostředním? Kdyby ano, lepení o něco ubude.
Tak na dálnici/mimo obec se většinou dodržuje. Nebo s čím je problém?
Kde? Přijel bych se podívat. Středopruhařů je furt víc než dost.
Myslím, že mimo Prahu a její okolí prakticky všude, kde náhodou nějaký opravdový střední pruh existuje.
Na Cínovecké a Kbelské jedině vlevo, jelikož předvídám a přizpůsobujíi se stavu a povaze vozovky, usoudil, že pravý pruh je pro moje vozidlo provozu nezpůsobilý a tuto překážku v provozu je nutno objet levým pruhem.
To je v obci, tam pravidlo o povinnosti jet vpravo ve většině případů není, takže naprosto v pořádku.
To sice není, ale zase máte povinnost pustit rychleji jedoucí vozidlo.
Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit. Ale jinak je to jedno, rychleji může jet klidně pravý/prostřední/levý. V obci neplatí pravidlo předjíždění/podjíždění.
Primárně musí být disciplína mezi lidmi, státem nastavené pravidla dodržovat. Pokud není, musí státem určené složky tyto pravidla vymáhat. Bohužel, ani jedno se v téhle republice neděje, takže si těch pravidel můžeme sepsat třeba miliony, stejně budou k ničemu.
Vzdyt je to nesmysl
Disciplinovaně dodržovat zcela nesmyslná pravidla je prakticky definiční znak totality.
Stále nedostatečné, chybí snížení povolené rychlosti na dálnicích na 100km/h jako mají v Holandsku a ideálně pro majitele smradlavých nafťáků a benzinů na 60 km/h, aby méně ničili planetu.
Sarkasmus nebo mentální retardace, babo raď
ty ekoteroristo zalez
Jste se pomatl, ne ?
Jenže ideální rychlost pro spalovací motor v osobním autě je 80-100 km/h. 60 km/h už je málo a spotřebu a exhalace to naopak zvyšuje.
Ok. Budeme mít další pravidlo, které stejně nebude nikdo vymáhat. Takže žádná změna…
Kupkovo šílenství….
V Německu za 90 EUR pokuty, co tam máte dále ?
Na téhle diskusi je docela zajímavá jedna věc. Totiž, že řidiči jsou schopni se mezi sebou pohádat o naprosté koniny, včetně úplně smyšlených výkladů pravidel silničního provozu.
Na tomto webu se vyskytují různé podivné zájmové skupiny, ortodoxními šotouši počínaje a cyklisty konče. Ale že by se někdy takhle hádali sami mezi sebou, to jsem si ještě nevšiml.
Šotouši se zase dokážou shodit ze štaflí, no….
co máš proti šotoušúm ty hrochu tlustý
Skvělé, ale kdy konečně dostanou za silnic motorky, auta a kamiony, jejichž provozovatelé jim úmyslně zničili tlumiče výfuku, takže terorizují hlukem široké okolí? Jen se oteplilo, už posloucháme pitomce motorkáře každých pár minut i přes 28 mm skla v oknech. O těch pár kamioňácích, jejižch krámy dělají hluk jako vrtulníky, ani nemluvím. A policie dělá, že neexistuje.
Vždyť na to Kupka zřizuje komanda, tak co víc chcete??? Tohle fakt problém není.
Kromě zachovávání odstupu by se řidiči mohli získat i jinou dosud neznámou dovednost: výstražná světla se v jízdě používají, když zastavujete s proraženou pneumatikou, ne když zpomalujete že 110 na 90.
Jezdím osobákem přes 50 000 ročně a zatím jsem nezaznamenal, že by se zrovna toto dělo. Jo, celkem často se tak děje při dojíždění do kolony, ale tam to osobně spíš vítám. Některá auta navíc spouštějí výstražné blinkry automaticky, pokud auto vyhodnotí, že se jedná o krizové brždění (z mých býv. aut to dělalo třeba Picasso). Zato nepoužívání blinkrů při předjíždění nebo odbočování (klidně i vlevo), to je jiná.
„Jo, celkem často se tak děje při dojíždění do kolony…“
No právě. A to bohužel už i ve chvíli, kdy kolona normálně jede. Jenže zásluhou upoceného nástěnkáře, který nutně potřebuje všem ukázat, jak je ostražitý, dupnou dojíždějící na brzdu o to vehemntněji – a za půl hodinky dálnice stojí. Ale hlavně , že jsme si zablikali.
https://brnensky.denik.cz/nehody/kolona-d1-brzdeni-dojizdeni-nehoda-varovani-slisovane-auto-brno-domasov.html
Aha. V takovém případě odkazuji na příspěvek kolegy hrocha níže.
A představme si, že v některých zemích je při odbočování nebo předjíždění nejen dána povinnost blinkry použít (stejně jako u nás), ale také je pevně dáno, kolik vteřin předem tak musí řidič učinit. Jsou i extrémy (třeba stát Victoria v Austrálii – viz např. https://www.drive.com.au/caradvice/how-long-should-you-indicate-before-pulling-out/), ale pro některé našince by i pouhá 1 vteřina předem znamenala totální změnu životních zvyklostí.
Smutné je, že nešvar pozdního použití blinkru převládl i mezi pražskými tramvajáky. Jak kdyby to blikání platili ze svého. Místo toho, aby tramvaj blikala celou dobu, co stojí na čočkách, aby všichni na křižovatce fakt věděli, kam tramvaj pojede, a řidičům v kolizních směrech bylo jasné, že se nemají nikam hrnout, udržující tramvajáci všechny do poslední chvíle v napětí. Pak dochází i k tak absurdním situacím, že je křižovatka řízená policistou, ten pořád dává volno tramvaji, ale ta nikam nejede – protože policista podle toho, že tramvaj nikam nebliká, usuzuje, že tramvaj chce jet rovně, akorát že tramvaják chce odbočit… Číst vice »
„Pak dochází i k tak absurdním situacím, že je křižovatka řízená policistou“
Trochu off topic, ale toto je v dnešní době už rarita, že by policista řídil nějakou křižovatku.
Ano je to rarita. Uváděl jsem to jako příklad, že ani tenkrát tomu tramvajákovi nedošlo, že dělá něco špatně.
A to ten policista tak není znalý místní situace, že neví, kam která linka jede? Nebo nevidí přehozenou výhybku?
Ne, nevím. Že by to mohl poznat z výhybky vůbec nemusí vědět. Právě proto má tramvaj blinkry, aby ostatní věděli, kam pojede, i když neznají linkové vedení nebo nezkoumají postavení výhybky.
Další fakt, blikající tramvaj má přednost.
Situace: Tramvaj čeká na volno doprava. Auta rovnoběžně s ní maj zelenou – kdyby tramvaj blikala, auta ji dávají přednost, zatímco tramvaj má stůj na čočkách(nebo jiný důvod nejet).
Právě proto, že má tramvaj přednost, má znamení o změně směru jízdy dávat v souladu se zákonem, tedy včas před započetím jízdního úkonu, s ohledem na okolnosti provozu a na povahu jízdního úkonu. To, že tramvaj ještě nejede, umí řidiči vyhodnotit, stejně jako to umí vyhodnotit u všech ostatních vozidel. To, že tramvaj nebliká, ale bude odbočovat vpravo, tudíž jí budu dávat přednost, se naopak vyhodnocuje celkem těžko. Navíc k vámi popsané situaci dochází, když auta jedoucí rovně už mají zelenou a tramvaj na křižovatku teprve přijede a zastaví – a v tom okamžiku má dát blinkr. To opravdu není… Číst vice »
Ale taky to v AU nikdo neřeší a prakticky nevymáhá, alespoň ve velkých městech kde jsem byl se to nedělo. Nicméně při jejich stylu jízdy typu automat:brzda-plyn-brzda-plyn na 100% se tomu ani nevidím, ale nevěděl jsem o tom doteď, takže vlastně díky 😉
„…výstražná světla se v jízdě používají, když zastavujete s proraženou pneumatikou, ne když zpomalujete že 110 na 90.“
To je tím, že řidiči nedodržují sborník vymyšlených pravidel Franty Chcípáka.
Záleží na zrychlení. Pokud vjíždím 130 do zatáčky a jdu ostře na brzdy, protože za zatáčkou se jede 90, zablikám.
Pokud vidím kolonu z dálky a stačí mi sundat nohu z plynu, samozřejmě neblikám.
Ale že to trvalo. Omlouvám se, že před vámi jedu tak blízko.
zrovna dneska po noční kolem 6:30 z Frýdku do Ostravy po místecký to byl nářez. takových „lepíčů…..ků““ ve stotřicítce !!!! asi 8 za sebou se poskládalo v levém pruhu a byly od sebe všichni tak max. 5m protože kamion začal předjíždět kamion … jasně, mohl za to ten kamioňák, ale přišlo mi jakoby ti řidiči v osobácích si mysleli, že když se na sebe budou lepit tak dohromady popoženou toho před sebou a následně i ten kamion před sebou 😀 😀 😀 . ne že by začali postupně přibržďovat a vytvářet tak mezi sebou větší mezery… NEEEEEEEE PROSTĚ!!! to by… Číst vice »
Do důsledku vzato by ovšem takové „skupinové přibržděni“ řetězově rozsvítilo brzdová světla na několika stech metrech za kamiony – a pak už by staci jediný upocený nástěnkář, který rozbliká výstražná světla… a máme zkolabovanou dálnici.
nezkolabuje jen jí projedete pomaleji…. teda pokad to do někoho nenaboříte zezadu když jste lepič, co si myslí že má reflexi jak sokol stěhovavý, a jakmile se 2m před ním v devadesátce rozbliká brzdovka tak začnete brzdit v mžiku.
Spousta případů dopravní zácpy vzniká právě takhle, to je neoddiskutovatelné. Pochopitelně tom neobhajuji ony „lepiče“ – řešení však je odstup zachovávat, ne jej přibržďováním získávat.
to by se ale nesměli oni lepiči přiblížit ve 160 k někomu kdo jede 130 v levém podle pravidel když předjiždí kamion třeba .
Puštění plynu jako přibrždění stačí…
Tohle je spíš taková pojistka. Když není mezera, tak se nenajde žádnej magor co se tam bude chtít nacpat zprava. Je to prostě fronta na předjetí těch kamionů. Nic víc nic míň.
Těmhle lidem.tondojde až při prvním nehodě. Některým ani pak bohužel…
A ještě nějaký zákon na lepiče u pokladen v obchodech.
Jo, frontoví dozadkoví vozíkošťouchači, to je taky dobrý gang!
U pokladen je obdoba lepičů ti, kteří začínají skládat nákup na pás hned jak k němu přijdou, i když já potřebuju vyložit ještě půl vozíku. Prostě bezohlednost.
Naštěstí jsou už skoro všude automatické pokladny.
Joo, jit do kramu a provadet praci prodavace, aniz by za to byl clovek placen, to je sen… 🙂
Do obchodu vůbec nemusíte. Ostatně jste placen za přepravu nakoupeného zboží? 😀
Ještě jsem si vzpomněl, jak se štěkalo, když se začalo se samoobsluhou na benzínkách, že se musí vylejzat z auta a dělat práci za čerpadláře. 😀 😀
Takže to znamená, že 70m od vozidla musím zahájit předjížděcí manévr. Když pojede 128 a já 130, tak ho snad v životě nepředjedu a to už budu mít za sebou experty co jedou 160.
pokud jede 128 a ty 130 … musis ho predjizdet?
128 neni zakazana rychlost
Když pojede 128 a musíš ho tak nutně předjet, tak na to prostě šlápneš a predjedeš ho třeba 140. A pohádky o tom jak se to nesmí atd si prosím nechte od cesty. Buď předjíždět svižně nebo vůbec. Cokoliv jinýho je zdržování provozu a potenciálně nebezpečné.
Sekunda = jednotka času, vteřina = jednotka úhlu. Obě šedesátková soustava, ale ne totéž.
Já jsem teda na hodinkách míval vteřinovou ručičku, ne sekundovou.
Slovo „vterina“ je cesky obrozenecky preklad ciziho slova „sekunda“. „Vtery“ = „druhy“, „secunda“ = „ta druha“.
Pouziti ciziho vyrazu podle SI i ceskeho prekladu je spravne vzdy.
Obrozenecky preklad slova „minuta“ na „mensina“ se neujal.
V obecné češtině se používá slovo vteřina i jako jednotka času. Slovo sekunda je vyžadováno jen v odborných textech, ale tam se třeba také nebude uvádět rychlost v km/h, ale v m/s. A není v nich potřeba odborný výklad Policie, kolik metrů ujede auto při rychlosti 90 km/h ze dvě vteřiny.
Dobře kryso, konečně mi to někdo objasnil…
Anooooooo. Yeeesss konečně!!!!
Jak lepičství fakt nesnáším, tak mám dojem, že na dálnicích ho o něco ubylo. Přisuzuju to mimo jiné tomu, že čím dál víc aut má adaptivní tempomaty, které jsou chytřejší, než velká část řidičů a netrpí duševními nedostatečnostmi, které k lepičství vedou.
Takže v tomto případě technologie ku prospěchu.
Na dálnicích ano, ale na dvojkách je to pořád a kromě lepičů je tam oblíbený nacpalismus. Předjíždím „vláček“ a uprostřed se do něj nacpu, protože v protisměru jede druhý“vláček“. A když předjedu celý „vláček“, tak stejně za nejbližší zatáčkou dojedu další, ale cpát se musím. 😀
Kdysi mě v autoškole učili, že když jedu za vozidlem a nemohu nebo ho nechci z nějakého důvodu předjet, nelepim se na něj, ale umožním rychlejšímu vozidlu zařazení. Když vidím, jak auta tvoří za pomale jedoucím vozidlem „vláček“, a ano na přehledném úseku si netroufnou předjet, pomyslím si něco o lidech mdlého rozumu
Jen aby bylo jasno o jakém úseku mluvím. Zde při velmi slabém provozu. Od 11 minuty https://youtu.be/hn2g8chw2-E?t=677
Kamiony toto mají dokonce i v zákoně dané.
Takže pro ně bude nově platit odstup 4 až 5 sekund?
Jo, je docela poznat, kdo jede na na adaptivní tempomat. Osobně ho používám fakt často. Má to jedinou nevýhodu, když dojedete stodesítkáře v rychlém, jste za ním tak „daleko“ a blížíte se k němu tak „pomalu“, že nepochopí, že chcete jet rychleji a předjet.
Ale on preci, az dokonci sve predjizdeni, vzdy pochopi, ze to sve predjizdeni dokoncil a uhne Vam stejne, jako by (podle predpisu) uhnul v pripade, ze by Vas zaznamenal.
Samozřejmě. A okolo se pasoucí jednorožce spočítá až po zařazení do pravého.
Ja si myslel, ze adaptivni tempomat neumi reagovat na vozidla ve vedlejsim pruhu.
Mimochodem, jedna se o pruh levy, nebo dalsi pruh vlevo ve smeru jizdy, nikoli o pruh rychly.
No tak to budou kamioňáci a hlavně ČESMAD v čele s antiželezničářem Sůrou řvát jak píchlá prasata, že je to buzerace chudáku řidičů a že už nemůžou jezdit za sebou s 5ti metrovými odstupy, nohama na palubce a očima upřenýma do NTB nebo telefonu.
A ti kamioňáci s očima upřenýma do ntb jsou s námi v místnosti? Jediný, komu vadí silniční doprava, jsou želežničáři, kteří si tím léčí mindrák, že nám ostatním vadí, že vlak zase nedojel včas.
Rozumné rozestupy mají hlavně obrovský vliv na plynulost provozu (a tím i snižuji pravděpodobnost nedobrzděni prakticky na nulu). Cokoliv — normálního — se stane na špici “vláčku” — vozidlo se zařazuje z připojovacího pruhu, vozidlo se přeřazuje do jiného pruhu, vozidlo zpomalí před sjezdem — přinutí vozidlo za ním ťuknout na brzdu, načež musí reagovat další v pořadí silnějším ťuknutím na brzdy, další ještě silnějším … až x-tý z nich musí prakticky zastavit… na 50ce, na 80ce nebo na 130ce. Úplně zbytečně. Liberecká do centra je ráno denně zasekaná — přitom pro to vůbec není důvod: nejbližší semafory jsou dole… Číst vice »
Je to přesně tak, hodně zácp řidiči způsobují, případně zhoršují sami svým stylem jízdy. Ale drtivá většina z nich to nechápe anebo nechce přiznat a blouzní o tom, že za jimi vytvořené zácpy může Hřib, cyklisti nebo matky s kočárky.
Bože můj, zas ty sekundy… dementní! Zlatá německá „polovina tachometru“.
„Pravidlo“ dvou sekund, platilo už za socíku…Bože můj.
Třeba v Německu vám nepomůže ani svěcená voda. protože vás nekompromisně měří technika, a pokuty v řádu stovek eur vás naučí počítat velmi přesně.
Kolikrát si všímám, jak čeští lepiči, po přejetí hranice, na lepení zapomenou…😉
Dvě sekundy padesátkou = 27 metrů. Polovina tachometru = 25. Neboli s drobným zaokrouhlením je to totéž.
2 s * X km/h = 2 s * X/3.6 m/s = X/1.8 m
Pokud tomu Franta Chcípák porozuměl, tak je to super postup. 🙂
To je moc hezké, ale odstup v sekundách z postu řidiče se určí daleko přesněji, než by byl odhad vzdálenosti. Takže zas tak dementní to nebude.
Nevím jak to máte Vy, ale já vzdalenost stanovuji v délkovych jednotkách, nikoli v čase.
Z pohledu reakčních dob je v tomto případě lepší určovat vzdálenost v čase. Pokud Vás zajímá i vzdálenost v metrech, která je zde podružná, můžete si ji pro klid duše vypočítat z času a rychlosti.
No, já právě vystačím s tou „polovinou tachometru“.
Ostatním píšete, že se vzdálenost vyjadřuje v délkových jednotkách a pak sám chcete něco měřit v tachometrech, a ani nejste schopen napsat, co vlastně měříte.
Mimochodem, v duchu napočítat dvakrát „jednadvacet“ od okamžiku, kdy kolem nějakého místa (např. patníku) projelo auto před vámi, a kdy jste tam projel vy, je řádově jednodušší, než správně odhadovat vzdálenost.
To neni zcela presne. V nekterych zemich mohou byt na silnicich nejake graficke ci plasticke objekty, ktere jsou od sebe rozmisteny v nejake konstantni zname vzdalenosti. V takovem pripade je snazsi spocitat pocet techto objektu mezi vozidly, nez odhadovat cas.
To máme i v ČR – značka V 16. Jenže to funguje jen pro jednu konkrétní rychlost (nebo její násobky). A závisí to na instalaci těch prvků. Naproti tomu „jednadvacet, jednadvacet“ můžete napočítat kdekoli.
A neni to podruzne. Jelikoz predpokladam, ze stejne jako v tom Nemecku, budou i u nas pokuty zacinat az v pripade, ze si tuto vzdalenost zkratite na polovinu.
Lepičství je jeden z nejodpornějších zlozvyků a projevů hňupství, agresivity a bezohlednosti českých řidičů. Zejména v obcích je téměř pravidlem, že i při dodržení povolené rychlosti podle GPS se člověku za zadek nalepí nějaký idiot, kterému se ta rychlost zdá strašně omezující. Nedávno jsem na semaforech vystoupil z auta šel se velmi slušně zeptat takového humanoida, zda mohu udělat něco pro to, aby mě tím, že se mi lepí na nárazník, neohrožoval. Jeho odpovědí bylo, že si mě může ohrožovat, jak chce. Na takovýhle póvl platí pouze bič bez cukru, takže pokud se zákon zpřísní a policie bude jeho dodržování… Číst vice »
Hlavně by to mohlo zalepit trochu státní rozpočet..
Já už lepiče naprosto ignoruju, většinou to dlouho nevydrží. Většinou si dají pokoj, jakmile zmerčí zadní kameru za sklem.
Problém českých silnic, hlavně dálnic, je, že když dodržuji odstup větší než jednu sekundu, tak se do té mezery okamžitě natlačí jiné předjíždějící vozidlo.
To se děje asi všude a při 130 je ta mezera už přes 70 metrů. To se tam pak zaparkuje půl kolony z pravého pruhu.
V Něměcku právě takto normálně řidiče berou, jenom u nás policajti dělají kdovíco.
Je to klasicky omezení při předjíždění…
Předjíždění na dálnici v Německu (hlavně Bavorsko). Němec je cca. 200-300m od auta co chce předjet, tak nasadí levej pruh a minimálním rozdílem rychlosti jej předjede. S tímhle se na CZ dálnici moc nesetkáte.
Je hezké, že se někdo nějak snaží, ale… – bezdůvodnou jízdu v levém jízdním pruhu u rychlostní komunikace nikdo neřeší – osvěta ohledně předjíždění neexistuje, čili běžný řidič netuší, že když jede těsně za vozidlem před sebou, tak nezrychlí tak, jako kdyby se na manévr připravoval s odstupem – řidič vpředu jedoucího vozidla v noci nerozsvítí dálková světla, tedy neumožní řidiči za sebou lépe vidět… Každá změna přece musí mít nějaké vysvětlení. A to vysvětlení musí lidé pochopit, jinak ho budou ignorovat… Někdy je mi trochu smutno z toho, jak se u nás neřeší problémy, ale následky těch problémů. Takhle… Číst vice »
Toto opatreni ale preci vyresi prave ten Vas prvni bod. Jelikoz vetsina toho, co nyni vnimate jako bezduvodnou jizdu v levem pruhu, se po zavedeni teto presne definice v zakone stane jizdou dodrzuji dvousekundovy rozestup.
Mimochodem, vite o tom, ze v pripade jizdy v levem pruhu ceska pravidla nedodrzuji Videnskou umluvu, podle ktere musi byt v pravidlech zakotven zakaz prejizdeni z leveho do praveho krajniho pruhu v pripade silneho provozu, krome pripadu, kdy se vozidlo chysta k opusteni viceproude silnice na nejblizsim vyjezdu?
Jediným důvodem pro zavedení této „novinky“ je to, že se podle ní dá snadno a automaticky kasírovat.
Pokud by to bylo technicky složité nebo vyžadovalo přítomnost cajtů u silnice, tak po ní ani pes neštěkne.
Levoproudařina, telefon za volantem nebo bezdůvodně pomalá jízda se snadno zjistit nebo dokázat nedá, tak se na ně kašle.
Co je bezdůvodně pomalá jízda?
Tachometrových 100 kmh mimo obec, jak to tak člověk občas pozoruje.
Někdy nestačí ani 120 dle cizího čumáku v kufru a poblikávajících světel.
Dneska to problikávání hodně ubylo, občas se nějaký retard najde, ale dřív to bylo skoro standartem, zvlášť na dálnici, když jste ve 130-140 předjížděli a nějakej závodník musel zpomalit ze dvou kil.
to je oblíbená hláška lidí, kteří za minimální „normální“ rychlost považují tu která je v místě daná jako maximální a to bez ohledu na stav a povahu vozovky, počasí, viditelnost a jiné faktory .
Dodržujte předpisy a nikdo vás kasírovat nebude. 🙂 Není přece tak těžké dodržovat pravidla, ne?
28m na 50km/h to nedodržuje snad nikdo… ta vzdálenost skoro odpovídá dvěma 15m busům (které mívají obvykle okolo 14,5m, takže to nevychází o metr) a taková mezera mezi jedoucími vozidly prostě nebývá…
přičemž součet reakční dráhy a brzdné dráhy při 50 km/hod je , dle policie ČR, o něco delší cca 34 metrů….
Nesmíme zapomínat, že řidič má předvídat. 😀
Ovšem, ovšem proto je předvídavé tu mezeru mít větší …
A v noci jet tak abych zabrzdil na vzdálenost na kterou vidím.
Pokud jedu na adaptivní tempomat, tak reakce na zpomalení vozidla předemnou je takřka okamžítá. 2sec. jsou pro nedokonalého humanoida za volantem.
Což je ale v pohodě při tomto pravidle, protože se předpokládá, že brzdí stejně účinně obě vozidla…
To je pravda ale jen do chvíle, kdy ten před vámi přehlédne pevnou překážku, která mu zajistí okamžité zpomalení na 0.
Smazáno pro porušení pravidel slušné diskuze. Trvalá blokace uživatele.
První bouračka nedobržděním z toho soudného člověka vyléčí. Nezbývá než se modlit aby byla jen lehká…
Z vlastní praktické zkušenosti vím, že při dodržování takovéto “bezpečné” vzdálenosti se skoro vždy najde NĚKDO, kdo má nezvratný pocit, že ten můj bezpečnostní prostor je připravený zrovna pro NĚHO. A vůbec nezáleží na směru, funguje to jak zprava, tak zleva nebo zezadu.
Jak bude v zákoně ohodnoceno takové chování – tedy zmenšení původně “bezpečné” vzdálenosti na “nebezpečnou” pro vzadu jedoucí vozidlo?
Bude to klasifikováno jako “ohrožení bezpečnosti provozu“ s tomu odpovídající bodovou/finanční “odměnou”?
Řekl bych, že se tím předjíždějící řidič dopustí přestupku podle § 17: „Při předjíždění nesmíme ohrozit ani omezit řidiče, kterého jsme předjeli a zařazujeme se před něho.“
problem je, ze tohle nikdo nekontroluje a proto to je tak bezne…
Tak ve městě při střídání jízdních pruhů je podobné pravidlo porušováno dost často, samozřejmě často ale i „pouštějící“ řidič se omezí sám od sebe.
Ano, přesně to se mi stává též, mám mezeru a už do ní někdo vletí…
To je hrozné, když mi do mezery přede mnou někdo vlítne. To si pak nejméně týden nepostaví — takové trauma to je. 🤣
Kolikrát za jízdu vás takhle někdo předjede? O kolik milisekund přijdete, když z tempomatu ťuknete do brzdy a po chvilce zase navolít epůvodní rychlost, aby se mezera opět udělala? Ostatní jezdí jako píp, tak buďte lepší.
To se mně právě prakticky nikdy nestává: narozdíl od lepičů totiž nemusím dávat pozor na auto přede mnou a můžu pozorovat dění ve vedlejším pruhu. Takže o tom, že se přede mne (nebo dokonce před auta přede mnou) zařadí pomaleji jedoucí auto, vím už dávno předtím. Nemusím tak aji ťukat na brzdy, stačí vypnout tempomat a plynule zpomalit, nechat pomaleji jedoucí vozidlo poodjet a pak zase zrychlit. Pokud za mnou jede taky nelepič, nemusí ani on používat brzdová světla, bude zpomalovat do chvíle, než já zase zrychlím a celou situaci projedeme plynule a bez stresu po několika sekundách.
Dostanete pokutu, že nedodržujete bezpečnostní vzdálenost před vámi jedoucím vozidlem. Tomu měřícímu přístroji bude jedno, že vás zrovna před měřícím místem předjel (nebo se vecpal ze strany). Hlavně když byloměření provedeno správně.
Palubní kamerou 🙂
Vzdálenost 72 metrů na dálnici v praxi nelze dodržet. Jedete si plynule, máte zhruba tuto distanc a ta je pro některé právě tou nejlepší vstupenkou k najetí. Ze 70 metrů je rázem 30. Často musíte jít na brzdy, abyste tomu váhavému střelci v mžiku nebyli na kufru. Když tohle udělá řidič kamionu (ne, tato distanc není výzva, že můžeš, protože tam mám /reálných/ 130), brzdíte i ušima. Takže ano, bič na lepiče a sankcionování tohoto projevu agresivní jízdy, ale ať nevznikne zase nějaký alibistický kočkopes a je přesně definováno, co je vědomé jednání a co důsledek chování jiných. Každopádně začal… Číst vice »
Řekl bych, že to stojí peníze a dá to více práce, než namontovat zařízení na měření rozestupu. Na dálnici se nakoupila superauta na měření rychlosti, ale nikde jsem neslyšel nebo nečetl, že by někdo řešil např. bezdůvodnou jízdu v levém pruhu nebo změnu pruhu bez blinkrů.
Řekl bych, že na to je kapacita našich komunikací nedostatečná.
Tak můžou jet pomaleji…
Při odstupu, který je závislý na čase, je kapacita silnice furt stejná ať jedou jakoukoli rychlostí (ale musí samozřejmě všichni jet stejně rychle).
To je přesně ono, poklesne rychlost. Bohužel si nedělám iluze o kontrole tohoto opatření.
Poklesem rychlosti kapacitu komunikace nezvýšíte.
2 sekundy na vozidlo znamená 30 aut za minutu na pruh. Bez ohledu na rychlost.
Říkám to nerad, ale čistě teoreticky z pohledu odstupu je propustnost silnice vyšší při vyšší rychlosti.
Protože odstup 2 s se měří od zadku prvního vozidla k předku druhého vozidla. K těm 2 s musíte připočíst ještě čas nutný k průjezdu vozidla samotného (tedy délku vozidla dělenou rychlostí).
Kapacita našich komunikací je nedostatečná na idioty nedodržující bezpečný odstup. Plynulá jízda kapacitu výrazně zvyšuje a dodržování odstupu výrazně snižuje riziko, že nějaký chytrák, který si plete silnici se závodním okruhem, zablokuje provoz nehodou.
Ano, bez ohledu na rychlost je plynulá jízda a předvídavé a plynulé brždění naprosto zásadní pro prevenci vzniku nebezpečných situací a nehod. Bohužel neschopnost předvídat sdílejí závodníci i „klouboukáři“ měrou vrchovatou.
Kapacit je místy nedostatečná i pro slušné především pro neschopnost využít rovnoměrně všechny dostupné pruhy, pokud jich je víc jak 2.
Vůbec nechápu, proč se tímto směrem nezaměří větší osvěta. A po nějaké době i represe…
No copilot dopočítat že je to cca 1800vozidel za hodinu v jednom pruhu, což tedy nestačí třeba na D1 u Prahy, kde se jezdí asi tak s 10m rozestupem a při 15m tam někdo další vjede. Kromě pravého, kde jezdí jen kamióny a looseři 🙂
na webu https://scitani.rsd.cz/CSD_2020/pages/map/default.aspx jsou hodinové špičkové objemy a pak se nevejdou i některé silnice 1. třídy nebo silnice v obcích
až na to že ona špičková hodina z CSD jsou intenzity v součtu obou směrů. Jinak maximální teoretická kapacita jednoho jízdního pruhu se uvažuje 1800-2000 voz/h, což potvrzuje i praxe a v reálu se dostat přes 1800 voz/h je v současnosti prakticky nereálné. Například měřená kapacita za zipováním byla ještě o něco menší, a to cca 1600 voz/h
Tzn i kdyby teoreticky to bylo za hodinu 1600 autobusů x 65osob tak jsme na 104 000 přepravených osobách nanjeden jízdní pruh
A ted ta železnice: každej vlak 15vagonů a v každém 100lidí a vlak každé 2minuty tak se nedostanem ani na polovinu
Takže ta železnice má opravdu mega kapacitu
Prosím uvádím to jako maximální teorie
Vlak delsi nez 6 vagonu je na lokalnich tratich nepredstavitelny. Takze musite pocitat s maximalni kapacitou 1200 cestujicich v jedne souprave. Tedy maximalne 36000 cestujicich pro kazdou kolej.
Nicmene i pro ty autobusy je to omezeni trochu vetsi, jelikoz autobus neni prumerne vozidlo a jejich kapacita bude spis na urovni 1200 vozidel za hodinu (pokud by jely bez zastavky, jakakoli zastavka na ceste zmensi kapacitu pro autobusy na pouhych 240 = +/- 15000 cestujicich).
V dalkove doprave to je samozrejme jinak a tam by ty delsi soupravy mohly existovat.
Ty vlaky by při dobrém zabezpečovacím systému mohly jezdit po minutě, a pro ty autobusy je skutečně přiměřeně bezpečná vzdálenost větší než 2 vteřiny …
Looseři jezdí na D1 před Prahou uprostřed.
Nejvíce pravý pruh na D1 při zácpách je nejrychlejší 🙂 Jezdím denně a funguje to.
Melo by tak byt. Mnozi zahranicni evropsti ridici nejvice praveho pruhu v zacpach pouzivaji predevsim k pripojovani a ke sjizdeni z dalnice a pouze velice neochotne jej vyuzivaji k predjizdeni.
jojo , to vidíme zejména v neustálém tvoření “ samo-kolon“ , značná část takových nečekaných kolon je vytvořena právě lepiči, ti jedou pár metrů za někým a pak si najednou musí opravdu lehce přibrzdit, nastane domino efekt který vede k tomu, že o kilometr dál vzadu se dálnice zastaví aniž by o tom původní “ přibržďující lepič“ věděl…
Předpokládám, že toto jste četl https://arxiv.org/pdf/1905.02108
Spíš kapacita mozkových závitů některých lepičů.
Nedostatečná je mozková kapacita řidičů, kteří si pravidla silničního provozu vysvětlují po svém.
Prikladmo na FR dalnicich je prerusovana krajnice a pravidelne jsou na mostech cedule, kolik tech car odpovida jakymu odstupu.
Tady sice nemame nic*, ale nevadi, rozkaz znel jasne…
Na lidi proste musi bejt prisnost a na chudy obzvlast.
* jo, mame znacku bezpecny odstup s vodorovnym znacenim. Treba u Zdic. Aktualne je ta znacka zneplatnena. Nerozumim, proc?
Jak souvisí příjmy lidí s tím, zda dodržují bezpečnou vzdálenost?
Tahle země je snad jen pro chudý, tady se , soudě dle četných diskusí za chudý se považuje takový množství lidí včetně těch s bytem/domem a chatou/chalupou , dvěma či více auty až se to zdá podivný. Pak se člověk podívá na čísla českých turistů které prezentují jen cestovní kanceláře a turistické statistiky oblíbených destinací našich chudých a začne se smát nad každou poznámku typu “ přísnost jen na chudý „…
Češi ze sebe strašně rádi dělají chudáčky, kterým furt někdo ubližuje.
To jsou paradoxy. Boháč si koupí luxusní auto, ale už mu nezbylo na garáž. 😄
Úplně mi nedochází souvislost vlastnictví garáže s přesvědčením o vlastní chudobě, potažmo s bezpečnou vzdáleností. Nechtěl byste s tou obsesí kapku něco dělat?
Jen jsem reagoval na frankův komentář.
Mohl jste klidně zůstat stranou a nevšímat si toho. 😉 Nechtěl byste s tou obsesí kapku něco dělat?
To jistě mohl. Nicméně obdivuji, že zrovna vy radíte něco o zůstávání stranou. Vskutku virtuózní.
Takže si nemáme co vyčítat. Díky za obdiv. 🙂
To se jen tak rika, hlubsi myslenku naleznete ve zbytku komentare.
Tedy – ze jde primarne o represi a zcela absentuje jakykoliv vychovny prvek „tahle vzdalenost mezi prerusenim krajnice odpovida vhodnemu odstupu“ pro ty, kdo se nelepi umyslne.
Tedy defacto to, co napsal Dachs kousek vejs, jeho komentar muzu jedine podepsat.
Kdyby lidi jezdili podle předpisů, nebudou chudí. 😉
No konečně!
Co takhle pravidelně pokutovat stredoproudare a pravoproudar?
70m fakt nemají ani ti co jezdí normálně a adaptivní tempomat taky umí mnohem min.
To záleží, jak si ho nastavíte. Já mám tři vteřiny, jsem spokojen. A do kolon vjíždím prakticky denně.
Na ACC mam nasteveny 2 sec a funguje to krasne.
A co takhle radši řešit, že v americe bijou černochy?
No při zkušenostech z provozu si troufám tvrdit, že vzdálenost 72 m na dálnicích nedodržují ani ty řidiči, kteří jedou normálně. Obvykle ten rozestup mezi auty bude okolo 40 – 50 m.
Jak mám poznat 72 metrů nebo dvě sekundy? Rychlost dodržovat mohu, protože mám k tomu v autě měřící přístroj, který mě o aktuální rychlosti informuje. Jestli to má celé spoléhat na to, jak přesný mám odhad na čas nebo vzdálenost, tak se vracíme do středověku. Současná úprava založená na schopností zatavit je jednoznačně lepší. Každý umí lépe odhadnout, jestli potok přeskočí nebo ne, než kolik má centimetrů na šířku.
Kdysi dávno jsem si na francouzských dálnicích všiml dvou věcí. Jednak tam neměli pruhy pro pomalá vozidla vpravo, nýbrž pruh pro vozidla rychlá vlevo (to u nás tehdy nebylo), a druhak přerušovaná čára uprostřed měla přesný rozměr právě kvůli snadnému odhadu bezpečné vzdálenosti. Tuším, že 5m čára a 50m mezera. To kdyby se zavedlo u nás, bylo by vše jednodušší…
DVě sekundy odpočítáte tak, že řeknete běžnou rychlostí dvakrát za sebou „jednadvacet“.
Není zač.
A mohu se zeptat, na kolik platných cifer je ta metoda přesná? A jak za snížené viditelnosti v krajině bez záchytných bodů určujete, jestli na druhé „jednadvacet“ projíždíte stejným místem? Co jste měl chlape v sedmé třídě z fyziky?? Na takové babské rady si laskavě vsaďte svůj řidičák.
Je to přesnější, než když se neškolený člověk pokouší odhadovat vzdálenost v jedoucím autě. Na desetinu milimetru tu vzdálenost určit nepotřebujete, takže ptát se na počet platných cifer je poněkud mimo.
Pokud je tak hustá mlha, že od sebe ani nerozeznáte dva patníky, snad nepotřebujete rady, jak daleko od auta před vámi a jak rychle máte jet.
No jeje. A ted si predstavte, ze budete chtit treba predjet nakladak na nejake jednicce.
Zahajit predjizdeni prejetim do protismeru pri zachovani bezpecneho odstupu za predjizdenym a predjet ho s dostatecnou rezervou za sebou, aby predjizdeny nebyl omezen…
V podstate jakykoliv predjizdeni je v realnem provozu za striktniho dodrzeni vsech podminek fakticky nemozne.
Pokud se podaří pryč od volantů dostat lidi, kteří si myslí, že je nemožné jezdit podle pravidle silničního provozu, bude na silnicích výrazně bezpečněji.
Jsou holt lidé, kteří se pohybují v reálném světě, a pak tací, kteří tráví své dny v diskusích na internetu a o realitě nemají ponětí. Až dostaneme ty druhé od klávesnic, bude v diskusích výrazně méně nesmyslů. Soudě podle množství a kvality vašich příspěvků byste měl zvážit nějakou formu digitální detoxikace.
Vtipné, když o reálném světě píše někdo, kdo potřebuje v autě kalibrovaný laserový dálkoměr, aby byl schopen dodržovat bezpečný odstup.
Bezpečný ne, arbitrárně zvolený ano. Vtipné, když diskuse plevelí někdo, kdo má potíže rozumět psanému textu. 🙂